Kultur och nöje

De kan få Stora fackbokspriset

Carl Henrik Carlsson var även nominerad till Augustpriset för sin bok 'Judarnas historia i Sverige'. Arkivbid.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Årets nomineringar till stora fackbokpriset har offentliggjorts.

De utvalda den här gången är Monica Braw för "Japan och japonismen", Carl Henrik Carlsson för "Judarnas historia i Sverige", Jakob Christensson för "Vattenvarelser", Anders Cullhed för "Dante: den förste författaren", Lena Kåreland för "Franska flanörer" och Svante Nordin för "Tanke och dröm".

Pristagaren tillkännages onsdagen den 15 december. Prissumman är på 125 000 kronor och kommer från Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.

Kultur och nöje

Branschen enig: Regeringen missar krisstödet

Inställda evenemang ska få högre ersättning. Arkivbild från Oscarsteatern i Stockholm.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Regeringens besked om att utöka evenemangsstödet välkomnas av branschen. Men aktörer inom kultur- och nöje är fortsatt kritiska till hur pandemiåtgärderna slår – och regeringens bristande framförhållning.

Utökningen tas emot väl medan beskedet om att de administrativa förutsättningarna i princip inte förändras upprör.

– Det är en liten parodi. Man kan höja ersättningsbeloppen från 70 till 90 procent och man kan lägga in ytterligare pengar – men det är för svårt att söka, det är det som är problemet. Det är en dimridå, det känns som att de inte förstår branschen, säger Peter Eriksson, vd för Nöjesfabriken i Karlstad.

Han menar att pengarna borde flyttas över till Kulturrådet eftersom de har en bättre fungerande ansökningsprocess.

Inte heltäckande

Emelie Löfmark, ordförande för Sveriges producenter och privatteatrar, är inne på samma linje.

– Då hade man kunnat se helheten, med alla andra kostnader, som personal, våra kontor, våra hyror och inte minst alla våra fantastiska konstnärer, säger hon.

Dagens besked är även långt ifrån vad Calle Nathanson, vd för Folkets Hus och Parker, förväntat sig.

– Vi är verkligen kritiska, vi hade räknat med att man skulle presentera ett stort åtgärdspaket för att stödja kulturbranschen.

Återstartsstödet på cirka 900 miljoner kronor borde göras om till rent krisstöd, menar han. Dessutom borde allmänna samlingslokaler, till exempel Folkets hus och bygdegårdar, inkluderas eftersom de varken kan ta del av evenemangsstödet eller krisstöd till kulturen.

– Att det har varit problem tidigare har varit uppenbart, därför är det bra att man gör ändringar i evenemangsstödet, det har varit efterfrågat från branschen, för att det ska kunna användas över huvud taget. Men det här är samtidigt riktat till de största evenemangen och det är långt ifrån tillräckligt, säger Calle Nathanson.

Logga in på Skatteverket

Emelie Löfmark tolkar ministrarnas ord som att de utskällda kriterierna för evenemangsstödet ska ses över.

– En sak som de nämnde är att man även skulle kunna söka för en serie av föreställningar, vilket jag tolkar som att man skulle kunna söka för en turné. Men jag skulle rekommendera att man faktiskt satte sig med någon av oss som söker de här stöden, logga in på Skatteverket och se var det tar stopp.

Mikael Brännvall, vd för Svensk scenkonst, krävde i ett brev till kulturministern förra veckan "kraftfulla ekonomiska insatser" för branschen. Han välkomnar höjningen av evenemangsstödet men saknar också besked kring krisstödet.

– Evenemangsstödet är ett komplement till andra stöd och det hela branschen väntar på är besked om krisstöden. Att regeringen preciserar när man kan söka krisstöd och för vilken period, och att de pengarna kommer ut snabbt, säger han.

"De lyssnar inte"

Det är också problematiskt att krisstödet endast sträcker sig till och med mars eftersom man inom scenkonsten har betydligt längre framförhållning i sin planering. Därför behöver de även veta mer om framtidens smittspridningsåtgärder.

– Det som kanske är allra viktigast nu förutom krisstöden är att regeringen presenterar en plan framåt för hur restriktionerna ska avvecklas, eller hur man tänker runt de frågorna, säger Mikael Brännvall.

Peter Eriksson på Nöjesfabriken i Karlstad uttrycker stor frustration kring politikernas bristande förståelse.

– Jag känner bara att jag blir besviken, de lyssnar inte. Hela branschen klagar, men det lyssnas inte. Det känns som att det är spel för galleriet.

Helena Björk/TT

Elin Swedenmark/TT

Sofia Sundström/TT

Björn Berglund/TT

Kultur och nöje

Regeringen höjer evenemangsstödet

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) och näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) presenterar nya ekonomiska stöd med anledning av pandemin.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Regeringen höjer maxbeloppet i evenemangsstödet och utökar andelen man kan få stöd för från 70 till 90 procent. Men villkoren förändras inte.
– Vi måste vara fortsatt stränga med att få ut stöd, säger näringsministern.

– Beskedet i dag är att höja stödandelen från 70 till 90 procent för att alla som planerar och arrangerar evenemang ska våga göra det. Vi höjer också maxbeloppet till 22,5 miljoner kronor, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) på en pressträff tillsammans med kulturministern.

Maxbeloppet var tidigare 17,5 miljoner kronor.

Till mars 2022

Stödet går till arrangörer av evenemang som skulle ha arrangerats under januari, februari och mars 2022, vilket regeringen aviserade i december.

TT: Hur mycket avsätter staten för stödet framöver?

– Avsättningen är 250 miljoner kronor. Vi införde det här stödet förra året med en mycket större ram som inte utnyttjas fullt ut. Regeringen är beredd att höja beloppet om det skulle vara fler ansökningar som skulle beviljas, säger näringsministern.

Evenemangsstödet har kritiserats av aktörer i branschen för att vara för krångligt att söka och att få beviljat. Det finns inga planer från regeringen på att förändra förutsättningarna för stödet som riktas till evenemang med 250 deltagare eller fler inom kultursektorn och även mässor och marknader, evenemang inom det civila samhället samt vissa sportevenemang.

– Det har ofta varit en missuppfattning att detta stöd även skulle ta lönekostnader, det här är för att skydda evenemang. Vi måste vara fortsatt stränga med att få ut stöd och alla som varit med sedan pandemins början vet att vi fick kritik för att det var ett överutnyttjande. Det finns inte bara ärliga avsikter. Det här gäller större evenemang så vi tror att det är rimligt avvägt, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S)

Möte med ministern

Svensk scenkonsts vd Mikael Brännvall framhåller att evenemangsstödet bara är ett komplement till andra stöd. Det hela branschen väntar på är besked om krisstöden, att regeringen preciserar när man kan söka krisstöd och för vilken period och att de pengarna kommer ut snabbt.

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) har inga besked att ge:

– Vi jobbar för fullt med den frågan, säger hon till TT.

– En del av av kritiken från kulturbranschen har gällt evenemangsstöden och att det varit för svårt att söka eftersom det var 30 procents insats. Nu blir det 10 procent, det är en förändring som vi gör för att möta det som varit svårt för kulturbranschen.

TT: Kommer återstartsmiljarden som finns avsatt i budget att omvandlas till krisstöd?

– Vi tittar på den frågan också. Vi jobbar på allt vad vi kan med samtliga stöd.

Helena Björk/TT

Erika Josefsson/TT

Elin Swedenmark/TT

Sofia Sundström/TT

Kultur och nöje

Julian Lennon säljer Beatles-föremål digitalt

Julian Lennon. Arkivbild
Foto: Vianney Le Caer/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

John Lennons äldste son Julian auktionerar nu delar av sin samling med minnessaker från Beatles-tiden som digitala objekt, rapporterar BBC.

Föremålen till salu är en svart cape John Lennon bar i Beatlesfilmen "Help", en jacka från filmen "Magical mystery tour" samt tre Gibson-gitarrer Julian fått av sin far. I den digitala versionerna ingår också en inspelning där Julian Lennon berättar om föremålen.

Auktionen sker genom tekniken NFT, som står för ”non-fungible token", där ägaren får en form av äkthetsbevis som lagras i en blockkedja och därmed inte går att duplicera.

Den verkliga dyrgripen uppges vara en anteckning med arrangemanget till "Hey Jude", en låt som skrevs av Paul McCartney till den då femårige Julian. Utgångspriset ligger på 275 000 kronor men förväntas inbringa det dubbla.

Kultur och nöje

Yinka Shonibare – årets konstnär på Djurgården

Yinka Shonibare framför sitt verk 'British library'. Pressbild.
Foto: Oliver Cowling
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den nigeriansk-brittiske konstnären Yinka Shonibare, känd för sina konstnärliga utforskningar av kolonialism, globalisering och identitet, oftast med hjälp av färgstarka afrikanska tyger, blir sommarens konstnär på Djurgården i Stockholm.

Tack vare en privat donation ska Prinsessans Estelles stiftelse förvärva en skulptur av Yinka Shonibare som kommer att visas i Rosendalsområdet. Skulpturen invigs 2 juni och visas fram till och med den 25 december.

Yinka Shonibare har tidigare visats både på Moderna Museet och på Nationalmuseum i Stockholm. I sin konst har han ofta utgått från kända västerländska konstverk eller historiska situationer och bland annat gjort en film om mordet på Gustav III.

De tyger som han använder betraktas som västafrikanska, men är gjorda efter inspiration från Indonesien. På 1800-talet massproducerades dessa tyger av holländare som sålde dem till västafrikanska kolonier.

Kultur och nöje

Sami instiftar nytt pris

Det nya priset Guldnoten kan exempelvis delas ut till gym som använt sig av musik på ett kreativt sätt i lokalerna. Arkivbild.
Foto: Sang Tan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Svenska artisters och musikers intresseorganisation, Sami, instiftar ett nytt pris. Guldnoten ska hylla verksamheter som använt sig av upphovsrättsskyddad musik på ett "aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt".

Det kan handla om gym, restauranger och butiker som har ett nytt och engagerande tänk kring musiken i lokalerna.

"De senaste åren har allt fler verksamheter insett vilken skillnad musiken i en lokal kan göra. I dag är det många företag och organisationer som använder musik på kreativa och strategiska sätt för att öka försäljningen och förhöja upplevelsen för både kunder och personal", säger Ann Rosenberg, försäljningschef på Sami, i ett pressmeddelande.

Allmänheten kan nominera förtjänta verksamheter fram till den 4 februari. Vinnaren presenteras i slutet av februari.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Privatlån.com

Hur man hittar det bästa personliga lånet

Privatlån.com

När man ska ta ett privatlån vill man förstås få ett lån med bästa möjliga förutsättningar. Men hur bör man då bära sig åt för att kunna hitta bästa möjliga personliga lån, och vad är det viktigt att tänka på när man jämför olika lån? Just detta ska vi gå igenom i denna text.

Använd dig av en låneförmedlare

Ett av de allra bästa tipsen som vi kan ge dig för att du ska kunna hitta bästa möjliga personliga lån är att använda dig av en låneförmedlare. Genom att använda dig av en sådan kan du nämligen göra en låneansökan hos flera olika aktörer, detta genom att bara behöva ansöka en enda gång. När du ansöker om ett lån hos en låneförmedlare ansöker nämligen denna om lån hos flera olika aktörer åt dig. De låneansökningar som du får beviljade kommer sedan listas åt dig av låneförmedlaren. Du kan därefter välja det låneerbjudande som passar dig allra bäst.

Det finns alltså en mängd olika fördelar med att använda sig av en låneförmedlare. Först och främst ger det dig så stora chanser som möjligt att hitta bästa möjliga låneerbjudande, detta eftersom låneförmedlaren ansöker om lån hos flera olika aktörer åt dig. Dessutom sparar du väldigt mycket tid på att använda dig av en låneförmedlare. Genom att göra det räcker det nämligen med att du gör en enda ansökan i stället för att själv behöva sitta och ansöka om flera olika lån. Låneförmedlaren gör helt enkelt jobbet åt dig.

En annan mycket stor fördel med att använda sig av en låneförmedlare är att det då bara görs en enda kreditupplysning i ditt namn. Sitter du själv och ansöker om flera olika lån kommer det nämligen att göras flera olika kreditupplysningar på dig. Det vanligaste är att kreditupplysningar görs med hjälp av Upplysningscentralen, eller UC som det är mer känt som. Nackdelen med UC är att när de gör en kreditupplysning på dig kommer din kreditpoäng att försämras något. Sitter du då och ansöker om lån hos flera olika långivare som gör sina kreditupplysningar med UC kan det därför få allvarligt negativa konsekvenser för din kreditpoäng. Detta behöver du dock alltså inte oroa dig för om du gör en låneansökan via en låneförmedlare. Då räcker det nämligen med att göra en ansökan vilket innebär att det bara kommer att göras en kreditupplysning på ditt namn. Detta är därför något som inte kommer att påverka din kreditpoäng alltför mycket.

Jämför ränta och andra avgifter

En av de absolut viktigaste sakerna att titta på när man ska jämföra olika lån är räntan. Gör dock inte misstaget att bara fokusera på den nominella räntan, ett misstag som det tyvärr är vanligt för låntagare att göra. Den nominella räntan ger dig nämligen bara en delvis uppfattning om hur mycket pengar det kommer kosta dig att låna pengar. Just därför är det den effektiva räntan du bör fokusera på. Den effektiva räntan talar nämligen om för dig vad den sammanlagda kostnaden för ett lån kommer att bli. I den effektiva räntan ingår både den nominella räntan samt andra eventuella avgifter som kan tillkomma till ett lån. Detta kan röra sig om aviavgifter samt uppläggningsavgifter. För dig som ska låna pengar är det förstås bättre ju lägre ränta och ju färre avgifter som tillkommer till ett lån. Ju lägre ränta och ju färre avgifter desto billigare blir det nämligen för dig att låna pengar, något som av förklarliga skäl är en stor fördel.

Återbetalningstiden

Det är också viktigt att ta hänsyn till hur lång tid du har på dig att betala tillbaka ett lån. Här gäller det förstås att välja en återbetalningstid som ger dig en rimlig månadskostnad. När det gäller detta kan det vara lockande att dra ut på återbetalningstiden så mycket som möjligt för att ge dig lägsta möjliga månadskostnad. Det är dock inte någon bra idé, för ju längre du drar ut på återbetalningstiden desto dyrare kommer det nämligen bli för dig att låna pengar. Detta beror på att en lång återbetalningstid i de flesta fall innebär en högre ränta. Se därför till att välja en återbetalningstid som ger dig en månadskostnad som du har råd med, dock utan att dra ut på den alltför länge. Det gäller helt enkelt för dig som låntagare att hitta en bra balans mellan återbetalningstiden och månadskostnaden.

Lån med säkerhet

Ett av de alternativ du har när du ska låna pengar är att ta ett lån med säkerhet. Ett lån med säkerhet innebär att du måste lämna något i säkerhet till långivaren. Detta kan denne då ta ifrån dig om du inte klarar av att betala tillbaka lånet enligt den betalningsplan ni kommit överens om. Exempel på saker som man kan lämna i säkerhet är din bil eller din bostad. Faktum är att det är vanligt att använda samma sak som man lånar pengar till som säkerhet. Lånar du då till exempel pengar till att köpa en bostad lämnar du denna bostad i säkerhet. Klarar du då inte av att betala tillbaka lånet så som det är tänkt kan långivaren ta din bostad från dig. Detta kanske kan låta som en stor nackdel, men faktum är att det även finns stora fördelar med att ta ett lån med säkerhet. Dels brukar du kunna få lån på större belopp när det kommer till lån med säkerhet, detta eftersom långivaren tar en mindre finansiell risk när de ger dig ett sådant lån. På grund av att de tar en mindre finansiell risk kan de i de flesta fall också erbjuda en lägre ränta när det kommer till lån med säkerhet. Detta är förstås en stor fördel för dig som låntagare.

Lån utan säkerhet

Alternativet till ett lån med säkerhet är att ta ett lån utan säkerhet. Precis som namnet antyder är detta en typ av lån där du inte behöver lämna något i säkerhet till långivaren. Faktum att du slipper göra det är fördelen med dessa lån. Nackdelarna är att eftersom långivaren tar en större finansiell risk genom att ge dig ett lån utan säkerhet kan du i många fall inte låna lika stora belopp när det kommer till dessa lån. Dessutom innebär den större finansiella risk som långivaren tar att du får betala en högre ränta.

Snabblån

På senare år har det också blivit allt populärare med så kallade snabblån. Precis som namnet antyder är dessa lån där det går snabbt att få reda på ifall din låneansökan blivit godkänd eller ej. Blir den godkänd går det också snabbt att få dina pengar utbetalda. En av fördelarna med snabblån är att även du som har betalningsanmärkningar i många fall kan få denna typ av lån beviljade. Nackdelen med denna typ av lån är att de brukar ha väldigt hög ränta samtidigt som du i de flesta fall brukar ha kort tid på dig att betala tillbaka pengarna. Du bör därför endast ta denna typ av lån då det är absolut nödvändigt och då du är helt säker på att du verkligen kommer att kunna betala tillbaka det i tid. Detta är visserligen fallet med alla lån, men framför allt när det gäller snabblån eftersom det är lättare att få ett sådant lån beviljat samtidigt som det kan få allvarliga ekonomiska konsekvenser för dig om du inte klarar av att betala tillbaka det.

Kultur och nöje

Oupphörligt intressant om Hasse och Tage

Kalle Lind är aktuell med boken Hasseåtage.
Kultur och nöje
Litteratur/recension Sophie Lossing har läst Kalle Linds Hasseåtage.

De roade, flamsade och tramsade med ett sällan skådat allvar. De häcklade, problematiserade och ifrågasatte med sällan skådad humor. Kort sagt, de var alldeles enastående och unika i sin konst, och dem jag pratar om är naturligtvis Hasse Alfredson och Tage Danielsson.

Pratar om dem gör också Kalle Lind i sin biografi över radarparet. Han snickesnackar sig lättsamt och insatt genom sidorna, och där finns att gräva ur. Under trettio år spottade duon ur sig en oanad mängd material som blivit ett slags gemensamt, svenskt kulturarv att förvalta. Somt är förlegat, somt är odödligt. Men även det daterade har sina poänger, som ett titthål in i dåtidens folkhem.

Fria tyglar

Kalle Lind börjar som sig bör i början, då lundensaren Hasse mötte uppsaliensaren Tage på Radiotjänsts underhållningsavdelning. Båda hade studentspexande i ryggsäckarna och fick i princip fria tyglar att hitta på sina egna program. Samtidigt kom de i kontakt med 50-talets största storhet Povel Ramel och hans menageri. De skrev otaliga nummer till de populära Knäppupprevyerna där Martin Ljung, Brita Borg, Pekka Langer och många fler av dåtidens artistgrädda uppträdde. Kända nummer som Guben i låddan uppstår och 1962 kom den första Valfrid Lindemansketchen. Med åren skulle bli hela trehundrasjuttiofyra stycken, omåttligt populära.

Ja, så här kan man hålla på och räkna upp texter de skrivit, sketcher de uppfört, föreställningar de satt upp, filmer de skapat, och det gör Kalle Lind med en noggrannhet som gränsar till det besatta. Besatthet är förmodligen en underdrift. Han har i någon mån sysselsatt sig med Hasse och Tage i fyrtio år. Redan som tolvåring började han skriva en biografi om dem - och det märks. Han äger en så pass gedigen kunskap, och en så stor kärlek till dem, att han kan unna sig lyxen att skriva roligt och slagfärdigt. Att duons absurda humor och böjelse för det Povel kallade Flugighet påverkat honom, det känns och syns både här och i Linds andra projekt.

Paralleller till nutiden

Hasse och Tage gjorde en mängd saker på varsitt håll, men här fokuseras på Hasse och Tages gemensamma produktioner, både välkända och ouppförda. Kring ett nedslag per år väver Lind ihop en bild av parets verksamhet, samtidigt som han drar paralleller till nutid, förklarar samband och skeenden i dåtid så att man enkelt förstår vad allt handlar om. Och trots mängden av namn, tidpunkter och stickspår är det oupphörligt trevlig och intressant läsning, inte något man sträckläser en kväll, men en bok att njuta av i små portioner.

Man kan fundera över Hasses och Tages giltighet idag. Känner de yngre generationerna till dem? Förmodligen färre och färre, och det är antagligen synd eftersom de förutom att roa också varit en kritiserande och satirisk kraft mot politiska och mänskliga dumheter. Kärnkraftsolyckan i Harrisburg är lika aktuell idag som då. Sången, Kan man få ett glas öl, är lika hjärtskärande sann. Och tycker man att det är viktigt att upplysa om denna kulturskatt så är Kalle Linds biografi en utmärkt källa att ösa ur. Och förresten, riktigt glömda är de inte och kommer nog inte att bli. Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton har ju just blivit biofilm.

FAKTA

Bokrecension

Bok

Hasseåtage

Författare: Kalle Lind

Förlag: Forum

Kultur och nöje

Julian Fellowes om rövarbaronerna: Tufft gäng

Cynthia Nixon och Kristin Baranski som systrarna Ada och Agnes i 'The gilded age'. Pressbild.
Foto: Alison Cohen Rosa/HBO Max
Kultur och nöje
Kultur och nöje Från den engelska överklassen under tidigt 1900-tal till överklassen i New York på 1880-talet.
Julian Fellowes, mannen bakom ”Downton Abbey”, är tillbaka med ”The gilded age”, en serie i tio avsnitt som nu får premiär på HBO Max.
PREMIUM

Redan före premiären har kritikerna slagit fast att de som älskade "Downton Abbey" har mycket att se fram emot i Julian Fellowes nya tv-serie, som utspelas i New Yorks finaste kvarter – ett övermått av vackra kostymer, glamourösa miljöer och vassa intriger.

I en livfull Zoom-intervju från hemmet i Dorset (skådespelarna är uppkopplade från New York) berättar den brittiske manusförfattaren om förutsättningarna för "The gilded age".

– Det fanns en helt ny energi i New York på 1880-talet. Den gamla överklassen kunde inte hålla emot de nya, stormrika ”rövarbaronerna” som ville ha den makt deras förmögenheter kunde ge dem.

Utfattig brorsdotter

I ”The gilded age” möter tv-tittarna Marian, som efter faderns död utfattig flyttar till New York och får bo hos sina fastrar Ada och Agnes. Dessa hör till den rika överklassen och speciellt Agnes ser med avsky på de nyblivna grannarna tvärs över gatan – George Russell har tjänat stora pengar och samtidigt som han är beredd att gå över lik för att tjäna mer använder sig hans hustru Bertha av alla tillgängliga metoder för att bli accepterad i de fina salongerna.

Julian Fellowes har länge varit intresserad av perioden.

– - Jag har läst om rövarbaronerna – Vanderbilt, JP Morgan, Jay Gould. De var inte intresserade av att kopiera den engelska societeten, de ville något annat och när det nya seklet kom skulle de dominera. På många sätt har dagens miljonärer i New York och Silicon Valley mer gemensamt med personerna i ”The gilded age” än de har med sina engelska motsvarigheter.

Ville skildra svart borgarklass

En av huvudpersonerna är en ung svart kvinna som vill bli författare.

– Jag upptäckte att det vid den tiden fanns en stor svart borgarklass i New York. Och denna del av historien var väldigt viktig för mig, berättar Fellowes.

Christine Baranski spelar den vassa faster Agnes i serien. Hon erkänner att hon före inspelningen inte visste så mycket om denna tid i New York, men att Fellowes gav alla skådespelare mängder av research-material.

– Jag hade aldrig gjort kostymdrama på tv eller film tidigare. Då var underbart att få gå in i den här världen med dessa fantastiska kläder, som alla syddes upp av en firma i New York. Det var verkligen som att gå in i en annan historisk period.

Inspelningen ägde rum i New York, men även när Fellowes befann sig hemma i London följde han allt noga på en monitor. Skådespelarna berättar hur det kunde komma ett samtal från England om att ”Julian säger att en gaffel ligger fel, ändra på det”.

Morgan Spector, som spelar uppkomlingen George Russell, fick hantera ett personligt "problem" under inspelningen:

– Jag är vänsterhänt, och det fick man inte vara i de klasserna på den tiden. Det "korrigerades" med slag. Så jag var hela tiden tvungen att tänka på detta, att lära om till att i varje scen vara högerhänt.

Vill gärna berätta mer

Fellowes är noga med att påpeka att det i "The gilded age" liksom i ”Downton Abbey”, inte finns några genomusla bovar.

– Jag vill alltid att man ska få en möjlighet att se saker ur deras synvinkel. Jag hoppas jag har lyckats med det, att vi förstår varför systrarna är arga, lika väl som vi förstår familjen Russell. Varför ska de inte få det de har slagits för?

”Downton Abbey” gick i sex säsonger och fick två biouppföljare (nummer två kommer under våren). Ser Fellowes fram mot en liknande framgång nu? Han skrattar.

– Jag tänker aldrig i säsonger. Självklart har jag tänkt på hur man skulle kunna ta berättelsen vidare, men jag är aldrig så övermodig att jag ser det som självklart. Det ger otur att förutsätta någonting.

Men han sticker inte under stol med att persongalleriet i tv-serien är intressant och att han gärna skulle vilja berätta mer om dem.

– Rövarbaronerna var ett rätt tufft gäng, men de var också komplicerade. Jay Gould, till exempel – han kunde få människor att skaka bara genom att titta på dem, samtidigt som han var en oerhört mjuk make och en mycket kärleksfull pappa.

– Jag hoppas George Russell framstår som sådan. Mjuk och hänsynslös – en riktig gilded age-typ.

Fotnot: ”The gilded age” kan översättas till ”den förgyllda tidsåldern”. Perioden kan sägas ha varat från slutet av 1860-talet till slutet av 1890-talet. Perioden präglades av tillväxt genom inte minst industrialisering och järnvägsbyggande.

Gunnar Rehlin/TT

Julian Fellowes, mannen bakom 'Downton Abbey', har länge intresserat sig för 1880-talets USA och de 'rövarbaroner' som tog plats i New York. Arkivbild.
Julian Fellowes, mannen bakom "Downton Abbey", har länge intresserat sig för 1880-talets USA och de "rövarbaroner" som tog plats i New York. Arkivbild.
Foto: Joel C Ryan/AP/TT
Carrie Coon och Morgan Spector spelar herr och fru Russell i 'The gilded age'. Han vill tjäna så mycket pengar som möjligt, hon vill ta plats i societeten. Pressbild.
Carrie Coon och Morgan Spector spelar herr och fru Russell i "The gilded age". Han vill tjäna så mycket pengar som möjligt, hon vill ta plats i societeten. Pressbild.
Foto: Alison Cohen Rosa/HBO Max

FAKTA

Fakta: Julian Fellowes

Ålder: 72 år.

Familj: Hustrun Emma Joy Kitchener, en son.

Bor: West Stafford, Dorset, England.

Yrke: Manusförfattare, skådespelare, producent, regissör.

Tidigare filmer/Tv-serier: Manus till bland annat "Gosford Park", "Fåfängans marknad", "Young Victoria", "Downton Abbey", "Belgravia".

Aktuell med: "The gilded age" på HBO Max som har premiär den 25 januari.

Kultur och nöje

"Fleabag"-regissören ska göra "Ellinor Oliphant"

Harry Bradbeer regisserar en filmatisering av storsäljande romanen 'Ellinor Oliphant mår alldeles utmärkt'. Arkivbild.
Foto: Willy Sanjuan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den storsäljande brittiska debutromanen "Ellinor Oliphant mår alldeles utmärkt" ska filmatiseras, skriver Deadline.

För regin står Harry Bradbeer, som bland annat regisserat serien "Fleabag" och filmerna om "Enola Holmes".

Romanen är skriven av Gail Honeyman och har sålt i 2,5 miljoner exemplar internationellt. Den handlar om Ellinor Oliphant, en kvinna utan vänner eller sociala kontakter som intalar sig själv att hon klarar sig utan relationer i livet.

Skådespelaren Reese Witherspoon valde ut romanen till sin välkända bokklubb 2017 och går in som producent via sitt bolag Hello Sunshine.

Harry Bradbeer tilldelades en Emmy i regikategorin för "Fleabag". Han har även regisserat flera avsnitt av Phoebe Waller-Bridges andra serie "Killing Eve".

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL