Kultur och nöje

Efter dödliga filmskottet: "Förbjud vapen"

Fotografen Halyna Hutchins, i gult, dog efter att ha blivit skjuten av misstag av skådespelaren Alec Baldwin. Bilden är tagen vid en tidigare inspelning. Arkivbild.
Foto: Jack Caswell/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Efter dödsfallet på inspelningen av westernfilmen "Rust", då den 42-åriga fotografen Halyna Hutchins blev skjuten, hörs nu röster från den amerikanska filmbranschen som vill förbjuda riktiga vapen på inspelningar, rapporterar Independent.

Exempelvis säger regissören Craig Zobel ("Mare of Easttown") att det inte längre finns någon anledning eftersom det går att använda sig av visuella effekter när skott ska avfyras.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kören coronadrabbad igen – ställer in konserter

Orphei Drängar tvingas ställa in årets Capriceföreställningar efter flera fall av covidsmitta i kören. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Uppsalakören Orphei Drängar ställer in helgens Capriceföreställningar efter att flera sångare konstaterats smittade med covid-19, skriver SVT Uppsala.

Totalt fem konserter skulle ha ägt rum under helgen. Alla sångare har under den gångna veckan testat sig dagligen. Inför fredagskvällens repetition stod det dock klart att ett dussintal sångare testat positivt, trots att samtliga sångare är dubbelvaccinerade, skriver kören i ett pressmeddelande.

"Efter nära dialog med smittskyddsläkaren Johan Nöjd om en sannolikt tilltagande spridning har vi därför tvingats fatta det tunga beslutet att skjuta upp föreställningarna", säger körens ordförande Magnus Sjögren.

Även i våras drabbades Uppsalakören av ett utbrott av covid-19 efter en valborgskonsert. Då testade åtta sångare som deltog positivt. Hösten 2020 tvingades Orphei Drängar ställa in all konsertverksamhet, däribland den populära Capricen.

Kultur och nöje

Norska Oscarsbidraget prisat i New York

Renate Reinsve spelar huvudrollen i 'Världens värsta människa', som har medvind. Pressbild.
Foto: Triart film
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Filmkritikerna i New York Film Critics Circle har delat ut sina priser för årets bästa filmer, skriver Deadline.

Norske Joachim Triers "Världens värsta människa" vann kategorin bästa utländska film och den danska animerade dokumentären "Flykt" av Jonas Poher Rasmussen blev den bästa icke-fiktiva filmen.

Jane Campion tilldelas priset för bästa regi för "The power of the dog". Bästa film blev det japanska dramat "Drive my car".

Bland övriga pristagare märks Lady Gaga, bästa kvinnliga skådespelare för "House of Gucci" och Benedict Cumberbatch, bästa manliga skådespelare för "The power of the dog".

Bästa manus gick till Paul Thomas Andersons "Licorice pizza" och bästa foto gick till "West side story".

Priserna ska delas ut på en gala den 10 januari.

Skåne

Tivolis lampor är där för att skapa känslor

I skymningen börjar belysningen komma till sin rätt på Tivoli i Köpenhamn.
Foto: Claes Hall
Skåne
danmark
Kultur och nöje
KÖPENHAMN Tivolis lampor kanske inte något man tänker på när man går runt och förlustar sig. Men de är faktiskt världsberömda, exklusivt formgivna för parken av ikoniska designers som Poul Henningsen. Ansvarig för belysningen idag är ljusdesignern Jesper Kongshaug. Han tar oss med på en rundtur i detta lampornas Eldorado.

Det är skymning, en lite magisk tid då alla Tivolis lampor sakta börjar framträda. Parken är folktom, förutom de som idogt arbetar med att få allt färdigt inför julmarknaden. Det är en snarast surrealistisk känsla. Längs gångar, dammar, alléer är det belysningar av alla de slag. Med Jesper som guide får man plötsligt upp ögonen för att det finns vackra och annorlunda lampor överallt.

Officeren och entreprenören Georg Carstensen startade Tivoli 1843. Den första direktören och tillika arkitekten var Knud Arne Pedersen. Han ansvarade för parken mellan 1899 och 1940 och formgav många av de gamla lampor vi ser än idag, bland annat de droppformade lamporna i huvudallén. De är för dagen vita och nyligen bytta från den orangea färgen de haft under Halloween. Varje årstid här på Tivoli har nämligen sin färg på lamporna. Julens är alltså vit, och man byter alla för hand.

Jesper Kongshaug är ljusdesigner och har jobbat på stora operahus och teatrar världen över.
Foto: Claes Hall

– Det tar tio dagar att byta dem, säger Jesper. De flesta är numera av LED men vi har några med gamla glödlampor kvar. Det viktiga är att få till den där varmgula färgen som glödlampor har.

På grund av Corona låg våra 1,2 miljoner lampor ute till havs för bara tre veckor sedan, och de skulle först in i Hamburg innan de kom hit. Det hade vi inte tid med så vi fick hämta de två containrarna i Göteborg och köra dem till Köpenhamn. Det var nervpirrande.

Vi går förbi en damm där en variant Poul Henningssons mörkläggningslampa står. Han blev chefsarkitekt 1941, mitt under brinnande krig, och fick i uppdrag att skapa en lampa där ljuset inte syntes uppåt, utan bara horisontellt. På så sätt kunde Tivoli vara öppet även på kvällen.

88 spirallampor

En annan ikonisk PH–lampa är spirallampan som hänger överallt. Det finns 88 stycken och de har en lite klurig mekanik som gör att de vit–grön–röda lamporna sakta snurrar.

– En man var anställd i 30 år för att serva dem. Det är en liten motor som driver den runt, förklarar Jesper och den gick bara sönder. Nu är de moderniserade så att de ska hålla.

Vi arbetar gärna med indirekt ljus och med ljus i alla nivåer, i träden, runt dammarna, på husen och i attraktionerna, i stället för att bara ha lampor längs med gångarna, lyser den dekorativa belysningen upp vägen för folk. Det vi vill är att skapa känslor.

Det finns många fler fantastiska lampor av Poul Henningsen, och av hans son Simon som efterträdde fadern. Gemensamt är att de båda tog fasta på Tivolis historia, och skapade något nytt som passade in i miljön. Lamporna har det indirekta ljus Poul Henningsen var så känd för. Det är något som Jesper också tycker är viktigt.

De vita lamporna är från Tivolis början på 1850-talet. De är de enda med glödlampor i.
Foto: Claes Hall

– Vi arbetar gärna med indirekt ljus och med ljus i alla nivåer, i träden, runt dammarna, på husen och i attraktionerna, i stället för att bara ha lampor längs med gångarna, lyser den dekorativa belysningen upp vägen för folk. Det vi vill är att skapa känslor.

En miljon besökare

Glittrande granar, ett träd med gigantiska röda hjärtan, drivor av doftande hyacinter som står och väntar på utsättning. Allt detta borgar för massor av julkänslor. En jättegran med lampor på varenda gren, ända in till stammen, tog enligt Jesper sex dagar och fem man att få upp. Men det hade kunnat bli en jul utan julbelysning.

– På grund av Corona låg våra 1.2 miljoner lampor ute till havs för bara tre veckor sedan, och de skulle först in i Hamburg innan de kom hit. Det hade vi inte tid med så vi fick hämta de två containrarna i Göteborg och köra dem till Köpenhamn. Det var nervpirrande.

– Men nu är det vackert julpyntat och många nya inslag finns med, bland annat olika ljusspel på marken och träden. De är coola och moderna – och temporära. Det där med tradition återkommer hela tiden i samtalet och för att riktigt poängtera det tar Jesper med oss ut på gatan, framför H.C. Andersenhuset där han jobbar. På taket är det gamla, kända neonfyrverkeriet i igång med sprakande ljussken. Det har man velat ta ner på grund av kostnaderna. Jesper pekar på rådhuset på andra sidan gatan.

Lamporna runt dammarna byts inför varje årstid eller högtid. Nyss var de orangea vid halloween. Och det görs för hand.
Foto: Claes Hall

– Där står H.C. Andersenstatyn och blickar upp på den belysningen. Det bara måste man ju bevara, ler Jesper.

Säkert är i alla fall (om inte corona slår till igen) att Tivoli kommer att glittra, glimma och skina på den miljon besökare man förväntar sig på julmarknaden.

Poul Henningsens berömda spirallampa från 1949.
Foto: Claes Hall

FAKTA

Tivoli grundades av journalisten Georg Carstensen1843.

Tivolis lampor är världskända och mestadels skapade av arkitekten/designern Poul Henningsen och hans son Simon.

Poul Henningsen var arkitekt på Tivoli 1941– 48 (med undantag då han flydde till Sverige 1943–45).

Han har skapat den ikoniska PH–lampan.

Simon P Henningsen var chefsarkitekt 1948–1974.

Jesper Kongshaug är ljusdesigner och har jobbat på stora operahus och teatrar världen över.

I år har man 1.2 miljoner lampor i julbelysningen.

En 12 meter hög julgran framför konsertsalen med 235 ljuskedjor med 35 250 lampor, tog fem man sex dagar att pynta.

Man har i år satsat mycket på temporära och interaktiva ljusinstallationer.

Kultur och nöje

Ariana Grandes nya singel i Netflix-film

Ariana Grande medverkar i filmen 'Don't look up' och har tillsammans med Kid Cudi även bidragit till soundtracket. Arkivbild.
Foto: Evan Agostini/Invision/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Ariana Grandes och Kid Cudis nya låt "Just look up" är det första låtsläppet från soundtracket till Netflix-komedin "Don't look up".

Låten beskrivs som en "midtempo"-ballad och finns nu att lyssna på i olika sociala medier, rapporterar Deadline.

Båda sångarna medverkar i filmen, som handlar om jordens undergång.

Huvudrollerna i filmen är två astronomer som upptäcker en av allt att döma förödande komet. De spelas av Jennifer Lawrence och Leonardo DiCaprio.

"Don't look up" får biopremiär den 10 december och kan ses på Netflix från och med den 24 december.

Kultur och nöje

Peter Stormare om nya serien: Helt sinnessjukt

Peter Stormare aktar sig för att bli sjuk. 'Det är många nära som har strukit med. Det kryper närmare och närmare', säger han.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Peter Stormare spelar polischef i nya serien "The box". Men han pratar hellre om svenskars bristande coronahyfs och om sina förfäders vedermödor.
– Jag är inte satt på jorden för min egen jävla skull, säger Hollywoodsvensken.

Peter Stormare har burit dubbla munskydd sedan mars 2020. Det förklarar han i en hotellobby i Stockholm där han är för att prata om den nya Viaplay-serien "The box".

– Jag vill ju inte bli sjuk. Det är ganska många runt omkring mig som har dött och det är inget roligt. Det är många nära som har strukit med. Det kryper närmare och närmare, säger han.

Los Angeles-bon är märkbart brydd över hur lite stockholmarna verkar bry sig om att pandemin fortfarande pågår. Ska det vara så svårt att stanna hemma, undrar han. Annat var det förr i tiden.

– Du, jag och till och med han därborta i hörnet, säger skådespelaren och slår ut med armen mot en kostymklädd man som ser obrydd ut trots den plötsliga uppmärksamheten från mördaren Gaear Grimsrud i "Fargo".

– Alla vi finns här bara för att våra förfäder har överlevt vad fan som helst. Där kan vi snacka pandemier, säger Stormare och fortsätter:

– Svält, masskjutningar, folk som har kommit in i byar för att döda och våldta. Jag sitter här bara för att mina förfäder gick igenom allt det där. Jag är inte satt på jorden för min egen jävla skull. Man får låta bli att gå på fester. Man får ha lite tålamod och inte börja skrika på regeringen.

"Ibland går det åt helvete"

"The box" utspelas på en nedgången polisstation i Kansas City, men alltsammans är inspelat på Djurgården i Stockholm. Inspelningen präglades av hård isolering, och inget blev lättare av att en "idiot" högt uppsatt i produktionen ändå blev smittad, förklarar Stormare.

– Alla andra skulle bo i en bubbla, men han skulle bo flott på Östermalm. Det var några andra som smittades också, men de var utbytbara, säger han.

Den engelskspråkiga serien är ett psykologiskt polisdrama med övernaturliga inslag. På rollistan finns skådespelare från flera olika länder, som brittiska Anna Friel och svenske Alexander Karim.

– Det är helt sinnessjuk att ett svenskt streamingföretag som Viaplay vågar göra det här. Jag har jobbat med dem förut och de vågar göra lite udda och konstiga saker. Ibland så går det åt helvete och ibland så går det jävligt bra, säger Peter Stormare.

Levde på makrill

I serien spelar han en trött polischef, som knappt orkar med sitt jobb för att han "har sett så jävla mycket". Peter Stormare tackade ja till rollen eftersom han är god vän med manusförfattaren, som fick fria tyglar med "The box".

– Han har jobbat länge i det militära och vill knappt prata om vad han gjorde där. Han säger att han har upplevt så mycket död och lidande och terror så att det räcker för fem–tio personer. Han säger att han är så trött på att skriva skräpmat, han vill skriva om det mörker som han fortfarande bär inom sig.

Men när han tackade ja visste han inte att han skulle få sitta inlåst i nästan två månader på det anrika hotellet Hasselbacken på Djurgården.

– Man fick rusa ner efter inspelning och få en iskall öl och en räkmacka. De hade öppet till halv åtta eller vad fan det var. Annars levde jag på makrill på burk, hårdkokta ägg och Kalles kaviar. Det var en konstig tid att spela in, men det kan ha blivit bättre eftersom alla var där hela tiden. Man kunde sitta på kvällarna och diskutera morgondagens scener.

Vill spela med Lennon

Peter Stormare tycker annars att han har gjort det mesta som han har velat uträtta inom skådespeleriet. Nu för tiden finns hans drömprojekt snarare inom musiken.

– Jag skulle väldigt gärna vilja göra något med John Lennon, men han finns ju inte kvar tyvärr. Det får bli i en himmel tillsammans med Jimi Hendrix.

Det där med Hendrix i himlen och ett liv efter detta är något som Peter Stormare tror stenhårt på.

– Det är mycket tråkigare att inte tro. Jag beklagar dem som tror att allting bara blir nattsvart. Då kan man lika gärna bli en gangster och gå omkring och mörda och råna folk.

Björn Berglund/TT

I 'The box' spelar Peter Stormare en livstrött polischef. Pressbild.
I "The box" spelar Peter Stormare en livstrött polischef. Pressbild.
Foto: Viaplay
Peter Stormare tycker att 'The box' är bra exempel på att Viaplay vågar visa lite udda inslag. 'Ibland så går det åt helvete och ibland så går det jävligt bra', säger han.
Peter Stormare tycker att "The box" är bra exempel på att Viaplay vågar visa lite udda inslag. "Ibland så går det åt helvete och ibland så går det jävligt bra", säger han.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Peter Stormare är aktuell i Viaplays serie ”The box”. Pressbild.
Peter Stormare är aktuell i Viaplays serie ”The box”. Pressbild.
Foto: Claudio Bresciani / TT

FAKTA

Fakta: Peter Stormare

Född 1953 i Kumla. Uppväxt i Arbrå i Hälsingland.

Bor i Los Angeles.

Tog examen på Teaterhögskolan i Stockholm 1981. Fick sitt genombrott på Dramaten. Han turnerade i världen med Ingmar Bergmans uppsättningar, vilket öppnade dörren till Hollywood och filmroller i bland annat "Fargo", "The big Lebowski" och "Armageddon". Har även medverkat i en rad svenska filmer, som "Jägarna 2" och "Hamilton".

Aktuell med en roll i det psykologiska polisdramat "The box" på Viaplay.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

IG

Swedbanks lansering av Apple Pay visar på mobil trend

Källa: Pexels
IG Apple Pay har varit tillgängligt på den svenska marknaden sedan hösten 2017. Alla storbanker har dock inte varit lika snabba med att erbjuda den mobila betaltjänsten till sina kunder. Nordea var först ut och bland annat Klarna och Komplett Bank har därefter lagt till tjänsten i sitt utbud. Den 4 december hoppade även Swedbank till slut på tåget, efter två år av dagliga frågor från kunder på företagets Facebooksida.

Varför Swedbank väntat tills nu med att erbjuda betalsättet är svårt att svara på. Kanske lades allt fokus på den egenutvecklade Swedbank Plånbok som länge har haft stöd för Samsung Pay, men alltså inte förrän nyligen även stöder Apple Pay. Oavsett anledning så visar Swedbanks anammande av Apple Pay att mobila applikationer i den svenska finanssektorn är en trend som de största aktörerna inte kan ignorera.

Börshandel och fysisk handel följer trenden

Handel på finansiella marknader är också något som mer och mer görs i mobilen idag. Möjligheten att kunna handla turbowarranter, CFD:s och barriers dygnet runt och på resande fot, är något som alltfler kunder i dag efterfrågar. I Sverige och sex andra europeiska länder lanserades nyligen tjänsten Turbo24, som förutom en webbaserad plattform har lagt stort fokus på mobilappar som stöder alla de funktioner som webbversionen erbjuder. Det har helt enkelt blivit hårdare krav från kunder att appar ska vara lika kraftfulla och ha samma verktyg som desktop-baserade plattformar erbjuder.

I den fysiska handeln är övergången till mobila lösningar som mest påtaglig i Sverige. Det är ingen slump att brittiska nyhetssajten The Telegraph i oktober utnämnde Sverige till världsmästare när det kommer till kontantlösa samhällen. Värdet av de kontanter som cirkulerar i Sverige har sjunkit med 27.5 procent på fyra år. Endast 60 procent hävdar att de använt kontanter över huvud taget den senaste månaden – i Japan är siffran 79 och i USA 70 procent. En av de största vinnarna på privatpersoners preferens att betala med mobilen är Swish som fortsätter ta marknadsandelar. 2014 utfördes 21 miljoner betalningar med Swish och 2018 var siffran 394 miljoner.

Betalningar med kort fortfarande störst

Kortbetalningar är fortfarande det populäraste betalsättet bland svenskar, även om det är betydligt lägre i jämförelse med de flesta andra europeiska länder och framför allt USA. Kortjättarna VISA och Mastercard har försökt simplifiera kortköp online med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Direktivet gör det enklare för konsumenter att verifiera köp, men det har också lett till tekniska utmaningar för e-handlare och betalväxlar att implementera den nya typen av kortköp.

Huruvida de nya direktiven är tillräckliga, och hinner implementeras tillräckligt snabbt, för att på riktigt konkurrera med de mobila betalningsalternativens framfart återstår att se – just nu ser inte den mobila trenden ut att bromsa över huvud taget. Finanssektorn tycks alltså dras mer åt fokus på mobilappar både när det gäller bankärenden, handel på börsen eller betalningar generellt. I alla fall om man ser till de största aktörernas satsning på området och nu senast kundernas rop på bankerna att erbjuda stöd för Apple Pay.

Kultur och nöje

Clooney erbjöds 300 miljoner - sa nej

George Clooney har tjänat tillräckligt med pengar. Arkivbild.
Foto: Vianney Le Caer/Invision/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje

En dags jobb och strax över 300 miljoner kronor in på kontot. Det låter kanske som en bra deal men i en intervju med The Guardian säger skådespelaren George Clooney att han tackade nej till erbjudandet.

– Jag blev erbjuden 35 miljoner dollar för en dags jobb. Det var en reklamfilm för ett flygbolag. Men jag pratade med Amal (Clooney, advokaten som är hans fru sedan 2014, reds anm) och vi beslutade att det inte skulle vara värt det, säger George Clooney.

I intervjun säger han att flygbolaget är nära förknippat med landet det verkar i.

– Det handlar om ett land som, trots att det är en allierad, agerar tveksamt ibland. Så jag tänkte: Om det här lämnar mig sömnlös om så bara för en minut så är det inte värt det.

Clooney gör däremot reklam för kaffe och har tidigare också gjort reklam för tequila.

Kultur och nöje

Stämningarna mot Travis Scott kan slås ihop

Sörjande vid en minnesstund för offren vid Astroworld i Houston. Arkivbild.
Foto: Robert Bumsted/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Tragedin på festivalen Astroworld i Houston har hittills resulterat i närmare 300 stämningar som riktar sig mot bland andra artisten Travis Scott och arrangören Live Nation.

Tragedin krävde tio människors liv och skadade hundratals. För att förenkla den rättsliga processen ska nu alla stämningarna slås ihop till ett enda fall.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kan bli åtal efter dödligt filmskott

Utredningen av vad som hände med det vapen som avlossades under inspelningen av västernfilmen 'Rust' pågår fortfarande. Arkivbild.
Foto: Cedar Attanasio/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Några av de personer som hanterade vapen på inspelningen av Alec Baldwin-frontade västernfilmen "Rust" riskerar åtal. Det meddelar New Mexicos allmänna åklagare Mary Carmack-Altwies, rapporterar Reuters.

Utredningen pågår fortfarande och det är oklart när den beräknas vara färdig.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL