Bokrecensioner

Kärlek och identitet i Lidbecks kraftprov

Foto: Elvira Glänte
Kultur och nöje
RECENSION Thomas Almqvist har läst Agnes Lidbecks nya roman Nikes bok som utspelas på 1980- och 90-talet på Österlen

Agnes Lidbeck är född 1981 och bor i Stockholm. Hon debuterade med romanen Finna sig 2017, för vilken hon belönades med Borås Tidnings debutantpris. Sedan följde Förlåten (2018) och Gå förlorad (2019). I dessa romaner har hon imponerat med att gestalta relationer i medelklassen på ett skickligt sätt, vilket också gäller för nya Nikes bok. Även här skriver hon om människor och vad de gör med varandra, där de olika karaktärerna kan vara direkt obehagliga och osympatiska människor. De svävar som planeter runt varandra och söker efter en äkta kontakt som de sällan får.

Romanen börjar 1982 och slutar 1996. Platsen är Kummelvik, en fiktiv plats på Österlen, som beskrivs som en liten bortglömd pärla till by. Jannes familj har fiskat torsk så länge de minns. Rosemarie, hans fru, vet exakt hur hennes liv kommer att bli – som hennes mammas. Tommy och Karin dricker svala drinkar. Då kommer det okända in i form av konstnären Olle och hans hustru Sonja, som har psykiska besvär. De är en helt annorlunda familj och det är deras dotter Nike, som är huvudpersonen framför alla andra. Olles entré skapar på många sätt en explosiv situation bland de fast boende. Kärlek uppstår och kärleken får farliga konsekvenser.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Hit kommer "Diggiloo" i sommar

Jessica Andersson vid förra årets turné. Arkivbild.
Foto: Patric Söderström/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Nu är det klart vilka städer som tar emot den ambulerande sommarshowen "Diggiloo" nästa år, skriver Hallands Nyheter.

Turnén drar i gång den 3 juli på Malmö Arena och fortsätter fram till den 20 augusti då den avslutas på Sundbyholms Slott i Eskilstuna.

Vilka artister som följer med den här gången avslöjas under de kommande veckorna i någon form av adventskalender på "Diggiloos" sociala medier.

Turnéplan: 3/7 Malmö, 6/7 Vetlanda, 8/7 Ystad, 9/7 Varberg, 13/7 Älvsbyn, 15/7 Höga kusten, 16/7, 17/7 Rättvik, 21/7 Kristianstad, 22/7 Vårgårda, 23/7 Båstad, 28/7 Åmål, 29/7 Vänersborg, 30/7 Gränna, 31/7 Borgholm, 4/8 Mariestad, 5/8 Karlskoga, 6/8 Hestra, 7/8Söderköping, Bollnäs, 13/8 Stockholm, 19/8 Sandviken, 20/8 Eskilstuna.

Kultur och nöje

Skandinavisk drömtrio till Kuben

Dreamer's Circus på Roskildefestivalen 2015.
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Sju Danish Music Awards och ett otal andra priser - med sin unika stil där folkmusik möter jazz har den skandinaviska trion Dreamers’ Cirkus vunnit både publikens och kritikernas hjärtan. För första gången på tio år kommer trion till Malmö för att spela.

Dreamers’ Cirkus bildades 2009 när Lundabon Ale Carr träffade de danska musikerna Rune Tonsgaard Sørensen och Nikolaj Busk på en jamsession i Köpenhamn och ljuv musik uppstod. Med violin, piano och cittra skapar trion musik som är både innovativ och elegant.

Konserten är på Malmö Live och dess scen Kuben den 17 februari.

Kultur och nöje

Nya kulturministern: "Det är allvar nu"

Jeanette Gustafsdotter (S) blir ny kulturminister i Sverige.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Det står klart sedan Magdalena Andersson presenterat den nya regeringen.
– Kulturen har en nyckelroll i samhällets återstart, säger Gustafsdotter.

Miljöpartiet meddelade förra veckan att det lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Jeanette Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

I sin egen presentation säger hon sig bland annat vilja kämpa för principen om armlängds avstånd mellan makthavare och kulturutövare och för det fria ordet.

– Yttrandefriheten är allvarligt hotad i världen, i Europa och i Sverige. Yttrandefriheten är en stark förutsättning för en fungerande demokrati. I Sverige ska vi ha oberoende medier i hela landet och vi ska värna public service. Det är allvar nu, säger hon.

Gedigen kärlek till kulturen

Till TT säger Gustafsdotter att hon fått jobbet tack vare sin gedigna kärlek till kulturen och sin erfarenhet. Hennes viktigaste fråga är återstarten av kulturen efter pandemin, och hon konstaterar att kulturen fortfarande står inför stora utmaningar.

– Jag har själv varit i kultursektorn under hela pandemin. Jag vet hur tufft det har varit och jag vet hur tufft det kommer att vara, säger hon.

Den nya regeringen kommer att regera med högeroppositionens budget. För kulturbudgeten innebär det dock inga större förändringar, och väljarna kommer att märka av att det är en socialdemokratisk minister på posten, tror Gustafsdotter.

– Men än så länge är det för tidigt att säga hur. Det ligger tre jättespännande utredningar just nu men det är fortfarande min första dag på jobbet, säger hon.

Inte med i spekulationerna

Gustafsdotter fanns inte med i förhandsspekulationerna inför utnämningen. Där var den hetaste kandidaten snarare Lawen Redar, som är kulturpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Nyvalda statsministern Magdalena Andersson (S) presenterade Gustafsdotter och de andra ministrarna under dagens regeringsförklaring.

I regeringsförklaringens rader om kulturområdet slog statsministern fast att en fri och oberoende kultursektor är grundläggande för demokratin.

Hon påminde om att förstärkningar görs av kulturstödet till flera områden och nämnde vikten av oberoende medier och ett starkt public service. Hon nämnde också att kultur och rätt till språk stärks för de nationella minoriteterna, och att lagskyddet mot diskriminering skärps.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Jeanette Gustafsdotter

Är jurist med specialisering inom medie- och immaterialrätt samt journalist. Kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för Sveriges Museer.

Var dessförinnan vd för Tidningsutgivarna. Hon har också varit vice vd och kommunikationschef på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle och har haft styrelseuppdrag för bland annat Fryshuset och Gustavsbergs konsthall. Har dessutom varit expert i fyra departementsutredningar.

Har tidigare arbetat på Rapport, ABC-redaktionen på SVT2 och på TV4 samt som informationschef på Fastighetsägarna Sverige AB och som pr-konsult på Effektiva Media AB. Dessutom har hon varit vd för Mäklarsamfundet.

Hon har skrivit böcker som "Murvlarnas lagbok" och "Rätt i kris".

Kultur och nöje

"Ett jättebra val för hela kulturbranschen"

Valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister möts med alltifrån försiktigt positiva till översvallande reaktioner.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Ett överraskande men "utmärkt" val. Reaktionerna på beskedet om att Jeanette Gustafsdotter blir ny kulturminister går från det försiktigt positiva, till det översvallande.

Nationalmuseums chef Susanna Pettersson välkomnar utnämningen med stor entusiasm.

– Från museiperspektiv är det så klart ett alldeles utmärkt val och samtidigt ett jättejättebra val för hela kulturbranschen, säger hon och fortsätter:

– Jeanette är jätteduktig och har under pandemin analyserat inte bara museer utan hela kultursektorn, hur den har klarat sig. Hon har djup kunskap om kulturen. Jag är jättejätteglad och nöjd – och stolt så klart.

Ulrika Hyllert ordförande för Journalistförbundet, är också nöjd med valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister men framhåller samtidigt att den nya kulturministern väcker höga förväntningar.

"Har höga förväntningar"

– Det är såklart väldigt välkommet med någon som har så djup och bred kompetens i mediefrågor. Med det sagt har vi också väldigt höga förväntningar på Jeanette Gustafsdotter. Här ska det inte behövas någon startsträcka för att kunna börja arbeta med de här frågorna, säger hon.

– En fråga som hon varit väldigt personligt engagerad i är hot och hat mot journalister, vi har höga förväntningar på vad hon ska kunna åstadkomma under de här månaderna.

Peter Fornstam, som är vd för biokedjan Svenska bio och ordförande för Sveriges Biografägareförbund, är försiktigt positiv.

– Vi måste ge henne möjligheten att göra sin förklaring. Men det var intressant i Magdalena Anderssons regeringsförklaring att hon nämnde filmen och hela Sverige. Det tyder någonstans på att filmen som område ändå är med. Det är viktigt för biograferna att man tänker hela Sverige, säger han.

"Väldigt överraskande val"

Calle Nathanson, vd för Folkets hus och parker, hade inte förväntat sig att Magdalena Andersson skulle lyfta fram Jeanette Gustafsdotter som kulturminister.

– Det var ju ett väldigt överraskande val. Jeanette Gustafsdotter är en person som jag har träffat, inte minst i sakrådet där hon har varit med som representant för Sveriges Museer, hon har verkligen följt pandemin och alla de förvecklingar som varit. I det arbetet har hon varit väl insatt och gjort ett bra intryck, så mycket kan jag säga, säger han.

– Sedan har hon ju mediebakgrund och jag tänker att man här har tänkt att det är kort tid kvar till valet och att man verkligen måste fokusera på public service och mediepolitiken.

Björn Berglund/TT

Sara Haldert/TT

Sara Ullberg/TT

Kultur och nöje

Jordan B Peterson till Sverige

Jordan B Peterson. Arkivbild.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den populäre och omstridde kanadensiske psykologen och internetfenomenet Jordan B Peterson kommer till Sverige i sommar. Den 5 juni ställer han sig på scen på Hovet i Stockholm och den 8 juni är det dags för Scandinavium och Göteborg, enligt ett pressmeddelande.

Peterson är professor i psykologi vid universitetet i Toronto, men det är som samhällsdebattör han blivit världsberömd – bland annat genom sin populära kanal på Youtube, där han har 4,3 miljoner följare, och sin bästsäljare "12 livsregler: ett motgift mot kaos".

Han är känd som en förespråkare av oinskränkt yttrandefrihet och för sin kritik mot identitetspolitik, feminism och politisk korrekthet. Samtidigt har kritiker bland annat beskyllt honom för att vara högerpopulist och pseudo-intellektuell.

Sverigebesöket blir Petersons andra, senast han var här var 2018. Biljetterna släpps den 3 december.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Kultur och nöje

Antikt drama belyser efterspel av metoo

'Det är en berättelse om våld i samhället men också i våra privata hem', säger regissören Elli Papakonstantinous om 'Alkestis'.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Alkestis är en urbild av den självuppoffrande kvinnan. Men när grekiska Elli Papakonstantinous gästar Dramaten i Stockholm vänder hon upp och ner på Euripides antika drama. Här får kvinnan en röst – och även mannen skakas i sina grundvalar av våldet.

Historien är egentligen enkel, sammanfattar den grekiska regissören Elli Papakonstantinous, när hon pratar om Euripides drama "Alkestis". Pjäsen handlar om en kvinna som räddar sin man från döden genom att offra sig själv. Att författaren – som även skildrade Medeas öde – fokuserar på hur kvinnor offrades var ett slags erkännande och ett framsteg på den tiden, menar Elli Papakonstantinous.

– Men jag skulle inte kalla det en feministisk pjäs. Jag hoppas att vi tar det ett steg till.

Hon har länge omtolkat de klassiska grekiska dramerna, ofta utifrån feministiska teman. När hon bjöds in till Dramaten av teaterchefen Mattias Andersson ville hon skildra den brytningstid som metoo har inneburit. Förändringarna har varit "spektakulära" och viktiga, tycker hon.

– Men det finns fortfarande ett motstånd i diskussionerna. Det finns fortfarande våld som är svårt att upptäcka och osäkerheter som vi behöver hantera. Vi behöver se det från olika perspektiv. Då kan man ha ett öppet slut, snarare än ett slut med ett tydligt budskap. För det här är en pågående process, säger hon.

Lär sig offra

När Alkestis dör får hon sin man Admetos att lova att han inte ska svika sina barn genom att gifta om sig. Alkestis räddas sedan från underjorden av Herakles, och förs tillbaka till världen – men på villkoret att hon inte får tala under tre dagar. Beslöjad ges hon sedan bort till Admetos som en vandringspokal efter en brottningsmatch. Admetos tackar ja till "gåvan", och sviker därmed löftet till sin hustru.

– Alkestis är det absoluta offret, som står där och säger ingenting. Euripides pjäs slutar i tystnaden. Det är en fantastiskt sorglig tystnad, och för mig var det viktigt att bryta den, säger Elli Papakonstantinous.

Hon gör det genom att riva hål på fiktionen och bjuda in publik, ensemble och flera operasångare till att skapa ett musikaliskt verk i realtid. Papakonstantinous arbetar ofta med många röster, och för samman de antika berättelserna med vår tid. På sätt och vis ser hon också självbiografiska stråk i berättelsen: både hennes mamma och mormor fick lära sig självuppoffring – vilket de omedvetet förde vidare.

– Kvinnor får lära sig att det kvinnliga sättet att älska är att vara tålmodig och att offra sig för andra, för män och barn. Medan män lär sig att kärlek är något annat, det är att erövra det du önskar dig. Vi är impregnerade i de två sätten och även om vi har gått vidare lever knappt synbara beteenden vidare.

Ny typ av man

Elli Papakonstantinous vill komma åt den passiva aggressiviteten och det knappt synbara våldet i vardagen, allt som är svårt att få syn på – om man inte samtidigt ser den stora berättelsen. Det är just vad hon tycker att myterna hjälper oss med: de är vår gemensamma bakgrund och kollektiva undermedvetna.

När hon kombinerar dem med nutida myter söker hon också nya berättargrepp. En kamera filmar till exempel det våld mot Alkestis som aldrig syns i Euripides pjäs.

Men trots våldet är pjäsen mångtydig och gåtfull, påpekar Papakonstantinous.

– Det handlar väldigt tydligt om ett kvinnomord. Men om man tänker på att hon valde det själv blir det mer komplext. Och hur tar man upp den komplexiteten med rätt tonalitet i dag?

Elli Papakonstantinous menar att man måste granska hur patriarkatet förgiftar både män och kvinnor. När Admetos så grundligt sviker sin hustru skakas också han i grunden. Han blir förvirrad – på samma sätt som Papakonstantinous menar att många moderna män är. Ska vi komma vidare måste männen inkluderas, anser hon.

– I våra tider står mannen inträngd mot en vägg och ursäktar sig för det förflutna. Han känner sig sårbar och skyldig. Sårbarhet är bra men jag är orolig över den nya känslan av skuld bland männen. Det är en ny typ av man, som känner skuld men som inte vet vad han ska göra av den. Det är problematiskt om vi stannar i det.

Elin Swedenmark/TT

'I Euripides pjäs är Alkestis död och man ser inte hur hon dör. Hennes offer är utan blod. Men i min version är det inte så. Hennes våldsamma död skildras', säger regissören Elli Papakonstantinou som också vill visa hur vi blundar för det våld som pågår i hemmen.
"I Euripides pjäs är Alkestis död och man ser inte hur hon dör. Hennes offer är utan blod. Men i min version är det inte så. Hennes våldsamma död skildras", säger regissören Elli Papakonstantinou som också vill visa hur vi blundar för det våld som pågår i hemmen.
Foto: Jessica Gow/TT

FAKTA

Fakta: "Alkestis"

"Alkestis" har premiär på Dramaten i Stockholm 2 december.

Elli Papakonstantinous är regissör, librettist, översättare och aktivist, som har ett eget teaterkompani i Aten. Hon har också varit med och drivit fram ett stort kulturellt center i staden. Med pjäsen ”ODC after Homer” på Edinburgh Fringe Festival 2002 fick hon ett slags genombrott. ODC är också namnet på hennes eget kompani.

I rollerna bland andra: Shanti Roney, Karin Franz Körlof, Gunnel Fred, Joel Valois och Helmon Solomon.

FAKTA

Fakta: Elli Papakonstantinous om...

... teaterns potential att förändra.

– Det är ett utrymme där vi kollektivt, i nutid, kan skapa idéer och frågor. Det är den enda platsen där vi samtidigt kan vara offentliga och privata. Vi kan koppla samman vår privata berättelse och samtidigt vara en del av en kollektiv kropp. Det är ett sätt att beröra det kollektiva undermedvetna, och att ta upp sådant som vi inte får syn på i vardagen. Teatern kan göra det.

... behovet av nya berättargrepp:

– Över hela världen blir teaterpubliken äldre. De yngre går på konserter eller bio, eller strömmar filmer. Teater framställs som en gammal konstform och det har gått långsamt att utveckla nya berättarformer, de är djärvare inom andra delar av konsten. Men för mig är det viktigt att fortsätta utveckla berättandet.

... att arbeta i Sverige:

– Det har varit ett underbart äventyr. Jag tyckte så mycket om de här extremt begåvade skådespelarna. Runt Medelhavet där jag kommer från har skådespelarna en tendens att gå via sina känslor, men här handlar det mer om tekniken. Om man uttrycker känslor för mycket visar det bara ytan – här visar man mer känslornas kärna. De svenska skådespelarna förstår direkt vad som står på spel på scenen, och hur man ska spela med detaljer och små uttryck. Det gör det vardagligt, vilket för det närmre publiken.

Kultur och nöje

Gyllene Tiders resa blir film

Gyllene Tider bildades i Halmstad i slutet av 70-talet.
Foto: Carl Bengtsson
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Från Halmstad till att erövra hela Sverige – nu blir Gyllene Tiders framgångssaga film. Det är det nordiska dramaproduktionsbolaget Nevis som säkrat ett avtal med bandet, som bildades i slutet av 70-talet av Per Gessle, Mats Persson, Micke Andersson, Anders Herrlin och Göran Fritzon. Långfilmen, som görs i samarbete med bandet, ska bli en varm feelgoodhistoria om vänskap och om att bli vuxen i rampljusets sken.

– Alla år med Gyllene Tider har förändrat våra liv fundamentalt och det verkar som att publiken som vuxit upp med oss fortfarande är lika passionerade. Att få samarbeta och följa den här produktionen ska bli oerhört spännande, säger Per Gessle i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Musikalen Cats till Malmö arena

Musikalveteranen Gunilla Backman gör rollen som Grizabella när Cats spelas i Malmö Arena om ett år.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

West End-uppsättningen av Andrew Lloyd Webbers succémusikal Cats kommer till Sverige nästa år och spelas bland annat på Malmö Arena. Den Londonbaserade truppen kompletteras med musikalstjärnan Gunilla Backman, som Grizabella.

– Cats är en musikal som jag känner väl till och jag är extremt glad över att äntligen få spela rollen som Grizabella. Att sedan få framföra denna klassiska musikal i en intim miljö för den svenska publiken kommer bli fantastiskt, säger Gunilla Backman i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL