Ekonomi

Electrolux varnar för miljardsmäll

Electrolux, tillverkare av vitvaror och hushållsapparater, har släppt delårssiffror. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Brist på elektroniska komponenter, dyrare råvaror och logistikproblem kostar oväntat mycket för vitvarutillverkaren Electrolux.
Problemen accelererar i fjärde kvartalet och blir en mångmiljardsmäll för bolaget i år, varnar vd Jonas Samuelson i en kvartalsrapport.
PREMIUM

Electroluxaktien föll inledningsvis en del efter rapporten. Men i eftermiddagshandeln hade den klättrat upp på plus.

En faktor som bidrar till att lyfta aktien är beskedet från bolagets styrelse att det har fattats beslut om återköp av aktier för 2,8 miljarder kronor och att det troligen blir mer återköp längre fram.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Polestar planerar europeisk fabrik

Polestarchefen Thomas Ingenlath överväger att satsa på en ny europeisk fabrik tillsammans med storägaren Volvo Cars.
Foto: Terje Pedersen NTB/TT
Ekonomi
Ekonomi Elbilstillverkaren Polestar planerar en ny fabrik i Europa ihop med storägaren Volvo Cars, uppger vd:n Thomas Ingenlath i en intervju med Dagens Industri.
Var i Europa den nya fabriken skulle kunna hamna vill han inte avslöja.

– Det är för tidigt ännu, säger han till tidningen.

Thomas Ingenlath och hans team planerar enligt intervjun för tre nya bilmodeller på tre år: SUV-arna Polestar 3 och 4 respektive det nya Kina-tillverkade flaggskeppet Polestar 5, som ska förses med ett batteri på 800 volt för snabbladdning.

Polestar 1 ska tas ur produktion redan i år, men expansionsplanerna är ambitiösa. Målet är att öka marknadsnärvaron från dagens 14 till 30 länder på två år.

Ett annat mål är att till 2025 tiofaldiga produktionsnivån från beräknade 29 000 bilar i år till 290 000 bilar.

Polestar planerar sedan tidigare även en introduktion på Nasdaqbörsen i New York, och ska i samband med det även göra en nyemission för att ta in drygt en miljard dollar.

Introduktionen ska göras via ett samgående med förvärvsbolaget Gores Guggenheim, som redan är noterat på Nasdaq. Denna plan måste dock godkännas av Gores Guggenheims ägare för att genomföras.

Ekonomi

Så slår snön och vinterkylan mot elbilarna

Elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd och det drar ström att hålla värme i kupén om man blir stående.
Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi
Ekonomi Flera elbilar blev stående utefter vägarna i snöovädret i södra Sverige i veckan sedan batterierna tagit slut. Hur bra är egentligen elbilarna när vädret levererar en köld- och snösmocka?

Allt fler svenskar kör elbilar. Utvecklingen går fort. I oktober var 23 procent av de totala nyregistreringarna rena elbilar. Uppmärksamheten kring elbilar är naturlig.

– Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fossilbränslebil har säkert också fastnat, konstaterar Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.

Han antyder att elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd.

En tredjedel kortare räckvidd

– Mellan tummen och pekfingret har en elbil i genomsnitt en tredjedel kortare räckvidd när det är kallt, säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen i Sverige.

Bilen drar mer ström då kylan påverkar batteriet, däckens friktion ökar mot snön, luften blir tjockare och ger ökat luftmotstånd och el går åt till värmen i kupén.

– 40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder.

Han tillägger:

– Det finns inte större risk att bli strandsatt om du kör en elbil än om du kör en bensinbil. En van och påläst elbilsägare löper sällan sådana här risker.

– Jag vet att när man kör elbil på vintern så går det mer ström och saker kan hända på vägen. Därför måste man alltid ta höjd för det och ladda lite mer än vad man behöver.

Säkrare i vinterväglag

Sandberg konstaterar att det är tuffare att köra elbil på vintern, det vill han inte sticka under stol med. Samtidigt har elbilen fördelar i vinterförhållanden.

– Elbilen är betydligt säkrare på vintern för det är lättare att kontrollera antispinnsystemen med en elmotor.

Och det finns det en annan aspekt när man blir stående i en bilkö under lång tid.

– Jag sitter hellre fast i en bilkö i en elbil än vad jag gör i en bensinbil på grund av utsläppen från avgasröret. Det har hänt olyckor med kolmonoxidförgiftning.

En skillnad mellan bensinbilar och elbilar är möjligheten att komma i gång om tanken eller batteriet tömts. Har du en bensinbil räcker det med en reservdunk. För elbilen är det inte lika lätt.

– En möjlighet är att koppla en sladd från en elbil till en annan för att hjälpa varandra att återmata ström. Det finns redan hos några fabrikanter men om tre år kommer alla ha det, säger Stefan Pettersson.

Han framhåller att problemen med elbilar som fastnar i snön till viss del kan vara övergående.

Går ner i pris

– Batterierna går ner i pris. Det innebär att du för samma pris snart kan få en bil med större batteri. Det i sin tur ger längre räckvidd och då kommer vi att se mindre av det här problemen.

Pettersson vill sätta in frågan i ett större perspektiv.

– Vi har ett klimatproblem. Bensinbilar är inte ett alternativ. Alternativen är något annat varav elfordon är den mest rimliga möjligheten till ett rimligt pris. Då måste vi ge oss tid till att lära oss att hantera det, också när det är kallt.

Jonas Dagson/TT

'Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat', säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
"Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat", säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
Foto: Adam Ihse/TT
'40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder', säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
"40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder", säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
Foto: Adam Ihse/TT

FAKTA

Fakta: Att maximera räckvidden vid kyla

Så maximerar du elbilens räckvidd

• Ladda fram till avfärd – ett varmt batteri är effektivare än ett kallt.

• Värm upp bilen före start – slå på värmaren under tiden som bilen laddas. Då används energin från elnätet.

• Parkera inne eller under tak – ett uppvärmt garage är bäst eftersom batteriet då är varmt direkt från start.

• Borsta bort snö och is – borsta av hela bilen så noga du kan.

• Använd sätes- och rattvärmare hellre än kupéfläkten – full värme i kupén drar väldigt mycket kapacitet från bilens batteri.

• Kontrollera däcktrycket ofta – dåligt däcktryck ger ökat motstånd och med det ökar energiförbrukningen.

• Anpassa körstilen efter väglaget – sträva efter att hålla en jämn hastighet och undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar.

• Minska hastigheten – starta din resa tidigare och sänk hastigheten. Att sänka hastigheten kompenserar ofta den räckviddsförlust som kylan ger.

• Undvik oplogade vägar – håll dig till de större vägarna som oftare är fria från snö och modd.

• Försök hålla kupén torr – sparka av skorna innan du sätter dig i bilen för att undvika att släpa in snö.

• Underhållsladda vid korta stopp – ladda din bil medan du t ex handlar, så hjälper du batteriet att hålla rätt drifttemperatur. Det bidrar till ökad räckvidd. Passa på att värma bilen medan den står på laddning.

Källa: Bilbolaget och Elbilen i Sverige

Ekonomi

Hotellen går i otakt i återhämtningen

Logiintäkterna på Stockholmshotellen, som Grand Hôtel, är fortfarande väsentligt lägre än nivåerna före pandemin, visar månadssiffror för november från Benchmark Alliance. Arkivbild
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

De svenska hotellens logiintäkter uppgick till 1,7 miljarder kronor i november, enligt Stockholms handelskammare, som hänvisar till statistik från marknadsundersökningsföretaget Benchmark Alliance.

Det kan jämföras med nästan 1,9 miljarder under motsvarande månad 2019, året innan pandemin slog till. Jämfört med läget under pandemivågen i november 2020 är det ett lyft på 248 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Bitcoin störtdyker i omikronfrossa

Vaccinationsprogrammet i Sydafrika har accelererats sedan omikronvarianten av coronaviruset uppdagades i slutet av november. Arkivbild
Foto: Jerome Delay AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det osäkra läget i covid-19-pandemin med spridningen av den nya omikronvarianten skakar finansmarknaden. Kryptovalutan bitcoin rasar med över 11 procent i lördagens handel.
PREMIUM

Kryptovalutan har därmed tappat omkring en tredjedel av sitt värde sedan den historiska toppnoteringen den 10 november i år.

Som lägst var kursen under natten till lördagen nere på 42 100 dollar per bitcoin, men kryptovalutan återhämtade lite av raset under förmiddagshandeln och låg vid klockan 9.30 på 47 500 dollar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

USA:s kassa snart tom

USA:s finansminister Janet Yellen vill att kongressen lyfter skuldtaket, så att hon slipper beslut om inställda betalningar redan i december. Arkivbild
Foto: Andrew Harnik AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det så kallade skuldtaket i USA gör att Bidenregeringen står inför en likviditetskris om drygt två veckor.
För att undvika inställda betalningar krävs ett snabbt kongressbeslut, varnar tankesmedjan The Bipartisan Policy Center.
PREMIUM

Det ser kritiskt ut redan den 21 december, varnar tankesmedjan. Datumet har räknats fram genom att ställa prognoser om skatteintäkter mot federala utgifter.

Torsdagens kongressbeslut om att finansiera regeringen till mitten av februari 2022 minskar risken för nedstängningar av federal verksamhet. Men det hjälper inte mot risken för att den federala kassan sinar om staten slår i sitt självpåtagna och lagstadgade skuldtak.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

CasinoGuide.se

Nya förslag för den svenska spelmarknaden

CasinoGuide.se

De senaste veckorna har det diskuterats flitigt angående restriktioner för spel online. Den 23 april hölls en presskonferens för den gällande frågan. Många länder har infört bland annat insättningstak och andra restriktioner på grund av rådande omständigheter med målet att främja ansvarsfullt spelande. Inget är ännu bestämt, men nedan går vi igenom några av förslagen som ska verka för ytterligare skydd för konsumenterna.

Nytt maxtak för insättningar

Enligt de lagar och restriktioner som just nu gäller i Sverige kan man alltid sätta sina egna spelgränser och därmed styra över hur mycket man kan sätta in per dag, vecka och månad hos varje casino. Vill man göra ändringar och höja sin spelgräns så gäller en veckas väntetid. Den nya regeln skulle innebära att alla spelare får en maxgräns om 5000 kr per vecka per casino, men självklart bör det även vara möjligt för spelare att sätta egna lägre gränser.

Maxtak för välkomstbonusar

En annan av åtgärderna som föreslås är ett begränsat tak på vilken summa man kan få i välkomstbonus när man börjar spela på nya casinon. Även i nuläget gäller att casinon endast får erbjuda en bonus på den första insättningen, alltså kan man som spelare enbart få bonus en gång per casino. Det finns i nuläget inga maxtak för hur denna bonus ska se ut, det som dock gäller är att alla bonusar måste vara tillgängliga för alla spelare. Det nya förslaget innebär ett maxtak på 100 kr i bonus på den första insättningen.

Obligatorisk tidsgräns

Ännu en del av det nya förslaget är en tidsgräns per dag. Även denna ska vara obligatorisk för alla spelare. Hur lång denna tidsgräns ska vara och fler detaljer om hur detta skulle implementeras har inte framkommit i nuläget.

Så påverkas casinospel online av de nya reglerna

De nya reglerna har målet att beskydda dig som spelare. Regler och lagar är redan tillsatta i och med den nya spellagen med den svenska spellicensen som infördes i januari 2019. De nya restriktionerna har alltså som mål att skydda svenska spelare ytterligare. De eventuella regler som sätts av regeringen gällande ansvarsfullt spelande omfattar alla spelare som spelar på svenska casinon. Det återstår att se om, samt exakt hur, de nya reglerna kommer att se ut.

Ekonomi

Hyperinflation lockar svenskar till Turkiet

Kvinnor på semester på en strand i Adrasan väster om Antalya i Turkiet. Arkivbild.
Foto: Burhan Ozbilici/TT/AP
Ekonomi
Ekonomi Den skyhöga inflationen i Turkiet gör ett redan billigt turistland ännu billigare.
Landet har nu blivit ett av de populäraste resmålen för chartersvenskar.
PREMIUM

Den turkiska liran har tappat mer än 30 procent av sitt värde mot den svenska kronan de senaste tre månaderna. En viktig orsak till raset är de räntesänkningar som centralbanken genomfört i år. Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har bland annat sagt att han vill skydda befolkningen mot höga räntor, och dessutom sparkat flera centralbankschefer.

Att liran blivit svagare märks i de svenska charterbokningarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Vattenfall: Sätt fart på vindkraftsbyggandet

Vattenfalls vd Anna Borg vill se minskat inflytande för kommuner och Försvarsmakten när tillstånd för ny vindkraft prövas. Arkivbild
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi Det kommer behövas en rejäl satsning på storskalig vindkraft för att klara elförsörjningen och klimatmålen, enligt Vattenfalls vd Anna Borg.
Hon vill därför begränsa kommuners vetorätt och Försvarsmaktens inflytande i tillståndsprövningarna.
PREMIUM

– Det går inte att göra en sån här enormt fundamental omgörelse av ett helt samhälle utan att det märks. Så det går inte att både säga att man vill ha mycket mer elproduktion och sedan säga nej när den elproduktionen ska byggas, säger Anna Borg i en intervju med Sveriges Radio Ekot.

Förkortade tillståndsprocesser

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Därför kan du inte ladda din elbil

Var ska bilen laddas? Överallt runt om i Sverige funderar folk över elbil, men både pris och laddningen är stora frågetecken. Arkivbild
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi Många vill ha elbil – men var ska den laddas? Hindren för fler laddställen är många, enligt en färsk rapport från Energimyndigheten.
PREMIUM

Energimyndigheten har just sammanställt en diger rapport som listar alla de hinder som finns i dag för hemmaladdning av elbilar.

– Enligt en nordisk undersökning är inköpspriset det största hindret för folk att skaffa elbil. Hemmaladdning är nummer två, säger Anders Lewald, senior rådgivare på Energimyndigheten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL