Kultur och nöje

En andra chans för "Disco elysium"

Konceptbild av en staty i staden Revachol, där 'Disco elysium' utspelas. Pressbild.
Foto: ZA/UM
Kultur och nöje
Kultur och nöje Två år efter succén med "Disco elysium" har utvecklaren ZA/UM fått göra något som är få förunnat – en bättre version av sitt spel.
– Det känns som att det är så här spelet var tänkt, säger manusförfattaren Justin Keenan.
PREMIUM

Ursprunget till "Disco elysium" började för 15 år sedan, när några av de ursprungliga utvecklarna började skissa på den värld där det utspelar sig. Tanken var från början ett brädspel, men omkring 2016 började ZA/UM pc-utvecklingen på allvar. Något år senare anslöt Justin Keenan.

– När jag började kändes det fortfarande som ett konstigt indieprojekt av några estländare. Vi hade ingen aning om att det skulle bli det fenomen som det blev. Men redan från början förstod jag att det var speciellt. Skrivandet var fyllt av atmosfär och känsla, jag visste att det skulle bli något annorlunda än de flesta andra spel där ute, säger Keenan.

"Disco elysium" följer detektiven Harry som ska försöka lösa ett mordfall i staden Revachol i den värld som kallas Elysium. Men det vet han inte när han vaknar upp i ett sönderslaget slitet rum. Han minns nämligen inget alls.

"Ganska frankt"

Komplexa rollspelsvärldar beskrivs ofta genom dialog med andra rollfigurer. Spelaren vet inget om världen, men den rollfigur de kontrollerar borde oftast veta det.

– Det känns oftast märkligt falskt, så vi ville väldigt självmedvetet driva med de konventionerna. Och samtidigt använda det till vår fördel, för vi vet att vi har en väldigt stor, detaljerad och konstig värld och vi var tvungna att få det att kännas naturligt för spelarna att upptäcka och utforska den.

"Disco elysium" sticker ut. Det innehåller knappt några strider. I stället är det en berättelse med tyngre teman som politik och inre kamp – med mörk humor.

– Det är ganska frankt. Vi ville skapa en värld som reflekterar den som vi ser, inklusive delar som är fula, obehagliga och inte idealiserade. Det är rätt viktigt att den inte visar upp en fantasi om hur världen borde vara, säger Justin Keenan.

"Hektiskt och svårt"

"Disco elysium" tog spelvärlden med storm och hyllades av kritiker, vann flera priser vid galor och utsågs till "årets spel" av flera medier. Försäljningsmässigt gick det också bra, speciellt för en indietitel, och spelet nådde en miljonpublik.

Framgångarna med den ursprungliga pc-versionen gjorde att ZA/UM började smida planer på konsolversioner. Men i stället för en vanlig portning valde man att göra en större version, som fick namnet "Final cut".

– Verkligheten i spelutveckling är att man måste skynda sig att få ut det och nå vissa tidsfrister. Den ursprungliga produktionen var bitvis kaotisk och vi drabbades av flera föreningar, säger Keenan och fortsätter:

– Att få klart spelet var en väldigt hektisk och svår period. Så är det för många spel, men alla får inte en chans att gå tillbaka och säga: Nu hade vi har lyxen med tid och pengar – hur kan vi verkligen polera det här på det sätt som vi hade tänkt oss? Det är en sällsynt gåva, och jag är glad att vi fick den, säger han.

Bland annat lade man till nya politiska uppdrag, något som fick kapas bort av tidsskäl i den ursprungliga produktionen.

– Politiken i världen är viktig för berättelsen, men vi kände att de inte kulminerande i så mycket, så att gå tillbaka och skriva det var på sätt och vis att uppfylla ett löfte, säger Keenan.

Fortsätter med värld

Det ursprungliga manuset på omkring en miljon ord (en roman är ungefär 50 000–100 000 ord) växte till 1,2 miljoner. Dessutom valde man att ljudsätta allt med röstskådespelare.

– Vi hade tre regissörer, dussintals skådespelare i olika tidszoner under pandemin. Det adderar en helt ny dimension till spelet. Jag var skeptisk till det till en början, men nu kan jag inte föreställa mig spelat utan det, säger Justin Keenan.

Efter sex år känner ZA/UM att de äntligen kan lägga "Disco elysium" bakom sig. I alla fall Disco-delen. Elysium, den värld som spelet utspelar sig i, har utrymme för fler berättelser.

– Vi kallar det den slutgiltiga klippningen. Så vi kan nog inte addera så mycket mer, men jag tror att vi tryggt kan säga att vi inte är färdiga med dess värld, säger Justin Keenan.

Gustav Sjöholm/TT

'Disco elysium' har sin text i en spalt på höjden, inspirerat av hur text ofta framställs på sociala medier som Twitter. Pressbild.
"Disco elysium" har sin text i en spalt på höjden, inspirerat av hur text ofta framställs på sociala medier som Twitter. Pressbild.
Foto: ZA/UM
Huvudpersonen Harry är löst baserad på pappan till en av spelets producenter, som var en polis i Sovjetunionen på 1970-talet. Pressbild.
Huvudpersonen Harry är löst baserad på pappan till en av spelets producenter, som var en polis i Sovjetunionen på 1970-talet. Pressbild.
Foto: ZA/UM
I 'The final cut' har spelets omkring 300 rollfigurer röstsatts. 'Det blev viktigt att alla spelarna njutbart kunde absorbera all dialog, inte bara genom att stirra på text på en tv-skärm', säger manusförfattaren Justin Keenan.
I "The final cut" har spelets omkring 300 rollfigurer röstsatts. "Det blev viktigt att alla spelarna njutbart kunde absorbera all dialog, inte bara genom att stirra på text på en tv-skärm", säger manusförfattaren Justin Keenan.
Foto: ZA/UM/TT

FAKTA

Fakta: "Disco elysium"

"Disco elysium" är ett rollspel där spelaren i rollen som polisdetektiven Harry ska lösa ett mord, samtidigt som han ska ta reda på vem han själv är (han har nämligen tappat minnet).

Spelet är det första från den brittiska indiestudien ZA/UM (namnet kommer från språket Zaum som skapats av ryska poeter), som grundades av den estländske författaren Robert Kurvitz.

Spelet släpptes hösten 2019 till pc, vann flera priser vid The game awards och Bafta och utsågs till årets bästa spel av bland annat PC Gamer.

En "Final cut"-version släpptes i mars till Playstation 4/5, Stadia och pc, och nu under hösten till Xbox One/Series X/S och Switch.

Kultur och nöje

Inga löften om mer stöd till kulturen

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Samtal i god anda men inga löften om ytterligare stöd. Det blev resultatet av mötet mellan kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) och företrädare för kultur- och nöjesbranschen.

Finansminister Mikael Damberg (S) presenterade i måndags en extra ändringsbudget där regeringen vill skjuta till ytterligare 60 miljoner i krisstöd till kulturen förutom de 120 miljoner kronor som aviserades i december.

Dessutom föreslås en förlängning av evenemangsstödet som även ska omfatta evenemang under första kvartalet 2022.

Inte tillräckligt, anser företrädare för branschen som på onsdagen hade ett möte med kulturministern. Några omedelbara löften om ytterligare stöd blev det dock inte.

– De var ett bra och viktigt möte, men det är för tidigt att säga något om det. Vi ser just nu över utformningen av evenemangsstödet och återkommer så fort som möjligt, säger Jeanette Gustafsdotter.

Att företrädare för branschen är bekymrade är något som Jeanette Gustafsdotter till fullo säger att hon förstår.

– För mig är det oerhört viktigt att få upp frekvensen i kommunikationen och jag kommer inom kort att ha ett möte med de privata aktörerna inom branschen för att fördjupa samtalet om deras specifika situation, och även samla de större institutionerna som är stora arbetsgivare, säger hon.

– Det som framkom tydligt under dagens möte är att branschen har tagit ett stort och viktigt eget ansvar för att minska smittspridningen, och det är mycket positivt i den här bekymmersamma situation, säger Jeanette Gustafsdotter.

Kristina Erkenborn/TT

Filmfredag

Fångar den klaustrofobiska tonen

Bertie Carvel som Adam Dalgliesh.
Foto: Christopher Barr
Kultur och nöje
Tv/Recension Gunilla Wedding har sett tv-serien Kommissarie Dalgliesh.

För mitt inre ser jag skådespelaren Roy Marsden framför mig när jag tänker på P. D. James kriminalkommissarie Adam Dalgliesh. Marsden spelade Dalgliesh från 1983 (Ett expertvittnes död) till 1998 (Ett slags rättvisa) och även om ytterligare ett antal skådespelare har haft rollen i filmatiseringar sedan dess är det han som stannar. Åtminstone fram tills nu.

I en nysatsning, Dalgliesh på engelska och Kommissarie Dalgliesh på svenska, tar Bertie Carvel över rollen på ett sätt som gör intryck i en återhållen, avmätt men ändå stark gestaltning av polisen som tänker noga innan han handlar, som är utgiven poet och som bär på en stor sorg sedan hans fru och barnet de väntade dog.

De sex avsnitten i den här första säsongen bygger på tre av P. D. James totalt 14 böcker om Dalgliesh och börjar med en riktig favorit, Döden går ronden från 1971. 70-talet genomsyrar avsnitten i allt från kläder och miljö till den generations- och klasskrock som finns både mellan den intellektuella och eftertänksamma Dalgliesh och hans unga och otåliga medarbetare Charles Masterson och mellan sjuksköterskeelever, lärare och chefer på John Carpendarsjukhuset där den utspelas.

Scen ur de avsnitt som baseras på Det svarta tornet.
Foto: Christopher Barr

En av eleverna dör i svåra plågor när hon spelar patient under en lektion där sondmatning demonstreras och mördaren finns såklart någonstans i den täta, lilla gruppen på sjukhusets sjuksköterskeskola där det också finns gott om livsfarliga hemligheter.

Boken är på många sätt en klassisk pusseldeckare men har en egen krypande, nästan klaustrofobiskt otäck ton och lite av samma känsla lyckas den här filmatiseringen fånga med hjälp av mörker, skuggor, snabbt händelseförlopp och att Dalgliesh och Marsden befinner sig på eller nära platsen för brotten hela tiden.

Avsnitt tre och fyra bygger på boken direkt efter Döden går ronden, Det svarta tornet, och trots att den utspelas på ett religiöst styrt vårdhem vid kusten med höga klippor och svindlande havsutsikt finns samma klaustrofobiska känsla kvar. De två sista avsnitten i den här omgången bygger sedan på Smak för döden.

Nya Kommissarie Dalgliesh är klassisk brittisk polisserie av det mer stillsamma slaget som fångar tiden böckerna är skrivna i och också P. D. James ton och karaktärer väl. Jag trivs i det här instängda mörkret och hoppas på fler säsonger. Och gärna en filmatisering av oslagbara Böjelser och begär.

FAKTA

Tv-recension

Tv-serie

Kommissarie Dalgliesh

Serie i sex delar

Regi: Jill Robertson (1,2), Andy and Ryan Tohill (3,4), Lisa Clarke (5,6)

Medverkande: Bertie Carvel, Jeremy Irvine, Carlyss Peer med flera

Premiär på Cmore och Tv4 play 17 februari

Betyg: 3

Kultur och nöje

Fransk skådespelare död i skidolycka

Den franske skådespelaren Gaspard Ulliel har omkommit i en skidolycka. Arkivbild.
Foto: Mosa'ab Elshamy/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den franske skådespelaren och modellen Gaspard Ulliel har omkommit i en skidolycka i franska Alperna. Olyckan inträffade under tisdagen i skidorten La Rosière då Ulliel kolliderade med en annan skidåkare och ådrog sig svåra skallskador.

Hans familj bekräftar dödsfallet i ett uttalande till AFP via Ulliels agent. Ulliel blev 37 år gammal.

Ulliel uppmärksammades internationellt för sin roll som den unge Hannibal Lecter i "Hannibal rising" 2007 och för sitt porträtt av modemogulen Yves Saint Laurent i 2014 års biografiska film "Saint Laurent". Han har också en huvudroll i den kommande Marvelserien "Moon knight" tillsammans med Oscar Isaac och Ethan Hawke.

Gaspard Ulliel, som har en modellkarrär bakom sig, är ansiktet utåt för Chanels parfym Bleu de Chanel.

Kultur och nöje

Fransk skådespelare död i skidolycka

Den franske skådespelaren Gaspard Ulliel har omkommit i en skidolycka. Arkivbild.
Foto: Mosa'ab Elshamy/AP
Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje

Den franske skådespelaren och modellen Gaspard Ulliel har omkommit i en skidolycka i franska Alperna. Olyckan inträffade under tisdagen i skidorten La Rosière då Ulliel kolliderade med en annan skidåkare och ådrog sig svåra skallskador.

Hans familj bekräftar dödsfallet i ett uttalande till AFP via Ulliels agent. Ulliel blev 37 år gammal.

Ulliel uppmärksammades internationellt för sin roll som den unge Hannibal Lecter i "Hannibal rising" 2007 och för sitt porträtt av modemogulen Yves Saint Laurent i 2014 års biografiska film "Saint Laurent". Han har också en huvudroll i den kommande Marvelserien "Moon knight" tillsammans med Oscar Isaac och Ethan Hawke.

Gaspard Ulliel, som har en modellkarrär bakom sig, är ansiktet utåt för Chanels parfym Bleu de Chanel.

Kultur och nöje

Harry Styles till Sverige i sommar

Harry Styles ska turnera igen. Arkivbild.
Foto: Jordan Strauss/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den brittiske popstjärnan Harry Styles kommer till Sverige för en konsert i sommar. Den 29 juni spelar han på Tele2 Arena i Stockholm, meddelar arrangören Live Nation.

Spelningen är en del av Styles kommande världsturné. Han skulle ha uppträtt i Globen i mars förra året, men konserten ställdes då in med anledning av coronapandemin.

Harry Styles slog igenom i pojkbandet One Direction för drygt tio år sedan och han har numera en framgångsrik solokarriär. Hans senaste album "Fine line" kom 2019 och ett nytt sägs vara på gång.

Biljetterna till konserten släpps 28 januari.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Nordicbet

Skånska fotbollslag – framgång i Superettan

Nordicbet Skåne är en mäktig fotbollsregion. I Allsvenskan finner vi storheterna Malmö FF och Helsingborgs IF, men i superettan är det för närvarande bara Trelleborgs FF som håller de skånska ställningarna. Endast tre klubbar i de två högsta divisionerna. Är det i enlighet med den storslagna skånska fotbollshistorien?

Skånes senaste storhetstid

För femton år sedan spelade fyra skånska klubbar i allsvenskan och för nio år sedan – så sent som 2010 – utkämpade Malmö FF och Helsingborgs IF en duell om SM-guldet. Trelleborg slutade femma i allsvenskan medan Landskrona BOIS tog samma position i superettan där Ängelholms FF blev tolva. Året därpå vann Helsingborg allsvenskan medan Ängelholm kvalspelade för att ta steget upp i Sveriges högsta serie.

Kärvare tider

Skåne var att räkna med. Inte minst som intressanta spel i de absolut viktigaste matcherna. Idag präglas Superettan fotbollsodds knappast alls av Skåne. Kvar finns endast Trelleborgs FF. Helsingborg dras med ekonomiska problem och kämpar om att hålla sig kvar i allsvenskan. Landskrona befinner sig i division 1 medan Ängelholm kämpar på i division 2, där man möter andra klassiska skånestorheter som IFK Malmö, som en gång i tiden var Malmös förstalag och deltagit i spel i Europa, men har även många säsonger i allsvenskan och föregångsserier till superettan.

Malmö FF håller stilen och Trelleborg kämpar

Idag är det endast MFF som håller gammal god stil i allsvenskan, men för oss som älskar att följa superettan finns endast Trelleborgs FF och det går väl lite sisådär, där man får vara nöjd med en mittenplacering samtidigt som risken för att dras ned i kampen om kvalplatserna är överhängande.

Fortet Vångavallen

En gång i tiden var dock Vångavallen en plats som beredde många storlag svår ångest. Det var svårspelat och så sent som 2018 var TFF i allsvenskan, efter att ha varit ned och vänt i division 1 så sent som 2015. En serieseger som för övrigt säkrades mot Helsingborgslaget Eskilsminne IF och sedan följde två säsonger i superettan som kulminerade i kval mot Jönköping Södra, vilket gav en allsvensk plats 2018. Klubben var dock sedan länge ett rutinerat superettanlag och hade flera sejourer i allsvenskan bakom sig, där den första kom 1985 och den absolut bästa perioden i klubbens historia var under 1990-talet då man lyckades med konststycket att ta sig till UEFA-cupen.

Skrälleborg

Säsongen 1994/95 hackade sig Trelleborg förbi färöiska Götu i två inte alltför imponerande insatser och få trodde väl att äventyret skulle gå särskilt mycket längre när engelska Blackburn Rovers stod som motståndare i nästa omgång. Då med ett stjärnspäckat lag som kryllade av landslagsmän och internationella storspelare, såsom den engelske skyttekungen Alan Shearer. Rovers skulle samma säsong vinna hela Premier League, men att åka till Vångavallen visade sig betydligt tuffare än Old Trafford. Trelleborg – däremot – njöt för fulla muggar på Ewood Park, då man vann den första matchen med 1–0 efter mål av Fredrik Sandell. En seger som skapade stora rubriker i hela Europa och efter 2–2 hemma, så var avancemanget ett faktum. Skrälleborg var numera ett begrepp och man pressade dessutom italienska Lazio i följande omgång, där endast ett mål på övertid avgjorde dubbelmötet till Rom-klubbens fördel.

Bygga nytt och stanna kvar

Idag handlar det om att bygga på nytt efter uttåget från allsvenskan och att framförallt att inte falla igenom superettan till mörkret i division 1. En hel del talar för att den anrika föreningen kommer att klara uppgiften, men inget står skrivet i sten. Kampen kommer att bli hård säsongen ut. Men visst vore det märkligt med en superetta utan en skånsk klubb.

Inte mycket underifrån

Ja, om nu inte Helsingborg trillar ur allsvenskan igen. Även här kommer det handla om en fight ända in på målsnöret. Underifrån är det väl Torns IF - från lilla Stångby norr om Lund - som ligger bäst till tillsammans med klassiska Landskrona BOIS, men att avancera från division 1 till superettan är ett riktigt nålsöga och båda klubbarna befinner sig i mittenskiktet med hopp om att stabilisera sig på den övre halvan. Klubbar som Ljungskile SK, Skövde AIK, FC Trollhättan såväl som den lilla göteborgsklubben Utsiktens BK är nog alla starkare än Skåneklubbarna, åtminstone i dagsläget.

Skånederbyn

Skåne är kanske inte vad det en gång var i superettan, men Trelleborgs FF lär klara sig kvar och kanske få sällskap av Helsingborg nästa säsong, så visst finns det utsikter för Skånederbyn, även om Helsingborgsfansen knappast ser fram emot ett sådant scenario.

Kultur och nöje

Filmrecension: Tungt och roligt om sopkrisen

En familj på den libanesiska landsbygden blir plötsligt grannar med en soptipp i filmen 'Costa Brava, Libanon'. Pressbild.
Foto: Folkets bio
Kultur och nöje
Kultur och nöje En libanesisk familj splittras när de får en soptipp som granne.
"Costa Brava, Libanon" är en dramatisk och underhållande skildring av hur olika personer hanterar en kaotisk tillvaro.
PREMIUM

Plötsligt är de bara där – lastbilarna och arbetarna, och den stora explosionen som skapar en grop i det annars idylliska libanesiska landskapet.

Vi får veta att aktivisterna Souraya (Nadine Labaki) och Walid (Saleh Bakri) har lämnat det politiska kaoset i Beirut nästan ett decennium tidigare, för en självförsörjande tillvaro på landsbygden. Med sig har de två döttrar och en livsbejakande men döende farmor. Kontakten med omvärlden är begränsad, ingen av dem har en smarttelefon.

Men plötsligt söker civilisationen upp dem – eller i alla fall restprodukterna av den. För att råda bot på landets sopkris har presidenten nämligen beslutat om att anlägga en avfallsstation precis där familjens tomtgräns tar slut. Trots löften om återvinning och hållbarhet, bränns allting upp, och giftig rök sprider sig i dalen.

Man tänker kanske att ordet "sopkris" mer hör hemma i en hetsig debatt i en bostadsrättsförening, än som en stor fråga för ett land. Men i Libanon har avfallshanteringen blivit ett verkligt hot mot såväl människor som djur och växtliv under de senaste åren, efter nedläggningen av en stor tipp 2015. Folksamlingar har demonstrerat mot hanteringen, och flera medier har rapporterat om hur stora berg av skräp har rests på Costa Bravas stränder.

I filmen blir den splittrade familjen en spegling av ett land i sönderfall, där var och en hanterar det yttre hotet på sitt eget sätt. En av de stora behållningarna i "Costa Brava, Libanon" är den frispråkiga och punkiga farmodern, som alltid har en dräpande replik innanför rockärmen.

Även tvillingarna Geana och Seana Restom gör en stark gemensam insats som den yngsta dottern Rim: Ett barn med tvångstankar som försöker begripa vuxenvärlden.

"Costa Brava, Libanon", som har utsetts till Libanons Oscarsbidrag, är en lyckad balans mellan allvar och underhållning. De svepande kameravinklarna skapar en poetisk känsla, oavsett om de visar orörd natur i soluppgången, eller ett sopberg med tillhörande giftångor.

Sofia Sundström/TT

Stanna och kämpa – eller fly? Den frågan måste en familj ställa sig i filmen 'Costa Brava, Libanon'. Pressbild.
Stanna och kämpa – eller fly? Den frågan måste en familj ställa sig i filmen "Costa Brava, Libanon". Pressbild.
Foto: Folkets bio

FAKTA

Fakta: Costa Brava, Libanon

Genre: Dramakomedi

Premiär: 21 januari

I rollerna: Nadine Labakim, Saleh Bakri, Yumna Marwan med flera

Regi: Mounia Akl

Speltid: 1 timme 46 minuter

Åldersgräns: 11 år

Betyg: + + + +

Kultur och nöje

Bendjelloul tar över Ekots lördagsintervjuer

Johar Bendjelloul tar över lördagsintervjuerna i Ekot. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje En ny politikpodd, en serie om tystnadskultur, en ny musikshow och en ny programledare för Ekots lördagsintervju. Här är Sveriges Radios utbud för 2022.
PREMIUM

Bland nyheterna när Sveriges Radio presenterar årets utbud i etern finns bland annat en helt ny podcast om politik. Katherine Zimmerman och David Druid leder "Druid & Zimmerman show", som beskrivs som en podd inspirerad av klassiska amerikanska talkshower och som ger lyssnaren en chans att förstå politik och samtidigt bli underhållen.

Zimmerman och Druid flankeras av politikreportern Lova Olsson samt satirikern Moa Wallin. Programmet har premiär den 22 januari.

Serie om tystnadskultur

En annan nyhet är Mia Blomgrens serie "Tystnadskulturer". I fem avsnitt undersöker hon varför tystnadskultur är ett så utbrett fenomen, hur det är att vara utsatt för den eller hur det är att bryta tystnaden och tala om den. Första avsnittet sänds den 7 februari.

P3 startar även en ny livesänd musikshow med Emma Percival som programledare. Den 24 januari är det premiär för "P3 med Emma Percival", som ska bjuda på premiärspelningar och introducera nya låtar och fördjupningar i populärmusikens historia.

Nya programledare

Klassiska "Ring så spelar vi" plockar in två nya programledare. Pernilla Månsson Colt och Christer Lundberg är kvar, men får framöver hjälp av Farah Abadi och Lasse Persson. Även Ekots lördagsintervju får en ny programledare i form av Johar Bendjelloul, som gör sin första sändning den 26 mars, eventuellt med en partiledare.

– Lördagsintervjun är en hardcore maktintervju, den ska inte vara personlig utan saklig, säger han.

– Mycket politikutfrågningar, men inte bara. Det är ett format med en ärevördig historia, det är mycket duktiga politiska utfrågare som gjort det tidigare. Det är en yta där man kan komma lite längre med politiker, längre än till de förutbestämda formuleringarna.

TT: Har du något trick?

– Vara väldigt påläst, veta vad de ska säga och kunna frågorna. Sedan gäller det att lyssna. Det är de två huvudtricken, inte särskilt märkvärdiga men svårare än vad man kan tro.

TT: Hur ser du på den kommande valrörelsen?

– Det är alltid väldigt spännande med val, allting skärps, det blir en förhöjd verklighet i politiken. Det är en extra spänning som infinner sig, säger Johar Bendjelloul.

Sara Haldert/TT

Erika Josefsson/TT

Farah Abadi blir en av två nya programledare för 'Ring så spelar vi'. Arkivbild.
Farah Abadi blir en av två nya programledare för "Ring så spelar vi". Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Fakta: SR 2022 i urval

"Druid & Zimmerman show", premiär 22 januari

Ljuddramasatsningen "Före-efter" sänder två nya säsonger som handlar om Estoniakatastrofen och mordet på Anna Lindh. Premiär 18 mars och 16 september.

"Tystnadskulturer", premiär 7 februari.

"Ekots lördagsintervju" med nya programledaren Johar Bendjelloul, premiär 26 mars.

Musikshowen "P3 med Emma Percival" och "P3 med Elsa Engvall", premiär 24 januari.

P3 Dokumentär lanserar nya storsatsningen "Palmeutredningen inifrån" den 3 februari.

"Ring så spelar vi" får två nya programledare: Lasse Persson och Farah Adabi.

Kultur och nöje

De kan få Borås Tidnings debutantpris

Sofia Dahlén är en av de nominerade debutanterna. Pressbild.
Foto: Arvida Byström/Bonniers
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Borås Tidnings debutantpris har gått ut med sina nomineringar för 2022. Bland förra årets debutantverk har man den här gången sållat fyra lyriska böcker och en roman.

De nominerade är Sofia Dahlén för "Patient", Ali Derwish för "Saddam Husseins nya roman", Aya Kanbar för "Hyperverklighet", Quynh Tran för "Skugga och svalka" samt Lisa Zetterdahl för "Hästar".

Prisutdelningen sker 10 mars.

Borås Tidnings debutantpris på 150 000 kronor är Sveriges största pris för skönlitterära debutanter. Priset delades ut för första gången 2001.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL