Ekonomi

"Staten har tjuvåkt 135 miljoner gånger"

Uteblivna biljettintäkter har kostat kollektivtrafiken miljarder. Arrangerad illustrationsbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Statens kompensation till kollektivtrafiken räcker inte på långa vägar, enligt branschen.
– Staten har tjuvåkt på kollektivtrafiken runt om i Sverige 135 miljoner gånger, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk kollektivtrafik.
"Ett tramsigt utspel", svarar infrastrukturministern.
PREMIUM

Tre miljarder kronor sköt staten till i extra pandemistöd för första halvåret 2021. Men redan vid halvårsskiftet var det samlade underskottet hos landets kollektivtrafikbeställare 4,7 miljarder kronor, enligt Svensk kollektivtrafiks sammanställning.

– Statens kompensation är grovt otillräcklig, säger Kristoffer Tamsons.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Twitter både missade och nådde förväntningarna

Twitter har släppt en kvartalsrapport. Arkivbild.
Foto: Matt Rourke/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Siffrorna i Twitters delårsrapports nådde inte marknadens förväntningar när det gäller tillväxten av antalet användare av sociala medier-plattformen. Nu finns 211 miljoner dagliga användare enligt Twitter. Marknaden trodde på cirka 211,5 miljoner.

Hårdnad konkurrens från bland andra Tiktok anses ligga bakom, skriver AP.

Nettoförlusten under kvartalet, som slutade den 30 september, anges till 536,8 miljoner dollar. Det innebär en förlust per aktie på 67 cent.

Det är ett fall från en vinst på 28,7 miljoner under samma kvartal i fjol. Då var vinsten per aktie 4 cent.

Twitters annonsintäkter skrivs nu till 1,1 miljarder dollar, vilket däremot var i linje med förväntningarna.

De totala intäkterna, övriga inkomstkällor medräknade, uppgick till 1,3 miljarder dollar – vilket också i stort sett överensstämde med analytikernas förutsägelser.

Företagets prognos för intäkterna under nästa kvartal sätts till mellan 1,5 och 1,6 miljarder dollar.

Twitters aktie steg 2,1 procent i börsens efterhandel.

Ekonomi

Bätttre än väntat för Google

Alphabet omsatte drygt 560 miljarder kronor under förra kvartalet. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg TT
Ekonomi
Ekonomi

Amerikanska It-jätten Alphabet, Googles moderbolag, ökade sina intäkter under det senaste kvartalet till 65,1 miljarder dollar, motsvarande 560,4 miljarder kronor. Omsättningen ökade därmed mer än analytikerna hade väntat sig enligt marknadsdataföretaget Refinitiv.

Även Alphabets resultat överträffade analytikernas prognoser. Vinsten per aktie under kvartalet, som avlutades den sista september, uppgick till 27:99 dollar, att jämföra med prognosen på 24:08 dollar.

I tisdagens efterhandel på New York-börsen backade Alphabets aktie med 0,7 procent.

Ekonomi

Microsoft slår Wall Streets prognoser

Microsoft slår Wall Streets prognoser för det senaste kvartalet. Arkivbild.
Foto: Mark Lennihan/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Microsoft slår Wall Streets prognoser för det senaste kvartalet. Framgångarna tillskrivs den ökade efterfrågan på mjukvaruföretagets molnbaserade tjänster under pandemin.

Intäkterna för molntjänsterna, där Azure ingår, steg med 31 procent till 17 miljarder dollar eller 146 miljarder kronor. Refinitivs analytiker hade räknat med 16,6 miljarder dollar.

Totalt uppgick intäkterna till 45,3 miljarder dollar, motsvarande nära 390 miljarder kronor, under kvartalet som slutade den 30 september. Det är en ökning med 22 procent jämfört med motsvarande period förra året, då 37,2 miljarder dollar redovisades.

Analytikernas prognoser låg i genomsnitt på cirka 44 miljarder dollar, enligt marknadsdataföretaget Refinitiv.

Vinsten steg från 13,9 miljarder dollar, eller 1,8 dollar per aktie under samma kvartal i fjol, till 20,5 miljarder dollar eller 2,7 dollar per aktie.

Ekonomi

Paketföretag vinnare på Wall Street

New York-börsen fortsatte uppåt. Arkivbild.
Foto: John Minchillo/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

New York-börsens ledande index fortsatte uppåt på tisdagen, och två av dem nådde nya rekordnivåer. Aktier i några av teknikjättarna agerade draglok. Framgångsrika var också en blandning av bolag som är beroende av konsumenternas köplust.

Bland vinnarna fanns logistikbolaget UPS, som tack vare höjda fraktpriser kunde redovisa högre vinst i sin kvartalsrapport än vad analytikerna hade spått. Aktien rusade 6,8 procent.

Facebook, vars rapport i måndags inte nådde upp till analytikernas förväntningar, hade däremot en dåligt dag. Aktien i sociala medier-jätten föll 3,9 procent.

Dow Jones industriindex steg bara marginellt, medan det breda S&P 500-indexet ökade 0,2 procent.och tekniktunga Nasdaq klättrade 0,1 procent.

Ekonomi

Cyberattack: Nyköpingsfabrik kan drabbas länge

Fabriken Purem i Nyköping är fortfarande hårt drabbad efter cyberattacken mot Eberspächer. Arkivbild.
Foto: Gustav Sjöholm/TT
Ekonomi
Ekonomi

Det tyska företaget Eberspächer, med 10 000 anställda globalt, har har stängt ner sin verksamhet efter att ha blivit utsatt för en cyberattack. Fabriken Purem i Nyköping är fortfarande hårt drabbad.

– Signalerna jag fått är att det här kan bli långvarigt, säger vd Marie Wiström till SVT Nyheter Södermanland.

Produktionen, som i vanliga fall är automatiserad till hög grad, begränsas kraftigt av att datasystem ligger nere. Nu tittar företaget på eventuella lösningar för att hantera ordnar manuellt.

På tisdagen arbetade ett 30-tal av fabrikens 200 anställda i produktionen. Wiström hoppas kunna utöka personalstyrkan ytterligare under onsdagen, men säger att det troligen dröjer innan produktionen är helt återställd.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Ekonomi

Blodröd dag på börsen för SKF

Stockholmsbörsen steg, men några bolag föll hårt. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Stockholmsbörsen straffade några av tisdagens rapporterande bolag brutalt. Allra sämst gick det för SKF. Kullagerjätten rasade 7,9 procent.
PREMIUM

Medan Stockholmsbörsen steg måttligt – OMXS-index ökade 0,5 procent – var kursrörelserna kraftiga i flera av de bolag som presenterade kvartalsrapporter. SKF tappade mest på OMXS30-index, listan över de mest omsatta aktierna, efter det att bolaget redovisat fortsatta produktionsstörningar som tynger verksamheten.

Också Nordea hörde till de bolag som backade mest. Finländska finansbolaget Sampo meddelade att det sålt 162 miljoner aktier i banken till en rabatt på 4,5 procent. Nordeaaktien föll 3,7 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Bensinen över 18 kronor

Än en gång rekorddyra droppar. Arkivbild.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

För första gången kostar bensinen över 18 kronor litern. Drivmedelskedjorna höjde återigen priserna på bensin och diesel sedan världsmarknadspriset på olja stigit ytterligare.

En liter 95-oktanig bensin kostar nu 18:09 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer, 20 öre upp jämfört med måndagen. På två dagar har priset höjts med 35 öre litern.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Klarna ska samarbeta med annan betaltjänst

Betaltjänstföretaget Stripe har vuxit explosionsartat de senaste åren. I mars 2021 blev Stripe det högst värderade privata fintech-företaget i världen. Arkivbild.
Foto: Richard Drew/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Konkurrensen hårdnar inom "köp nu betala senare"-segmentet. Svenska Klarna som vill expandera på den amerikanska marknaden meddelade under tisdagen att de ska ingå i ett partnerskap med den amerikansk-irländska betaltjänstjätten Stripe.

Det privata bolaget Stripe har vuxit explosionsartat de senaste åren och värderas nu till motsvarande 816 miljarder kronor, vilket går att jämföra med Klarnas värdering på cirka 400 miljarder kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL