Motor

Allt fler a-traktorer på vägarna

En Volvo XC70 från 2000-talet som a-traktor. Skillnaden från en vanlig bil är att den är elektroniskt hastighetsbegränsad.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Motor "Vägarna korkas igen av ungar i epatraktorer", skriver upprörda bilister i insändare. Men sanningen är att epatraktorer är ganska sällsynta. Det är i stället antalet a-traktorer som ökat på senare år – och de är inblandade i allt fler trafikolyckor.
PREMIUM

A-traktorerna har efter flera lagändringar blivit alltmer lättillgängliga. Det finns just nu drygt 36 000 i landet, en ökning med omkring 27 procent på ett år, enligt Regeringskansliet.

Det är lätt att blanda ihop a-traktorn med epatraktorn – men skillnaderna är stora, både ur teknisk och ur juridisk synvinkel. Epatraktorn förbjöds redan 1975. Visserligen fick man fortsätta att använda dem som redan var i bruk, men några nya gick inte att registrera. I stället för epatraktorn tilläts då bara a-traktorer, som omgavs av hårdare regler. I dag har de flesta riktiga epatraktorerna rostat bort eller blivit rätt dyrbara rariteter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Tvättäkta körglädje med BMW:s nya elbil

Detta är elbilen för dem som älskar att köra bil – luftfjädring på bakaxeln och adaptiv chassi gör att bilen kan går från att vara sportig stum till vardagligt sportkomfortabel.
Foto: Julia Brzezinska/TT
Motor
Motor Fram till nu har Tesla Model 3 haft en särställning bland de eldrivna bilarna i mellanklassegmentet eftersom det inte funnits så många alternativ. BMW i4 är en mycket efterlängtad modell för dem som söker körglädje med mer klassiska ideal.
PREMIUM

BMW i4 är i grunden en elkonverterad 4-serie Gran Coupé. Utseendemässigt är det i princip bara grillen som skiljer den från förbränningsbilen. Under skalet hämtar elmotorerna energi från ett 84 kilowattimmar stort batteri som räcker till 52–59 mils körning beroende på vilken modell man väljer. Vid provkörningstillfället i de Bayerska alperna finns toppversionen M50 på plats – även om det är den billigare eDrive 40 med längre räckvidd som kommer att sälja bäst – vi återkommer till det.

BWM i4 M50 är den första elbilen som har utvecklats av BMW:s sportavdelning. Det är det bokstaven ”M” står för. Den vanligaste fördomen mot elbilar är att de inte skulle vara lika roliga att köra som bilar med "klassiska” förbränningsmotorer. Och BMW har onekligen en mer svårflörtad och traditionell publik men också ett större arv att förvalta än Tesla.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

F1-stallet Williams grundare död

Frank Williams. Arkivbild.
Foto: Alberto Pellaschiar/AP/TT
Sport
Motor
Sport

Frank Williams, grundare av formel 1-stallet Williams, är död.

"Å Williams familjs vägnar är det med stor sorg som stallet kan bekräfta Sir Frank Williams död", skriver F1-stallet på Twitter.

Frank Williams grundade stallet i eget namn tillsammans med Patrick Head 1977. Tre år senare kom den första VM-titeln i konstruktörsmästerskapet när australiern Alan Jones blev världsmästare 1980. Senast en Williamsförare vann VM var 1997 genom kanadensaren Jacques Villeneuve.

Frank Williams blev 79 år.

Motor

Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Accelerationen är gastkramande, styrningen snabb som i en sportbil och innerutrymmena enorma. Familjesuven Model Y säljer som smör. Men det finns möjlighet till förbättring.
PREMIUM

Både Joe mode och Dog mode har kommit till efter att Teslaägare har twittrat till bilmärkets grundare Elon Musk och önskat sig de specifika funktionerna. Snart har de nått ut till bilarna via en så kallad ”over the air”-uppdatering.

Tesla skiljer sig från de traditionella biltillverkarna, vars beslut måste förankras på helt ett annat sätt. På Tesla är det en man som bestämmer och han är aldrig längre än ett Twittermeddelande bort.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Här samlas rullande minnen

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv tar hand om motorhistoriskt material – som den här broschyren för Mercury i Ford-koncernen, från åren 1938–1939.
Foto: Malin Erlfeldt
Motor
Motor Tio tusen bilder med svensk motorhistoria. Det är bara en av de skänkta samlingar som numera finns i Svenskt Motorhistoriskt Arkiv.
–  Vårt syfte är att bevara historiskt källmaterial om det rullande kulturarvet i Sverige, säger Per Dahl som sitter i arkivkommittén.
PREMIUM
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Foto: Malin Erlfeldt

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, SMA, invigdes i januari 2014 efter ett par års planering.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Enyaq med extra motor – mer för pengen

Utseendemässigt är det inte lätt att se någon skillnad på en bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven Skoda Enyaq, men vid sidan av allfarvägen blir det märkbart.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor När Skoda i fjol presenterade sin första elektriska familjebil med det knepiga namnet Enyaq var den bakhjulsdriven. Nu är den här med drivning på alla fyra, en extra motor och ytterligare 61 hästar. Bara 23 400 kronor dyrare.
PREMIUM

Jodå, jag vet att Skoda hade en elbil redan innan Enyaq – lilla Citigo-e baserad på VW e-Up, men den var väl mer en pendlarbil än en familjebil. Å andra sidan kostade den bara hälften så mycket som Enyaq iV 80x, som är den formella beteckningen på vår fyrhjulsdrivna testbil.

Medan den tvåhjulsdrivna upplagan av Enyaq kan fås med två olika batteristorlekar – 58 kilowattimmar som ger 180 hästkrafter, respektive 77 kilowattimmar som ger 204 hästkrafter – finns den fyrhjulsdrivna bara med det sistnämnda större batteriet. Och med den extra motorn på 61 hästar, som alltså driver framhjulen, blir den tillgängliga systemeffekten 265 hästkrafter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Säkert onlinespel - hur casinon håller dig trygg på nätet

Casinofeber De flesta har råkat ut för osäkra webbsidor online, men när det gäller spel på casino online har säkerheten kommit långt under de senaste två decennierna. Inte bara har kvaliteten och utbudet förbättrats, utan även många andra aspekter. Ända sedan det första online-casinot lanserades 1995 har en av de största frågorna varit en effektiv säkerhet online.

Vi vet alla att onlinevärlden inte är säker. Det finns alltför många historier om hur webbplatser har hackats och privata uppgifter spridits. Brottsliga hackare kan samla på sig alla slags detaljer som rör privata bankkonton, lösenord och inloggningsuppgifter. Oskyddade webbplatser är ofta benägna att ha och sprida virus, malware, trojaner, spionprogram och många andra skadliga dolda filer. Sådana filer är designade att förstöra din dator (eller mobila enhet), hacka hela din samling säkra lösenord, få tillgång till dina personliga uppgifter så att de kan ta över allt du gör online.

Vågar man registrera sig på ett casino?

Det skulle också vara ganska lätt att anta att hela casinospelsindustrin online är utsatt för samma risker vad gäller säkerheten, och ha liknande skräckhistorier om medlemmar som förlorat sitt konto och all bankinformation kommit i händerna på fel personer. Och vore det så, så skulle ingen våga anmäla sig eller skapa ett konto på ett casino online. Men casinobranschen är ju en av de snabbast växande det senaste decenniet, och miljontals människor världen över loggar in och spelar online varje dag.

Man kanske blir förvånad över att höra det,  men casinoindustrin online är faktiskt en av de säkraste branscherna på hela internet. Faktum är att många av branschens största onlinecasinon kan erbjuda mer sofistikerade säkerhetsåtgärder på webben än vad många ledande företag inom bank- och finansväsendet kan. Att hitta dessa casinon med hög säkerhet är ganska lätt, så länge du använder betrodda guider som www.casinofeber.se. Där kan du läsa recensioner av onlinecasinon för den svenska marknaden, och få tips på bonusar. De samlar även aktuella nyheter inom casinovärlden och guidar dig till hur du spelar på casino online. Så exakt hur uppnår casinon denna till synes otroliga prestation vad gäller säkerheten?

SSL - Gör "huset" säkert

Alla de största casinon online bryr sig om säkerhet, och de har en sak gemensamt när det gäller att ge sina spelare den mest effektiva onlinesäkerhet som finns - SSL-digitala krypteringsprotokoll. Då krävs det ett SSL-certifikat, som kan liknas vid ett slags bank-ID fast för webbplatser.

SSL betyder Secure Socket Layer, och är en slags kryptering. Det betyder att all data som skickas mellan din webbläsare och webbservern (i detta fall online casinot), är helt privat och säker.  SSL är den nuvarande branschstandarden för onlinecasinon, och du kan se det i webbläsarens adressfält. Om man ser certifikatet, att adressen i webbläsaren börjar med https, att det är ett grönt hänglås och att det står att webbplatsen är säker, då vet man att det onlinecasino man vill spela på och sätta in pengar på verkligen är helt tryggt.

Digital säkerhet på språng

Mobil casinospel har tagit spelvärlden online med storm de senaste åren, och många branschledande utvecklare tror att det kommer att bli det viktigaste sättet för användarna att komma åt sina favoritspel på casinon online framöver. Med införandet av HTML5, som tagit över det tidigare Flash-baserade direktspelet, försvann också de vanligaste säkerhetshoten.

Dagens mobila casinoplattformar använder sig också av mobil webbläsarteknik för HTML5, för att utöka säkerheten. Med hjälp av HTML5 kan spelarna nu logga in på sitt redan säkra casinokonto online direkt från sina mobila webbläsare, med samma SSL-certifikatprotokoll för att garantera säkert spel från hela världen, oavsett om man sitter på bussen hem från jobbet eller är hemma i soffan i vardagsrummet.

Motor

Ärlighet varade längst för lilla Laban

Renault 4 briljerade inte med avancerad teknik – men upplevdes som praktisk och opretentiös. Nu fyller den 60 år.
Foto: Renault
Motor
Motor Grattis Renault 4! Nu fyller den lilla folkbilen 60 år. Den var enkel, billig och relativt rymlig, men succén i Sverige uteblev – ända till dess att en reklamkampanj beskrev den som långsam, primitiv och ganska ful.
PREMIUM

Siffran fyra var ledordet. Den nya småbilen Renault 4 byggdes nämligen efter mottot: "Fyra dörrar, fyra sittplatser, fyra hjul och fyra franska skattehästar". Ekipaget visades upp under senhösten 1961 och kom till Sverige i slutet av samma år.

–  Renault 4 vann på enkelheten. Den var en liten fyrkant med mycket utrymme, som var billig att köpa och drog lite bensin, säger Magnus Janard, ordförande för den svenska märkesklubben Club Renault Suède.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Audi A8 har uppdaterats – nu kostar alla versioner över miljonen.
Foto: Audi
Motor
Motor Ta del av några av veckans nyheter från motorvärlden.
PREMIUM

Flaggskepp med bredare grill

Audis flaggskepp A8 är nu här i en uppdaterad version. Utseendemässigt märks förändringen mest i form av en bredare grill, nydesignade strålkastare och ett bakparti som domineras av breda kromdetaljer. Varje digital Matrix-led-strålkastare förfogar över cirka 1,3 miljoner mikrospeglar som fördelar ljuset i små pixlar. Bilen kommer även i en förlängd L-version med fotstöd där baksätespassagerarna både kan värma fötterna och få dem masserade. I komfortpaketet ingår säten med ryggmassage och justerbara nackstöd. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Säljstart för laddbara C-Klass

Nya Mercedes C-Klass, som lanserades i somras, kommer nu också i en laddbar version.
Foto: Mercedes-Benz
Motor
Motor
PREMIUM

Nu börjar försäljningen av Mercedes nya laddbara C-Klass. Bilen klarar upp till elva mil på el och snabbladdningsmöjligheter kan väljas till. Batteriet i nya Mercedes-Benz C 300e ligger på 25,4 kilowattimmar och laddas till 100 procent på två timmar vid en vanlig laddbox. Vid snabbladdning tar det 20 minuter att ladda 80 procent. Bilen är bakhjulsdriven med en bensinmotor på 204 hästkrafter och en elmotor på 129 hästkrafter. Systemeffekten anges till 313 hästkrafter. De svenska priserna börjar på 517 900 kronor. (TT)

Biltillverkaren Opel får nu böta motsvarande 650 miljoner svenska kronor efter det fusk med avgasutsläppen från familjebussen Zafira som avslöjades redan 2016. Det är dock först nu de juridiska turerna har avslutats och Opel går med på att betala 64,8 miljoner euro i böter. Detta efter att man medgett att en speciell programvara hade installerats i dieselversionen av Opel Zafira för att dölja att utsläppen var högre än vad man angivit till transportmyndigheten. Opel har försvarat det med att man ville skydda motorn vid höga varv. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL