Ekonomi

Microsoft pekar ut ryska hackare

Microsoft pekar ut en rysk hackergrupp som skyldig till tusentals attacker. På bild syns siluetten av Microsofts vd Satya Nadella. Arkivbild.
Foto: Elaine Thompson/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Microsoft pekar ut den ryska hackergruppen Nobelium som skyldig till tusentals cyberattacker de senaste månaderna. Många attacker har riktats mot leverantörer av it-tjänster, skriver företaget.
PREMIUM

Microsoft skriver i ett inlägg på sin hemsida att hackergruppen Nobelium har riktat in sig på it-tjänster som når ut till många kunder, till exempel molnlagring. Microsoft har uppfattningen att olika it-tjänster angrips görs för att hackarna vill få tillgång till kundernas system utan att upptäckas.

När det kommer till attacker mot leverantörer av it-lösningar har 140 försök upptäckts och 14 tjänsteföretags säkerhet ska ha äventyrats.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Manligt högriskspel lönar sig på börsen

Chanstagningar som gått hem. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi Män gillar att spela högt på börsen.
Men trots många floppar slår männen de kvinnliga spararnas tryggare aktieinvesteringar, i alla fall ett toppenår som 2021.

En topp på 538 procent och en botten på minus 58 procent. Så spretig utveckling har de typiskt manligt ägda aktierna haft hittills i år. Det kvinnliga ägandet har betydligt mindre spridning i kursutveckling, topparna är lägre, men flopparna få.

TT har med hjälp av Euroclear Swedens aktieägarstatistik tagit fram vilka aktier som har störst andel män respektive kvinnor. Resultaten blir väldigt generella, det finns förstås massor av kvinnor och män som inte följer dessa mönster.

Klart högre lyft

Statistiken visar att det för män vid enskilda aktieköp kan sluta med riktiga krascher, men också med kraftiga lyft. Men om chansningarna sprids över de tio mest manligt ägda aktieslagen, och på motsvarande sätt bland aktierna som har störst andel kvinnor i ägarleden, så går männen tydligt segrande ur den kampen, i alla fall i år – plus 61 respektive 21 procent för de aktieportföljerna.

– Vissa år lönar det sig att vara mer riskfylld, andra inte alls, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Exempelvis hade 2018 sannolikt sett annorlunda ut, det var ett dåligt börsår, som generellt gynnar hur kvinnor överlag placerar sina pengar – mer långsiktigt.

– Då var det bättre med defensiva aktier, säger Frida Bratt.

Männen chansar

Euroclear Swedens analytiker Krister Modin gör ungefär samma reflektion:

– Det som är mest tydligt är att bland kvinnor är det till stor del kopplat till väldigt välkända och etablerade företag, långsiktigt hållna och som haft god utveckling under lång tid.

Männen är mer riskbenägna, det typiskt manligt ägda bolaget svänger mer upp och ner.

– Jag tror att man ändå kan skilja det åt genom att det finns ett större inslag av chans, inte kanske en beräknad risk, men chans med hur männen agerar.

Kvinnor långsiktiga

Henrik Johansson, vd för Unga aktiesparare ser en tydlig skillnad vad gäller de unga killar och tjejer som anmäler sig till förbundets olika kurser och evenemang. Medan kvinnor är i majoritet på grundläggande utbildningar, är det flera killar på föreläsningar som till exempel tar upp teknisk analys av aktieutveckling.

– Jag brukar säga att killar är mera riskbenägna vilket gör att flera kommer i gång med aktiesparande men kvinnor har fördelen av att man är mera riskkalkylerande, så om de väl kommer i gång har de en mycket bättre risknivå i förhållande till sin privatekonomi, säger Henrik Johansson till TT.

– Risken är mycket större att en kille bränner sig skitmycket och aldrig vill spara i aktier igen medan en kvinna som kommer in blir mycket mera långsiktig.

Fotnot: Kurser avlästa under vecka 47.

Tobias Österberg/TT

Olle Lindström/TT

Ekonomi

Leasa eller köpa elbil – här är fallgroparna

Elbilen på leasing – var är fallgroparna? Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Inköpspriset avskräcker många från att skaffa elbil. Och privatleasing har seglat upp som ett rimligare alternativ för många.
Men det gäller att se upp för fallgroparna.
PREMIUM

Vid årsskiftet 2020–2021 fanns omkring 250 000 laddbara bilar i Sverige. Men bara 50 000 av dessa ägdes av privatpersoner, enligt statistik som konsumentorganisationen M bett Statistiska centralbyrån att ta fram. Nu väntas elbilarna öka rejält – 2030 tror Bil Sweden att det kommer att finnas runt två miljoner elbilar i landet. Frågan är bara hur vi ska få råd att köpa dem, trots stimulanserna från staten.

– Om man tycker att det känns dyrt så är man inte ensam, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Misstänkt miljonbedrägeri mot Cdons kunder

Kunder misstänks ha lurats på varor värda tiotals miljoner kronor. Arkivbild.
Foto: Naina Helén Jåma/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Kunder som handlat via en säljare på Cdon misstänks ha lurats på totalt tiotals miljoner konor.

Det misstänkta bedrägeriet ägde rum under Black Friday-veckan. Handlaren har stängs av från Cdon och företaget kommer att avsätta 15–20 miljoner kronor för att kompensera de kunder som drabbats, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

"Vi får inte vara för fokuserade på oljan"

Kevin Gibson har tidigare jobbat i oljebranschen men blev i början av coronapandemin uppsagd från sin anställning.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Hela nordöstra Skottland står inför en stor förändring. Jobben i oljebranschen har minskat i många år, och nu planeras en total övergång till grön energi.
– Men jag tror att industrin kommer att vara kvar ett bra tag, säger Kevin Gibson, som själv blivit uppsagd från sin anställning i branschen.
PREMIUM

Kevin Gibson anser att det är nödvändigt med en omställning till grön energi, för barnens skull, och i framtiden för deras barns skull. Men vägen dit är inte lätt. Själv blev han uppsagd från sitt jobb i början av coronapandemin och har hittat nytt jobb en annan bransch.

– Men många stora företag har investerat mycket pengar i det här området. Branschen ger många jobb och genererar mycket pengar, så den kommer att vara kvar ett tag, säger han.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Oljestaden Aberdeen tar sikte på en grönare framtid

Professor Alexander Kemp vid hamnen i oljestaden Aberdeen, där övergången till grön energi kommer att ha stor inverkan.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Hamnstaden Aberdeen har i årtionden varit centrum för den brittiska oljeindustrin. När Storbritannien nu har bestämt sig för att gå mot förnybar energi blåser förändringens vindar i hela nordöstra Skottland.
Såväl oljebranschen som fackförbunden och samhället i stort försöker göra sig mindre beroende av oljan.
PREMIUM

I Aberdeen, som med sina ståtliga grå byggnader breder ut sig bland gröna fält vid Skottlands ostkust, finns en stor hamn. Här råder i vanliga fall febril aktivitet, som den senaste tiden har bromsats betydligt av coronapandemin och de nedstängningar som följt på den.

Flera mil utanför, i Nordsjön, ligger de oljefält som i årtionden varit regionens viktigaste inkomstkälla. Men med växande krav på en övergång till förnybar energi ligger nu Aberdeens största ekonomiska sektor i farozonen, och med det många av jobben i området. Tusentals människor har redan förlorat sina anställningar i oljebranschen, då investeringarna i området har minskat under flera år.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Ekonomi

Black Week på frammarsch

Mer och mer rea i november. Både under veckan och under månaden, visar statistik. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Svenskarnas sug att handla på nätet under november visar inga tecken på att avta.
E-handelsförsäljningen fortsätter att öka, enligt färsk statistik.

En första sammanställning av bolaget Svea Ekonomi visar att e-handelsförsäljningen under Black Friday steg med 4,1 procent jämfört med förra året.

För Black Week var ökningen 8,1 procent och för Black Month 13,2 procent.

"Årets reaperiod har på förhand inneburit stora utmaningar för landets e-handlare. Materialbrist, produktionsstörningar och leveransproblem har ställt till det för många branscher. Därför är det imponerande att se hur siffrorna för Black Week visar på nya rekordnivåer", säger Markus Bergström, operativ chef på Svea Ekonomi i ett pressmeddelande.

Längre reaperiod

Betalföretagets Nets noterar en minskning för Black Friday med 11,6 procent jämfört med i fjol.

För veckan steg nätförsäljningen 1,4 procent. Den försiktiga ökningen förklaras med att reaveckan nu även omfattar helgen innan.

"Klart är att dock mängder av svenskar utnyttjade reaperioden, framför allt under helgen, som gjorde att det blev en långsammare försäljningsperiod resten av veckan och på själva Black Friday", säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i ett pressmeddelande.

Fredagen var den hittills billigaste dagen på året och för de varor som rabatterades sjönk priserna med i genomsnitt 21 procent, enligt Prisjakts sammanställning.

Sålde mest

Det som sålde mest under Black Friday jämfört med en vanlig dag var barnprodukter, elektronik samt smycken och accessoarer, enligt Klarna.

"Det är tydligt att många konsumenter planerar att göra merparten av sin julshopping under Black Week", säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i ett pressmeddelande.

Enligt Prisjakt var det elektronik som var populärast under fredagen.

Ekonomi

Mindre bråk med gemensam ekonomi

Par som slår ihop ekonomin helt och håller har lägre sannolikhet för ekonomiska konflikter, enligt en ny studie från Stockholms universitet. Arkivbild.
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Ekonomi
Ekonomi Par med gemensam ekonomi bråkar mindre, enligt en ny studie från Stockholms universitet.
– Det är nästan dubbelt så stor sannolikhet att man bråkar om pengar om man har delad ekonomi, säger Linda Kridahl, en av författarna.
PREMIUM

Att behöva motivera sina utgifter i en gemensam ekonomi, eller att den gemensamma ekonomin dräneras av den ena partens dyrare hobby, verkar inte vara en större anledning till bråk än de som uppstår när par ska bestämma hur ekonomin ska delas.

Det visar en ny studie om uppdelad ekonomi och konflikter i parrelationer.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Fraktpriser dämpas efter julruschen

Kostnad per sträcka, dollar per container (40 fot).
Foto: Anders Humlebo
Ekonomi
Ekonomi Fraktpriserna har börjat sjunka från höstens historiska rekordnivåer. Anledningen är att den värsta julruschen på världshaven är över.
– Lättar det lite nu skulle man kanske få möjlighet att få resurserna på rätt ställe, säger Johan Woxenius, professor i transportekonomi.
PREMIUM

Fönstret för att få varor tillverkade i Asien på plats till julhandeln i Europa och USA är i princip stängt. Fraktpriserna är fortfarande betydligt högre än samma period förra året, men de har börjat gå ned.

De något lägre priserna är en säsongsrörelse, enligt Johan Woxenius, professor i transportekonomi vid Göteborgs universitet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL