Ekonomi

Så mycket tjänar influerare - Pewdiepie i topp

Felix 'Pewdiepie' Kjellberg var den svenska influerare som tjänade mest pengar förra året. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Felix "Pewdiepie" Kjellberg hade intäkter på 172,5 miljoner kronor i fjol – och gjorde en vinst på 125,6 miljoner. Men i fråga om vinstmarginal får han storstryk av Bianca Ingrosso.
PREMIUM

Dagens industri har sammanställt inkomsterna hos 30 svenska influerare, med hänvisning till siffror från Bolagsverket.

Den 31-årige Youtube-stjärnan "!Pewdiepie"hamnar därmed i inkomsttoppen. Men han är långt ifrån ensam om att göra miljonvinster på sin verksamhet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

USA godkänner covid-cocktail från Astra Zeneca

En förpackning Evusheld. Arkivbild.
Foto: Astra Zeneca via AP/TT
Ekonomi
Ekonomi USA:s läkemedelsverk FDA har nödgodkänt Evusheld, ett läkemedel från Astra Zeneca som kan ges i förebyggande syfte till personer som inte kan vaccineras mot covid-19.

Det är första gången som FDA nödgodkänner ett sådant läkemedel mot covid-19, som är rent förebyggande och som ska ges innan en person smittas med viruset.

Evusheld innehåller två typer av syntetiska antikroppar och ges i form av två sprutor direkt efter varandra.

FDA baserar nödgodkännandet på en klinisk studie som visar att risken att utveckla covid-19 minskar med 77 procent för de som får sprutorna. I studien deltog 3 500 ovaccinerade personer över 59 år, som alla hade kroniska sjukdomar eller en hög risk att bli sjuka. Behandlingen kan vara effektiv i upp till sex månader, enligt myndigheten.

Läkemedlet kan ges både till den grupp som svarar dåligt på vaccinet och till personer som av medicinska skäl inte kan vaccineras, uppger FDA.

Sprutorna ska enligt beslutet endast ges i förebyggande syfte, alltså innan en person har infekterats med viruset. Men Astra Zeneca håller på att testa om läkemedlet kan användas även på personer som redan har smittats.

Bland biverkningarna som har rapporterats märks allergiska reaktioner, huvudvärk och trötthet.

Evusheld håller även på att granskas av den Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA).

Ekonomi

IMF:s chefsekonom varnar för inflationen

Gita Gopinath, chefsekonom på Internationella valutafonden (IMF), varnar för att inflationstrycket byggs upp. Arkivbild.
Foto: Andrew Harnik AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Pandemin och det höga inflationstrycket runt om i världen gör att det utrymmet för stödköp och låga räntor är på väg att försvinna. Den varningen utfärdas av Gita Gopinath, chefsekonom på Internationella valutafonden (IMF).

– Vi befinner oss nu i en fas där länder runt om i världen helt enkelt inte har utrymme att ha kvar en penningpolitiskt mjuk linje, och att hålla nere de extremt låga räntorna. Vi ser hur inflationstrycket byggs upp runt om i världen, säger Gopinath på ett WHO-möte om finansiering av vaccin och andra verktyg mot covid-19-pandemin.

Enligt Gopinath riskerar nu en mer utdragen pandemi att ge upphov till mer utdragna problem med leveranskedjor, vilket ökar inflationstrycket.

– Då har vi en reell risk för något som vi än så länge kunnat undvika, vilket är stagflationsoro, säger Gopinath.

Stagflation är en penningpolitisk mardröm där tillväxten stagnerar och arbetslösheten stiger samtidigt som inflationen skjuter i höjden. I det läget kan centralbankerna inte längre stimulera tillväxt och jobbskapande med räntesänkningar och stödköp, då det skulle trycka upp inflationen ännu högre.

Ekonomi

Så vill EU reglera gig-ekonomin

EU:s arbetsmarknadskommissionär Nicolas Schmit vill ha regler för vem som är anställd eller egenanställd i plattformsekonomin. Arkivfoto.
Foto: Olivier Matthys/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Vem har koll på dig och hur sätts dina arbetstider? Så vill EU-kommissionen avgöra vem som är vad i gig-ekonomin.
För långtgående och federalistiskt, tycker Svenskt Näringsliv

Allt fler jobbar både tillfälligt eller varaktigt med tjänster som förmedlas via allehanda plattformar på nätet. Gig-ekonomin, som den kommit att kallas, sysselsätter redan 28 miljoner EU-medborgare och väntas öka till 43 miljoner år 2025.

Men hur de arbetande ska räknas är inte alltid givet. Handlar det om rena anställningar eller tillfälliga tjänster som bara utförs när det passar? Oklarheten har lett till mängder av tvister i domstolar runt om i EU-länderna om vilka villkor som egentligen ska gälla.

EU-kommissionen försöker nu få ordning på torpet med hjälp av ett direktiv om bättre arbetsförhållanden i plattformsarbetet.

– Det behövs rättvisa europeiska spelregler. Det här handlar om rättvis konkurrens, säger arbetsmarknadskommissionären Nicolas Schmit på en presskonferens i Bryssel.

Fem kriterier

Det som föreslås är fem kriterier för att avgöra om en plattform ska ses som arbetsgivare och om deras anställda därmed är berättigade till sociala rättigheter.

Om åtminstone två av kriterierna uppfylls anser kommissionen att nationella myndigheter ska behandla den berörda plattformen som en arbetsgivare. Kriterierna handlar om hur ersättning och arbetstider sätts och vilka friheter som ges när det gäller arbetstider, uppträdande och möjligheten att arbeta för andra.

Schmit bedyrar samtidigt att EU inte är ute efter att hämma flexibiliteten.

– Ingen försöker döda, stoppa eller hindra tillväxten inom plattformsekonomin. Vi är alla engagerade i den här ekonomiska utvecklingen. Men om människor går miste om arbetsmarknads- och sociala rättigheter som de är berättigade till så är det dags att agera, säger kommissionären.

Parallellt presenteras också förslag till riktlinjer om hur egenanställda ska kunna förhandla gemensamt om sina villkor, utan att bryta mot EU:s konkurrensregler.

Svensk kritik

Svenskt Näringsliv är dock kritiskt. Inget som EU behöver lägga sig i, anser arbetsrättsjuristen Niklas Beckman.

– I Sverige har vi redan lagar och kollektivavtal som reglerar den här typen av frågor och vi anser att det är uppenbart att de är bättre anpassade efter behoven som svenska anställda och företag har, än en central EU-lagstiftning, säger Beckman till TT.

Han oroas över att EU försöker definiera arbetstagare genom en "federalistisk lagstiftning" och befarar problem för nya småföretag.

– Det kan få väldigt negativa konsekvenser för möjligheten att kunna starta företag och driva dem inom tjänstesektorn i Sverige, säger Beckman.

Wiktor Nummelin/TT

FAKTA

Fakta: Anställd eller självanställd?

Här är de fem kriterier som EU-kommissionen ställer upp för att avgöra vem som ska räknas som anställd eller egenanställd i gig-ekonomin:

* hur sätts ersättningsnivån och finns det någon övre gräns?

* övervakas arbetet elektroniskt?

* begränsas friheten att välja arbetstider eller ledighet eller för att godkänna eller förvägra användandet av ersättare?

* finns specifika regler för utseende, uppförande gentemot kunder eller hur arbetet utförs?

* begränsas möjligheten att ha en kundkrets eller att arbeta för någon annan?

Källa: EU-kommissionen.

Ekonomi

Miljardböter för Amazon

Amazons logistikcentrum i New York. Arkivbild.
Foto: Craig Ruttle/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Amazon tilldelas åter böter i Italien, den här gången på 1,13 miljarder euro, motsvarande drygt elva miljarder svenska kronor, av italienska konkurrensmyndigheten.

Bakgrunden är att företaget ska ha krävt ensamrätt på leveranstjänst för varor som handlats via Amazon. Bolaget säger i ett uttalande att man tänker överklaga domen.

För ett par veckor sedan tilldömde myndigheten böter på 68,7 miljoner euro för Amazon i ett annat ärende.

Rättad: Ändrar till rätt summa på bötesbeloppet samt i euro.

Ekonomi

Fitch: Evergrande har ställt in betalning

Evergrande varnade redan i somras för akuta likviditetsproblem och har nu enligt Fitch formellt ställt in en betalning. Arkivbild
Foto: Vincent Yu AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Räntekrav på motsvarande 750 miljoner kronor verkar ha satt punkt för månader av försök att rädda China Evergrande undan en rekonstruktion.
Den krisdrabbade kinesiska fastighetsjätten har nu stämplats med "inställd betalning" av ratinginstitutet Fitch.

Någon finansiell kollaps och oordnad konkurs väntas inte. Snarare innebär beskedet från Fitch att en gigantisk skuldrekonstruktion närmar sig snabbt, något som marknaden sedan länge räknat med vad gäller Evergrande.

Det är oklart vilka spridningseffekter rekonstruktionen får i Kina och bland stora utländska långivare.

Spiken i kistan

Spiken i kistan för Evergrandes betalningsförmåga blev enligt Fitch kupongräntor på 82,5 miljoner dollar (cirka 750 miljoner kronor). Räntekraven härrör från två lån på den internationella obligationsmarknaden och pengarna skulle egentligen ha betalats redan i november.

Då inga pengar verkar ha kommit in till långivarna stämplar Fitch nu Evergrande med "inställd betalning", detta sedan även de 30 dagarnas betalningsfrist som normalt används på kreditmarknaden när låntagare har betalningsproblem löpt ut i veckan.

Andra långivare kan i och med detta rikta krav på omedelbar återbetalning av lån till Evergrande, om 25 procent av långivarna enas bakom kravet, enligt Fitch.

Skuldberg på 300 miljarder dollar

Det något mindre kinesiska fastighetsbolaget Kaisa missade i tisdags också ett betalningskrav och befinner sig i princip i samma trängda läge som Evergrande, när det gäller risken för att långivare ska börja kräva att lån ska återbetalas.

Kaisa, med lån på 12 miljarder dollar på den internationella obligationsmarknaden, planerar enligt Reuters källor att förhandla fram en skuldnedskrivning med advokatbyrån Lazard, som företräder långivare som sitter på över 25 procent av de utländska lånen till fastighetsbolaget.

Evergrande – med fastighetsprojekt i 280 kinesiska städer – har totalt ett skuldberg på över 300 miljarder dollar, varav cirka 19 miljarder är lån från utländska långivare.

FAKTA

Bakgrund: Varnade för akuta problem i somras

De finansiella problemen för de högt belånade fastighetsutvecklarna Evergrande och Kaisa har snabbt förvärrats sedan kinesiska myndigheter i fjol stramade åt kraven på fastighetssektorn. Ett tiotal mindre kinesiska fastighetsbolag har redan gått omkull sedan Evergrande i somras varnade för att man hade akuta likviditetsproblem.

Evergrande varnade så sent som i fredags att det fanns en uppenbar risk för inställda betalningar i närtid och tidigare i veckan varnade ratinginstitutet S&P Global för att inställda betalningar så oundvikligt ut för koncernen.

Kinas centralbank meddelade i måndags att man kommer att pumpa in 188 miljarder dollar i ekonomin och i slutet av förra veckan meddelade lokala myndigheter i Guangdongprovinsen, där Evergrande är baserat, att man på koncernens begäran kommer att placera en arbetsgrupp på koncernen för att hantera risker och upprätthålla verksamheten.

Källor: Financial Times, Reuters

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Ekonomi

Julstiltje på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen öppnar uppåt. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Julstiltje har infunnit sig på Stockholmsbörsen. Vid 13-tiden är OMXS-index upp svagt, 0,1 procent.

Små kursörelser noteras på OMXS30-listan undantaget livekasinooperatören Evolutions aktie som fortsätter att återhämta sig efter den senaste tiden kraftiga nedgång. Aktien som åter igen är den mest omsatta, stiger nu nästan fem procent följt av gruvjätten Boliden som lyfter 1,6 procent.

I motsatt riktning går främst medicinteknikbolaget Getinge med nedgång på 1,6 procent. Även banksektorn utvecklas svagt med bland annat SEB som sämst presterande aktie med en nedgång på 1,6 procent.

Under morgonen har Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) meddelat att man gjort ett miljardköp av skolfastigheter i Stockholm. Aktien stiger 1,2 procent. Efter gårdagens kraftiga kurslyft i samband med delårsrapporten backar nu prylkedjan Clas Ohlson, aktien är ned 5,5 procent.

Ekonomi

Sämre fart i schweizisk ekonomi

Pandemin ger konsekvenser för Schweiz. Arkivbild.
Foto: Anthony Anex/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Flaskhalsar och restriktioner kopplade till pandemin gör att den ekonomiska tillväxtprognosen för Schweiz dras ned. Enligt expertmyndigheten Seco bedöms tillväxten ligga på 3,0 procent för 2022 jämfört med 3,4 procent tidigare. För 2023 ligger bedömningen på 2,0 procent.

Antalet covid-smittade har stigit i Schweiz under de senaste veckorna och föranlett landets regering att skärpa restriktionerna.

Ekonomi

OECD: Tillväxten på väg att kulminera

OECD:s indikatorer visar på att tillväxten avtar i västvärldens ledande ekonomier de närmaste månaderna, men pandemin skapar stor osäkerhet. Arkivbild
Foto: Britta Pedersen DPA/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Tillväxten i västvärldens största ekonomier är på väg att kulminera de närmaste månaderna, enligt den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD.

Det fanns enligt OECD redan i november signaler om att tillväxten är på väg att passera en topp för att sedan börja dämpas i länder som USA, Japan, Tyskland och Storbritannien. I decemberindikatorerna som nu presenteras syns liknande signaler från Kanada och hela eurozonen. Ett undantag är Frankrike, där indikatorerna pekar mot en fortsatt måttlig ökning av den ekonomiska aktiviteten.

Enligt OECD bekräftar decembermätningen även att Kinas tillväxt är på väg att tappa fart, medan Indiens tillväxt ser stabil ut.

I tillväxtlandet Brasilien förvärras tillväxtutsikterna, medan utvecklingen för olje- och gasjätten Ryssland pekar fortsatt uppåt.

OECD:s ledande indikatorer ska ge en bild av utvecklingen under de närmaste sex till nio månaderna och räknas fram med hjälp av orderstatistik, byggtillstånd, konjunkturbarometrar, långa marknadsräntor, nybilsförsäljningen och andra konjunkturindikatorer.

OECD varnar för att det råder ovanligt stor osäkerhet vad gäller indikatorerna på grund av den senaste utvecklingen i pandemin.

Joakim Goksör/TT

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL