Kultur och nöje

Sahara Hotnights släpper ny musik

Sahara Hotnights är tillbaka. Pressbild.
Foto: Mattias Björklund
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den svenska rockgruppen Sahara Hotnights är tillbaka, efter tio års tystnad. Den 14 januari släpper bandet från Robertsfors singeln ”Reverie”.

”Pausen är ändå bara en parentes i en livslång vänskap. Eftersom vi aldrig lade ned är vi heller inte återuppståndna. Med andra ord; ingen stor sak – bara ett smått fantastiskt album", skriver bandet själv i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Nya kulturministern: "Det är allvar nu"

Jeanette Gustafsdotter (S) blir ny kulturminister i Sverige.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Det står klart sedan Magdalena Andersson presenterat den nya regeringen.
– Kulturen har en nyckelroll i samhällets återstart, säger Gustafsdotter.

Miljöpartiet meddelade förra veckan att de lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Jeanette Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

Tufft framöver

I sin egen presentation säger hon sig bland annat vilja kämpa för principen om armlängds avstånd mellan makthavare och kulturutövare och för det fira ordet.

– Yttrandefriheten är allvarligt hotad i världen, i Europa och i Sverige. Yttrandefriheten är en stark förutsättning för en fungerande demokrati. I Sverige ska vi ha oberoende medier i hela landet och vi ska värna public service. Det är allvar nu.

Till TT säger Gustafsdotter att hon fått jobbet tack vare sin gedigna kärlek till kulturen och sin erfarenhet. Hennes viktigaste fråga är återstarten av kulturen efter pandemin, och hon konstaterar att kulturen fortfarande står inför stora utmaningar.

– Jag har själv varit i kultursektorn under hela pandemin. Jag vet hur tufft det har varit och jag vet hur tufft det kommer att vara, säger hon.

Den nya regeringen kommer att regera med högeroppositionens budget. För kulturbudgeten innebär det dock inga större förändringar, och väljarna kommer att märka av att det är en socialdemokratisk minister på posten, tror Gustafsdotter.

– Men än så länge är det för tidigt att säga hur. Det ligger tre jättespännande utredningar just nu, men det är fortfarande min första dag på jobbet, säger hon.

"Alldeles utmärkt val"

Gustafsdotter fanns inte med i förhandsspekulationerna inför utnämningen. Där var den hetaste kandidaten snarare Lawen Redar, som är kulturpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

De företrädare för kulturen som TT pratar med är dock mestadels positiva. Nationalmuseums chef Susanna Pettersson välkomnar utnämningen.

– Från museiperspektiv är det så klart ett alldeles utmärkt val och samtidigt ett jättejättebra val för hela kulturbranschen. Jeanette är jätteduktig och har under pandemin analyserat inte bara museer utan hela kultursektorn, hur den har klarat sig. Hon har djup kunskap om kulturen. Jag är jättejätteglad och nöjd – och stolt så klart.

Ulrika Hyllert ordförande för Journalistförbundet välkomnar valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister och framhåller samtidigt att den nya kulturministern väcker höga förväntningar.

"Har höga förväntningar"

– Det är såklart väldigt välkommet med någon som har så djup och bred kompetens i mediefrågor. Med det sagt har vi också väldigt höga förväntningar på Jeanette Gustafsdotter. Här ska det inte behövas någon startsträcka för att kunna börja arbeta med de här frågorna. En fråga som hon varit väldigt personligt engagerad i är hot och hat mot journalister, vi har höga förväntningar på vad hon ska kunna åstadkomma under de här månaderna.

Peter Fornstam, som är vd för biokedjan Svenska bio och ordförande för Biografägareförbundet, är försiktigt positiv.

– Vi måste ge henne möjligheten att göra sin förklaring. Men det var intressant i Magdalena Anderssons regeringsförklaring att hon nämnde filmen och hela Sverige. Det tyder någonstans på att filmen som område ändå är med. Det är viktigt för biograferna att man tänker hela Sverige, säger han.

"Väldigt överraskande val"

Calle Nathanson, vd för Folkets hus och parker:

– Det var ju ett väldigt överraskande val. Jeanette Gustafsdotter är en person som jag har träffat inte minst i sakrådet där hon har varit med som representant för Sveriges Museer, hon har verkligen följt pandemin och alla de förvecklingar som varit. I det arbetet har hon varit väl insatt och gjort ett bra intryck, så mycket kan jag säga. Sedan har hon ju mediebakgrund och jag tänker att man här har tänkt att det är kort tid kvar till valet och att man verkligen måste fokusera på public service och mediepolitiken.

Nyvalda statsministern Magdalena Andersson (S) presenterade Gustafsdotter och de andra ministrarna under dagens regeringsförklaring.

I regeringsförklaringens rader om kulturområdet slog Andersson fast att en fri och oberoende kultursektor är grundläggande för demokratin.

Hon påminde om att förstärkningar görs av kulturstödet till flera områden och nämnde vikten av oberoende medier och ett starkt public service. Hon nämnde också att kultur och rätt till språk stärks för de nationella minoriteterna, och att lagskyddet mot diskriminering skärps.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Jeanette Gustafsdotter

Är jurist med specialisering inom medie- och immaterialrätt samt journalist. Kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för Sveriges Museer.

Var dessförinnan vd för Tidningsutgivarna. Hon har också varit vice vd och kommunikationschef på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle och har haft styrelseuppdrag för bland annat Fryshuset och Gustavsbergs konsthall. Har dessutom varit expert i fyra departementsutredningar.

Har tidigare arbetat på Rapport, ABC-redaktionen på SVT2 och på TV4 samt som informationschef på Fastighetsägarna Sverige AB och som pr-konsult på Effektiva Media AB. Dessutom har hon varit vd för Mäklarsamfundet.

Hon har skrivit böcker som "Murvlarnas lagbok" och "Rätt i kris".

Kultur och nöje

Antikt drama belyser efterspel av metoo

'Det är en berättelse om våld i samhället men också i våra privata hem', säger regissören Elli Papakonstantinous om 'Alkestis'.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Alkestis är en urbild av den självuppoffrande kvinnan. Men när grekiska Elli Papakonstantinous gästar Dramaten i Stockholm vänder hon upp och ner på Euripides antika drama. Här får kvinnan en röst – och även mannen skakas i sina grundvalar av våldet.

Historien är egentligen enkel, sammanfattar den grekiska regissören Elli Papakonstantinous, när hon pratar om Euripides drama "Alkestis". Pjäsen handlar om en kvinna som räddar sin man från döden genom att offra sig själv. Att författaren – som även skildrade Medeas öde – fokuserar på hur kvinnor offrades var ett slags erkännande och ett framsteg på den tiden, menar Elli Papakonstantinous.

– Men jag skulle inte kalla det en feministisk pjäs. Jag hoppas att vi tar det ett steg till.

Hon har länge omtolkat de klassiska grekiska dramerna, ofta utifrån feministiska teman. När hon bjöds in till Dramaten av teaterchefen Mattias Andersson ville hon skildra den brytningstid som metoo har inneburit. Förändringarna har varit "spektakulära" och viktiga, tycker hon.

– Men det finns fortfarande ett motstånd i diskussionerna. Det finns fortfarande våld som är svårt att upptäcka och osäkerheter som vi behöver hantera. Vi behöver se det från olika perspektiv. Då kan man ha ett öppet slut, snarare än ett slut med ett tydligt budskap. För det här är en pågående process, säger hon.

Lär sig offra

När Alkestis dör får hon sin man Admetos att lova att han inte ska svika sina barn genom att gifta om sig. Alkestis räddas sedan från underjorden av Herakles, och förs tillbaka till världen – men på villkoret att hon inte får tala under tre dagar. Beslöjad ges hon sedan bort till Admetos som en vandringspokal efter en brottningsmatch. Admetos tackar ja till "gåvan", och sviker därmed löftet till sin hustru.

– Alkestis är det absoluta offret, som står där och säger ingenting. Euripides pjäs slutar i tystnaden. Det är en fantastiskt sorglig tystnad, och för mig var det viktigt att bryta den, säger Elli Papakonstantinous.

Hon gör det genom att riva hål på fiktionen och bjuda in publik, ensemble och flera operasångare till att skapa ett musikaliskt verk i realtid. Papakonstantinous arbetar ofta med många röster, och för samman de antika berättelserna med vår tid. På sätt och vis ser hon också självbiografiska stråk i berättelsen: både hennes mamma och mormor fick lära sig självuppoffring – vilket de omedvetet förde vidare.

– Kvinnor får lära sig att det kvinnliga sättet att älska är att vara tålmodig och att offra sig för andra, för män och barn. Medan män lär sig att kärlek är något annat, det är att erövra det du önskar dig. Vi är impregnerade i de två sätten och även om vi har gått vidare lever knappt synbara beteenden vidare.

Ny typ av man

Elli Papakonstantinous vill komma åt den passiva aggressiviteten och det knappt synbara våldet i vardagen, allt som är svårt att få syn på – om man inte samtidigt ser den stora berättelsen. Det är just vad hon tycker att myterna hjälper oss med: de är vår gemensamma bakgrund och kollektiva undermedvetna.

När hon kombinerar dem med nutida myter söker hon också nya berättargrepp. En kamera filmar till exempel det våld mot Alkestis som aldrig syns i Euripides pjäs.

Men trots våldet är pjäsen mångtydig och gåtfull, påpekar Papakonstantinous.

– Det handlar väldigt tydligt om ett kvinnomord. Men om man tänker på att hon valde det själv blir det mer komplext. Och hur tar man upp den komplexiteten med rätt tonalitet i dag?

Elli Papakonstantinous menar att man måste granska hur patriarkatet förgiftar både män och kvinnor. När Admetos så grundligt sviker sin hustru skakas också han i grunden. Han blir förvirrad – på samma sätt som Papakonstantinous menar att många moderna män är. Ska vi komma vidare måste männen inkluderas, anser hon.

– I våra tider står mannen inträngd mot en vägg och ursäktar sig för det förflutna. Han känner sig sårbar och skyldig. Sårbarhet är bra men jag är orolig över den nya känslan av skuld bland männen. Det är en ny typ av man, som känner skuld men som inte vet vad han ska göra av den. Det är problematiskt om vi stannar i det.

Elin Swedenmark/TT

'I Euripides pjäs är Alkestis död och man ser inte hur hon dör. Hennes offer är utan blod. Men i min version är det inte så. Hennes våldsamma död skildras', säger regissören Elli Papakonstantinou som också vill visa hur vi blundar för det våld som pågår i hemmen.
"I Euripides pjäs är Alkestis död och man ser inte hur hon dör. Hennes offer är utan blod. Men i min version är det inte så. Hennes våldsamma död skildras", säger regissören Elli Papakonstantinou som också vill visa hur vi blundar för det våld som pågår i hemmen.
Foto: Jessica Gow/TT

FAKTA

Fakta: "Alkestis"

"Alkestis" har premiär på Dramaten i Stockholm 2 december.

Elli Papakonstantinous är regissör, librettist, översättare och aktivist, som har ett eget teaterkompani i Aten. Hon har också varit med och drivit fram ett stort kulturellt center i staden. Med pjäsen ”ODC after Homer” på Edinburgh Fringe Festival 2002 fick hon ett slags genombrott. ODC är också namnet på hennes eget kompani.

I rollerna bland andra: Shanti Roney, Karin Franz Körlof, Gunnel Fred, Joel Valois och Helmon Solomon.

FAKTA

Fakta: Elli Papakonstantinous om...

... teaterns potential att förändra.

– Det är ett utrymme där vi kollektivt, i nutid, kan skapa idéer och frågor. Det är den enda platsen där vi samtidigt kan vara offentliga och privata. Vi kan koppla samman vår privata berättelse och samtidigt vara en del av en kollektiv kropp. Det är ett sätt att beröra det kollektiva undermedvetna, och att ta upp sådant som vi inte får syn på i vardagen. Teatern kan göra det.

... behovet av nya berättargrepp:

– Över hela världen blir teaterpubliken äldre. De yngre går på konserter eller bio, eller strömmar filmer. Teater framställs som en gammal konstform och det har gått långsamt att utveckla nya berättarformer, de är djärvare inom andra delar av konsten. Men för mig är det viktigt att fortsätta utveckla berättandet.

... att arbeta i Sverige:

– Det har varit ett underbart äventyr. Jag tyckte så mycket om de här extremt begåvade skådespelarna. Runt Medelhavet där jag kommer från har skådespelarna en tendens att gå via sina känslor, men här handlar det mer om tekniken. Om man uttrycker känslor för mycket visar det bara ytan – här visar man mer känslornas kärna. De svenska skådespelarna förstår direkt vad som står på spel på scenen, och hur man ska spela med detaljer och små uttryck. Det gör det vardagligt, vilket för det närmre publiken.

Kultur och nöje

Gyllene Tiders resa blir film

Gyllene Tider bildades i Halmstad i slutet av 70-talet.
Foto: Carl Bengtsson
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Från Halmstad till att erövra hela Sverige – nu blir Gyllene Tiders framgångssaga film. Det är det nordiska dramaproduktionsbolaget Nevis som säkrat ett avtal med bandet, som bildades i slutet av 70-talet av Per Gessle, Mats Persson, Micke Andersson, Anders Herrlin och Göran Fritzon. Långfilmen, som görs i samarbete med bandet, ska bli en varm feelgoodhistoria om vänskap och om att bli vuxen i rampljusets sken.

– Alla år med Gyllene Tider har förändrat våra liv fundamentalt och det verkar som att publiken som vuxit upp med oss fortfarande är lika passionerade. Att få samarbeta och följa den här produktionen ska bli oerhört spännande, säger Per Gessle i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Musikalen Cats till Malmö arena

Musikalveteranen Gunilla Backman gör rollen som Grizabella när Cats spelas i Malmö Arena om ett år.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

West End-uppsättningen av Andrew Lloyd Webbers succémusikal Cats kommer till Sverige nästa år och spelas bland annat på Malmö Arena. Den Londonbaserade truppen kompletteras med musikalstjärnan Gunilla Backman, som Grizabella.

– Cats är en musikal som jag känner väl till och jag är extremt glad över att äntligen få spela rollen som Grizabella. Att sedan få framföra denna klassiska musikal i en intim miljö för den svenska publiken kommer bli fantastiskt, säger Gunilla Backman i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

10cc till Sofiero med Toto

10cc vid ett tidigare Sverigebesök, på Sweden Rock 2012.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

När det amerikanska 80-talsbandet Toto kommer till Sverige i sommar, för att ge två konserter, på Sofiero slott och i Göteborg, får det sällskap av ännu ett legendariskt band: brittiska 10cc.

Med hitlåtar som ”The Things We Do For Love”, ”I’m Not In Love”, ”Dreadlock Holiday” och ”The Wall Street Shuffle” har 10cc, som slog igenom stort på 1970-talet, blivit ett av populärmusikens mest inflytelserika band och har fortfarande en hängiven skara fans över hela världen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Apoteum

Fullspektrum CBD-olja: vad du behöver veta

Apoteum Under de senaste åren har populariteten för CBD-olja ökat. Plötsligt legaliseras den i allt fler stater och är lokalt tillgänglig. CBD-industrin har verkligen exploderat och visar inte några tecken på att sakta ner.

Det finns tre huvudtyper av CBD-oljor, nämligen:

– Fullspektrum CBD-olja

– CBD-isolat

– Bredspektrum CBD-olja

I den här artikeln kommer vi att lägga vårt huvudfokus på fullspektrum CBD-olja.

Vad är fullspektrum CBD-olja?

CBD-olja med fullspektrum är den olja som utvinns från Cannabis Sativa, och innehåller alla cannabinoider som finns naturligt i växten.

Fullspektrum CBD-olja skiljer sig från CBD-isolat och bredspektrum CBD-oljorna på fler sätt än ett. För det första så innehåller CBD-isolat endast rent CBD eftersom det är isolerat från de andra komponenterna i plantan.

Å andra sidan är bredspektrum CBD-olja nästan identisk med fullspektrum CBD-oljan. Den enda skillnaden är att bredspektrum CBD-olja inte innehåller THC, vilket är fallet med fullspektrum CBD-olja.

Vilka är fördelarna med att använda fullspektrum CBD-olja?

I allmänhet har CBD-oljor en mängd fördelar. Det är inte konstigt att de legaliseras i Kanada, Mexiko, Jamaica och olika stater över hela USA.

CBD-oljor med fullspektrum har särskilt många fördelar.

Låt oss ta en närmare titt.

– Ger entourage-effekten

CBD-oljor med fullspektrum innehåller hundratals botaniska komponenter, som var och en har sin egen, specifika effekt på kroppen. När alla dessa föreningar interagerar förändras deras beteende, vilket skapar en entourage-effekt. Forskning, även om den är begränsad, har visat att på grund av entourage-effekten så fungerar CBD-oljor med fullspektrum bättre. De ger bland annat användaren en omfattande mängd fördelar.

– De innehåller terpener

CBD-oljor med fullspektrum innehåller terpener som är bra för aromaterapi. De ger en söt doft som är terapeutisk. De avger en lugnande och avslappnande effekt som hjälper till att öka individens mentala och allmänna välbefinnande.

Dessutom hjälper de med muskelavslappning, minskade stressnivåer och ökade energinivåer.

– Möjlig lindring av kronisk smärta

Kronisk smärta är ett tillstånd där kroppen lider av svår smärta till följd av trauma, såsom svåra skador efter olycksfall. I de flesta fall inträffar smärtan dagar eller till och med månader efter skadan. Med tanke på att kroppen led av skadorna under en längre period kan det vara svårt att hantera smärtan, vilket kan leda till att receptfria mediciner för smärtstillande är mindre effektiva. Dessutom kan långvarig användning ha negativa effekter på kroppens organ. Användningen av fullspektrum CBD-olja har dock visat sig vara ett lovande preparat i att lindra smärta.

Dessutom har fullspektrum CBD-olja till stor del används för dess antiinflammatoriska egenskaper hos personer som lider av artrit och ledvärk. Eftersom fullspektrum CBD-olja har antioxidanter, förstärker den de smärtlindrande och antiinflammatoriska effekterna.

Är det värt att spendera dina pengar och tid på fullspektrum CBD-olja?

Utifrån de fördelar som lyfts fram ovan är det tydligt att fullspektrum ger fler fördelar jämfört med andra CBD-oljor. Så länge som säkra interaktioner med oljan upprätthålls, så är den absolut värd att spendera tid och pengar på.

Kultur och nöje

"Cats" till Sverige nästa år

Andrew Lloyd Webbers 'Cats' kommer till Sverige nästa år. Arkivbild.
Foto: Evan Agostini/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

West End-uppsättningen av "Cats" kommer till Sverige nästa år. Musikalen spelas i Göteborg, Stockholm och Malmö med fyra föreställningar per stad.

Den Londonbaserade ensemblen kompletteras med musikalveteranen Gunilla Backman i stjärnrollen som Grizabella.

"'Cats' är en musikal som jag känner väl till och jag är extremt glad över att äntligen få spela rollen som Grizabella. Jag ser verkligen fram emot att få gå in i rollen tillsammans med teamet i London och medlemmarna i 'Cats'", säger Backman i ett pressmeddelande.

"Cats" har sedan premiären i London 1981 blivit en av världens mest älskade musikaler. Den är en av de föreställningar som spelats längst i både West End och på Broadway. Musikalen baseras på TS Eliots "De knepiga katternas bok" och är tonsatt av Andrew Lloyd Webber.

Biljetterna släpps den 6 december i år.

Turnéplan: 17–19/11 Göteborg, 24–26/11 Stockholm, 1–3 december Malmö.

Kultur och nöje

Tiësto och Maggio till Brännbollsyran

Veronica Maggio. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den nederländske dj:n Tiësto och den svenska popstjärnan Veronica Maggio är de första klara artisterna för Umeåfestivalen Brännbollsyran nästa år, enligt ett pressmeddelande.

Festivalen äger rum 3–5 juni i området Hedlunda i Umeå. Biljetter för de inställda festivalerna 2020 och 2021 är giltiga även i sommar, har arrangören tidigare meddelat.

Kultur och nöje

Polisen sökte igenom Marilyn Mansons hem

Marilyn Manson
Foto: Richard Shotwell/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Myndigheterna har sökt igenom rockstjärnan Marilyn Mansons hus efter att flera kvinnor anklagat honom för sexuella övergrepp, skriver nyhetsbyrån AP.

Polisen i Los Angeles bekräftar att man utförde en husrannsakan hemma hos stjärnan tidigt på måndagsmorgonen utan att gå in på några närmare detaljer.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL