Kultur och nöje

Kvinnor i fokus på höstens utställningar

Mika Rottenberg. Stillbild ur Dough, 2006.
Foto: Louisiana
Kultur och nöje
Konst Konstens kvinnor tar ordet. Det är undertiteln på en utställning på Statens Museum for Kunst som pågår just nu. Tidningens Britte Montigny har sett tre utställningar där konstens kvinnor gör just det.

Som aldrig förr tågar kvinnorna fram på Öresundsregionens olika konstscener.

Louisiana hade inte ens hunnit stänga dörren efter sommarens publikdragande presentation av Karin Mamma Andersson när Mika Rottenberg drog in och fyllde de stora utställningssalarna i norra flygeln. På Statens Museum for Kunst i Köpenhamn bryter 18 konstnärer den tystnad som i århundraden – och med få undantag- hållit kvinnliga konstnärer utanför konsthistorieskrivningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Diggiloo växlar upp 2022

Per Andersson från en av sommarens föreställningar. Nästa år tar en annan komiker hans plats i Diggiloogänget.
Kultur och nöje
Kultur och nöje 2020 ställdes hela turnén in, i somras blev det bara 16 spelningar inför en begränsad publik, men 2022 är Diggiloo tillbaka i gammal god form. - Det känns som att efterfrågan är väldigt stor, säger producenten Patrik Krall.

Det är två år sedan Diggiloo senast besökte Malmö, men nästa år blir allt som vanligt igen. Det innebär att artistuppbådet, där det första namnet avslöjas under onsdagen, samlas i Malmö Arena för att repa i 8-10 dagar för att sedan ha premiären där den 3 juli. Sedan väntar en turné runt hela landet med totalt 25-30 spelningar.

Övriga spelplatser i Skåne är Ystad (8 juli), Kristianstad (21 juli) och Båstad (23 juli).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Chefen för Helsingborgs stadsteater slutar

Kajsa Giertz. Pressbild.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Kajsa Giertz lämnar jobbet som chef för Helsingborgs stadsteater. Hon lämnar över stafettpinnen i slutet av nästa år.

"Det var ungefär det här tidsperspektivet jag såg framför mig när jag tillträdde tjänsten sommaren 2016. Och som planen ser ut nu, kommer jag att avsluta dessa lärorika och inspirerande år vid teatern med ett regiuppdrag på Storan nästa höst", säger Kajsa Giertz i ett pressmeddelande.

Kultur och nöje

"Ett jättebra val för hela kulturbranschen"

Valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister möts med alltifrån försiktigt positiva till översvallande reaktioner.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Ett överraskande men "utmärkt" val. Reaktionerna på beskedet om att Jeanette Gustafsdotter blir ny kulturminister går från det försiktigt positiva, till det översvallande.

Nationalmuseums chef Susanna Pettersson välkomnar utnämningen med stor entusiasm.

– Från museiperspektiv är det så klart ett alldeles utmärkt val och samtidigt ett jättejättebra val för hela kulturbranschen, säger hon och fortsätter:

– Jeanette är jätteduktig och har under pandemin analyserat inte bara museer utan hela kultursektorn, hur den har klarat sig. Hon har djup kunskap om kulturen. Jag är jättejätteglad och nöjd – och stolt så klart.

Ulrika Hyllert ordförande för Journalistförbundet, är också nöjd med valet av Jeanette Gustafsdotter som ny kulturminister men framhåller samtidigt att den nya kulturministern väcker höga förväntningar.

"Har höga förväntningar"

– Det är såklart väldigt välkommet med någon som har så djup och bred kompetens i mediefrågor. Med det sagt har vi också väldigt höga förväntningar på Jeanette Gustafsdotter. Här ska det inte behövas någon startsträcka för att kunna börja arbeta med de här frågorna, säger hon.

– En fråga som hon varit väldigt personligt engagerad i är hot och hat mot journalister, vi har höga förväntningar på vad hon ska kunna åstadkomma under de här månaderna.

Peter Fornstam, som är vd för biokedjan Svenska bio och ordförande för Sveriges Biografägareförbund, är försiktigt positiv.

– Vi måste ge henne möjligheten att göra sin förklaring. Men det var intressant i Magdalena Anderssons regeringsförklaring att hon nämnde filmen och hela Sverige. Det tyder någonstans på att filmen som område ändå är med. Det är viktigt för biograferna att man tänker hela Sverige, säger han.

"Väldigt överraskande val"

Calle Nathanson, vd för Folkets hus och parker, hade inte förväntat sig att Magdalena Andersson skulle lyfta fram Jeanette Gustafsdotter som kulturminister.

– Det var ju ett väldigt överraskande val. Jeanette Gustafsdotter är en person som jag har träffat, inte minst i sakrådet där hon har varit med som representant för Sveriges Museer. Hon har verkligen följt pandemin och alla de förvecklingar som varit. I det arbetet har hon varit väl insatt och gjort ett bra intryck, så mycket kan jag säga, säger han.

– Sedan har hon ju mediebakgrund och jag tänker att man här har tänkt att det är kort tid kvar till valet och att man verkligen måste fokusera på public service och mediepolitiken.

Moderaternas kulturpolitiska talesperson, Viktor Wärnick, framhåller i en skriftlig kommentar att det är sakpolitiken – inte personen – som är intressant:

"Vi moderater kommer noga fortsätta följa upp att principen om armlängds avstånd från politiken till kulturen efterlevs och stärks. Detta har sannerligen inte varit S-regeringens starkaste sida de senaste sju åren", skriver Wärnick.

Björn Berglund/TT

Sara Haldert/TT

Sara Ullberg/TT

Kultur och nöje

Hit kommer "Diggiloo" i sommar

Jessica Andersson vid förra årets turné. Arkivbild.
Foto: Patric Söderström/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Nu är det klart vilka städer som tar emot den ambulerande sommarshowen "Diggiloo" nästa år, skriver Hallands Nyheter.

Turnén drar i gång den 3 juli på Malmö Arena och fortsätter fram till den 20 augusti då den avslutas på Sundbyholms Slott i Eskilstuna.

Vilka artister som följer med den här gången avslöjas under de kommande veckorna i någon form av adventskalender på "Diggiloos" sociala medier.

Turnéplan: 3/7 Malmö, 6/7 Vetlanda, 8/7 Ystad, 9/7 Varberg, 13/7 Älvsbyn, 15/7 Höga kusten, 16/7, 17/7 Rättvik, 21/7 Kristianstad, 22/7 Vårgårda, 23/7 Båstad, 28/7 Åmål, 29/7 Vänersborg, 30/7 Gränna, 31/7 Borgholm, 4/8 Mariestad, 5/8 Karlskoga, 6/8 Hestra, 7/8Söderköping, Bollnäs, 13/8 Stockholm, 19/8 Sandviken, 20/8 Eskilstuna.

Kultur och nöje

Skandinavisk drömtrio till Kuben

Dreamer's Circus på Roskildefestivalen 2015.
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Sju Danish Music Awards och ett otal andra priser - med sin unika stil där folkmusik möter jazz har den skandinaviska trion Dreamers’ Cirkus vunnit både publikens och kritikernas hjärtan. För första gången på tio år kommer trion till Malmö för att spela.

Dreamers’ Cirkus bildades 2009 när Lundabon Ale Carr träffade de danska musikerna Rune Tonsgaard Sørensen och Nikolaj Busk på en jamsession i Köpenhamn och ljuv musik uppstod. Med violin, piano och cittra skapar trion musik som är både innovativ och elegant.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, 119 kr/mån från den 1/12 2021. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Axofinans

Nytt skolår – nya utgifter

Axofinans Ett nytt skolår innebär en hel del att tänka på. Barnen behöver ofta nya kläder, nya skor, ny ryggsäck samt nya anteckningshäften och dylikt.

Detta kan kännas som en hård smäll mot plånboken, särskilt med tanke på den nuvarande världssituationen, men det är oundvikliga och nödvändiga kostnader det gäller. Det finns dock sätt att spara pengar på dessa utgifter, om man planerar rätt och försöker strama åt budgeten. Man kan exempelvis köpa produkter i andra hand, sälja förra årets kläder och accessoarer, och se till att man köper produkter som håller i längden.

Den kommande perioden är hektisk för föräldrar runtom landet, eftersom ett nytt skolår befinner sig precis runt hörnet. Början av ett nytt skolår brukar vara en spännande händelse för barn, men innebär en hel del utgifter och bekymmer för föräldrarna. Barn växer snabbt, särskilt under de tidigare åren, och ett nytt skolår innebär därmed helt nya kläder och ny skolutrustning. Det är därför viktigt att man ser till att budgeten kan klara av detta. Processen kan upplevas som rätt frustrerande, men med rätt strategi behöver inte det nya skolåret vara så pass läskigt som det kanske verkar. Det här är vad man bör tänka på.

Sälj det som inte längre kommer användas

Produkterna som man införskaffat året innan är nog antingen för små eller för slitna för det nya skolåret, men det innebär inte att man bör slänga dem. Lägger man ut det gamla, exempelvis på marknadsplatser på nätet, kan man få in mer pengar för det nya, samtidigt som man värnar om miljön och ser till att andra barn får tillgång till bra kläder. Det som inte går att sälja går altid att donera till välgörenhet och dylikt, för att se till att inget går till spillo.

Köp andrahandsprodukter

Även om man inte känner sig bekväm med att köpa kläder i andrahand åt sina barn, finns det en hel del andra produkter man kan köpa begagnat inför det nya skolåret för att spara pengar. En ordentlig ryggsäck kan kosta en rejäl peng, men det går att hitta massvis med bra ryggsäckar på nätet, som inte sett mer än ett några månaders användning.

Även elektronik, såsom miniräknare eller mobiltelefoner, går utmärkt att köpa i andrahand. Detta är särskilt rekommenderat för yngre barn, eftersom de inte är särskilt varsamma över sina elektroniska ägodelar.

Ibland är det viktigt att söka hjälp

Barnen och deras behov bör alltid komma först. Därför är det viktigt att se till att man håller sig till en budget och ser till att det finns pengar över för det nödvändiga innan skolåret börjar. Men ibland slår saker och ting snett, vilket innebär att man måste söka hjälp på annat håll. Med hjälp av ett privatlån kan man se till att allting fortlöper som vanligt, även när det går fel i karriären eller i ekonomin. Ett privatlån från rätt bank är alltid att föredra framför sms-lån och dylikt, eftersom räntorna är lägre och företagen tenderar att vara mer seriösa samt uppriktiga.

Återanvänd inom familjen

För den större familjen är det alltid bra att återanvända vid möjlighet, istället för att köpa nytt år efter år. Återanvändning av skolprodukter och kläder är något som både skonar miljön, men även plånboken. Det känns även vanligtvis mycket bekvämare för barnen än att köpa in begagnade kläder och dylikt från annat håll.

Långsiktig planering lättar på stressen

Att uppfostra barn är dyrt – det vet alla. Men med långsiktig ekonomisk planering behöver man inte uppleva onödig stress inför varje skolår. En ordentlig buffert och en rimlig budget är allt som behövs för en god hushållsekonomi. Investering är ytterligare en faktor att fundera över, eftersom bra investeringar kan säkerställa barnens framtid och se till att varje nytt år blir enklare ekonomiskt än det föregående.

Sammanfattningsvis kan man göra följande för att underlätta ekonomiskt inför det nya skolåret:

– Spara pengar genom att köpa produkter i andrahand. Detta är ett utmärkt alternativ för mindre familjer och för familjer som värnar om miljön.

– Spara pengar genom att återanvända produkter inom familjen. En självklarhet för den större familjen.

– Sälja gamla produkter inför det nya skolåret.

– Lägga undan pengar för en buffert och hålla sig till en god, välanpassad budget.

Kultur och nöje

Nya kulturministern: "Det är allvar nu"

Jeanette Gustafsdotter (S) blir ny kulturminister i Sverige.
Foto: Sören Andersson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sveriges Museer, blir Sveriges nya kulturminister. Det står klart sedan Magdalena Andersson presenterat den nya regeringen.
– Kulturen har en nyckelroll i samhällets återstart, säger Gustafsdotter.

Miljöpartiet meddelade förra veckan att det lämnar regeringen – och därmed lämnade även förra kulturministern Amanda Lind sin post efter nästan tre år.

Efterträdaren Jeanette Gustafsdotter kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för branschorganisationen Sveriges Museer och hon har även varit vd för Tidningsutgivarna.

I sin egen presentation säger hon sig bland annat vilja kämpa för principen om armlängds avstånd mellan makthavare och kulturutövare och för det fria ordet.

– Yttrandefriheten är allvarligt hotad i världen, i Europa och i Sverige. Yttrandefriheten är en stark förutsättning för en fungerande demokrati. I Sverige ska vi ha oberoende medier i hela landet och vi ska värna public service. Det är allvar nu, säger hon.

Gedigen kärlek till kulturen

Till TT säger Gustafsdotter att hon fått jobbet tack vare sin gedigna kärlek till kulturen och sin erfarenhet. Hennes viktigaste fråga är återstarten av kulturen efter pandemin, och hon konstaterar att kulturen fortfarande står inför stora utmaningar.

– Jag har själv varit i kultursektorn under hela pandemin. Jag vet hur tufft det har varit och jag vet hur tufft det kommer att vara, säger hon.

Den nya regeringen kommer att regera med högeroppositionens budget. För kulturbudgeten innebär det dock inga större förändringar, och väljarna kommer att märka av att det är en socialdemokratisk minister på posten, tror Gustafsdotter.

– Men än så länge är det för tidigt att säga hur. Det ligger tre jättespännande utredningar just nu men det är fortfarande min första dag på jobbet, säger hon.

Inte med i spekulationerna

Gustafsdotter fanns inte med i förhandsspekulationerna inför utnämningen. Där var den hetaste kandidaten snarare Lawen Redar, som är kulturpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Nyvalda statsministern Magdalena Andersson (S) presenterade Gustafsdotter och de andra ministrarna under dagens regeringsförklaring.

I regeringsförklaringens rader om kulturområdet slog statsministern fast att en fri och oberoende kultursektor är grundläggande för demokratin.

Hon påminde om att förstärkningar görs av kulturstödet till flera områden och nämnde vikten av oberoende medier och ett starkt public service. Hon nämnde också att kultur och rätt till språk stärks för de nationella minoriteterna, och att lagskyddet mot diskriminering skärps.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Jeanette Gustafsdotter

Är jurist med specialisering inom medie- och immaterialrätt samt journalist. Kommer närmast från jobbet som generalsekreterare för Sveriges Museer.

Var dessförinnan vd för Tidningsutgivarna. Hon har också varit vice vd och kommunikationschef på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle och har haft styrelseuppdrag för bland annat Fryshuset och Gustavsbergs konsthall. Har dessutom varit expert i fyra departementsutredningar.

Har tidigare arbetat på Rapport, ABC-redaktionen på SVT2 och på TV4 samt som informationschef på Fastighetsägarna Sverige AB och som pr-konsult på Effektiva Media AB. Dessutom har hon varit vd för Mäklarsamfundet.

Hon har skrivit böcker som "Murvlarnas lagbok" och "Rätt i kris".

Kultur och nöje

Jordan B Peterson till Sverige

Jordan B Peterson. Arkivbild.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den populäre och omstridde kanadensiske psykologen och internetfenomenet Jordan B Peterson kommer till Sverige i sommar. Den 5 juni ställer han sig på scen på Hovet i Stockholm och den 8 juni är det dags för Scandinavium och Göteborg, enligt ett pressmeddelande.

Peterson är professor i psykologi vid universitetet i Toronto, men det är som samhällsdebattör han blivit världsberömd – bland annat genom sin populära kanal på Youtube, där han har 4,3 miljoner följare, och sin bästsäljare "12 livsregler: ett motgift mot kaos".

Han är känd som en förespråkare av oinskränkt yttrandefrihet och för sin kritik mot identitetspolitik, feminism och politisk korrekthet. Samtidigt har kritiker bland annat beskyllt honom för att vara högerpopulist och pseudo-intellektuell.

Sverigebesöket blir Petersons andra, senast han var här var 2018. Biljetterna släpps den 3 december.

Kultur och nöje

Antikt drama belyser efterspel av metoo

'Det är en berättelse om våld i samhället men också i våra privata hem', säger regissören Elli Papakonstantinous om 'Alkestis'.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Alkestis är en urbild av den självuppoffrande kvinnan. Men när grekiska Elli Papakonstantinous gästar Dramaten i Stockholm vänder hon upp och ner på Euripides antika drama. Här får kvinnan en röst – och även mannen skakas i sina grundvalar av våldet.

Historien är egentligen enkel, sammanfattar den grekiska regissören Elli Papakonstantinous, när hon pratar om Euripides drama "Alkestis". Pjäsen handlar om en kvinna som räddar sin man från döden genom att offra sig själv. Att författaren – som även skildrade Medeas öde – fokuserar på hur kvinnor offrades var ett slags erkännande och ett framsteg på den tiden, menar Elli Papakonstantinous.

– Men jag skulle inte kalla det en feministisk pjäs. Jag hoppas att vi tar det ett steg till.

Hon har länge omtolkat de klassiska grekiska dramerna, ofta utifrån feministiska teman. När hon bjöds in till Dramaten av teaterchefen Mattias Andersson ville hon skildra den brytningstid som metoo har inneburit. Förändringarna har varit "spektakulära" och viktiga, tycker hon.

– Men det finns fortfarande ett motstånd i diskussionerna. Det finns fortfarande våld som är svårt att upptäcka och osäkerheter som vi behöver hantera. Vi behöver se det från olika perspektiv. Då kan man ha ett öppet slut, snarare än ett slut med ett tydligt budskap. För det här är en pågående process, säger hon.

Lär sig offra

När Alkestis dör får hon sin man Admetos att lova att han inte ska svika sina barn genom att gifta om sig. Alkestis räddas sedan från underjorden av Herakles, och förs tillbaka till världen – men på villkoret att hon inte får tala under tre dagar. Beslöjad ges hon sedan bort till Admetos som en vandringspokal efter en brottningsmatch. Admetos tackar ja till "gåvan", och sviker därmed löftet till sin hustru.

– Alkestis är det absoluta offret, som står där och säger ingenting. Euripides pjäs slutar i tystnaden. Det är en fantastiskt sorglig tystnad, och för mig var det viktigt att bryta den, säger Elli Papakonstantinous.

Hon gör det genom att riva hål på fiktionen och bjuda in publik, ensemble och flera operasångare till att skapa ett musikaliskt verk i realtid. Papakonstantinous arbetar ofta med många röster, och för samman de antika berättelserna med vår tid. På sätt och vis ser hon också självbiografiska stråk i berättelsen: både hennes mamma och mormor fick lära sig självuppoffring – vilket de omedvetet förde vidare.

– Kvinnor får lära sig att det kvinnliga sättet att älska är att vara tålmodig och att offra sig för andra, för män och barn. Medan män lär sig att kärlek är något annat, det är att erövra det du önskar dig. Vi är impregnerade i de två sätten och även om vi har gått vidare lever knappt synbara beteenden vidare.

Ny typ av man

Elli Papakonstantinous vill komma åt den passiva aggressiviteten och det knappt synbara våldet i vardagen, allt som är svårt att få syn på – om man inte samtidigt ser den stora berättelsen. Det är just vad hon tycker att myterna hjälper oss med: de är vår gemensamma bakgrund och kollektiva undermedvetna.

När hon kombinerar dem med nutida myter söker hon också nya berättargrepp. En kamera filmar till exempel det våld mot Alkestis som aldrig syns i Euripides pjäs.

Men trots våldet är pjäsen mångtydig och gåtfull, påpekar Papakonstantinous.

– Det handlar väldigt tydligt om ett kvinnomord. Men om man tänker på att hon valde det själv blir det mer komplext. Och hur tar man upp den komplexiteten med rätt tonalitet i dag?

Elli Papakonstantinous menar att man måste granska hur patriarkatet förgiftar både män och kvinnor. När Admetos så grundligt sviker sin hustru skakas också han i grunden. Han blir förvirrad – på samma sätt som Papakonstantinous menar att många moderna män är. Ska vi komma vidare måste männen inkluderas, anser hon.

– I våra tider står mannen inträngd mot en vägg och ursäktar sig för det förflutna. Han känner sig sårbar och skyldig. Sårbarhet är bra men jag är orolig över den nya känslan av skuld bland männen. Det är en ny typ av man, som känner skuld men som inte vet vad han ska göra av den. Det är problematiskt om vi stannar i det.

Elin Swedenmark/TT

'I Euripides pjäs är Alkestis död och man ser inte hur hon dör. Hennes offer är utan blod. Men i min version är det inte så. Hennes våldsamma död skildras', säger regissören Elli Papakonstantinou som också vill visa hur vi blundar för det våld som pågår i hemmen.
"I Euripides pjäs är Alkestis död och man ser inte hur hon dör. Hennes offer är utan blod. Men i min version är det inte så. Hennes våldsamma död skildras", säger regissören Elli Papakonstantinou som också vill visa hur vi blundar för det våld som pågår i hemmen.
Foto: Jessica Gow/TT

FAKTA

Fakta: "Alkestis"

"Alkestis" har premiär på Dramaten i Stockholm 2 december.

Elli Papakonstantinous är regissör, librettist, översättare och aktivist, som har ett eget teaterkompani i Aten. Hon har också varit med och drivit fram ett stort kulturellt center i staden. Med pjäsen ”ODC after Homer” på Edinburgh Fringe Festival 2002 fick hon ett slags genombrott. ODC är också namnet på hennes eget kompani.

I rollerna bland andra: Shanti Roney, Karin Franz Körlof, Gunnel Fred, Joel Valois och Helmon Solomon.

FAKTA

Fakta: Elli Papakonstantinous om...

... teaterns potential att förändra.

– Det är ett utrymme där vi kollektivt, i nutid, kan skapa idéer och frågor. Det är den enda platsen där vi samtidigt kan vara offentliga och privata. Vi kan koppla samman vår privata berättelse och samtidigt vara en del av en kollektiv kropp. Det är ett sätt att beröra det kollektiva undermedvetna, och att ta upp sådant som vi inte får syn på i vardagen. Teatern kan göra det.

... behovet av nya berättargrepp:

– Över hela världen blir teaterpubliken äldre. De yngre går på konserter eller bio, eller strömmar filmer. Teater framställs som en gammal konstform och det har gått långsamt att utveckla nya berättarformer, de är djärvare inom andra delar av konsten. Men för mig är det viktigt att fortsätta utveckla berättandet.

... att arbeta i Sverige:

– Det har varit ett underbart äventyr. Jag tyckte så mycket om de här extremt begåvade skådespelarna. Runt Medelhavet där jag kommer från har skådespelarna en tendens att gå via sina känslor, men här handlar det mer om tekniken. Om man uttrycker känslor för mycket visar det bara ytan – här visar man mer känslornas kärna. De svenska skådespelarna förstår direkt vad som står på spel på scenen, och hur man ska spela med detaljer och små uttryck. Det gör det vardagligt, vilket för det närmre publiken.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL