Ekonomi

Ny nordisk förlust om minimilöner

EU:s förslag om minimilöner har lagts fram av arbetsmarknadskommissionären Nicolas Schmit från Luxemburg. Arkivfoto.
Foto: Virginia Mayo/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi EU-parlamentet gör sig redo att börja slutförhandla om minimilöner i EU.
Besvikelsen är stor bland svenska ledamöter efter ännu en förlorad omröstning.
PREMIUM

Med röstsiffrorna 443 mot 192 och 58 nedlagda godkände EU-parlamentet under torsdagen den linje som parlamentets arbetsmarknadsutskott slog fast redan för två veckor sedan.

Utmärkt, tycker tyske kristdemokraten Dennis Radtke och nederländska socialdemokraten Agnes Jongerius, som förhandlat fram utskottets linje.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Så ska kommunerna fixa tusentals elbilsladdare

Elbil, jo... kanske, men var ska den laddas? Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi Laddning på gatan eller i parkeringshus? I kommunens egen regi eller via privata aktörer?
Kommunerna väljer helt olika vägar för att möta kraven på fler laddplatser.

Runtom i kommunhusen i Sverige funderas det kring laddmöjligheterna för elbilar, och hur fler laddplatser ska ordnas. Om tio år väntas det enligt Bil Sweden finnas omkring två miljoner elbilar i Sverige, och redan nu är varannan nyregistrerad bil en laddbar bil.

Antalet laddplatser är inte tillräckligt nu, enligt konsumentorganisationen M, och det hindrar utvecklingen.

Kommunerna har dock valt olika vägar för laddplatsutbyggnaden. TT har kollat med några av dem.

Stockholm

I Stockholm byggs laddplatser ut på olika sätt, berättar Eva Sunnerstedt, chef för miljöbilar på Stockholms stad. I staden finns totalt 350 000 personbilar, och omkring 940 000 personbilar i Stockholms län.

Men Stockholms stad kan inte göra alla parkeringsplatser till laddplatser, förklarar hon, för staden kan bara direkt styra över de parkeringsplatser som staden äger. Det handlar om cirka 45 000 p-platser. 3 000 av dem har laddmöjlighet, men i budgeten för nästa år finns ett mål att mellan 20 och 50 procent av platserna ska få laddmöjligheter inom ett par år, enligt Eva Sunnerstedt.

– Stockholm Parkering har satt upp ca 2 000 laddare i sina parkeringsanläggningar.

Dessutom erbjuds alla hyresgäster som har en p-plats hos kommunala bostadsbolag att laddplatser sätts upp. Men än så länge har det inte varit så jättestor efterfrågan, berättar hon.

Staden satsar också på laddgator, det vill säga laddplatser på gatan, där det är lämpligt ur trafiksynpunkt.

– Hittills är det 48 laddgator med ungefär 260 laddplatser.

Laddgatorna ska skötas av privata aktörer, som staden tecknar avtal med. Att bygga laddgator i stadens egen regi har hittills inte varit aktuellt, förklarar Sunnerstedt.

Göteborg

I dag finns 1 500 laddplatser i Göteborg, berättar Hanna Munde, marknads- och affärsutvecklingschef på Göteborgs stads parkering, som arbetar med laddningsfrågorna i staden.

Det finns nu cirka 200 000 bilar i Göteborg, varav 15 400 är laddbara. Omkring 13 000 göteborgare har boendeparkering på gatumark via Trafikkontoret i Göteborg.

– I Göteborg har vi byggt ut, så just nu finns det ofta lediga laddplatser på tomtmark, säger Hanna Munde.

Staden har valt att inte sätta upp några laddplatser längs med gatorna, förklarar hon. I stället sätts laddarna upp på parkeringsplatser på tomtmark och i parkeringshus.

– Att placera laddplatserna på tomtmark har beslutats i trafiknämnden , för man vill låta gaturummet vara mer tillgängligt, säger Hanna Munde.

Umeå

I Umeå är läget lite annorlunda, förklarar Anna Gemzell på Umeå kommun.

– Vi har en annan struktur här än i storstäderna. Vi har inte lika mycket gatumark, säger hon.

Laddare har dels satts upp i parkeringshus i Umeå, berättar hon. Dessutom vill kommunen att privata aktörer, som bostadsrättsföreningar, ska installera laddare.

Men som det är nu kommer inte laddmöjligheterna att räcka framöver. Laddplatser för både personbilar och tunga fordon måste utökas, konstaterar Gemzell.

– Vi ser att utgångspunkten ska vara att laddningen sker i hemmet, som i bostadsrättsföreningar och i anslutning till kommunala bostadsföretag.

Johanna Cederblad/TT

Enligt Göteborgs parkering finns tillräckligt med laddplatser i Göteborg just nu. Här en laddstolpe vid Polhemsplatsen. Arkivbild.
Enligt Göteborgs parkering finns tillräckligt med laddplatser i Göteborg just nu. Här en laddstolpe vid Polhemsplatsen. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Umeå satsar på hemmaladdning. Arkivbild.
Umeå satsar på hemmaladdning. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Ekonomi

"Jag har redan ringt direktörerna"

Näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson.
Foto: Duygu Getiren/TT
Ekonomi
Ekonomi Nyutsedda näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson (S) hoppas på näringslivet när målet att bryta segregationen ska nås.
– Jag har redan ringt ett 20-tal direktörer, ingen var emot att bidra.

Statsminister Magdalena Andersson tryckte i sin regeringsförklaring i veckan hårt på frågan om att bryta segregationen, och att alla ministrar "ska vända på varje sten".

– Hon är ganska tuff faktiskt, Magdalena. Efter att hon sa det där har hon spänt blicken i oss alla och sagt: " jag menar allvar med att vi ska vända på varje sten", säger Thorwaldsson i en intervju med TT.

Hur vi bygger och bor är grunden till att bryta segregationen, enligt näringsministern.

– Men vi har också ett bra näringsliv. Och jag tycker att vi kanske inte riktigt tydligt har bett om deras roll i integrationen, säger han.

En viktig grej

Med sitt breda kontaktnät sedan tiden som LO-ordförande säger han sig redan ha hunnit ringa ett stort gäng direktörer.

– Vi ska se om vi kan samlas här allihopa i närtid för att prata lite djupare om det.

TT: En sak är ju att prata om de här sakerna, men behövs några verktyg, morötter för att förmå företagen?

– Det tror jag faktiskt inte, och det tror jag är en viktig grej. Många företag har ju lyft oron med skjutningar och våld och att det påverkar deras verksamhet. Alla måste hjälpas åt om vi ska bryta det här utanförskapet.

Lämnar orten

Att företag lämnar förorten, de utsatta områdena, påverkar också negativt till segregationen. Men att tvinga exempelvis banker att öppna kontor går ju inte, enligt Thorwaldsson.

Däremot finns behov av en diskussion kring de här frågorna, och att staten ska ha en närvaro, till exempel det självklara med att Arbetsförmedlingen ska finnas där de mest behövs, påpekar han.

– Infrastrukturen betyder ju allt, att man känner sig sedd och att man förstår att det här är bostadsområden på riktigt och inte bara tomma lokaler.

Inte blockerat

Som näringsminister har Karl-Petter Thorwaldsson i uppgift att skapa goda förhållanden för företagen. Han tycker sig ha hyfsat bra politiska förutsättningar att nå framgång, i det bräckliga parlamentariska läget.

– Det är inte lika många blockmotsättningar i näringspolitiken som på många andra områden.

Högt på företagens önskelista står kortare tillståndsprövningar när industrin ska ställa om till mer klimatvänlig produktion.

– Ja, vi måste görs det mer förutsägbart för företagen, och vi måste korta tider.

Han påminner om att det är miljöministern som håller de frågorna, men där samarbete måste ske mellan departementen.

Förlänger företagsakuten

Även den tilltagande arbetskrafts- och kompetensbristen i näringslivet är en av regeringen prioriterad fråga, enligt Thorwaldsson.

– Det gäller att ta på sig långkalsongerna och flytta till norr. Det låter skämtsamt, men det är mer allvar än vad det låter. Att se till att vi har rätt kompetens på rätt plats, det kan vi också göra i närtid, det behöver vi inte vänta på något val eller så.

Smittspridningen tar fart igen och många företag kan komma att drabbas av restriktioner på nytt. Att återinföra de akuta stöden, bland annat i form av korttidsjobb kan bli aktuellt, men Thorwaldsson vill inte lova något.

– Vi följer utvecklingen varje dag. Det är laga efter läge som gäller.

Men ett stöd beslutade regeringen i torsdags att förlänga, nämligen löptiden på kreditgarantiprogrammet företagsakuten som lanserades under pandemins inledningsskede, från tre till fem år. Det är dock ett stöd som har utnyttjats ganska sparsamt av företagen.

Olle Lindström/TT

Alla måste hjälpas åt för att bryta utanförskapet, anser Karl-Petter Thorwaldsson.
Alla måste hjälpas åt för att bryta utanförskapet, anser Karl-Petter Thorwaldsson.
Foto: Duygu Getiren/TT

FAKTA

Fakta: Karl-Petter Thorwaldsson

Som nybliven näringsminister har Karl-Petter Thorwaldsson ansvar för näringspolitiken och de statligt ägda bolagen.

Han är född 1964 i Kosta, Småland, där han också växte upp. Han är i dag bosatt utanför Katrineholm. Han är sambo och har tre vuxna barn, varav ett bonusbarn.

Han är mest känd sedan tidigare som ordförande för LO mellan 2012 och 2020. Närmast kommer han från posten som rådgivare åt stålkoncernen SSAB.

Källa: Regeringen

FAKTA

Thorwaldsson om jävsfrågan

I samma veva som han utsågs till näringsminister lämnade Karl-Petter Thorwaldsson sin anställning som rådgivare hos stålkoncernen SSAB. Genast uppkom frågan om han kunde anses jävig i kommande regeringsbeslut som rör exempelvis tillstånd som SSAB behöver i sin omställning till fossilfritt stål.

Thorwaldsson säger sig nu ha stämt av med juristerna i regeringskansliet och kommit fram till att frågan är utagerad. Dels pekar han på att de flesta tillståndsfrågorna inte ligger på näringsdepartementet.

– Sen är det ett gemensamägt ansvar mellan mig och statsministern och hennes team, att bedömas från fall till fall. Så därmed är den frågan undanröjd, säger Thorwaldsson.

Ekonomi

Källor: Nord Stream 2-leveranser dröjer

Nord Stream 2-ledningen har potential att dubbla gasleveranserna mellan Ryssland och Tyskland via Östersjön. Arkivbild
Foto: Stefan Sauer AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Trots ett ovanligt högt gaspris och gasbrist i Europa kommer ryska Gazprom inte börja pumpa gas till Tyskland via den nya gasledningen Nordstream 2 förrän det finns en tysk licens på plats, enligt två Gazprom-källor.
Det planeras inte heller påtryckningar för att skynda på tillståndsprocessen.

Konsekvenserna för att börja leverara gas via den omstridda gasledningen Nord Stream 2 utan en färdig licens är begränsade. Det skulle bara leda till mindre kännbara bötesbelopp för Gazprom.

"Det är Tyskland som har bollen"

Men då Tyskland är på väg att få en ny förbundskansler och de ryska banden till väst i övrigt samtidigt är ovanligt ansträngd just nu är planen för närvarande att avvakta med att ta gasledningen i bruk, enligt en av källorna.

– Vi vill inte försöka få till en snabbare tillståndsprocess. Nu är det Tyskland som har bollen, säger källan till Reuters.

Tysklands avgående kristdemokratiska förbundskansler Angela Merkel har under sina år vid makten stött bygget av Nord Stream 2, som färdigställdes i september. Men hon ersätts formellt av den socialdemokratiske efterträdaren Olaf Scholz på onsdag – och stödet från honom är inte lika självklart.

Gazprom, vars aktie lyft med nästan 70 procent på Moskvabörsen hittills i år, redovisade i veckan en rekordhög nettovinst på 582 miljarder rubel (drygt 70 miljarder kronor) för årets tredje kvartal.

Ökade gasleveranser

Bolaget sade i samband med delårsrapporten att man räknar med ännu högre vinst under de närmaste månaderna tack vare det ovanligt höga gaspriset – som även om det sjunkit från historiska toppar tidigare i höst fortfarande ligger 4-5 gånger över normala nivåer för säsongen.

Gazprom räknar med att gasleveranserna till EU ökar till mer än 183 miljarder kubikmeter i år, en ökning med 6 miljarder jämfört med 2020.

FAKTA

Fakta: Nord Stream 2-ledningen

Den 122 mil långa gasledningen Nord Stream 2 går från Viborg i Ryssland till Greifswald i Tyskland. Gasledningen har liksom föregångaren Nord Stream en kapacitet på leveranser av 55 miljarder kubikmeter gas om året.

Bakom bygget av av Nord Stream 2 står förutom Gazprom även stora energibolag från EU-länder: franska Engie, österrikiska OMV, brittisk-nederländska Shell samt tyska Uniper och Wintershall.

Tyska myndigheter meddelade i november att tillståndsprövningen av Nord Stream 2-ledningen pausats sedan det framgått att bolaget inte uppfyllde formella krav på dotterbolag och verksamhet i Tyskland.

Enligt källor väntas tillståndsprocessen till följd av detta inte gå att slutföra förrän tidigast i mars 2022.

Källa: Reuters

Ekonomi

El Salvador köper mer bitcoin

En bensinstation i San Salvador med en skylt som visar att man accepterar bitcoin som betalningsmedel. Arkivbild.
Foto: Salvador Melendez/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

El Salvador har köpt ytterligare 150 bitcoin, uppger landets president Nayib Bukele på Twitter.

Priset landade enligt presidenten på i genomsnitt 48 670 dollar, vilket totalt blir 7,3 miljoner dollar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Demonstrationer mot gruvplaner i Serbien

Demonstranter på en motorväg i Belgrad.
Foto: Darko Vojinovic/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Tusentals demonstranter blockerade på lördagen större vägar i Serbien mot planerna på låta gruvjätten Rio Tinto utvinna litium i landet.
PREMIUM

I huvudstaden Belgrad samlades människor på en större motorväg och en bro och ropade slagord mot regeringen. Även på andra håll i landet hölls demonstrationer.

– De tillåter utländska företag att göra vad de vill i vårt land. De dukar upp oss om på ett bord där alla kan komma och ta vad de vill, säger demonstranten Vladislava Cvoric.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

M3.se

Populära myter om 5G avslöjade: Låt oss prata om fakta

M3.se Nuförtiden är 5G ett hett ämne på allas läppar. Alla har tankar och åsikter, spekulationer och konspirationsteorier om vad detta faktiskt är för något, samt hur det kommer att påverka våra liv. Mycket av dessa är dock endast tankar och spekulationer, samt rena och rama myter. I den här artikeln kommer vi gå igenom några av de mest populära myterna angående 5G, samt vilka av dem som faktiskt är sanna.

Populära myter om 5G

Det finns nästan inga begränsningar för hur många myter det finns om 5G, eller hur vilseledande eller galna de kan vara. Nedan går vi igenom 5 av de populäraste myterna just nu.

Kommer 4G bli värdelöst nu?

Även om 5G förväntas ta över större delen av 4Gs användningsområden på lång sikt, kommer 4G inte att bli värdelöst inom den närmaste framtiden. Det kommer därmed inte bli på samma sätt som när 4G lanserades och därmed relativt snabbt gjorde 3G till något väldigt mycket mindre önskvärt. Det kommer att krävas en helt ny infrastruktur för att ersätta 4G helt och hållet, vilket självklart tar rejält med tid.

Kommer privatlivet och integriteten att försvinna i och med 5G?

Frågan är, hur kommer 5G att påverka privatlivet och integriteten? Det är svårt att säga, men de som tror att vår integritet kommer att försvinna helt och hållet i och med 5G oroar sig förmodligen alldeles för mycket. Vår integritet kan dock komma att påverkas negativt.

Vissa är oroade för att Kina kommer att kunna övervaka all kommunikation med tanke på att Kina är den ledande faktorn inom 5G. Detta är dock endast spekulationer och det finns inga bevis för i nuläget.

Våra smarta enheter kommer även att kunna kommunicera med varandra ännu snabbare än vad de kan idag, vilket kan leda till att vår privata information blir tillgänglig eller utnyttjas på fel sätt.

Om du vill skydda dig kan du använda en VPN-tjänst för att kryptera all trafik mellan dig och omvärlden. Detta bidrar med ett extra lager av anonymitet och skydd mot intrång. Som en extra bonus får du även möjlighet att få tillgång till geografiskt begränsat material, exempelvis från streamingtjänster.

Är 5G ansvarigt för COVID-19?

Många konspirationsteoretiker undrar om det möjligtvis inte är 5G som ligger bakom COVID-19. Detta är dock endast teorier och rena myter, samt har ingen vetenskaplig substans eller fakta överhuvudtaget. Världens forskare, hälsoexperter och myndigheter är eniga om att COVID-19 är ett virus som sprids mellan oss människor, inte något som sprids via 5G.

5G lanseras bara för att göra mobiler snabbare

En annan väldigt vanlig myt är att 5G endast lanseras för att göra våra mobiltelefoner snabbare, men så är självklart inte fallet. Visst, våra mobiltelefoner kommer onekligen att bli oerhört mycket snabbare med hjälp av 5G, men det finns många andra sektorer som påverkas. Det kommer exempelvis att påverka många olika typer av tekniska uppfinningar, exempelvis robotar, självkörande bilar och mycket mer.

Kommer 5G snart att finnas överallt?

För större städer kommer 5G inom kort att finnas tillgängligt, men det kommer att ta rejält med tid innan 5G ersätter 4G i de mindre städerna och på landsbygden. Du kan därmed känna dig trygg att ditt 4G kommer att fungera ett bra tag framöver, speciellt om du inte bor i någon av de allra största städerna.

Vad som egentligen stämmer med 5G

När man bortser från alla dessa myter får vi fram en bild som ligger närmare sanningen. 5G introduceras i stora delar av våra samhällen, men det kommer ta väldigt länge innan vi ser 5G ersätta 4G helt och hållet - 4G förväntas till och med växa under de kommande åren!

Hur mycket 5G faktiskt påverkar vår hälsa och liv generellt sett är svårt att avgöra med tanke på hur få studier som ännu har utförts, det kommer förmodligen ta flera år innan vi har tillräckligt med material för att kunna genomföra trovärdiga studier som ger oss en rättvisande bild av hur 5G faktiskt kommer att påverka våra liv.

Slutord

5G är ett hett samtalsämne, samt kommer med största sannolikhet att vara det ett bra tag framöver. I takt med att 5G lanseras ute i vårt samhälle kommer fler och fler aspekter att uppdagas, både på gott och ont, men något som är säkert är att teknologin kommer att dra nytta av denna nya infrastruktur.

Nu vet du på ett ungefär vad som bara är rykten och myter, samt vad som faktiskt är sant. Nu väntar vi med spänning på att få se vad 5G faktiskt kommer att leverera i framtiden!

Ekonomi

Polestar planerar europeisk fabrik

Polestarchefen Thomas Ingenlath överväger att satsa på en ny europeisk fabrik tillsammans med storägaren Volvo Cars.
Foto: Terje Pedersen NTB/TT
Ekonomi
Ekonomi Elbilstillverkaren Polestar planerar en ny fabrik i Europa ihop med storägaren Volvo Cars, uppger vd:n Thomas Ingenlath i en intervju med Dagens Industri.
Var i Europa den nya fabriken skulle kunna hamna vill han inte avslöja.
PREMIUM

– Det är för tidigt ännu, säger han till tidningen.

Thomas Ingenlath och hans team planerar enligt intervjun för tre nya bilmodeller på tre år: SUV-arna Polestar 3 och 4 respektive det nya Kina-tillverkade flaggskeppet Polestar 5, som ska förses med ett batteri på 800 volt för snabbladdning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Så slår snön och vinterkylan mot elbilarna

Elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd och det drar ström att hålla värme i kupén om man blir stående.
Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi
Ekonomi Flera elbilar blev stående utefter vägarna i snöovädret i södra Sverige i veckan sedan batterierna tagit slut. Hur bra är egentligen elbilarna när vädret levererar en köld- och snösmocka?
PREMIUM

Allt fler svenskar kör elbilar. Utvecklingen går fort. I oktober var 23 procent av de totala nyregistreringarna rena elbilar. Uppmärksamheten kring elbilar är naturlig.

– Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fossilbränslebil har säkert också fastnat, konstaterar Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Hotellen går i otakt i återhämtningen

Logiintäkterna på Stockholmshotellen, som Grand Hôtel, är fortfarande väsentligt lägre än nivåerna före pandemin, visar månadssiffror för november från Benchmark Alliance. Arkivbild
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

De svenska hotellens logiintäkter uppgick till 1,7 miljarder kronor i november, enligt Stockholms handelskammare, som hänvisar till statistik från marknadsundersökningsföretaget Benchmark Alliance.

Det kan jämföras med nästan 1,9 miljarder under motsvarande månad 2019, året innan pandemin slog till. Jämfört med läget under pandemivågen i november 2020 är det ett lyft på 248 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL