Kultur och nöje

"På spåret"-vinnare går till Expressen

Kristin Lundell blir medarbetare på Expressen. Pressbild.
Foto: Olle Sporrong/Expressen
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Journalisten Kristin Lundell ska börja jobba på Expressen.

Lundell har tidigare synts och hörts i bland annat Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Sveriges Radio, och hon har vunnit en omgång av SVT:s "På spåret". På Expressen får hon en roll som skrivande redaktör.

"Expressens satsning på berättande journalistik har varit otroligt lockande för mig som läsare och att nu få ingå i det gäng som skapar dessa texter är ett drömscenario för mig", säger Lundell enligt ett pressmeddelande från kvällstidningen.

Kultur och nöje

Regeringen höjer evenemangsstödet

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) och näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) presenterar nya ekonomiska stöd med anledning av pandemin.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Regeringen höjer maxbeloppet i evenemangsstödet och utökar andelen man kan få stöd för från 70 till 90 procent. Men villkoren förändras inte.
– Vi måste vara fortsatt stränga med att få ut stöd, säger näringsministern.

– Beskedet i dag är att höja stödandelen från 70 till 90 procent för att alla som planerar och arrangerar evenemang ska våga göra det. Vi höjer också maxbeloppet till 22,5 miljoner kronor, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) på en pressträff tillsammans med kulturministern.

Maxbeloppet var tidigare 17,5 miljoner kronor.

Till mars 2022

Stödet går till arrangörer av evenemang som skulle ha arrangerats under januari, februari och mars 2022, vilket regeringen aviserade i december.

TT: Hur mycket avsätter staten för stödet framöver?

– Avsättningen är 250 miljoner kronor. Vi införde det här stödet förra året med en mycket större ram som inte utnyttjas fullt ut. Regeringen är beredd att höja beloppet om det skulle vara fler ansökningar som skulle beviljas, säger näringsministern.

Evenemangsstödet har kritiserats av aktörer i branschen för att vara för krångligt att söka och att få beviljat. Det finns inga planer från regeringen på att förändra förutsättningarna för stödet som riktas till evenemang med 250 deltagare eller fler inom kultursektorn och även mässor och marknader, evenemang inom det civila samhället samt vissa sportevenemang.

– Det har ofta varit en missuppfattning att detta stöd även skulle ta lönekostnader, det här är för att skydda evenemang. Vi måste vara fortsatt stränga med att få ut stöd och alla som varit med sedan pandemins början vet att vi fick kritik för att det var ett överutnyttjande. Det finns inte bara ärliga avsikter. Det här gäller större evenemang så vi tror att det är rimligt avvägt, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S)

Möte med ministern

Svensk scenkonsts vd Mikael Brännvall framhåller att evenemangsstödet bara är ett komplement till andra stöd. Det hela branschen väntar på är besked om krisstöden, att regeringen preciserar när man kan söka krisstöd och för vilken period och att de pengarna kommer ut snabbt.

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) har inga besked att ge:

– Vi jobbar för fullt med den frågan, säger hon till TT.

– En del av av kritiken från kulturbranschen har gällt evenemangsstöden och att det varit för svårt att söka eftersom det var 30 procents insats. Nu blir det 10 procent, det är en förändring som vi gör för att möta det som varit svårt för kulturbranschen.

TT: Kommer återstartsmiljarden som finns avsatt i budget att omvandlas till krisstöd?

– Vi tittar på den frågan också. Vi jobbar på allt vad vi kan med samtliga stöd.

Helena Björk/TT

Erika Josefsson/TT

Elin Swedenmark/TT

Sofia Sundström/TT

Kultur och nöje

"Hade räknat med stort åtgärdspaket"

Inställda evenemang ska få högre ersättning. Arkivbild från Oscarsteatern i Stockholm.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Regeringens besked om att utöka evenemangsstödet välkomnas av branschen. Men aktörer inom kultur- och nöje är fortsatt kritiska till hur pandemiåtgärderna slår – och regeringens bristande framförhållning.

Utökningen tas emot väl medan beskedet om att de administrativa förutsättningarna inte förändras upprör.

– Det är en liten parodi. Man kan höja ersättningsbeloppen från 70 till 90 procent och man kan lägga in ytterligare pengar – men det är för svårt att söka, det är det som är problemet. Det är en dimridå, det känns som att de inte förstår branschen, säger Peter Eriksson, vd för Nöjesfabriken i Karlstad.

Han menar att pengarna borde flyttas över till Kulturrådet eftersom de har en bättre fungerande ansökningsprocess.

Dagens besked är också långt ifrån vad Calle Nathanson, vd, Folkets Hus och Parker förväntat sig.

– Vi är verkligen kritiska, vi hade räknat med att man skulle presentera ett stort åtgärdspaket för att stödja kulturbranschen.

Återstartsstödet på cirka 900 miljoner kronor borde göras om till rent krisstöd, menar han. Dessutom borde allmänna samlingslokaler, till exempel Folkets hus och bygdegårdar, inkluderas eftersom de varken kan ta del av evenemangsstödet eller krisstöd till kulturen.

– Att det har varit problem tidigare har varit uppenbart, därför är det bra att man gör ändringar i evenemangsstödet, det har varit efterfrågat från branschen, för att det ska kunna användas över huvud taget. Men det här är samtidigt riktat till de största evenemangen och det är långt ifrån tillräckligt, säger Calle Nathanson, vd för Folkets Hus och Parker.

Mikael Brännvall, vd Svensk scenkonst, som i ett brev till kulturministern förra veckan krävde "kraftfulla ekonomiska insatser" för branschen, saknar också ett besked om krisstöd.

– Det är självklart positivt att man höjer både den andel man kan få stöd för och maxbeloppet. Men samtidigt är det viktigt att se att evenemangsstödet är ett komplement till andra stöd och det hela branschen väntar på är besked om krisstöden, att regeringen preciserar när man kan söka krisstöd och för vilken period, och att de pengarna kommer ut snabbt.

Det är också problematiskt att krisstödet endast sträcker sig till och med mars eftersom man inom scenkonsten har betydligt längre framförhållning i sin planering. Därför behöver de även veta mer om framtidens smittspridningsåtgärder.

– Det som kanske är allra viktigast nu förutom krisstöden är att regeringen presenterar en plan framåt för hur restriktionerna ska avvecklas, eller hur man tänker runt de frågorna, säger Mikael Brännvall.

Helena Björk/TT

Elin Swedenmark/TT

Sofia Sundström/TT

Kultur och nöje

Julian Lennon säljer Beatles-föremål digitalt

Julian Lennon. Arkivbild
Foto: Vianney Le Caer/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

John Lennons äldste son Julian auktionerar nu delar av sin samling med minnessaker från Beatles-tiden som digitala objekt, rapporterar BBC.

Föremålen till salu är en svart cape John Lennon bar i Beatlesfilmen "Help", en jacka från filmen "Magical mystery tour" samt tre Gibson-gitarrer Julian fått av sin far. I den digitala versionerna ingår också en inspelning där Julian Lennon berättar om föremålen.

Auktionen sker genom tekniken NFT, som står för ”non-fungible token", där ägaren får en form av äkthetsbevis som lagras i en blockkedja och därmed inte går att duplicera.

Den verkliga dyrgripen uppges vara en anteckning med arrangemanget till "Hey Jude", en låt som skrevs av Paul McCartney till den då femårige Julian. Utgångspriset ligger på 275 000 kronor men förväntas inbringa det dubbla.

Kultur och nöje

Yinka Shonibare – årets konstnär på Djurgården

Yinka Shonibare framför sitt verk 'British library'. Pressbild.
Foto: Oliver Cowling
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den nigeriansk-brittiske konstnären Yinka Shonibare, känd för sina konstnärliga utforskningar av kolonialism, globalisering och identitet, oftast med hjälp av färgstarka afrikanska tyger, blir sommarens konstnär på Djurgården i Stockholm.

Tack vare en privat donation ska Prinsessans Estelles stiftelse förvärva en skulptur av Yinka Shonibare som kommer att visas i Rosendalsområdet. Skulpturen invigs 2 juni och visas fram till och med den 25 december.

Yinka Shonibare har tidigare visats både på Moderna Museet och på Nationalmuseum i Stockholm. I sin konst har han ofta utgått från kända västerländska konstverk eller historiska situationer och bland annat gjort en film om mordet på Gustav III.

De tyger som han använder betraktas som västafrikanska, men är gjorda efter inspiration från Indonesien. På 1800-talet massproducerades dessa tyger av holländare som sålde dem till västafrikanska kolonier.

Kultur och nöje

Sami instiftar nytt pris

Det nya priset Guldnoten kan exempelvis delas ut till gym som använt sig av musik på ett kreativt sätt i lokalerna. Arkivbild.
Foto: Sang Tan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Svenska artisters och musikers intresseorganisation, Sami, instiftar ett nytt pris. Guldnoten ska hylla verksamheter som använt sig av upphovsrättsskyddad musik på ett "aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt".

Det kan handla om gym, restauranger och butiker som har ett nytt och engagerande tänk kring musiken i lokalerna.

"De senaste åren har allt fler verksamheter insett vilken skillnad musiken i en lokal kan göra. I dag är det många företag och organisationer som använder musik på kreativa och strategiska sätt för att öka försäljningen och förhöja upplevelsen för både kunder och personal", säger Ann Rosenberg, försäljningschef på Sami, i ett pressmeddelande.

Allmänheten kan nominera förtjänta verksamheter fram till den 4 februari. Vinnaren presenteras i slutet av februari.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinoer.com

Spelinspektionen lämnar in remiss för matchfixning

Casinoer.com SVERIGE. Den senaste tiden har matchfixning blivit en stor fråga runt omkring i Sverige. Spelinspektionen har nu lämnat in en remiss till regeringen med förslag på hur problemet ska lösas, men alla är inte nöjda med den statliga myndighetens förslag.

Matchfixning, det vill säga illegal manipulation av ett idrottsevent för att göra en vinning på spelmarknaden eller ett avancemang i en turnering, är ett problem som har varit extra uppmärksammat i Sverige de senaste veckorna.

Problematiken ska främst röra sporter som fotboll och tennis, men den 19 januari rapporterade Aftonbladet att en landslagsspelare i futsal häktats på grund av misstankar om matchfixning. Om problematiken har blivit mer förekommande den senaste tiden, eller om fler rapporter kommer in på grund av att problemet har uppmärksammats, framgår inte. Oavsett vilket är det ett problem spelbolagen, fansen och idrottsförbunden vill få bukt med.

Vill förbjuda betting på individuella prestationer

Den statliga myndigheten Spelinspektionen ansvarar för att säkerhetsställa att lotterier, vadhållning och casinospel sköts lagligt i Sverige. Sedan de nya spellagarna infördes den 1 januari 2019, som möjliggjorde det för icke-statliga aktörer att bedriva casinorelaterad verksamhet i sverige, har Spelinspektionen fått en större roll. Nu ansvarar de också för att utfärda spellicenser till spelbolag och kontrollera att dessa lever upp till de högt ställda krav som den svenska staten ställer på dem.

Närmare 100 spelbolag har beviljats spellicens, vilket förra året genererade en skattevinst på cirka 4 miljarder kronor. Speltrenden är inte på något sätt unik för Sverige och vi kan se att många nya spel- och bettingsidor även har dykt upp i Norge. Här kan du läsa mer om de nya norska spelsidorna. Flera av dessa aktörer bedriver också verksamhet här i Sverige.

Nu har Spelinspektionen skickat in en remiss med förslag på hur matchfixning ska begränsas. I ett pressmeddelande skriver de följande:

“Om förslaget blir verklighet innebär det att spelbolagen på den svenska licensmarknaden inte får erbjuda vadhållning på regelbrott eller förlust i delmoment. Exempelvis blir det inte tillåtet att erbjuda spel på om en fotbollsspelare ska få gult kort eller om en tennisspelare kommer att göra dubbelfel.”

Med andra ord handlar det i stor utsträckning om att förbjuda betting på individuella prestationer och delmoment i olika sporter. Men många frågar sig om detta verkligen är rätt väg att gå.

Svenska fotbollsförbundet reagerar starkt.

Några som har varit mycket missnöjda med förslaget är Svenska fotbollsförbundet, som tycker att Spelinspektionen velar för mycket. Enligt Dagens Nyheter har Håkan Sjöstrand, förbundets generalsekreterare, sagt att han är “besviken och förbannad” och att han reagerar starkt på Spelinspektionens förslag på att rapportera misstänkt matchfixning en gång om året: “Det förstår väl alla att det inte räcker med att rapportera på årsbasis”.

Vad som kommer att ske med Spelinspektionens förslag om hur problematiken med matchfixning ska åtgärdas återstår att se.

Kultur och nöje

Oupphörligt intressant om Hasse och Tage

Kalle Lind är aktuell med boken Hasseåtage.
Kultur och nöje
Litteratur/recension Sophie Lossing har läst Kalle Linds Hasseåtage.

De roade, flamsade och tramsade med ett sällan skådat allvar. De häcklade, problematiserade och ifrågasatte med sällan skådad humor. Kort sagt, de var alldeles enastående och unika i sin konst, och dem jag pratar om är naturligtvis Hasse Alfredson och Tage Danielsson.

Pratar om dem gör också Kalle Lind i sin biografi över radarparet. Han snickesnackar sig lättsamt och insatt genom sidorna, och där finns att gräva ur. Under trettio år spottade duon ur sig en oanad mängd material som blivit ett slags gemensamt, svenskt kulturarv att förvalta. Somt är förlegat, somt är odödligt. Men även det daterade har sina poänger, som ett titthål in i dåtidens folkhem.

Fria tyglar

Kalle Lind börjar som sig bör i början, då lundensaren Hasse mötte uppsaliensaren Tage på Radiotjänsts underhållningsavdelning. Båda hade studentspexande i ryggsäckarna och fick i princip fria tyglar att hitta på sina egna program. Samtidigt kom de i kontakt med 50-talets största storhet Povel Ramel och hans menageri. De skrev otaliga nummer till de populära Knäppupprevyerna där Martin Ljung, Brita Borg, Pekka Langer och många fler av dåtidens artistgrädda uppträdde. Kända nummer som Guben i låddan uppstår och 1962 kom den första Valfrid Lindemansketchen. Med åren skulle bli hela trehundrasjuttiofyra stycken, omåttligt populära.

Ja, så här kan man hålla på och räkna upp texter de skrivit, sketcher de uppfört, föreställningar de satt upp, filmer de skapat, och det gör Kalle Lind med en noggrannhet som gränsar till det besatta. Besatthet är förmodligen en underdrift. Han har i någon mån sysselsatt sig med Hasse och Tage i fyrtio år. Redan som tolvåring började han skriva en biografi om dem - och det märks. Han äger en så pass gedigen kunskap, och en så stor kärlek till dem, att han kan unna sig lyxen att skriva roligt och slagfärdigt. Att duons absurda humor och böjelse för det Povel kallade Flugighet påverkat honom, det känns och syns både här och i Linds andra projekt.

Paralleller till nutiden

Hasse och Tage gjorde en mängd saker på varsitt håll, men här fokuseras på Hasse och Tages gemensamma produktioner, både välkända och ouppförda. Kring ett nedslag per år väver Lind ihop en bild av parets verksamhet, samtidigt som han drar paralleller till nutid, förklarar samband och skeenden i dåtid så att man enkelt förstår vad allt handlar om. Och trots mängden av namn, tidpunkter och stickspår är det oupphörligt trevlig och intressant läsning, inte något man sträckläser en kväll, men en bok att njuta av i små portioner.

Man kan fundera över Hasses och Tages giltighet idag. Känner de yngre generationerna till dem? Förmodligen färre och färre, och det är antagligen synd eftersom de förutom att roa också varit en kritiserande och satirisk kraft mot politiska och mänskliga dumheter. Kärnkraftsolyckan i Harrisburg är lika aktuell idag som då. Sången, Kan man få ett glas öl, är lika hjärtskärande sann. Och tycker man att det är viktigt att upplysa om denna kulturskatt så är Kalle Linds biografi en utmärkt källa att ösa ur. Och förresten, riktigt glömda är de inte och kommer nog inte att bli. Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton har ju just blivit biofilm.

FAKTA

Bokrecension

Bok

Hasseåtage

Författare: Kalle Lind

Förlag: Forum

Kultur och nöje

Julian Fellowes om rövarbaronerna: Tufft gäng

Cynthia Nixon och Kristin Baranski som systrarna Ada och Agnes i 'The gilded age'. Pressbild.
Foto: Alison Cohen Rosa/HBO Max
Kultur och nöje
Kultur och nöje Från den engelska överklassen under tidigt 1900-tal till överklassen i New York på 1880-talet.
Julian Fellowes, mannen bakom ”Downton Abbey”, är tillbaka med ”The gilded age”, en serie i tio avsnitt som nu får premiär på HBO Max.
PREMIUM

Redan före premiären har kritikerna slagit fast att de som älskade "Downton Abbey" har mycket att se fram emot i Julian Fellowes nya tv-serie, som utspelas i New Yorks finaste kvarter – ett övermått av vackra kostymer, glamourösa miljöer och vassa intriger.

I en livfull Zoom-intervju från hemmet i Dorset (skådespelarna är uppkopplade från New York) berättar den brittiske manusförfattaren om förutsättningarna för "The gilded age".

– Det fanns en helt ny energi i New York på 1880-talet. Den gamla överklassen kunde inte hålla emot de nya, stormrika ”rövarbaronerna” som ville ha den makt deras förmögenheter kunde ge dem.

Utfattig brorsdotter

I ”The gilded age” möter tv-tittarna Marian, som efter faderns död utfattig flyttar till New York och får bo hos sina fastrar Ada och Agnes. Dessa hör till den rika överklassen och speciellt Agnes ser med avsky på de nyblivna grannarna tvärs över gatan – George Russell har tjänat stora pengar och samtidigt som han är beredd att gå över lik för att tjäna mer använder sig hans hustru Bertha av alla tillgängliga metoder för att bli accepterad i de fina salongerna.

Julian Fellowes har länge varit intresserad av perioden.

– - Jag har läst om rövarbaronerna – Vanderbilt, JP Morgan, Jay Gould. De var inte intresserade av att kopiera den engelska societeten, de ville något annat och när det nya seklet kom skulle de dominera. På många sätt har dagens miljonärer i New York och Silicon Valley mer gemensamt med personerna i ”The gilded age” än de har med sina engelska motsvarigheter.

Ville skildra svart borgarklass

En av huvudpersonerna är en ung svart kvinna som vill bli författare.

– Jag upptäckte att det vid den tiden fanns en stor svart borgarklass i New York. Och denna del av historien var väldigt viktig för mig, berättar Fellowes.

Christine Baranski spelar den vassa faster Agnes i serien. Hon erkänner att hon före inspelningen inte visste så mycket om denna tid i New York, men att Fellowes gav alla skådespelare mängder av research-material.

– Jag hade aldrig gjort kostymdrama på tv eller film tidigare. Då var underbart att få gå in i den här världen med dessa fantastiska kläder, som alla syddes upp av en firma i New York. Det var verkligen som att gå in i en annan historisk period.

Inspelningen ägde rum i New York, men även när Fellowes befann sig hemma i London följde han allt noga på en monitor. Skådespelarna berättar hur det kunde komma ett samtal från England om att ”Julian säger att en gaffel ligger fel, ändra på det”.

Morgan Spector, som spelar uppkomlingen George Russell, fick hantera ett personligt "problem" under inspelningen:

– Jag är vänsterhänt, och det fick man inte vara i de klasserna på den tiden. Det "korrigerades" med slag. Så jag var hela tiden tvungen att tänka på detta, att lära om till att i varje scen vara högerhänt.

Vill gärna berätta mer

Fellowes är noga med att påpeka att det i "The gilded age" liksom i ”Downton Abbey”, inte finns några genomusla bovar.

– Jag vill alltid att man ska få en möjlighet att se saker ur deras synvinkel. Jag hoppas jag har lyckats med det, att vi förstår varför systrarna är arga, lika väl som vi förstår familjen Russell. Varför ska de inte få det de har slagits för?

”Downton Abbey” gick i sex säsonger och fick två biouppföljare (nummer två kommer under våren). Ser Fellowes fram mot en liknande framgång nu? Han skrattar.

– Jag tänker aldrig i säsonger. Självklart har jag tänkt på hur man skulle kunna ta berättelsen vidare, men jag är aldrig så övermodig att jag ser det som självklart. Det ger otur att förutsätta någonting.

Men han sticker inte under stol med att persongalleriet i tv-serien är intressant och att han gärna skulle vilja berätta mer om dem.

– Rövarbaronerna var ett rätt tufft gäng, men de var också komplicerade. Jay Gould, till exempel – han kunde få människor att skaka bara genom att titta på dem, samtidigt som han var en oerhört mjuk make och en mycket kärleksfull pappa.

– Jag hoppas George Russell framstår som sådan. Mjuk och hänsynslös – en riktig gilded age-typ.

Fotnot: ”The gilded age” kan översättas till ”den förgyllda tidsåldern”. Perioden kan sägas ha varat från slutet av 1860-talet till slutet av 1890-talet. Perioden präglades av tillväxt genom inte minst industrialisering och järnvägsbyggande.

Gunnar Rehlin/TT

Julian Fellowes, mannen bakom 'Downton Abbey', har länge intresserat sig för 1880-talets USA och de 'rövarbaroner' som tog plats i New York. Arkivbild.
Julian Fellowes, mannen bakom "Downton Abbey", har länge intresserat sig för 1880-talets USA och de "rövarbaroner" som tog plats i New York. Arkivbild.
Foto: Joel C Ryan/AP/TT
Carrie Coon och Morgan Spector spelar herr och fru Russell i 'The gilded age'. Han vill tjäna så mycket pengar som möjligt, hon vill ta plats i societeten. Pressbild.
Carrie Coon och Morgan Spector spelar herr och fru Russell i "The gilded age". Han vill tjäna så mycket pengar som möjligt, hon vill ta plats i societeten. Pressbild.
Foto: Alison Cohen Rosa/HBO Max

FAKTA

Fakta: Julian Fellowes

Ålder: 72 år.

Familj: Hustrun Emma Joy Kitchener, en son.

Bor: West Stafford, Dorset, England.

Yrke: Manusförfattare, skådespelare, producent, regissör.

Tidigare filmer/Tv-serier: Manus till bland annat "Gosford Park", "Fåfängans marknad", "Young Victoria", "Downton Abbey", "Belgravia".

Aktuell med: "The gilded age" på HBO Max som har premiär den 25 januari.

Kultur och nöje

"Fleabag"-regissören ska göra "Ellinor Oliphant"

Harry Bradbeer regisserar en filmatisering av storsäljande romanen 'Ellinor Oliphant mår alldeles utmärkt'. Arkivbild.
Foto: Willy Sanjuan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den storsäljande brittiska debutromanen "Ellinor Oliphant mår alldeles utmärkt" ska filmatiseras, skriver Deadline.

För regin står Harry Bradbeer, som bland annat regisserat serien "Fleabag" och filmerna om "Enola Holmes".

Romanen är skriven av Gail Honeyman och har sålt i 2,5 miljoner exemplar internationellt. Den handlar om Ellinor Oliphant, en kvinna utan vänner eller sociala kontakter som intalar sig själv att hon klarar sig utan relationer i livet.

Skådespelaren Reese Witherspoon valde ut romanen till sin välkända bokklubb 2017 och går in som producent via sitt bolag Hello Sunshine.

Harry Bradbeer tilldelades en Emmy i regikategorin för "Fleabag". Han har även regisserat flera avsnitt av Phoebe Waller-Bridges andra serie "Killing Eve".

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL