Malmöforum om Förintelsen

Malmö – en avspärrad stad

Anette Johansson jobbar på Sus och kunde se sin arbetsplats utan att kunna ta sig över Pildammsvägen.
Foto: Catharina Nilsson
Malmö
Malmö Inställda bussar, avspärrning och problem att ta sig till jobben. Morgonen med Malmöforum blev en utmaning för många Malmöbor som trots allt föreföll ta det med jämnmod.

Hyllie stationstorg var glesbefolkat på onsdagsförmiddagen om man räknar bort uniformerad personal från ordningsmakten. De var desto fler till antalet. Såväl Arenagatan som Hyllie Boulevard var helt avstängda av staket i höjd med arenan, staket som bevakades av poliser utrustade med maskingevär. Ett vaket öga ser också uniformerade personer på taken till de höga byggnader som blickar ned mot Malmömässan där kongressen just då pågår.

Utanför Pressbyrån träffar vi Rolf Müngersdorff som väntar på hustrun Marghareta. Han bär inte uniform. Än.

En äldre man sitter vid ett kafébord.
Rolf Müngersdorff väntar på hustrun Marghareta. Han har redan tidigt på förmiddagen tvingats till en långpromenad på grund av avstängningarna.
Foto: Ralph Bretzer

Det visar sig att både han och hustrun jobbar som tågvärdar genom Veteranpoolen och snart ska dra på sig Skånetrafikens gula västar. De är inkallade med anledning av alla omdirigeringar, stängda vägar och inställda turer, något Rolf Müngersdorff råkade själv ut för.

– Jag var tvungen att köra ett barnbarn till Augustenborgsskolan redan vid sjutiden i morse, säger han.

– När jag sedan skulle till Hyllie fick jag ställa bilen vid Sus och gå hit ut.

Tar avspärrningarna med jämnmod

Det är en promenad som tar mer än en timma, kan tilläggas. När vi, tidningens utsända, rör oss bort över det nästan öde torget springer vi av en slump på Marghareta Müngersdorff.

– Jag tycker att folk tar avspärrningarna med jämnmod, berättar hon.

– Men en del av informationen har gått folk förbi av olika anledningar. Det kanske kan bero på språksvårigheter.

Ett äldre par utanför Emporia i Malmö.
Marghareta och Rolf Müngersdorff.
Foto: Ralph Bretzer

En bit därifrån är Amin H Abdulhadr på väg mot trappan ned till järnvägsspåren. Han är på väg till jobbet i Köpenhamn och var ovetande om konferensen.

– Jag bor i Kroksbäck så jag har fått gå hit till tågstationen för att kunna åka in till stan. Det tog mig 30 minuter istället för tre minuter när jag tar bussen.

Åke Cederholm kommer med cykeln i släptåg. Han är pensionär och ute på sin dagliga cykeltur. Samtidigt passerar ett 20-tal poliser längs arenans vägg, ett stenkast bort.

– Man har fått ta lite andra vägar eftersom man inte kommer fram överallt med cykeln. Det är klart att man är lite nyfiken. det är ju inte varje dag som man får se så många poliser, säger han.

Nu var det inte bara kring Malmömässan som konferensen märktes av. Flera av de stora trafiklederna genom staden var avspärrade och busstrafiken låg nere. Avspärrningarna kring Malmö live, vid Hyllie och i centrum ställde till det för många.

Många fastnade i trafiken

Vid halv nio-tiden på morgonen var kön med cyklister som inte kom över vägen lång på Carl-Gustavs väg vid Pildammarna. En av dem var Anette Johansson, medicinsk sekreterare på ortopeden på Sus.

– Vi är jättemånga från sjukhuset som väntar. Det är jättefrustrerande, säger hon.

Enligt Skånska Dagbladets reporter Catharina Nilsson som också fastnade där var det uppåt 20 minuters väntetid vid korsningen innan cyklisterna kom över. Pildammsvägen var avstängd eftersom deltagarna på Malmöforum skulle ta sig från Malmö Live till Malmömässan. När ett 50-tal fordon passerat i olika omgångar kunde kön ta sig över.

Redan på tisdagen var det rejält med störningar i trafiken. För Elin Tidå tog det 40 minuter att köra bil från Jägersro till Oxie under tisdagskvällen. Hennes kollega Ksenija Gorioucheva har medvetet hållit sig i från Malmö centrum under veckan med tanke på Malmöforum och det trafikkaos som aviserats redan på förhand.

– Men jag kan samtidigt gå till jobbet så det har varit svårt att fastna någonstans.

Malmö

Svårt att införa ett totalförbud för raketer

Folk samlas längs kajerna vid det offentliga fyrverkeriet vid fyren i Nyhamnen i Malmö på nyårsafton.
Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
MALMÖ Hur kan den personliga friheten gå före djurskyddet och risken för skador och att folk begår brott när man tillåter att det används smällare och raketer alla tider på dygnet kring nyårsafton. Det skriver en hundägare, som vill ha ett totalförbud, i ett mejl till kommunalrådet Andreas Schönström (S).

– Vi är mycket medvetna om problemet och reglerna kring fyrverkerier har skärpts i flera omgångar, bland annat har ju Malmös ordningsstadga ändrats med en begränsad tid, då det är tillåtet med fyrverkerier. Ett totalförbud skulle dock vara verkningslöst, skriver Andreas Schönström i ett svar.

Enligt Malmö stads ordningsstadga får fyrverkerier bara säljas till personer över 18 år och inte användas på en offentlig plats utan tillstånd från polisen – med undantag för nyårsafton klockan 18.00-02.00. Smällare är förbjudna överallt i hela Sverige.

Malmö

Krävs på avgift för ambulans med tatueringsservice

Edvin Abazagic måste betala 3000 kronor i avgift för att han inte har anmält sin tatueringsambulans till miljöförvaltningen, tycker Malmö stad. Fantasier och missförstånd, menar Edvin Abazagic.
Foto: Anna Lindblom
Malmö
Malmö Vad är egentligen en tatueringsambulans? Miljöförvaltningen och tatueringsambulansens ägare har helt olika åsikt om den saken. Ägaren krävs på straffavgift – men menar att allt är ett missförstånd.

Edvin Abazagic är den första att medge att berättelsen om hans tatueringsambulans är ganska snårig.

– Det är en lång och krånglig historia, som egentligen började redan 2015.

Det var då han råkade se en ambulans från insidan för första gången.

– Det var ju helt sterilt där inne, och jag tänkte att ”där skulle man ju faktiskt kunna tatuera”.

Blev för krångligt

Han drev tatueringsstudio redan på den tiden, nämligen, och det gör han fortfarande. I dag finns han bara i Malmö, men tidigare har han även haft verksamhet i Skurup.

– Så redan då, 2015, ställde jag frågan till miljöförvaltningen i Skurup. Tatuera i en ambulans, hur fixar man det?

Edvin Abazagic har ambulansen parkerad utanför sin tatueringsstudio i östra Malmö. Själva tatuerandet äger rum inne i studion, betonar han. Fast det spelar ingen roll, menar Malmö stad.
Foto: Anna Lindblom

Men det skulle bli krångligt, blev svaret. Det krävdes specifika ytor och plats för städutrustning och allt möjligt besvärligt, berättar Edvin Abazagic, så han lät hela saken rinna ut i sanden, tillsvidare.

Och det är här någonstans berättelsen börjar glida iväg åt två olika håll. När Edvin Abazagic berättar den låter den på ett sätt. När miljöförvaltningen berättar den låter den helt annorlunda.

Taxi och tatuering

Edvin Abazagic beskriver hur han noggrant har anmält sin tatueringsverksamhet till miljöförvaltningen vartenda år, precis som man ska, och att det är en verksamhet som i och för sig omfattar en ambulans, men där inga som helst behandlingar görs, eller någonsin har gjorts, i ambulansen ifråga.

– Jag har aldrig utfört en tatuering i bilen. Aldrig. Den har använts till att köra kunder i, och för att visa upp oss. Vi har ställt upp den på event och sålt presentkort i den.

Köra kunder?

– Ja, jag har kunder från många olika ställen, Göteborg, Ystad. Så slipper de köra själva.

Som en kombinerad taxi- och tatueringsservice?

– Ja, det kan man säga. Och marknadsföring, som sagt. Men jag har aldrig tatuerat någon inne i bilen.

Det kvittar om bilen bara har använts som marknadsföring, menar miljöförvaltningen och kräver Edvin Abazagic på miljösanktionsavgift.
Foto: Anna Lindblom

Att det har funnits tatueringsutrustning i bilen, något miljöförvaltningen har noterat på bilder som Edvin Abazagic lagt ut i sociala medier, beror på att han har fraktat utrustningen mellan gästspel i olika studier, förklarar han.

– Det är klart att jag vill använda mina egna grejer.

Marknadsföring räknas

Fast egentligen spelar det där ingen roll, menar miljöförvaltningen. Och nu blir det om möjligt ännu snårigare.

Låt oss säga att Edvin Abazagic har haft sin ambulans, inklusive utrustning, utan att någonsin tatuera någon i den. Enligt miljöförvaltningen har han gjort fel i alla fall, genom att använda ambulansen i marknadsföringssyfte. Han har i och för sig anmält sin stationära tatueringsstudie, och årligen haft miljöinspektör på plats enligt alla konstens regler, men genom att inte specifikt anmäla ambulansen har han brutit mot miljöbalken. Även om den bara har utgjort en rullande reklampelare.

– Ja. Det är praxis. Det finns rättsfall som visar att det räcker att marknadsföra en verksamhet för att det ska räknas som att man bedriver verksamheten.

Det förklarar David Lindsjö, enhetschef vid avdelningen för miljö- och hälsoskydd i Malmö stad som alltså nu har krävt Edvin Abazagic på 3 000 kronor i miljösanktionsavgift.

Han har överklagat beslutet, och tänker inte betala.

– Absolut inte. Det är ingen tatueringsbil, det är deras fantasi. Man kan inte betala för något man inte har gjort. Och jag fattar inte varför de lägger sin energi på det här? Lägg den på dem som sitter hemma och tatuerar istället, utan tillstånd. Jag har ju alltid haft tillstånd!

FAKTA

Kan alltså vem som helst köpa en ambulans?

Ja, det är jättelätt, försäkrar Edvin Abazagic.

– Det finns massor av avställda ambulanser på till exempel Blocket.

En snabb googling visar att han har helt rätt. På Blocket, och många andra annonssajter, finns mängder av ambulanser som för ett otränat öga ser helt nya och moderna ut, de billigaste för några enstaka 10 000, de dyraste för många 100 000 kronor.

Edvin Abazagic skulle egentligen vilja börja tatuera i bilen.

– Planen har alltid varit att komma dit, och det har jag också sagt till miljöförvaltningen. Det här är ett helt nytt koncept, jag har ingen kunskap om vad som krävs, vägled mig vidare! Jag är inte deras fiende, jag vill ha kommunikation och samarbete.

Annat perspektiv

Ur David Lindsjös perspektiv ser alltihop, som sagt, helt annorlunda ut.

– Vi anser ju att vi har haft den kommunikationen. Vi har varit tydliga med att han inte uppfyller kraven.

Finns det en möjlighet att det här slutar med att Edvin Abazagic faktiskt får tatuera i sin bil?

– Jag vill inte föregå den prövningen, men då får han ju komma in med information som visar att han kan göra detta på ett hälsosamt sätt, enligt de krav och regler som finns för exempelvis ventilation och hygien. Och så får vi titta på det då.

Malmö

Bilolycka på E65 i höjd med Jägersro

Malmö
Malmö En bil har kört av vägen på E65 vid avfarten mot Jägersro. Två ambulanser ska finnas på platsen.

Enligt SOS Alarm rör det sig om en singelolycka som inträffat vid 07.40-tiden på tisdagen. Två ambulanser var vid åttatiden på morgonen på plats.

Det finns ännu ingen information om skadeläget.

Malmö

Personbil krockade med cyklist

Malmö
Malmö Vid sjutiden på tisdagsmorgonen krockade en bilist och en cyklist på Exercisgatan i centrala Malmö.

Larmet om olyckan som inträffade i korsningen med Kungsgatan i Rörsjöparken kom in till polisen 07.08.

En person har enligt SOS Alarm förts till sjukhus med ambulans. Personen ska ha varit vaken och talbar, uppger polisen.

Malmö

Bilbrand på Röda Höja

Malmö
Malmö Tidigt på tisdagsmorgonen brann två bilar på Högatorpsvägen i Malmöstadsdelen Röda Höja.

Larmet om branden kom in till polisen vid halv fem-tiden på morgonen. Enligt polisen har två bilar skadats.

Branden misstänks vara anlagd och polisen har upprättat en anmälan om skadegörelse genom brand.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Miljonlotteriet

Miljonlotteriet testar på en ny strategi för sin annonsering!

Miljonlotteriet Miljonlotteriet är ett av Sveriges största lotterier och har funnits med sedan 1964.

För dig som inte vet något om lotteriet sedan tidigare, så är Miljonlotteriet grundat av iogt.se som sedan start haft som mål att låna lotteriet finansiera deras arbete mot droger i samhället. I och med regleringen av spelmarknaden förra året så har också de svenska lotterierna och spelbolagen kunnat ändra sin marknadsföring och i samband med dessa ändringar så är det bestämt att Miljonlotteriet blir digitalt, för att dra in ännu mer pengar till välgörenhetsarbetet som IOGT fokuserar på. Om du är intresserad av att kika in Miljonlotteriet så kan du göra detta här eller läsa mer om dem i denna artikel om Miljonlotteriet.

Eftersom att den svenska spelmarknaden har blivit annorlunda, så är detta en stor fördel för det svenska Miljonlotteriet eftersom att de kan använda förändringarna till något positivt. Den nya strategin för lotteriet är helt enkelt att visa mer var pengarna från Miljonlotteriets överskott går, så att fler människor får vara delaktiga i välgörenhetsarbetet som IOGT arbetar med. Sedan starten har lotteriet bidragit med över 2 miljarder kronor totalt till välgörenhetsarbete och detta är något som lotteriets överskott ska fortsätta att gå till, precis som det gjort sedan start.

Miljonlotteriet blickar framåt!

Miljonlotteriet har bestämt sig för att satsa bredare på just den digitala annonseringen där lotteriet riktar in sig på ansvarsfullt spelande och behöver numera uppfylla de hårda kraven som ställs på svenska spelbolag. Eftersom att lotteriets grundidé är att minska missbruk i samhället, så är detta något som de också är väldigt noga att fortsätta med och det är också här som den största kraften kommer att läggas även framöver. Genom de digitala kanalerna så har Miljonlotteriet redan nu lyckas komma en bra bit på vägen och det är också på denna bana som vi kan se dem fortsätta på framöver.

Den digitaliserade annonseringen kommer med andra ord att hjälpa lotteriet att nå ut till svenska folket så att de får se med egna ögon vad överskotten från försäljningen av spel hos dem bidrar till. Några av de saker som lotteriet hjälper till med är bland annat att rikta in sig på att tillföra gemenskap för barn och ungdomar som växer upp i stökiga familjer som kantas av missbruk genom årliga läger och evenemang. Via deras lotteri så kan du som spelar vara med och tävla om fantastiska vinster men också samtidigt vara en del av det stora välgörenhetsarbete som överskottet bidrar till. Sedan start så har de hjälpt både hemlösa att få tak över huvudet samt bidragit till många behandlingshem runt om i landet.

Malmö

Berusad man slog kvinna på buss

Malmö
Malmö En man omhändertogs under måndagen av polis på en stadsbuss i Malmö. Anledningen var att manen ska ha slagit en kvinnlig medpassagerare.

Polis ryckte vid 18-tiden på måndagen ut till Lindeborg efter ett larm om att en man misshandlat en kvinna på en buss. Mannen ska ha varit berusad och polisen frihetsberövade honom enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Han är nu misstänkt för misshandel. Hur allvarligt skadad kvinnan blev är oklart men enligt polisen behövde hon inte ambulansvård.

Malmö

Bedragare lurade äldre par på 150.000 kronor

Malmö
Malmö Ett par i 80-årsålder blev under måndagen utsatta för ett telefonbedrägeri.

Paret blev under måndagen uppringda av en man som påstod att han var från banken. Bedragare menade att deras bankdosa behövde uppdateras och att de därför behövde identifiera sig med sin bankdosa. På så vis lyckades bedragaren överföra 150.000 kronor från parets konto.

Polisen uppmanar på sin hemsida allmänheten att aldrig legitimera sig med bankdosa eller bank-id på uppmaning av personer som ringer.

”Är du osäker, lägg på luren direkt”, skriver de.

På måndagskvällen hade polisen inte lyckats gripa någon misstänkt för bedrägeriet.

Malmö

Storköksmatlagning till hemlösa succé

Glada miner vid matlagningen i storköket hos Catharina Andersson, Victor Witt och Natalie Ek.
Foto: Stephan Andersson
Malmö
MALMÖ Mer än 200 portioner gulaschsoppa delades ut när Matkärringarna höll sitt arrangemang för hemlösa i lördags. En orsaker till succén var att maten kunde tillagas snabbare i ett restaurangkök.

– Det är något helt annat att laga mat till så många i ett storkök än att stå hemma i någons kök. Där finns riktiga maskiner, stora kastruller och kunskap om storkök. Dessutom är det roligare att laga tillsammans, säger en glad Stephan Andersson i gruppen Matkärringarna.

Ett års tid

Skånskan berättade i lördagstidningen om hur föreningen i ett års tid har ordnat utdelning av mat, kläder och andra förnödenheter till hemlösa och utsatta i Malmö.

Stephan Andersson från Matkärringarna, restaurangchefen Kristian Wolanszyk och kocken Niklas Månsson lastar ur varorna från bilen, dagen innan eventet.
Foto: Stefan Persson

Fram till i lördags har all mat och dryck tillagats hemma hos medlemmarna. Då fick de tillgång till ett riktigt storkök i restaurangen The Green Lion Inn.

– Vi är mycket tacksamma mot krögaren Richard Vollmer och hans personal, som har ställt upp på en fantastiskt sätt. En av kockarna vill också hjälpa till att laga mat, berättar Stephan Andersson.

Fortsätter i storköket

Tanken är att Matkärringarna ska fortsätta att laga maten till utdelningen varannan lördag i restaurangens storkök. Richard Wollmer har tidigare sagt i tidningen att det är viktigt att hjälpa stans hemlösa, och därigenom föreningen.

Det var även kö till kläd- och prylutdelningen, där allt tog slut.
Foto: Stephan Andersson

– När vi öppnade matutdelningen i lördags var det nästan tomt på folk men efter en stund blev det långa köer av folk. Ryktet måste ha spritt sig. Vi fick öppna två köer för maten och hann knappt med att göra mackor till alla som strömmade till, säger Stephan Andersson.

Han är glad för att intresset för gruppen ökar och att allt fler blir medlemmar och stöttar upp ekonomiskt. Allt arbete som sker görs ideellt, men inköpen kostar.

Är generösa

– Folk är generösa och vi får in kläder och andra saker hela tiden. Därför söker vi efter en lokal där vi kan förvara allt plus rekvisitan, tält och bord, till matutdelningen.

Stephan Andersson berättar att en fastighetsägare i Malmö har sagt sig vara villig att ställa upp med en lokal. För att man ska kunna dela ut mat och skapa en form av värmestuga krävs dock tillstånd. I nuläget är en förvaringslokal det mest angelägna.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL