Ekonomi

Rundabordssamtal ska avstyra transportkris

Tomas Eneroth, infrastrukturminister, bjuder in till samtal. Arkivbild.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Ekonomi
Ekonomi Sverige ska inte hamna i samma lastbilskaos som skapade bränsle- och varubrist i Storbritannien.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ska kalla transportsektorns olika parter för ett rundabordssamtal.
– Jag förväntar mig tydliga åtaganden, säger han.
PREMIUM

De som ska bjudas in till samtalen är företrädare för åkerinäringen, fackförbund och berörda myndigheter. Anledningen är rapporter om brist på lastbilschaufförer och dåliga arbetsvillkor som gör det svårt att locka arbetare till transportsektorn.

Från och med februari 2022 ska det så kallade mobilitetspaketet börja gälla i EU. Det innebär, i korthet, att utländska lastbilschaufförer från den första dagen de åker in i Sverige ska ha svenska löner och avtal. Paketet innehåller även lagar och regler för så kallad cabotagetrafik och säkerhetsfrågor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

OECD: Tillväxten på väg att kulminera

OECD:s indikatorer visar på att tillväxten avtar i västvärldens ledande ekonomier de närmaste månaderna, men pandemin skapar stor osäkerhet. Arkivbild
Foto: Britta Pedersen DPA/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Tillväxten i västvärldens största ekonomier är på väg att kulminera de närmaste månaderna, enligt den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD.

Det fanns enligt OECD redan i november signaler om att tillväxten är på väg att passera en topp för att sedan börja dämpas i länder som USA, Japan, Tyskland och Storbritannien. I decemberindikatorerna som nu presenteras syns liknande signaler från Kanada och hela eurozonen. Ett undantag är Frankrike, där indikatorerna pekar mot en fortsatt måttlig ökning av den ekonomiska aktiviteten.

Enligt OECD bekräftar decembermätningen även att Kinas tillväxt är på väg att tappa fart, medan Indiens tillväxt ser stabil ut.

I tillväxtlandet Brasilien förvärras tillväxtutsikterna, medan utvecklingen för olje- och gasjätten Ryssland pekar fortsatt uppåt.

OECD:s ledande indikatorer ska ge en bild av utvecklingen under de närmaste sex till nio månaderna och räknas fram med hjälp av orderstatistik, byggtillstånd, konjunkturbarometrar, långa marknadsräntor, nybilsförsäljningen och andra konjunkturindikatorer.

OECD varnar för att det råder ovanligt stor osäkerhet vad gäller indikatorerna på grund av den senaste utvecklingen i pandemin.

Joakim Goksör/TT

Ekonomi

Så vill EU reglera gig-ekonomin

EU:s arbetsmarknadskommissionär Nicolas Schmit vill ha regler för vem som är anställd eller egenanställd i plattformsekonomin. Arkivfoto.
Foto: Olivier Matthys/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Vem har koll på dig och hur sätts dina arbetstider? Så vill EU-kommissionen avgöra vem som är vad i gig-ekonomin.

Allt fler jobbar både tillfälligt eller varaktigt med tjänster som förmedlas via allehanda plattformar på nätet. Gig-ekonomin, som den kommit att kallas, sysselsätter redan 28 miljoner EU-medborgare och väntas öka till 43 miljoner år 2025.

Men hur de arbetande ska räknas är inte alltid givet. Handlar det om rena anställningar eller tillfälliga tjänster som bara utförs när det passar? Oklarheten har lett till mängder av tvister i domstolar runt om i EU-länderna om vilka villkor som egentligen ska gälla.

EU-kommissionen försöker nu få ordning på torpet med hjälp av ett direktiv om bättre arbetsförhållanden i plattformsarbetet.

– Det behövs rättvisa europeiska spelregler. Det här handlar om rättvis konkurrens, säger arbetsmarknadskommissionären Nicolas Schmit på en presskonferens i Bryssel.

Fem kriterier

Det som föreslås är fem kriterier för att avgöra om en plattform ska ses som arbetsgivare och om deras anställda därmed är berättigade till sociala rättigheter.

Om åtminstone två av kriterierna uppfylls anser kommissionen att nationella myndigheter ska behandla den berörda plattformen som en arbetsgivare. Kriterierna handlar om hur ersättning och arbetstider sätts och vilka friheter som ges när det gäller arbetstider, uppträdande och möjligheten att arbeta för andra.

Schmit bedyrar samtidigt att EU inte är ute efter att hämma flexibiliteten.

– Ingen försöker döda, stoppa eller hindra tillväxten inom plattformsekonomin. Vi är alla engagerade i den här ekonomiska utvecklingen. Men om människor går miste om arbetsmarknads- och sociala rättigheter som de är berättigade till så är det dags att agera, säger kommissionären.

Egenanställda

Parallellt presenteras också förslag till riktlinjer om hur egenanställda ska kunna förhandla gemensamt om sina villkor, utan att bryta mot EU:s konkurrensregler.

"Även utanför plattformsekonomin kämpar många egenanställda med att ha något att säga till om när det gäller arbetsvillkor", konstaterar EU:s digitaliseringskommissionär Margrethe Vestager i ett pressmeddelande.

Wiktor Nummelin/TT

FAKTA

Fakta: Anställd eller självanställd?

Här är de fem kriterier som EU-kommissionen ställer upp för att avgöra vem som ska räknas som anställd eller egenanställd i gig-ekonomin:

* hur sätts ersättningsnivån och finns det någon övre gräns?

* övervakas arbetet elektroniskt?

* begränsas friheten av välja arbetstider eller ledighet eller för att godkänna eller förvägra användandet av ersättare?

* finns specifika regler för utseende, uppförande gentemot kunder eller hur arbetet utförs?

* begränsas möjligheten att ha en kundkrets eller att arbeta för någon annan?

Källa: EU-kommissionen.

Ekonomi

Saab-konkursen kan avslutas före nyår

Konkursförvaltaren Hans L Bergqvist hoppas att arbetet med Saab Automobiles ska kunna avslutas under 2021. Här är på bild i samband med konkursen för tio år sedan. Arkivbild.
Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
Ekonomi
Ekonomi

Konkursförvaltaren hoppas att arbetet med Saab Automobiles konkurs för tio år sedan ska kunna avslutas under 2021.

– Vår ambition är att försöka få ett avslut före årsskiftet. Det är vad vi jobbar på, säger konkursförvaltaren Hans L Bergqvist till Sveriges Radio Ekot.

Biltillverkaren Saab försattes i konkurs den 19 december 2011 och över 3 000 personer förlorade jobbet i en av de största konkurserna någonsin i Sverige.

Det har tagit lång tid att utreda konkursen. Bland annat har arbetet försenats av olika rättsprocesser i vilka konkursförvaltarna krävt tillbaka pengar från leverantörer som fick betalt under slutet av Saabs tid.

Konkursförvaltarna har också gått igenom hur mycket pengar som anställda och leverantörer kan få tillbaka från konkursboet. Även fordringsägare utan förmånsrätt kan räkna med att få ta del av pengar från konkursboet, enligt dokument från Vänersborgs tingsrätt.

Sammanlagt saknas miljarder kronor, så det är bara en viss del av skulderna som kommer kunna betalas tillbaka.

– Vår ambition är att försöka få ett avslut före årsskiftet. Men det dyker hela tiden upp nya saker här. Det är väl det enda jag kan säga i nuläget, säger konkursförvaltaren.

Jonas Dagson/TT

Ekonomi

Geely samarbetar med Kinas försvarsindustri

Poliser utanför ett interneringsläger i Xinjiang. Ett företag som levererat övervakningsutrustning till kinesiska fångläger samarbetar med Geely, som äger Volvo Cars. Teknik för övervakningen liknar den som används i självkörande fordon. Arkivbild.
Foto: Mark Schiefelbein/AP
Ekonomi
Ekonomi Volvo Cars huvudägare Geely samarbetar med flera företag i Kinas försvarsindustri som svartlistats av USA.
Ett av företagen, Hikvision, uppges ha installerat övervakningsutrustning i interneringsläger i Xinjiang, skriver Göteborgs-Posten.

Hikvision uppger i sin årsredovisning för 2020 att man "fördjupat affärssamarbetet" med Geely. Huvudägare i Hikvision är kinesiska staten. När västerländska medier frågat, har företaget inte velat berätta om sin roll i regionen Xinjiang i nordvästra Kina.

Hundratusentals människor i minoritetsgruppen uigurer hålls fångna i interneringsläger i Xinjiang. Människorättsorganisationer har rapporterat om massgripanden och tortyr.

Liknande teknik

Teknik för övervakning av lägren liknar den som används i självkörande fordon.

I oktober riktade 43 länder, bland dem Sverige och USA, en uppmaning till Kina om att respektera uigurernas mänskliga rättigheter. Kina reagerade med att tala om "lögner" och "en sammansvärjning för att skada Kina".

Geely har också ett avtal om strategiskt partnerskap med Kinas statliga rymdbolag, Casic. Samarbetet presenterades i ett pressmeddelande 2018.

Då var en del av Casics verksamhet redan svartlistad av USA, på grund av band till Kinas försvarsmakt. Casic tillverkar bland annat teknik som, enligt amerikanska myndigheter, kan användas för att utveckla Kinas kärnvapen.

Vapentillverkare

Dessutom är Geely delägare i flera bolag där kinesiska vapentillverkare finns bland de övriga ägarna. Två av bolagen driver forskningscenter. Ett av dem sysslar med teknologi kopplad till lättviktsmaterial, som anses ha stor betydelse för framtidens transporter.

Geelys talesperson i Sverige vill inte svara på frågor om koncernens koppling till Kinas försvarsindustri, enligt GP.

Micke Larsson/TT

Ekonomi

Tio år till med fri roaming

EU-parlamentet och EU:s ministerråd är överens om att fortsätta systemet med slopade roamingavgifter i tio år till. Arkivfoto.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi

I minst tio år till kan EU-medborgarna njuta av slopade roamingavgifter.

Natten mot torsdagen nåddes en uppgörelse mellan EU-parlamentet och ministerrådet om att det populära systemet får fortsätta till åtminstone 2032.

"Roaming som hemma-politiken har gjort all kommunikation lättare och billigare när folk reser i Europa. Jag är väldigt glad", kommenterar Bostjan Koritnik från höstens ordförandeland Slovenien i ett pressmeddelande.

Uppgörelsen, som ursprungligen nåddes 2017, innebär att konsumenter inom EU inte behöver oroa sig för dyra roamingavgifter eller sämre uppkoppling när de reser i andra EU-länder.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Finanso.se

Bitcoin: vad är sant om krypto-boomen?

Finanso.se Om du inte är en av de som har investerat och följt utvecklingen av Bitcoin under det senaste decenniet kanske du undrar lite vad alla Bitcoin-rubriker egentligen handlar om.

Du har säkert hört talas om det höga värdet på kryptovalutan, och om hur mycket en Bitcoin blivit värd på kort tid. Kanske har du dessutom hört om den plötsliga nedgång som drabbade valutan tidigare i våras, helt utan egentlig förvarning. Vad handlar allt detta om? Vad är Bitcoin? Hur fungerar det och varför svänger värdet så otroligt mycket på kort tid? Här ska vi ta upp lite om krypto-boomen kring Bitcoin.

Det började i Japan

I takt med globaliseringens framfart upptäckte japanen Satoshi Nakamoto att det både fanns ett behov av och en marknad för en obunden valuta, helt decentraliserad från någon stat och fri att skicka över jorden som man ville. Problemet hade länge varit att dessa typer av transaktioner alltid funnits vara osäkra och lätta att korrumpera genom att kopiera valutorna som man skickade. Nakamotos genidrag bestod i vad som kallas asymmetrisk kryptering, vilket i sin tur innebär att en överföring kräver två olika krypteringssteg för att kunna genomföras. För att göra en lång historia kort, Nakamoto lanserade Bitcoin 2009, och det tog 2 år innan ett mynt var värt 1 dollar. Blott 2 år efter detta var en Bitcoin värd $1000 och sedan dess har priset mångdubblats nästintill gränslöst. 2017 nådde en Bitcoin nästan $20,000, men gick sedan stadigt nedåt under det följande året. När pandemin bröt ut i mars 2020 drabbades många statliga, företags- och privata ekonomier hårt medan Bitcoin steg till ett värde av $64,895. I dag är det möjligt att handla med Bitcoin genom att utvinna dem själv, genom att använda sig av olika robotar som Bitcoin Revolution eller helt enkelt genom att köpa dem. Finanso skriver mer om Bitcoin Revolution och annan matnyttig information om du vill investera i kryptovaluta.

En motpol för inflation

Bitcoin har länge fungerat som en motpol för inflation. När ekonomin går nedåt generellt, så visar Bitcoin upp sig som en bättre investering på väg mot nya höjder. Det var bara under en period 2018 som kryptovalutan genomgick en ganska tydlig nedåttrend. Utvecklingen på valutans styrkor under 2020 syns tydligt. Det är därför nu intressant att samtidigt som länder och företag börjar se tillväxt och en starkare ekonomisk uppgång igen, så har Bitcoin-bubblan spruckit som en för högt stigande ballong. Många säger att det var väntat efter den otroliga prisökningen i april, medan det samtidigt finns flera förklaringsmodeller som också kan tillämpas.

Inflation, Kina, Elon Musk och framtiden

Under den senaste veckan har vi sett börsen stiga stadigt, och kanske ger det hopp inför hösten. Det innebär såklart också olika orosmoln, eftersom det i många länder finns ett hål att fylla efter pandemin, vad gäller statliga tillgångar, bland annat, men också i många privatpersoners sparkonton. Till följd av ekonomisk instabilitet kommer politisk instabilitet, och i mindre transparenta länder kan inflationen användas i syfte att täcka dessa kostnader. Vi har redan sett hyperinflation drabba några sydamerikanska länder, och vad som kommer i höst är svårt att förutse. Det är därför mycket märkligt att Bitcoin samtidigt drabbas av en enorm nedgång då detta kan vara en långt säkrare valuta att använda sig av än vad en nationell valuta är. Simultant med nedgången hände dock två saker; Kina förbjöd företag från att möjliggöra betalningar med Bitcoin och Elon Musk twittrade först tvetydligt, sedan desto tydligare, att man inte kommer att kunna köpa sig en Tesla med Bitcoin, vilket man först spekulerade i. Både Musk och Kina har tydligen tillräckligt stora ekonomier för att hota en kryptovaluta, men frågan är om skadan består på lång sikt.

Vad kan man förvänta sig?

Ekonomi är ingen exakt vetenskap, och det finns ingen som egentligen kan teoretisera sig fram till en sanning om vad som kommer att ske inom världsekonomin under de närmsta åren. Som vi lärt oss under 2020 kan otroligt dramatiska omvälvningar sätta hela världen ur balans på bara ett par dagar, och denna lärdom är något vi alla bör ta med oss när vi investerar för framtiden. Bitcoin är, precis som alla liknande investeringar i form av aktier, fonder och värdepapper, eller för den delen en bostad eller mark, aldrig en säker investering. Det finns tydliga tendenser som pekar på fortsatt uppgång under några år framöver, men det finns precis lika tydliga tecken på att den ekonomiska bubbla av evig tillväxt som vi lever i idag, förr eller senare kommer att spricka.

Ekonomi

Dåligt makrillfiske sänkte norsk tillväxt

En ovanligt tidigt avslutad makrillsäsong slog mot norsk tillväxt i oktober. Arkivbild.
Foto: Leif R Jansson / TT
Ekonomi
Ekonomi Efter ett halvårs stark tillväxt tog Norges ekonomiska återhämtning paus i oktober. En oväntat tidig avslutning av makrillfisket bidrog till att bromsa tillväxten.

En annan faktor som sänkte BNP-tillväxten i oktober var produktionsminskningen av el i Norge, visar en första beräkning av BNP-tillväxten från Statistisk sentralbyrå (SSB).

Tillväxten exklusive oljeindustrin var enligt SSB noll i oktober jämfört med september, enligt fasta priser som justerats för säsongs- och kalendervariationer.

Räknar man bort fiskeindustrin och elproduktionen var tillväxten i oktober jämfört med månaden före 0,3 procent.

Tjänstesektorn fortsatte dock att växa med en aktivitetsökning på 1,5 procent i oktober jämfört med månaden före.

"I slutet av oktober ökade antalet smittade i Norge och nu i december börjar smittskyddsåtgärderna återigen trappas upp. Oktober var dock fortsatt präglat av återöppningen och då var det för tidigt att se någon effekt av ökningen av smitta", skriver Pål Sletten, avdelningschef på SSB i en kommentar.

Räknar man in produktionen av olja och gas var nedgången för norsk BNP i oktober 1,8 procent.

I september låg tillväxten för fastlandsekonomin på 0,8 procent och för hela den norska ekonomin på 2,3 procent.

Joakim Goksör/TT

Ekonomi

Bromsen i för Toyota

En Toyota-fabrik där de anställda får bära munskydd. Arkivbild.
Foto: Michel Spingler/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Biljätten Toyota har fått stoppa produktionen vid två av företagets fabriker i Japan på grund av komponentbrist. Toyota har tidigare uppgett att man hoppades att i december skulle kunna återgå till normal produktionskapacitet. Stoppet beräknas nu pågå under tre dagars tid

Ekonomi

Uppåt på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen öppnar uppåt. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmsbörsen stiger i den inledande handeln och OMXS-index är upp 0,6 procent. Detta trots att banksektorn tynger med alla fyra storbanker svagt på minus. Även indextunga H&M backar svagt, minus 0,2 procent.

I motsatt riktning går Kinnevik som stiger 2,2 procent och läkemedelsjätten Astra Zeneca lyfter 1,4 procent.

Under morgonen har Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) meddelat att man gjort ett miljardköp av skolfastigheter i Stockholm. Aktien stiger 1,4 procent. Efter gårdagens kraftiga kurslyft i samband med delårsrapporten backar nu prylkedjan Clas Ohlson, aktien är ned fyra procent i den inledande handeln.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL