Motor

Komfort på topp – men eldrift dröjer

Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Mercedes nya C-klass bjuder på den finaste dieselmotorn och den bästa komforten i segmentet. Laddhybrider med tio mils räckvidd och snabbladdning är på ingång, men än så länge saknas en verklig utmanare till Tesla Model 3 – med ren eldrift.

Designmässigt är Mercedes och Volvo långt ifrån varandra. Om Volvo anspelar på minimalism med skandinavisk drivvedskänsla placerar nya C-klassen mig i en hotellobby i Gulfområdet med exklusiva lädersoffor och blanka ytor. Grundpriset är 455 400 kronor och för ytterligare 30 000 kronor går det att fullända upplevelsen med ett paket som puffar ut parfym genom utblåsen och ger massage genom de ventilerade sätena. Det kan nämnas att det inte är äkta läder i detta utförande, utan en syntetisk variant som trots allt imiterar läderkänslan ganska bra.

Det är bra kraftutveckling i testbilen, och dieselmotorn är tyst.
Det är bra kraftutveckling i testbilen, och dieselmotorn är tyst.
Foto: Anders Wiklund/TT

Den överdådiga designresan är en effekt av att man vill gå hem på kapitalstarka marknader i Mellanöstern och Asien. Spakarna känns inte längre lika robusta och de har blivit smalare och plastigare.

Infotainmentskärmen har flyttat ner från instrumenthyllan och ställts på högkant. Systemet känns först som ett oöverstigligt rymdskepp att hantera, men visar sig sedan vara en överraskande pedagogisk vidareutveckling av det gamla. Det går att skräddarsy teknik- och sittinställningar, och din profil aktiveras genom fingeravtrycksigenkänning.

Fjädringskomforten är alltjämt på topp och bättre än i konkurrerande BMW 3-serien, Audi A4 och Volvo S60. C-klassen är instegsutrustad med ett aningen sänkt komfortchassi. Någon luftfjädring går inte att få, men behövs inte heller. Här bjuds passagerarna på en böljande sufflékänsla tillsammans med en precis och avslappnad styrning. Nytt för C-klassen är att det går att få styrning även på bakhjulen. Men inte heller det behövs – eftersom bilens vändcirkel på 10,9 meter gör att bilen är smidig att hantera i trånga utrymmen.

De klassiska Mercedesknapparna för att justera stolsinställningarna är bevarade, nytt är att de har fått touchfunktion.
De klassiska Mercedesknapparna för att justera stolsinställningarna är bevarade, nytt är att de har fått touchfunktion.
Foto: Anders Wiklund/TT

För ovanlighetens skull kör vi en bil med dieselmotor. Mercedes och Volvos dieselmotorer kommunicerar båda på fyra cylindrar, men Volvos stämma är mer oraffinerad och bullrig, medan Mercedes framstår som en lågmäld diplomat i ordväxlingarna. Den niostegade växellådan och dieselmotorn hör till marknadens bästa. Nytt är att den backas upp av ett 48-voltssystem som bland annat sänker förbrukningen och stöttar vid acceleration. Start och stopp-systemet är mycket uppmärksamt och motorn stängs av redan vid inrullningen mot ett rödljus eller övergångsställe.

Förarplatsen är omhuldande, med en hög mittkonsol.
Förarplatsen är omhuldande, med en hög mittkonsol.
Foto: Anders Wiklund/TT

C-klassen finns även i kombikaross och med flera bensin- och dieselmotorer att välja på - men än så länge är Tesla Model 3 det enda eldrivna alternativet i klassen. Under oktober börjar Mercedes nya bensin-laddhybrider att säljas. Priserna är inte klara, men med en räckvidd på tio mil med möjlighet till snabbladdning kommer de längst i klassen. Laddhybriderna från Audi och BMW kommer drygt sex mil och Volvo gick nyss ut med att de utökar räckvidden hos flera laddhybrider till cirka åtta, nio mil. Efter årsskiftet lanserar BMW en heldriven elbil i klassen som är mycket intressant prissatt med upp till 59 mil räckvidd. Samtidigt kommer Mercedes även att erbjuda diesel-laddhybrider (vilket man är ensamma om) och fyrhjulsdrivna versioner, samt en förhöjd offroadversion.

Julia Brzezinska/TT

Mercedes design verkar vilja attrahera kapitalstarka marknader.
Mercedes design verkar vilja attrahera kapitalstarka marknader.
Foto: Anders Wiklund/TT
Man har minskat storleken rejält på de touchkänsliga tumknapparna på ratten. Men de fungerar riktigt bra trots sin ringa storlek.
Man har minskat storleken rejält på de touchkänsliga tumknapparna på ratten. Men de fungerar riktigt bra trots sin ringa storlek.
Foto: Anders Wiklund/TT
Bagagevolymen i sedanen är oförändrad, men har ökat med 30 liter i kombin. Placeringen av batteriet i laddhybriderna ska inte längre inkräkta på lastutrymmet.
Bagagevolymen i sedanen är oförändrad, men har ökat med 30 liter i kombin. Placeringen av batteriet i laddhybriderna ska inte längre inkräkta på lastutrymmet.
Foto: Anders Wiklund/TT
Pekskärmen tronar som en stor tv i mitten. Den kan verka avskräckande men är faktiskt mycket intuitiv och har bra pekrespons.
Pekskärmen tronar som en stor tv i mitten. Den kan verka avskräckande men är faktiskt mycket intuitiv och har bra pekrespons.
Foto: Anders Wiklund/TT
Takhöjden kunde vara bättre i baksätet. Man sitter bekvämt även om sittdynan känns aningen grund.
Takhöjden kunde vara bättre i baksätet. Man sitter bekvämt även om sittdynan känns aningen grund.
Foto: Anders Wiklund/TT
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
Foto: Anders Wiklund/TT
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Mercedes C 220D Avantgarde

Grundpris: 455 400 kronor (testbilen kostar 538 000 kronor).

Förbrukning: 0,51 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 134 gram/kilometer (WLTP). Som en Skoda Fabia.

Kväveoxidutsläpp: 8,0 mg/kilometer (WLTP).

Motor: 2,0 liter fyrcylindrig, dieselmotor, turbo.

Effekt: 200 hästkrafter.

Vridmoment: 440 Nm.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Niostegad automatlåda.

Skatt: 7 200 kronor (efter tre år 2 900 kronor).

Tjänstevikt: 1 888 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,75/1,82/1,44 meter.

Bagageutrymme: 465–1 280 liter.

0–100 km/tim: 7,3 sekunder.

Toppfart: 245 km/tim.

FAKTA

Två konkurrenter

Volvo S60

Pris: 461 000 kronor.

Mildhybrid med bensinmotor på 250 hk. 350 Nm.

Toppfart 180 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 6,7 sekunder.

S60 och V60 är storsäljarna i Sverige. Nyss uppdaterades laddhybriderna som klarar 9 mil på el, dessa lanseras snart.

BMW 320d Sedan

Pris: 398 300 kronor.

Mildhybrid med dieselmotor med 190 hk + 11 hk. 400 Nm.

Toppfart 240 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 6,8 sekunder.

Detta är förarens val – bakhjulsdrift och sportigare avstämt chassi, även billigare i grundutförande.

Volvo S60.
Volvo S60.
Foto: Fredrik Persson/TT
BMW 320d Sedan.
BMW 320d Sedan.
Foto: Fabian Kirchbauer

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Ekonomi +++ (3/5)

Miljö +++ (3/5)

Köregenskaper +++++ (5/5)

Säkerhet +++++ (5/5)

Helhet ++++ (4/5)

FAKTA

Omdömen

Vi kör instegsdieseln på 200 hästar – bra kraftutveckling. Dieselmotorn är tyst och sofistikerad. Den niostegade växellådan är marknadens lenaste – den växlar mjukt och sömlöst.

Bilar i detta segment kostar runt halvmiljonen med extrautrustning. Årsskatten är förhöjd och ligger på 7 000 kronor de första tre åren – lägre för laddhybriderna. Försäkring kostar drygt 5 000 kronor per år och servicekostnaden till 6 000 mil är 13 000 kronor.

Bilen, en dieselmildhybrid, friseglar ofta och start och stopp-funktionen är snabb med att stänga av motorn för att spara bränsle. Vår snittförbrukning är 0,50 liter per mil, enligt färddatorn. Laddhybrider med 10 mil räckvidd på el är på ingång.

En bil med ett enormt självförtroende och ponduskänsla, som den fått av storebror S-klass. C-klassen är den bekvämaste bilen i kompaktklassen redan i instegsutförandet, och tål att sittas i länge utan fikapaus.

Har inte krocktestats av Euro NCAP än, men allt annat än högsta betyg skulle förvåna. Här finns de senaste assistanssystemen plus en extra airbag mellan förare och passagerare, samt ett avancerat sidokrockskydd.

C-klassen bjuder på enastående långvägskomfort. Den yttre designen har blivit fylligare men förändrats varsamt - den allra största skillnaden märks interiört och i tekniknivån. Tyst kupé, bekväma säten och härliga köregenskaper.

Motor

Några nyheter från elbilsvärlden

Snabbladdning blir ofta en dyr historia.
Foto: Martin Schutt/AP/TT
Motor
feature
Motor Rolls-Royce släpper sin första elbil, laddpriserna för elbilsägare blir bättre och en rallyikon ger sig in i branschen. Vi listar lite av det senaste från elbilsvärlden.

Laddjungeln skingras något

Situationen med snabbladdare för elbilar har liknats vid en djungel. Att elbilsägare behöver ett tiotal olika appar för att aktivera laddning hos de olika leverantörerna är inte ovanligt och priserna varierar stort mellan olika bilmärken och laddstolpar. Ionity, som samägs av flera biltillverkare har tidigare kritiserats för sina höga laddpriser för dem som inte ingår i nätverket.

Men nu har företaget lanserat ett abonnemang med lägre priser även för utomstående bilmärken. Också Tesla, vars nätverk är ett av de mest utbredda, verkar vilja bredda sig. De ska, enligt ett uttalande från Elon Musk, öppna upp sina laddstolpar för andra märken senare i år. (TT)

Här är Rolls-Royces första elbil

År 2030 ska V12-motorn vara ett minne blott i den brittiska lyxbilen Rolls-Royce. I stället vill man använda enbart elektrifierade drivlinor. Det bekräftar vd:n Torsten Müller-Ötvös i ett pressmeddelande. Märkets första elbil kommer att heta Spectre. Den lanseras 2023 och ser ut att bli en coupé, att döma av bilderna. Priset och vilken räckvidd bilen kommer att ha har ännu inte offentliggjorts. Rolls-Royce har tidigare hintat om att man jobbar på en sladdlös laddlösning. (TT)

Såhär ser Rolls-Royce nya elbil Spectre ut.
Såhär ser Rolls-Royce nya elbil Spectre ut.
Foto: Rolls-Royce

Rallyikonen Delta blir elbil

Ford gav det ikoniska namnet Mustang åt sin elbil, som lanserades tidigare i år. Nu meddelar det italienska bilmärket Lancia att man kommer att återuppliva 80-talsmodellen Delta – som gjorde sig världskänd genom att kamma hem många VM-segrar i rally. I en intervju med Corriere della Sera berättar Stellantiskoncernens märkeschef Luca Napolitano att Delta gör comeback som elbil. Det finns än så länge inga uppgifter på när bilen kommer och vilken prestanda den kommer att få. (TT)

Delta Integrale (främst i bild) hette modellen som dominerade i rally på 80-talet.
Delta Integrale (främst i bild) hette modellen som dominerade i rally på 80-talet.
Foto: Lancia

Nyheter

Så länge håller elbilsbatteriet

Att snabbladda sliter mer på batteriet än att ladda mer sällan.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Nyheter
Motor
feature
Motor Kapaciteten sjunker med tiden – men det går långsamt. Äger du en elbil är sannolikheten större att du kommer att behöva byta ut andra komponenter innan batteriet har spelat ut sin roll.

Vi är vana vid att laddningsbara batterier tids nog tappar gnistan. Vad gäller då för dem som sitter i våra elbilar – behöver man planera för ett byte efter ett antal år.

Även om också elbilsbatterierna slits med tiden håller de en betydligt högre kvalitet än de batterier vi har i våra mobiler och i hushållselektronik, berättar Rakel Wreland Lindström som är professor i kemiteknik på KTH (Kungliga Tekniska högskolan).

–  Stark värme och upprepade snabbladdningar stressar cellerna. Allra bäst mår ett batteri som är halvfullt, därför är det bra att låta bli att ladda om man inte behöver, säger hon.

Rakel Wreland Lindström, professor i kemiteknik på KTH (Kungliga Tekniska högskolan).
Rakel Wreland Lindström, professor i kemiteknik på KTH (Kungliga Tekniska högskolan).
Foto: Privat

KTH har flera samarbeten med fordonsindustrin där de djupdyker i frågan om hur elbilsbatterierna åldras och påverkas av användningen.

–  Vi vet att dagens batterier klarar 1 000-2 000 fulla cykler. En cykel innebär en urladdning och en full laddning, eller motsvarande. Spannet på livslängden är stort eftersom det beror på hur man använder batterierna, säger Rakel Wreland Lindström.

Wieland Bruch, kommunikationsansvarig för e-mobilitet hos BMW.
Wieland Bruch, kommunikationsansvarig för e-mobilitet hos BMW.
Foto: BMW

Det innebär exempelvis att batteriet i nya BMW iX50 xDrive, som har en officiell räckvidd på 63 mil, i dag rent teoretiskt är rustat för att klara 630 000-1 260 000 kilometers körning.

Den bil som har gått längst har 200 000 kilometer på mätaren.

Kapacitetsnedgången är störst i början. När batteriet tappat runt fem procent avtar åldringstakten och blir linjär fram till en viss punkt, enligt Rakel Wreland Lindström. Då minskar räckvidden rejält – men det sker sannolikt efter det att batteriet förlorat 30 procent av sin kapacitet, och av biltillverkarna därmed anses förbrukat.

För de flesta elbilar finns i dag en garanti på att batteriet ska ha minst 70 procent av sin ursprungliga kapacitet kvar efter åtta år eller 160 000 kilometer, beroende på vilket som inträffar först.

Elbilsbatteriet klarar sig under hela bilens övriga livslängd – i alla fall i teorin.
Elbilsbatteriet klarar sig under hela bilens övriga livslängd – i alla fall i teorin.
Foto: Shutterstock

Enligt Rakel Wreland Lindström kan ett batteri dock mycket väl ha mer att ge även efter att det tappat 30 procent av sin kapacitet.

–  Men det behövs mer forskning på riktigt gamla batterier, säger hon.

Biltillverkarna uppger ofta att batterierna håller hela bilens livslängd oavsett hur man laddar. Men den som snabbladdar kommer i många fall att slita mer på batteriet, och därmed förlora räckvidd fortare, än den som laddar långsamt och mer sällan.

–  Vår rekommendation är att man håller sig på en laddnivå som ligger mellan 10 och 80 procent, säger Wieland Bruch, kommunikationsansvarig för e-mobilitet hos BMW.

Ladda bara elbilsbatteriet när du behöver.
Ladda bara elbilsbatteriet när du behöver.
Foto: Daniel Krason/Shutterstock

Det är svårt att svara exakt på vilken kapacitet man kan förvänta sig när det gäller äldre elbilar, menar han.

–  Batterierna som sitter i vår första elbil, i3, är de äldsta vi har. Vi ser att dessa bilar har en kapacitet på över 80 procent efter åtta års användning. Den bil som har gått längst har 200 000 kilometer på mätaren.

Planerar man att köpa en äldre elbil rekommenderar Wieland Bruch att man undersöker vilket skick batteriet är i. Det kan göras hos verkstäder med elbilskompetens.

–  Priset för att byta ut batteriet motsvarar vad en ny motor skulle kosta i en förbränningsbil, men det är osannolikt att det kommer att behöva göras inom bilens livslängd. Däremot kan det vara så att man kan komma att byta ut enstaka moduler eller celler med tiden, säger han.

Julia Brzezinska/TT

FAKTA

Batteritips för elbilsägare

Så håller du batteriets kapacitet på en så hög nivå som möjligt:

+ Snabbladda inte för ofta och ladda helst inte fullt. Låt nivån ligga runt 50 procent, då mår batteriet som allra bäst.

+ Ladda inte lite varje dag, gör det bara vid behov - ungefär som när man tankar en bensin- eller dieselbil.

+ Stark värme sliter på batteriet. Undvik därför att parkera en svart bil i direkt sol.

Källa: Rakel Wreland Lindström.

Motor

Mycket bil för pengarna i upphöjd korean

Bayon bygger på Hyundais minsta modell i20, och är ännu en bilmodell i det växande segmentet av upphöjda småbilar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Hyundai lanserar en upphöjd småbil. Bayon är en budgetbil som erbjuder generösa innerutrymmen och mildhybridmotor. Här finns en rad moderna finesser, men det finns en konkurrent som lyckas bättre.
PREMIUM

Koreanerna håller fast vid traditionen att döpa sina bilar efter städer. Namnet Bayon syftar inte på den franska skinkan utan på staden med liknande namn. Storleksmässigt placerar bilen sig i samma segment som Volkswagen T-Cross, Kia Stonic och nya Toyota Yaris Cross.

Bayon är en rymlig liten bil med generös takhöjd och stort bagageutrymme för klassen.
Bayon är en rymlig liten bil med generös takhöjd och stort bagageutrymme för klassen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Hörlurar – ett gissel i trafiken

Hörlurarna distraherar och stänger ute ljud. Det ökar risken för olyckor.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Motor
Motor Varannan svensk bär hörlurar i trafiken – och stänger därmed ute omgivningens ljud.
–  Självklart ökar detta risken för olyckor, säger Irene Isaksson-Hellman på försäkringsbolaget If.

I affären, på bussen och i joggingspåret – många människor lyssnar på någonting nästan var de än befinner sig. I lurarna avnjuts musik, poddar och ljudböcker. Men att ljuden i runt omkring hörs svagare eller stängs ute helt kan ställa till det, speciellt när man befinner sig ute på gatan.

–  Hörlurar kan avleda uppmärksamheten och ökar riskerna. Du kanske inte hör fordon som signalerar för att varna dig och får helt enkelt svårare att bedöma olika situationer, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Många bär hörlurar när de är ute och joggar – även på trafikerade gator.
Många bär hörlurar när de är ute och joggar – även på trafikerade gator.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Hörlurar i trafiken

I en undersökning som försäkringsbolaget beställde förra året svarade varannan att de har på sig hörlurar när de befinner sig i trafiken. Skillnaderna mellan olika åldersgrupper är tydliga – bland de yngre (18-34 år) är andelen större.

Men det omfattande användandet kan få allvarliga konsekvenser. Hörseln har mer betydelse för oss i en trafiksituation än vi kanske tror.

–  Att röra sig i trafiken är en interaktion med andra människor som involverar flera sinnen. Hörseln är viktig för att kunna göra rätt bedömningar, säger Irene Isaksson-Hellman.

Fångar ljud

Att bära lurar i trafiken är inte olagligt, men Trafikverket rekommenderar att man avstår. Det förekommer att hörlurar är en av faktorerna som bidrar till att dödsolyckor inträffar. Det har exempelvis hänt att personer inte har hört de varnande ljudsignalerna vid järnvägsövergångar, och blivit påkörda. Efter några sådana olyckor 2012 infördes rekommendationen, som alltså fortfarande gäller.

–  Det finns ett samband mellan hörlurar och olyckor, inte minst för fotgängare och cyklister. Dessutom kan funktionen ”noise cancelling” stänga ute de flesta ljud och göra så att du blir en ännu sämre trafikant, säger Peter Jonsson, presskommunikatör vid Trafikverket.

Att röra sig i trafiken är en interaktion med andra människor som involverar flera sinnen.

Active noise cancelling är en vanlig teknik i hörlurar. Det innebär att mikrofoner fångar upp omgivande ljud, skapar en motsatt signal, och till stor del neutraliserar dem.

Att använda hörlurar är inte lika vanligt vid bilkörning. Då talar vi å andra sidan mer i telefon och lyssnar på stereon, vilket förstås också riskerar att stänga ute viktiga ljud.

–  All typ av distraktion kan innebära en risk. I de situationer som kräver mest uppmärksamhet bör du ta ansvar och sänka volymen. Och undvika att bära hörlurar, säger Irene Isaksson-Hellman.

Robert Lagerström/TT

Vid järnvägsövergångar kan hörlurarna göra så att man inte hör de varnande ljudsignalerna.
Vid järnvägsövergångar kan hörlurarna göra så att man inte hör de varnande ljudsignalerna.
Foto: Shutterstock

FAKTA

Så används hörlurar i trafiken

+ Enligt en undersökning från 2020, beställd av försäkringsbolaget If, har varannan person på sig hörlurar när de befinner sig i trafiken.

+ Fler än var tredje använder hörlurar när de promenerar, drygt var sjätte vid löpträning och nästan lika många när de cyklar.

+ Bland 18-34-åringar är hörlurar i trafiksituationer ungefär dubbelt så vanliga som hos den vuxna befolkningen i stort. Bara 19 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de aldrig bär hörlurar i trafiken.

+ Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov. Sammanlagt gjordes 3 516 intervjuer via internet i Sverige med män och kvinnor, från 18 års ålder.

Motor

Vässa körkunskaperna på bana

På körbanan i Mantorp lär sig 48 Porscheförare att exempelvis ta en kurva på bästa sätt.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Motor
Motor Har du körkort men vill utvecklas och bli en vassare bilförare? Då finns en rad kurser att välja på. Vi följer deltagarna i Porsche Driving Experience under två fartfyllda dagar på motorbanan Mantorp Park utanför Linköping.
PREMIUM

Nästan ingen av deltagarna på utbildningen som vi besöker har tidigare erfarenhet av att köra på bana. Det blir det ändring på nu.

På schemat står bland annat träning i hur man balanserar bilen om man får sladd – övningar som gör att man förstår hur en bil beter sig vid över- och understyrning, det vill säga när den svänger för mycket eller för lite. Dessutom nöts den 3 106 meter långa racerbanans olika sektioner för att deltagarna ska hitta idealspåret, alltså den kortaste sträckan runt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Personligt

Rally – en resa i personlig utveckling

Tom Kristensson och hans flickvän Catherine Gidlund hemma hos sig i Sjöberga.
Foto: Catharina Nilsson
Personligt
Motor
Hörby
Personligt Från en Volvo 240 som han lånade pengar till, till att vara kontrakterad fabriksförare åt Ford på den näst högsta nivån i hela världen. Den resan har Hörbysonen och rallyföraren Tom Kristensson gjort under det senaste decenniet. Och det har inte bara varit en fråga om att köra bil. Lika mycket har handlat om personlig utveckling. Nu behöver han använda all sin mentala styrka för att möta utmaningarna i sluttampen av WRC2.

– Det går inte så bra just nu, jag har haft oflyt, säger Tom Kristensson och berättar att han kraschat tre gånger under det senaste året. Det är mer än vanligt. Han har inte tagit någon skada fysiskt, bilarna är välbyggda och han är inte rädd för att sätta sig bakom ratten igen. Han tänker på resultaten och på att bibehålla körglädjen och njutningen även när han inte kan förvänta sig att avsluta en tävling på pallen - och fokus är alltid framåt. Det kommer en ny tävling igen, där han kan förbättra sina resultat. Han har i huvudsak gått från klarhet till klarhet de senaste tio åren och han är fortfarande hungrig på rally och vill fortsätta köra.

– Det är fortfarande orealistiskt att jag gör det här. Jag är otroligt stolt och glad över vad jag har åstadkommit och ska fortsätta så länge jag får ut någonting av det, säger Tom Kristensson.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Bike Babes för kvinnor som gillar fart och naturupplevelser

Maria Juul och resten av Skånegänget.
Foto: Louise Malmros Manfrinato
Skåne
Motor
SKÅNE Bike Babes Skånesektions initiativtagare och administratör, Ann-Sophie Hansson, 52, till vardags sektionsordförande på Kommunal, lyser som en sol när den ena efter den andra motorcykeln radar upp sig längs landsvägskanten.
– Så kul att så många dök upp, och så här i semestertider! Vilka tjejer!

Alla reportage blir minsann inte lika fartfyllda. Inför mötet med ett gäng snabba kvinnor från Bike Babes vill jag få in den rätta känslan. Jag trycker ner den blanksvarta hjälmen över öronen, gränslar en vit BMW och flyttar nära min förare för dagen, Vannia Kronhamn. Tätt följda av Christina Hultén på en smäcker silverfärgad Harley, tar vi oss igenom villaområdet ut på Sallerupsvägen och svischar vidare ut i den skånska naturen. Solen bryter igenom vita små moln och lyser mjukt över honungsgula fält.

Vi glider fram på slingrande vägar genom Klågerup, i riktning mot Genarp och stannar slutligen till utanför Vismarlövs Café & Bagarstuga. Och där står de uppradade. 26 coola kvinnor och deras älsklingar; glidare, sporthojar och touringcyklar. Triumph, BMW och en väldig massa HD.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Världens äldsta mc-märke jubilerar

Bullet kom 1932 och försvann så sent som i fjol. När motorn har blivit Euro 5-klassad lär den göra comeback.
Foto: David Fowler/Shutterstock
Motor
Motor De moderna hojarna från Japan slog ut den brittiska mc-industrin. Så även Royal Enfield, som gick i graven 1970. Men ändå inte – hojarna fortsatte att tillverkas i Indien.
I dag är Royal Enfield världens äldsta motorcykelmärke – som nu fyller 120 år!
PREMIUM

Med långt över ett sekel på nacken är det klart att man slår vakt om sin historia. Sålunda bygger Royal Enfield hojar med klassiska modellnamn, måttlig effekt och nostalgiskt utseende. Men låt dig inte luras.

–  Royal Enfield är en retromaskin. Den har ren design och ser ut som en motorcykel ska se ut. Samtidigt är den modern med nya motorer, bränsleinsprutning och ABS, säger Kent Farman på skånska Norrvalla, som importerar märket till Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL