Höör

”Vi har framstått som lögnhalsar”

Camilla Axelsson är inte helt nöjd med hur kommunen hanterat den hittills uteblivna försäljningen av Kvarnen. – När jag lämnar över listan med spekulanter förväntar jag mig att kommunen håller kontakten med samtliga. Så har inte skett och då har intressenterna istället hört av sig till mig och frågat hur det gått, säger hon.
Foto: Tobias Lagerholm
Höör
Höör Svårt för intressenter att få information och ändrade förutsättningar längs resans gång. Mäklaren Camilla Axelsson är kritisk mot hur Höörs kommun skött den uteblivna försäljningen av gamla Kvarnen.

– Jag blev förbannad för att vi framstod som lögnhalsar. Jag gillar inte att ljuga för folk, säger Camilla Axelsson, fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Tidigare i år fick hon uppdraget av Höörs kommun att ansvara för budgivningsförfarandet för den gamla Kvarnen. Det fasta priset var satt till 10 000 kronor samtidigt som det ställdes krav på intressenterna att renovera byggnaden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

”Inte lämpligt med bostäder i Kvarnen”

Johan Svahnberg försvarar kommunens försäljningsprocess gällande Kvarnen. En försäljning som inte ser ut att bli av.
Foto: Tobias Lagerholm
Höör
Höör Höörs kommunalråd Johan Svahnberg (M) säger att man från politiskt håll varit tydliga med att det inte är lämpligt med bostäder i Kvarnen.

Johan Svahnberg säger att han tycker försäljningsprocessen i stort fungerat bra.

– Sen vet jag inte exakt vad som sagts i all dialog. Jag har bara träffat Camilla Axelsson när listan med intressenter lämnades över till kommunen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Besked: HFAB får bygga på Maglehill

Johan Svahnberg (M) ser att ro iland en överenskommelse om Maglehill. Om bara något år kan dock överenskommelsen rivas upp.
Höör
Höör Turerna har varit många. Nu står det klart att Höörs Fastighets AB (HFAB) får uppdraget att bebygga de två första etapperna på Maglehill. Det innebär att Höörs kommun godkänner ett 25-årigt hyresavtal med en hyra på 26,6 miljoner kronor årligen. På onsdag i nästa vecka tas slutligt besked i fullmäktige.

Snart finns inga formella hinder som stoppar Höörs kommun från att sätta spaden i marken på Maglehill när äldreboende, skola och förskola ska byggas. Skånska Dagbladet har i flera artiklar skildrat oenigheten som funnits mellan Höörs kommunalråd Johan Svahnberg (M) och HFAB:s styrelseordförande Camilla Källström (M).

Schism

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lokal debatt SkD

Granarna har uppgraderats

Susanne Löfström svarar på en insändare gällande utsmyckningen av julgranar.
Foto: Tobias Lagerholm
Lokal debatt SkD
Höör
Höör/Tjörnarp En Höörsbo klagade under tisdagen på den klena utsmyckningen av granen på Lilla torg. Nu svarar Höörs kommuns gatu- och parkchef Susanne Löfström i ett inlägg.

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

PREMIUM
Julgranen på Lilla torg har väckt debatt. I dag svarar kommunens gatu- och parkchef i en insändare.

Trevligt att du tycker att granen på Nya torg är vacker. Det är helt korrekt att vi har kommunens största och mest påkostade gran på Nya torg, det torg där flest människor rör sig och därmed har glädje av den. På andra platser har vi mindre granar med mer konventionell ljusklädnad eller annan typ av dekorationsbelysning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Så ser smittspridningen ut i din kommun

Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
Eslöv
Höör
Skåne Här kan du se hur smittspridningen ser ut i de skånska kommunerna.

I måndags bekräftades det första omikron-fallet i Skåne och under tisdagen meddelade Region Skåne att man håller på och analysera fler misstänkta fall av den nya virusvarianten. Samtidigt ökar antalet fall av covid-19 kraftigt i Skåne. Så här ser det ut i din kommun.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Personligt

Rolsbergabon som brinner för brandvärnet

Leif Carlson i Rolsberga vid Bråån.
Foto: Catharina Nilsson
Personligt
Höör
Personligt Grävmaskinisten, fastighetsägaren, brandmannen, lantbrukaren och Rolsbergabon Leif Carlson fyller 75 år. Hans stora intresse här i livet är att engagera sig i hembyn och det firar han med en liten byggnation vid brandstationen, ett nytt garage till Gudmuntorps räddningsvärn.
– Det finns en risk att ny utrustning som vi får ärva inte får plats i gamla brandstationen, förklarar han.

I februari 1972 går larmet på Gudmuntorps räddningsvärn. Dagny och Leif som befinner sig i huset alldeles intill räddningstjänsten springer ut och tittar på den ensamme mannen som ska rycka ut och släcka brand. Brandmannen ropar till Dagny, som han är bekant med:

– Säg till honom där att han ska sätta på sig en overall och följa med.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Höör

Få deltagare på trygghetsvandring

Kommunpolis Anna Johansson tog emot synpunkter på trygghetsvandring
Foto: Polisen
Höör
Höör Många synpunkter men kommunpolis Anna Johansson hade hoppats på fler deltagare från allmänheten när polisen arrangerade trygghetsvandring på måndagskvällen.

Cirka 15 personer deltog i trygghetsvandringen som denna gång gick genom utvalda delar av Höörs tätort. I skaran fanns bland annat två personer från Nattvandrarna, gatu- och parkchefen Susanne Löfström, biträdande barn- och utbildningschef Cecilia Palmqvist och förstås kommunpolis Anna Johansson.

”Kallt”

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lokal debatt SkD

Varför göra skillnad på granar?

Varför har inte julgranen vid Lilla torg fått någon utsmyckning? Det undrar dagens insändarskribent.
Foto: Tobias Lagerholm
Lokal debatt SkD
Höör
Höör Varför får granen på Nya torg full utsmyckning medan julgranen på Lilla torg inte har en endaste girlang? Det undrar dagens insändarskribent.

Detta är en debattartikel som uttrycker en personlig åsikt. Den är inte skriven av tidningens journalister.

PREMIUM

Det är skillnad på torgen i Höör. Vi har ett stort, ett litet och ett gammalt.

På det stora torget, som benämns Nya torg, står i dessa tider en ståtlig 10-11 meter hög gran, vald med största omsorg i de småländska skogarna. Endast det bästa är gott nog för Höörs ”paradtorg”, det är ju där alla stora ”evenemang” äger rum, icke enbart i juletider. Och den här pampiga granen har försetts med massor av ljus, girlanger och färgglada kulor, den är verkligen grann att skåda. Visste inte att kommunen hade så många duktiga medarbetare som kunde klä en julgran…

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Åtalas för luftpistoler

15-åringen åtalas för olagligt innehav av två soft airguns (ej den på bilden).
Höör
HÖÖR
PREMIUM

En 15-årig pojke åtalas för ringa vapenbrott. Han hade två så kallade soft airguns på sig på en adress i Höör den 11 maj i år.

15-åringen åtalas även för innehav av 0,92 gram cannabisharts vid samma tillfälle, sam bruk av cannabis inom två veckor dessförinnan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL