Ekonomi

TT-FLASH: Riksbanken flaggar för räntehöjning

Ekonomi
Ekonomi Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad och spår nu en räntehöjning mot slutet av 2024.
PREMIUM
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Kräver ersättning efter misslyckad sprängning

Götaälvbron (tv) håller på att rivas. Stora delar som syns på bilden är redan borta. Det var vid rivningen av ett brostöd som en sprängning gick snett. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi
Ekonomi Göteborgs stad krävs på skadestånd för den misslyckade sprängningen i samband med rivningen av Götaälvbron. På Göteborgs stad betraktar man dock sprängningen som en olyckshändelse.

Det är hamnföretaget Vänerhamn i Karlstad som vill ha ersättning för den stora påverkan på sjöfarten som avstängningarna av farleden orsakade.

– Vi tappade väldigt mycket godshantering som vi skulle haft, säger Vänerhams vd Göran Lidström till P4 Väst.

Hur mycket pengar det handlar om vill han däremot inte uppge.

Götaälvbron har ersatts av den nya Hisingsbron. Den gamla bron från 1939 håller på att rivas. Vid rivningsarbetet skulle ett brostöd sprängas bort. Men sprängningen gick snett vilket ledde till att stora betongblock blev liggande kvar i anslutning till farleden.

Då det fanns risk för att fartyg skulle kunna skadas av de kvarvarande delarna kunde farleden inte öppnas som planerat efter sprängningarna. Det innebar ett oplanerat stopp för frakttrafiken från Vänern.

På Göteborgs stad betraktar man sprängningen som en olyckshändelse.

– Det är förståeligt att man vill hålla någon ansvarig. Vi lämnar över skadeståndsärendet till försäkringsbolaget som gör sina juridiska värderingar, säger Christer Niland, avdelningschef för stora projekt på trafikkontoret i Göteborg till radion.

Sedan några dagar tillbaka är leden öppen igen.

Jonas Dagson/TT

Ekonomi

Bensinen och dieseln 50 öre billigare

Billigare att fylla tanken. Arkivbild.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Ekonomi
Ekonomi

I måndags sänktes drivmedelspriserna kraftigt. Och det kan komma mer. På tisdagen fortsätter världsmarknadspriset på olja ner ytterligare.

De ledande drivmedelskedjorna sänkte på måndagen bensinpriset med 50 öre litern till 17:29 kronor. Även dieseln blev 50 öre billigare och kostar nu 18:97 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer.

Bakgrunden är rejält fallande råoljepris på världsmarknaden i spåren av förnyad smittoro som bedöms kunna sänka efterfrågan på den fossila produkten. På tisdagen fortsätter oljepriset ner ytterligare, minus tre procent till 71 dollar för ett fat Nordsjöolja.

Ekonomi

Trafikverket vill låna till satsningar i norr

Här får första delen av Norrbotniabanan, 2018, tummen upp av Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och dåvarande statsminister Stefan Löfven (S). Arkivbild.
Foto: Erik Paulsson-Rönnbäck/TT
Ekonomi
Ekonomi Stora satsningar görs i norra Sverige för att möta industrins behov, enligt Trafikverkets uppdaterade planering för väg och järnväg de kommande tio åren.
För lite och för sent, är några kommentarer.

Trafikverket föreslår fortsatt stora satsningar på järnvägen, framför allt en upprustning av Malmbanan via lånefinansiering. Den sista sträckan, Skellefteå – Luleå, på Norrbotniabanan ska också byggstartas, även om det ligger sent i planperioden. Förmodligen dröjer det till efter 2035 innan den är helt klar.

Det framgår av Trafikverkets förslag till uppdatering av trafikplanen 2022 – 2033, som regeringen nästa år ska ta slutlig ställning till.

Bra med lånefinansiering

Trafikverket satsar också pengar till de större vägarna kring Skellefteå.

– För lite och för sent, baserat på den ram som regering och riksdag lagt fram, säger Jens Holm, vänsterpartist och ordförande i Riksdagens trafikutskott.

Han välkomnar förslaget att låna till Norrlandspaketet och tycker att det borde kunna göras med höghastighetsbanorna också, så att budgetmedel kunde frigöras till annat.

Även pågående arbete med att bygga ut de nya höghastighetsbanorna fortsätter, till att börja med främst på sträckorna som ligger närmast de tre storstäderna. Den preliminära planen är fortsatt att de ska kunna vara färdiga 2045. Trafikverket har gjort nya kalkyler, som pekar på att kostnaderna kan sänkas med 65 miljarder kronor, jämfört med nuvarande bedömning på runt 325 miljarder kronor.

Av alla nyinvesteringar går 80 procent till järnvägen.

Vägarna förfaller

Behovet av att rusta upp vägnätet är större än de tilldelade pengarna, enligt myndigheten. Tillståndet på det statliga vägnätet har gradvis försämrats och lär så fortsätta, enligt myndighetens bedömning, om inte politikerna tilldelar mer pengar.

– Vi har fått ökade anslag till vägunderhåll, men tyvärr inte i den utsträckning som behövs, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på en pressträff.

Myndigheten ska försöka prioritera de högtrafikerade vägarna.

– Men det blir mer avhjälpande åtgärder än förebyggande, säger Lena Erixon.

Planen innehåller generellt sett högre ambitioner än vad det finns avsatt utrymme. Totalt har kostnaderna skenat med 50 procent för planlagda men ännu ej startade byggprojekt i väg och järnväg, enligt Trafikverket. Många nya investeringsprojekt får därför anstå och skjutas på framtiden.

Tränger undan

"Sammanlagt rör det sig om nio investeringar i gällande plan som föreslås förskjutas i tid så att de slutförs efter 2033, vilket innebär att totalt 11 miljarder kronor förskjuts till efter planperioden", skriver Trafikverket i den nationella planen.

Som vanligt knorras det på olika håll över prioriteringarna, speciellt över förseningarna. Bland annat Stockholms handelskammare undrar var pengarna är till fyrspårig järnväg mellan Stockholm och Uppsala. Nyttan av höghastighetsbanorna kan ifrågasättas och kostnaderna för densamma tränger undan andra viktigare satsningar, enligt näringslivsorganisationen.

Olle Lindström/TT

FAKTA

Fakta: Trafikverkets förslag

Sammanlagt 799 miljarder kronor innehåller den uppdaterade infrastrukturplanen, 2022 – 2033, i 2021 års prisnivå. Det är en ökning med 25 procent i fasta priser jämfört med föregående plan 2018 – 2029.

Medlen fördelas enligt följande:

• 165 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande (drift, underhåll och reinvesteringar) av statliga järnvägar

• 197 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande av statliga vägar, inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar

• 437 miljarder kronor ska användas till utveckling av transportsystemet. Av dessa anger regeringen i direktivet att 107 miljarder kronor bör avsättas till nya stambanor för höghastighetståg, och 42 miljarder kronor till länsplanerna, som tas fram av regionerna och lämnas in separat.

52 miljarder kronor hämtas in från bland annat trängselskatt och banavgifter.

Ovanstående är Trafikverkets förslag. Beslut tas av regering och riksdag nästa år.

Källa: Trafikverket

Ekonomi

Jocke och Jonnas influerarbolag handelsstoppat

Sociala medier-profilerna Jocke och Jonna Lundell. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi

Nasdaq har handelsstoppat Jocke och Jonnas influerarbolag på First North, skriver DI.

Kameraföretaget Newton har bestämt sig för att köpa influerarbolaget Influencer Panel, som är en plattform som kopplar ihop varumärken med influerare, och som paret varit med att grunda.

Köparen har därefter bytt ut verksamheten i sitt bolag, via ett så kallat omvänt förvärv, så att influerarbolaget hamnat på börsen, enligt DI.

Men nu har alltså börsen satt stopp. Anledningen är att ändamålsenlig handel i bolaget inte kan garanteras, enligt börsen.

– Vi har bedömt att aktien i bolaget just nu inte bör handlas på First North, säger kommunikationschefen på Nasdaq David Augustsson till DI.

Han kan inte säga om, eller när, stoppet kan hävas.

– Det är också upp till bolaget att åtgärda de brister som vi funnit. Så vi kan inte ge någon tidshorisont just nu, utan vi får helt enkelt be att få återkomma till marknaden när eller om vi bedömer att handeln kan återupptas, säger David Augustsson till DI.

Johanna Cederblad/TT

Ekonomi

Börsen lyser rött efter omikron-oro

Världens ledande marknader backar. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmsbörsen backar, strax före lunch lyser det ilsket rött på i stort sett hela storbolagslistan. OMXSP-indexet ligger minus 1,7 procent.

Bland de bolag som tappar mest finns Volvo, minus 1,7 procent, Nordea, minus 1,6 procent och Kinnevik, minus 1,5 procent.

Volvo Cars, som rapporterat på morgonen, backar 2,7 procent.

Nya uppgifter kring virusvarianten omikron gör att världens ledande marknader drabbats av förnyad oro. I en intervju med The Financial Times uppger vd:n för Moderna att företagets framställda vaccin troligtvis inte är lika effektivt mot omikron som mot den tidigare delta-varianten.

På de ledande börserna i Europa är det också röda siffror. Frankfurt backar 1,3 procent, London 1,4 procent och Paris 1,4 procent.

Terminshandeln i New York visar på en nedgång på 1 procent för S&P 500 medan Dow Jones industriindex faller tillbaka 1,4 procent efter att de ledande asiatiska börserna, bland annat Tokyo, backat rejält under morgonen.

Även på kryptomarknaden märks en tydlig reaktion. Bitcoin backar tre procent, Ether faller i sin tur två procent. Samtidigt ses också reaktioner på räntemarknaden. Tioårsräntan i USA faller nu tillbaka under 1,5 procent.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Oddsleverantören Kambis starka första kvartalsresultat 2021

www.casumo.com

Kambi Group, ett Maltabaserat företag som levererar odds till B2C-företag inom sportbetting, överträffade under det första kvartalet 2021 förväntningarna som hos många redan var höga. Bolaget har visat starka siffror flera år i rad, och rider vidare på den växande sportbettingvågen.

En stark inledning på 2021

Kambi Group startade 2010 och noterades på Stockholmsbörsen fyra år senare. Deras verksamhet fokuserar på att förse bettingbolag med oddstjänster, och har varit något av en framgångssaga sedan dess. Företaget har haft en vinstmarginal med över 10% i snitt per år sedan de noterades, och det senaste kvartalet visar en imponerande 25.8% för 2021. Intäkterna har ökat med över 200 miljoner kronor från samma kvartal förra året och även marknadsvärdet fick ett lyft under 2020, vilket kan ses som att investerare har höga förhoppningar om framtiden.

Den växande iGaming-industrin

Kambis framgångar det senaste decenniet följer den snabbt växande spel- och bettingindustrin, som har blivit en betydelsefull gren inom online-nöjen. När intresset för betting har ökat, har resultatet blivit att bettingbolagen vill göra sina tjänster mer tillgängliga och användarvänliga för kunden. Den efterfrågan har Kambi dragit nytta av, och förser då bolagen med de tjänster som krävs för att anpassa sig efter den växande populariteten. Dessutom har operatörer som historiskt sett är fokuserade på casino till exempel Casumo också börjat ta del av Kambis tjänster, för att utöka sin verksamhet till att omfatta sportbetting tillsammans med spel som blackjack och slots. Då iGaming som bransch går igenom en stor tillväxtfas kan man konstatera att Kambi varit rätt i tiden med sina tjänster.

Ljus framtid för bolaget

Kambi har under åren återinvesterat delar av sin vinst, och satsat på att stärka sin internationella närvaro. Idag har de kontor på olika ställen i världen, och ett nät som sträcker sig över flera kontinenter. En av de viktigaste händelserna i bettingvärlden var när USA legaliserade sportbetting på federal nivå 2018, efter att ha varit förbjudet i nästan 30 år. Sedan dess har flera delstater gjort planer på hur lyftandet av de lokala förbuden ska se ut.

Detta har så klart varit väldigt goda nyheter för företag som erbjuder bettingtjänster, och Kambi har varit en av de första att utnyttja den förändringen. De har inte bara kontor etablerat i Philadelphia, utan har redan involverat sig i bettingverksamhet i flera delstater. 2020 rapporterades 30-40% av gruppens intäkter har kommit från den amerikanska marknaden. Med en fot inne i den snabbt växande bettingmarknaden i USA ser framtiden intressant ut för bolaget, och den starka kvartalsrapporten för 2021 kan ses som ett kvitto på spel- och bettingindustrins framfart, så väl som en fingervisning för hur det kan komma att se ut framöver.

Kambi Group Plc. har sitt huvudkontor i Malta och börsnoterades 2014. Företaget ägnar sig främst åt att erbjuda tjänster inom odds till företag verksamma inom spel- och betting – och den växande industrin inom vilken de opererar har skördat stora vinster de senaste åren. Den första kvartalsrapporten för 2021 visar på en stark tillväxt för företaget, som har levererat flera positiva rapporter i rad, och med möjligheterna på den nyöppnade amerikanska marknaden kan detta bli ett framgångsrikt år.

Ekonomi

Fransk inflation den högsta på 13 år

Inflationen i Frankrike stiger. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Ekonomi
Ekonomi

Frankrikes inflation stiger, under november nådde inflationen den högsta nivån på 13 år. Konsumentpriserna steg 0,4 procent jämfört med oktober och inflationen blev 3,4 procent för november.

Det var högre än väntat, enligt Reuters sammanställning låg förväntningarna på 3,2 procent.

Ekonomi

Inflationen ökar i eurozonen

Pengarna blir värda mindre. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Ekonomi
Ekonomi

Inflationen i eurozonen har ökat under november, då energipriserna rusar.

I oktober var inflationen 4,1 procent, men under november har den stigit till 4,9 procent, enligt siffror från Eurostat.

Ekonomi

Dansk ekonomi växte mindre än väntat

Dansk ekonomi växte mindre än väntat. Arkivbild.
Foto: Fredrik Hagen
Ekonomi
Ekonomi

Den danska ekonomin har vuxit mindre än väntat under tredje kvartalet i år. BNP-tillväxten väntades bli 2 procent under tredje kvartalet, men landade på mindre än hälften – 0,9 procent, enligt Danmarks statistikmyndighet.

Bakom nedskrivningen ligger lägre produktion i tjänstesektorn.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL