Lagfarter SkD

124 kvadratmeter stort hus i Hörby sålt

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD Nu är det klart vem som köpt huset på Johannagatan 24 i Hörby av Iuxel och Madalina Bectemir. Nya ägare är Philip Erik och Linnea Emilia Ståhl, 27 och 25 år. Priset blev 3 000 000 kronor och de nya ägarna tog över huset i oktober 2021. Huset byggdes 1989 och har en boyta på 124 kvadratmeter.

Lite mindre än en kilometer därifrån såldes nyligen ett annat hus, på Skräddarevägen 19. Där blev priset för det 165 kvadratmeter stora huset 1 500 000 kronor.

De senaste tolv månaderna har det sålts 31 hus inom en kilometer från den här fastigheten. Det dyraste var Hästhovsgatan 1, som gick för 4 500 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Utrikes

Salomonöarnas premiärminister tänker inte avgå

Polis håller vakt i Honiara i Salomonöarna.
Foto: Gary Ramage/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Krossat glas kantar fortfarande gatorna i Honiara där premiärminister Manasseh Sogavare har talat till nationen. Salomonöarnas huvudstad skakades tidigare i veckan av protester, plundring och upplopp – och krav på Sogavares avgång.

Men det tänker han inte göra, meddelade han i talet och skyllde upploppen på några få människor. Missnöjet med Sogavare grundar sig bland annat i fattigdom, hunger och frustration över hans politik.

– Det är tydligt att de senaste händelserna var välplanerade och orkestrerade för att avsätta mig som premiärminister av ogrundade skäl, säger Sogavare sedan nattligt utegångsförbud införts.

– Ingenting kan rubba regeringen. Vi kommer aldrig att böja oss för några få människors ondskefulla avsikter.

Många invånare kritiserar regeringen för korruption och för att ha för nära band till Kina.

Ekonomi

Manligt högriskspel lönar sig på börsen

Chanstagningar som gått hem. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi Män gillar att spela högt på börsen.
Men trots många floppar slår männen de kvinnliga spararnas tryggare aktieinvesteringar, i alla fall ett toppenår som 2021.

En topp på 538 procent och en botten på minus 58 procent. Så spretig utveckling har de typiskt manligt ägda aktierna haft hittills i år. Det kvinnliga ägandet har betydligt mindre spridning i kursutveckling, topparna är lägre, men flopparna få.

TT har med hjälp av Euroclear Swedens aktieägarstatistik tagit fram vilka aktier som har störst andel män respektive kvinnor. Resultaten blir väldigt generella, det finns förstås massor av kvinnor och män som inte följer dessa mönster.

Klart högre lyft

Statistiken visar att det för män vid enskilda aktieköp kan sluta med riktiga krascher, men också med kraftiga lyft. Men om chansningarna sprids över de tio mest manligt ägda aktieslagen, och på motsvarande sätt bland aktierna som har störst andel kvinnor i ägarleden, så går männen tydligt segrande ur den kampen, i alla fall i år – plus 61 respektive 21 procent för de aktieportföljerna.

– Vissa år lönar det sig att vara mer riskfylld, andra inte alls, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Exempelvis hade 2018 sannolikt sett annorlunda ut, det var ett dåligt börsår, som generellt gynnar hur kvinnor överlag placerar sina pengar – mer långsiktigt.

– Då var det bättre med defensiva aktier, säger Frida Bratt.

Männen chansar

Euroclear Swedens analytiker Krister Modin gör ungefär samma reflektion:

– Det som är mest tydligt är att bland kvinnor är det till stor del kopplat till väldigt välkända och etablerade företag, långsiktigt hållna och som haft god utveckling under lång tid.

Männen är mer riskbenägna, det typiskt manligt ägda bolaget svänger mer upp och ner.

– Jag tror att man ändå kan skilja det åt genom att det finns ett större inslag av chans, inte kanske en beräknad risk, men chans med hur männen agerar.

Kvinnor långsiktiga

Henrik Johansson, vd för Unga aktiesparare ser en tydlig skillnad vad gäller de unga killar och tjejer som anmäler sig till förbundets olika kurser och evenemang. Medan kvinnor är i majoritet på grundläggande utbildningar, är det flera killar på föreläsningar som till exempel tar upp teknisk analys av aktieutveckling.

– Jag brukar säga att killar är mera riskbenägna vilket gör att flera kommer i gång med aktiesparande men kvinnor har fördelen av att man är mera riskkalkylerande, så om de väl kommer i gång har de en mycket bättre risknivå i förhållande till sin privatekonomi, säger Henrik Johansson till TT.

– Risken är mycket större att en kille bränner sig skitmycket och aldrig vill spara i aktier igen medan en kvinna som kommer in blir mycket mera långsiktig.

Fotnot: Kurser avlästa under vecka 47.

Tobias Österberg/TT

Olle Lindström/TT

Motor

Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Accelerationen är gastkramande, styrningen snabb som i en sportbil och innerutrymmena enorma. Familjesuven Model Y säljer som smör. Men det finns möjlighet till förbättring.

Både Joe mode och Dog mode har kommit till efter att Teslaägare har twittrat till bilmärkets grundare Elon Musk och önskat sig de specifika funktionerna. Snart har de nått ut till bilarna via en så kallad ”over the air”-uppdatering.

Tesla skiljer sig från de traditionella biltillverkarna, vars beslut måste förankras på helt ett annat sätt. På Tesla är det en man som bestämmer och han är aldrig längre än ett Twittermeddelande bort.

Model Y är, efter de lyxigare Model S och Model X och ”Folkteslan” Model 3, märkets fjärde modell. Det är en familjesuv med en prislapp som börjar på 719 900 kronor innan miljöbonus.

Bortsett från priset är det här den mest familjevänliga elbilen i kategorin mellanstora suvar – av två anledningar. Den första är att det finns väldigt mycket plats för passagerarna och för packning. Bagageutrymmena, inklusive den stora frunken, är enorma. På sikt kommer det även gå att beställa en tredje sätesrad som gör bilen sjusitsig, men det kan dröja till slutet av nästa år innan det valet blir möjligt.

Den andra anledningen är att Y är smidig att resa långt med. Den laddar förvisso inte längre snabbast från 10-80 procent (tar drygt 30 minuter), då Kias och Hyundais nya bilar klarar det på blott 18 minuter. Men Teslas snabbladdningsnätverk är exklusivt för Teslas bilar. Det är väl utbyggt och lätt att hitta tack vare bra infotainment, där navigationen planerar laddstoppen minutiöst. Laddningsnätverket har också "plug and play" som gör att du aldrig behöver krångla med appar och betalkort – fakturan skickas en gång i månaden.

Laddpriset ligger på 3,60 kronor per kilowattimme och Model Y förbrukar 1,69 kilowattimmar per mil enligt den officiella mätnormen – i verkligheten lite mer. Allt detta sammantaget gör att det är en avgrundsdjup skillnad mellan att resa långt i en Tesla jämfört med i en bil av annan tillverkare – det vet alla som har stått och svurit vid en krånglande snabbladdare någon gång.

Körupplevelsen och accelerationen är svindlande. Alla instrument, förutom själva ratten, växelspaken och blinkersspaken, återfinns på den stora pekskärmen, placerad i mitten mellan förare och passagerare. Sikten framåt är riktigt god medan bakåtsikten är som en skottglugg. Helheten är mycket bra men det finns utrymme för förbättring.

Styrningen är sportbilssnabb och lite bråkig. Det är ganska högt ljud i kupén. Kanske tycker man inte det om man kommer från en förbränningsbil, men om man jämför med andra elbilar upplevs ljudnivån högre. Och jag saknar komfort – det vridstyva chassiet och den strama fjädringen har visserligen inte så mycket krängningar i sidled men ger upphov till oangenäma ”dunsar” när man kör över ojämnt underlag.

Om ingen redan gjort det, kan någon twittra Elon Musk? Be om 1) ett insynsskydd till bagageutrymmet som förmodligen skulle dämpa lite av den resonanseffekt som uppstår, 2) en mer avslappnad styrning och 3) möjligheten att kryssa i ett mysigt komfortchassi.

Julia Brzezinska/TT

Infotainmentsystemet är överlägset. Här finns alltifrån roliga spelen, en lustig pruttkudde-funktion och karaoke.
Infotainmentsystemet är överlägset. Här finns alltifrån roliga spelen, en lustig pruttkudde-funktion och karaoke.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Tesla bjuder på marknadens mest progressiva förarmiljö. Man har förpassat alla funktioner utom ratt och växelspak till pekskärmen.
Tesla bjuder på marknadens mest progressiva förarmiljö. Man har förpassat alla funktioner utom ratt och växelspak till pekskärmen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
I baksätet är det mycket gott om plats. Model Y är längre, bredare och högre än konkurrenterna.
I baksätet är det mycket gott om plats. Model Y är längre, bredare och högre än konkurrenterna.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Bagageutrymmena är mycket bra i Teslas nya familjesuv.
Bagageutrymmena är mycket bra i Teslas nya familjesuv.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Model Y har bra dragvikt, 1 600 kilo – precis som Hyundai och Kia.
Model Y har bra dragvikt, 1 600 kilo – precis som Hyundai och Kia.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Det kommer sannolikt en bakhjulsdriven billigare version av Model Y så småningom.
Det kommer sannolikt en bakhjulsdriven billigare version av Model Y så småningom.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Model Y har lågt luftmotstånd och effektiv förbrukning. Snabbladdningen är inte snabbare än i Hyundais och Kias nya bilar men smidigast tack vare ett väl utbyggt laddnätverk.
Model Y har lågt luftmotstånd och effektiv förbrukning. Snabbladdningen är inte snabbare än i Hyundais och Kias nya bilar men smidigast tack vare ett väl utbyggt laddnätverk.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Tesla Model Y har väldigt korta leveranstider, vilket dels beror på att deras bilar inte kräver lika många chips som andra elbilar.
Tesla Model Y har väldigt korta leveranstider, vilket dels beror på att deras bilar inte kräver lika många chips som andra elbilar.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Tesla Model Y Long Range

Grundpris: 719 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,69 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 50,7 mil (WLTP).

Motor: Dubbla elmotorer.

Max effekt: 441 hästkrafter.

Max vridmoment: 493 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, fyrhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 70 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 7 timmar och 30 minuter.

Snabbladdning 10-80 procent (Max 250 kW): cirka 29 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 056 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,75/1,92/1,62 meter.

Bagageutrymme: 854-2 158 liter.

0–100 km/tim: 5,0 sekunder.

Toppfart: 217 km/tim.

Dragvikt: 1 600 kilo.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda +++++ 5/5

Explosiv acceleration och kraftig bromsåtervinning när man släpper gaspedalen, båda ställbara i intensitet. Effektiva motorer med låg förbrukning. Vid full gas hörs ett högt vinande elmotorljud – sportigt eller störigt?

Ekonomi +++ 3/5

Dyrare än konkurrenterna men bra andrahandsvärde. Efter årsskiftet införs troligtvis ett pristak som gör att bilar som kostar mer än 700 000 kronor inte blir berättigade till miljöbonus. Nybilsgaranti i fyra år eller 8 000 mil. Finansiell leasing från 5 000 kronor. Privatleasing från 7 990 kronor, tre år och 1 500 mil.

Miljö ++++ 4/5

Medelstort batteri ger inte högsta miljöbetyg, men Tesla har ett avtal med Skellefteå kraft som levererar grön el. I dag produceras bilarna i Kina – klimatavtrycket bör bli lägre när den europeiska produktionen kommer igång.

Köregenskaper +++ 3/5

Styrningen och reaktionerna är lika snabba som i en sportbil. Fjädringen är bra när asfalten är jämn men komforten blir lidande av de stora lågprofilsdäcken och den sportiga fjädringen gör bilen känslig för ojämnheter.

Säkerhet ++++ 4/5

Har inte testats av Euro NCAP men här finns många aktiva och passiva säkerhetssystem och airbags anpassar sig efter hur krocksituationen ser ut.

Helhet ++++ (4/5)

Slår alla vad gäller utrymmen. Rolig att köra och överlägset laddnätverk och infotainmentsystem. Men fjädringskomforten, styrningen och ljudnivån i kupén är faktiskt lite av en besvikelse – där lyckas konkurrenterna bättre.

FAKTA

Två konkurrenter

Hundai Ioniq 5 AWD

514 900 kronor (efter miljöbonus)

305 hk. Räckvidd 46 mil. Toppfart 185 km/tim. 0–100 km/tim på 5,2 sekunder. Max släpvagnsvikt 1 600 kilo.

Snabb laddning på blott 18 minuter och en udda retro design. Betydligt mjukare körupplevelse.

Volkswagen ID.4 GTX

Pris: 493 900 kronor (efter miljöbonus).

299 hk. Räckvidd 48,2 mil (WLTP). Toppfart 160 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 6,2 sekunder.

Samma teknik som i Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron men annan design och enklare materialval.

Hundai Ioniq 5 AWD.
Hundai Ioniq 5 AWD.
Foto: Christian Bittman
Volkswagen ID.4 GTX.
Volkswagen ID.4 GTX.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Sport

Efter kylan – jaktstarten skjuts upp igen

Frida Karlsson startar först i jaktstarten. Arkivbild.
Foto: Torstein Bøe NTB/TT
Sport
Sport

Kylan hänger kvar över världscuppremiären i längdskidor i Ruka. Nu skjuts damernas jaktstart över tio kilometer fritt upp till 13.45, svensk tid, bekräftar Internationella skidförbundet (Fis).

Fis köldgräns går vid minus 20 grader och prognosen inför damernas tävling, som skulle startat 10.20, visade temperaturer ner mot minus 21 grader vilket gjorde att Fis sköt fram loppet till 11.00.

Nu tvingas man flytta fram det igen. Damerna går ut klockan 13.45 när herrarnas jaktstart över 15 kilometer fritt är avklarad.

– Det finns en köldgräns och den ska inte överskridas. Det är en fin linje mellan 19 och 20 grader. Det är klart det påverkar luftrören om man ventilerar som man gör under ett lopp, säger landslagsläkaren Jan Wall till TT.

Frida Karlsson är först ut i jaktstarten efter gårdagens seger på tio kilometer klassiskt.

Emil Forsberg/TT

Anders Hansson/TT

Kultur och nöje

Queens gitarrist ber om ursäkt

Brian May i Queen skriver att hans hjärta är lika öppet som alltid för alla variationer av sexualitet och hudfärg. Arkivbild.
Foto: Chung Sung-Jun/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Queens gitarrist Brian May riktar en ursäkt till alla som tagit illa vid sig av hans kritik mot att göra två av Brit Awards musikpriser könsneutrala, skriver Hollywood Reporter. Nästa år delas Brit Awards ut till årets bästa artist och till årets bästa internationella artist, i stället för till bästa manliga respektive kvinnliga artister i de två kategorierna.

Tanken är att belöna artisterna för musiken och arbetet, oberoende av deras identitet eller av hur de ses av andra, har arrangörerna förklarat.

Brian May hade svårt att förstå nyordningen, rapporterade the Mirror. Nu framhåller May att hans kommentarer vinklades på ett sätt som han inte hade tänkt sig.

På Instagram ber May alla "som har sårats" om ursäkt och framhåller att hans hjärta är "lika öppet som alltid för människor i alla färger, för alla trosbekännelser, alla kön och alla sexualiteter, alla former och storlekar – och alla varelser. Vi förtjänar alla respekt och lika plats i världen" skriver Brian May.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

M3.se

Populära myter om 5G avslöjade: Låt oss prata om fakta

M3.se Nuförtiden är 5G ett hett ämne på allas läppar. Alla har tankar och åsikter, spekulationer och konspirationsteorier om vad detta faktiskt är för något, samt hur det kommer att påverka våra liv. Mycket av dessa är dock endast tankar och spekulationer, samt rena och rama myter. I den här artikeln kommer vi gå igenom några av de mest populära myterna angående 5G, samt vilka av dem som faktiskt är sanna.

Populära myter om 5G

Det finns nästan inga begränsningar för hur många myter det finns om 5G, eller hur vilseledande eller galna de kan vara. Nedan går vi igenom 5 av de populäraste myterna just nu.

Kommer 4G bli värdelöst nu?

Även om 5G förväntas ta över större delen av 4Gs användningsområden på lång sikt, kommer 4G inte att bli värdelöst inom den närmaste framtiden. Det kommer därmed inte bli på samma sätt som när 4G lanserades och därmed relativt snabbt gjorde 3G till något väldigt mycket mindre önskvärt. Det kommer att krävas en helt ny infrastruktur för att ersätta 4G helt och hållet, vilket självklart tar rejält med tid.

Kommer privatlivet och integriteten att försvinna i och med 5G?

Frågan är, hur kommer 5G att påverka privatlivet och integriteten? Det är svårt att säga, men de som tror att vår integritet kommer att försvinna helt och hållet i och med 5G oroar sig förmodligen alldeles för mycket. Vår integritet kan dock komma att påverkas negativt.

Vissa är oroade för att Kina kommer att kunna övervaka all kommunikation med tanke på att Kina är den ledande faktorn inom 5G. Detta är dock endast spekulationer och det finns inga bevis för i nuläget.

Våra smarta enheter kommer även att kunna kommunicera med varandra ännu snabbare än vad de kan idag, vilket kan leda till att vår privata information blir tillgänglig eller utnyttjas på fel sätt.

Om du vill skydda dig kan du använda en VPN-tjänst för att kryptera all trafik mellan dig och omvärlden. Detta bidrar med ett extra lager av anonymitet och skydd mot intrång. Som en extra bonus får du även möjlighet att få tillgång till geografiskt begränsat material, exempelvis från streamingtjänster.

Är 5G ansvarigt för COVID-19?

Många konspirationsteoretiker undrar om det möjligtvis inte är 5G som ligger bakom COVID-19. Detta är dock endast teorier och rena myter, samt har ingen vetenskaplig substans eller fakta överhuvudtaget. Världens forskare, hälsoexperter och myndigheter är eniga om att COVID-19 är ett virus som sprids mellan oss människor, inte något som sprids via 5G.

5G lanseras bara för att göra mobiler snabbare

En annan väldigt vanlig myt är att 5G endast lanseras för att göra våra mobiltelefoner snabbare, men så är självklart inte fallet. Visst, våra mobiltelefoner kommer onekligen att bli oerhört mycket snabbare med hjälp av 5G, men det finns många andra sektorer som påverkas. Det kommer exempelvis att påverka många olika typer av tekniska uppfinningar, exempelvis robotar, självkörande bilar och mycket mer.

Kommer 5G snart att finnas överallt?

För större städer kommer 5G inom kort att finnas tillgängligt, men det kommer att ta rejält med tid innan 5G ersätter 4G i de mindre städerna och på landsbygden. Du kan därmed känna dig trygg att ditt 4G kommer att fungera ett bra tag framöver, speciellt om du inte bor i någon av de allra största städerna.

Vad som egentligen stämmer med 5G

När man bortser från alla dessa myter får vi fram en bild som ligger närmare sanningen. 5G introduceras i stora delar av våra samhällen, men det kommer ta väldigt länge innan vi ser 5G ersätta 4G helt och hållet - 4G förväntas till och med växa under de kommande åren!

Hur mycket 5G faktiskt påverkar vår hälsa och liv generellt sett är svårt att avgöra med tanke på hur få studier som ännu har utförts, det kommer förmodligen ta flera år innan vi har tillräckligt med material för att kunna genomföra trovärdiga studier som ger oss en rättvisande bild av hur 5G faktiskt kommer att påverka våra liv.

Slutord

5G är ett hett samtalsämne, samt kommer med största sannolikhet att vara det ett bra tag framöver. I takt med att 5G lanseras ute i vårt samhälle kommer fler och fler aspekter att uppdagas, både på gott och ont, men något som är säkert är att teknologin kommer att dra nytta av denna nya infrastruktur.

Nu vet du på ett ungefär vad som bara är rykten och myter, samt vad som faktiskt är sant. Nu väntar vi med spänning på att få se vad 5G faktiskt kommer att leverera i framtiden!

Inrikes

En anhållen efter knivdåd i Örnsköldsvik

En man har gripits misstänkt för mordförsök i Örnsköldsvik. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

En man i 20-årsåldern har gripits och anhållits, misstänkt för mordförsök i Örnsköldsvik i fredags.

Det finns ytterligare en misstänkt person, som inte är gripen, skriver polisen på sin sajt.

Händelsen inträffade strax efter klockan 18 i fredags, då två män i 20-årsåldern knivskars. Båda fördes till sjukhus med ambulans. De fick allvarliga, men inte livshotande skador.

Sport

Blodigt svenskbråk i NHL i natt

Colorado Avalanches Gabriel Landeskog framför Nashville Predators Mattias Ekholm under tredje perioden av nattens match.
Foto: David Zalubowski
Sport
Sport

Stämningen var inte på topp mellan NHL-svenskarna Gabriel Landeskog och Mattias Ekholm under nattens match.

Det var i andra perioden som Colorado Avalanches Gabriel Landeskog föll in i motståndarlaget Nashvilles mål och in i målvakten David Rittich, skriver Expressen. Samtidigt bröt ett bråk ut längs sargen bakom målet, där Nashvilles Mattias Ekholm var inblandad.

Gabriel Landeskog gav sig sedan in i bråket, gav Mattias Ekholm flera smällar och vräkte ned honom på isen. Bråket slutade med att Ekholm fick ett blödande sår i pannan.

– Det är sånt som händer i stridens hetta. Han stod och muckade med vår bäste spelare och det kan inte jag tillåta, säger Gabriel Landeskog till Aftonbladet.

Landeskog utvisades i sammanlagt 17 minuter för sin inblandning i bråket och Ekholm fick två.

Colorado vann matchen med 6–2.

Bostad

Restprodukter blir nya möbler

Designern Marie-Louise Hellgren använder restprodukter och överblivet material i sin design. Det här håliga ”draperiet” bestod av cirka 3 000 meter drop paper, en typ av fiberduk.
Foto: Jessica Gow
Bostad
Bostad Återbruk och cirkulär produktion är en nödvändighet för framtiden. I inredningskretsar arbetar man i dag med att tillverka möbler av möbelspill.
–  Pallen Lilla Snåland är gjord av rester från stolen Lilla Åland, säger upcyklingsdesigner Marie-Louise Hellgren.

Kreativ, vetgirig och principfast. Marie-Louise Hellgren följer sin övertygelse: att leva mer hållbart och värna om jordens resurser.

Det gäller i allra högsta grad möbelbranschen, där hon verkar som designer.

–  Det är inte lätt. När man läser på om det som händer med miljön finns inget alternativ, säger hon.

Sideboardet Sten på ben är tillverkat av spillbitar från exklusiva bänkskivor.
Sideboardet Sten på ben är tillverkat av spillbitar från exklusiva bänkskivor.
Foto: Jessica Gow

Hon visar runt i den tillfälliga utställningslokalen intill Humlegården i Stockholm där hon just nu ställer ut resultaten från några av sina projekt. Hon sysslar inte med försäljning utan ägnar sig åt design av produkter och möbler, offentliga inredningar, utställningar och samarbeten, bland annat med företag och organisationer som Stolab, Asplund och Svenskt Trä.

Hennes mest välkända design är pallen Lilla Snåland som hon har tillverkat av 14 spillbitar från Stolabs klassiker Lilla Åland.

–  Varje år blir det 30 000 kilar över bara från stolens sits. Jag frågade vad de gjorde av dem. 'Eldar upp', sa de. 'Det kan ni ju inte göra!', sa jag då. Det är det finaste kärnvirket från björk!

Nu har bitarna fått nytt liv på flera sätt. Dels i pallarna, dels som klädhängaren Spillkråkan och som växtfärgat trägolv. Det senare ställdes ut på designutställningen Venice Design i samband med Konstbiennalen i Venedig 2017.

Dagbädden är i samarbete med Fabric Forest som tillverkar nya textilier från skogen. Pappersgarnet kommer från värmländska skogar och stommen är av svensk furu.
Dagbädden är i samarbete med Fabric Forest som tillverkar nya textilier från skogen. Pappersgarnet kommer från värmländska skogar och stommen är av svensk furu.
Foto: Jessica Gow

Marie-Louise Hellgren har gjort upcykling till sin mission. Alltså att ta redan befintliga prylar och förvandla dem till något nytt eller att använda spillprodukter och göra möbler av dem. Det gör att designmetoden blir omvänd.

–  När du jobbar med upcykling får du bara något i knät som du måste utgå ifrån – till exempel en träkil i björk.

Jag ser material överallt. Ibland får jag tips. Som när en kompis fick nys om 35 vackra elementskydd som åkte rätt ned i en container. Dem ska jag göra något fint av.

Du kan inte välja färg, form eller material. Marie-Louise Hellgren gör jämförelsen med en kock som går till marknaden.

–  Kocken kan inte spika menyn innan hen har sett på utbudet. 'I dag fanns det gös och fänkål – då blir det fisk i kväll'.

Hon menar att man måste frigöra sig från viljan att göra något specifikt i sin egen stil, och låta materialet styra resultatet.

Som hennes dagbädd Spiderbed som är tillverkad av ”fönsterhålen” i korslimmade träfasader från flerbostadshus.

–  KL-träurtag, som de kallas, är väldigt tunga så jag hade ju aldrig valt dem själv. Benen är ändbitarna från tillverkningen av ribbstolar.

Pallen Lilla Snåland är tillverkad av det som blir över i produktionen av stolen Lilla Åland.
Pallen Lilla Snåland är tillverkad av det som blir över i produktionen av stolen Lilla Åland.
Foto: Jessica Gow

Hur hon hittar allt material till sina projekt vet hon knappt själv. Hon har en ständig sökarblick påslagen och bra kontakter med flera fabriker.

–  Jag ser material överallt. Ibland får jag tips. Som när en kompis fick nys om 35 vackra elementskydd som åkte rätt ned i en container vid en hotellrenovering. Dem ska jag göra något fint av.

Marie-Louise Hallgren menar att det har skett ett uppvaknande inom den svenska möbelbranschen de senaste åren. Det finns en annan medvetenhet nu.

–  Men att gå från linjär till en cirkulär produktion är en helt ny affärsmodell som konsumenten inte alltid är beredd att betala för, säger Marie-Louise Hellgren.

Alla vi som älskar att inreda och få utlopp för vår kreativitet, hur ska vi tänka då?

–  Köp second hand!

Kilarna som blir över vid tillverkningen av Lilla Åland har Marie-Louise Hellgren förvandlat till ett växtfärgat trägolv.
Kilarna som blir över vid tillverkningen av Lilla Åland har Marie-Louise Hellgren förvandlat till ett växtfärgat trägolv.
Foto: Jessica Gow

I utställningslokalens kök finns en vacker och tidlös Dux-soffa från 1960-talet i grönt slitstarkt tyg, köpt för en billig penning på auktion. Till den har Marie-Louise tillverkat ett soffbord genom att såga av benen på ett köksbord från Carl Malmsten.

Vissa menar att det är respektlöst mot formgivaren och historien att göra så, men Marie-Louise håller inte med.

–  Jag tycker att man får det. I det här fallet var det en omodern möbel som ingen använde. Det var högt, otympligt och hade fånigt, utsvängda ben. Nu har jag gjort ett modernt bord av det – och jag har sparat bensnuttarna. Det kommer att bli ett litet brickbord av dem.

För henne är det heligare med kreativiteten. Den får aldrig hindras.

Hon säger själv att hon gör rekvisita till livet.

–  Egentligen är jag mer intresserad av människor än form och prylar, säger hon. Och att jorden ska överleva ett tag till.

Lisa Wallström/TT

Till hängaren Spillkråkan använder Marie-Louise Hellgren överblivna träkilar.
Till hängaren Spillkråkan använder Marie-Louise Hellgren överblivna träkilar.
Foto: Jessica Gow
Kudden är ett experiment och är gjord av restprodukterna från tillverkningen av ullsulor.
Kudden är ett experiment och är gjord av restprodukterna från tillverkningen av ullsulor.
Foto: Jessica Gow

FAKTA

Konsumtionens avtryck

+ Allt vi konsumerar lämnar spår. I Sverige produceras det möbler för 24,5 miljarder kronor om året, enligt siffror från Trä- och möbelföretagen, TMF, 2020.

+ Sveriges forskningsinstitut Rise, uppskattar att bara kontorsmöbelproduktionen bidrar till klimatpåverkan med mer än 150 000 ton koldioxidekvivalenter per år. Koldioxidekvivalenter är ett mått på utsläppen av växthusgaser. Den totala siffran för Sveriges samtliga industrinäringar är cirka 16,2 miljoner ton.

+ Skulle kontorsmöblerna i stället användas mer cirkulärt – lagas, piffas upp och byggas om – skulle klimatavtrycket kunna minska med 20–40 procent.

+ Att återbruka lönar sig ekonomiskt: Tre fjärdedelar återbrukad inredning sparar från mellan en tredjedel upp till halva kostnaden jämfört med om allt köps nytt.

Källor: Trä- och möbelföretagen, TMF och Sveriges forskningsinstitut Rise.

FAKTA

Marie-Louise Hellgren

+ Utbildning: Master i produktdesign på HDK, Göteborgs Universitet.

+ Familj: Två döttrar och en son, en hund och en katt.

+ Bor: Södra Stockholm, men uppvuxen i Göteborg och i Riyad i Saudiarabien.

+ Gör: Designer med cirkulär design och upcykling som specialitet. Utsågs till årets miljöprofil 2020 i Residence stora formpris.

+ Mest känd för: Höganässerien Collection, som hon formgav fram till 1994. Den ritade hon som nyutexaminerad designer. Pallen Lilla Snåland, tillverkad av spill från Carl Malmstens klassiska pinnstol Lilla Åland.

Aktuell med: Inredningen på Svenska Institutet i Paris, pop up-utställning vid Humlegården i Stockholm.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL