Filmfredag

Addams-uppföljare känns överspelad

The Addams family 2.
Foto: Metro Goldwyn Mayer Pictures
Kultur och nöje
Film/Recension Roland Klinteberg har sett The Addams family 2.

Det var en gång när svensk tv gick i svart-vita kortbyxor och bara kunde erbjuda en kanal med ett begränsat antal begivenheter. Vilda västern täcktes upp av bröderna Cartwright, noir av advokaten Perry Mason och familjeserierna var stöpta i den form av amerikansk "gullighet" som gjorde avspark i det konservativa femtiotalet.

Ett undantag var Familjen Addams som rullade mellan 1964 och 1966. Vi lärde oss vissla och knäppa med fingrarna till det populära ledmotivet och noterade med glädje att serien omsattes i framgångsrika långfilmer på 1990-talet. För några år sedan kom så familjen Addams i animerad form och blev tydligen så pass framgångsrik att den resulterade i den efterföljare vi nu ser.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Alice Sebold ber om ursäkt till oskyldigt dömd

Författaren Alice Sebold ber om ursäkt. Arkivbild.
Foto: Tina Fineberg/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Alice Sebold, författare till bland annat bästsäljaren "Flickan från ovan", ber om ursäkt till en man som suttit fängslad för att ha våldtagit henne, skriver AP.

Mannen, Anthony Broadwater, friades från brottet förra veckan, men hann avtjäna ett 16-årigt fängelsestraff under 80- och 90-talet.

Lämnade projektet

Historien rullades upp då planerna på en filmatisering av Alice Sebolds bok "Efter våldtäkten" (på engelska "Lucky") från 1999 gick i stöpet. Den självutlämnande boken baseras på Sebolds upplevelser då hon som student våldtogs utomhus av en okänd man 1981.

Filmens exekutiva producent Timothy Mucciante berättade i en intervju med New York Times hur han reagerade när han läste manuset till filmen och upptäckte att skildringen av rättegången då Anthony Broadwater dömdes till fängelse för våldtäkt inte stämde med skildringen i memoarboken.

Han lämnade projektet och hyrde in en privatdetektiv för att undersöka bevisningen mot Broadwater. Det visade sig att han dömts baserat på Alice Sebolds utpekande i rättssalen, trots att hon pekat ut en annan man under en vittneskonfrontation. Och via mikroskopanalyser av hårstrån, en metod som senare dömts ut som rättsosäker.

"Oskyldig man"

Resultatet av efterforskningarna fick Anthony Broadwaters advokater att kräva att fallet togs upp i domstol igen, trots att Broadwater släppts ut ur fängelset 1998. De 24 november frikändes han från anklagelserna. Alice Sebold säger i ett uttalande att hon kämpar med att ha "spelat en roll i ett rättssystem som skickade en oskyldig man i fängelse".

"Jag är tacksam att Anthony Broadwater har fått upprättelse, men faktum kvarstår att för 40 år sedan blev han ännu en svart ung man som behandlades illa av vårt felaktiga rättsystem. Jag kommer alltid att vara ledsen för vad han har fått utstå", säger hon.

Kultur och nöje

Sekelius och Medina till Melodifestivalen

Tone Sekelius är klar för Melodifestivalen. Pressbild.
Foto: Fotograf Kristian Pohl AB
Kultur och nöje
Kultur och nöje För tre år sedan skickade Tone Sekelius in en låt till Melodifestivalen – först nu fick hon ett ja.
Hennes största rädsla inför tävlingen? Att inte bli tagen på allvar.

Influeraren Tone Sekelius slog igenom på Youtube, bland annat genom att göra sminkvideor – men musiken har alltid funnits där. 2017 släppte hon flera singlar, bland annat den officiella låten till Stockholm Pride, "One more in the crowd". Under året har Tone Sekelius uppmärksammats i dokumentären "Thomas Sekelius: Mitt namn är Tone", på Discovery+, där hon kom ut som transperson.

Melodifestivalbidraget "My way" spelade hon in för fyra år sedan, men det var först nu som teamet bakom tv-programmet hörde av sig och erbjöd en plats.

– Det är en låt som ligger mig varmt om hjärtat, som lyfter en samhällsproblematik och som uppmuntrar till att gå sin egen väg och köra sitt eget race. Det är min hjärtefråga, säger Tone Sekelius.

TT: Vad tror du om dina vinstchanser?

– Jag vet inte varför jag skulle vara med i Mello om jag inte kände att jag kunde gå in med "full force", säger hon.

Samtidigt konstaterar Sekelius att hon är rädd för att få en "influencer-stämpel" i musikprogrammet.

– När en "influencer" är med får den kommentarer om att den bara får vara med för att den är känd, att man förminskar artisteriet. Det vill jag motbevisa på något sätt, säger hon.

Tillbaka efter segern

Flera tidigare vinnare är också klara för programmet, bland andra Robin Bengtsson och Anna Bergendahl.

– Jag har svårt att hålla mig borta, jag är en tävlingsmänniska som älskar att stå på scenen och sjunga. Det här är det bästa av två världar, säger Robin Bengtsson.

Han beskriver sitt bidrag "Innocent love" som en arena-poppig och rockig dänga om – just det, oskuldsfull kärlek.

– Det kan vara nästan vilken kärlek som helst, för mig kan det vara kärleken till att stå på scenen eller kärleken till min flickvän, säger han.

– Det känns som den perfekta låten för att fira att vi är på väg ut ur en pandemi.

Medina tävlar

Men det finns även gott om återvändare som inte har lyckats knipa förstaplatsen tidigare.

Under fjolårets omgång av Melodifestivalen medverkade Sami Rekik tillsammans med Wahl och låten "90-talet". Nu är han tillbaka i tävlingen och den här gången har han med sig sin tidigare Medina-parhäst Ali Jammali. De har tidigare haft stora hits med låtar som "Miss Decibel" och "Där palmerna bor". Deras Melodifestivalbidrag för 2022 heter "In i dimman".

– Vi har ju varit borta från rampljuset, och från varandra, i nästan fem år. När vi tog upp kontakten igen började vi snacka om att vi ju inte kan låta alla våra fans inte få ett värdigt slut på Medina, så vi plockade upp bollen igen för att se var vi hamnade, berättar Sami Rekik.

Han beskriver låten som en mix av latinomusik och svensk folkvisa.

– Den handlar om att komma tillbaka om man har varit nere. En riktig kämparlåt som vi hoppas ska påminna folk om att leva för dagen och ha kul, man vet aldrig om morgondagen kommer, säger Sami Rekik.

Andra artister som tävlar i 2022 års Melodifestival är Lisa Miskovsky, Lancelot Hedman, Shirley Clamp, Alvaro Estrella och Lillasyster.

Sofia Sundström/TT

Sara Haldert/TT

Robin Bengtsson är tillbaka i Melodifestivalen. Arkivbild.
Robin Bengtsson är tillbaka i Melodifestivalen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Duon Medina med Sami Rekik och Ali Jammali är klara för Melodifestivalen. Arkivbild.
Duon Medina med Sami Rekik och Ali Jammali är klara för Melodifestivalen. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT

FAKTA

Fakta: Alla som tävlar i Melodifestivalen

Malou Prytz – "Bananas"

Lisa Miskovsky – "Best to come"

Browsing Collection – "Face in the crowd"

Anna Bergendahl – "Higher power"

Medina – "In i dimman"

Robin Bengtsson – "Innocent love"

Tenori – "La Stella"

Shirley Clamp – "Let there be angels"

Lancelot – "Lyckligt slut"

Tone Sekelius – "My way"

Alvaro Estrella – "Suave"

Malin Christin – "Synd om dig"

Angelino – "The end"

Lillasyster – "Till our days are over"

Anders Bagge – "Bigger than the universe"

Liamoo – "Bluffin"

Faith Kakembo – "Freedom"

Linda Bengtzing – "Fyrfaldigt hurra"

Danne Stråhed – "Hallabaloo"

Cornelia Jakobs – "Hold me closer"

Cazzi Opeia – "I can't get enough"

Samira Manners – "I want to be loved"

Omar Rudberg – "Moving like that"

Klara Hammarström – "Run to the hills"

Tribe Friday – "Shut me up"

Theoz – "Som du vill"

Niello och Lisa Ajax – "Tror du att jag bryr mig"

John Lundvik – "Änglavakt"

Kultur och nöje

Familjen Gucci kritisk till filmen

Adam Driver och Lady Gaga spelar huvudrollerna i filmen 'House of Gucci'. Arkivbild.
Foto: Fabio Lovino/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Familjen Gucci riktar skarp kritik mot filmen "House of Gucci" och dess porträtt av familjemedlemmarna, skriver Variety. I ett uttalande till italienska nyhetsbyrån Ansa säger familjen att exempelvis Aldo Gucci, som i filmen spelas av Al Pacino, och andra i familjen framställs som ignoranta och okänsliga skurkar.

Arvtagarna till Aldo Gucci säger att ingen konsulterade dem inför inspelningarna och att filmen är en förolämpning mot företagets historia, på vilket modemärket Gucci vilar.

Familjen menar att sättet Patrizia Reggiani (Lady Gaga) framställs på är särskilt upprörande. Reggiani dömdes för inblandning i mordet på sin egen make Maurizio Gucci (Adam Driver). De anhöriga menar att Reggiani i filmen framställs som ett offer för en manschauvinistisk företagskultur.

"Det kunde inte vara längre från sanningen. Gucci har alltid varit ett inkluderande företag", står det i uttalandet.

Kultur och nöje

Nya kulturministern: "Mitt mål är tio år"

Jeanette Gustafsdotter (S) blir ny kulturminister i Sverige.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Hon kommer från en roll utanför politiken, men säger att hon ändå känner sig väl förberedd.
– Jag har suttit i flera utredningar som sakkunnig och varit på möten på kulturdepartementet med tjänstemän, så jag tycker att jag är väl förankrad i hur arbetet går till, säger Gustafsdotter till TT.
PREMIUM

Miljöpartiet meddelade förra veckan att man lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Josephine Baker "begravs" i Panthéon

En kista som representerar Josephine Baker förs till Panthéon i Paris.
Foto: Christophe Ena/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den fransk-amerikanska artisten och dansaren Josephine Baker fördes under tisdagen till sista vilan i Panthéon i Paris. Att bli begravd i Panthéon är en av Frankrikes högsta hedersbetygelser och Baker är den första svarta kvinnan att placeras i mausoleet, intill storheter som Emile Zola, Marie Curie och Victor Hugo.

Dock kommer hennes kvarlevor fortfarande att ligga begravda i Monaco. Under ceremonin bars en kista svept i en fransk flagga in i Panthéon. Kistan innehöll i stället jord från fyra ställen där Josephine Baker bott: St Louis i USA där hon föddes, Paris, slottet Château des Milandes i sydvästra Frankrike som hon köpte 1947 och Monaco.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

The Weeknd i topp på svenska Apple Music

The Weeknds låt 'Blinding lights' är årets mest strömmade via Apple Music. Arkivbild.
Foto: David J. Phillip/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

The Weeknds megahit “Blinding lights”, skriven och producerad av svenska Max Martin och Oscar Holter, toppar Apple Musics lista över de mest strömmade låtarna i Sverige 2021.

"Blinding lights" toppade även listan över 2020 års mest strömmade låtar och tycks alltså inte ha dalat i popularitet särskilt mycket under året.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Sagohuset inviger med pjäs om fantasins kraft

Glasmästarens testamente blir invigningsföreställning i Sagohusets nya teaterhus.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Scen Fantasi och verklighet blandas när Teater Sagohuset i Lund inviger sitt nya teaterhus med Glasmästarens testamente - en nyskriven pjäs som berättar sagan om hur det gick till när Sagohuset fick flytta in i det gamla glasmästeriet. - Det här är ett riktigt samarbetsprojekt där alla på Sagohuset är inblandade, berättar regissören Leila Åkerlund som också har skrivit pjäsen tillsammans med Torbjörn Lindberg.

Varma gula färger i olika toner möter besökaren i entrén till Teater Sagohusets nya teaterhus på Gylleholmsgatan 16 i Lund. Till höger strålar solljus in genom stora fönster och till vänster öppnar sig ett rymligt utrymme med kök och fikaplatser. Huset invigs på fredag, 3 december, och just nu råder febril aktivitet - en symaskin brummar i ett hörn av fikautrymmet, klädhängare för både stora och små ska på plats ute i foajén, utanför entrédörren målas ett räcke grönt och längst in i huset repeteras så klart Glasmästarens testamente i den nya scenlokalen.

- Glasmästarens testamente är en fiktiv historia om hur det kommer sig att Teater Sagohuset får flytta in i det här glasmästeriet, berättar Leila Åkerlund när vi slagit oss ner i kaoset med kaffe och nybakad lussebulle.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Diggiloo växlar upp 2022

Per Andersson från en av sommarens föreställningar. Nästa år tar en annan komiker hans plats i Diggiloogänget.
Kultur och nöje
Kultur och nöje 2020 ställdes hela turnén in, i somras blev det bara 16 spelningar inför en begränsad publik, men 2022 är Diggiloo tillbaka i gammal god form. - Det känns som att efterfrågan är väldigt stor, säger producenten Patrik Krall.

Det är två år sedan Diggiloo senast besökte Malmö, men nästa år blir allt som vanligt igen. Det innebär att artistuppbådet, där det första namnet avslöjas under onsdagen, samlas i Malmö Arena för att repa i 8-10 dagar för att sedan ha premiären där den 3 juli. Sedan väntar en turné runt hela landet med totalt 25-30 spelningar.

Övriga spelplatser i Skåne är Ystad (8 juli), Kristianstad (21 juli) och Båstad (23 juli).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL