Ekonomi

Här är budgeten som ska styra Sverige

Annie Lööf (C) skakade om i politiken när hon meddelade att hon inte stödjer regeringens budget. Därmed ser högerns justeringar från M, KD och SD ut att gå igenom.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi
Ekonomi Budgetförslaget från M, KD och SD innehåller sänkt bensinskatt, jobbskatteavdrag och mer lön till poliser.
Det finansieras genom att kapa sådant som familjeveckan, skydd av skog och stöd för nya bostäder. Förslaget väntas gå igenom i riksdagen.
PREMIUM

M, KD och SD:s budget har regeringens budget som grund. Men av de 74 miljarder som regeringen lägger på reformer omfördelas drygt 20 miljarder nästa år. Enligt statsminister Magdalena Andersson handlar det om knappt 10 miljarder i justeringar i högerns budget.

– Jag bedömer att jag kan styra landet med den, säger Magdalena Andersson (S).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stockholmarna shoppade mest på Black Week

Black friday-skylt på Drottninggatan i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Amir Nabizadeh/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmare gillar rea. Räknat per person gjorde boende i Stockholms län flest onlineköp i Sverige under den föregående shoppingveckan Black Week jämfört med en genomsnittlig dag, skriver betaltjänsten Klarna i ett pressmeddelande.

Även Uppsala och Norrbotten ligger över genomsnittet för Sverige. Boende i Västernorrland var mer avogt inställda till Black Week och ligger i botten på samma lista.

Vad man faktiskt köper skiljer sig åt beroende på var i landet man bor. I norr är sport- och fritidsutrustning mest populärt. I syd är det elektronik, smycken och accessoarer. På Västkusten och i Stockholm är det kläder och skor. Gotlänningarna köpte underhållning, skriver Klarna.

Klarna uppger att bolaget hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige.

Ekonomi

Omikronoro dämpade Stockholmsbörsen

Världens ledande marknader backade – och det gjorde också Stockholmsbörsen. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi De flesta av de tunga bolagen på Stockholmsbörsen backade på tisdagen. Vid stängning hade det breda OMXS-indexet gått ned 0,6 procent. Storbolagslistan OMXS30 sjönk 1,4 procent.

Nya uppgifter kring virusvarianten omikron gör att världens ledande marknader drabbats av förnyad oro. I en intervju med The Financial Times uppger vd:n för Moderna att företagets framställda vaccin troligtvis inte är lika effektivt mot omikron som mot den tidigare delta-varianten.

Bland de bolag som tappade fanns Ericsson, minus 2,8 procent och Astra Zeneca, ned 1,6 procent. Sämst på OMXS30-listan var Evolution, som dykt ordentligt i november. Livekasinobolaget tappade 5,2 procent.

Volvo Cars, som rapporterade på morgonen, steg däremot. Halvledarbristen fortsätter att plåga branschen men biltillverkaren har ändå förhoppningar om en bättre tillgång till komponenter under fjärde kvartalet. Aktien lyfte 13,6 procent.

Flygbolaget SAS redovisade i sin rapport en fortsatt förlust, om än betydligt mindre än samma period för ett år sedan. Aktien steg först svagt men hade vid stängning gått ned 8,5 procent.

Sveriges nye näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson uttalade sig i en TT-intervju positivt om gruvnäringen. Det gav utslag för Beowulf Mining, som bland annat har verksamhet i Lappland. Aktien rusade 17,8 procent.

På de ledande börserna i Europa var det också röda siffror. Frankfurts DAX-index backade 1,2 procent, Londons FTSE-index gick ned 0,4 procent och CAC40-index i Paris tappade 0,8 procent.

Ekonomi

Volvo Cars: Risk för produktionsstörningar

Volvo Cars, med vd Håkan Samuelsson, redovisar sin första kvartalsrapport efter noteringen på Stockholmsbörsen i höstas. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Aktien i biltillverkaren Volvo Cars sjönk efter delårsrapporten men steg under eftermiddagens handel rejält.
Bolaget ser en bättre tillgång till komponenter under fjärde kvartalet. Men bristen på halvledare kvarstår och skapar en fortsatt risk för framtida produktionsstörningar.

Volvo Cars-aktien låg efter en timmes handel på en nedgång med nästan 3 procent på Stockholmsbörsen men hämtade sig starkt och hade vid stängning gått upp hela 13,6 procent.

Av rapporten framgår att halvledarbristen slog hårt mot Volvo Cars i höstas och att det samtidigt är oklart när detta problem inte längre påverkar produktion och försäljning negativt.

"Tillgången på komponenter har förbättrats under fjärde kvartalet, men bristen på halvledare inom industrin kommer fortsatt att vara en begränsande faktor", skriver vd Håkan Samuelsson i vad som är Volvo Cars första delårsrapport sedan börsnoteringen för en månad sedan.

Global brist väntas fortsätta

Lite längre in i rapporten fyller bolaget i bedömningen:

"Den globala bristen väntas fortsätta under resten av 2021, och även 2022, vilket ökar osäkerheten och risken för ytterligare störningar i produktionen. Volvo Cars kommer att fortsätta följa utvecklingen noga och vidta de åtgärder som krävs. I vilken utsträckning Volvo Cars försäljning, intäkter och lönsamhet kommer att påverkas under kommande perioder är fortfarande osäkert."

Finanschefen Björn Annwall vill inte sätta ett slutdatum för halvledarbristen.

– Tyvärr är det för tidigt att sia om ett slutdatum. Man kan inte se det ännu. Vi ser att den här problematiken kommer att fortsätta en bra bit in på nästa år. Sedan, hur länge? Det vet vi inte.

TT: Kan halvledarbrist vara en del av det nya normala, även på 5 – 10 års sikt?

– Halvledarbrist tror jag inte vi kommer att ha under fem års tid. Men huruvida covid kommer att vara ett nytt normalt och att man får hantera samhällen som behöver ökad grad av skydd mot smittspridning och därmed andra rutiner – det är mycket möjligt, säger han.

Varnar för pandemibakslag

Volvo Cars varnar i rapporten för just nya bakslag relaterade till covid-19-pandemin, med risk för fler utbrott och nya virusvarianter.

TT: Den nya omikron-varianten, är det en “game changer”?

– Vi vet inte. Det är alldeles för tidigt att säga. Vi får avvakta och se, säger Annwall.

– Men vi har lärt oss hantera pandemisituationer. Självklart kommer det bli tuffare och svårare om vi får en ny och tuffare variant av viruset, men jag tror att vi har rutinerna för att hantera också det, tillägger han.

Volvo Cars inledde i oktober – det vill säga i det innevarande kvartalet – en andra helt elektrisk bilmodell: C40 Recharge. Detta är ett av många steg som bolaget måste ta för att kunna uppnå målet att gå från dagens 4 procent fullt elektriska bilar i försäljningen till 50 procent 2025.

Ett annat viktigt steg är att bygga ut produktionskapacitet för elbilarna.

"Vi ska öka årlig produktionskapacitet för helt elektriska bilar i Gent, Belgien och Taizhou (tidigare kallad Luqiao), Kina, från nuvarande cirka 15 000 bilar till minst 150 000 bilar efter sommaren 2022", skriver Håkan Samuelsson i rapporten.

"Mer osäkerhet än det brukar vara"

I sina utsikter för helåret 2021 skriver Volvo Cars att bolaget räknar med fortsatt ökande försäljningsvolymer och omsättningstillväxt. Enligt bolaget bidrar bland annat tillväxt av internethandeln till utvecklingen.

"Under förutsättning att marknadsförhållandena fortsätter att normaliseras förväntas denna tillväxt tillsammans med fortsatt kostnadsfokus förbättra lönsamheten till de nivåer som rådde före pandemin", skriver bolaget.

Björn Annwall utlovar en tydligare prognos för 2022 i samband med bokslutet för 2021.

– Men vår ambition är att växa till 1,2 miljoner bilar till 2025, så självklart vill vi ha tillväxt. Vår ambition är att ha 8 -10 procent i rörelsemarginal till 2025, så självfallet vill vi leverera bra lönsamhet, säger han.

– Det är mer osäkerhet än det brukar vara. Men vi har visat att vi kan hantera osäkerhet på ett bra sätt den senaste tiden. Och vi kommer att hantera osäkerheten på ett bra sätt under nästa år också.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Vinstfall och minskad försäljning i tredje kvartalet

Volvo Cars, som börsnoterades för en månad sedan, redovisar en vinst före skatt på 3 329 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 4 568 miljoner under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Omsättningen under tredje kvartalet föll med 7 procent till 60,8 miljarder kronor, ned från 65,8 miljarder ett år tidigare. Försäljningsvolymen föll samtidigt med 17 procent till 149 900 bilar under kvartalet.

Utvecklingen ligger i linje med de uppgifter som Volvo Cars publicerade i sitt prospekt inför börsnoteringen i slutet av oktober.

Rörelsemarginalen (ebit) sjönk till 5,5 procent, från 6,9 procent. Den så kallade bruttomarginalen ökade dock trots högre råvarukostnader. Det beror bland annat på en högre andel försäljning av mer lönsamma bilmodeller som SUV:ar och elbilar.

FAKTA

Fakta: Aktien upp över 45 procent

Volvo Cars-aktiens introduktionskurs i noteringen på Stockholmsbörsen den 29 oktober låg på 53 kronor. Sedan dess har kursen varit turbulent, med kraftiga både upp- och nedgångar. Efter delårsrapporten för tredje kvartalet föll aktien till 66:40 kronor men steg under dagen upp till 77:82 kronor. Det innebär att kurslyftet från börsintroduktionen ligger på över 45 procent.

Med Volvo Cars-aktien får ägarna exponering mot elbilstillverkaren Polestar, ett bolag där Volvo Cars äger 49,5 procent av aktierna inför Polestars notering på Wall Street via ett redan noterat förvärvsbolag.

I samband med noteringen tog Volvo Cars in 20 miljarder i nytt kapital med en nyemission. Sedan dess har bolaget bland annat flaggat för att man avser att inom några år bygga en tredje europeisk bilfabrik, vid sidan av dagens fabriker i Göteborg och Gent, Belgien och fyra andra fabriker.

Ratinginstitutet Moody's har nyligen bekräftat Volvo Cars kreditbetyg med positiva utsikter, bland annat med hänvisning till god lönsamhet, stark likviditetsposition och nyemissionen. Det innebär att en höjning av betyget från Ba1 till nivån Baa3 kan vara aktuellt inom 12–18 månader, enligt Moody's.

Ett högre kreditbetyg betyder i regel billigare och enklare finansiering.

Ekonomi

Ny virusvariant – ny oro för SAS

Ett SAS-plan på Malmö Airport. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi Den ekonomiska förlusten minskade avsevärt för SAS det senaste kvartalet. Nya orosmoln har dock dykt upp i form av den nya virusvarianten omikron.

Anko van der Werff, flygbolagets vd, kunde under tisdagen presentera sitt första bokslut som vd för SAS efter att ha klivit på posten i juli.

För kvartal 4 blev det visserligen en fortsatt förlust, 945 miljoner kronor, men inte i närheten av de 3,2 miljarder kronor som noterades samma period pandemiåret 2020.

Dessutom ökade bolagets omsättning markant, från drygt tre miljarder kronor till 5,7 miljarder.

– Tittar du på rapporten så finns det en hel del hyfsade delar i den. Vi har nu bland annat haft ett positivt operativt kassaflöde under två efterföljande kvartal, säger van der Werff till TT.

Förnyade reserestriktioner

Bokslutet redovisas samtidigt som en hel värld följer utvecklingen kring den nya virusvarianten omikron. Förnyade reserestriktioner har blivit konsekvensen, bland annat mot de afrikanska länder där den först upptäcktes.

– Nedstängningarna av till exempel Sydafrika påverkar inte oss för det är inte en kärnmarknad för SAS men vi måste vara på tårna och försöka på daglig basis att vara beredda på justeringar, säger van der Werff.

Bolaget har precis som många andra aktörer fört en intensiv marknadskampanj i samband med Black Week som enligt SAS vd varit framgångsrik. I vilken omfattning SAS kommer att påverkas den närmaste tiden av den nya virusvarianten är dock för tidigt att säga enligt honom.

– Vi avvaktar mer information men osäkerheten kommer naturligtvis inte hjälpa till, säger han.

Tuff konkurrens

Utmaningarna består dock inte bara av pandemikonsekvenser utan en allt tuffare konkurrens, både från lågprisbolag och mera traditionella flygbolag. Från Arlanda har nu exempelvis Finnair etablerat direktlinjer till Nordamerika, några av de mest lukrativa rutterna för SAS. Anko van der Werff lyfter också den ökade konkurrensen i rapporten.

– När det är inte är restriktioner på plats kan du se att det finns en efterfrågan på marknaden men det finns en bred konkurrens. Samtidigt såg vi under det senaste kvartalet att affärsresenärerna kom tillbaka och det har alltid varit SAS styrka att kunna locka affärsresenärer.

TT: När bedömer du att flyget är tillbaka till samma nivå som före pandemin?

– Vi räknar med att nå samma passagerarsiffror igen under 2024, säger han.

På Stockholmsbörsen steg aktien svagt till en början men vid stängning hade den backat 8,5 procent. De tre senaste månaderna har aktien rasat närmare 35 procent.

Ekonomi

Röda siffror på Wall Street

Ny virusoro dämpar börshumöret i USA. Arkivbild.
Foto: Johan Hallnäs / TT
Ekonomi
Ekonomi

Börserna i Europa och Asien har präglats av en oro för den nya virusvarianten omikron. I USA har också investerarna reagerat negativt på Fedchefen Jerome Powells oro för stigande inflation, något han uttryckte i ett förskrivet tal som publicerades på måndagen.

Bland förlorarna i New York finns framför allt banksektorn där storbanker som Wells Fargo och Morgan Stanley ligger på runt minus två procent.

Knappt fem timmar före stängning låg Dow Jones industriindex, Nasdaqs kompositindex och S&P 500 samtliga på minus 1,3 procent.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Apoteum

Fullspektrum CBD-olja: vad du behöver veta

Apoteum Under de senaste åren har populariteten för CBD-olja ökat. Plötsligt legaliseras den i allt fler stater och är lokalt tillgänglig. CBD-industrin har verkligen exploderat och visar inte några tecken på att sakta ner.

Det finns tre huvudtyper av CBD-oljor, nämligen:

– Fullspektrum CBD-olja

– CBD-isolat

– Bredspektrum CBD-olja

I den här artikeln kommer vi att lägga vårt huvudfokus på fullspektrum CBD-olja.

Vad är fullspektrum CBD-olja?

CBD-olja med fullspektrum är den olja som utvinns från Cannabis Sativa, och innehåller alla cannabinoider som finns naturligt i växten.

Fullspektrum CBD-olja skiljer sig från CBD-isolat och bredspektrum CBD-oljorna på fler sätt än ett. För det första så innehåller CBD-isolat endast rent CBD eftersom det är isolerat från de andra komponenterna i plantan.

Å andra sidan är bredspektrum CBD-olja nästan identisk med fullspektrum CBD-oljan. Den enda skillnaden är att bredspektrum CBD-olja inte innehåller THC, vilket är fallet med fullspektrum CBD-olja.

Vilka är fördelarna med att använda fullspektrum CBD-olja?

I allmänhet har CBD-oljor en mängd fördelar. Det är inte konstigt att de legaliseras i Kanada, Mexiko, Jamaica och olika stater över hela USA.

CBD-oljor med fullspektrum har särskilt många fördelar.

Låt oss ta en närmare titt.

– Ger entourage-effekten

CBD-oljor med fullspektrum innehåller hundratals botaniska komponenter, som var och en har sin egen, specifika effekt på kroppen. När alla dessa föreningar interagerar förändras deras beteende, vilket skapar en entourage-effekt. Forskning, även om den är begränsad, har visat att på grund av entourage-effekten så fungerar CBD-oljor med fullspektrum bättre. De ger bland annat användaren en omfattande mängd fördelar.

– De innehåller terpener

CBD-oljor med fullspektrum innehåller terpener som är bra för aromaterapi. De ger en söt doft som är terapeutisk. De avger en lugnande och avslappnande effekt som hjälper till att öka individens mentala och allmänna välbefinnande.

Dessutom hjälper de med muskelavslappning, minskade stressnivåer och ökade energinivåer.

– Möjlig lindring av kronisk smärta

Kronisk smärta är ett tillstånd där kroppen lider av svår smärta till följd av trauma, såsom svåra skador efter olycksfall. I de flesta fall inträffar smärtan dagar eller till och med månader efter skadan. Med tanke på att kroppen led av skadorna under en längre period kan det vara svårt att hantera smärtan, vilket kan leda till att receptfria mediciner för smärtstillande är mindre effektiva. Dessutom kan långvarig användning ha negativa effekter på kroppens organ. Användningen av fullspektrum CBD-olja har dock visat sig vara ett lovande preparat i att lindra smärta.

Dessutom har fullspektrum CBD-olja till stor del används för dess antiinflammatoriska egenskaper hos personer som lider av artrit och ledvärk. Eftersom fullspektrum CBD-olja har antioxidanter, förstärker den de smärtlindrande och antiinflammatoriska effekterna.

Är det värt att spendera dina pengar och tid på fullspektrum CBD-olja?

Utifrån de fördelar som lyfts fram ovan är det tydligt att fullspektrum ger fler fördelar jämfört med andra CBD-oljor. Så länge som säkra interaktioner med oljan upprätthålls, så är den absolut värd att spendera tid och pengar på.

Ekonomi

Trafikverket satsar i norr – många projekt försenas

Här får första delen av Norrbotniabanan, 2018, tummen upp av Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och dåvarande statsminister Stefan Löfven (S). Arkivbild.
Foto: Erik Paulsson-Rönnbäck/TT
Ekonomi
Ekonomi Stora satsningar görs i norra Sverige för att möta industrins behov, enligt Trafikverkets uppdaterade planering för väg och järnväg de kommande tio åren.
Samtidigt förskjuts många projekt i tid till följd av ökade kostnader.

Trafikverket föreslår fortsatt stora satsningar på järnvägen, bland annat en upprustning av Malmbanan via lånefinansiering. Den sista sträckan, Skellefteå–Luleå, på Norrbotniabanan ska också byggstartas, även om det ligger sent i planperioden. Förmodligen dröjer det till efter 2035 innan den är helt klar.

Det framgår av Trafikverkets förslag till uppdatering av trafikplanen 2022–2033, som regeringen nästa år ska ta slutlig ställning till.

Bra med lånefinansiering

Trafikverket satsar också pengar till de större vägarna kring Skellefteå.

– För lite och för sent, baserat på den ram som regering och riksdag lagt fram, säger Jens Holm, vänsterpartist och ordförande i Riksdagens trafikutskott.

Han välkomnar förslaget att låna till Norrlandspaketet och tycker att det borde kunna göras med höghastighetsbanorna också, så att budgetmedel kunde frigöras till annat.

Även pågående arbete med att bygga ut de nya höghastighetsbanorna fortsätter, till att börja med främst på sträckorna som ligger närmast de tre storstäderna. Den preliminära planen är fortsatt att de ska kunna vara färdiga 2045. Trafikverket har gjort nya kalkyler, som pekar på att kostnaderna kan sänkas med 65 miljarder kronor, jämfört med nuvarande bedömning på runt 325 miljarder kronor.

Av alla nyinvesteringar går 80 procent till järnvägen.

Vägarna förfaller

Behovet av att rusta upp vägnätet är större än de tilldelade pengarna, enligt myndigheten. Tillståndet på det statliga vägnätet har gradvis försämrats och lär så fortsätta, enligt myndighetens bedömning, om inte politikerna tilldelar mer pengar.

– Vi har fått ökade anslag till vägunderhåll, men tyvärr inte i den utsträckning som behövs, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på en pressträff.

Myndigheten ska försöka prioritera de högtrafikerade vägarna.

– Men det blir mer avhjälpande åtgärder än förebyggande, säger Lena Erixon.

Planen innehåller generellt sett högre ambitioner än vad det finns avsatt utrymme. Totalt har kostnaderna skenat med 50 procent för planlagda men ännu ej startade byggprojekt i väg och järnväg, enligt Trafikverket. Många nya investeringsprojekt får därför anstå och skjutas på framtiden.

Tränger undan

"Sammanlagt rör det sig om nio investeringar i gällande plan som föreslås förskjutas i tid så att de slutförs efter 2033, vilket innebär att totalt elva miljarder kronor förskjuts till efter planperioden", skriver Trafikverket i den nationella planen.

Som vanligt knorras det på olika håll över prioriteringarna, speciellt över förseningarna. Bland annat Stockholms handelskammare undrar var pengarna är till fyrspårig järnväg mellan Stockholm och Uppsala. Nyttan av höghastighetsbanorna kan ifrågasättas och kostnaderna för densamma tränger undan andra viktigare satsningar, enligt näringslivsorganisationen.

Olle Lindström/TT

FAKTA

Fakta: Trafikverkets förslag

Sammanlagt 799 miljarder kronor innehåller den uppdaterade infrastrukturplanen, 2022 – 2033, i 2021 års prisnivå. Det är en ökning med 25 procent i fasta priser jämfört med föregående plan 2018 – 2029.

Medlen fördelas enligt följande:

• 165 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande (drift, underhåll och reinvesteringar) av statliga järnvägar

• 197 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande av statliga vägar, inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar

• 437 miljarder kronor ska användas till utveckling av transportsystemet. Av dessa anger regeringen i direktivet att 107 miljarder kronor bör avsättas till nya stambanor för höghastighetståg, och 42 miljarder kronor till länsplanerna, som tas fram av regionerna och lämnas in separat.

52 miljarder kronor hämtas in från bland annat trängselskatt och banavgifter.

Ovanstående är Trafikverkets förslag. Beslut tas av regering och riksdag nästa år.

Källa: Trafikverket

FAKTA

Fakta: Projekt som förskjuts i tid

Följande nio planerade byggprojekt förskjuts i tid, till följd av ändrade förutsättningar/ökade kostnader:

E4 Kongberget–Gnarp

Ostkustbanan, etapp Gävle–Kringlan, kapacitetshöjning

E16 Borlänge-Djurås

Alvesta, triangelspår

Västra stambanan, Laxå–Alingsås, högre kapacitet

Rv 26 Hedenstorp–Månseryd

Sydostlänken (Älmhult–Olofström–Karlshamn), elektrifiering och ny

bana

Maria–Helsingborg C, dubbelspår

E22 Ronneby Ö–Nättraby

Ytterligare sex projekt har full finansiering först efter 2033:

Tomteboda – Kallhäll, ökad kapacitet

Norrbotniabanan (Umeå) Dåva–Skellefteå ny järnväg

Ostkustbanan, fyra spår (Uppsala–länsgränsen Uppsala/Stockholm)

Värnamo – Jönköping/Nässjö, elektrifiering o höjd hastighet

Vänersjöfarten, Trollhättekanal/Göta älv

Halmstad C/bangård

Källa: Trafikverket

Ekonomi

Ekonomer ger Damberg tummen upp

Mikael Damberg (S), tidigare inrikesminister, blir finansminister i Magdalena Anderssons enpartiregering.
Foto: Duygu Getiren / TT
Ekonomi
Ekonomi Magdalena Anderssons regering – med Mikael Damberg som finansminister – får överlag tummen upp av ekonomer TT har pratat med.
Det väntas inga tvära politiska kast. Men antas bli tufft för enpartiregeringen att få igenom politik i det svåra parlamentariska läget inför valet 2022.
PREMIUM

Jens Magnusson, chefsekonom på SEB:

– Mikael Damberg var väl den med lägst odds. Man kan väl tänka sig att man prioriterar regeringsduglighet framför att man är en utpräglad ekonom. Det är dock inte ovanligt. Det kommer heller inte betyda stora omläggningar av den ekonomiska politiken och det brukar inte heller vara så när finansministern blir statsminister.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Sämre försäljning i USA under cyber-måndagen

Inte lika mycket nätshopping som förr i USA. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

För första gången minskade nätförsäljningen i USA under måndagen, det vill säga måndagen efter Black Friday, skriver Cnbc. Det brukar vara rekordhandel för nätbutikerna just den dagen, men så inte detta år.

Enligt data från Adobe Analytics tappade handeln 1,4 procent jämfört med i fjol.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL