Ekonomi

Volvo Cars tar över kinesisk bilfabrik

Volvo Cars tar över biltrafiken i Kina som producerar XC40 Recharge. Arkivbild
Foto: Michael Owen Baker AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Biltillverkaren Volvo Cars, på väg att noteras på Stockholmsbörsen, tar över ägandet av ägaren Geely Holdings bilfabrik i Luqiao, Kina.

Uppgörelsen med Geely innebär att Volvo Cars inom två år fullt ut kommer att äga alla fabriker som producerar Volvobilar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Så slår snön och vinterkylan mot elbilarna

Elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd och det drar ström att hålla värme i kupén om man blir stående.
Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi
Ekonomi Flera elbilar blev stående utefter vägarna i snöovädret i södra Sverige i veckan sedan batterierna tagit slut. Hur bra är egentligen elbilarna när vädret levererar en köld- och snösmocka?

Allt fler svenskar kör elbilar. Utvecklingen går fort. I oktober var 23 procent av de totala nyregistreringarna rena elbilar. Uppmärksamheten kring elbilar är naturlig.

– Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fossilbränslebil har säkert också fastnat, konstaterar Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.

Han antyder att elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd.

En tredjedel kortare räckvidd

– Mellan tummen och pekfingret har en elbil i genomsnitt en tredjedel kortare räckvidd när det är kallt, säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen i Sverige.

Bilen drar mer ström då kylan påverkar batteriet, däckens friktion ökar mot snön, luften blir tjockare och ger ökat luftmotstånd och el går åt till värmen i kupén.

– 40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder.

Han tillägger:

– Det finns inte större risk att bli strandsatt om du kör en elbil än om du kör en bensinbil. En van och påläst elbilsägare löper sällan sådana här risker.

– Jag vet att när man kör elbil på vintern så går det mer ström och saker kan hända på vägen. Därför måste man alltid ta höjd för det och ladda lite mer än vad man behöver.

Säkrare i vinterväglag

Sandberg konstaterar att det är tuffare att köra elbil på vintern, det vill han inte sticka under stol med. Samtidigt har elbilen fördelar i vinterförhållanden.

– Elbilen är betydligt säkrare på vintern för det är lättare att kontrollera antispinnsystemen med en elmotor.

Och det finns det en annan aspekt när man blir stående i en bilkö under lång tid.

– Jag sitter hellre fast i en bilkö i en elbil än vad jag gör i en bensinbil på grund av utsläppen från avgasröret. Det har hänt olyckor med kolmonoxidförgiftning.

En skillnad mellan bensinbilar och elbilar är möjligheten att komma i gång om tanken eller batteriet tömts. Har du en bensinbil räcker det med en reservdunk. För elbilen är det inte lika lätt.

– En möjlighet är att koppla en sladd från en elbil till en annan för att hjälpa varandra att återmata ström. Det finns redan hos några fabrikanter men om tre år kommer alla ha det, säger Stefan Pettersson.

Han framhåller att problemen med elbilar som fastnar i snön till viss del kan vara övergående.

Går ner i pris

– Batterierna går ner i pris. Det innebär att du för samma pris snart kan få en bil med större batteri. Det i sin tur ger längre räckvidd och då kommer vi att se mindre av det här problemen.

Pettersson vill sätta in frågan i ett större perspektiv.

– Vi har ett klimatproblem. Bensinbilar är inte ett alternativ. Alternativen är något annat varav elfordon är den mest rimliga möjligheten till ett rimligt pris. Då måste vi ge oss tid till att lära oss att hantera det, också när det är kallt.

Jonas Dagson/TT

'Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat', säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
"Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat", säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
Foto: Adam Ihse/TT
'40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder', säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
"40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder", säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
Foto: Adam Ihse/TT

FAKTA

Fakta: Att maximera räckvidden vid kyla

Så maximerar du elbilens räckvidd

• Ladda fram till avfärd – ett varmt batteri är effektivare än ett kallt.

• Värm upp bilen före start – slå på värmaren under tiden som bilen laddas. Då används energin från elnätet.

• Parkera inne eller under tak – ett uppvärmt garage är bäst eftersom batteriet då är varmt direkt från start.

• Borsta bort snö och is – borsta av hela bilen så noga du kan.

• Använd sätes- och rattvärmare hellre än kupéfläkten – full värme i kupén drar väldigt mycket kapacitet från bilens batteri.

• Kontrollera däcktrycket ofta – dåligt däcktryck ger ökat motstånd och med det ökar energiförbrukningen.

• Anpassa körstilen efter väglaget – sträva efter att hålla en jämn hastighet och undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar.

• Minska hastigheten – starta din resa tidigare och sänk hastigheten. Att sänka hastigheten kompenserar ofta den räckviddsförlust som kylan ger.

• Undvik oplogade vägar – håll dig till de större vägarna som oftare är fria från snö och modd.

• Försök hålla kupén torr – sparka av skorna innan du sätter dig i bilen för att undvika att släpa in snö.

• Underhållsladda vid korta stopp – ladda din bil medan du t ex handlar, så hjälper du batteriet att hålla rätt drifttemperatur. Det bidrar till ökad räckvidd. Passa på att värma bilen medan den står på laddning.

Källa: Bilbolaget och Elbilen i Sverige

Ekonomi

Hotellen går i otakt i återhämtningen

Logiintäkterna på Stockholmshotellen, som Grand Hôtel, är fortfarande väsentligt lägre än nivåerna före pandemin, visar månadssiffror för november från Benchmark Alliance. Arkivbild
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi

De svenska hotellens logiintäkter uppgick till 1,7 miljarder kronor i november, enligt Stockholms handelskammare, som hänvisar till statistik från marknadsundersökningsföretaget Benchmark Alliance.

Det kan jämföras med nästan 1,9 miljarder under motsvarande månad 2019, året innan pandemin slog till. Jämfört med läget under pandemivågen i november 2020 är det ett lyft på 248 procent.

Räknar man bort Stockholms län uppgick logiintäkterna till 1,1 miljarder kronor i november i år, vilket är bara 0,2 procent under intäktsnivån två år tidigare.

Att huvudstadsregionen släpar efter – med ett intäktsfall på 23 procent i november jämfört med samma månad 2019, ned till 604 miljoner kronor – hänger enligt Stefan Westerberg, chefsekonom på handelskammaren, samman med att Stockholm har större exponering mot internationella gäster.

Ekonomi

Bitcoin störtdyker i omikronfrossa

Vaccinationsprogrammet i Sydafrika har accelererats sedan omikronvarianten av coronaviruset uppdagades i slutet av november. Arkivbild
Foto: Jerome Delay AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det osäkra läget i covid-19-pandemin med spridningen av den nya omikronvarianten skakar finansmarknaden. Kryptovalutan bitcoin rasar med över 11 procent i lördagens handel.

Kryptovalutan har därmed tappat omkring en tredjedel av sitt värde sedan den historiska toppnoteringen den 10 november i år.

Som lägst var kursen under natten till lördagen nere på 42 100 dollar per bitcoin, men kryptovalutan återhämtade lite av raset under förmiddagshandeln och låg vid klockan 9.30 på 47 500 dollar.

Andra kryptovalutor följer med nedåt. Ether faller drygt 6 procent.

Kryptovalutorna har tillsammans med börser, räntor, reguljära valutor och råvarupriser varit ovanligt turbulenta sedan Sydafrika slog larm om den nya och till synes mer smittsamma varianten av covid-19-viruset den 24 november.

Sedan årsskiftet har bitcoin trots den senaste tidens kraftiga kursfall fortfarande gått upp från en kurs på knappt 29 000 dollar.

När coronapandemin bröt ut och stora delar av världsekonomin stängde ned i mars-april 2020 var bitcoinkursen som lägst nere på 3 850 dollar.

Ekonomi

USA:s kassa snart tom

USA:s finansminister Janet Yellen vill att kongressen lyfter skuldtaket, så att hon slipper beslut om inställda betalningar redan i december. Arkivbild
Foto: Andrew Harnik AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det så kallade skuldtaket i USA gör att Bidenregeringen står inför en likviditetskris om drygt två veckor.
För att undvika inställda betalningar krävs ett snabbt kongressbeslut, varnar tankesmedjan The Bipartisan Policy Center.
PREMIUM

Det ser kritiskt ut redan den 21 december, varnar tankesmedjan. Datumet har räknats fram genom att ställa prognoser om skatteintäkter mot federala utgifter.

Torsdagens kongressbeslut om att finansiera regeringen till mitten av februari 2022 minskar risken för nedstängningar av federal verksamhet. Men det hjälper inte mot risken för att den federala kassan sinar om staten slår i sitt självpåtagna och lagstadgade skuldtak.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Hyperinflation lockar svenskar till Turkiet

Kvinnor på semester på en strand i Adrasan väster om Antalya i Turkiet. Arkivbild.
Foto: Burhan Ozbilici/TT/AP
Ekonomi
Ekonomi Den skyhöga inflationen i Turkiet gör ett redan billigt turistland ännu billigare.
Landet har nu blivit ett av de populäraste resmålen för chartersvenskar.
PREMIUM

Den turkiska liran har tappat mer än 30 procent av sitt värde mot den svenska kronan de senaste tre månaderna. En viktig orsak till raset är de räntesänkningar som centralbanken genomfört i år. Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har bland annat sagt att han vill skydda befolkningen mot höga räntor, och dessutom sparkat flera centralbankschefer.

Att liran blivit svagare märks i de svenska charterbokningarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

CasinoHex.se

Tote erbjuder i samarbete med ATG betting på svensk hästsport i Storbritannien

CasinoHex.se Brittiska Tote Group har kommit fram till ett avtal med Sveriges före detta monopolföretag inom hästsport, AB Trav och Galopp (ATG) som gör att de kan erbjuda deras kunder tillgång till betting på svensk hästsport.

Bortsett från trav och galopp är ATG numera också ett casino som var högt rankade av sajten CasinoHEX.se som specialiserar sig på att kontrollera och betygsätta casinon online.

Brittiska gamblers kommer att ha möjlighet att placera sina bets på svensk galopp och trav. Tote kommer också att livestreama de svenska loppen på deras sajt och kunder kommer att få tillgång till sändningarna utan att behöva placera bets på loppen i fråga.

Avtalet kommer till eftersom brittiska gamblers nu har ett mycket begränsat utbud på lopp att satsa på i och med coronaviruset (Covid-19). Nästan varje UK spelbolag har få odds på all typ av sport att erbjuda sina kunder.

Alla brittiska hästlopp har ställts in till åtminstone den 30:e april medan irländska lopp är inställda till tidigast 19:e april. I Nya Zeeland är det för tillfället den 21:a april som gäller. Alla spelbolag och casino på nätet kommer alltså att ha begränsade utbud på odds den närmaste tiden.

”I dessa oförutsägbara tider jobbar vi alla tillsammans inom hästsporten och gör det vi kan för att stötta sporten och deras deltagare”, säger UK Tote Groups VD Alex Frost och fortsätter: ”Vi vill hjälpa till att öka på intresset inom trav och galopp och genom innovation och samarbeten hjälpa industrin att få tillbaka normal omsättning”.

”Vårt nya samarbete med ATG är ett bra exempel på detta och travfans som nu får möjlighet att njuta av att se och betta på svensk trav och galopp för första gången med Tote”.

ATG:s VD Hasse Lord Skarplöth tillägger: ”Vi drabbas alla av situationen i världen just nu, både i våra privata liv och i arbetslivet. Under dessa omständigheter är det bra att under den korta tid vi har kunnat arbeta med brittiska Tote kunna erbjuda svensk hästsport till deras kunder för första gången och på så sätt generera omsättning inom sporten”.

”Vi tänker fortsätta utbyta idéer och utveckla partnerskapet mellan UK Tote och ATG för att hjälpa till att gagna trav och galopp i båda våra länder”.

UK Tote Groups VD, Alex Frost, säger att organisationen också samtalar med ett antal andra förbund runt om i världen för att kunna lägga till fler möjligheter till spel för spelare i Storbritannien.

Frost säger: ”Vid sidan av vårt jobb med ATG pågår också diskussioner med ett antal andra internationella partners som vi ser fram emot att kunna uppdatera er om inom ett par veckor”.

Ekonomi

Vattenfall: Sätt fart på vindkraftsbyggandet

Vattenfalls vd Anna Borg vill se minskat inflytande för kommuner och Försvarsmakten när tillstånd för ny vindkraft prövas. Arkivbild
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi Det kommer behövas en rejäl satsning på storskalig vindkraft för att klara elförsörjningen och klimatmålen, enligt Vattenfalls vd Anna Borg.
Hon vill därför begränsa kommuners vetorätt och Försvarsmaktens inflytande i tillståndsprövningarna.
PREMIUM

– Det går inte att göra en sån här enormt fundamental omgörelse av ett helt samhälle utan att det märks. Så det går inte att både säga att man vill ha mycket mer elproduktion och sedan säga nej när den elproduktionen ska byggas, säger Anna Borg i en intervju med Sveriges Radio Ekot.

Förkortade tillståndsprocesser

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Därför kan du inte ladda din elbil

Var ska bilen laddas? Överallt runt om i Sverige funderar folk över elbil, men både pris och laddningen är stora frågetecken. Arkivbild
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi Många vill ha elbil – men var ska den laddas? Hindren för fler laddställen är många, enligt en färsk rapport från Energimyndigheten.
PREMIUM

Energimyndigheten har just sammanställt en diger rapport som listar alla de hinder som finns i dag för hemmaladdning av elbilar.

– Enligt en nordisk undersökning är inköpspriset det största hindret för folk att skaffa elbil. Hemmaladdning är nummer två, säger Anders Lewald, senior rådgivare på Energimyndigheten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Danskar besvikna på svenskt beslut om minimilöner

Sveriges arbetsmarknads- och jämställdhets­minister Eva Nordmark (S).
Foto: Sören Andersson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Danska regeringen reagerar med besvikelse sedan en majoritet i den svenska riksdagens EU-nämnd stöttat regeringens linje om att släppa fram ett kompromissförlag till EU-direktivet om minimilöner.

Sveriges regering har hittills motsatt sig det omstridda direktivet, som ska diskuteras vid ett möte med EU-ländernas arbetsmarknadsministrar på måndag.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL