Kultur och nöje

Osbourne och Judas Priest skjuter på turnén

Ozzy Osbourne skjuter upp sin Europaturné till 2023. Arkivbild.
Foto: Erik Nylander/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Ozzy Osbourne skjuter ännu en gång upp den planerade turnén tillsammans med Judas Priest i Europa och Storbritannien.

I ett Facebook-inlägg skriver hårdrocksikonen att "på grund av den fortsatta osäkerheten kring större evenemang och logistikproblem kring resandet i stora delar av Europa har vi kommit fram till det svåra beslutet att skjuta upp min turné till 2023".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

The Weeknd i topp på svenska Apple Music

The Weeknds låt 'Blinding lights' är årets mest strömmade via Apple Music. Arkivbild.
Foto: David J. Phillip/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

The Weeknds megahit “Blinding lights”, skriven och producerad av svenska Max Martin och Oscar Holter, toppar Apple Musics lista över de mest strömmade låtarna i Sverige 2021.

"Blinding lights" toppade även listan över 2020 års mest strömmade låtar och tycks alltså inte ha dalat i popularitet särskilt mycket under året.

Tvåa på listan är Victor Leksells och Miriam Bryants duett "Tystnar i luren" och trea Joel Corry featuring MNEK:s "Head & heart".

Topp tio-listan:

1. The Weeknd – "Blinding lights"

2. Miriam Bryant & Victor Leksell – "Tystnar i luren"

3. Joel Corry featuring MNEK – "Head & heart"

4. Tusse – "Voices"

5. Ed Sheeran – "Bad habits"

6. Newkid – "Du måste finnas"

7. Ariana Grande – "Positions"

8. Justin Bieber featuring Daniel Caesar & GIVĒON – "Peaches"

9. Olivia Rodrigo – "Good 4 u"

10. Olivia Rodrigo – "Drivers license"

Kultur och nöje

Sagohuset inviger med pjäs om fantasins kraft

Glasmästarens testamente blir invigningsföreställning i Sagohusets nya teaterhus.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Scen Fantasi och verklighet blandas när Teater Sagohuset i Lund inviger sitt nya teaterhus med Glasmästarens testamente - en nyskriven pjäs som berättar sagan om hur det gick till när Sagohuset fick flytta in i det gamla glasmästeriet. - Det här är ett riktigt samarbetsprojekt där alla på Sagohuset är inblandade, berättar regissören Leila Åkerlund som också har skrivit pjäsen tillsammans med Torbjörn Lindberg.

Varma gula färger i olika toner möter besökaren i entrén till Teater Sagohusets nya teaterhus på Gylleholmsgatan 16 i Lund. Till höger strålar solljus in genom stora fönster och till vänster öppnar sig ett rymligt utrymme med kök och fikaplatser. Huset invigs på fredag, 3 december, och just nu råder febril aktivitet - en symaskin brummar i ett hörn av fikautrymmet, klädhängare för både stora och små ska på plats ute i foajén, utanför entrédörren målas ett räcke grönt och längst in i huset repeteras så klart Glasmästarens testamente i den nya scenlokalen.

- Glasmästarens testamente är en fiktiv historia om hur det kommer sig att Teater Sagohuset får flytta in i det här glasmästeriet, berättar Leila Åkerlund när vi slagit oss ner i kaoset med kaffe och nybakad lussebulle.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Diggiloo växlar upp 2022

Per Andersson från en av sommarens föreställningar. Nästa år tar en annan komiker hans plats i Diggiloogänget.
Kultur och nöje
Kultur och nöje 2020 ställdes hela turnén in, i somras blev det bara 16 spelningar inför en begränsad publik, men 2022 är Diggiloo tillbaka i gammal god form. - Det känns som att efterfrågan är väldigt stor, säger producenten Patrik Krall.

Det är två år sedan Diggiloo senast besökte Malmö, men nästa år blir allt som vanligt igen. Det innebär att artistuppbådet, där det första namnet avslöjas under onsdagen, samlas i Malmö Arena för att repa i 8-10 dagar för att sedan ha premiären där den 3 juli. Sedan väntar en turné runt hela landet med totalt 25-30 spelningar.

Övriga spelplatser i Skåne är Ystad (8 juli), Kristianstad (21 juli) och Båstad (23 juli).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Chefen för Helsingborgs stadsteater slutar

Kajsa Giertz. Pressbild.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Kajsa Giertz lämnar jobbet som chef för Helsingborgs stadsteater. Hon lämnar över stafettpinnen i slutet av nästa år.

"Det var ungefär det här tidsperspektivet jag såg framför mig när jag tillträdde tjänsten sommaren 2016. Och som planen ser ut nu, kommer jag att avsluta dessa lärorika och inspirerande år vid teatern med ett regiuppdrag på Storan nästa höst", säger Kajsa Giertz i ett pressmeddelande.

Kultur och nöje

"Ett jättebra val för hela kulturbranschen"

Valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister möts med alltifrån försiktigt positiva till översvallande reaktioner.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Ett överraskande men "utmärkt" val. Reaktionerna på beskedet om att Jeanette Gustafsdotter blir ny kulturminister går från det försiktigt positiva, till det översvallande.

Nationalmuseums chef Susanna Pettersson välkomnar utnämningen med stor entusiasm.

– Från museiperspektiv är det så klart ett alldeles utmärkt val och samtidigt ett jättejättebra val för hela kulturbranschen, säger hon och fortsätter:

– Jeanette är jätteduktig och har under pandemin analyserat inte bara museer utan hela kultursektorn, hur den har klarat sig. Hon har djup kunskap om kulturen. Jag är jättejätteglad och nöjd – och stolt så klart.

Ulrika Hyllert ordförande för Journalistförbundet, är också nöjd med valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister men framhåller samtidigt att den nya kulturministern väcker höga förväntningar.

"Har höga förväntningar"

– Det är såklart väldigt välkommet med någon som har så djup och bred kompetens i mediefrågor. Med det sagt har vi också väldigt höga förväntningar på Jeanette Gustafsdotter. Här ska det inte behövas någon startsträcka för att kunna börja arbeta med de här frågorna, säger hon.

– En fråga som hon varit väldigt personligt engagerad i är hot och hat mot journalister, vi har höga förväntningar på vad hon ska kunna åstadkomma under de här månaderna.

Peter Fornstam, som är vd för biokedjan Svenska bio och ordförande för Sveriges Biografägareförbund, är försiktigt positiv.

– Vi måste ge henne möjligheten att göra sin förklaring. Men det var intressant i Magdalena Anderssons regeringsförklaring att hon nämnde filmen och hela Sverige. Det tyder någonstans på att filmen som område ändå är med. Det är viktigt för biograferna att man tänker hela Sverige, säger han.

"Väldigt överraskande val"

Calle Nathanson, vd för Folkets hus och parker, hade inte förväntat sig att Magdalena Andersson skulle lyfta fram Jeanette Gustafsdotter som kulturminister.

– Det var ju ett väldigt överraskande val. Jeanette Gustafsdotter är en person som jag har träffat, inte minst i sakrådet där hon har varit med som representant för Sveriges Museer. Hon har verkligen följt pandemin och alla de förvecklingar som varit. I det arbetet har hon varit väl insatt och gjort ett bra intryck, så mycket kan jag säga, säger han.

– Sedan har hon ju mediebakgrund och jag tänker att man här har tänkt att det är kort tid kvar till valet och att man verkligen måste fokusera på public service och mediepolitiken.

Moderaternas kulturpolitiska talesperson, Viktor Wärnick, framhåller i en skriftlig kommentar att det är sakpolitiken – inte personen – som är intressant:

"Vi moderater kommer noga fortsätta följa upp att principen om armlängds avstånd från politiken till kulturen efterlevs och stärks. Detta har sannerligen inte varit S-regeringens starkaste sida de senaste sju åren", skriver Wärnick.

Björn Berglund/TT

Sara Haldert/TT

Sara Ullberg/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Kultur och nöje

Hit kommer "Diggiloo" i sommar

Jessica Andersson vid förra årets turné. Arkivbild.
Foto: Patric Söderström/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Nu är det klart vilka städer som tar emot den ambulerande sommarshowen "Diggiloo" nästa år, skriver Hallands Nyheter.

Turnén drar i gång den 3 juli på Malmö Arena och fortsätter fram till den 20 augusti då den avslutas på Sundbyholms Slott i Eskilstuna.

Vilka artister som följer med den här gången avslöjas under de kommande veckorna i någon form av adventskalender på "Diggiloos" sociala medier.

Turnéplan: 3/7 Malmö, 6/7 Vetlanda, 8/7 Ystad, 9/7 Varberg, 13/7 Älvsbyn, 15/7 Höga kusten, 16/7, 17/7 Rättvik, 21/7 Kristianstad, 22/7 Vårgårda, 23/7 Båstad, 28/7 Åmål, 29/7 Vänersborg, 30/7 Gränna, 31/7 Borgholm, 4/8 Mariestad, 5/8 Karlskoga, 6/8 Hestra, 7/8Söderköping, Bollnäs, 13/8 Stockholm, 19/8 Sandviken, 20/8 Eskilstuna.

Kultur och nöje

Skandinavisk drömtrio till Kuben

Dreamer's Circus på Roskildefestivalen 2015.
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Sju Danish Music Awards och ett otal andra priser - med sin unika stil där folkmusik möter jazz har den skandinaviska trion Dreamers’ Cirkus vunnit både publikens och kritikernas hjärtan. För första gången på tio år kommer trion till Malmö för att spela.

Dreamers’ Cirkus bildades 2009 när Lundabon Ale Carr träffade de danska musikerna Rune Tonsgaard Sørensen och Nikolaj Busk på en jamsession i Köpenhamn och ljuv musik uppstod. Med violin, piano och cittra skapar trion musik som är både innovativ och elegant.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Nya kulturministern: "Det är allvar nu"

Jeanette Gustafsdotter (S) blir ny kulturminister i Sverige.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Det står klart sedan Magdalena Andersson presenterat den nya regeringen.
– Kulturen har en nyckelroll i samhällets återstart, säger Gustafsdotter.
PREMIUM

Miljöpartiet meddelade förra veckan att det lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Jeanette Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL