Kultur och nöje

Sagohuset inviger med pjäs om fantasins kraft

Glasmästarens testamente blir invigningsföreställning i Sagohusets nya teaterhus.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Scen Fantasi och verklighet blandas när Teater Sagohuset i Lund inviger sitt nya teaterhus med Glasmästarens testamente - en nyskriven pjäs som berättar sagan om hur det gick till när Sagohuset fick flytta in i det gamla glasmästeriet. - Det här är ett riktigt samarbetsprojekt där alla på Sagohuset är inblandade, berättar regissören Leila Åkerlund som också har skrivit pjäsen tillsammans med Torbjörn Lindberg.

Varma gula färger i olika toner möter besökaren i entrén till Teater Sagohusets nya teaterhus på Gylleholmsgatan 16 i Lund. Till höger strålar solljus in genom stora fönster och till vänster öppnar sig ett rymligt utrymme med kök och fikaplatser. Huset invigs på fredag, 3 december, och just nu råder febril aktivitet - en symaskin brummar i ett hörn av fikautrymmet, klädhängare för både stora och små ska på plats ute i foajén, utanför entrédörren målas ett räcke grönt och längst in i huset repeteras så klart Glasmästarens testamente i den nya scenlokalen.

- Glasmästarens testamente är en fiktiv historia om hur det kommer sig att Teater Sagohuset får flytta in i det här glasmästeriet, berättar Leila Åkerlund när vi slagit oss ner i kaoset med kaffe och nybakad lussebulle.

- Föreställningen börjar på ett möte med kommunfullmäktige där sista punkt är att Sagohuset vill ha en ny lokal, fortsätter hon. Kommunfullmäktigeledamöterna får sedan vara med om att gestalta olika delar i en berättelse om glasmästaren Herman Larssons liv och eftersom de blivit berörda har de förstått vikten av platser där fantasin kan få fritt spelrum, som till exempel en teater för barn och unga. Det är ramhistorien kan man säga.

Sagohusets producent Caroline Stenberg Bengtsson (till vänster), teaterchefen och konstnärlige ledaren Leila Åkerlund (mitten) och producenten Lisa Sjöstrand (till höger) förbereder för fullt för veckans invigning av det nya teaterhuset.
Foto: Gunilla Wedding

Hur länge har ni skrivit på den här pjäsen.

- I våras när allt var inställt på grund av coronan tänkte vi att vi måste ha en invigningsföreställning och att vi hade tid att skriva den. Sedan skickade vi det färdiga manuset till alla på Sagohuset så att de kunde läsa och efter det hade vi ett zoommöte där alla tyckte att det här vill vi göra och så bestämde vi att när huset är färdigt så ses vi och gör det här tillsammans. Och det blev verkligen ett projekt där alla i Sagohuset är med på olika sätt, en föreställning som visar vad vi är och kan och också ger en aning om vad man kan förvänta sig framöver.

Sju på scen

Efter kaffet är det dags att gå in i scenlokalen - en stor black box där placering av scen och gradängen med åskådarplatser kan varieras utifrån föreställningens behov. Här spelas Glasmästarens testamente mot en kuliss fylld av fönster som går att öppna mot publiken. På scen blir det hela sju skådespelare och Leila Åkerlund beskriver Glasmästarens testamente som en familjeföreställning från sju år som har något för alla åldrar.

- Jag tror att det finns mycket här som också tilltalar föräldrar, far- och morföräldrar och storasyskon, säger hon.

Jag får klättra upp på den än så länge inte helt färdiga gradängen och se en scen en bit in i den 70 minuter länga föreställningen där glasmästaren Herman som barn fantiserar fram en hel cirkus med hjälp av en magisk glasbit. Eller finns kanske lindansösen, lejonet, cirkushästen, den starke mannen och clownen på riktigt?

- Det här är en bjussig livshistoria om fantasins kraft, sammanfattar Torbjörn Lindberg som förutom att han skrivit pjäsen tillsammans med Leila Åkerlund också spelar pojken/glasmästaren.

- Ur barnens perspektiv kan man väl säga att det är lite dröm och lite verklighet och att det är en väldigt dynamisk berättelse där det finns glädje och sorg och det går väldigt starkt både upp och ner, säger skådespelaren Ola Citron som spelade clownen i scenen jag precis såg.

- Det är verkligen mycket känslor här, teater är ju stora känslor och här ryms verkligen allt, instämmer en annan av skådespelarna, Sara Backlund Hammar.

Torbjörn Lindberg och Åsa Hörling i Glasmästarens testamente.
Foto: Gunilla Wedding

Välkomnande hus

Alla skådespelare är överens om att det gamla glasmästeriet är ett bra hus för teater och att den nya scenlokalen är ett verkligt lyft.

- Den är större och mer funktionell och det finns minsann ventilation, säger Torbjörn Lindberg med ett skratt. Vår gamla scen hade sin charm men intimiteten vi hade där går att få till här också så man kan väl säga att det här är som förra scenen med plusmeny.

- Hela huset är välkomnande och den här scenlokalen är så användbar i och med att man kan vända gradängen och spela åt alla håll. Det är bra tänkt, säger Ola Citron.

- Nycklarna till att kunna göra det är att man har nödutgångar åt alla håll, förklarar Leila Åkerlund. Det är sådana saker man får strida för och som kanske inte alla förstår varför. Men det är verkligen roligt att kunna bjuda publiken på olika sittningar och olika rum. Och vi tänker också ha en mindre kaféscen där ute för till exempel monologföreställningar som Olas Fika med faster Dettan. Vi kan verkligen göra hur mycket som helst här.

Stolthet och andakt

Glasmästarens testamente spelas i det nyas huset till och med 20 januari. Och det finns gott om planera framöver också. 1 april blir det till exempel premiär för Fake news som är en nyskriven pjäs av Klas Abrahamsson som också regisserar. Nästa höst, med premiär 27 november, planeras för en teaterversion av Per Åhlins film Resan till Melonia i samarbete med Pelle Öhlund. Just nu är dock alla fokus på den stundande invigningen och Leila Åkerlund känner sig helt lugn.

- Den långa vandringen som det varit mot det här ger tillförsikt. Vad kan gå fel? Vi är ju här nu, säger hon. Det känns så spännande och roligt och som något man aldrig kommer att glömma i hela sitt liv, att man fått vara och inviga en hel teater. Det fyller mig med stolthet och andakt.

-Jag kan också avslöja att efter varje föreställning av Glasmästarens testamente firar vi Teater Sagohuset, lägger hon till. Det blir lite av en gemensam fest i fikautrymmet där man kan hänga med skådespelarna en stund.

Glasmästarens testamente är en familjeföreställning från sju år och uppåt.
Foto: Emmalisa Pauly

Kultur och nöje

När det dödliga våldet kraschar tonårsbubblan

Sara Khaledi gör regidebut med pjäsen 'Med livet som insats', som sätts upp av Unga Malmö stadsteater i samarbete med Fryshuset och Inkonst.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Vad händer i tonårsbubblan när skott avlossas och en nära kompis dör? I nyskrivna pjäsen "Med livet som insats" får tre 15-åriga Malmötjejer ordet.
– Jag tror verkligen att vi har lyckats fånga en röst som inte får höras så ofta, säger regissören Sara Khaledi.

Hon kallar dem en förstahandskälla i samhällsdebatten, alla de tonårstjejer som är systrar, kompisar eller skolkamrater till offren för det dödliga våldet. Men det är en förstahandskälla som inte hörs, konstaterar hon.

– De sitter på en kunskap och en inblick i en värld som vi som vuxna inte får tillgång till.

Tillsammans med Arina Katchinskaia, som spelar en av de tre tjejerna i pjäsen, intervjuade hon unga Malmötjejer om deras livshistorier och drömmar med sikte på ett pjäsmanus. Vad skulle de vilja säga om de fick stå på Möllan med en megafon och prata med hela Malmö?

– Det växte fram under några träffar. Det var ganska snabbt som vi insåg att just de här tjejerna berörs av den här problematiken som är väldigt samhällsaktuell, säger Sara Khaledi.

Pjäsen sätts upp i samarbete med Fryshuset, som har ett brett kontaktnät bland Malmös unga. Det är viktigt att deras berättelser lyfts fram, anser Rebecka Eriksson, Fryshusets verksamhetsstrateg.

– Vi som jobbar nära ungdomarna står där med en massa fantastiska, sorgliga, tragiska berättelser som de delar med sig av till oss, som vi inte vet vad vi ska göra med. Alla borde få höra det här, men vi har inte alltid tiden eller resurserna för att sprida det.

Misstror vuxna

Misstron mot vuxenvärlden och de hemligheter som unga bär på gjorde intryck under intervjuerna med Malmötjejerna – men också deras drömmar.

I centrum står de tätt sammansvetsade kompisarna Nora, Samina och Aida och vad som händer med dem när vännen Younes blir mördad i Malmö. De blir direkt drabbade av våldet.

– Vi får följa dem när de försöker plocka upp sig själva, plocka upp livet igen efter den tragedin och sorgen, säger Sara Khaledi.

Ämnet är svart och blytungt. Pjäsen är skriven för en ung publik, men det finns ingen anledning att hålla tillbaka, tycker Yasmine Seifi, som spelar Nora.

– Jag väjer inte undan för de jobbiga känslor som kan komma upp, för jag vet att det ändå inte är en bråkdel av vad som känns i verkligheten.

Kärlek och komik

Trots allt är det långt ifrån en mörk och tung pjäs, understryker hon.

– Det som gör att det blir fint är att det är mycket kärlek och mycket komik i dessa scener. Så det är absolut inte en tung, dyster föreställning, för det vi vill göra är ju att spegla att det finns en innerlig, idealistisk, drömlik känsla hos dessa ungdomar.

Pjäsen skildrar också hur tjejerna stöttar och finns där för varandra, berättar Pierina Rizzo, som spelar Aida.

– Den tar upp jobbiga saker, men det finns ju ändå ett hopp. Temat är också deras drömmar. De är så unga att deras drömmar verkligen har en chans att bli sanna fortfarande.

Risk för avhumanisering

För Sara Khaledi, som gick ut Teaterhögskolan 2020, blir det regidebut.

– Jag vill att teatern ska kunna fånga alla olika röster och därför kändes det här projektet så kul och viktigt.

Samhällsdebatten om skjutningar avgränsas ofta till att bara handla om vissa snäva grupper, tycker hon. Risken med det är ett slags avhumanisering av dem som berörs.

– Genom att bredda och ta in alla andra som också berörs så hoppas jag att vi någonstans kan se att problemet inte bara gäller en viss grupp, utan faktiskt ta ett kollektivt ansvar för problemet och se att det är barn vi pratar om. Det är barn som vittnar om våld och där måste vi som samhälle någonstans vakna till liv, säger Sara Khaledi.

Pjäsen sätts upp av Unga Malmö Stadsteater på Inkonst i Malmö och har premiär den 3 mars.

Cecilia Klintö/TT

Manus har skrivits av Arina Katchinskaia (t v), som också spelar en av de tre Malmötjejerna i pjäsen, och regissören Sara Khaledi (t h).
Manus har skrivits av Arina Katchinskaia (t v), som också spelar en av de tre Malmötjejerna i pjäsen, och regissören Sara Khaledi (t h).
Foto: Johan Nilsson/TT
Yasmine Seifi och Pierina Rizzo spelar 15-åringarna Nora och Aida.
Yasmine Seifi och Pierina Rizzo spelar 15-åringarna Nora och Aida.
Foto: Johan Nilsson/TT

FAKTA

Fakta: "Med livet som insats"

"Med livet som insats" är en nyskriven pjäs som baseras på unga Malmötjejers berättelser.

Manus har skrivits av Arina Katchinskaia och Sara Khaledi. För regin svarar Sara Khaledi.

I rollerna: Arina Katchinskaia, Pierina Rizzo och Yasmine Seifi.

Projektet är ett samarbete mellan Malmö stadsteater, Fryshuset och Inkonst.

Pjäsen spelas främst för årskurs sex till åtta, men det blir också fem offentliga föreställningar med efterföljande samtal.

Premiär: 3 mars

Kultur och nöje

Ännu en gala i pandemins skugga

Det är dags att dela ut Guldbaggar igen. Arkivbild..
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Restriktionerna är tillbaka och filmbranschen krisar. Samtidigt lägger vi ännu ett svenskt filmår bakom oss och många priser ska delas ut. Det är dags för årets Guldbaggegala.

Efter förra årets pandemianpassade utdelning rullade man ut röda mattan för lite efterlängtat mingel och glam igen. Men sedan gjorde restriktionerna comeback och den planerade filmfesten på Cirkus i Stockholm får äga rum inför en kraftigt begränsad publik.

Men huvudsaken är ändå priserna, och vilka filmer ligger bäst till den här gången?

Med nio nomineringar har den svensk-costaricanska regissören Nathalie Álvarez Meséns långfilmsdebut "Clara Sola" flest vinstchanser. Filmen blev också Costa Ricas bidrag till Oscarsgalan.

Det uppmärksammade porrdramat "Pleasure" av Ninja Thyberg ligger också bra till. Filmen har nominerats till sju priser, bland annat i de tunga kategorierna bästa film och bästa regi. Sveriges Oscarsbidrag, Ronnie Sandahls "Tigrar" är nominerad till fem baggar.

Årets gala leds av Gina Dirawi som här gör comeback i tv-rutan efter några års paus. Bland de artister som uppträder märks Laleh, Mapei och Kristin Amparo. Prisutdelare är bland andra Alexander Abdallah, Evin Ahmad och Molly Sandén.

Guldbaggegalan direktsänds i SVT klockan 20.

FAKTA

Fakta: De är nominerade

Bästa film:

"Clara Sola" – i regi av Nathalie Álvarez Mesén

"Pleasure" – i regi av Ninja Thyberg

"Tigrar" – i regi av Ronnie Sandahl

"Utvandrarna" – i regi av Erik Poppe

"Världens vackraste pojke" – i regi av Kristina Lindström och Kristian Petri

Bästa regi:

Nathalie Álvarez Mesén – för "Clara Sola"

Gorki Glaser-Müller för "Children of the enemy"

Ronnie Sandahl – för "Tigrar"

Ninja Thyberg – "Pleasure"

Bästa kvinnliga huvudroll:

Lisa Carlehed – för rollen som Kristina i "Utvandrarna"

Wendy Chinchilla Araya – för rollen som Clara i "Clara Sola"

Sofia Kappel för rollen som Bella i "Pleasure"

Cecilia Milocco – för rollen som Molly i "Knackningar"

Bästa manliga huvudroll:

Mustapha Aarab – för rollen som John-John i "Vinterviken"

Erik Enge – för rollen som Martin Bengtsson i "Tigrar"

Jonas Karlsson – för rollen som Tyko Johnsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Gustaf Skarsgård – för rollen som Karl-Oscar i "Utvandrarna"

Bästa kvinnliga biroll:

Sofia Helin – för rollen som Judit i "Utvandrarna"

Liv Mjönes – för rollen som Karin i "Tigrar"

Carla Sehn – för rollen som Beata i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Jennie Silfverhjelm – för rollen som Marianne Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Bästa manliga biroll:

Filip Berg – för rollen som Ruben i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Daniel Castañeda Rincón – för rollen som Santiago i "Clara Sola"

Magnus Krepper – för rollen som Frank i "Vinterviken"

Jonay Pineda Skallak – för rollen som Sluggo i "Vinterviken"

Bästa manus:

Nathalie Álvarez Mesén och Maria Camila Arias – för "Clara Sola"

Manuel Concha – för "Suedi"

Hogir Hirori – för "Sabaya"

Jan Vierth för "Apstjärnan"

Bästa klippning:

Marie-Hélène Dozo – för "Clara Sola"

Amalie Westerlin Tjellesen och Olivia Neergaard-Holm – för "Pleasure"

Hanna Lejonqvist och Dino Jonsäter – för "Världens vackraste pojke"

Bästa foto:

Ellinor Hallin – för "Kören – en film om Tensta Gospel Choir"

Marek Septimus Wieser – för "Tigrar"

Sophie Winqvist Loggins – för "Clara Sola"

Bästa ljuddesign:

Bryan Dyrby och Kristoffer Salting – för "Världens vackraste pojke"

Thomas Jæger – för "Knackningar"

Erick Vargas Williams, Valène Leroy, Charles De Ville och Aline Gavroy – för "Clara Sola"

Bästa originalmusik:

Anna von Hausswolff och Filip Leyman – för "Världens vackraste pojke"

Lisa Nordström – för "Children of the enemy"

Johan Söderqvist – för "Utvandrarna"

Bästa visuella effekter:

Alex Hansson och Torbjörn Olsson – för "Utvandrarna"

Martin Malmqvist – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Ronald Grauer – för "Clara Sola"

Bästa kostymdesign:

Louize Nissen – för "Utvandrarna"

Ingrid Sjögren – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Amanda Wing Yee – för "Pleasure"

Bästa produktionsdesign:

Elle Furudahl – för "Knackningar"

Michael Higgins – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Paula Loos – för "Pleasure"

Bästa maskdesign:

Eros Codinas och Love Larson – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Therese Sandersson – för "Red dot"

Erica Spetzig – för "Pleasure"

Bästa kortfilm:

"Bad lesbian" – i regi av Simone Norberg

"Du är alltid 20" – i regi av Christer Wahlberg

"Man med duvor" – i regi av Lina Maria Mannheimer

Bästa dokumentärfilm:

"Children of the enemy" – i regi av Gorki Glaser-Müller

"Lena" – i regi av Isabel Anderson

"Sabaya" – i regi av Hogir Hirori

"Världens vackraste pojke" – i regi av Kristina Lindström och Kristian Petri

Bästa internationella film:

"The father" – i regi av Florian Zeller

"Flykt" – i regi av Jonas Poher Rasmussen

"Nomadland" – i regi av Chloé Zhao

Kultur och nöje

Modeskaparen Thierry Mugler är död

Modeller visar upp en av Thierry Muglers kollektioner för hösten och vintern 2013-2014 i Paris. Arkivbild.
Foto: Jacques Brinon/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den franske modedesignern Thierry Mugler har avlidit 73 år gammal, meddelar hans agent, enligt AFP.

Hans kläder har burits av en rad superstjärnor, däribland David Bowie, George Michael och Cindy Crawford.

Mugler var en av 80- och 90-talets mest inflytelserika modeskapare och kom med sina banbrytande designer att definiera 80-talets "power dressing".

Han har bland annat gjort sig känd för sina sofistikerade silhuetter där han framhävde och hyllade kvinnliga former, med axlar förstärkta av axelvaddar, djupa urringningar, sammandragna midjor och rundade höfter. Inspirationen hämtade han bland annat från Hollywoodglamour, serietidningar och Science fiction.

Mugler föddes i Strasbourg 1948. Som 20-åring kom han till Paris och skapade sin första kollektion "Café de Paris" 1973, ett år innan han grundade modehuset Thierry Mugler.

2002 lämnade han sitt eget modehus, men fortsatte ändå att göra djupa avtryck i modevärlden. På senare år har han bland annat designat kläder till kändisar som Beyonce, Lady Gaga och Kim Kardashian.

Mugler har utöver sina spektakulära modevisningar även gjort sig känd för sina parfymer, som fortfarande säljs.

Kultur och nöje

Don Wilson från The Ventures är död

Bob Spalding till vänster och Don Wilson till höger från när The Ventures valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 2008. Arkivbild.
Foto: Jason DeCrow/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Don Wilson, originalmedlem i instrumentalgruppen The Ventures, har avlidit, rapporterar Deadline.

"Don var en inspiratör och en mentor. Han hade en unik talang och inspirerade otaliga musiker som vi. Vi har förlorat en god vän, en musikerkollega, artist i världsklass och älskad bandmedlem, skriver The Ventures på sin Facebooksida.

Don Wilson och Bob Bogle bildade gruppen tillsammans 1958, efter att de hade köpt varsin gitarr på en pantbank. Fler medlemmar anslöt och deras första hit blev en cover på Chet Atkins "Walk, don't run" som sålde i en miljon exemplar.

Bandet hade sina största framgångar under 1960-talet och gjorde bland annat covers på ledmotiv till populära tv-serier som "Batman" och "Hawaii five-o", vilka de senare blev förknippade med.

Don Wilson fortsatte att spela med bandet, men slutade turnera 2015. Han blev 89 år.

Kultur och nöje

"Spider-man" tar täten igen på amerikansk bio

'Spider-man: No way home' klättrar upp i topp igen. Arkivbild.
Foto: Sony Pictures/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Nya "Spider-man"-filmen går återigen upp i topp på nordamerikanska biolistan, rapporterar The Wrap. Det blir femte helgen sedan filmen hade premiär som den lockar flest till biograferna.

Förra veckan intog nya "Scream" förstaplatsen, men nu har skräckfilmen halkat ned till en andraplats.

"Spider-man: No way home" är nu sexa på listan över de mest inkomstbringande någonsin, då den gått förbi "Jurassic world" och "Lejonkungen". Två "Avengers"-filmer, "Star wars VII: The force awakens", "Titanic" och "Avatar" finns på topp fem-listan.

Totalt har "Spider-man: No way home" spelat in 1,69 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 15,5 miljarder kronor. "Scream" har under sin första vecka på bio spelat in 33 miljoner dollar, motsvarande 303 miljarder kronor.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Apoteum

Fullspektrum CBD-olja: vad du behöver veta

Apoteum Under de senaste åren har populariteten för CBD-olja ökat. Plötsligt legaliseras den i allt fler stater och är lokalt tillgänglig. CBD-industrin har verkligen exploderat och visar inte några tecken på att sakta ner.

Det finns tre huvudtyper av CBD-oljor, nämligen:

– Fullspektrum CBD-olja

– CBD-isolat

– Bredspektrum CBD-olja

I den här artikeln kommer vi att lägga vårt huvudfokus på fullspektrum CBD-olja.

Vad är fullspektrum CBD-olja?

CBD-olja med fullspektrum är den olja som utvinns från Cannabis Sativa, och innehåller alla cannabinoider som finns naturligt i växten.

Fullspektrum CBD-olja skiljer sig från CBD-isolat och bredspektrum CBD-oljorna på fler sätt än ett. För det första så innehåller CBD-isolat endast rent CBD eftersom det är isolerat från de andra komponenterna i plantan.

Å andra sidan är bredspektrum CBD-olja nästan identisk med fullspektrum CBD-oljan. Den enda skillnaden är att bredspektrum CBD-olja inte innehåller THC, vilket är fallet med fullspektrum CBD-olja.

Vilka är fördelarna med att använda fullspektrum CBD-olja?

I allmänhet har CBD-oljor en mängd fördelar. Det är inte konstigt att de legaliseras i Kanada, Mexiko, Jamaica och olika stater över hela USA.

CBD-oljor med fullspektrum har särskilt många fördelar.

Låt oss ta en närmare titt.

– Ger entourage-effekten

CBD-oljor med fullspektrum innehåller hundratals botaniska komponenter, som var och en har sin egen, specifika effekt på kroppen. När alla dessa föreningar interagerar förändras deras beteende, vilket skapar en entourage-effekt. Forskning, även om den är begränsad, har visat att på grund av entourage-effekten så fungerar CBD-oljor med fullspektrum bättre. De ger bland annat användaren en omfattande mängd fördelar.

– De innehåller terpener

CBD-oljor med fullspektrum innehåller terpener som är bra för aromaterapi. De ger en söt doft som är terapeutisk. De avger en lugnande och avslappnande effekt som hjälper till att öka individens mentala och allmänna välbefinnande.

Dessutom hjälper de med muskelavslappning, minskade stressnivåer och ökade energinivåer.

– Möjlig lindring av kronisk smärta

Kronisk smärta är ett tillstånd där kroppen lider av svår smärta till följd av trauma, såsom svåra skador efter olycksfall. I de flesta fall inträffar smärtan dagar eller till och med månader efter skadan. Med tanke på att kroppen led av skadorna under en längre period kan det vara svårt att hantera smärtan, vilket kan leda till att receptfria mediciner för smärtstillande är mindre effektiva. Dessutom kan långvarig användning ha negativa effekter på kroppens organ. Användningen av fullspektrum CBD-olja har dock visat sig vara ett lovande preparat i att lindra smärta.

Dessutom har fullspektrum CBD-olja till stor del används för dess antiinflammatoriska egenskaper hos personer som lider av artrit och ledvärk. Eftersom fullspektrum CBD-olja har antioxidanter, förstärker den de smärtlindrande och antiinflammatoriska effekterna.

Är det värt att spendera dina pengar och tid på fullspektrum CBD-olja?

Utifrån de fördelar som lyfts fram ovan är det tydligt att fullspektrum ger fler fördelar jämfört med andra CBD-oljor. Så länge som säkra interaktioner med oljan upprätthålls, så är den absolut värd att spendera tid och pengar på.

Kultur och nöje

Konstnären Truls Melin är död

Utställning med Truls Melin på Galleri Lars Bohman 1997. Arkivbild.
Foto: Tom Bonnalt/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Skulptören Truls Melin har avlidit, skriver Sydsvenskan.

Han var son till formgivaren Signe Persson-Melin och gick konstskolan Forum i Malmö 1978–1979 innan han fortsatte sin utbildning på Danska konstakademien i Köpenhamn, där han sedan bosatte sig och hade sin ateljé.

1993 valdes han till svensk representant i Nordiska paviljongen vid Venedigs konstbiennal. Han ställde ut en installation med tre skulpturer i grönt och blått.

Enligt Sydsvenskan var Truls Melin den som tog postmodernismen till Malmö. Hans monokroma skulpturer har beskrivits som barnsligt lekfulla, med en poetisk ton.

Truls Melin blev 64 år.

Kultur och nöje

Regissören om nya Batman: Nästan skräck

Skådespelaren Robert Pattinson i 'The Batman'. Arkivbild.
Foto: Warner Bros/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den kommande Batmanfilmen "The Batman" är en både mörk och läskig historia. Det hävdar i alla fall filmens regissör Matt Reeves i en intervju med sajten Moviemaker.

Där jämför han sin superhjältefilm med såväl rysare som med klassisk film noir.

– I sin kärna är den här berättelsen förutom att vara nästan en skräckfilm, thriller och actionfilm, väldigt mycket en detektivhistoria. Den är väldigt berättande, säger han.

Filmen med skådespelaren Robert Pattinson i huvudrollen blir också den längsta Batmanfilmen hittills. Filmen klockar in på två timmar och 55 minuter.

"The Batman" har svensk biopremiär 2 mars.

Kultur och nöje

Uppgifter: Nya "Battlefield" kan bli gratis

Battlefield 2042.
Foto: EA/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanska speljätten EA kan tänka sig att göra om spelet "Battlefield 2042" till ett gratisspel av samma typ som "Fortnite" eller "Apex legends". I alla fall om man får tro speljournalisten Tom Henderson, som hänvisar till källor inom företaget.

"EA sägs vara vara synnerligen missnöjt med hur 'Battlefield 2042' har presterat och 'överväger alla alternativ', vilket inkluderar 'free to play' i någon grad", skriver Henderson på Twitter.

Några närmare detaljer kommer han inte med, och EA har inte kommenterat uppgifterna.

"Battlefield 2042" är utvecklat av den svenska spelstudion Dice, som ägs av EA. Spelet släpptes i november förra året och stämplades som en besvikelse av många spelare och recensenter.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL