Kultur och nöje

Gör upp med högstadietiden

Charlotte Cederlund grävde där hon stod inför sin ungdomsroman Så jävla operfekt, det svåraste hon gjort författarmässigt.
Foto: Maria Zandihn
Kultur och nöje
Lund
Litteratur I sin nya ungdomsroman Så jävla operfekt gör Lundabon Charlotte Cederlund upp med sin högstadietid en gång för alla.
– Det är en bok om att hitta dig själv, klassrummens hierarkier och mobbning, men också om tjejers kraft och vad man kan göra tillsammans. Metoo i miniformat, säger författaren.

Tänk om du hittade en liten lapp gömd bland dina saker där det stod ”Du är bra som du är”. Tänk om du hittat denna lapp när du dessutom gick i högstadiet och kanske tvivlade på dig själv och jämförde dig med alla andra. Detta är precis vad huvudkaraktären Emma gör i Charlotte Cederlunds ungdomsroman Så jävla operfekt, som på olika sätt belyser hur det är att vara tonåring, all press och stress som finns över prestationer och inte minst utseendet.

– Jag tror egentligen att jag har haft ett behov av att skriva berättelsen jättelänge, men tanken blev inte riktig förrän jag själv fick barn. Då ser man saker på andra sätt och får perspektiv. I det här med att föda barn så förändras ju kroppen och jag insåg att jag fortfarande bar på negativa känslor kring min kropp – precis som jag gjorde i högstadiet. Så här borde ingen känna, oavsett hur gammal man är. Så jag skrev ner 16 minnen från högstadietiden som sedan har utgjort stommen i boken, berättar Charlotte Cederlund.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Tidigare barnskådespelare skjuten till döds

Jonshel Alexander mördades i New Orleans. Arkivbild.
Foto: Gerald Herbert/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Jonshel Alexander, som hade en roll i den prisbelönta filmen "Beasts of the southern wild" är död. Hon sköts till döds i New Orleans i lördags, rapporterar Deadline.

Alexander sköts när hon satt i en bil tillsammans med en oidentifierad man. Ambulanssjukvårdare dödförklarade henne på platsen medan hennes sällskap själv kunde ta sig till sjukhus med lindrigare skador.

I "Beasts of the southern wild" från 2012 spelade Jonshel Alexander rollfiguren Joy Strong som lever i floddeltat utanför New Orleans, staden där Alexander var född och uppvuxen. Hon blev 22 år gammal.

Kultur och nöje

"Idol"-Jacqline: Hade förutfattade meningar

Jacqline Mossberg Mounkassa kommer bland annat att sjunga Beyoncés 'Halo'.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det är dags för semifinal i "Idol" – där hälften av de kvarvarande deltagarna tvingas lämna tävlingen.
Trots flera hyllningar från juryn vågar Jacqline Mossberg Mounkassa inte hoppas på en seger.

Den här ödesveckan i "Idol" är det fansen som får bestämma vilka låtar som deltagarna ska få sjunga från scenen. Jacqline Mossberg Mounkassa kommer bland annat att ta sig an Beyoncés "Halo".

Att hon skulle ta sig hela vägen till semifinal hade hon inte väntat sig – trots upprepade hyllningar från juryn.

– Jag har bara tagit det vecka för vecka. När man inser hur nära det är finalen – det känns overkligt och jättekul, säger hon.

Rädd för tävlingspress

Jacqline Mossberg Mounkassa har alltid sett det som en självklarhet att satsa på artistkarriären. Det musikaliska stödet från familjen är starkt, hon har bland annat en pappa som är producent och som själv har satsat på artisteriet.

I vuxen ålder har Mossberg Mounkassa varvat vanliga jobb med att hänga i studion och skriva låtar, och i våras släppte hon sin första singel. Men att söka till "Idol" var ingenting hon hade planerat, trots upprepade uppmaningar från omgivningen.

– Jag vet inte varför, jag kanske hade förutfattade meningar, att det är någonting annat än vad det är. Men en dag i augusti såg jag Bagge och Kishti på TV4, och de snackade om "Idolraketen", att det var 24 timmar kvar att söka. Och då tänkte jag att jag kanske borde göra det, säger Jacqline Mossberg Mounkassa.

När hon väl blev en del av programmet blev hon glatt överraskad.

– Det kanske handlar om mitt gäng, men det har inte känts som en tävling. Jag har varit rädd för tävlingspressen och att man ska jämföra sig med varandra, säger hon.

Målet: Skiva världshit

Förutom Jacqline Mossberg Mounkassa gör Lana Sulhav, Annika Wickihalder och Birkir Blær Ódinsson upp om finalplatserna.

TT: Vad tror du om dina segerchanser?

– Det skulle vara otroligt kul att vinna, men jag vågar inte säga någonting, alla är så himla grymma.

Oavsett hur det går på fredag så närmar sig "Idol"-resan sitt slut för i år, och Jacqline Mossberg Mounkassa har storslagna planer framöver.

– Jag vill börja jobba direkt, skriva musik och planera framåt i karriären, säger hon och fortsätter:

– Jag vill stå på de största scenerna och göra allt det där, skriva världshits.

Sofia Sundström/TT

Jacqline Mossberg Mounkassa sökte till 'Idol' via extraprogrammet 'Idolraketen'. Nu är hon i semifinal tillsammans med Lana Sulhav, Annika Wickihalder och Birkir Blær Ódinsson.
Jacqline Mossberg Mounkassa sökte till "Idol" via extraprogrammet "Idolraketen". Nu är hon i semifinal tillsammans med Lana Sulhav, Annika Wickihalder och Birkir Blær Ódinsson.
Foto: Jonas Ekströmer/TT

FAKTA

Fakta: Veckans låtar

Lana Sulhav – "Summertime sadness" av Lana Del Rey och "At last" av Etta James.

Annika Wickihalder – "Fix you" av Coldplay och "Skyfall" av Adele.

Birkir Blær Ódinsson – "Sign of the times" av Harry Styles och "Are you gonna be my girl" av Jet.

Jacqline Mossberg Mounkassa – "Halo" av Beyoncé och "Cool people" av Chloe x Halle.

Kultur och nöje

En skräckfylld återförening

Amanda Jansson gör huvudrollen i Hotellet.
Foto: Mattias Ahlm
Kultur och nöje
Ljuddrama Sju ungdomar, ett lyxhotell och otäcka saker som börjar hända. I det nya ljuddramat Hotellet är skräcktemat tydligt. I huvudrollen ser vi Amanda Jansson som överlevaren Ines.
– Det var med skräckblandad förtjusning jag gick in i de här extrema situationerna, säger Jansson med ett skratt.

I början av året såg vi henne som polisen Sara i Malmöserien Tunna blå linjen, en serie som hyllats av såväl kritikerkåren som tittarna. För tillfället pågår inspelningen av andra säsongen, men Amanda Jansson är även aktuell med ljuddramat Hotellet, för Sveriges radio P3, som precis släppts.

– Jag har lyssnat på P3 Serie, som dramat går under, tidigare och alltid tyckt att de gör så bra produktioner och faktiskt tänkt att det skulle vara väldigt kul att få vara med i något sådant. Och ja, det var det ju! När jag fick frågan var jag pepp på en gång, även om jag aldrig gjort ljuddrama tidigare, berättar Amanda Jansson.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Skavlan om slutet: "Har varit en fin resa"

Greta Thunberg och Michael Moore hos Fredrik Skavlan (mitten) 2019. Pressbild.
Foto: Johannes Worsoe Berg /Monkberry/SVT/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Efter 13 år som programledare för "Skavlan" tackar Fredrik Skavlan för sig på fredag.
– Det viktigaste jag har lärt mig är att ingen av de personer som jag har mött i programmet har visat sig vara exakt som jag trodde, säger han.

Under de senaste 13 åren har pratshowen "Skavlan" varit en av linjär-tv:s sista lägereldsbastioner på fredagskvällarna. Höstens säsong blir programmets sista och det är också med ett visst vemod som programledaren Fredrik Skavlan tackar för sig.

– Jag var förberedd på att det skulle bli mer och mer känslosamt, vilket inte har så mycket att göra med att jag tycker att det är så viktigt att vara programledare, utan mer med att jag har haft en väldigt kul arbetsplats. Mer eller mindre samma människor har jobbat tillsammans i dessa 13 år – och då blir man som en liten familj. Så jag tror att många av oss känner en form av vemod – det har varit en väldigt fin resa, säger han.

"Nordisk tanke"

Under årens lopp har ett stort antal mer eller mindre kända gäster slagit sig ned i fåtöljerna i tv-studion för att berätta sina historier, däribland Dalai Lama, Greta Thunberg och prinsessan Madeleine med maken Chris O’Neill.

Att bjuda in personer från olika bakgrunder – med skilda livserfarenheter – och ibland även vitt skilda åsikter – var också något helt nytt när programmet började sändas, enligt Fredrik Skavlan.

– När jag började för 25 år sedan handlade de flesta pratshower om antingen komik, underhållning, politik eller sport – men vi blandade allt detta till ett format. Och det var en väldigt nordisk tanke – att alla sorters människor skulle kunna mötas. Min tanke var att alla skulle kunna prata med varandra – gästerna skulle inte ha någon ångest över att träffa personer vars värderingar eller bakgrunder skilde sig från deras egna, säger han.

En av orsakerna till att pratshowen nu går in på sitt 13:e år kan vara att det muntliga samtalet på andra platser i vårt samhälle alltmer lämnat plats för mer digitala kommunikationsvägar, enligt den norske programledaren.

– På ett sätt upplever jag att det här formatet har blivit allt viktigare. Folk pratar allt mindre med varandra – vi sms:ar istället för att ringa och gömmer oss bakom små tangentbord. Men att se varandra i ögonen och ha ett samtal gör något med oss. Då måste vi stå för våra åsikter. Så det ser jag som en viktig funktion för det här programmet – att det kan inspirera till att hålla i gång pratet, säger han.

"Redo för det oväntade"

Såväl samhället som medielandskapet har genomgått stora förändringar under de 25 år som gått sedan den norske programledaren inledde sin journalistbana – och själv understryker han att ambitionen alltid har varit att ha ett öppet diskussionsklimat i "Skavlan".

– Det finns saker som var helt normala för mig att fråga om för 25 år sedan som jag inte skulle fråga om i dag – allt är avhängigt av tid, plats och kontext. Jag försöker att hålla högt i tak, och jag tycker att man ska ha en mer förlåtande inställning kring vad man får lov att prata om och hur, säger han.

Vad som står på agendan efter att det sista programmet har sänts är fortfarande en öppen fråga – men något Fredrik Skavlan tar med sig från tv-åren är att vara redo för det oväntade.

– Det viktigaste jag har lärt mig är att ingen av de personer som jag har mött i programmet har visat sig vara exakt som jag trodde. Du kan göra hur mycket research som helst, men det dyker ändå alltid upp något oväntat. Så jag har också fått utmana mina fördomar genom åren, säger han.

Anna Grönberg/TT

FAKTA

Fakta: Skavlan

Fredrik Skavlan är född 1966 i Oslo.

Han inledde sin journalistkarriär på de norska tidningarna Morgenbladet, Aftenposten och Dagbladet. 1996 blev han anlitad som programledare för pratshowen "Absolutt". Två år senare ledde han pratshowen "Først & sist".

2009 började pratprogrammet "Skavlan" att sändas i Sverige och Norge. Den 3 december sänds det sista programmet med honom som programledare, totalt har det blivit 303 avsnitt.

Kultur och nöje

Klimat, krim och Sydafrika teman på bokmässan

Pascal Engman, Denise Rudberg, Hans Rosenfeldt och Anna Jansson medverkade i Crimetime under årets bokmässa i Göteborg. Pressbild.
Foto: Emma Grann
Kultur och nöje
Kultur och nöje Sydafrika, klimatkrisen och deckare. Det är de teman som kommer att genomsyra nästa års bokmässa i Göteborg.
PREMIUM

Sydafrika skulle ha varit temaland på bokmässan redan i fjol, men på grund av pandemin pausades satsningen. 2022 görs ett nytt försök, Sydafrikas litteratur och aktuella samhällsfrågor ska speglas i seminarier, samtal, på mässgolvet och i poetiska framträdanden.

Dessutom blir Crimetime, Sveriges största deckarfestival som arrangerats på bokmässan sedan 2018, ett eget tema.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Zara Larsson överraskade på Avicii-konserten

Ella Tiritiello och Zara Larsson på arenakonserten Together For A Better Day.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Zara Larsson var kvällens stora överraskning på Avicii Arena-konserten Together for a better day.
Flera artister, bland andra Miriam Bryant och Jireel, delade med sig av sina erfarenheter av psykisk ohälsa.
– Du förtjänar att må bra, ropade Bryant från scenen.
PREMIUM

Runt 10 000 personer var på plats när Avicii Arena-konserten Together for a better day bjöd på ett fullspäckat schema med den svenska artisteliten, Kungliga Filharmonikerna och flera dansare. Syftet med spelningen är att uppmärksamma ungas psykiska ohälsa, på initiativ av Tim Bergling Foundation, en stiftelse som grundades av artistens familj efter att han tog sitt liv 2018.

Först ut var kvällens överraskningsartist. Tillsammans med 14-åriga Ella Tiritiello framförde världsstjärnan Zara Larsson Aviciis låt "For a better day" – något som resulterade i ett stort jubel från publiken.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Baldwin: Jag avfyrade aldrig vapnet

Alec Baldwin har för första gången svarat på frågor om vad som hände på en filminspelning i New Mexico i oktober. Arkivbild.
Foto: Jae C Hong/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Skådespelaren Alec Baldwin uppger att han aldrig avfyrade vapnet som dödade filmfotografen Halyna Hutchins under en inspelning i oktober.
PREMIUM

I en intervju med amerikanska tv-kanalen ABC, som sänds på torsdagen, talar Baldwin för första gången ut om "Rust"-tragedin. I ett två minuter långt klipp som släppts i förväg och som TMZ tagit del av, svarar en känslosam Baldwin på frågor från nyhetsankaret George Stephanopoulos.

En fråga kretsar kring det faktum att pistolen avfyrades under repetitionen, trots att det enligt uppgift inte krävdes enligt manuset. Baldwin svarar då den något förvånade reportern:

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Vaccinpass på Avicii Arena: "Jätteenkelt"

Sofia Ocklind Rastbäck och Anna Ocklind, Klas Ocklind Rastbäck och Tobias Rask var bland de första i kön till arenakonserten Together for a better day. De är positiva till kravet på vaccinpass. 'Jag tycker att det är bra, både för att minska smittspridningen och få fler att vaccinera sig', säger Sofia Ocklind Rastbäck.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Krav på vaccinationsbevis har införts i Sverige – samma dag som arenakonserten "Together for a better day".
Totalt beräknas runt 10 000 personer närvara – och enligt flera besökare gick det smidigt att ta sig in i arenan.
PREMIUM

Johanna Forsberg anlände till Avicii Arena strax efter att portarna öppnades på onsdagen.

– Det var jätteenkelt, det var bara att ta fram vaccinpasset och legget så var man färdig, säger hon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL