Kultur och nöje

Sekelius och Medina till Melodifestivalen

Tone Sekelius är klar för Melodifestivalen. Pressbild.
Foto: Fotograf Kristian Pohl AB
Kultur och nöje
Kultur och nöje För tre år sedan skickade Tone Sekelius in en låt till Melodifestivalen – först nu fick hon ett ja.
Hennes största rädsla inför tävlingen? Att inte bli tagen på allvar.
PREMIUM

Influeraren Tone Sekelius slog igenom på Youtube, bland annat genom att göra sminkvideor – men musiken har alltid funnits där. 2017 släppte hon flera singlar, bland annat den officiella låten till Stockholm Pride, "One more in the crowd". Under året har Tone Sekelius uppmärksammats i dokumentären "Thomas Sekelius: Mitt namn är Tone", på Discovery+, där hon kom ut som transperson.

Melodifestivalbidraget "My way" spelade hon in för fyra år sedan, men det var först nu som teamet bakom tv-programmet hörde av sig och erbjöd en plats.

– Det är en låt som ligger mig varmt om hjärtat, som lyfter en samhällsproblematik och som uppmuntrar till att gå sin egen väg och köra sitt eget race. Det är min hjärtefråga, säger Tone Sekelius.

TT: Vad tror du om dina vinstchanser?

– Jag vet inte varför jag skulle vara med i Mello om jag inte kände att jag kunde gå in med "full force", säger hon.

Samtidigt konstaterar Sekelius att hon är rädd för att få en "influencer-stämpel" i musikprogrammet.

– När en "influencer" är med får den kommentarer om att den bara får vara med för att den är känd, att man förminskar artisteriet. Det vill jag motbevisa på något sätt, säger hon.

Tillbaka efter segern

Flera tidigare vinnare är också klara för programmet, bland andra Robin Bengtsson och Anna Bergendahl.

– Jag har svårt att hålla mig borta, jag är en tävlingsmänniska som älskar att stå på scenen och sjunga. Det här är det bästa av två världar, säger Robin Bengtsson.

Han beskriver sitt bidrag "Innocent love" som en arena-poppig och rockig dänga om – just det, oskuldsfull kärlek.

– Det kan vara nästan vilken kärlek som helst, för mig kan det vara kärleken till att stå på scenen eller kärleken till min flickvän, säger han.

– Det känns som den perfekta låten för att fira att vi är på väg ut ur en pandemi.

Medina tävlar

Men det finns även gott om återvändare som inte har lyckats knipa förstaplatsen tidigare.

Under fjolårets omgång av Melodifestivalen medverkade Sami Rekik tillsammans med Wahl och låten "90-talet". Nu är han tillbaka i tävlingen och den här gången har han med sig sin tidigare Medina-parhäst Ali Jammali. De har tidigare haft stora hits med låtar som "Miss Decibel" och "Där palmerna bor". Deras Melodifestivalbidrag för 2022 heter "In i dimman".

– Vi har ju varit borta från rampljuset, och från varandra, i nästan fem år. När vi tog upp kontakten igen började vi snacka om att vi ju inte kan låta alla våra fans inte få ett värdigt slut på Medina, så vi plockade upp bollen igen för att se var vi hamnade, berättar Sami Rekik.

Han beskriver låten som en mix av latinomusik och svensk folkvisa.

– Den handlar om att komma tillbaka om man har varit nere. En riktig kämparlåt som vi hoppas ska påminna folk om att leva för dagen och ha kul, man vet aldrig om morgondagen kommer, säger Sami Rekik.

Andra artister som tävlar i 2022 års Melodifestival är Lisa Miskovsky, Lancelot Hedman, Shirley Clamp, Alvaro Estrella och Lillasyster.

Sofia Sundström/TT

Sara Haldert/TT

Robin Bengtsson är tillbaka i Melodifestivalen. Arkivbild.
Robin Bengtsson är tillbaka i Melodifestivalen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Duon Medina med Sami Rekik och Ali Jammali är klara för Melodifestivalen. Arkivbild.
Duon Medina med Sami Rekik och Ali Jammali är klara för Melodifestivalen. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT

FAKTA

Fakta: Alla som tävlar i Melodifestivalen

Malou Prytz – "Bananas"

Lisa Miskovsky – "Best to come"

Browsing Collection – "Face in the crowd"

Anna Bergendahl – "Higher power"

Medina – "In i dimman"

Robin Bengtsson – "Innocent love"

Tenori – "La Stella"

Shirley Clamp – "Let there be angels"

Lancelot – "Lyckligt slut"

Tone Sekelius – "My way"

Alvaro Estrella – "Suave"

Malin Christin – "Synd om dig"

Angelino – "The end"

Lillasyster – "Till our days are over"

Anders Bagge – "Bigger than the universe"

Liamoo – "Bluffin"

Faith Kakembo – "Freedom"

Linda Bengtzing – "Fyrfaldigt hurra"

Danne Stråhed – "Hallabaloo"

Cornelia Jakobs – "Hold me closer"

Cazzi Opeia – "I can't get enough"

Samira Manners – "I want to be loved"

Omar Rudberg – "Moving like that"

Klara Hammarström – "Run to the hills"

Tribe Friday – "Shut me up"

Theoz – "Som du vill"

Niello och Lisa Ajax – "Tror du att jag bryr mig"

John Lundvik – "Änglavakt"

Kultur och nöje

När det dödliga våldet kraschar tonårsbubblan

Sara Khaledi gör regidebut med pjäsen 'Med livet som insats', som sätts upp av Unga Malmö stadsteater i samarbete med Fryshuset och Inkonst.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Vad händer i tonårsbubblan när skott avlossas och en nära kompis dör? I nyskrivna pjäsen "Med livet som insats" får tre 15-åriga Malmötjejer ordet.
– Jag tror verkligen att vi har lyckats fånga en röst som inte får höras så ofta, säger regissören Sara Khaledi.

Hon kallar dem en förstahandskälla i samhällsdebatten, alla de tonårstjejer som är systrar, kompisar eller skolkamrater till offren för det dödliga våldet. Men det är en förstahandskälla som inte hörs, konstaterar hon.

– De sitter på en kunskap och en inblick i en värld som vi som vuxna inte får tillgång till.

Tillsammans med Arina Katchinskaia, som spelar en av de tre tjejerna i pjäsen, intervjuade hon unga Malmötjejer om deras livshistorier och drömmar med sikte på ett pjäsmanus. Vad skulle de vilja säga om de fick stå på Möllan med en megafon och prata med hela Malmö?

– Det växte fram under några träffar. Det var ganska snabbt som vi insåg att just de här tjejerna berörs av den här problematiken som är väldigt samhällsaktuell, säger Sara Khaledi.

Pjäsen sätts upp i samarbete med Fryshuset, som har ett brett kontaktnät bland Malmös unga. Det är viktigt att deras berättelser lyfts fram, anser Rebecka Eriksson, Fryshusets verksamhetsstrateg.

– Vi som jobbar nära ungdomarna står där med en massa fantastiska, sorgliga, tragiska berättelser som de delar med sig av till oss, som vi inte vet vad vi ska göra med. Alla borde få höra det här, men vi har inte alltid tiden eller resurserna för att sprida det.

Misstror vuxna

Misstron mot vuxenvärlden och de hemligheter som unga bär på gjorde intryck under intervjuerna med Malmötjejerna – men också deras drömmar.

I centrum står de tätt sammansvetsade kompisarna Nora, Samina och Aida och vad som händer med dem när vännen Younes blir mördad i Malmö. De blir direkt drabbade av våldet.

– Vi får följa dem när de försöker plocka upp sig själva, plocka upp livet igen efter den tragedin och sorgen, säger Sara Khaledi.

Ämnet är svart och blytungt. Pjäsen är skriven för en ung publik, men det finns ingen anledning att hålla tillbaka, tycker Yasmine Seifi, som spelar Nora.

– Jag väjer inte undan för de jobbiga känslor som kan komma upp, för jag vet att det ändå inte är en bråkdel av vad som känns i verkligheten.

Kärlek och komik

Trots allt är det långt ifrån en mörk och tung pjäs, understryker hon.

– Det som gör att det blir fint är att det är mycket kärlek och mycket komik i dessa scener. Så det är absolut inte en tung, dyster föreställning, för det vi vill göra är ju att spegla att det finns en innerlig, idealistisk, drömlik känsla hos dessa ungdomar.

Pjäsen skildrar också hur tjejerna stöttar och finns där för varandra, berättar Pierina Rizzo, som spelar Aida.

– Den tar upp jobbiga saker, men det finns ju ändå ett hopp. Temat är också deras drömmar. De är så unga att deras drömmar verkligen har en chans att bli sanna fortfarande.

Risk för avhumanisering

För Sara Khaledi, som gick ut Teaterhögskolan 2020, blir det regidebut.

– Jag vill att teatern ska kunna fånga alla olika röster och därför kändes det här projektet så kul och viktigt.

Samhällsdebatten om skjutningar avgränsas ofta till att bara handla om vissa snäva grupper, tycker hon. Risken med det är ett slags avhumanisering av dem som berörs.

– Genom att bredda och ta in alla andra som också berörs så hoppas jag att vi någonstans kan se att problemet inte bara gäller en viss grupp, utan faktiskt ta ett kollektivt ansvar för problemet och se att det är barn vi pratar om. Det är barn som vittnar om våld och där måste vi som samhälle någonstans vakna till liv, säger Sara Khaledi.

Pjäsen sätts upp av Unga Malmö Stadsteater på Inkonst i Malmö och har premiär den 3 mars.

Cecilia Klintö/TT

Manus har skrivits av Arina Katchinskaia (t v), som också spelar en av de tre Malmötjejerna i pjäsen, och regissören Sara Khaledi (t h).
Manus har skrivits av Arina Katchinskaia (t v), som också spelar en av de tre Malmötjejerna i pjäsen, och regissören Sara Khaledi (t h).
Foto: Johan Nilsson/TT
Yasmine Seifi och Pierina Rizzo spelar 15-åringarna Nora och Aida.
Yasmine Seifi och Pierina Rizzo spelar 15-åringarna Nora och Aida.
Foto: Johan Nilsson/TT

FAKTA

Fakta: "Med livet som insats"

"Med livet som insats" är en nyskriven pjäs som baseras på unga Malmötjejers berättelser.

Manus har skrivits av Arina Katchinskaia och Sara Khaledi. För regin svarar Sara Khaledi.

I rollerna: Arina Katchinskaia, Pierina Rizzo och Yasmine Seifi.

Projektet är ett samarbete mellan Malmö stadsteater, Fryshuset och Inkonst.

Pjäsen spelas främst för årskurs sex till åtta, men det blir också fem offentliga föreställningar med efterföljande samtal.

Premiär: 3 mars

Kultur och nöje

Ännu en gala i pandemins skugga

Det är dags att dela ut Guldbaggar igen. Arkivbild..
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Restriktionerna är tillbaka och filmbranschen krisar. Samtidigt lägger vi ännu ett svenskt filmår bakom oss och många priser ska delas ut. Det är dags för årets Guldbaggegala.

Efter förra årets pandemianpassade utdelning rullade man ut röda mattan för lite efterlängtat mingel och glam igen. Men sedan gjorde restriktionerna comeback och den planerade filmfesten på Cirkus i Stockholm får äga rum inför en kraftigt begränsad publik.

Men huvudsaken är ändå priserna, och vilka filmer ligger bäst till den här gången?

Med nio nomineringar har den svensk-costaricanska regissören Nathalie Álvarez Meséns långfilmsdebut "Clara Sola" flest vinstchanser. Filmen blev också Costa Ricas bidrag till Oscarsgalan.

Det uppmärksammade porrdramat "Pleasure" av Ninja Thyberg ligger också bra till. Filmen har nominerats till sju priser, bland annat i de tunga kategorierna bästa film och bästa regi. Sveriges Oscarsbidrag, Ronnie Sandahls "Tigrar" är nominerad till fem baggar.

Årets gala leds av Gina Dirawi som här gör comeback i tv-rutan efter några års paus. Bland de artister som uppträder märks Laleh, Mapei och Kristin Amparo. Prisutdelare är bland andra Alexander Abdallah, Evin Ahmad och Molly Sandén.

Guldbaggegalan direktsänds i SVT klockan 20.

FAKTA

Fakta: De är nominerade

Bästa film:

"Clara Sola" – i regi av Nathalie Álvarez Mesén

"Pleasure" – i regi av Ninja Thyberg

"Tigrar" – i regi av Ronnie Sandahl

"Utvandrarna" – i regi av Erik Poppe

"Världens vackraste pojke" – i regi av Kristina Lindström och Kristian Petri

Bästa regi:

Nathalie Álvarez Mesén – för "Clara Sola"

Gorki Glaser-Müller för "Children of the enemy"

Ronnie Sandahl – för "Tigrar"

Ninja Thyberg – "Pleasure"

Bästa kvinnliga huvudroll:

Lisa Carlehed – för rollen som Kristina i "Utvandrarna"

Wendy Chinchilla Araya – för rollen som Clara i "Clara Sola"

Sofia Kappel för rollen som Bella i "Pleasure"

Cecilia Milocco – för rollen som Molly i "Knackningar"

Bästa manliga huvudroll:

Mustapha Aarab – för rollen som John-John i "Vinterviken"

Erik Enge – för rollen som Martin Bengtsson i "Tigrar"

Jonas Karlsson – för rollen som Tyko Johnsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Gustaf Skarsgård – för rollen som Karl-Oscar i "Utvandrarna"

Bästa kvinnliga biroll:

Sofia Helin – för rollen som Judit i "Utvandrarna"

Liv Mjönes – för rollen som Karin i "Tigrar"

Carla Sehn – för rollen som Beata i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Jennie Silfverhjelm – för rollen som Marianne Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Bästa manliga biroll:

Filip Berg – för rollen som Ruben i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Daniel Castañeda Rincón – för rollen som Santiago i "Clara Sola"

Magnus Krepper – för rollen som Frank i "Vinterviken"

Jonay Pineda Skallak – för rollen som Sluggo i "Vinterviken"

Bästa manus:

Nathalie Álvarez Mesén och Maria Camila Arias – för "Clara Sola"

Manuel Concha – för "Suedi"

Hogir Hirori – för "Sabaya"

Jan Vierth för "Apstjärnan"

Bästa klippning:

Marie-Hélène Dozo – för "Clara Sola"

Amalie Westerlin Tjellesen och Olivia Neergaard-Holm – för "Pleasure"

Hanna Lejonqvist och Dino Jonsäter – för "Världens vackraste pojke"

Bästa foto:

Ellinor Hallin – för "Kören – en film om Tensta Gospel Choir"

Marek Septimus Wieser – för "Tigrar"

Sophie Winqvist Loggins – för "Clara Sola"

Bästa ljuddesign:

Bryan Dyrby och Kristoffer Salting – för "Världens vackraste pojke"

Thomas Jæger – för "Knackningar"

Erick Vargas Williams, Valène Leroy, Charles De Ville och Aline Gavroy – för "Clara Sola"

Bästa originalmusik:

Anna von Hausswolff och Filip Leyman – för "Världens vackraste pojke"

Lisa Nordström – för "Children of the enemy"

Johan Söderqvist – för "Utvandrarna"

Bästa visuella effekter:

Alex Hansson och Torbjörn Olsson – för "Utvandrarna"

Martin Malmqvist – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Ronald Grauer – för "Clara Sola"

Bästa kostymdesign:

Louize Nissen – för "Utvandrarna"

Ingrid Sjögren – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Amanda Wing Yee – för "Pleasure"

Bästa produktionsdesign:

Elle Furudahl – för "Knackningar"

Michael Higgins – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Paula Loos – för "Pleasure"

Bästa maskdesign:

Eros Codinas och Love Larson – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Therese Sandersson – för "Red dot"

Erica Spetzig – för "Pleasure"

Bästa kortfilm:

"Bad lesbian" – i regi av Simone Norberg

"Du är alltid 20" – i regi av Christer Wahlberg

"Man med duvor" – i regi av Lina Maria Mannheimer

Bästa dokumentärfilm:

"Children of the enemy" – i regi av Gorki Glaser-Müller

"Lena" – i regi av Isabel Anderson

"Sabaya" – i regi av Hogir Hirori

"Världens vackraste pojke" – i regi av Kristina Lindström och Kristian Petri

Bästa internationella film:

"The father" – i regi av Florian Zeller

"Flykt" – i regi av Jonas Poher Rasmussen

"Nomadland" – i regi av Chloé Zhao

Kultur och nöje

Modeskaparen Thierry Mugler är död

Modeller visar upp en av Thierry Muglers kollektioner för hösten och vintern 2013-2014 i Paris. Arkivbild.
Foto: Jacques Brinon/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den franske modedesignern Thierry Mugler har avlidit 73 år gammal, meddelar hans agent, enligt AFP.

Hans kläder har burits av en rad superstjärnor, däribland David Bowie, George Michael och Cindy Crawford.

Mugler var en av 80- och 90-talets mest inflytelserika modeskapare och kom med sina banbrytande designer att definiera 80-talets "power dressing".

Han har bland annat gjort sig känd för sina sofistikerade silhuetter där han framhävde och hyllade kvinnliga former, med axlar förstärkta av axelvaddar, djupa urringningar, sammandragna midjor och rundade höfter. Inspirationen hämtade han bland annat från Hollywoodglamour, serietidningar och Science fiction.

Mugler föddes i Strasbourg 1948. Som 20-åring kom han till Paris och skapade sin första kollektion "Café de Paris" 1973, ett år innan han grundade modehuset Thierry Mugler.

2002 lämnade han sitt eget modehus, men fortsatte ändå att göra djupa avtryck i modevärlden. På senare år har han bland annat designat kläder till kändisar som Beyonce, Lady Gaga och Kim Kardashian.

Mugler har utöver sina spektakulära modevisningar även gjort sig känd för sina parfymer, som fortfarande säljs.

Kultur och nöje

Don Wilson från The Ventures är död

Bob Spalding till vänster och Don Wilson till höger från när The Ventures valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 2008. Arkivbild.
Foto: Jason DeCrow/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Don Wilson, originalmedlem i instrumentalgruppen The Ventures, har avlidit, rapporterar Deadline.

"Don var en inspiratör och en mentor. Han hade en unik talang och inspirerade otaliga musiker som vi. Vi har förlorat en god vän, en musikerkollega, artist i världsklass och älskad bandmedlem, skriver The Ventures på sin Facebooksida.

Don Wilson och Bob Bogle bildade gruppen tillsammans 1958, efter att de hade köpt varsin gitarr på en pantbank. Fler medlemmar anslöt och deras första hit blev en cover på Chet Atkins "Walk, don't run" som sålde i en miljon exemplar.

Bandet hade sina största framgångar under 1960-talet och gjorde bland annat covers på ledmotiv till populära tv-serier som "Batman" och "Hawaii five-o", vilka de senare blev förknippade med.

Don Wilson fortsatte att spela med bandet, men slutade turnera 2015. Han blev 89 år.

Kultur och nöje

"Spider-man" tar täten igen på amerikansk bio

'Spider-man: No way home' klättrar upp i topp igen. Arkivbild.
Foto: Sony Pictures/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Nya "Spider-man"-filmen går återigen upp i topp på nordamerikanska biolistan, rapporterar The Wrap. Det blir femte helgen sedan filmen hade premiär som den lockar flest till biograferna.

Förra veckan intog nya "Scream" förstaplatsen, men nu har skräckfilmen halkat ned till en andraplats.

"Spider-man: No way home" är nu sexa på listan över de mest inkomstbringande någonsin, då den gått förbi "Jurassic world" och "Lejonkungen". Två "Avengers"-filmer, "Star wars VII: The force awakens", "Titanic" och "Avatar" finns på topp fem-listan.

Totalt har "Spider-man: No way home" spelat in 1,69 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 15,5 miljarder kronor. "Scream" har under sin första vecka på bio spelat in 33 miljoner dollar, motsvarande 303 miljarder kronor.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

IG

Swedbanks lansering av Apple Pay visar på mobil trend

Källa: Pexels
IG Apple Pay har varit tillgängligt på den svenska marknaden sedan hösten 2017. Alla storbanker har dock inte varit lika snabba med att erbjuda den mobila betaltjänsten till sina kunder. Nordea var först ut och bland annat Klarna och Komplett Bank har därefter lagt till tjänsten i sitt utbud. Den 4 december hoppade även Swedbank till slut på tåget, efter två år av dagliga frågor från kunder på företagets Facebooksida.

Varför Swedbank väntat tills nu med att erbjuda betalsättet är svårt att svara på. Kanske lades allt fokus på den egenutvecklade Swedbank Plånbok som länge har haft stöd för Samsung Pay, men alltså inte förrän nyligen även stöder Apple Pay. Oavsett anledning så visar Swedbanks anammande av Apple Pay att mobila applikationer i den svenska finanssektorn är en trend som de största aktörerna inte kan ignorera.

Börshandel och fysisk handel följer trenden

Handel på finansiella marknader är också något som mer och mer görs i mobilen idag. Möjligheten att kunna handla turbowarranter, CFD:s och barriers dygnet runt och på resande fot, är något som alltfler kunder i dag efterfrågar. I Sverige och sex andra europeiska länder lanserades nyligen tjänsten Turbo24, som förutom en webbaserad plattform har lagt stort fokus på mobilappar som stöder alla de funktioner som webbversionen erbjuder. Det har helt enkelt blivit hårdare krav från kunder att appar ska vara lika kraftfulla och ha samma verktyg som desktop-baserade plattformar erbjuder.

I den fysiska handeln är övergången till mobila lösningar som mest påtaglig i Sverige. Det är ingen slump att brittiska nyhetssajten The Telegraph i oktober utnämnde Sverige till världsmästare när det kommer till kontantlösa samhällen. Värdet av de kontanter som cirkulerar i Sverige har sjunkit med 27.5 procent på fyra år. Endast 60 procent hävdar att de använt kontanter över huvud taget den senaste månaden – i Japan är siffran 79 och i USA 70 procent. En av de största vinnarna på privatpersoners preferens att betala med mobilen är Swish som fortsätter ta marknadsandelar. 2014 utfördes 21 miljoner betalningar med Swish och 2018 var siffran 394 miljoner.

Betalningar med kort fortfarande störst

Kortbetalningar är fortfarande det populäraste betalsättet bland svenskar, även om det är betydligt lägre i jämförelse med de flesta andra europeiska länder och framför allt USA. Kortjättarna VISA och Mastercard har försökt simplifiera kortköp online med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Direktivet gör det enklare för konsumenter att verifiera köp, men det har också lett till tekniska utmaningar för e-handlare och betalväxlar att implementera den nya typen av kortköp.

Huruvida de nya direktiven är tillräckliga, och hinner implementeras tillräckligt snabbt, för att på riktigt konkurrera med de mobila betalningsalternativens framfart återstår att se – just nu ser inte den mobila trenden ut att bromsa över huvud taget. Finanssektorn tycks alltså dras mer åt fokus på mobilappar både när det gäller bankärenden, handel på börsen eller betalningar generellt. I alla fall om man ser till de största aktörernas satsning på området och nu senast kundernas rop på bankerna att erbjuda stöd för Apple Pay.

Kultur och nöje

Konstnären Truls Melin är död

Utställning med Truls Melin på Galleri Lars Bohman 1997. Arkivbild.
Foto: Tom Bonnalt/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Skulptören Truls Melin har avlidit, skriver Sydsvenskan.

Han var son till formgivaren Signe Persson-Melin och gick konstskolan Forum i Malmö 1978–1979 innan han fortsatte sin utbildning på Danska konstakademien i Köpenhamn, där han sedan bosatte sig och hade sin ateljé.

1993 valdes han till svensk representant i Nordiska paviljongen vid Venedigs konstbiennal. Han ställde ut en installation med tre skulpturer i grönt och blått.

Enligt Sydsvenskan var Truls Melin den som tog postmodernismen till Malmö. Hans monokroma skulpturer har beskrivits som barnsligt lekfulla, med en poetisk ton.

Truls Melin blev 64 år.

Kultur och nöje

Regissören om nya Batman: Nästan skräck

Skådespelaren Robert Pattinson i 'The Batman'. Arkivbild.
Foto: Warner Bros/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den kommande Batmanfilmen "The Batman" är en både mörk och läskig historia. Det hävdar i alla fall filmens regissör Matt Reeves i en intervju med sajten Moviemaker.

Där jämför han sin superhjältefilm med såväl rysare som med klassisk film noir.

– I sin kärna är den här berättelsen förutom att vara nästan en skräckfilm, thriller och actionfilm, väldigt mycket en detektivhistoria. Den är väldigt berättande, säger han.

Filmen med skådespelaren Robert Pattinson i huvudrollen blir också den längsta Batmanfilmen hittills. Filmen klockar in på två timmar och 55 minuter.

"The Batman" har svensk biopremiär 2 mars.

Kultur och nöje

Uppgifter: Nya "Battlefield" kan bli gratis

Battlefield 2042.
Foto: EA/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanska speljätten EA kan tänka sig att göra om spelet "Battlefield 2042" till ett gratisspel av samma typ som "Fortnite" eller "Apex legends". I alla fall om man får tro speljournalisten Tom Henderson, som hänvisar till källor inom företaget.

"EA sägs vara vara synnerligen missnöjt med hur 'Battlefield 2042' har presterat och 'överväger alla alternativ', vilket inkluderar 'free to play' i någon grad", skriver Henderson på Twitter.

Några närmare detaljer kommer han inte med, och EA har inte kommenterat uppgifterna.

"Battlefield 2042" är utvecklat av den svenska spelstudion Dice, som ägs av EA. Spelet släpptes i november förra året och stämplades som en besvikelse av många spelare och recensenter.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL