Motor

Hörlurar – ett gissel i trafiken

Hörlurarna distraherar och stänger ute ljud. Det ökar risken för olyckor.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Motor
Motor Varannan svensk bär hörlurar i trafiken – och stänger därmed ute omgivningens ljud.
–  Självklart ökar detta risken för olyckor, säger Irene Isaksson-Hellman på försäkringsbolaget If.

I affären, på bussen och i joggingspåret – många människor lyssnar på någonting nästan var de än befinner sig. I lurarna avnjuts musik, poddar och ljudböcker. Men att ljuden i runt omkring hörs svagare eller stängs ute helt kan ställa till det, speciellt när man befinner sig ute på gatan.

–  Hörlurar kan avleda uppmärksamheten och ökar riskerna. Du kanske inte hör fordon som signalerar för att varna dig och får helt enkelt svårare att bedöma olika situationer, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Många bär hörlurar när de är ute och joggar – även på trafikerade gator.
Många bär hörlurar när de är ute och joggar – även på trafikerade gator.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Hörlurar i trafiken

I en undersökning som försäkringsbolaget beställde förra året svarade varannan att de har på sig hörlurar när de befinner sig i trafiken. Skillnaderna mellan olika åldersgrupper är tydliga – bland de yngre (18-34 år) är andelen större.

Men det omfattande användandet kan få allvarliga konsekvenser. Hörseln har mer betydelse för oss i en trafiksituation än vi kanske tror.

–  Att röra sig i trafiken är en interaktion med andra människor som involverar flera sinnen. Hörseln är viktig för att kunna göra rätt bedömningar, säger Irene Isaksson-Hellman.

Fångar ljud

Att bära lurar i trafiken är inte olagligt, men Trafikverket rekommenderar att man avstår. Det förekommer att hörlurar är en av faktorerna som bidrar till att dödsolyckor inträffar. Det har exempelvis hänt att personer inte har hört de varnande ljudsignalerna vid järnvägsövergångar, och blivit påkörda. Efter några sådana olyckor 2012 infördes rekommendationen, som alltså fortfarande gäller.

–  Det finns ett samband mellan hörlurar och olyckor, inte minst för fotgängare och cyklister. Dessutom kan funktionen ”noise cancelling” stänga ute de flesta ljud och göra så att du blir en ännu sämre trafikant, säger Peter Jonsson, presskommunikatör vid Trafikverket.

Att röra sig i trafiken är en interaktion med andra människor som involverar flera sinnen.

Active noise cancelling är en vanlig teknik i hörlurar. Det innebär att mikrofoner fångar upp omgivande ljud, skapar en motsatt signal, och till stor del neutraliserar dem.

Att använda hörlurar är inte lika vanligt vid bilkörning. Då talar vi å andra sidan mer i telefon och lyssnar på stereon, vilket förstås också riskerar att stänga ute viktiga ljud.

–  All typ av distraktion kan innebära en risk. I de situationer som kräver mest uppmärksamhet bör du ta ansvar och sänka volymen. Och undvika att bära hörlurar, säger Irene Isaksson-Hellman.

Robert Lagerström/TT

Vid järnvägsövergångar kan hörlurarna göra så att man inte hör de varnande ljudsignalerna.
Vid järnvägsövergångar kan hörlurarna göra så att man inte hör de varnande ljudsignalerna.
Foto: Shutterstock

FAKTA

Så används hörlurar i trafiken

+ Enligt en undersökning från 2020, beställd av försäkringsbolaget If, har varannan person på sig hörlurar när de befinner sig i trafiken.

+ Fler än var tredje använder hörlurar när de promenerar, drygt var sjätte vid löpträning och nästan lika många när de cyklar.

+ Bland 18-34-åringar är hörlurar i trafiksituationer ungefär dubbelt så vanliga som hos den vuxna befolkningen i stort. Bara 19 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de aldrig bär hörlurar i trafiken.

+ Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov. Sammanlagt gjordes 3 516 intervjuer via internet i Sverige med män och kvinnor, från 18 års ålder.

Motor

Brutal tysk design möter ljuvlig komfort

Med väl isolerade elmotorer och ljuddämpande skum i däcken får passagerarna i BMW:s iX en tyst resa.
Foto: Uwe Fischer/BMW
Motor
Motor Med iX bekänner BMW färg och hintar om vad vi kan förvänta oss av kommande elbilar. Ljudnivån, luftfjädringen och motorerna bjuder på en upplevelse à la Rolls-Royce, men prislappen är saftig.
PREMIUM

I bilar med stora bensinmotorer kan man förstå att tillverkarna förstärker ljudet. Men med elmotorer försvinner poängen eftersom deras vinande ljud är något man helst vill slippa höra. BMW iX är precis så tyst som alla elbilar borde vara. Det beror på att man har isolerat elmotorerna väl och att hjulen är fyllda med ljuddämpande skum.

På utsidan är modellen lika stor som suven X5 och på insidan är utrymmena i klass med den större modellen X7. Det är lika bekvämt i baksätet som i framsätet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Några nyheter från elbilsvärlden

Snabbladdning blir ofta en dyr historia.
Foto: Martin Schutt/AP/TT
Motor
feature
Motor Rolls-Royce släpper sin första elbil, laddpriserna för elbilsägare blir bättre och en rallyikon ger sig in i branschen. Vi listar lite av det senaste från elbilsvärlden.
PREMIUM

Laddjungeln skingras något

Situationen med snabbladdare för elbilar har liknats vid en djungel. Att elbilsägare behöver ett tiotal olika appar för att aktivera laddning hos de olika leverantörerna är inte ovanligt och priserna varierar stort mellan olika bilmärken och laddstolpar. Ionity, som samägs av flera biltillverkare har tidigare kritiserats för sina höga laddpriser för dem som inte ingår i nätverket.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Så länge håller elbilsbatteriet

Att snabbladda sliter mer på batteriet än att ladda mer sällan.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Kapaciteten sjunker med tiden – men det går långsamt. Äger du en elbil är sannolikheten större att du kommer att behöva byta ut andra komponenter innan batteriet har spelat ut sin roll.
PREMIUM

Vi är vana vid att laddningsbara batterier tids nog tappar gnistan. Vad gäller då för dem som sitter i våra elbilar – behöver man planera för ett byte efter ett antal år.

Även om också elbilsbatterierna slits med tiden håller de en betydligt högre kvalitet än de batterier vi har i våra mobiler och i hushållselektronik, berättar Rakel Wreland Lindström som är professor i kemiteknik på KTH (Kungliga Tekniska högskolan).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mycket bil för pengarna i upphöjd korean

Bayon bygger på Hyundais minsta modell i20, och är ännu en bilmodell i det växande segmentet av upphöjda småbilar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Hyundai lanserar en upphöjd småbil. Bayon är en budgetbil som erbjuder generösa innerutrymmen och mildhybridmotor. Här finns en rad moderna finesser, men det finns en konkurrent som lyckas bättre.
PREMIUM

Koreanerna håller fast vid traditionen att döpa sina bilar efter städer. Namnet Bayon syftar inte på den franska skinkan utan på staden med liknande namn. Storleksmässigt placerar bilen sig i samma segment som Volkswagen T-Cross, Kia Stonic och nya Toyota Yaris Cross.

Bayon är en rymlig liten bil med generös takhöjd och stort bagageutrymme för klassen.
Bayon är en rymlig liten bil med generös takhöjd och stort bagageutrymme för klassen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Komfort på topp – men eldrift dröjer

Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Mercedes nya C-klass bjuder på den finaste dieselmotorn och den bästa komforten i segmentet. Laddhybrider med tio mils räckvidd och snabbladdning är på ingång, men än så länge saknas en verklig utmanare till Tesla Model 3 – med ren eldrift.

Designmässigt är Mercedes och Volvo långt ifrån varandra. Om Volvo anspelar på minimalism med skandinavisk drivvedskänsla placerar nya C-klassen mig i en hotellobby i Gulfområdet med exklusiva lädersoffor och blanka ytor. Grundpriset är 455 400 kronor och för ytterligare 30 000 kronor går det att fullända upplevelsen med ett paket som puffar ut parfym genom utblåsen och ger massage genom de ventilerade sätena. Det kan nämnas att det inte är äkta läder i detta utförande, utan en syntetisk variant som trots allt imiterar läderkänslan ganska bra.

Det är bra kraftutveckling i testbilen, och dieselmotorn är tyst.
Det är bra kraftutveckling i testbilen, och dieselmotorn är tyst.
Foto: Anders Wiklund/TT

Den överdådiga designresan är en effekt av att man vill gå hem på kapitalstarka marknader i Mellanöstern och Asien. Spakarna känns inte längre lika robusta och de har blivit smalare och plastigare.

Infotainmentskärmen har flyttat ner från instrumenthyllan och ställts på högkant. Systemet känns först som ett oöverstigligt rymdskepp att hantera, men visar sig sedan vara en överraskande pedagogisk vidareutveckling av det gamla. Det går att skräddarsy teknik- och sittinställningar, och din profil aktiveras genom fingeravtrycksigenkänning.

Fjädringskomforten är alltjämt på topp och bättre än i konkurrerande BMW 3-serien, Audi A4 och Volvo S60. C-klassen är instegsutrustad med ett aningen sänkt komfortchassi. Någon luftfjädring går inte att få, men behövs inte heller. Här bjuds passagerarna på en böljande sufflékänsla tillsammans med en precis och avslappnad styrning. Nytt för C-klassen är att det går att få styrning även på bakhjulen. Men inte heller det behövs – eftersom bilens vändcirkel på 10,9 meter gör att bilen är smidig att hantera i trånga utrymmen.

De klassiska Mercedesknapparna för att justera stolsinställningarna är bevarade, nytt är att de har fått touchfunktion.
De klassiska Mercedesknapparna för att justera stolsinställningarna är bevarade, nytt är att de har fått touchfunktion.
Foto: Anders Wiklund/TT

För ovanlighetens skull kör vi en bil med dieselmotor. Mercedes och Volvos dieselmotorer kommunicerar båda på fyra cylindrar, men Volvos stämma är mer oraffinerad och bullrig, medan Mercedes framstår som en lågmäld diplomat i ordväxlingarna. Den niostegade växellådan och dieselmotorn hör till marknadens bästa. Nytt är att den backas upp av ett 48-voltssystem som bland annat sänker förbrukningen och stöttar vid acceleration. Start och stopp-systemet är mycket uppmärksamt och motorn stängs av redan vid inrullningen mot ett rödljus eller övergångsställe.

Förarplatsen är omhuldande, med en hög mittkonsol.
Förarplatsen är omhuldande, med en hög mittkonsol.
Foto: Anders Wiklund/TT

C-klassen finns även i kombikaross och med flera bensin- och dieselmotorer att välja på - men än så länge är Tesla Model 3 det enda eldrivna alternativet i klassen. Under oktober börjar Mercedes nya bensin-laddhybrider att säljas. Priserna är inte klara, men med en räckvidd på tio mil med möjlighet till snabbladdning kommer de längst i klassen. Laddhybriderna från Audi och BMW kommer drygt sex mil och Volvo gick nyss ut med att de utökar räckvidden hos flera laddhybrider till cirka åtta, nio mil. Efter årsskiftet lanserar BMW en heldriven elbil i klassen som är mycket intressant prissatt med upp till 59 mil räckvidd. Samtidigt kommer Mercedes även att erbjuda diesel-laddhybrider (vilket man är ensamma om) och fyrhjulsdrivna versioner, samt en förhöjd offroadversion.

Julia Brzezinska/TT

Mercedes design verkar vilja attrahera kapitalstarka marknader.
Mercedes design verkar vilja attrahera kapitalstarka marknader.
Foto: Anders Wiklund/TT
Man har minskat storleken rejält på de touchkänsliga tumknapparna på ratten. Men de fungerar riktigt bra trots sin ringa storlek.
Man har minskat storleken rejält på de touchkänsliga tumknapparna på ratten. Men de fungerar riktigt bra trots sin ringa storlek.
Foto: Anders Wiklund/TT
Bagagevolymen i sedanen är oförändrad, men har ökat med 30 liter i kombin. Placeringen av batteriet i laddhybriderna ska inte längre inkräkta på lastutrymmet.
Bagagevolymen i sedanen är oförändrad, men har ökat med 30 liter i kombin. Placeringen av batteriet i laddhybriderna ska inte längre inkräkta på lastutrymmet.
Foto: Anders Wiklund/TT
Pekskärmen tronar som en stor tv i mitten. Den kan verka avskräckande men är faktiskt mycket intuitiv och har bra pekrespons.
Pekskärmen tronar som en stor tv i mitten. Den kan verka avskräckande men är faktiskt mycket intuitiv och har bra pekrespons.
Foto: Anders Wiklund/TT
Takhöjden kunde vara bättre i baksätet. Man sitter bekvämt även om sittdynan känns aningen grund.
Takhöjden kunde vara bättre i baksätet. Man sitter bekvämt även om sittdynan känns aningen grund.
Foto: Anders Wiklund/TT
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
Foto: Anders Wiklund/TT
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Mercedes C 220D Avantgarde

Grundpris: 455 400 kronor (testbilen kostar 538 000 kronor).

Förbrukning: 0,51 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 134 gram/kilometer (WLTP). Som en Skoda Fabia.

Kväveoxidutsläpp: 8,0 mg/kilometer (WLTP).

Motor: 2,0 liter fyrcylindrig, dieselmotor, turbo.

Effekt: 200 hästkrafter.

Vridmoment: 440 Nm.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Niostegad automatlåda.

Skatt: 7 200 kronor (efter tre år 2 900 kronor).

Tjänstevikt: 1 888 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,75/1,82/1,44 meter.

Bagageutrymme: 465–1 280 liter.

0–100 km/tim: 7,3 sekunder.

Toppfart: 245 km/tim.

FAKTA

Två konkurrenter

Volvo S60

Pris: 461 000 kronor.

Mildhybrid med bensinmotor på 250 hk. 350 Nm.

Toppfart 180 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 6,7 sekunder.

S60 och V60 är storsäljarna i Sverige. Nyss uppdaterades laddhybriderna som klarar 9 mil på el, dessa lanseras snart.

BMW 320d Sedan

Pris: 398 300 kronor.

Mildhybrid med dieselmotor med 190 hk + 11 hk. 400 Nm.

Toppfart 240 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 6,8 sekunder.

Detta är förarens val – bakhjulsdrift och sportigare avstämt chassi, även billigare i grundutförande.

Volvo S60.
Volvo S60.
Foto: Fredrik Persson/TT
BMW 320d Sedan.
BMW 320d Sedan.
Foto: Fabian Kirchbauer

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Ekonomi +++ (3/5)

Miljö +++ (3/5)

Köregenskaper +++++ (5/5)

Säkerhet +++++ (5/5)

Helhet ++++ (4/5)

FAKTA

Omdömen

Vi kör instegsdieseln på 200 hästar – bra kraftutveckling. Dieselmotorn är tyst och sofistikerad. Den niostegade växellådan är marknadens lenaste – den växlar mjukt och sömlöst.

Bilar i detta segment kostar runt halvmiljonen med extrautrustning. Årsskatten är förhöjd och ligger på 7 000 kronor de första tre åren – lägre för laddhybriderna. Försäkring kostar drygt 5 000 kronor per år och servicekostnaden till 6 000 mil är 13 000 kronor.

Bilen, en dieselmildhybrid, friseglar ofta och start och stopp-funktionen är snabb med att stänga av motorn för att spara bränsle. Vår snittförbrukning är 0,50 liter per mil, enligt färddatorn. Laddhybrider med 10 mil räckvidd på el är på ingång.

En bil med ett enormt självförtroende och ponduskänsla, som den fått av storebror S-klass. C-klassen är den bekvämaste bilen i kompaktklassen redan i instegsutförandet, och tål att sittas i länge utan fikapaus.

Har inte krocktestats av Euro NCAP än, men allt annat än högsta betyg skulle förvåna. Här finns de senaste assistanssystemen plus en extra airbag mellan förare och passagerare, samt ett avancerat sidokrockskydd.

C-klassen bjuder på enastående långvägskomfort. Den yttre designen har blivit fylligare men förändrats varsamt - den allra största skillnaden märks interiört och i tekniknivån. Tyst kupé, bekväma säten och härliga köregenskaper.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Kasinohai.com

Spellagstiftning - Finland vs Sverige

Kasinohai.com Om du är osäker på hur spellagstiftningen ser ut i Finland och Sverige och om det finns några större skillnader bör du fortsätta att läsa denna artikel där vi kommer att gå igenom de stora dragen i de båda ländernas spellagstiftning.

Spellagstiftningen i Sverige

Den 1 januari 2019 införde Sverige ny lagstiftning som avslutade dominansen från det av regeringen drivna onlinespelföretaget och öppnade sektorn för privata företag.

Under flera år var det statligt ägda Svenska Spel den enda verksamheten som tilläts att tillhandahålla onlinespel till medborgare i Sverige, vare sig det handlar om casinospel, betting på sport eller andra former av spel.

Naturligtvis kringgick de flesta företag denna lagstiftning och år 2018 hade privata företag fått en 29-procentig andel av spelmarknaden i Norden.

Delvis i ett erkännande av ett sådant nytt paradigm och delvis för att de var i behov av skattepengar, gick den svenska regeringen med på att införa nya spellagar. Under den nya lagstiftningen har myndigheten Spelinspektionen rätten att ge licens till privata företag. Hittills har myndigheten tillåtit cirka 100 företag att tillhandahålla sina tjänster till svenska spelare.

De största vinnarna på denna nya lagstiftning är de svenska medborgarna. På grund av lagarna för spel online kan svenskarna nu välja och vraka bland de bästa spelbolagen. Svenska spelportaler visar de bästa casinotjänsterna online och incitamenten för svenska deltagare.

Staten är också en stor vinnare på detta drag. Det är inget mysterium att legalisering av spel på internet är ett snabbt sätt till att generera mer skatteintäkter till statskassan. I hela Sverige måste licensierade företag betala en inkomstskatt på 18 procent av sin inkomst till svenska konsumenter.

Sådana skattebetalningar träder i kraft i år och vi hoppas att vi kommer att få se effekterna av denna inkomstkälla i Sveriges kommande budget.

De svenska spellagarna har hittat en balans mellan att ge spelare valfrihet och skydda dem mot bedrägliga spelbolag. Att främja spel utan tillstånd har varit förbjudet, och den svenska Spelinspektionen har nu fått mandat att blockera överföringar mellan deltagare och obehöriga operatörer.

Lagarna innehåller också strikta regler för etiskt spel. Spelinspektionen har befogenheten att tvinga privata operatörer att vidta sådana åtgärder för deltagarnas säkerhet. Dessutom måste alla speloperatörer erbjuda samtliga spelare ett val om att självuteslutning.

Det har bara gått ett år med de nuvarande svenska lagarna för spel online, och det är ingen tvekan om att vi kommer att se fler regler för att tillåta säkert spel i framtiden.

Spellagstiftningen i Finland

Onlinespel är en av de mest populära formerna av underhållning för människor över hela världen. Särskilt finländarna är människor som älskar att spela. Det har visats att finländarna kan spela för upp till 10 miljarder euro på lotter, spelautomater och sportspel varje år.

Republiken Finland har alltid haft ett regeringsstyrt spelmonopol och trots den senaste utvecklingen inom branschen verkar det som om det kommer att fortsätta vara så. Onlinespel och finska onlinecasinon har blivit en av de största inkomstkällorna under de senaste åren. Finland klassificeras också som den femte största spelnationen i världen, varför de flesta utländska operatörer nu försöker komma in på den finska spelmarknaden. Tyvärr verkar det som om det inte kommer att vara ett alternativ nu eller inom en snar framtid.

Under 2010 begärde Europeiska kommissionen att Finland skulle genomföra ändringar av deras spellagstiftning som skulle göra den mer överensstämmande med EU:s lagar. Trots påtryckningar från Europeiska Unionen förblir Finlands spelstruktur oförändrad. Även om spel i Finland är 100% lagligt är spelreglerna lite mer komplexa. Intressant nog visade statistiken under en nyligen gjord rapport från det finska bolaget Yle att 66% av de äldre finländska invånarna som intervjuades föredrar ett monopol.

Staten har monopol på alla former av spel oavsett om det är online eller offline. All spelverksamhet har alltid hanterats av tre statliga företag. RAY hade alltid haft kontroll över bordsspel och spelautomater i Finland. Nationella lotteriet, sportspel och instant win-spel kontrollerades och reglerades av Veikkaus Oy och alla spel på hästkapplöpning reglerades av Fintoto.

Dessa tre enheter reglerades och kontrollerades av staten och all vinst som gjorts på spel gavs tillbaka till landet oavsett om det är genom konst, vetenskap, sport eller utbildning. Under 2017 slogs dessa tre enheter samman för att skapa ett statligt monopol med namnet Veikkaus.

Slutsats

Som du kan se finns det ett par skillnader i spellagstiftningen hos de båda grannländerna. Efter de förändringar som skedde i Sverige 2019 så är den svenska spelmarknaden betydligt mer öppen och välkomnande för svenska spelare. Finländarna verkar dock inte vara så besvikna, de får goda skatteintäkter och merparten av den äldre befolkningen verkar vilja behålla det rådande monopolet.

Motor

Vässa körkunskaperna på bana

På körbanan i Mantorp lär sig 48 Porscheförare att exempelvis ta en kurva på bästa sätt.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Motor
Motor Har du körkort men vill utvecklas och bli en vassare bilförare? Då finns en rad kurser att välja på. Vi följer deltagarna i Porsche Driving Experience under två fartfyllda dagar på motorbanan Mantorp Park utanför Linköping.
PREMIUM

Nästan ingen av deltagarna på utbildningen som vi besöker har tidigare erfarenhet av att köra på bana. Det blir det ändring på nu.

På schemat står bland annat träning i hur man balanserar bilen om man får sladd – övningar som gör att man förstår hur en bil beter sig vid över- och understyrning, det vill säga när den svänger för mycket eller för lite. Dessutom nöts den 3 106 meter långa racerbanans olika sektioner för att deltagarna ska hitta idealspåret, alltså den kortaste sträckan runt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Personligt

Rally – en resa i personlig utveckling

Tom Kristensson och hans flickvän Catherine Gidlund hemma hos sig i Sjöberga.
Foto: Catharina Nilsson
Personligt
Motor
Hörby
Personligt Från en Volvo 240 som han lånade pengar till, till att vara kontrakterad fabriksförare åt Ford på den näst högsta nivån i hela världen. Den resan har Hörbysonen och rallyföraren Tom Kristensson gjort under det senaste decenniet. Och det har inte bara varit en fråga om att köra bil. Lika mycket har handlat om personlig utveckling. Nu behöver han använda all sin mentala styrka för att möta utmaningarna i sluttampen av WRC2.

– Det går inte så bra just nu, jag har haft oflyt, säger Tom Kristensson och berättar att han kraschat tre gånger under det senaste året. Det är mer än vanligt. Han har inte tagit någon skada fysiskt, bilarna är välbyggda och han är inte rädd för att sätta sig bakom ratten igen. Han tänker på resultaten och på att bibehålla körglädjen och njutningen även när han inte kan förvänta sig att avsluta en tävling på pallen - och fokus är alltid framåt. Det kommer en ny tävling igen, där han kan förbättra sina resultat. Han har i huvudsak gått från klarhet till klarhet de senaste tio åren och han är fortfarande hungrig på rally och vill fortsätta köra.

– Det är fortfarande orealistiskt att jag gör det här. Jag är otroligt stolt och glad över vad jag har åstadkommit och ska fortsätta så länge jag får ut någonting av det, säger Tom Kristensson.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Bike Babes för kvinnor som gillar fart och naturupplevelser

Maria Juul och resten av Skånegänget.
Foto: Louise Malmros Manfrinato
Skåne
Motor
SKÅNE Bike Babes Skånesektions initiativtagare och administratör, Ann-Sophie Hansson, 52, till vardags sektionsordförande på Kommunal, lyser som en sol när den ena efter den andra motorcykeln radar upp sig längs landsvägskanten.
– Så kul att så många dök upp, och så här i semestertider! Vilka tjejer!

Alla reportage blir minsann inte lika fartfyllda. Inför mötet med ett gäng snabba kvinnor från Bike Babes vill jag få in den rätta känslan. Jag trycker ner den blanksvarta hjälmen över öronen, gränslar en vit BMW och flyttar nära min förare för dagen, Vannia Kronhamn. Tätt följda av Christina Hultén på en smäcker silverfärgad Harley, tar vi oss igenom villaområdet ut på Sallerupsvägen och svischar vidare ut i den skånska naturen. Solen bryter igenom vita små moln och lyser mjukt över honungsgula fält.

Vi glider fram på slingrande vägar genom Klågerup, i riktning mot Genarp och stannar slutligen till utanför Vismarlövs Café & Bagarstuga. Och där står de uppradade. 26 coola kvinnor och deras älsklingar; glidare, sporthojar och touringcyklar. Triumph, BMW och en väldig massa HD.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL