Staffanstorp

Förstörde förskolans utegrejer

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

Någon gång under helgen har okända gärningspersoner förstört utegrejer tillhörande Trollflöjtens förskola i Staffanstorp.

Plastblommor hade slitits sönder, stolar som stått utomhus var skadade och bord hade flera brännmärken. Man hade också brutit sönder en kabellist. Skadegörelsen inträffade någon gång från fredag till måndag.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Tjuvgömma hittad med gps

Polis tog sig till en adress i Skåne och påträffade där den värdefulla maskinen.
Foto: Johan Nilsson/TT
Staffanstorp
Kabbarp En 500 kilo tung markvibrator värd 100 000 kronor stals natten till onsdagen i Staffanstorp. Tack vare en gps hittades godset, som var på väg ut ur landet.
PREMIUM

Markvibraton stals vid Kabbarps Smedjeväg i Kabbarp natten till torsdagen. Tack vare att den värdefulla maskinen hade gps kunde man spåra den till en adress på Lundavägen, oklart vilken kommun det gällde.

Polisen fick tillstånd att göra husrannsakan i den utlandsregistrerade bil som gav signalen. Inne i bilen hittades markvibratorn ituplockad.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Handelsutbyggnad i Hjärup har försenats

Trekantens Handelsområde Hjärup - här planeras för livsmedelsbutik, gym, padelhall med mera. Men utbyggnaden har försenats.
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
HJÄRUP Projekteringen av Trekantens Handelsområde i Hjärup har försenats men om allt går som det ska kan arbetet kanske komma igång efter nyår.

Hjärupsborna har väntat länge på en livsmedelsbutik, padelhall, gym med mera som planeras här.

Området är trekantsformat och gränsar i öster till Gamla Lundavägen och i norr till Väståkravägen. Marken är åkermark. Bortom området ligger Uppåkraskolan och fotbollsplanerna och Hjärups nya park.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Kockhyllningar och mat-tema på Pilegården i höst

Kocken Joakim Borglin var glad när Pilegården kunde öppna igen efter pandemin. På fredag åker tyrolerhatten på när det är oktoberfest, lovar han.
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
STAFFANSTORP Pilegårdens restaurang har till många seniorers glädje öppnat igen efter att ha varit pandemistängd. Nu vill kostenhetens kockar göra hösten lite extra festlig för besökarna och har laddat upp med kockhyllningar och olika teman.

Det börjar redan på fredag med oktoberfest.

– Det blir lite skånsk höst som möter tysk kokkonst, säger kocken Joakim Borglin som ansvarar för arbetet och planeringen i Pilegårdens kök.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Bil körde in i hus – smet från platsen

Foto: Johan Nilsson/TT
Staffanstorp
Staffanstorp En personbil körde in i en trädgård och kolliderade därefter med ett garage. Föraren smet från platsen.

På onsdagseftermiddagen, vid 16.23, inkommer larm om en trafikolycka på Granitvägen i Staffanstorp.

– Någon ska ha kört igenom en häck, sedan mot några krukor på en altan och därefter krockat i hörnet av ett garage, säger Fredrik Svedemyr, presstalesperson vid polisens ledningscentral.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Paviljong krävs redan 2022 till högstadieelever

Staffanstorp
HJÄRUP Hjärupslundsskolan i Hjärup behöver från och med augusti 2022 en tillfällig paviljong motsvarande ett klassrum med tillhörande grupprum för att kunna ge alla elever plats.

Befolkningsprognoser visar att antalet högstadieelever ökar i Hjärup fram till 2030.

Arbete pågår med att ta fram förslag på en ny permanent skolbyggnad för en utökning av cirka 175 elever, men tills den står klar behövs en paviljonglösning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Staffanstorp

Drop-in vaccinering erbjuds

Staffanstorp
STAFFANSTORP
PREMIUM

På lördag den 16 oktober erbjuds drop-in vaccinering i både Staffanstorp och Hjärup för alla i åldern 16-39 år.

Avsikten är att underlätta så att så många som möjligt i åldersgruppen 16-39 år ska kunna vaccinera sig mot covid-19 på ett smidigt och enkelt sätt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Smittoläget i Skåne förbättras allt mer

Eva Melander, smittskyddsläkare, konstaterar att covidfallen i länet fortsätter att sjunka.
Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
Malmö
Lund
Skåne Antalet konstaterade covidfall i Skåne fortsätter att sjunka. Här är kommunerna med minst antal fall.

Enligt Region Skåne registrerades 350 fall under förra veckan, den lägsta nivån sedan mitten av juli. Flest antal fall i förhållande till sin folkmängd noterades i kommunerna Simrishamn, Ängelholm, Klippan, Eslöv och Burlöv.

Minst fall per 100 000 invånare konstaterades i kommunerna Höör, Lomma, Ystad, Skurup och Hörby.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Byggde upp ett arkiv av tidningsartiklar

Hans Nilsson med en av Anita Åkerlunds många pärmar med urklipp i det arkiv som nu finns på hembygdsgården i Staffanstorp.
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
STAFFANSTORP Tack vare Anita Åkerlund, som under flera år arbetade som bibliotekarie på orten, har Staffanstorp ett arkiv bestående av tidningsklipp från händelser i kommunen under många år. Dessa urklipp förvaras nu i ett stort antal pärmar i hembygdsgården.

– Vi är jätteglada över att kunna ha arkivet och att ha det här i Åstradsgården, säger Hans Nilsson, före detta ordförande i hembygdsföreningen och fortfarande engagerad i hembygdsfrågor.

Pärmar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL