Höör

Historisk taxa togs för elbilsladdning

En av laddstationerna på Järnvägsgatan.
Foto: Tobias Lagerholm
Höör
Höör De nya laddstationerna har monterats till en kostnad av en knapp halv miljon. Nu har kommunfullmäktige beslutat om en taxa för elbilsladdning. Viss osäkerhet råder om kommunen kommer kunna räkna hem investeringen.

Som Skånska Dagbladet tidigare rapporterat byggs Höörs kommuns nuvarande två laddplatser på Järnvägsgatan ut med ytterligare två platser samtidigt som fyra nya laddplatser anläggs på Nya Torgs parkering. Investeringskostnaden uppgår till 430 000 kronor.

Laddarna som installeras kommer att vara så kallade destinationsladdare. Elva kilowatt innebär cirka sex mil i timmen för bilar som klarar 3-fasladdning. Oftast handlar det om rena elbilar.

Kör man en hybridbil klarar en sådan oftast inte att ladda 3-fas och då kan man ladda cirka två mil i timmen.

Anna Jung (MED) ifrågasatte kommunens investering på laddstationerna.
Foto: Tobias Lagerholm

De två elbilsplatser som tidigare funnits på Järnvägsgatan har varit gratis att nyttja. Så inte längre. Medborgerlig Samlings Anna Jung har i en motion föreslagit att elbilsladdandet bör kosta. Något som kommunalrådet Johan Svahnberg tog fasta på när elbilstaxan beslutades i fullmäktige.

– Redan när kommunen satte upp elbilsladdare och erbjöd gratis el till vem som helst som hade en elbil så kände jag lite att detta ska kommunen inte syssla med, sade han i talarstolen.

Flexibilitet

Enligt Svahnberg tog han i början på 2019 kontakt med tjänstemännen för att göra något åt situationen. I årets budget tog Alliansen höjd för investeringen och nu är laddningsstationerna på plats.

Den satta taxan innebär att den publika laddningen sätts till 2,50 kr per kilowattimme plus aktuellt elpris inklusive nätavgifter och övriga avgifter. Moms tillkommer. Taxan kan dessutom fyra gånger per år justeras av samhällsbyggnadschef, gatu- och parkchef eller driftingenjör utifrån rådande elpriser.

Det sistnämnda är nog så viktigt menar Johan Svahnberg.

– Med tanke på elnätsprisernas förändringar på senare tid är det viktigt med en flexibel avgift. Vi ser i vissa andra kommuner där ett fastställt pris gör att elnätskostnaden äter upp hela överskottet och det blir en minusaffär. Nu kan våra tjänstemän justera taxan utifrån elpriserna, sade Johan Svahnberg i talarstolen.

Gynnar besökare

Anna Jung ifrågasatte varför man tagit beslutet att satsa 430 000 kronor på att utöka antalet laddplatser när det är så få elbilar som sålts i kommunen.

– Är det förenat med god kommunal sed att konkurrera med kommersiella laddningsstationer, sade Anna Jung.

Margareta Johansson (KD) replikerade och menade att laddstationerna kanske framförallt är till för personer som besöker Höör.

– Framförallt på sommaren är det väldig många som besöker Höör. Vi har varit på semester i elbil och då är det jättebra att det finns stationer i olika kommuner där man kan ladda. Folk som pendlar till och från Höör kan få sin bil laddad på dagen. Jag tycker inte vi bara ska titta på hur många elbilar som köpts i Höör, sade hon.

Johan Svahnberg menade att laddstationerna minst lika mycket är en näringslivssatsning som en miljösatsning.

– Tankställena är placerade på torget just för att personer ska komma till torget och gå i våra butiker och uträtta sina ärenden, sade han.

Stefan Liljenberg (SD) tror inte på något överskott vad gäller elbilstaxan.
Foto: Tobias Lagerholm/Arkiv

Stefan Liljenberg (SD) röstade ja till taxan men var inte helt övertygad om nyttan. Framförallt hade han synpunkter på meningen ”Genom att ta betalt för elen får Höörs kommun täckning för driftskostnaden medan kommunen sponsrar med avskrivningarna” som fanns i underlaget.

– Det är en konstig skrivning och det var tur att den inte fanns med i själva beslutet. Det är tveksamt om vi får ett positivt resultat, sade Stefan Liljenberg som också ifrågasatte miljönyttan.

– Det är ett rätt så komplext ärende. Är det en miljönytta eller inte? Då får man titta på vilka batterier det är som laddas, sade han.

Höör

Markvibratorer stals från bygge

Höör
HÖÖR
PREMIUM

Två markvibratorer och en okänd mängd diesel stals ur en byggcontainer vid en byggarbetsplats på Per Nils väg i Höör någon gång under helgen som gick.

Höör

Tumult när snattare avslöjades

Snattaren flyttade över varorna i en barnvagn.
Foto: Anders Wiklund/TT
Höör
HÖÖR Det blev tumultartat när väktare avslöjade en snattare på Citygross i lördags.

Vid 12.30-tiden upptäcktes en man i 40-årsåldern när han först lastade sin kundkorg med kyckling och Coca-cola och därefter flyttade över varorna i sin barnvagn, där ett barn satt.

Väktare grep mannen och förde in honom i ett rum i butiken. Där ska mannen ha blivit aggressiv och spottat mot väktarna och kastat föremål omkring sig. Det krävdes tre personer för att hålla i honom så att han lugnade ner sig, enligt anmälan. En polispatrull fick rycka ut till butiken.

Han är nu misstänkt för stöld, våldsamt motstånd och förgripelse mot tjänsteman. Mannen å sin sida har gjort en motanmälan om övervåld.

Höör

Parfym borta - flyttfirma misstänks

Höörsbon misstänker att flyttfirman stal hans parfymflaska.
Foto: Björn Lindgren/TT
Höör
HÖÖR
PREMIUM

En privatperson i Höörs kommun som nyligen anlitade en flyttfirma upptäckte efter flytten att det saknades en parfymflaska och en motorcykelhjälm. Han misstänker att flyttfirman stulit föremålen, och har gjort en polisanmälan.

Höör

Blev av med katalysatorn

Ännu en katalysator har plockats bort från en bil.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Höör
HÖÖR
PREMIUM

En bilägare i Höör blev bestulen på en katalysator natten till fredag förra veckan. Bilen stod parkerad på Storgatan när tjuven även slog sönder en fönsterruta och inifrån bilen öppnade motorhuven .

Höör

City Gross i Höör: ”Dramatisk ökning av onlinebeställningar”

Ylva Prellner, butiksmedarbetare står och lägger in varor i matkassar som snart ska komma hem till kundernas kylskåp och skafferier.
Foto: Noah O'Rourke Drevfjäll
Höör
Höör Omikron-varianten härjar just nu i samhället. Allt fler blir sjuka och sätter sig själva i karantän. En effekt av detta har blivit att City Gross i Höör belamrats av onlinebeställningar.

Pandemin håller fortsatt Skåne i ett järngrepp. Hemmajobbande, karantän och sjuka barn. Det är bara förnamnet på de utmaningar som skåningarna står inför. Håkan Olsson, butikschef på City Gross i Höör har noterat att allt fler valt att beställa sin mat online.

– Det är en dramatisk ökning av onlinebeställningar i januari. Det har accelererat dag för dag i beställningarna. Det blir mycket karantänhandling just nu. När man tidigare kanske hämtade sina kassar på eftermiddagen eller kvällen så hämtar kunderna nu ofta mitt på dagen, säger Håkan Olsson, butikschef.

Systemet ser ut som lyder; kunden går in på e-handelsbutiken, antingen via dator eller mobiltelefon och handlar där sina varor som sedan plockas ned i kassar av personal på City Gross. En av personerna som sköter allt detta är Ylva Prellner, butiksmedarbetare.

Det blir många kassar per dag som Ylva Prellner packar och skickar ut till kunderna. Rummet som man ser är, enligt personalen, ”tomt” jämfört med vad det brukar vara.
Foto: Noah O'Rourke Drevfjäll

– Det som jag har märkt är att det blir betydligt mycket mer godis i påsarna under veckorna. Det kanske man behöver under karantänen. Men också att det lagas mycket mer mat i hemmen, det märks också, säger Ylva Prellner.

Snittet för en matkasse som säljs i Höör är 1 200 kronor. Alltså storhandlas det en hel del, något Håkan Olsson ser positivt på.

Håkan Olsson, butikschef City Gross i Höör.
Foto: Noah O'Rourke Drevfjäll

– Vi försöker att uppmuntra våra kunder att handla via våra E-tjänster. Det blir dels säkrare för våra kunder, och för oss som jobbar. Vi har blivit klassade som samhällskritisk verksamhet, så det blir ju inte bra om vi får in smitta bland personalen, säger Olsson.

Det som har gjorts för att kunderna ska lockas till att handla mer av sina varor online är lite olika saker, ibland tas plockavgiften bort, och ibland dras några kronor av vid köp över 700 kronor.

– Det är några konkreta saker som vi har gjort för att minska antalet kunder i butiken. En sak som är bra är att vi har en stor butik, det blir inte så trångt här inne. Vi kan röra oss tryggt utan att riskera smittspridning, säger Olsson.

Några kunder som var på plats tidigt under lördagsförmiddagen var paret Lars-Göran Andersson och Carina Andersson.

Lars-Göran Andersson och Carina Andersson, kunder under hos City Gross under lördagen.
Foto: Noah O'Rourke Drevfjäll

– Det är smidigt detta alltså, vi behövde fylla på lagret så att säga. Så då skickade vi in en beställning. I dag handlar vi åt oss själva. Det har gått jättesmidigt, säger Lars-Göran Andersson, kund.

Pö om pö ramlar det in fler kunder som ska hämta ut. Processen för att hämta sina varor är tämligen enkel. Kunden placerar sin mobil på ett bord, ombeds att backa undan lite och sedan scannas en kod på mobilen av som styrker kundens identitet.

– Vi brukar be kunderna backa undan lite, det är både för deras säkerhet, men också för vår egen. Vi kan också erbjuda att lämna av varorna i kundernas bil på parkeringen, om man har svårt att gå till exempel, säger Ylva Prellner.

Varorna förvaras i ett kylrum och packas sedan ned i rullvagnar av personalen.
Foto: Noah O'Rourke Drevfjäll

Skulle du kunna tänka dig att fortsätta handla online efter pandemin?

– Ja, det tror jag faktiskt att jag kommer att göra. Kanske inte hela tiden, men någon gång ibland, säger Lars-Göran Andersson, kund.

Nästa satsning för City Gross i Höör är möjligheten att köra ut maten till kunderna. Men än är man inte riktigt där.

– Det är något som diskuteras hos City Gross centralt, det vet jag. Det är ju den enda svaga punkten än så länge, att vi inte kan köra ut mat till kunderna, säger Olsson.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

CasinoGuide.se

Nya förslag för den svenska spelmarknaden

CasinoGuide.se

De senaste veckorna har det diskuterats flitigt angående restriktioner för spel online. Den 23 april hölls en presskonferens för den gällande frågan. Många länder har infört bland annat insättningstak och andra restriktioner på grund av rådande omständigheter med målet att främja ansvarsfullt spelande. Inget är ännu bestämt, men nedan går vi igenom några av förslagen som ska verka för ytterligare skydd för konsumenterna.

Nytt maxtak för insättningar

Enligt de lagar och restriktioner som just nu gäller i Sverige kan man alltid sätta sina egna spelgränser och därmed styra över hur mycket man kan sätta in per dag, vecka och månad hos varje casino. Vill man göra ändringar och höja sin spelgräns så gäller en veckas väntetid. Den nya regeln skulle innebära att alla spelare får en maxgräns om 5000 kr per vecka per casino, men självklart bör det även vara möjligt för spelare att sätta egna lägre gränser.

Maxtak för välkomstbonusar

En annan av åtgärderna som föreslås är ett begränsat tak på vilken summa man kan få i välkomstbonus när man börjar spela på nya casinon. Även i nuläget gäller att casinon endast får erbjuda en bonus på den första insättningen, alltså kan man som spelare enbart få bonus en gång per casino. Det finns i nuläget inga maxtak för hur denna bonus ska se ut, det som dock gäller är att alla bonusar måste vara tillgängliga för alla spelare. Det nya förslaget innebär ett maxtak på 100 kr i bonus på den första insättningen.

Obligatorisk tidsgräns

Ännu en del av det nya förslaget är en tidsgräns per dag. Även denna ska vara obligatorisk för alla spelare. Hur lång denna tidsgräns ska vara och fler detaljer om hur detta skulle implementeras har inte framkommit i nuläget.

Så påverkas casinospel online av de nya reglerna

De nya reglerna har målet att beskydda dig som spelare. Regler och lagar är redan tillsatta i och med den nya spellagen med den svenska spellicensen som infördes i januari 2019. De nya restriktionerna har alltså som mål att skydda svenska spelare ytterligare. De eventuella regler som sätts av regeringen gällande ansvarsfullt spelande omfattar alla spelare som spelar på svenska casinon. Det återstår att se om, samt exakt hur, de nya reglerna kommer att se ut.

Redaktionen tipsar

Vi har känt er i många år

Lena Philipson, chefredaktör för Skånska Dagbladet.
Foto: Ralph Bretzer
Malmö
Eslöv
Höör
Krönika Ett hundratal personer jobbar just nu med att förändra Skånskan. Låter det drastiskt? Både ja och nej, om du frågar mig.

Från den förste februari har Skånskan en ny sajt och en ommöblerad papperstidning.

Om vi börjar med det digitala: sajten skd.se och mobilappen.

På din skärm blir det från februari andra typsnitt (bland annat Tiempos i rubriker) och färger (mer orange och mindre blått), men också annan struktur och ordning. Den lokala journalistiken hamnar oftare högre upp, medan du får scrolla längre ner för att hitta allmänna nyheter som går att läsa i fler tidningar.

Sajten är uppbyggd i block som kommer i en viss ordning. Om du oftast vill veta vad som är nytt i just din kommun så kommer du snabbt att lära dig var du hittar det.

Även i papperstidningen kommer typsnitt och en del former ändras (rubriktypsnittet blir Lyon), men många signaler som hjälper dig hitta finns kvar. Exempel på det är färgerna som representerar olika delar av Skåne: grönt för Mellanskåne och Svalöv, lila för Sjöbo-Skurup och ljusblått för Malmö-Lund, Kävlinge, Staffanstorp, Svedala och övriga Skåne.

Så här ser Lyon, det kommande rubriktypsnittet i Skånskans papperstidning, ut.

Den största förändringen blir att lokalsidorna flyttar fram i tidningen. De allra första nyhetssidorna i A-delen blir Mellanskånes. Börssidan blir daglig, vi får fler sporttabeller. Även korsord kommer finnas varje dag, och dessutom gå att lösa även digitalt i e-tidningen!

Varför gör vi detta?

Det började i somras när koncernen Bonnier News Local köpte Skånskan av Skånska Tidningsföreningen.

I hela världen kämpar tidningar för att överleva i en tid när de allra flesta har en uppkopplad mobiltelefon i handen många gånger om dagen. Vi konkurrerar inte längre med varandra om varken uppmärksamhet eller annonsörer. Istället tvingas vi tävla med internationella jättar som Google och Facebook.

Vi konkurrerar inte längre med varandra om varken uppmärksamhet eller annonsörer. Istället tvingas vi tävla med internationella jättar som Google och Facebook.

Det kräver en enorm teknisk och digital utveckling, till den grad att det är oerhört svårt att klara på egen hand som lokaltidning. Med koncernen Bonnier News Local bakom sig kan Skånskan nu dela alla stödfunktioner med tidningar i hela landet. Vi har nu gemensam it-support, kundtjänst, ekonomisystem, utvecklare och experter och samma tekniska grund för sajt och papper.

Det gör att vi på Skånskan kan fokusera på det vi är unikt bäst på: er verklighet och vardag. De som hittar nyheterna, skriver artiklarna och planerar tidningen är samma journalister som ni har känt i flera år – som har känt era orter i många år.

Om en vecka ska jag berätta ännu mer om förändringen av papperstidningen. Ha en fin helg och ta hand om er!

Lokal debatt SkD

”Tråkiga plåtlådor har vi redan tillräckligt av”

Enhetschefen inom Höörs kommun Jesper Sundbärg ger sin bild om turerna med padelhallen på Grönalund.
Foto: Tobias Lagerholm/Arkiv
Lokal debatt SkD
Höör
Höör Häromdagen publicerade Skånska Dagbladet en artikel om att entreprenören Johan Malmgren dragit sig ur projektet med att bygga en padelhall på Grönalund. Nu ger enhetschefen inom Höörs kommun, Jesper Sundbärg, sin syn på saken i en insändare.

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

PREMIUM

Jag läste artikeln om padelhallen i tisdags och blev förvånad över den kritik som riktas mot kommunen.

Sedan förhandsbesked beviljades i mars har vi endast haft en kontakt och det var med fastighetsägarens konsult den 15 april. Då diskuterades hur man kan lyfta den exteriöra utformningen av byggnaden.

Det var en bra och övergripande diskussion för att med enkla medel undvika ”en plåtlåda”, utan att krav på någon exakt utformning ställdes från kommunen. Fastighetsägaren skulle därefter återkomma.

Vi hade vid tillfället färsk erfarenhet av just utformning av padelhall där vi nådde fram till bra lösningar utan försening och fördyring genom god dialog och samsyn. Att lyfta den exteriöra utformningen av padelhallen på Stocken 4 (Grönalund) behöver inte vara särskilt kostnadsdrivande och sannerligen inte fördröjande.

Men saken är den att fastighetsägaren inte återkommit sedan den 15 april 2021. Kommunen känner över huvud taget ingen skuld till att projektet inte kommit längre. Tråkiga plåtlådor har vi redan mer än tillräckligt av i Höör.

Jesper Sundbärg

Enhetschef plan-, bygg och projekt inom Höörs kommun.

Höör

Körde bil påverkad

Höör
HÖÖR
PREMIUM

En 37-årig man åtalas för rattfylleri sedan han kört bil med amfetamin och alprazolam, som är narkotikaklassat, i kroppen. Det gjorde han på Fädriftsvägen i Höör den 27 mars förra året och på Snogerödsvägen den 4 maj.

37-åringen har förklarat sig med att han har ett recept på medicin som innehåller amfetamin. Men halten var för hög för att kunna förklaras av den medicinen, enligt en analys från Rättsmedicinalverket.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL