Motor

Bil riskerar bli för kall för vovven

Att lämna hunden ensam i en alltför kall bil är ingen bra idé.
Foto: Shutterstock
Motor
Motor
PREMIUM

De flesta känner till farorna med att lämna hunden i en varm bil. Men även kalla fordon kan vara osäkra för husdjuret att vistas i. Om temperaturen inne i bilen riskerar att gå under fem minusgrader får man, enligt Jordbruksverket, inte lämna hunden där. Det finns dock möjliga tekniska lösningar på problemet – vilket elbilstillverkaren Tesla tagit fasta på. Ser du en ensam hund i en parkerad Tesla kan du börja med att kolla bilens infotainmentskärm. Där står det om "dog mode" är aktiverat, en funktion som innebär att klimatanläggningen är påslagen för att hålla en behaglig temperatur i kupén. (TT)

I samband med besiktningen av en gasbil ska gasbränslesystemet kollas, och behöver därför vara synligt vid kontrolltillfället. Då det kan sitta svåråtkomligt finns även möjligheten att visa upp ett intyg som utförts av auktoriserad verkstad och kan kosta 800-3 000 kronor. Transportstyrelsen har tagit fram ett förslag på kompensation till gasbilsägarna, något som nu har överlämnats till regeringen. ”Syftet med kompensationen är att ta bort extrakostnader för fordon som har fördelar ur ett klimat- och miljöperspektiv jämfört med bilar som drivs av fossila bränslen”, säger Josefin Hallenberg, utredare på myndigheten. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Tvättäkta körglädje med BMW:s nya elbil

Detta är elbilen för dem som älskar att köra bil – luftfjädring på bakaxeln och adaptiv chassi gör att bilen kan går från att vara sportig stum till vardagligt sportkomfortabel.
Foto: Julia Brzezinska/TT
Motor
Motor Fram till nu har Tesla Model 3 haft en särställning bland de eldrivna bilarna i mellanklassegmentet eftersom det inte funnits så många alternativ. BMW i4 är en mycket efterlängtad modell för dem som söker körglädje med mer klassiska ideal.
PREMIUM

BMW i4 är i grunden en elkonverterad 4-serie Gran Coupé. Utseendemässigt är det i princip bara grillen som skiljer den från förbränningsbilen. Under skalet hämtar elmotorerna energi från ett 84 kilowattimmar stort batteri som räcker till 52–59 mils körning beroende på vilken modell man väljer. Vid provkörningstillfället i de Bayerska alperna finns toppversionen M50 på plats – även om det är den billigare eDrive 40 med längre räckvidd som kommer att sälja bäst – vi återkommer till det.

BWM i4 M50 är den första elbilen som har utvecklats av BMW:s sportavdelning. Det är det bokstaven ”M” står för. Den vanligaste fördomen mot elbilar är att de inte skulle vara lika roliga att köra som bilar med "klassiska” förbränningsmotorer. Och BMW har onekligen en mer svårflörtad och traditionell publik men också ett större arv att förvalta än Tesla.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

F1-stallet Williams grundare död

Frank Williams. Arkivbild.
Foto: Alberto Pellaschiar/AP/TT
Sport
Motor
Sport

Frank Williams, grundare av formel 1-stallet Williams, är död.

"Å Williams familjs vägnar är det med stor sorg som stallet kan bekräfta Sir Frank Williams död", skriver F1-stallet på Twitter.

Frank Williams grundade stallet i eget namn tillsammans med Patrick Head 1977. Tre år senare kom den första VM-titeln i konstruktörsmästerskapet när australiern Alan Jones blev världsmästare 1980. Senast en Williamsförare vann VM var 1997 genom kanadensaren Jacques Villeneuve.

Frank Williams blev 79 år.

Motor

Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Accelerationen är gastkramande, styrningen snabb som i en sportbil och innerutrymmena enorma. Familjesuven Model Y säljer som smör. Men det finns möjlighet till förbättring.
PREMIUM

Både Joe mode och Dog mode har kommit till efter att Teslaägare har twittrat till bilmärkets grundare Elon Musk och önskat sig de specifika funktionerna. Snart har de nått ut till bilarna via en så kallad ”over the air”-uppdatering.

Tesla skiljer sig från de traditionella biltillverkarna, vars beslut måste förankras på helt ett annat sätt. På Tesla är det en man som bestämmer och han är aldrig längre än ett Twittermeddelande bort.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Här samlas rullande minnen

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv tar hand om motorhistoriskt material – som den här broschyren för Mercury i Ford-koncernen, från åren 1938–1939.
Foto: Malin Erlfeldt
Motor
Motor Tio tusen bilder med svensk motorhistoria. Det är bara en av de skänkta samlingar som numera finns i Svenskt Motorhistoriskt Arkiv.
–  Vårt syfte är att bevara historiskt källmaterial om det rullande kulturarvet i Sverige, säger Per Dahl som sitter i arkivkommittén.
PREMIUM
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Foto: Malin Erlfeldt

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, SMA, invigdes i januari 2014 efter ett par års planering.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Allt fler a-traktorer på vägarna

En Volvo XC70 från 2000-talet som a-traktor. Skillnaden från en vanlig bil är att den är elektroniskt hastighetsbegränsad.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Motor "Vägarna korkas igen av ungar i epatraktorer", skriver upprörda bilister i insändare. Men sanningen är att epatraktorer är ganska sällsynta. Det är i stället antalet a-traktorer som ökat på senare år – och de är inblandade i allt fler trafikolyckor.
PREMIUM

A-traktorerna har efter flera lagändringar blivit alltmer lättillgängliga. Det finns just nu drygt 36 000 i landet, en ökning med omkring 27 procent på ett år, enligt Regeringskansliet.

Det är lätt att blanda ihop a-traktorn med epatraktorn – men skillnaderna är stora, både ur teknisk och ur juridisk synvinkel. Epatraktorn förbjöds redan 1975. Visserligen fick man fortsätta att använda dem som redan var i bruk, men några nya gick inte att registrera. I stället för epatraktorn tilläts då bara a-traktorer, som omgavs av hårdare regler. I dag har de flesta riktiga epatraktorerna rostat bort eller blivit rätt dyrbara rariteter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Finanso.se

Bitcoin: vad är sant om krypto-boomen?

Finanso.se Om du inte är en av de som har investerat och följt utvecklingen av Bitcoin under det senaste decenniet kanske du undrar lite vad alla Bitcoin-rubriker egentligen handlar om.

Du har säkert hört talas om det höga värdet på kryptovalutan, och om hur mycket en Bitcoin blivit värd på kort tid. Kanske har du dessutom hört om den plötsliga nedgång som drabbade valutan tidigare i våras, helt utan egentlig förvarning. Vad handlar allt detta om? Vad är Bitcoin? Hur fungerar det och varför svänger värdet så otroligt mycket på kort tid? Här ska vi ta upp lite om krypto-boomen kring Bitcoin.

Det började i Japan

I takt med globaliseringens framfart upptäckte japanen Satoshi Nakamoto att det både fanns ett behov av och en marknad för en obunden valuta, helt decentraliserad från någon stat och fri att skicka över jorden som man ville. Problemet hade länge varit att dessa typer av transaktioner alltid funnits vara osäkra och lätta att korrumpera genom att kopiera valutorna som man skickade. Nakamotos genidrag bestod i vad som kallas asymmetrisk kryptering, vilket i sin tur innebär att en överföring kräver två olika krypteringssteg för att kunna genomföras. För att göra en lång historia kort, Nakamoto lanserade Bitcoin 2009, och det tog 2 år innan ett mynt var värt 1 dollar. Blott 2 år efter detta var en Bitcoin värd $1000 och sedan dess har priset mångdubblats nästintill gränslöst. 2017 nådde en Bitcoin nästan $20,000, men gick sedan stadigt nedåt under det följande året. När pandemin bröt ut i mars 2020 drabbades många statliga, företags- och privata ekonomier hårt medan Bitcoin steg till ett värde av $64,895. I dag är det möjligt att handla med Bitcoin genom att utvinna dem själv, genom att använda sig av olika robotar som Bitcoin Revolution eller helt enkelt genom att köpa dem. Finanso skriver mer om Bitcoin Revolution och annan matnyttig information om du vill investera i kryptovaluta.

En motpol för inflation

Bitcoin har länge fungerat som en motpol för inflation. När ekonomin går nedåt generellt, så visar Bitcoin upp sig som en bättre investering på väg mot nya höjder. Det var bara under en period 2018 som kryptovalutan genomgick en ganska tydlig nedåttrend. Utvecklingen på valutans styrkor under 2020 syns tydligt. Det är därför nu intressant att samtidigt som länder och företag börjar se tillväxt och en starkare ekonomisk uppgång igen, så har Bitcoin-bubblan spruckit som en för högt stigande ballong. Många säger att det var väntat efter den otroliga prisökningen i april, medan det samtidigt finns flera förklaringsmodeller som också kan tillämpas.

Inflation, Kina, Elon Musk och framtiden

Under den senaste veckan har vi sett börsen stiga stadigt, och kanske ger det hopp inför hösten. Det innebär såklart också olika orosmoln, eftersom det i många länder finns ett hål att fylla efter pandemin, vad gäller statliga tillgångar, bland annat, men också i många privatpersoners sparkonton. Till följd av ekonomisk instabilitet kommer politisk instabilitet, och i mindre transparenta länder kan inflationen användas i syfte att täcka dessa kostnader. Vi har redan sett hyperinflation drabba några sydamerikanska länder, och vad som kommer i höst är svårt att förutse. Det är därför mycket märkligt att Bitcoin samtidigt drabbas av en enorm nedgång då detta kan vara en långt säkrare valuta att använda sig av än vad en nationell valuta är. Simultant med nedgången hände dock två saker; Kina förbjöd företag från att möjliggöra betalningar med Bitcoin och Elon Musk twittrade först tvetydligt, sedan desto tydligare, att man inte kommer att kunna köpa sig en Tesla med Bitcoin, vilket man först spekulerade i. Både Musk och Kina har tydligen tillräckligt stora ekonomier för att hota en kryptovaluta, men frågan är om skadan består på lång sikt.

Vad kan man förvänta sig?

Ekonomi är ingen exakt vetenskap, och det finns ingen som egentligen kan teoretisera sig fram till en sanning om vad som kommer att ske inom världsekonomin under de närmsta åren. Som vi lärt oss under 2020 kan otroligt dramatiska omvälvningar sätta hela världen ur balans på bara ett par dagar, och denna lärdom är något vi alla bör ta med oss när vi investerar för framtiden. Bitcoin är, precis som alla liknande investeringar i form av aktier, fonder och värdepapper, eller för den delen en bostad eller mark, aldrig en säker investering. Det finns tydliga tendenser som pekar på fortsatt uppgång under några år framöver, men det finns precis lika tydliga tecken på att den ekonomiska bubbla av evig tillväxt som vi lever i idag, förr eller senare kommer att spricka.

Motor

Enyaq med extra motor – mer för pengen

Utseendemässigt är det inte lätt att se någon skillnad på en bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven Skoda Enyaq, men vid sidan av allfarvägen blir det märkbart.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor När Skoda i fjol presenterade sin första elektriska familjebil med det knepiga namnet Enyaq var den bakhjulsdriven. Nu är den här med drivning på alla fyra, en extra motor och ytterligare 61 hästar. Bara 23 400 kronor dyrare.
PREMIUM

Jodå, jag vet att Skoda hade en elbil redan innan Enyaq – lilla Citigo-e baserad på VW e-Up, men den var väl mer en pendlarbil än en familjebil. Å andra sidan kostade den bara hälften så mycket som Enyaq iV 80x, som är den formella beteckningen på vår fyrhjulsdrivna testbil.

Medan den tvåhjulsdrivna upplagan av Enyaq kan fås med två olika batteristorlekar – 58 kilowattimmar som ger 180 hästkrafter, respektive 77 kilowattimmar som ger 204 hästkrafter – finns den fyrhjulsdrivna bara med det sistnämnda större batteriet. Och med den extra motorn på 61 hästar, som alltså driver framhjulen, blir den tillgängliga systemeffekten 265 hästkrafter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Ärlighet varade längst för lilla Laban

Renault 4 briljerade inte med avancerad teknik – men upplevdes som praktisk och opretentiös. Nu fyller den 60 år.
Foto: Renault
Motor
Motor Grattis Renault 4! Nu fyller den lilla folkbilen 60 år. Den var enkel, billig och relativt rymlig, men succén i Sverige uteblev – ända till dess att en reklamkampanj beskrev den som långsam, primitiv och ganska ful.
PREMIUM

Siffran fyra var ledordet. Den nya småbilen Renault 4 byggdes nämligen efter mottot: "Fyra dörrar, fyra sittplatser, fyra hjul och fyra franska skattehästar". Ekipaget visades upp under senhösten 1961 och kom till Sverige i slutet av samma år.

–  Renault 4 vann på enkelheten. Den var en liten fyrkant med mycket utrymme, som var billig att köpa och drog lite bensin, säger Magnus Janard, ordförande för den svenska märkesklubben Club Renault Suède.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Audi A8 har uppdaterats – nu kostar alla versioner över miljonen.
Foto: Audi
Motor
Motor Ta del av några av veckans nyheter från motorvärlden.
PREMIUM

Flaggskepp med bredare grill

Audis flaggskepp A8 är nu här i en uppdaterad version. Utseendemässigt märks förändringen mest i form av en bredare grill, nydesignade strålkastare och ett bakparti som domineras av breda kromdetaljer. Varje digital Matrix-led-strålkastare förfogar över cirka 1,3 miljoner mikrospeglar som fördelar ljuset i små pixlar. Bilen kommer även i en förlängd L-version med fotstöd där baksätespassagerarna både kan värma fötterna och få dem masserade. I komfortpaketet ingår säten med ryggmassage och justerbara nackstöd. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL