Ekonomi

Stopp för dubblade avgifter på Heathrow

Heathrowflygplatsen verkar inte få höja passageraravgifterna så mycket som ägarna hoppats. Arkivbild
Foto: Matt Dunham AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Den brittiska flygmyndigheten CAA vill begränsa utrymmet för planerade höjningar av passageraravgifter på Heathrowflygplatsen, som brottas med finansiella problem i pandemins spår.

Flygplatsen, Storbritanniens största, hade föreslagit avgifter på upp till 43 pund (cirka 510 kronor) per passagerare. Men myndigheten vill att avgifterna i stället läggs på högst 34:40 pund (cirka 410 kronor) per passagerare.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Börsen backar efter omikron-oro

Världens ledande marknader backar. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi

De flesta bolagen på storbolagslistan på Stockholmsbörsen backar. Strax efter klockan 15 ligger OMXSP-indexet minus 0,6 procent.

Bland de bolag som tappar finns Volvo, minus 0,4 procent, Astra Zeneca, minus 1,9 procent och Sandvik, minus 1,4 procent.

Volvo Cars, som rapporterat på morgonen, stiger 7,3 procent.

Nya uppgifter kring virusvarianten omikron gör att världens ledande marknader drabbats av förnyad oro. I en intervju med The Financial Times uppger vd:n för Moderna att företagets framställda vaccin troligtvis inte är lika effektivt mot omikron som mot den tidigare delta-varianten.

På de ledande börserna i Europa är det också röda siffror. Frankfurt backar 0,6 procent, London 0,5 procent och Paris 0,3 procent.

Ekonomi

Sämre försäljning i USA under cyber-måndagen

Inte lika mycket nätshopping som förr i USA. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ekonomi
Ekonomi

För första gången minskade nätförsäljningen i USA under måndagen, det vill säga måndagen efter Black Friday, skriver Cnbc. Det brukar vara rekordhandel för nätbutikerna just den dagen, men så inte detta år.

Enligt data från Adobe Analytics tappade handeln 1,4 procent jämfört med i fjol.

Samma mönster syntes enligt Cnbc under Black Friday och Thanksgiving i år – folk handlade inte lika mycket på nätet som tidigare. Uppgifter finns också om att köpfesten i fysiska butiker kom av sig, det var inte lika smockfullt i affärerna som annars.

Ekonomi

Kräver ersättning efter misslyckad sprängning

Götaälvbron (tv) håller på att rivas. Stora delar som syns på bilden är redan borta. Det var vid rivningen av ett brostöd som en sprängning gick snett. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Ekonomi
Ekonomi Göteborgs stad krävs på skadestånd för den misslyckade sprängningen i samband med rivningen av Götaälvbron. På Göteborgs stad betraktar man dock sprängningen som en olyckshändelse.

Det är hamnföretaget Vänerhamn i Karlstad som vill ha ersättning för den stora påverkan på sjöfarten som avstängningarna av farleden orsakade.

– Vi tappade väldigt mycket godshantering som vi skulle haft, säger Vänerhams vd Göran Lidström till P4 Väst.

Hur mycket pengar det handlar om vill han däremot inte uppge.

Götaälvbron har ersatts av den nya Hisingsbron. Den gamla bron från 1939 håller på att rivas. Vid rivningsarbetet skulle ett brostöd sprängas bort. Men sprängningen gick snett vilket ledde till att stora betongblock blev liggande kvar i anslutning till farleden.

Då det fanns risk för att fartyg skulle kunna skadas av de kvarvarande delarna kunde farleden inte öppnas som planerat efter sprängningarna. Det innebar ett oplanerat stopp för frakttrafiken från Vänern.

På Göteborgs stad betraktar man sprängningen som en olyckshändelse.

– Det är förståeligt att man vill hålla någon ansvarig. Vi lämnar över skadeståndsärendet till försäkringsbolaget som gör sina juridiska värderingar, säger Christer Niland, avdelningschef för stora projekt på trafikkontoret i Göteborg till radion.

Sedan några dagar tillbaka är leden öppen igen.

Jonas Dagson/TT

Ekonomi

Bensinen och dieseln 50 öre billigare

Billigare att fylla tanken. Arkivbild.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Ekonomi
Ekonomi

I måndags sänktes drivmedelspriserna kraftigt. Och det kan komma mer. På tisdagen fortsätter världsmarknadspriset på olja ner ytterligare.

De ledande drivmedelskedjorna sänkte på måndagen bensinpriset med 50 öre litern till 17:29 kronor. Även dieseln blev 50 öre billigare och kostar nu 18:97 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer.

Bakgrunden är rejält fallande råoljepris på världsmarknaden i spåren av förnyad smittoro som bedöms kunna sänka efterfrågan på den fossila produkten. På tisdagen fortsätter oljepriset ner ytterligare, minus tre procent till 71 dollar för ett fat Nordsjöolja.

Ekonomi

Trafikverket vill låna till satsningar i norr

Här får första delen av Norrbotniabanan, 2018, tummen upp av Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och dåvarande statsminister Stefan Löfven (S). Arkivbild.
Foto: Erik Paulsson-Rönnbäck/TT
Ekonomi
Ekonomi Stora satsningar görs i norra Sverige för att möta industrins behov, enligt Trafikverkets uppdaterade planering för väg och järnväg de kommande tio åren.
För lite och för sent, är några kommentarer.

Trafikverket föreslår fortsatt stora satsningar på järnvägen, framför allt en upprustning av Malmbanan via lånefinansiering. Den sista sträckan, Skellefteå – Luleå, på Norrbotniabanan ska också byggstartas, även om det ligger sent i planperioden. Förmodligen dröjer det till efter 2035 innan den är helt klar.

Det framgår av Trafikverkets förslag till uppdatering av trafikplanen 2022 – 2033, som regeringen nästa år ska ta slutlig ställning till.

Bra med lånefinansiering

Trafikverket satsar också pengar till de större vägarna kring Skellefteå.

– För lite och för sent, baserat på den ram som regering och riksdag lagt fram, säger Jens Holm, vänsterpartist och ordförande i Riksdagens trafikutskott.

Han välkomnar förslaget att låna till Norrlandspaketet och tycker att det borde kunna göras med höghastighetsbanorna också, så att budgetmedel kunde frigöras till annat.

Även pågående arbete med att bygga ut de nya höghastighetsbanorna fortsätter, till att börja med främst på sträckorna som ligger närmast de tre storstäderna. Den preliminära planen är fortsatt att de ska kunna vara färdiga 2045. Trafikverket har gjort nya kalkyler, som pekar på att kostnaderna kan sänkas med 65 miljarder kronor, jämfört med nuvarande bedömning på runt 325 miljarder kronor.

Av alla nyinvesteringar går 80 procent till järnvägen.

Vägarna förfaller

Behovet av att rusta upp vägnätet är större än de tilldelade pengarna, enligt myndigheten. Tillståndet på det statliga vägnätet har gradvis försämrats och lär så fortsätta, enligt myndighetens bedömning, om inte politikerna tilldelar mer pengar.

– Vi har fått ökade anslag till vägunderhåll, men tyvärr inte i den utsträckning som behövs, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på en pressträff.

Myndigheten ska försöka prioritera de högtrafikerade vägarna.

– Men det blir mer avhjälpande åtgärder än förebyggande, säger Lena Erixon.

Planen innehåller generellt sett högre ambitioner än vad det finns avsatt utrymme. Totalt har kostnaderna skenat med 50 procent för planlagda men ännu ej startade byggprojekt i väg och järnväg, enligt Trafikverket. Många nya investeringsprojekt får därför anstå och skjutas på framtiden.

Tränger undan

"Sammanlagt rör det sig om nio investeringar i gällande plan som föreslås förskjutas i tid så att de slutförs efter 2033, vilket innebär att totalt 11 miljarder kronor förskjuts till efter planperioden", skriver Trafikverket i den nationella planen.

Som vanligt knorras det på olika håll över prioriteringarna, speciellt över förseningarna. Bland annat Stockholms handelskammare undrar var pengarna är till fyrspårig järnväg mellan Stockholm och Uppsala. Nyttan av höghastighetsbanorna kan ifrågasättas och kostnaderna för densamma tränger undan andra viktigare satsningar, enligt näringslivsorganisationen.

Olle Lindström/TT

FAKTA

Fakta: Trafikverkets förslag

Sammanlagt 799 miljarder kronor innehåller den uppdaterade infrastrukturplanen, 2022 – 2033, i 2021 års prisnivå. Det är en ökning med 25 procent i fasta priser jämfört med föregående plan 2018 – 2029.

Medlen fördelas enligt följande:

• 165 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande (drift, underhåll och reinvesteringar) av statliga järnvägar

• 197 miljarder kronor ska avsättas till vidmakthållande av statliga vägar, inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar

• 437 miljarder kronor ska användas till utveckling av transportsystemet. Av dessa anger regeringen i direktivet att 107 miljarder kronor bör avsättas till nya stambanor för höghastighetståg, och 42 miljarder kronor till länsplanerna, som tas fram av regionerna och lämnas in separat.

52 miljarder kronor hämtas in från bland annat trängselskatt och banavgifter.

Ovanstående är Trafikverkets förslag. Beslut tas av regering och riksdag nästa år.

Källa: Trafikverket

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

NannyPoppins

Fler tar hjälp av nanny - ökningen väntas fortsätta när RUT-avdraget tredubblas

NannyPoppins Det finns just nu ett stort intresse av att anlita en nanny. Barnvaktsföretaget NannyPoppins beskriver hur det finns ett stort intresse för att få hjälp med barnpassning och att det stora intresset förväntas växa när möjligheten att göra skatteavdrag för tjänsten utökas.

Det är en fantastisk förmån att vara förälder. Du får möjligheten att se ett barn växa upp och formas till en egen människa och utvecklas år för år. Men med det sagt så behöver föräldraskapet inte alltid vara enkelt - det är prövande att vara förälder. Du måste ha förmågan att prioritera mellan saker i livet, du aldrig hade velat prioritera mellan. Det gäller därför att göra de val och beslut som är bäst för familjen som helhet - även om det inte finns något facit över vad som är rätt beslut i alla situationer. Ett sätt att frigöra mer tid att göra de saker du vill och behöver göra som förälder är att ta in en nanny. En nanny som kan bidra till omsorgen av ditt barn och avlasta dig som förälder några timmar i veckan och på så sätt frigöra tid för att ni kan göra annat.

Nanny - möjliggör tid för karriär och socialt liv

Möjligheten att få hjälp av en nanny innebär att man skapar tid för annat som man tidigare inte haft tid att göra. Det kan handla om att arbeta de där extra timmarna på jobbet, kanske för att senare kunna göra anspråk på en chefstjänst eller annat roligt uppdrag man är intresserad av. Det kan också innebära att man får mer tid över till att träffa vänner, eller släkt.

Trygg barnvakt

En av NannyPoppins viktigaste fokusområden är trygghet. Det är viktigt att familjen känner sig trygg med att den barnflicka man anlitar är pålitlig och trygg i omsorgen av ens barn. Därför har NannyPoppins ett mycket seriöst rekryteringsförfarande där bara en ett fåtal av hundra sökanden får jobbet. Rekryteringsförfarandet innehåller flera olika djupintervjuer samt tester och ett krav är att personen innan den anställs som barnvakt, har erfarenhet av att passa barn. NannyPoppins kontrollerar även att personen inte förekommer i belastningsregistret, samt gör flertalet slagningar i offentliga register för att kontrollera att personen inte förekommer i övriga domstolstvister. Vill du läsa mer om NannyPoppins rekryteringsprocess av barnvakt.

Pedagogisk barnflicka

Det blir allt vanligare att föräldrar önskar en pedagogisk nanny. Det handlar givetvis inte om att mötet mellan barnvakt och barn ska bli en undervisningssituation, utan att de lekar och aktiviteter som nannyn gör med barnet har en pedagogisk baktanke i syfte att utveckla barnets förmåga att läsa, skriva, räkna och tala. Det går även att ägna en viss del av tiden med nanny till traditionell läxläsning, Skatteverket medger att 10 procent av barnpassningstillfället får ägnas åt detta givet att familjen i fråga vill ha fullt RUT-avdrag.

Handplockad nanny

NannyPoppins handplockar alltid en nanny till er familj. Det innebär att företaget lyssnar in era behov och förutsättningar och utifrån det sätter er i kontakt med en av bolagets nannys som stämmer in på era önskemål. Ni får träffa er nanny för ett första gratis möte och därefter ta ställning till om ni vill gå vidare. Det finns även andra aktörer som arbetar med barnpassning, en sådan är myNanny, läs mer om myNanny här och hitta en nanny.

Ekonomi

Jocke och Jonnas influerarbolag handelsstoppat

Sociala medier-profilerna Jocke och Jonna Lundell. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi

Nasdaq har handelsstoppat Jocke och Jonnas influerarbolag på First North, skriver DI.

Kameraföretaget Newton har bestämt sig för att köpa influerarbolaget Influencer Panel, som är en plattform som kopplar ihop varumärken med influerare, och som paret varit med att grunda.

Köparen har därefter bytt ut verksamheten i sitt bolag, via ett så kallat omvänt förvärv, så att influerarbolaget hamnat på börsen, enligt DI.

Men nu har alltså börsen satt stopp. Anledningen är att ändamålsenlig handel i bolaget inte kan garanteras, enligt börsen.

– Vi har bedömt att aktien i bolaget just nu inte bör handlas på First North, säger kommunikationschefen på Nasdaq David Augustsson till DI.

Han kan inte säga om, eller när, stoppet kan hävas.

– Det är också upp till bolaget att åtgärda de brister som vi funnit. Så vi kan inte ge någon tidshorisont just nu, utan vi får helt enkelt be att få återkomma till marknaden när eller om vi bedömer att handeln kan återupptas, säger David Augustsson till DI.

Johanna Cederblad/TT

Ekonomi

Fransk inflation den högsta på 13 år

Inflationen i Frankrike stiger. Arkivbild.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Frankrikes inflation stiger, under november nådde inflationen den högsta nivån på 13 år. Konsumentpriserna steg 0,4 procent jämfört med oktober och inflationen blev 3,4 procent för november.

Det var högre än väntat, enligt Reuters sammanställning låg förväntningarna på 3,2 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Inflationen ökar i eurozonen

Pengarna blir värda mindre. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Inflationen i eurozonen har ökat under november, då energipriserna rusar.

I oktober var inflationen 4,1 procent, men under november har den stigit till 4,9 procent, enligt siffror från Eurostat.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL