Staffanstorp

Cyklist svimmade av slag - bilist döms för misshandel

Staffanstorp
STAFFANSTORP Bilisten klev ur bilen och gav cyklisten ett hårt slag i ansiktet så han föll och strax därpå svimmade av. Nu döms bilföraren för misshandel och ska betala nära 30 000 i skadestånd till den misshandlade mannen.

Det var i somras, i juni, som bilförarens och cyklistens vägar korsades utanför en butik i Staffanstorp.

Bilisten hade handlat i butiken och skulle köra ut från parkeringen. Han skulle korsa den cykelbana där cyklisten kom körande men har i förhör uppgett att han inte såg honom.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Inbrott på företagshotell

Patrull var på plats i Staffanstorp.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Staffanstorp
Staffanstorp
PREMIUM

Vid fyratiden natten till torsdagen drabbades ett företagshotell i Staffanstorp av inbrott. En ruta har krossats och brytskador finns på innerdörrar.

Gods har tagits men vad framgår ej av polisanmälan om inbrott. I samband med larmet har polisen genomfört kontroller av fordon skett.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Fick färg på rutan

Staffanstorp
Staffanstorp
PREMIUM

En bilägare har polisanmält att någon hällt målarfärg på vindrutan. Bilen stod parkerad på Torget från 22 på torsdagen och skadan upptäcktes vid halv sju på fredagsmorgonen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Disponentvillan är en sockerbit värd att renovera

Disponentvillan vid sockerbruksparken räknas som en sockerbit värd att bevara och ska renoveras.
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
STAFFANSTORP En av de nya investeringar som finns med i nästa års budget gäller Disponentvillan på sockerbruksområdet i Staffanstorp. Den ska renoveras och i ett första skede avsätts 1 650 000 kronor till detta.

Disponentvillan på Brågarpsvägen är utpekad som en så kallad sockerbit i kulturmiljöprogrammet. Det betyder att den fått den högre värderingen för särskilt värdefulla byggnader och ska bevaras.

Sockerbit

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Batteribehållare på Ica började brinna

Staffanstorp
Staffanstorp På onsdagseftermiddagen började det brinna i en behållare för batterier på Ica.

Vid 14.40-tiden larmades räddningstjänsten till Bråhögsplatsen.

– Det har varit en mindre brand i en behållare för batterier. Det har inte varit någon större brand men rätt mycket rök, säger Mattias Sköld, inre befäl på Räddningstjänsten Syd.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Firar 30 års unikt samarbete för bättre vatten

En snabb titt på Habo dammar hann Höje å vattenråd också med.
Foto: Foto: JOHAN LARSSON
Staffanstorp
Lund
HÖJE Å Höje å vattenråd firade 30 år av framgångsrikt vattenvårdsarbete i Höjeårprojektet med en tillbakablick följt av ett besök på Vragerups Gård där en damm anlades redan på 90-talet. Nu siktar vattenrådet på ytterligare 30 år då man vill fortsätta vara bäst i Sverige på vattenvård och minska risken för översvämningar.

För 30 år sedan startades Höjeåprojektet som ett samarbete mellan kommunerna som Höje å rinner igenom - Lomma Lund och Staffanstorp.

Unikt samarbete

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Staffanstorp

Misshandlad av okänd

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

En 18-årig man har anmält att han blev misshandlad i måndags kväll. Det hände vid 23-tiden på Storgatan i Staffanstorp.

Polisen kallades dit och påträffade 18-åringen som anmälde att en okänd man slagit honom med knuten näve. Han hade fått smärta av slaget men hade enligt polisanmälan inga synliga skador. Vad som orsakade misshandel är inte känt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Försökte stjäla katalysator

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

Räddningstjänsten i Staffanstorp hade fått en skrotbil levererad till sitt område för att använda vid en övning.

Bilen stod på området vid Kometvägen och det bar sig inte bättre än att tjuvar försökte ta bilens katalysator. De blev dock avbrutna och fick lämna i hast utan att få katalysatorn med sig. Verktyg lämnades kvar vid bilen. Det inträffade mellan klockan 10 och 15 i fredags.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Begär pengarna åter efter att kattungar fick avlivas

Kattungarna fick avlivas efter att det upptäckts att de hade tandproblem. Katterna på bilden är inte de aktuella katterna.
Foto: Olsen
Foto: Linn Cathrin
Staffanstorp
STAFFANSTORP Två personer i Staffanstorp köpte var sin kattunge av en uppfödare i Skåne. Men katterna visade sig ha en så pass allvarlig tandsjukdom att de fick avlivas och nu vill köparna ha hela köpesumman tillbaka.

De har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som rekommenderar säljaren att betala tillbaka 5 500 kronor till vardera köparen vilket är halva den summa som de köpte sina kattungar för. Den andra halvan av köpesumman har de redan fått tillbaka.

Tandproblem

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL