Kultur och nöje

"Ett jättebra val för hela kulturbranschen"

Valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister möts med alltifrån försiktigt positiva till översvallande reaktioner.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Ett överraskande men "utmärkt" val. Reaktionerna på beskedet om att Jeanette Gustafsdotter blir ny kulturminister går från det försiktigt positiva, till det översvallande.
PREMIUM

Nationalmuseums chef Susanna Pettersson välkomnar utnämningen med stor entusiasm.

– Från museiperspektiv är det så klart ett alldeles utmärkt val och samtidigt ett jättejättebra val för hela kulturbranschen, säger hon och fortsätter:

– Jeanette är jätteduktig och har under pandemin analyserat inte bara museer utan hela kultursektorn, hur den har klarat sig. Hon har djup kunskap om kulturen. Jag är jättejätteglad och nöjd – och stolt så klart.

Ulrika Hyllert ordförande för Journalistförbundet, är också nöjd med valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister men framhåller samtidigt att den nya kulturministern väcker höga förväntningar.

"Har höga förväntningar"

– Det är såklart väldigt välkommet med någon som har så djup och bred kompetens i mediefrågor. Med det sagt har vi också väldigt höga förväntningar på Jeanette Gustafsdotter. Här ska det inte behövas någon startsträcka för att kunna börja arbeta med de här frågorna, säger hon.

– En fråga som hon varit väldigt personligt engagerad i är hot och hat mot journalister, vi har höga förväntningar på vad hon ska kunna åstadkomma under de här månaderna.

Peter Fornstam, som är vd för biokedjan Svenska bio och ordförande för Sveriges Biografägareförbund, är försiktigt positiv.

– Vi måste ge henne möjligheten att göra sin förklaring. Men det var intressant i Magdalena Anderssons regeringsförklaring att hon nämnde filmen och hela Sverige. Det tyder någonstans på att filmen som område ändå är med. Det är viktigt för biograferna att man tänker hela Sverige, säger han.

"Väldigt överraskande val"

Calle Nathanson, vd för Folkets hus och parker, hade inte förväntat sig att Magdalena Andersson skulle lyfta fram Jeanette Gustafsdotter som kulturminister.

– Det var ju ett väldigt överraskande val. Jeanette Gustafsdotter är en person som jag har träffat, inte minst i sakrådet där hon har varit med som representant för Sveriges Museer. Hon har verkligen följt pandemin och alla de förvecklingar som varit. I det arbetet har hon varit väl insatt och gjort ett bra intryck, så mycket kan jag säga, säger han.

– Sedan har hon ju mediebakgrund och jag tänker att man här har tänkt att det är kort tid kvar till valet och att man verkligen måste fokusera på public service och mediepolitiken.

Moderaternas kulturpolitiska talesperson, Viktor Wärnick, framhåller i en skriftlig kommentar att det är sakpolitiken – inte personen – som är intressant:

"Vi moderater kommer noga fortsätta följa upp att principen om armlängds avstånd från politiken till kulturen efterlevs och stärks. Detta har sannerligen inte varit S-regeringens starkaste sida de senaste sju åren", skriver Wärnick.

Björn Berglund/TT

Sara Haldert/TT

Sara Ullberg/TT

Kultur och nöje

Regeringen höjer evenemangsstödet

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) och näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) presenterar nya ekonomiska stöd med anledning av pandemin.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Regeringen höjer maxbeloppet i evenemangsstödet och utökar andelen man kan få stöd för från 70 till 90 procent. Men villkoren förändras inte.
– Vi måste vara fortsatt stränga med att få ut stöd, säger näringsministern.

– Beskedet i dag är att höja stödandelen från 70 till 90 procent för att alla som planerar och arrangerar evenemang ska våga göra det. Vi höjer också maxbeloppet till 22,5 miljoner kronor, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) på en pressträff tillsammans med kulturministern.

Maxbeloppet var tidigare 17,5 miljoner kronor.

Till mars 2022

Stödet går till arrangörer av evenemang som skulle ha arrangerats under januari, februari och mars 2022, vilket regeringen aviserade i december.

TT: Hur mycket avsätter staten för stödet framöver?

– Avsättningen är 250 miljoner kronor. Vi införde det här stödet förra året med en mycket större ram som inte utnyttjas fullt ut. Regeringen är beredd att höja beloppet om det skulle vara fler ansökningar som skulle beviljas, säger näringsministern.

Evenemangsstödet har kritiserats av aktörer i branschen för att vara för krångligt att söka och att få beviljats. Det finns inga planer från regeringen på att förändra förutsättningarna för stödet som riktas till evenemang med 250 deltagare eller fler inom kultursektorn och även mässor och marknader, evenemang inom det civila samhället samt vissa sportevenemang.

– Det har ofta varit en missuppfattning att detta stöd även skulle ta lönekostnader, det här är för att skydda evenemang. Vi måste vara fortsatt stränga med att få ut stöd och alla som varit med sedan pandemins början vet att vi fick kritik för att det var ett överutnyttjande. Det finns inte bara ärliga avsikter. Det här gäller större evenemang så vi tror att det är rimligt avvägt, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S)

Möte med ministern

Svensk scenkonst efterlyste i förra veckan "kraftfulla ekonomiska insatser" samt skyndsamma besked i ett öppet brev till kulturministern.

"Vi har fått besked om att återstartsmedlen som ligger i budgeten 2022 ska omvandlas till krisstöd. Men det finns inga besked om hur eller för vilken period. Nu är det bråttom att få ut pengarna", skev ordförande Birgitta Svendén och vd Mikael Brännvall.

Företrädare för kultursektorn träffade kulturministern i onsdags förra veckan för att diskutera branschens behov av stöd – men fick då inga löften om mer pengar till branschen.

Andra stöd till kulturen under pandemin är det rena krisstödet, omställningsstöd och omsättningsstöd.

Helena Björk/TT

Erika Josefsson/TT

Elin Swedenmark/TT

Sofia Sundström/TT

Kultur och nöje

Julian Lennon säljer Beatles-föremål digitalt

Julian Lennon. Arkivbild
Foto: Vianney Le Caer/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

John Lennons äldste son Julian auktionerar nu delar av sin samling med minnessaker från Beatles-tiden som digitala objekt, rapporterar BBC.

Föremålen till salu är en svart cape John Lennon bar i Beatlesfilmen "Help", en jacka från filmen "Magical mystery tour" samt tre Gibson-gitarrer Julian fått av sin far. I den digitala versionerna ingår också en inspelning där Julian Lennon berättar om föremålen.

Auktionen sker genom tekniken NFT, som står för ”non-fungible token", där ägaren får en form av äkthetsbevis som lagras i en blockkedja och därmed inte går att duplicera.

Den verkliga dyrgripen uppges vara en anteckning med arrangemanget till "Hey Jude", en låt som skrevs av Paul McCartney till den då femårige Julian. Utgångspriset ligger på 275 000 kronor men förväntas inbringa det dubbla.

Kultur och nöje

Yinka Shonibare – årets konstnär på Djurgården

Yinka Shonibare framför sitt verk 'British library'. Pressbild.
Foto: Oliver Cowling
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den nigeriansk-brittiske konstnären Yinka Shonibare, känd för sina konstnärliga utforskningar av kolonialism, globalisering och identitet, oftast med hjälp av färgstarka afrikanska tyger, blir sommarens konstnär på Djurgården i Stockholm.

Tack vare en privat donation ska Prinsessans Estelles stiftelse förvärva en skulptur av Yinka Shonibare som kommer att visas i Rosendalsområdet. Skulpturen invigs 2 juni och visas fram till och med den 25 december.

Yinka Shonibare har tidigare visats både på Moderna Museet och på Nationalmuseum i Stockholm. I sin konst har han ofta utgått från kända västerländska konstverk eller historiska situationer och bland annat gjort en film om mordet på Gustav III.

De tyger som han använder betraktas som västafrikanska, men är gjorda efter inspiration från Indonesien. På 1800-talet massproducerades dessa tyger av holländare som sålde dem till västafrikanska kolonier.

Kultur och nöje

Sami instiftar nytt pris

Det nya priset Guldnoten kan exempelvis delas ut till gym som använt sig av musik på ett kreativt sätt i lokalerna. Arkivbild.
Foto: Sang Tan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Svenska artisters och musikers intresseorganisation, Sami, instiftar ett nytt pris. Guldnoten ska hylla verksamheter som använt sig av upphovsrättsskyddad musik på ett "aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt".

Det kan handla om gym, restauranger och butiker som har ett nytt och engagerande tänk kring musiken i lokalerna.

"De senaste åren har allt fler verksamheter insett vilken skillnad musiken i en lokal kan göra. I dag är det många företag och organisationer som använder musik på kreativa och strategiska sätt för att öka försäljningen och förhöja upplevelsen för både kunder och personal", säger Ann Rosenberg, försäljningschef på Sami, i ett pressmeddelande.

Allmänheten kan nominera förtjänta verksamheter fram till den 4 februari. Vinnaren presenteras i slutet av februari.

Kultur och nöje

Oupphörligt intressant om Hasse och Tage

Kalle Lind är aktuell med boken Hasseåtage.
Kultur och nöje
Litteratur/recension Sophie Lossing har läst Kalle Linds Hasseåtage.

De roade, flamsade och tramsade med ett sällan skådat allvar. De häcklade, problematiserade och ifrågasatte med sällan skådad humor. Kort sagt, de var alldeles enastående och unika i sin konst, och dem jag pratar om är naturligtvis Hasse Alfredson och Tage Danielsson.

Pratar om dem gör också Kalle Lind i sin biografi över radarparet. Han snickesnackar sig lättsamt och insatt genom sidorna, och där finns att gräva ur. Under trettio år spottade duon ur sig en oanad mängd material som blivit ett slags gemensamt, svenskt kulturarv att förvalta. Somt är förlegat, somt är odödligt. Men även det daterade har sina poänger, som ett titthål in i dåtidens folkhem.

Fria tyglar

Kalle Lind börjar som sig bör i början, då lundensaren Hasse mötte uppsaliensaren Tage på Radiotjänsts underhållningsavdelning. Båda hade studentspexande i ryggsäckarna och fick i princip fria tyglar att hitta på sina egna program. Samtidigt kom de i kontakt med 50-talets största storhet Povel Ramel och hans menageri. De skrev otaliga nummer till de populära Knäppupprevyerna där Martin Ljung, Brita Borg, Pekka Langer och många fler av dåtidens artistgrädda uppträdde. Kända nummer som Guben i låddan uppstår och 1962 kom den första Valfrid Lindemansketchen. Med åren skulle bli hela trehundrasjuttiofyra stycken, omåttligt populära.

Ja, så här kan man hålla på och räkna upp texter de skrivit, sketcher de uppfört, föreställningar de satt upp, filmer de skapat, och det gör Kalle Lind med en noggrannhet som gränsar till det besatta. Besatthet är förmodligen en underdrift. Han har i någon mån sysselsatt sig med Hasse och Tage i fyrtio år. Redan som tolvåring började han skriva en biografi om dem - och det märks. Han äger en så pass gedigen kunskap, och en så stor kärlek till dem, att han kan unna sig lyxen att skriva roligt och slagfärdigt. Att duons absurda humor och böjelse för det Povel kallade Flugighet påverkat honom, det känns och syns både här och i Linds andra projekt.

Paralleller till nutiden

Hasse och Tage gjorde en mängd saker på varsitt håll, men här fokuseras på Hasse och Tages gemensamma produktioner, både välkända och ouppförda. Kring ett nedslag per år väver Lind ihop en bild av parets verksamhet, samtidigt som han drar paralleller till nutid, förklarar samband och skeenden i dåtid så att man enkelt förstår vad allt handlar om. Och trots mängden av namn, tidpunkter och stickspår är det oupphörligt trevlig och intressant läsning, inte något man sträckläser en kväll, men en bok att njuta av i små portioner.

Man kan fundera över Hasses och Tages giltighet idag. Känner de yngre generationerna till dem? Förmodligen färre och färre, och det är antagligen synd eftersom de förutom att roa också varit en kritiserande och satirisk kraft mot politiska och mänskliga dumheter. Kärnkraftsolyckan i Harrisburg är lika aktuell idag som då. Sången, Kan man få ett glas öl, är lika hjärtskärande sann. Och tycker man att det är viktigt att upplysa om denna kulturskatt så är Kalle Linds biografi en utmärkt källa att ösa ur. Och förresten, riktigt glömda är de inte och kommer nog inte att bli. Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton har ju just blivit biofilm.

FAKTA

Bokrecension

Bok

Hasseåtage

Författare: Kalle Lind

Förlag: Forum

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

M3.se

Populära myter om 5G avslöjade: Låt oss prata om fakta

M3.se Nuförtiden är 5G ett hett ämne på allas läppar. Alla har tankar och åsikter, spekulationer och konspirationsteorier om vad detta faktiskt är för något, samt hur det kommer att påverka våra liv. Mycket av dessa är dock endast tankar och spekulationer, samt rena och rama myter. I den här artikeln kommer vi gå igenom några av de mest populära myterna angående 5G, samt vilka av dem som faktiskt är sanna.

Populära myter om 5G

Det finns nästan inga begränsningar för hur många myter det finns om 5G, eller hur vilseledande eller galna de kan vara. Nedan går vi igenom 5 av de populäraste myterna just nu.

Kommer 4G bli värdelöst nu?

Även om 5G förväntas ta över större delen av 4Gs användningsområden på lång sikt, kommer 4G inte att bli värdelöst inom den närmaste framtiden. Det kommer därmed inte bli på samma sätt som när 4G lanserades och därmed relativt snabbt gjorde 3G till något väldigt mycket mindre önskvärt. Det kommer att krävas en helt ny infrastruktur för att ersätta 4G helt och hållet, vilket självklart tar rejält med tid.

Kommer privatlivet och integriteten att försvinna i och med 5G?

Frågan är, hur kommer 5G att påverka privatlivet och integriteten? Det är svårt att säga, men de som tror att vår integritet kommer att försvinna helt och hållet i och med 5G oroar sig förmodligen alldeles för mycket. Vår integritet kan dock komma att påverkas negativt.

Vissa är oroade för att Kina kommer att kunna övervaka all kommunikation med tanke på att Kina är den ledande faktorn inom 5G. Detta är dock endast spekulationer och det finns inga bevis för i nuläget.

Våra smarta enheter kommer även att kunna kommunicera med varandra ännu snabbare än vad de kan idag, vilket kan leda till att vår privata information blir tillgänglig eller utnyttjas på fel sätt.

Om du vill skydda dig kan du använda en VPN-tjänst för att kryptera all trafik mellan dig och omvärlden. Detta bidrar med ett extra lager av anonymitet och skydd mot intrång. Som en extra bonus får du även möjlighet att få tillgång till geografiskt begränsat material, exempelvis från streamingtjänster.

Är 5G ansvarigt för COVID-19?

Många konspirationsteoretiker undrar om det möjligtvis inte är 5G som ligger bakom COVID-19. Detta är dock endast teorier och rena myter, samt har ingen vetenskaplig substans eller fakta överhuvudtaget. Världens forskare, hälsoexperter och myndigheter är eniga om att COVID-19 är ett virus som sprids mellan oss människor, inte något som sprids via 5G.

5G lanseras bara för att göra mobiler snabbare

En annan väldigt vanlig myt är att 5G endast lanseras för att göra våra mobiltelefoner snabbare, men så är självklart inte fallet. Visst, våra mobiltelefoner kommer onekligen att bli oerhört mycket snabbare med hjälp av 5G, men det finns många andra sektorer som påverkas. Det kommer exempelvis att påverka många olika typer av tekniska uppfinningar, exempelvis robotar, självkörande bilar och mycket mer.

Kommer 5G snart att finnas överallt?

För större städer kommer 5G inom kort att finnas tillgängligt, men det kommer att ta rejält med tid innan 5G ersätter 4G i de mindre städerna och på landsbygden. Du kan därmed känna dig trygg att ditt 4G kommer att fungera ett bra tag framöver, speciellt om du inte bor i någon av de allra största städerna.

Vad som egentligen stämmer med 5G

När man bortser från alla dessa myter får vi fram en bild som ligger närmare sanningen. 5G introduceras i stora delar av våra samhällen, men det kommer ta väldigt länge innan vi ser 5G ersätta 4G helt och hållet - 4G förväntas till och med växa under de kommande åren!

Hur mycket 5G faktiskt påverkar vår hälsa och liv generellt sett är svårt att avgöra med tanke på hur få studier som ännu har utförts, det kommer förmodligen ta flera år innan vi har tillräckligt med material för att kunna genomföra trovärdiga studier som ger oss en rättvisande bild av hur 5G faktiskt kommer att påverka våra liv.

Slutord

5G är ett hett samtalsämne, samt kommer med största sannolikhet att vara det ett bra tag framöver. I takt med att 5G lanseras ute i vårt samhälle kommer fler och fler aspekter att uppdagas, både på gott och ont, men något som är säkert är att teknologin kommer att dra nytta av denna nya infrastruktur.

Nu vet du på ett ungefär vad som bara är rykten och myter, samt vad som faktiskt är sant. Nu väntar vi med spänning på att få se vad 5G faktiskt kommer att leverera i framtiden!

Kultur och nöje

Julian Fellowes om rövarbaronerna: Tufft gäng

Cynthia Nixon och Kristin Baranski som systrarna Ada och Agnes i 'The gilded age'. Pressbild.
Foto: Alison Cohen Rosa/HBO Max
Kultur och nöje
Kultur och nöje Från den engelska överklassen under tidigt 1900-tal till överklassen i New York på 1880-talet.
Julian Fellowes, mannen bakom ”Downton Abbey”, är tillbaka med ”The gilded age”, en serie i tio avsnitt som nu får premiär på HBO Max.
PREMIUM

Redan före premiären har kritikerna slagit fast att de som älskade "Downton Abbey" har mycket att se fram emot i Julian Fellowes nya tv-serie, som utspelas i New Yorks finaste kvarter – ett övermått av vackra kostymer, glamourösa miljöer och vassa intriger.

I en livfull Zoom-intervju från hemmet i Dorset (skådespelarna är uppkopplade från New York) berättar den brittiske manusförfattaren om förutsättningarna för "The gilded age".

– Det fanns en helt ny energi i New York på 1880-talet. Den gamla överklassen kunde inte hålla emot de nya, stormrika ”rövarbaronerna” som ville ha den makt deras förmögenheter kunde ge dem.

Utfattig brorsdotter

I ”The gilded age” möter tv-tittarna Marian, som efter faderns död utfattig flyttar till New York och får bo hos sina fastrar Ada och Agnes. Dessa hör till den rika överklassen och speciellt Agnes ser med avsky på de nyblivna grannarna tvärs över gatan – George Russell har tjänat stora pengar och samtidigt som han är beredd att gå över lik för att tjäna mer använder sig hans hustru Bertha av alla tillgängliga metoder för att bli accepterad i de fina salongerna.

Julian Fellowes har länge varit intresserad av perioden.

– - Jag har läst om rövarbaronerna – Vanderbilt, JP Morgan, Jay Gould. De var inte intresserade av att kopiera den engelska societeten, de ville något annat och när det nya seklet kom skulle de dominera. På många sätt har dagens miljonärer i New York och Silicon Valley mer gemensamt med personerna i ”The gilded age” än de har med sina engelska motsvarigheter.

Ville skildra svart borgarklass

En av huvudpersonerna är en ung svart kvinna som vill bli författare.

– Jag upptäckte att det vid den tiden fanns en stor svart borgarklass i New York. Och denna del av historien var väldigt viktig för mig, berättar Fellowes.

Christine Baranski spelar den vassa faster Agnes i serien. Hon erkänner att hon före inspelningen inte visste så mycket om denna tid i New York, men att Fellowes gav alla skådespelare mängder av research-material.

– Jag hade aldrig gjort kostymdrama på tv eller film tidigare. Då var underbart att få gå in i den här världen med dessa fantastiska kläder, som alla syddes upp av en firma i New York. Det var verkligen som att gå in i en annan historisk period.

Inspelningen ägde rum i New York, men även när Fellowes befann sig hemma i London följde han allt noga på en monitor. Skådespelarna berättar hur det kunde komma ett samtal från England om att ”Julian säger att en gaffel ligger fel, ändra på det”.

Morgan Spector, som spelar uppkomlingen George Russell, fick hantera ett personligt "problem" under inspelningen:

– Jag är vänsterhänt, och det fick man inte vara i de klasserna på den tiden. Det "korrigerades" med slag. Så jag var hela tiden tvungen att tänka på detta, att lära om till att i varje scen vara högerhänt.

Vill gärna berätta mer

Fellowes är noga med att påpeka att det i "The gilded age" liksom i ”Downton Abbey”, inte finns några genomusla bovar.

– Jag vill alltid att man ska få en möjlighet att se saker ur deras synvinkel. Jag hoppas jag har lyckats med det, att vi förstår varför systrarna är arga, lika väl som vi förstår familjen Russell. Varför ska de inte få det de har slagits för?

”Downton Abbey” gick i sex säsonger och fick två biouppföljare (nummer två kommer under våren). Ser Fellowes fram mot en liknande framgång nu? Han skrattar.

– Jag tänker aldrig i säsonger. Självklart har jag tänkt på hur man skulle kunna ta berättelsen vidare, men jag är aldrig så övermodig att jag ser det som självklart. Det ger otur att förutsätta någonting.

Men han sticker inte under stol med att persongalleriet i tv-serien är intressant och att han gärna skulle vilja berätta mer om dem.

– Rövarbaronerna var ett rätt tufft gäng, men de var också komplicerade. Jay Gould, till exempel – han kunde få människor att skaka bara genom att titta på dem, samtidigt som han var en oerhört mjuk make och en mycket kärleksfull pappa.

– Jag hoppas George Russell framstår som sådan. Mjuk och hänsynslös – en riktig gilded age-typ.

Fotnot: ”The gilded age” kan översättas till ”den förgyllda tidsåldern”. Perioden kan sägas ha varat från slutet av 1860-talet till slutet av 1890-talet. Perioden präglades av tillväxt genom inte minst industrialisering och järnvägsbyggande.

Gunnar Rehlin/TT

Julian Fellowes, mannen bakom 'Downton Abbey', har länge intresserat sig för 1880-talets USA och de 'rövarbaroner' som tog plats i New York. Arkivbild.
Julian Fellowes, mannen bakom "Downton Abbey", har länge intresserat sig för 1880-talets USA och de "rövarbaroner" som tog plats i New York. Arkivbild.
Foto: Joel C Ryan/AP/TT
Carrie Coon och Morgan Spector spelar herr och fru Russell i 'The gilded age'. Han vill tjäna så mycket pengar som möjligt, hon vill ta plats i societeten. Pressbild.
Carrie Coon och Morgan Spector spelar herr och fru Russell i "The gilded age". Han vill tjäna så mycket pengar som möjligt, hon vill ta plats i societeten. Pressbild.
Foto: Alison Cohen Rosa/HBO Max

FAKTA

Fakta: Julian Fellowes

Ålder: 72 år.

Familj: Hustrun Emma Joy Kitchener, en son.

Bor: West Stafford, Dorset, England.

Yrke: Manusförfattare, skådespelare, producent, regissör.

Tidigare filmer/Tv-serier: Manus till bland annat "Gosford Park", "Fåfängans marknad", "Young Victoria", "Downton Abbey", "Belgravia".

Aktuell med: "The gilded age" på HBO Max som har premiär den 25 januari.

Kultur och nöje

"Fleabag"-regissören ska göra "Ellinor Oliphant"

Harry Bradbeer regisserar en filmatisering av storsäljande romanen 'Ellinor Oliphant mår alldeles utmärkt'. Arkivbild.
Foto: Willy Sanjuan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den storsäljande brittiska debutromanen "Ellinor Oliphant mår alldeles utmärkt" ska filmatiseras, skriver Deadline.

För regin står Harry Bradbeer, som bland annat regisserat serien "Fleabag" och filmerna om "Enola Holmes".

Romanen är skriven av Gail Honeyman och har sålt i 2,5 miljoner exemplar internationellt. Den handlar om Ellinor Oliphant, en kvinna utan vänner eller sociala kontakter som intalar sig själv att hon klarar sig utan relationer i livet.

Skådespelaren Reese Witherspoon valde ut romanen till sin välkända bokklubb 2017 och går in som producent via sitt bolag Hello Sunshine.

Harry Bradbeer tilldelades en Emmy i regikategorin för "Fleabag". Han har även regisserat flera avsnitt av Phoebe Waller-Bridges andra serie "Killing Eve".

Kultur och nöje

"Clara Sola" skrällde – fick fem Guldbaggar

Nathalie Álvarez Mesén tar emot priset för bästa regi för filmen 'Clara Sola' under Guldbaggegalan på Cirkus i Stockholm.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Debutfilmen "Clara Sola" svepte in från den costaricanska djungeln och skrällde hem fem Guldbaggar – däribland bästa film, bästa regi och bästa manus.
Storfilmen "Utvandrarna" fick bara pris för sina effekter och Sveriges Oscarsbidrag "Tigrar" blev lottlös.
PREMIUM

Nathalie Álvarez Mesén blev drottning av Guldbaggegalan och fick gå upp på scen tre gånger efter att hennes "Clara Sola", som också blivit utsedd till Costa Ricas Oscarsbidrag, tilldelats tunga Guldbaggar.

– Att jag får vara här bland så många fina kollegor som jag ser upp till! Tack. Jag hoppas att filmen uppmuntrar till att bryta mot det här fucking patriarkala arvet som vi bär med oss, sade hon i sitt tacktal.

Filmen är en stillsam och poetisk berättelse om religiös mysticism, frihetslängtan och sexuellt uppvaknande för en kvinna i 40-årsåldern. Den utspelas på bondvischan i Costa Rica och är en costaricansk-svensk-belgisk-tysk-fransk film med spansktalande skådespelare.

"Kommit långt"

I sitt tacktal för bästa manus påpekade Nathalie Álvarez Mesén, som är svensk-costarican, att Filmsverige kommit långt i sitt mångfaldstänk.

– Tack till alla som läser manus tidigt och ger feedback. Jag känner att vi har kommit långt där det gäller mångfald men det har krävts verktyg och jag hoppas att de här verktygen inte försvinner innan vi kommer tillräckligt långt. Mångfald är kvalitet. Heja Filmsverige!

Efter galan säger hon till TT att ett av filmens syften är att "väcka många inre revolutioner".

– Man får ha samtal med sig själv om de här ämnena som filmen berör. Även i matriarkala hus förs patriarkala normer vidare. Det är normer som är så gamla att man inte tänker på dem som normer, man tänker på dem som tradition. Att synliggöra dem, prata om det, bryta dem. Vi kan inte bli av med dem på en generation, så det här är vårt bidrag för att komma vidare och göra det bättre för nästa generation.

Gala med publik

Filmåret 2021 präglades av restriktioner, svaga publiksiffror och uppskjutna filmpremiärer. Årets Guldbaggegala hade ändå, till skillnad från förra året, livepublik och sändes från Cirkus i Stockholm. Med en pandemipublik på 500 personer gjorde Gina Dirawi comeback i tv-rutan efter några års paus.

– Kul att vi har samlats här ikväll för att fira att jag är tillbaka i tv igen, välkomna hit, sade hon under sin öppningsmonolog.

– Nytt för i år är att vi tagit bort musiken som spelas när tacktalen är för långa, i stället har vi bytt ut det mot samlagsljud från "Pleasure", tillade hon.

Före galan hotade "Pleasure"- regissören Ninja Thyberg med att "göra en Kanye" (springa upp på scenen och protestera, reds anm) om inte debuterande Sofia Kappel skulle få en Guldbagge. Men det slapp hon.

Storgråtande tackade den mycket rörda Sofia Kappel regissören Ninja Thyberg och resten av filmteamet.

– Tack Ninja, för att du hittade något i mig som ingen annan gjort. "Pleasure" har förändrat mitt liv och jag är så glad för det. Du kommer aldrig att bli av med mig nu. Du måste casta mig i nästa film, det är ett krav och alla har hört det. Tack för att du litade på mig och grattis till oss.

Till TT sade Sofia Kappel efter att hon klivit av scenen:

– Min första tanke var "jag kommer att bajsa på mig eller spy", om jag ska vara ärlig. Det är bara så sjukt, det sjukaste var att jag vågade satsa på skådespeleriet. Ännu sjukare att jag vinner det här priset. Jag är mållös, jag hade inte förväntat mig det här, sade hon och fortsatte:

– Jag har allt att tacka Ninja för. Jag hade aldrig gjort den här prestationen om det inte var för henne. Jag hade aldrig tackat ja till den här rollen om det inte var för henne och jag hade inte vågat om det inte var för henne. Vi har gjort det här tillsammans.

"Tigrar lottlös"

"Tigrar" av Ronnie Sandahl, som valts till Sveriges Oscarsbidrag, hade totalt fem nomineringar men blev helt utan priser. För storfilmen "Utvandrarna" blev det i slutändan bara en Guldbagge, för bästa visuella effekter.

Jonas Karlsson, prisades för rollen som Tycho Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton" och tackade regissören Hannes Holm och sin fru när han tog emot priset för bästa manliga huvudroll.

– Det här var banne mig det finaste jag har fått sedan jag konfirmerades, sade han i sitt tacktal och travesterade en känd replik från filmen.

Omdiskuterad dokumentär

Den stentuffa dokumentärkategorin togs hem av "Sabaya" av svensk-kurdiske filmaren Hogir Hirori. Filmen har blivit omdiskuterad och bland annat prisats på Sundance. Den skildrar yazidiska kvinnor som räddas ur slaveri i det kaotiska al-Hol-lägret.

I fjol skrev New York Times ett reportage där flera kvinnor uppgav att de inte ville medverka i "Sabaya". Hogir Hirori säger att kritiken är illa underbyggd.

– Det har påverkat filmen såklart, men jag tycker att det var orättvis kritik. Ingen av tjejerna som var med i filmen har sagt det som står i New York Times-artikeln, det har vi också skickat till New York Times, sade han till TT efter galan.

Miranda Sigander/TT

Sofia Sundström/TT

Ann Edliden/TT

Programledaren Gina Dirawi drog i gång Guldbaggegalan med en monolog.
Programledaren Gina Dirawi drog i gång Guldbaggegalan med en monolog.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
''Pleasure' har förändrat mitt liv'. Sofia Kappel tog emot pris för bästa kvinnliga huvudroll som Bella i filmen 'Pleasure'.
'"Pleasure" har förändrat mitt liv'. Sofia Kappel tog emot pris för bästa kvinnliga huvudroll som Bella i filmen "Pleasure".
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Hogir Hirori och dokumentären 'Sabaya' prisades för bästa dokumentärfilm vid Guldbaggegalan på Cirkus i Stockholm.
Hogir Hirori och dokumentären "Sabaya" prisades för bästa dokumentärfilm vid Guldbaggegalan på Cirkus i Stockholm.
Foto: Stefan Jerrevång/TT

FAKTA

Fakta: Vinnare Guldbaggegalan 2022

Bästa regi: Nathalie Álvarez Mesén för "Clara Sola"

Bästa manus: Nathalie Álvarez Mesén och Maria Camila Arias – för "Clara Sola"

Bästa film: "Clara Sola", producerad av Nima Yousefi

Bästa kvinnliga huvudroll: Sofia Kappel för rollen som Bella i "Pleasure"

Bästa manliga huvudroll: Jonas Karlsson – för rollen som Tyko Johnsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Bästa dokumentär: "Sabaya" – i regi av Hogir Hirori

Bästa foto: Sophie Winqvist Loggins – för "Clara Sola"

Gullspira: Johan Hagelbäck

Bästa internationella film: "Flykt" – i regi av Jonas Poher Rasmussen

Bästa kortfilm: "Man med duvor" – i regi av Lina Maria Mannheimer

Bästa originalmusik: Lisa Nordström – för "Children of the enemy"

Bästa manliga biroll: Jonay Pineda Skallak – för rollen som Sluggo i "Vinterviken"

Bästa kvinnliga biroll: Jennie Silfverhjelm – för rollen som Marianne Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Bästa visuella effekter: Alex Hansson och Torbjörn Olsson – för "Utvandrarna"

Bästa kostymdesign: Amanda Wing Yee – för "Pleasure"

Bästa ljuddesign: Erick Vargas Williams, Valène Leroy, Charles De Ville och Aline Gavroy – för "Clara Sola".

Bästa produktionsdesign: Michael Higgins – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Bästa maskdesign: Erica Spetzig – för "Pleasure"

Bästa klippning: Hanna Lejonqvist och Dino Jonsäter – för "Världens vackraste pojke"

Hedersguldbaggen: Suzanne Osten

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL