Malmö

55-åring greps för våldtäkt

Malmö
Malmö En 55-åring man greps i onsdags misstänkt för att ha våldtagit en kvinna han är bekant med.

Våldtäkten skedde i en bostad i Malmö under onsdagskvällen. 55-åringen är inte skriven på adressen. Han anhölls senare under natten misstänkt för våldtäkt.

Malmö

Anlade brand i egna lägenheten på julafton

Branden startade i köket och spred sig till övriga rum i lägenheten.
Foto: Ur polisens förundersökning
Malmö
Malmö På julaftons kväll ringde 37-åringen till SOS Alarm och berättade att han blivit dåligt behandlad och att han skulle tända eld på sin lägenhet.
En stund senare kom larmet om att det brann på adressen. Nu åtalas 37-åringen för grov mordbrand.

Sent på julaftonskvällen för en månad sedan fick SOS Alarm ett samtal från en man som påstod sig ha blivit dåligt behandlad. Av vem kunde han inte berätta. Mannen grät och hotade att tända eld på sin egen lägenhet vid Persborg.

Mannen släpade ut textilier i köket för att branden skulle få fäste.
Foto: Ur polisens förundersökning

En stund senare larmade grannar om att rök vällde ut från 37-åringens lägenhet. Själv stod han utanför och tittade på när brandmännen försökte släcka branden.

Hoppade ut via balkongen

När polis frågade om han bodde i lägenheten erkände han direkt att det var han som tänt på. 37-åringen berättade att han tänt på en trasa under köksfläkten och sedan slängt madrasser och sängkläder på golvet nedanför spisen.

När branden började ta sig lämnade han sin bostad via balkongen. I förhör berättar mannen att han känt sig förföljd men inte fått hjälp.

– Staten ska inte låta folk att hamna i en sådan situation. Staten är ens föräldrar och ska hjälpa sina barn, säger han om den uteblivna hjälpen.

Tre grannar fick föras till sjukhus med befarade rökskador, men klarade sig utan men. 37-åringens lägenhet blev helt utbränd och kommer att behöva totalsaneras, en kostnad på drygt en miljon kronor.

Malmö

Kvinna utpressade man som friats för våldtäkt

Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Malmö – Du har förstört mitt liv och det här är det minsta du förtjänar.
I brevet från den 24-åriga kvinnan krävdes mannen på en halv miljon kronor. Annars skulle hon avslöja för hans familj att han våldtagit henne – en anklagelse han friats från bara någon vecka tidigare.

I början av förra året polisanmäldes en 31-årig man för våldtäkt och försök till våldtäkt. Bakom anmälan stod en 24-årig kvinna. Polisen började utreda fallet men lade ner förundersökningen i slutet av mars.

Bara någon vecka senare fick mannen ett handskrivet brev från kvinnan. I det stod att 31-åringens namn och ansikte kommer att ”finnas på alla sociala medier inkl din mamma, syster och exflickvän”.

Fick flertal mejl

För att inte verkställa sitt hot krävde kvinnan att han skulle betala in en halv miljon kronor på hennes konto. Kontonumret fanns bifogat i brevet.

När mannen inte betalade fortsatte kvinnan utpressningsförsöken, nu via mejl. Efter att ha fått ett femtontal mejl i sin inkorg valde mannen att polisanmäla 24-åringen.

Erkänner brott

Kvinnan erkände att hon skickat brevet och mejlen. Hon gjorde det i ett utslag av frustration efter att hennes våldtäktsanmälan lagts ner.

Nu döms 24-åringen till villkorlig dom och 70 dagsböter för utpressningsförsöken.

Malmö

Rosengård södra får hybridgräs

Malmö
MALMÖ Ombyggnaden av Rosengårds södra idrottsplats fick klartecken av fritidsnämnden på torsdagen..
PREMIUM

Fritidsnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att beställa en omläggning av planen. Det här blir stadens andra plan på hybridgräs. Den beräknas kunna vara spelklar om ett år. Sedan tidigare finns det en plan på stadionområdet.

Gräsplanen på A-planen på Rosengårds södra IP är sliten och behöver förnyas. Här ska det istället läggas en ny hybridgräsplan som till största delen består av naturmaterial.

Malmö

Vattentorn renoveras inför försäljning

Tak och fasad ska renoveras på Södervärns vattentorn.
Foto: Elisabeth Sandberg
Malmö
MALMÖ Tak och fasad på Södervärns vattentorn ska renoveras och det blir starten på att bygga om tornet till bostäder eller lokaler. Malmö stad får ständigt förfrågningar från intressenter som vill köpa tornet och inriktningen är att en ny ägare får stå för omvandlingen av den mer än 100-åriga byggnaden.

Tekniska nämnden gav på sitt sammanträde på tisdagen klartecken till en investering på 6,5 miljoner kronor. I den summan ingår byte av kopparplåten på delar av taket där det läcker in vatten. Taket kommer även att lagas på en del andra ställen där det bedöms vara nödvändigt. Delar av fasaden ska också fogas om.

Ska få ett syfte

– Nu gör vi den mest akuta renoveringen, kommenterar kommunalrådet och tekniska nämndens ordförande Andreas Schönström (S). Det ska också göras en ny detaljplan som gör det möjligt att bygga om tornet till lokaler eller bostäder.

– Vi vill att vattentornet ska få ett syfte och användas. Det ska inte bara vara ett monument över en svunnen tid.

Malmö stad övertog vattentornet från VA syd 2018. Tornet byggdes 1916 och var i bruk i nästan 100 år, fram till 2015. Varje våningsplan har en yta på 220 kvadratmeter och i en tidigare utredning är bedömningen att det kan få tio våningsplan.

Om det blir aktuellt att öppna tornet innan försäljningen är inte riktigt bestämt än. När renoveringen är gjord skulle det vara möjligt att ta in högst 30 personer i vattentornets bottenplan.

Försäljning

– Vi har privata intressenter som vill köpa vattentornet och omvandla det, konstaterar kommunalrådet Andreas Schönström (S). Jag har uppvaktats av intressenter som vill bygga om till både kontor, mötesplats och bostäder.

Som nämnts är Malmö stads inriktning är att sälja tornet. För att skapa något nytt i tornet krävs en ny detaljplan.

Malmö stads plan är att sälja vattentornet till en intressent som vill bygga om det till bostäder eller lokaler.
Foto: Elisabeth Sandberg

Malmö

”Bra förslag att lägga Bore i torrdockan”

S/S Bore ligger förtöjd där svävarterminalen fanns tidigare. Här en bild från när fartyget återvände till Malmö.
Foto: Anna Sandahl
Malmö
MALMÖ Förslaget att placera isbrytaren Bore i torrdockan på Kockumsområdet tycker en medlem i Varvshistoriska föreningen och tidigare Kockumsanställd låter jättebra.

– Det är kanon, kommenterar Karl-Erik Olsson som är medlem i Varvshistoriska föreningen. Ett jättebra förslag.

Han började arbeta på Kockums 1957 som chefsbyggare och var kvar på varvet tills det lades ner.

– Det skulle bli en jättefin inramning av hela området. Besökarna hade kunnat se Bore och på många sätt sätt hade båten legat bättre i dockan jämfört med hur den ligger idag.

– Jag vet att båtar visas i Norge på det här sättet. Om man kan gå ner i en docka går de att betrakta på ett helt annat sätt. Det här skulle bli ett fint Kockumsminne.

Torrdockan ska rustas upp till en mötesplats med sittplatser.
Foto: Malmö stad

Enligt Karl-Erik Olsson är torrdockan som nu ska rustas upp byggd 1840. Dockan ska få sittplatser och området runtom ska rustas upp. Därför tycker kommunalrådet Andreas Schönström (S) att det hade passat bra att placera isbrytaren Bore här som är byggd på Kockums.

Bores ägare har erbjudit sig att donera fartyget till Malmö stad. Malmö museer har tackat nej men Andreas Schönström har förklarat att han nu vill undersöka den här möjligheten istället.

Ångisbrytaren S/S Bore byggdes 1894 på Kockums på uppdrag av Malmö stad.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Zervant

Skapa den perfekta fakturan

Zervant

En stor del av att driva ett företag går ut på att skicka och ta emot fakturor. Trots att en faktura oftast bara uppfattas som en begäran om en betalning så har den lite större betydelse än så, och den fakturamall som du använder kan komma att ha en stor påverkan på hur företaget uppfattas.

Med en välgjord faktura kan du ge så mycket mer än en betalningsuppmaning då du skickar fakturan till din kund, och alltså ge ett gott intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket. I den här artikeln sammanfattar vi de allra viktigaste punkterna då du ska skapa en faktura i ditt företag, och vad du bör tänka på för att den ska bli perfekt!

Fakturans innehåll

För att fakturan ska vara så korrekt och professionell som möjligt bör den innehålla en del specifika punkter. Det finns till och med en lag hos Skatteverket som talar för att en faktura måste innehåll vissa punkter, så som datum, löpnummer, företagets och kundens namn, och betalningssumman för varorna/ tjänsten.

Annat innehåll som stärker fakturan och gör den mer trovärdig är om du adderar företagets logga, beskriver den försäljning eller de produkter som fakturan berör på ett klart och tydligt sätt, vilka betalningsvillkor som gäller, och att samtlig information är välordnad. Du bör också skriva med dina och kundens uppgifter.

Innehållet på en faktura kan såklart variera beroende på vilket företag det gäller och vad fakturan berör, men dessa punkter är något som alla företag kan ta del av för att skapa pålitliga och professionella fakturor. Det kan absolut vara värt att lägga ner lite extra tid på innehållet i och med att det kan höja företaget och dess ansikte utåt.

Skicka faktura

Hur du skickar fakturan till kunden kan också vara avgörande för det intryck den ger. Det handlar om att skapa ett professionellt helhetsintryck där du vill övertala kunden att du har koll på vad sysslar med, och då krävs det att samtliga steg hanteras på ett smidigt och säkert sätt för båda parter.

Kommunikation mellan kund och företag är A och O, där fakturan ofta står för en stor del av den kommunikativa delen. Genom att skapa en välgjord faktura med ett korrekt innehåll som du sen skickar på ett lätthanterligt sätt kan du ge ett proffsigt intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket.

Skapa e-faktura

Ett väldigt smidigt och lätthanterligt sätt att hantera din fakturering är att skicka din faktura som e-faktura, alltså en elektronisk faktura. E- fakturering blir allt vanligare i vårt digitala samhälle, just för att det är ett smart och enkelt sätt att sköta sin fakturahantering på.

Bara de senaste åren har man sett en markant ökning när det kommer till e-fakturering och försändelser av e-fakturor mellan olika företag och kunder. Enligt en rapport från Svenska Bankföreningen skickades det år 2017 omkring 138 miljoner e-fakturor, och redan år 2018 hade den siffran stigit till omkring 148 miljoner e-fakturor.

Faktureringsprogram

Med den påtagliga ökningen av e-fakturering runt om i världen finns det ingen tvekan om att det anses vara ett praktiskt och smidigt sätt att hantera sina fakturor. Idag finns det en hel del olika faktureringsprogram som erbjuder e-fakturering för olika företag, så att du kan ta din verksamhet till nya nivåer.

Genom att ta del av en faktureringsprogram kan du få hjälp med att skapa korrekta fakturor till alla dina kunder, så att du kan ge ett professionellt och pålitligt intryck bara genom att skicka dina fakturor via e-fakturering. Vi hoppas att den här artikeln kan hjälpa dig då du vill skapa den perfekta fakturan!

Malmö

Man påkörd av lastbil

Malmö
Malmö En person blev på torsdagen påkörd på Västkustvägen i höjd med Sjölundaviadukten.

En lättlastbil körde på torsdagsmorgonen på en man i 24-årsåldern

–Vi har larmats till platsen på grund av att en person har blivit påkörd, säger Kim Hild, Presstalesperson vid polisens ledningscentral.

Mannen fördes med ambulans till sjukhus. Hans skadeläge är ännu oklart.

Malmö

Spår mellan Malmö och Beirut i nya romanen

Raja Bahari är aktuell med romanen Kontinentalbanan.
Foto: Jill Jarnsäter
Malmö
Kultur och nöje
Litteratur Malmöförfattaren Raja Baharis andra roman Kontinentalbanan började med barndomsminnena som väcktes till liv under en promenad med barnen i stadsdelen Kirseberg. - Min skrivprocess är ofta så att jag får upp en bild och minnen och börjar skriva utifrån det och så långsamt försvinner jag i väg och det antar fiktionens form, beskriver han.

I centrum för handlingen i Kontinentalbanan står Nicolas som också har barndomsminnen från Backarna och från fantasifulla, spännande men också livsfarliga lekar tillsammans med bästa vännerna Jonas och Pedro nära banvallen där. När boken inleds är Nicolas vuxen och har rest till Beirut att får fram sanningen om sin familj. Han söker upp Pierre som hans mamma Nadia flydde från Libanon till Malmö med och som han såg som en pappa under uppväxten.

Deras olika minnesbilder kolliderar och blir till en kaleidoskopisk uppväxtberättelse med fokus på en traumatisk händelse i Nicolas barndom, på Pierres flykt från Beirut till Malmö och så småningom tillbaka igen och också en historia om bedrägliga minnen. ”Din mamma har hanterat verkligheten genom att uppfinna den på nytt. Förändrat. Lagt till och tagit bort platser och personer, precis som du också gjort. Varför? För att orka med.”, säger Pierre.

– Det var många minnen som väcktes till liv när jag promenerade i kvarteren där jag växte upp och jag började skriva utifrån dem men sedan började jag också fundera och tvivla på de här minnena och fundera på vad som verkligen hänt och vad som var falska minnen och påhittat och idealiserat, förklarar Raja Bahari.

– Var går egentligen gränsen mellan det vi kallar minnen och det som är fiktion? Ibland är det flytande och vi tenderar också att ha selektiva minnen när det är något som kan vara fördelaktigt för oss. Det är väldigt spännande, fortsätter han.

Järnvägsspår

Bokens titel, Kontinentalbanan, syftar på järnvägsspåret mellan Malmö och Trelleborg som när den byggdes 1898 var vägen från Sverige och Malmö ut i Europa, till kontinenten. Raja Baharis bok är också indelad i fyra delar, alla med titlar med koppling till tåg och järnvägsspår - Triangelspår, Banvall, Växeltunga och Diamond Crossing.

– Jag minns inte exakt när boken fick sin titel men relativt tidigt och då var det på grund av händelser i boken som sker vid kontinentalbanans start i Malmö. Sedan började jag jobba mer och mer med de olika kapiteldelarna och att man kan tolka det som sker i kapitlen utifrån namnen. Växeltungor till exempel är både växlande perspektiv, växlande tungor rent konkret, men också ett parti som gör att berättelsen tar en ny vändning, att spåren styrs åt ett annat håll, förklarar Raja Bahari.

Är du lite av en tågnörd?

– Ha ha, den frågan har jag fått förut men nej, det är jag faktiskt inte. Visst, jag älskar att åka tåg men jag har inte alls det nördiga. Men det är en tacksam metaforik. Under skrivandets gång har jag också reflekterat en del över hur mycket i vårt språk som kan härledas till tåg. När de dök upp på 1800-talet och revolutionerade vårt samhälle och våra liv så påverkade det språket också. Tänk bara på uttryck som ”Ur spår” eller ”Ljuset i tunneln”.

Hittar tidsluckor

Raja Bahari har alltid, eller åtminstone sedan tonåren, haft ett stort intresse både för att skriva och läsa.

– Det finns i min familj också. Min farfar var journalist på en av Egyptens största tidningar och min morfar började som lärling på Arbetet här i Malmö och startade sedan eget tryckeri. Och när min pappa kom till Sverige från Libanon startade han så småningom också ett förlag, Alhambra, berättar han.

Själv har Raja Bahari också jobbat som journalist precis som farfar men också haft en mängd olika jobb - på lager, på bageri och som skrivlärare på folkhögskola till exempel.

– Just nu är jag administratör på ett mindre företag och så skriver jag så fort jag får tillfälle men jag har ju små barn också så man får försöka att hitta tidsluckor.

Raja Bahari debuterade som författare 2017.
Foto: Jill Jarnsäter

Finns ett embryo

Raja Baharis debutroman Stiga sol, smälta is kom 2017. Den följer Sayed i Sverige och Sid i Mellanöstern och handlar bland annat om om språk och identitet. När det nu, fyra år senare, är dags för roman nummer två känner sig Raja Bahari betydligt mer avslappnad och trygg.

– Visst finns det en nervositet kring hur Kontinentalbanan kommer att tas emot men det är också så att när boken väl gått i tryck så delar jag den med alla andra. Lång tid har det varit bara jag och texten men nu är den läsarnas bok också.

Gillar du att möta läsare och prata om det du skrivit?

– Ja, det är jättespännande. Om man går skrivarskola får man en vana vid att låta andras ögon möta texten och diskutera men det har jag aldrig gjort så för mig är det här nytt och det är jättehäftigt hur olika tolkningar läsarna kan göra och hur min bok kan väcka känslor och tankar hos någon som jag inte alls hade trott.

Kontenentalbanan låg på bokhandelsdiskarna redan i början av januari och Raja Bahari redan kommit i gång med det som kanske blir hans tredje roman så småningom.

– Det projektet är väldigt i sin linda än så länge, men det finns ett embryo och så får jag se var det tar vägen, säger han. Jag befinner mig i det där roliga stadiet stadiet där vad som helst kan hända och jag själv inte ens vet vad embryot ska ta för form och blir för berättelse.

FAKTA

Raja Bahari om ...

... sin koppling till Beirut, som har lika central roll i Kontinentalbanan som Malmö: ”Det är därifrån min familj på pappas sida kommer. Min pappa är född utanför Beirut och jag har en urfamilj där. Sedan tenderar libaneser att vara utspridda över hela världen så min familj finns också i Mexico, Venezuela, England, Frankrike och gud vet var. Men att boken rör sig från Backarna i Malmö till Beirut med en avstickare till Mexiko är knappast en slump.”

... hur han kom på karaktärerna i Kontinentalbanan: ”De tre pojkarna, Nicolas och hans barndomsvänner Jonas och Pedro, fanns i berättelsen ganska omgående. Sedan gillar jag att jobba med parallella spår och olika berättelser som vävs i varandra och det var nog så att Pierre kom ungefär samtidigt och så började jag skriva på den berättelsen och så vävdes de ihop.”

... vad han läser just nu: ”Det finns ingen direkt röd tråd i mitt läsande och jag gillar att kasta mig mellan olika tidsepoker men läser mest romaner och en del poesi. Just nu läser jag Rachel Cusks trilogi och innan dess var det Faulkner och innan dess Afifi Matar, en egyptisk poet. Jag gillar att köpa böcker second hand och får också en del böcker så jag har jättemånga hemma och ofta får slumpen avgöra vad nästa bok blir.”

... någon läser hans böcker under skrivprocessen: ”Min första bok höll jag i princip hemlig och berättade inte för någon förrän den vara antagen. Jag hade någon idé om att jag behövde göra det så, att jag fick mer ro då när inte andras blickar och tankar kom in i processen. Den här gången har jag varit lite mer normalt funtad och låtit 3-4 personer som jag litar på läsa i ett relativt tidigt stadium när jag själv blivit lite blind för texten.”

Malmö

Rosengård södra rustas upp med hybridgräs

Malmös andra fotbollsplan med hybridgräs kan hamna här på Rosengårds södra idrottsplats. Förslaget är att flytta löparbanorna till annan plats och att lägga den nya gräsplanen intill läktaren.
Foto: Elisabeth Sandberg
Malmö
MALMÖ Rosengårds södra IP kan få stadens andra fotbollsplan med hybridgräs.

Fritidsnämnden tar upp ärendet på sitt möte under torsdagen. Förslaget är att göra en utredning om vad det skulle kosta att lägga om nuvarande A-plan som har gräsunderlag till hybridgräs.

Malmö stad har en plan för hur konstgräs ska fasas ut och en av åtgärderna är att testa hybridgräs som till 90 procent består av naturgräs och den resterande delen av plaster.

Malmö stad har i dag en plan med hybridgräs och den finns på stadionområdet.

Hybridgräs

– Den har funnits i fem år och är eluppvärmd, berättar Thomas Sterner som är avdelningschef på fritidsförvaltningen. Vi har utvecklat den i ett samarbete med MFF och den är spelbar mer än nio månader om året.

– Det finns en plan för hur konstgräsplanerna som innehåller plaster ska fasas ut. Därför vill vi testa hybridgräs på en vanlig idrottsplats som har en större grupp användare. Förvaltningens förslag är att bygga om Rosengård södra.

Hybridgräs är ett miljövänligare alternativ till konstgräs.

Äldre gräsplan

– Hybrid har litet plast men blir ändå mycket tåligare jämfört med en vanlig gräsmatta, fortsätter Thomas Sterner. På Rosengård södra finns en vanlig gräsplan som är gammal och sliten och inte uppfyller storleksmåtten.

En hybridplan kan användas upp till 1000 timmar om året. För gräsplanen som ligger på platsen idag är siffran cirka 400 timmar. Tanken är att ta bort nuvarande löparbanor på Rosengård södra och istället göra om dem till en rak bana på en annan plats på idrottsplatsen. På så sätt kan den nya hybridplanen flyttas närmare läktaren och få rätt mått.

Här spelar bland annat FC Rosengårds herrlag och FBK Balkan sina matcher. Förhoppningen är att planen ska vara på plats och spelbar om ett år.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL