Kultur och nöje

Operalegendar död – blev 74 år

Edita Gruberova uppträder på Statsoperan i Wien där hon uppträdde över 700 gånger. Arkivbild.
Foto: Axel Zeininger/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur
PREMIUM

Den världsberömda operasångerskan Edita Gruberova är död. Hon avled på måndagen i Zürich i Schweiz, uppger hennes agentur för AFP.

Koloratursopranen Edita Gruberova föddes i Bratislava i dåvarande Tjeckoslovakien 1946. Hon debuterade 1968 i en uppsättning av "Barberaren i Sevilla", men det verkliga genombrottet fick hon två år senare på Statsoperan i Wien som Nattens drottning i "Trollflöjten". Rollen skulle hon få sjunga hela 148 gånger genom åren.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Diggiloo växlar upp 2022

Per Andersson från en av sommarens föreställningar. Nästa år tar en annan komiker hans plats i Diggiloogänget.
Kultur och nöje
Kultur och nöje 2020 ställdes hela turnén in, i somras blev det bara 16 spelningar inför en begränsad publik, men 2022 är Diggiloo tillbaka i gammal god form. - Det känns som att efterfrågan är väldigt stor, säger producenten Patrik Krall.

Det är två år sedan Diggiloo senast besökte Malmö, men nästa år blir allt som vanligt igen. Det innebär att artistuppbådet, där det första namnet avslöjas under onsdagen, samlas i Malmö Arena för att repa i 8-10 dagar för att sedan ha premiären där den 3 juli. Sedan väntar en turné runt hela landet med totalt 25-30 spelningar.

Övriga spelplatser i Skåne är Ystad (8 juli), Kristianstad (21 juli) och Båstad (23 juli).

– I Båstad har vi gjort 33 spelningar hittills, sedan premiären 2003. 3449 av de 3500 som hade köpt biljetter till 2020, då turnén ställdes in, har valt att behålla dem, så det tyder väl på att det finns ett sug, säger Patrik Krall.

Patrik Krall ser fram emot sommaren 2022. - Jag tror det vore märkligt om utomhusarrangemang har några restriktioner då, säger han.
Foto: Kristofer Sandberg

Artisterna till sommarens föreställning kommer, på adventskalendervis, att avslöjas under december, på sociala medier. Om personen som döljer sig bakom första luckan vill Patrik Krall inte säga mer än att ”hon är en ikon, som aldrig varit med förut”.

Som tidigare år har Diggiloogänget också en komiker med sig på turnén.

– Jag är oerhört nöjd med den värvningen, säger Patrik Krall, men vill i övrigt inte yppa mer än att det också är en debutant i sammanhanget.

Den 13 december visas en konsertfilm, med ”bakom kulisserna”-scener från sommarens föreställning på TV4. Och framöver siktar Patrik Krall på att exportera Diggiloo-konceptet även till andra länder.

– Vi har börjat titta på att göra ett liknande arrangemang, givetvis med inhemska artister, i Norge, Finland och Italien.

Kultur och nöje

Chefen för Helsingborgs stadsteater slutar

Kajsa Giertz. Pressbild.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Kajsa Giertz lämnar jobbet som chef för Helsingborgs stadsteater. Hon lämnar över stafettpinnen i slutet av nästa år.

"Det var ungefär det här tidsperspektivet jag såg framför mig när jag tillträdde tjänsten sommaren 2016. Och som planen ser ut nu, kommer jag att avsluta dessa lärorika och inspirerande år vid teatern med ett regiuppdrag på Storan nästa höst", säger Kajsa Giertz i ett pressmeddelande.

Kultur och nöje

"Ett jättebra val för hela kulturbranschen"

Valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister möts med alltifrån försiktigt positiva till översvallande reaktioner.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Ett överraskande men "utmärkt" val. Reaktionerna på beskedet om att Jeanette Gustafsdotter blir ny kulturminister går från det försiktigt positiva, till det översvallande.

Nationalmuseums chef Susanna Pettersson välkomnar utnämningen med stor entusiasm.

– Från museiperspektiv är det så klart ett alldeles utmärkt val och samtidigt ett jättejättebra val för hela kulturbranschen, säger hon och fortsätter:

– Jeanette är jätteduktig och har under pandemin analyserat inte bara museer utan hela kultursektorn, hur den har klarat sig. Hon har djup kunskap om kulturen. Jag är jättejätteglad och nöjd – och stolt så klart.

Ulrika Hyllert ordförande för Journalistförbundet, är också nöjd med valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister men framhåller samtidigt att den nya kulturministern väcker höga förväntningar.

"Har höga förväntningar"

– Det är såklart väldigt välkommet med någon som har så djup och bred kompetens i mediefrågor. Med det sagt har vi också väldigt höga förväntningar på Jeanette Gustafsdotter. Här ska det inte behövas någon startsträcka för att kunna börja arbeta med de här frågorna, säger hon.

– En fråga som hon varit väldigt personligt engagerad i är hot och hat mot journalister, vi har höga förväntningar på vad hon ska kunna åstadkomma under de här månaderna.

Peter Fornstam, som är vd för biokedjan Svenska bio och ordförande för Sveriges Biografägareförbund, är försiktigt positiv.

– Vi måste ge henne möjligheten att göra sin förklaring. Men det var intressant i Magdalena Anderssons regeringsförklaring att hon nämnde filmen och hela Sverige. Det tyder någonstans på att filmen som område ändå är med. Det är viktigt för biograferna att man tänker hela Sverige, säger han.

"Väldigt överraskande val"

Calle Nathanson, vd för Folkets hus och parker, hade inte förväntat sig att Magdalena Andersson skulle lyfta fram Jeanette Gustafsdotter som kulturminister.

– Det var ju ett väldigt överraskande val. Jeanette Gustafsdotter är en person som jag har träffat, inte minst i sakrådet där hon har varit med som representant för Sveriges Museer. Hon har verkligen följt pandemin och alla de förvecklingar som varit. I det arbetet har hon varit väl insatt och gjort ett bra intryck, så mycket kan jag säga, säger han.

– Sedan har hon ju mediebakgrund och jag tänker att man här har tänkt att det är kort tid kvar till valet och att man verkligen måste fokusera på public service och mediepolitiken.

Moderaternas kulturpolitiska talesperson, Viktor Wärnick, framhåller i en skriftlig kommentar att det är sakpolitiken – inte personen – som är intressant:

"Vi moderater kommer noga fortsätta följa upp att principen om armlängds avstånd från politiken till kulturen efterlevs och stärks. Detta har sannerligen inte varit S-regeringens starkaste sida de senaste sju åren", skriver Wärnick.

Björn Berglund/TT

Sara Haldert/TT

Sara Ullberg/TT

Kultur och nöje

Hit kommer "Diggiloo" i sommar

Jessica Andersson vid förra årets turné. Arkivbild.
Foto: Patric Söderström/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Nu är det klart vilka städer som tar emot den ambulerande sommarshowen "Diggiloo" nästa år, skriver Hallands Nyheter.

Turnén drar i gång den 3 juli på Malmö Arena och fortsätter fram till den 20 augusti då den avslutas på Sundbyholms Slott i Eskilstuna.

Vilka artister som följer med den här gången avslöjas under de kommande veckorna i någon form av adventskalender på "Diggiloos" sociala medier.

Turnéplan: 3/7 Malmö, 6/7 Vetlanda, 8/7 Ystad, 9/7 Varberg, 13/7 Älvsbyn, 15/7 Höga kusten, 16/7, 17/7 Rättvik, 21/7 Kristianstad, 22/7 Vårgårda, 23/7 Båstad, 28/7 Åmål, 29/7 Vänersborg, 30/7 Gränna, 31/7 Borgholm, 4/8 Mariestad, 5/8 Karlskoga, 6/8 Hestra, 7/8Söderköping, Bollnäs, 13/8 Stockholm, 19/8 Sandviken, 20/8 Eskilstuna.

Kultur och nöje

Skandinavisk drömtrio till Kuben

Dreamer's Circus på Roskildefestivalen 2015.
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Sju Danish Music Awards och ett otal andra priser - med sin unika stil där folkmusik möter jazz har den skandinaviska trion Dreamers’ Cirkus vunnit både publikens och kritikernas hjärtan. För första gången på tio år kommer trion till Malmö för att spela.

Dreamers’ Cirkus bildades 2009 när Lundabon Ale Carr träffade de danska musikerna Rune Tonsgaard Sørensen och Nikolaj Busk på en jamsession i Köpenhamn och ljuv musik uppstod. Med violin, piano och cittra skapar trion musik som är både innovativ och elegant.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Privatlån.com

Lån - Jämför och ansök om lån online

Privatlån.com

Numera är det lättare än någonsin tidigare att ansöka om och jämföra olika lån. Skälet till detta är att det går att göra online samtidigt som det numera finns ett stort antal låneförmedlare som erbjuder dessa tjänster. Just detta ska vi ta oss en närmare titt på i denna artikel.

Låt en låneförmedlare göra jobbet åt dig

När du ska ansöka om att låna pengar kan du numera göra det hos en låneförmedlare. Det finns flera fördelar med att använda sig av en sådan. För det första slipper du själv sitta och ansöka om lån hos flera olika aktörer när du använder dig av en sådan. I stället räcker det med att göra en ansökan, därefter sköter låneförmedlaren resten åt dig. De kollar då nämligen upp hur dina möjligheter att få lån hos olika aktörer ser ut, jämför de olika låneerbjudandena du får och listar sedan dessa för dig. Du kan då välja det låneerbjudande som stämmer så bra överens som möjligt med dig och dina önskemål.

En av de stora fördelarna med detta är att du själv slipper slösa tid på att sitta och ansöka om lån hos olika aktörer samt jämföra dessa. Som tidigare nämnt gör i stället den låneförmedlare som du väljer att använda dig av jobbet åt dig. Detta är något som du kan spara oerhört mycket tid på.

En annan fördel med att använda sig av en låneförmedlare är att det då inte behöver göras alltför många kreditupplysningar i ditt namn. När det gäller kreditupplysningar med Upplysningscentralen, eller UC som det är mer känt som, vilket är det vanligaste upplysningsföretaget här i Sverige så är dessa nämligen inte bra för din kreditvärdighet. För varje kreditupplysning som görs på ditt namn med UC försämras nämligen din kreditvärdighet. Att då sitta och ansöka om lån hos flera aktörer som använder sig av just UC är därför något som kan få mycket negativa konsekvenser för din kreditpoäng. Detta behöver du dock inte oroa dig för genom att använda dig av en låneförmedlare. När du använder dig av en sådan görs det nämligen bara en kreditupplysning på dig. Detta innebär därför att din kreditvärdighet inte påverkas alltför mycket, inte alls på samma sätt som det hade gjort om du satt och ansökte om flera olika lån. Att använda sig av en låneförmedlare är därför bra eftersom du kan spara tid på att göra det, det har inte någon alltför allvarlig påverkan på din kreditvärdighet, och det ger dig så bra chanser som möjligt att finna bästa möjliga lån.

Saker att tänka på när du ska jämföra lån

Vad är det då värt att tänka på när man ska jämföra olika lån? En sak som det är en självklarhet att ha i åtanke är räntan. För dig som ska låna pengar är det förstås bättre ju lägre ränta ett lån har. Ju lägre räntan är desto billigare kommer det nämligen bli för dig att låna pengar. Detsamma gäller andra typer av avgifter som kan tillkomma till ett lån. Detta kan bland annat röra sig om en uppläggningsavgift och en aviavgift. Försök helt enkelt att välja ett lån med så låg ränta och så få andra avgifter som möjligt. Gör du det blir det nämligen billigare för dig att låna pengar.

En annan viktig sak att ta hänsyn till är hur lång tid som du har på dig att betala tillbaka lånet. Här gäller det att hitta en återbetalningstid som innebär en månadskostnad som du har råd med. Dock är det inte någon bra idé att använda sig av en alltför lång återbetalningstid. Ju längre återbetalningstid du väljer desto högre ränta får du nämligen på ditt lån. Välj därför en återbetalningstid som inte sträcker sig över en alltför lång period samtidigt som det ger dig en månadskostnad som inte är alltför hög och som du kommer att ha råd med.

Det är också viktigt att bestämma sig för ifall man ska satsa på ett lån med eller utan säkerhet. Men vad är då skillnaden mellan dessa båda typer av lån? För att börja med lån med säkerhet så är detta lån där du lämnar något i säkerhet till banken. Detta betyder att banken kan ta det som du lämnar i säkerhet från dig om det är så att du inte klarar av att betala tillbaka lånet så som det är tänkt. I många fall använder man samma sak som man lånar pengar till som säkerhet. Det är till exempel vanligt att man lånar pengar till att köpa en bostad eller en bil. När du gör det kan du då lämna någon av dessa saker som säkerhet till banken. Banken kan då nämligen ta de ifrån dig om du inte klarar av att betala tillbaka så som det är tänkt. Varför ska man då utsätta sig för den risken kanske du undrar? Svaret på den frågan är att för det första finns det aktörer som endast erbjuder lån med säkerhet, åtminstone när det kommer till större summor pengar. För det andra brukar lån med säkerhet ha lägre ränta än vad lån utan säkerhet har. Det har de eftersom banken inte tar en lika stor ekonomisk risk när de ger dig ett lån med säkerhet som de gör när de ger dig ett utan. Detta kan de därför kompensera för genom att erbjuda dig en lägre ränta.

Motsatsen till ett lån med säkerhet är alltså ett utan säkerhet. Ett sådant lån innebär att du kan låna pengar utan att behöva lämna något i säkerhet till banken. Detta är förstås en stor fördel, men det finns också en stor nackdel med lån utan säkerhet. Denna handlar om att lån utan säkerhet brukar ha högre ränta än sådana med säkerhet. Banken tar nämligen en större ekonomisk risk när de ger dig ett lån utan säkerhet. När det gäller ett sådant lån har de nämligen inget som de kan ta ifrån dig om du inte betalar tillbaka lånet så som det är tänkt. Detta får du därför betala för genom att få en högre ränta.

Kultur och nöje

Nya kulturministern: "Det är allvar nu"

Jeanette Gustafsdotter (S) blir ny kulturminister i Sverige.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Det står klart sedan Magdalena Andersson presenterat den nya regeringen.
– Kulturen har en nyckelroll i samhällets återstart, säger Gustafsdotter.

Miljöpartiet meddelade förra veckan att det lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Jeanette Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

I sin egen presentation säger hon sig bland annat vilja kämpa för principen om armlängds avstånd mellan makthavare och kulturutövare och för det fria ordet.

– Yttrandefriheten är allvarligt hotad i världen, i Europa och i Sverige. Yttrandefriheten är en stark förutsättning för en fungerande demokrati. I Sverige ska vi ha oberoende medier i hela landet och vi ska värna public service. Det är allvar nu, säger hon.

Gedigen kärlek till kulturen

Till TT säger Gustafsdotter att hon fått jobbet tack vare sin gedigna kärlek till kulturen och sin erfarenhet. Hennes viktigaste fråga är återstarten av kulturen efter pandemin, och hon konstaterar att kulturen fortfarande står inför stora utmaningar.

– Jag har själv varit i kultursektorn under hela pandemin. Jag vet hur tufft det har varit och jag vet hur tufft det kommer att vara, säger hon.

Den nya regeringen kommer att regera med högeroppositionens budget. För kulturbudgeten innebär det dock inga större förändringar, och väljarna kommer att märka av att det är en socialdemokratisk minister på posten, tror Gustafsdotter.

– Men än så länge är det för tidigt att säga hur. Det ligger tre jättespännande utredningar just nu men det är fortfarande min första dag på jobbet, säger hon.

Inte med i spekulationerna

Gustafsdotter fanns inte med i förhandsspekulationerna inför utnämningen. Där var den hetaste kandidaten snarare Lawen Redar, som är kulturpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Nyvalda statsministern Magdalena Andersson (S) presenterade Gustafsdotter och de andra ministrarna under dagens regeringsförklaring.

I regeringsförklaringens rader om kulturområdet slog statsministern fast att en fri och oberoende kultursektor är grundläggande för demokratin.

Hon påminde om att förstärkningar görs av kulturstödet till flera områden och nämnde vikten av oberoende medier och ett starkt public service. Hon nämnde också att kultur och rätt till språk stärks för de nationella minoriteterna, och att lagskyddet mot diskriminering skärps.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Jeanette Gustafsdotter

Är jurist med specialisering inom medie- och immaterialrätt samt journalist. Kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för Sveriges Museer.

Var dessförinnan vd för Tidningsutgivarna. Hon har också varit vice vd och kommunikationschef på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle och har haft styrelseuppdrag för bland annat Fryshuset och Gustavsbergs konsthall. Har dessutom varit expert i fyra departementsutredningar.

Har tidigare arbetat på Rapport, ABC-redaktionen på SVT2 och på TV4 samt som informationschef på Fastighetsägarna Sverige AB och som pr-konsult på Effektiva Media AB. Dessutom har hon varit vd för Mäklarsamfundet.

Hon har skrivit böcker som "Murvlarnas lagbok" och "Rätt i kris".

Kultur och nöje

Jordan B Peterson till Sverige

Jordan B Peterson. Arkivbild.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den populäre och omstridde kanadensiske psykologen och internetfenomenet Jordan B Peterson kommer till Sverige i sommar. Den 5 juni ställer han sig på scen på Hovet i Stockholm och den 8 juni är det dags för Scandinavium och Göteborg, enligt ett pressmeddelande.

Peterson är professor i psykologi vid universitetet i Toronto, men det är som samhällsdebattör han blivit världsberömd – bland annat genom sin populära kanal på Youtube, där han har 4,3 miljoner följare, och sin bästsäljare "12 livsregler: ett motgift mot kaos".

Han är känd som en förespråkare av oinskränkt yttrandefrihet och för sin kritik mot identitetspolitik, feminism och politisk korrekthet. Samtidigt har kritiker bland annat beskyllt honom för att vara högerpopulist och pseudo-intellektuell.

Sverigebesöket blir Petersons andra, senast han var här var 2018. Biljetterna släpps den 3 december.

Kultur och nöje

Antikt drama belyser efterspel av metoo

'Det är en berättelse om våld i samhället men också i våra privata hem', säger regissören Elli Papakonstantinous om 'Alkestis'.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Alkestis är en urbild av den självuppoffrande kvinnan. Men när grekiska Elli Papakonstantinous gästar Dramaten i Stockholm vänder hon upp och ner på Euripides antika drama. Här får kvinnan en röst – och även mannen skakas i sina grundvalar av våldet.

Historien är egentligen enkel, sammanfattar den grekiska regissören Elli Papakonstantinous, när hon pratar om Euripides drama "Alkestis". Pjäsen handlar om en kvinna som räddar sin man från döden genom att offra sig själv. Att författaren – som även skildrade Medeas öde – fokuserar på hur kvinnor offrades var ett slags erkännande och ett framsteg på den tiden, menar Elli Papakonstantinous.

– Men jag skulle inte kalla det en feministisk pjäs. Jag hoppas att vi tar det ett steg till.

Hon har länge omtolkat de klassiska grekiska dramerna, ofta utifrån feministiska teman. När hon bjöds in till Dramaten av teaterchefen Mattias Andersson ville hon skildra den brytningstid som metoo har inneburit. Förändringarna har varit "spektakulära" och viktiga, tycker hon.

– Men det finns fortfarande ett motstånd i diskussionerna. Det finns fortfarande våld som är svårt att upptäcka och osäkerheter som vi behöver hantera. Vi behöver se det från olika perspektiv. Då kan man ha ett öppet slut, snarare än ett slut med ett tydligt budskap. För det här är en pågående process, säger hon.

Lär sig offra

När Alkestis dör får hon sin man Admetos att lova att han inte ska svika sina barn genom att gifta om sig. Alkestis räddas sedan från underjorden av Herakles, och förs tillbaka till världen – men på villkoret att hon inte får tala under tre dagar. Beslöjad ges hon sedan bort till Admetos som en vandringspokal efter en brottningsmatch. Admetos tackar ja till "gåvan", och sviker därmed löftet till sin hustru.

– Alkestis är det absoluta offret, som står där och säger ingenting. Euripides pjäs slutar i tystnaden. Det är en fantastiskt sorglig tystnad, och för mig var det viktigt att bryta den, säger Elli Papakonstantinous.

Hon gör det genom att riva hål på fiktionen och bjuda in publik, ensemble och flera operasångare till att skapa ett musikaliskt verk i realtid. Papakonstantinous arbetar ofta med många röster, och för samman de antika berättelserna med vår tid. På sätt och vis ser hon också självbiografiska stråk i berättelsen: både hennes mamma och mormor fick lära sig självuppoffring – vilket de omedvetet förde vidare.

– Kvinnor får lära sig att det kvinnliga sättet att älska är att vara tålmodig och att offra sig för andra, för män och barn. Medan män lär sig att kärlek är något annat, det är att erövra det du önskar dig. Vi är impregnerade i de två sätten och även om vi har gått vidare lever knappt synbara beteenden vidare.

Ny typ av man

Elli Papakonstantinous vill komma åt den passiva aggressiviteten och det knappt synbara våldet i vardagen, allt som är svårt att få syn på – om man inte samtidigt ser den stora berättelsen. Det är just vad hon tycker att myterna hjälper oss med: de är vår gemensamma bakgrund och kollektiva undermedvetna.

När hon kombinerar dem med nutida myter söker hon också nya berättargrepp. En kamera filmar till exempel det våld mot Alkestis som aldrig syns i Euripides pjäs.

Men trots våldet är pjäsen mångtydig och gåtfull, påpekar Papakonstantinous.

– Det handlar väldigt tydligt om ett kvinnomord. Men om man tänker på att hon valde det själv blir det mer komplext. Och hur tar man upp den komplexiteten med rätt tonalitet i dag?

Elli Papakonstantinous menar att man måste granska hur patriarkatet förgiftar både män och kvinnor. När Admetos så grundligt sviker sin hustru skakas också han i grunden. Han blir förvirrad – på samma sätt som Papakonstantinous menar att många moderna män är. Ska vi komma vidare måste männen inkluderas, anser hon.

– I våra tider står mannen inträngd mot en vägg och ursäktar sig för det förflutna. Han känner sig sårbar och skyldig. Sårbarhet är bra men jag är orolig över den nya känslan av skuld bland männen. Det är en ny typ av man, som känner skuld men som inte vet vad han ska göra av den. Det är problematiskt om vi stannar i det.

Elin Swedenmark/TT

'I Euripides pjäs är Alkestis död och man ser inte hur hon dör. Hennes offer är utan blod. Men i min version är det inte så. Hennes våldsamma död skildras', säger regissören Elli Papakonstantinou som också vill visa hur vi blundar för det våld som pågår i hemmen.
"I Euripides pjäs är Alkestis död och man ser inte hur hon dör. Hennes offer är utan blod. Men i min version är det inte så. Hennes våldsamma död skildras", säger regissören Elli Papakonstantinou som också vill visa hur vi blundar för det våld som pågår i hemmen.
Foto: Jessica Gow/TT

FAKTA

Fakta: "Alkestis"

"Alkestis" har premiär på Dramaten i Stockholm 2 december.

Elli Papakonstantinous är regissör, librettist, översättare och aktivist, som har ett eget teaterkompani i Aten. Hon har också varit med och drivit fram ett stort kulturellt center i staden. Med pjäsen ”ODC after Homer” på Edinburgh Fringe Festival 2002 fick hon ett slags genombrott. ODC är också namnet på hennes eget kompani.

I rollerna bland andra: Shanti Roney, Karin Franz Körlof, Gunnel Fred, Joel Valois och Helmon Solomon.

FAKTA

Fakta: Elli Papakonstantinous om...

... teaterns potential att förändra.

– Det är ett utrymme där vi kollektivt, i nutid, kan skapa idéer och frågor. Det är den enda platsen där vi samtidigt kan vara offentliga och privata. Vi kan koppla samman vår privata berättelse och samtidigt vara en del av en kollektiv kropp. Det är ett sätt att beröra det kollektiva undermedvetna, och att ta upp sådant som vi inte får syn på i vardagen. Teatern kan göra det.

... behovet av nya berättargrepp:

– Över hela världen blir teaterpubliken äldre. De yngre går på konserter eller bio, eller strömmar filmer. Teater framställs som en gammal konstform och det har gått långsamt att utveckla nya berättarformer, de är djärvare inom andra delar av konsten. Men för mig är det viktigt att fortsätta utveckla berättandet.

... att arbeta i Sverige:

– Det har varit ett underbart äventyr. Jag tyckte så mycket om de här extremt begåvade skådespelarna. Runt Medelhavet där jag kommer från har skådespelarna en tendens att gå via sina känslor, men här handlar det mer om tekniken. Om man uttrycker känslor för mycket visar det bara ytan – här visar man mer känslornas kärna. De svenska skådespelarna förstår direkt vad som står på spel på scenen, och hur man ska spela med detaljer och små uttryck. Det gör det vardagligt, vilket för det närmre publiken.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL