Kultur och nöje

"Digitaliseringen på väg stjälpa folkbiblioteken"

Stora salen i Stockholms Stadsbibliotek. Arkivbild.
Foto: Hasse Holmberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Sveriges författarförbund slår larm: Utlåningen av e-böcker och ljudböcker håller på att spränga bibliotekens budgetar.
PREMIUM

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Grethe Rottböll, Jörgen Gassilewski och Per Wirtén från förbundet att det är "absurt" att e-böcker kostar biblioteken skyhögt mycket mer än pappersböcker. "En vanlig bok köps in en gång. För en e-bok måste biblioteket däremot betala vid varje enskild utlåning. Det är en ohållbar modell som växt fram", anser debattörerna som efterfrågar en kulturpolitisk helhetssyn.

Som exempel nämner de Stockholms stadsbibliotek där e-böckerna står för ungefär tio procent av utlåningen, men för runt 50 procent av inköpsbudgeten. "Med fortsatt utveckling kommer man om tio år inte att ha en enda krona över till de pappersböcker som fortfarande är överlägset viktigast för läsarna."

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Filmrecension: Kul om oväntad graviditet

Rakel (Kristine Kujath Thorp) har definitivt inte moderskap på sin lista över livsmål när hon träffar Mos (Nader Khademi) i 'Ninjababy'. Pressbild.
Foto: Triart film
Kultur och nöje
Kultur och nöje Oförutsägbart, rått och kul blir det när en ninjabebis smyger sig in i Rakels livmoder. Missa inte den här norska komedin – som har sina brister men känns befriande fräsch.

Inget ställer livet på sin spets som en graviditet. Speciellt om den är oplanerad efter ett one-night-stand. Och man inser att pappan är aikido-läraren på prova-på-lektionen som man precis kommit för sent till.

Ovanstående premiss låter kanske lite förvirrande, men det är bara början på alla prövningar som Rakel får gå igenom i "Ninjababy".

Rakel (Kristine Kujath Thorp) är 20-nånting och har definitivt inte moderskap på sin lista över livsmål, hon vill helst resa runt jorden och bli serietecknare. Men någonstans på vägen har luften liksom gått ur henne.

I filmens inledning bor hon i ett på gränsen till osanitärt rum med sin nästan overkligt överseende rumskompis. Hon har inga pengar, festar mycket, har mystiskt gått upp i vikt och vill dricka litervis med tropisk juice.

Historien utspelas i ett ganska grått och trist Norge, mestadels i miljöer dit oljepengarna aldrig har sipprat ned.

Men diskbänksrealismen mjukas upp av de illustrationer som dyker upp ibland. Serietecknaren Rakels känslor understryks av pirriga streck i hjärttrakten och det där luriga fostret dyker också upp i tecknad form och snackar med Rakel i tid och otid.

Över huvud taget är filmen rolig, dråpliga situationer staplas på varandra, man skrattar högt flera gånger. Rollfigurerna är också mysiga. Speciellt den där aikido-läraren, Mos (Nader Khademi), som gillar rollspel och doftar som smör, är en charmig bekantskap.

Och Pittjesus – fråga inte – är också kul.

"Ninjababy" bygger på en serieroman av Inga Saetre, som har skrivit manus till filmen tillsammans med regissören Yngvild Sve Flikke. Duon lyckas verkligen med att göra något nytt och fräscht av en story man har sett många gånger förr.

"Ninjababy" är inte perfekt, mot slutet känns det som att en eller två pusselbitar in i Rakels psyke fattas.

Men det är en modig och rolig film, som vågar utmana tankar om moderskapet och hur man "bör" känna som kvinna – och man – när spermien har träffat ägget, så att säga.

Miranda Sigander/TT

Pittjesus, som spelas av Arthur Berning, tillsammans med det luriga fostret, i den norska filmen Ninjababy. Pressbild.
Pittjesus, som spelas av Arthur Berning, tillsammans med det luriga fostret, i den norska filmen Ninjababy. Pressbild.
Foto: Triart film

FAKTA

Fakta: Ninjababy

Genre: Dramakomedi

Premiär: 29 okbober 2021

I rollerna: Kristine Kujath Thorp, Nader Khademi, Arthur Berning med flera

Regi: Yngvild Sve Flikke

Speltid: 1 timme 44 minuter

Åldersgräns: 11 år

Betyg: + + + +

Kultur och nöje

Baldwin kan åtalas för dödsskjutningen

Inspelningsplatsen där en filmfotograf dödades. Arkivbild.
Foto: Jae C. Hong/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Som skådespelare riskerar han inte att ställas till svars för skotten som dödade en filmfotograf. Men i sin roll som producent kan Alec Baldwin komma att åtalas.

– Vi utesluter inget, säger åklagaren Mary Carmack-Altwies till New York Times.

Hon säger att utredningen koncentrerar sig på att ta reda på vilken typ av ammunition som användes och vem som gav pistolen till Alec Baldwin.

– Det fanns enorma mängder kulor vid den här inspelningen och vi behöver ta reda på vad de var.

Carmack-Altwies kommer senare under dagen att delta i en presskonferens om utredningen kring den tragiska olyckan vid inspelningen av filmen "Rust" den 21 oktober.

Till nyhetsbyrån AP säger hon att att utredningen fortfarande befinner sig i sin linda och att det dröjer innan man kan fatta beslut om eventuella åtal.

Vapnet som Baldwin använde var ett av tre som fanns på en vagn utanför byggnaden där man repeterade en scen ur filmen. Myndigheterna har beslagtagit tre svarta revolvrar, hölster, ammunition, klädesplagg och säkrat spår av vad som tros vara blod.

Inspelningen av "Rust" har kantats av problem. Bland annat ska personal bara timmar innan olyckan i protest ha lämnat inspelningsplatsen, frustrerade över förhållandena på lågbudgetinspelningen. De har bland annat klagat över långa dagar och att säkerhetsföreskrifter kring vapenhantering inte har följts.

Regiassistenten som räckte Baldwin vapnet hade 2019 fått sparken från en filminspelning efter att ha slarvat med säkerheten. Då skadades en person lindrigt när en pistol oväntat avfyrades med skarpa patroner. Samme regiassistent ska även ha varit föremål för klagomål under en annan inspelning, även då handlade det om vapensäkerhet.

Kultur och nöje

"Young royals"-stjärna till Avicii-konserten

Edvin Ryding fick ett stort genombrott som skådespelare i tv-serien 'Young royals'. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

"Young royals"-stjärnskottet Edvin Ryding ansluter till den stora konserten för ungas psykiska hälsa på Avicii Arena i december.

"Det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat så det är en stor ära att få vara en del av det här projektet", säger han i ett pressmeddelande.

Skådespelaren ansluter till ett uppbåd av artister, bland andra Håkan Hellström, Miriam Bryant, A36 och Cherrie. Konserten, som hålls den 1 december, är tänkt att vara den första i en serie evenemang med titeln Avicii Arena Together for a Better Day.

Kultur och nöje

Gorillaz till Skansen

Damon Albarn tillsammans med Gorillaz. Arkivbild.
Foto: Mark Allan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Gorillaz kommer till Sverige för en spelning på Skansen i Stockholm den 4 augusti nästa år. Senast det virtuella bandet spelade i Sverige var 2017.

Bandet, som skapades av Damon Albarn och Jamie Hewlett i början av 2000-talet, har samarbetat med alla från The Cures Robert Smith till Elton John. Senaste studioalbumet är "Song machine, season one: Strange timez" som kom 2020.

Biljetterna till konserten släpps den 29 oktober.

Kultur och nöje

Filmrecension: "Coda" är rörande njutning

Emilia Jones som Ruby Rossi i 'Coda'. Pressbild.
Foto: AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Sundance-favoriten "Coda" infriar förväntningarna. Sian Heders indiedrama är kanske lite förutsägbart, men ändå en ljuvlig historia som öppnar tårkanalerna.

Tonåriga Ruby Rossi är den enda hörande i sin familj. Hennes pappa, mamma och storebror är alla döva och Rubys liv går till största delen ut på att tolka åt och hjälpa familjen. Eftersom det är hon som hör måste hon vara med på familjens fiskebåt varje morgon före skolan – vem ska annars höra radioanrop eller andra båtar? Hon måste också följa med sina föräldrar till gynekologen för att tolka, och hemmakvällarna är ett sammelsurium av höga ljud från en familj som själva inte hör dem.

Att ha en döv familj har också inneburit att Ruby varit mobbad i skolan, och fortfarande ekar glåporden i korridoren ibland. Hon måste ständigt försvara sin familj, eftersom de inte själva kan göra det.

Familjen kan heller inte höra Rubys fantastiska sångröst, även om hon sjunger sig igenom alla de där morgnarna på fiskebåten. Faktum är att ingen annan heller har hört den tills hon tar mod till sig att gå med i skolans kör. En karismatisk och egensinnig körledare vägrar låta hennes talang gå obemärkt förbi och uppmanar Ruby att söka en sångutbildning efter gymnasiet – men hur ska hon kunna lämna den sammansvetsade familjen?

När "Coda" (Filmtiteln syftar till det engelska begreppet för barn till döva, "Child of Deaf Adults") öppnade filmfestivalen Sundance tidigare i år blev den en omedelbar succé och filmen tog hem fyra tunga priser. Och det är lätt att förstå varför. Regissören Sian Heder ("Tallulah") har gjort ett hjärtevärmande coming of age-drama där otroliga skådespelarinsatser är en stor del av njutningen.

Emilia Jones är sensationellt bra i rollen som Ruby: Hon ingjuter en enorm trovärdighet i hur det är att vara ung och slitas mellan omgivningens förväntningar och sina egna drömmar och spelar ut ett imponerande register. Även Troy Kotsur är otrolig som Rubys burduse men storhjärtade pappa Frank, och ett par scener dem emellan (i synnerhet en där Frank känner sin dotters sång med händerna) öppnar tårkanalerna på vid gavel.

Kort sagt är detta drama i indietappning en ljuvlig historia. Något förutsägbart, visst, men ibland vill man faktiskt bara ha lite lättillgänglig, rörande njutning.

Sara Haldert/TT

Amy Forsyth, Daniel Durant, Marlee Matlin och Troy Kotsur i 'Coda'. Pressbild.
Amy Forsyth, Daniel Durant, Marlee Matlin och Troy Kotsur i "Coda". Pressbild.
Foto: AP

FAKTA

Fakta: "Coda"

Genre: Dramakomedi

Premiär: 29 oktober 2021

I rollerna: Emilia Jones, Eugenio Derbez, Troy Kotsur med flera

Regi: Sian Heder

Speltid: 1 timme 51 minuter

Åldersgräns: Barntillåten

Betyg: + + + +

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Effectory

Så påverkas företagens HR-data av GDPR

Effectory Europeiska unionen införde en ny förordning 2019. Skillnaden på en förordning och en bestämmelse är att en förordning måste införas och en bestämmelse är valfri för varje medlemsland, att införa efter eget önskemål.

GDPR är den senaste förordningen som EU har påfört medlemsländerna. Förordningen reglerar hantering av data och annan typ av information som bland annat rör personuppgifter. Vad betyder detta svenska företag?

Vad är skillnaden på GDPR och dataskyddsförordningen?

På svenska heter den relativt nya förordningen dataskyddsförordningen. Den reglerar i det stora hela all hantering av personuppgifter och ett speciellt avsnitt är avsett för information som klassas som känslig. Alla bolag måste följa förordningen, det har en avgörande effekt för bolag som samlar in information om sina kunder, vilket i princip alla företag som säljer och köper varor gör.

För att kunna vara konkurrenskraftig på marknaden behöver företag samla in information om sin målgrupp. Den förordning som nu gäller i EU innebär att det ska föreligga ett medgivande av alla privatpersoner, som företagen samlar in information omkring och särskilt när det gäller information som förordningen klassar som känslig.

Känslig information är uppgifter som kan spåras till en individ. Det kan exempelvis vara personnummer, adress och namnuppgifter. Men även digital information såsom en IP-adress och liknande.

Påverkas företagens HR-data av förordningen?

De uppgifter som företagen samlar in om sina kunder är viktigt för att kunna skapa en framgångsrik verksamhet rent ekonomiskt. Företagen behöver veta vad kunderna vill ha för att kunna skapa tjänster och produkter som kunderna i sin tur vill köpa och använda.

Även information om företagens egna medarbetare är viktig i förhållande till företagens effektivitet, något som är avgörande för hur konkurrenskraftigt ett företag kan vara på marknaden. Genom att samla in information om personalen kan personalresurserna fördelas på bästa möjliga sätt inom företaget.

På engelska kallas begreppet, inom företagsvärlden, ofta för employee engagement, på svenska resursfördelning eller personalinitiativ, beroende på vad man syftar på specifikt. Praktiskt taget handlar det om att ha rätt typ av personal, med rätt kompetens, som utför rätt typ av arbetsuppgifter. Dataskyddsförordningen fastslår rent juridiskt att all personal ska godkänna att arbetsgivaren kan samla in och spara all den typ av information, som handlar om medarbetarna.

HR-data är information som företag samlar in om sin personal. Det kan exempelvis vara information om utbildningsbakgrund, ålder, meriter och arbetslivserfarenhet. Information kan användas för att fördela företagets personalresurser på ett effektivt sätt. Rent praktiskt kan det innebära att personalens kompetens inte används till fullo.

Varför är HR-data viktigt?

Konkurrensen på marknaden blir allt hårdare för företagen och det ställer allt högre krav på att vara konkurrenskraftig. I förhållande till konkurrenskraftighet kan HR-data ha en avgörande roll för många bolag. Sänkta priser till konsumenterna är inte alltid ett möjligt alternativ eller svaret på att bli ett konkurrenskraftigt företag – alternativet kan vara att ta del av employee engagement index, som ger en tydlig överblick över de personalresurser som finns att tillgå.

Med den informationen kan bolagen nämligen omfördela resurserna och därmed effektivisera processerna inom företaget. Det gör det möjligt att profitera på de resurser som redan finns inom bolaget, vilket sannolikt leder till att utgifter och kostnader minimeras.

Kultur och nöje

Mikael Wiehe tar farväl – sista stora turnén

'Jag känner mig ibland som den siste mohikanen', säger Mikael Wiehe.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Mikael Wiehe vill ta farväl medan han fortfarande kan höra publikens applåder. Efter en lång pandemipaus släpper han ny skiva och har också börjat ladda inför det som blir hans sista stora turné i Norge, Sverige och Danmark.

– Jag gör min sista stora turné medan jag fortfarande kan stå på benen, medan jag fortfarande kommer ihåg låtarna, medan jag fortfarande kan sjunga och medan jag fortfarande kan höra applåderna, säger han.

Nu gäller det att få tillbaka den hårda huden på fingertopparna igen genom flitigt nötande på gitarrsträngarna – pandemin har för 75-årige Wiehe inneburit den längsta perioden utan framträdanden sedan han började uppträda som 16-åring.

Han ser fram emot en turné som börjar i norska Bergen i februari och sedan fortsätter vidare genom Norge och Sverige för att avslutas i Danmark.

Handlar om ensamhet

Men han har inte varit overksam under tiden i ofrivillig coronaisolering – den 26 november släpps Mikael Wiehes nya album "Den siste mohikanen" och redan nu i veckan släpps första singeln från det kommande albumet.

Mikael Wiehe i sitt arbetsrum i Malmö.
Mikael Wiehe i sitt arbetsrum i Malmö.
Foto: Johan Nilsson/TT

— Jag känner mig ibland som den siste mohikanen. Jag företräder politiska åsikter som det inte är lika många som delar med mig nu som för 50 år sedan. Jag har färre vänner i livet, säger Mikael Wiehe och syftar på att många nära vänner har gått bort.

Han säger att han känner sig lite ensam och att detta är vad skivan till stor del handlar om.

— Det finns till och med en låt om pandemin, där man också blev ensam. Det låter sorgligt, och det är det kanske, men lite hoppfullt är det alltid emellanåt.

Han tar emot i sin jobblägenhet nära Triangeln i centrala Malmö, där väggarna är täckta av foton från den långa musikkarriären. Här trängs tavlor, musikinstrument på rad, böcker och skivor. Han gissar att han skrivit ungefär 300 låtar och processen liknar han vid odling.

Sår och skördar

Han börjar med att så – det är då han ser filmer, läser böcker, diskuterar med vänner och reser. Så småningom växer det upp sångidéer. Ibland börjar det i en melodi, ibland i en text och vid lyckliga tillfällen kan de komma tillsammans.

— Musiken kommer ofta mer av sig själv, medan texten är ett hårdare arbete.

Skörden, det är när de bästa låtarna ska sållas fram och finslipas. Efter det är det höst – och tomt i skallen, beskriver han. Men det kommer alltid en vår igen.

Kanske tar den här processen längre tid nu när han är äldre, men han kan inte se framför sig att han skulle sluta skriva nya låtar, för idéerna kommer bara till honom. Det är inget han riktigt styr över.

Ville utforska

På nya skivan samarbetar han med keyboardisten Erik Hjärpe, som brukar turnera med Jason Timbuktu Diakité och bandet Damn!

'Jag har ett behov av att känna att jag ger mig ut på någonting som jag inte riktigt vet hur det blir', säger Mikael Wiehe.
"Jag har ett behov av att känna att jag ger mig ut på någonting som jag inte riktigt vet hur det blir", säger Mikael Wiehe.
Foto: Johan Nilsson/TT

– Jag sökte efter något som jag kände att jag ville utforska lite grann och det tycker jag att jag kunde göra tillsammans med Erik. Jag har ett behov av att känna att jag ger mig ut på någonting som jag inte riktigt vet hur det blir.

Den politiska glöden finns kvar, men har tagit sig andra former med åren. En 75-åring har kanske inte samma ungdomliga iver som en 20-åring, konstaterar han.

— Man har också förhoppningsvis kunnat tillägna sig ett gäng erfarenheter genom livet som gör att man inte tycker exakt samma, säger han och citerar Jan Myrdal:

– Ibland måste man ändra åsikt för att behålla en ståndpunkt.

Beundrar Greta Thunberg

Kamp mot högerextremism är en högaktuell fråga, anser han, liksom att svenskarna hittar ett sätt att sträcka ut en hjälpande han till dem som av olika anledningar söker skydd här, trots att Sverige inte kan ha öppna gränser. Naturen och miljöfrågan har aldrig varit i Wiehes fokus, men han uttrycker stor beundran för de ungdomar med Greta Thunberg i spetsen som driver på klimatrörelsen.

'Det är en ren glädje, det är ingen ansträngning alls', säger Mikael Wiehe om turnélivet.
"Det är en ren glädje, det är ingen ansträngning alls", säger Mikael Wiehe om turnélivet.
Foto: Johan Nilsson/TT

— Den kampen som de för kommer också vi, deras föräldrar, att ha nytta och glädje av — och våra barnbarn.

Å ena sidan säger han att det turnéliv han ägnat sig åt i nästan 60 år är beroendeframkallande, å andra sidan att han vill sluta innan åldern och hälsan tvingar honom. Han har många gånger på senare år fått frågan hur han orkar turnera.

– Det är ren glädje, det är ingen ansträngning alls. Nu har det gått ett och ett halvt år, så nu är jag lite nervös. Men min kloka hustru säger: "Det har du alltid varit inför dina längre turnéer, det kommer att gå bra också denna gången".

Cecilia Klintö/TT

FAKTA

Fakta: Mikael Wiehes skivsläpp och turné

Aktuell med: "Den sista mohikanen", album som släpps den 26 november och "På livets hav", singel som släpps den 29 oktober.

Turnéplan 2022: Bergen 8/2, Stavanger 9/2, Oslo 11/2, Skien 13/2, Trondheim 15/2, Hamar 16/2, Fredrikstad 17/2, Ullensaker 18/2, Nötteröy 19/2, Asker 20/2, Linköping 23/2, Bollnäs 24/2, Uppsala 25/2, Falun 26/2, Gävle 27/2, Halmstad 2/3, Borås 3/3, Göteborg 4/3, Norrköping 6/3, Karlskrona 9/3, Växjö 10/3, Värnamo 11/3, Vara 12/3, Örebro 13/3, Jönköping 17/3, Västerås 18/3, Karlstad 19/3, Nyköping 20/3, Luleå 23/3, Skellefteå 24/3, Umeå 25/3, Östersund 26/3, Sundsvall 27/3, Kristianstad 29/3, Kalmar 30/3, Helsingborg 31/3, Malmö 1/4, Stockholm 4/4, Ålborg 9/4, Århus 10/4, Köpenhamn 11/4.

Kultur och nöje

Linn Fernström : "Det makabra är nödvändigt"

Linn Fernström framför ett av verken på Liljevalchs+.
Foto: Christine Olsson
Kultur och nöje
Kultur och nöje På Linn Fernströms enorma dukar samsas realism med surrealism – och skönhet med skräck. På Liljevalchs i Stockholm visas ett av den svenska konstscenens mest framgångsrika konstnärskap – där trollsländor, självporträtt och avhuggna huvuden är självklara ingredienser.
– Det makabra måste finnas där – annars känns det fattigt, säger Linn Fernström till TT.

Den 29 oktober slås portarna på Liljevalchs+ upp för Linn Fernström – som allt sedan debuten i början av 2000-talet har varit en av de mest uppmärksammade samtida konstnärerna på den svenska konstscenen.

På utställningen i konsthallens nya tillbyggnad samsas här de stora dukar som har blivit ett av konstnärens signum med ett antal mindre målningar – och för första gången under karriären – en samling lerfigurer.

Trots att leran utgör ett nytt uttryckssätt för den svenska konstnären bär figurerna som står utspridda på ett bord i en av salarna, tydliga spår av hennes klassiska motivvärld i form av djur, stympade människogestalter – och några avhuggna huvuden. Att arbeta med lera har också gett mersmak, berättar Linn Fernström.

– Det hela började med att en kompis frågade om jag var intresserad av rakubränning – jag hade inte hållit på med lera på det här sättet tidigare. Men jag kommer antagligen att fortsätta att arbeta med leran – det är ett väldigt taktilt material, säger hon.

Ger "fysisk upplevelse"

Linn Fernström fick sitt stora genombrott 2001 på Lars Bohman Gallery och har därefter etablerat sig som en av de stora svenska samtidskonstnärerna.

Djur, avbilder av konstnären själv, myllrande natur och avhuggna kroppsdelar är återkommande motiv på de stora dukar som följt henne under konstnärskapet – och just storleken på målningarna är tänkt att ge betraktaren en fysisk upplevelse, enligt Linn Fernström.

– Målningarna förhåller sig mer till kroppen än till huvudet, och det skapar en väldigt fysisk upplevelse, vilket jag gillar. På något sätt gör storleken att man får en känsla av att man själv kan gå in i världen på duken. Att man kan kliva in i den och vara där, säger hon.

Naturen viktig

Precis som i tidigare verk avlöser trollsländor, apor och fåglar varandra i målningarna på Liljevalchs – och naturen har också alltid haft en stor betydelse för Linn Fernström, som tillbringade mycket av barndomen utomhus.

– Min pappa är biolog och jag har starka minnen av att vi var inne i grottor, att vi såg sländor födas – och av att vi gick i skogen när det hade regnat och ljuset flödade genom grenarna. Att vi var så mycket utomhus tror jag har påverkat mig väldigt mycket, berättar hon.

Trots de många dekorativa och färgstarka blommorna är naturen i Linn Fernströms bildvärld på intet sätt en trygg plats – och djuren är långt ifrån ofarliga och gulliga. Snarare innehåller hennes målningar en känsla av fara och av det makabra – vilket också är en självklar del av livet, enligt konstnären själv.

– Det makabra finns i litteraturen, i sagorna, i mytologin och i filmens värld, och vill man berätta om livet, så måste det elementet också ingå. Det makabra måste finnas där – annars känns det fattigt, säger hon.

"Lever ut genom konsten"

Sitt bildspråk och sin motivvärld till trots – som barn lockades Linn Fernström aldrig av några farliga lekar när hon lekte tillsammans med sina yngre syskon. Men behovet av spänning och kanske till och med av fara har istället fått sitt utlopp genom konsten, berättar hon.

– Eftersom jag var äldst var jag motorn i lekarna när vi var små, men jag var aldrig fascinerad av spänning. Den lever jag kanske snarare ut genom konsten. Och i måleriet får man ju göra det – där är det ingen som skadas. Då kan man till och med stoppa gräs i näsan på någon och tända på utan att det händer något.

Anna Grönberg/TT

Linn Fernström-utställningen på Liljevalchs innehåller även ett antal lerfigurer.
Linn Fernström-utställningen på Liljevalchs innehåller även ett antal lerfigurer.
Foto: Christine Olsson
På en av Linn Fernströms målningar på Liljevalchs syns en pojke, en apa och ett antal trollsländor – de två sistnämnda är återkommande motiv.
På en av Linn Fernströms målningar på Liljevalchs syns en pojke, en apa och ett antal trollsländor – de två sistnämnda är återkommande motiv.
Foto: Christine Olsson
Ett av verken på Linn Fernström-utställningen på Liljevalchs+, där konstnären själv ingår.
Ett av verken på Linn Fernström-utställningen på Liljevalchs+, där konstnären själv ingår.
Foto: Christine Olsson

FAKTA

Fakta: Linn Fernström

Föddes 1974 i Örebro.

Aktuell med utställning av nya verk på Liljevalchs+ i Stockholm. Utställningen pågår från den 29 oktober till och med den 20 februari 2022.

Karriär: Utbildade sig på Konstskolan Idun Lovén och på Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Har bland annat ställt ut på Lars Bohman Gallery och Galleri Arnstedt.

Hon har deltagit i ett flertal grupputställningar på Eskilstuna Konstmuseum, Kunstlaboratorium i Norge, Bonniers Konsthall, Venedig Biennalen och Liljevalchs konsthall med flera.

Kända verk: "De tre kvinnorna" och "Ballongerna". Den sistnämnda såldes för över en och en halv miljon på Bukowskis år 2008.

Övrigt: 2016 utsågs Linn Fernström till hedersdoktor vid Örebro universitet.

Kultur och nöje

Benny Andersson: "Det hjälpte att vara svensk"

Abba släpper nya låtar vid det världsomspännande eventet ABBA Voyage. Arkivbild.
Foto: Fredrik Persson / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Abbas återförening kallas med rätta den mest efterlängtade i pophistorien – det skriver The Guardian i en ny stor intervju med Björn Ulvaeus och Benny Andersson. Där berättar de båda för en häpen reporter att varken återföreningen eller kändisskapet under genombrottsåren innebar någon riktig stress för dem.

– Jag tror att det hjälpte att bo i Sverige, att vara svensk hjälpte. Det var ingen uppståndelse. Folk kände igen oss, det gör de fortfarande, men de störde oss aldrig – det var ingen hysteri, ingenting sådant. Det är lugnt. Vi har kunnat arbeta här, säger Benny Andersson i intervjun.

De båda manliga bandmedlemmarna säger också att ett av Agneta Fältskogs och Anni-Frid Lyngstads villkor för att ABBA skulle återförenas var att de inte skulle behöva vara med i marknadsföringen kring bandets återförening. Men de var båda verkligt glada åt att spela in låtar igen, enligt Andersson. Samtidigt slår han fast i intervjun att återföreningen är slut efter den nu aktuella skivan och turnén.

– Jag sade aldrig "nu är det slut" 1982, säger Benny Andersson och lägger till:

– Jag sade inte då att Abba aldrig skulle göra något mer. Men i dag kan jag säga: det här var allt.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL