Motor

Världens äldsta mc-märke jubilerar

Bullet kom 1932 och försvann så sent som i fjol. När motorn har blivit Euro 5-klassad lär den göra comeback.
Foto: David Fowler/Shutterstock
Motor
Motor De moderna hojarna från Japan slog ut den brittiska mc-industrin. Så även Royal Enfield, som gick i graven 1970. Men ändå inte – hojarna fortsatte att tillverkas i Indien.
I dag är Royal Enfield världens äldsta motorcykelmärke – som nu fyller 120 år!
PREMIUM

Med långt över ett sekel på nacken är det klart att man slår vakt om sin historia. Sålunda bygger Royal Enfield hojar med klassiska modellnamn, måttlig effekt och nostalgiskt utseende. Men låt dig inte luras.

–  Royal Enfield är en retromaskin. Den har ren design och ser ut som en motorcykel ska se ut. Samtidigt är den modern med nya motorer, bränsleinsprutning och ABS, säger Kent Farman på skånska Norrvalla, som importerar märket till Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

MotprVerstappen vann – utökar ledningen

NBA-legendaren Shaquille O'Neal lämnade över pokalen till segrande Max Verstappen.
Foto: Nick Didlick AP/TT
Sport
Motor
Sport

Max Verstappen höll undan och säkrade segern i USA:s GP-tävling i formel 1. Därmed utökar nederländaren sin ledning i världsmästerskapet.

Red Bull-föraren startade loppet i pole position, men passerades tidigt av rivalen Lewis Hamilton som stod för en pigg inledning.

Verstappens taktik med tidiga depåstopp skulle dock visa sig lyckad – och efter en hård kamp genom hela tävlingen kunde han vinna 1,3 sekunder före britten.

24-åringen leder VM-sammandraget med tolv poäng när fem lopp återstår av årets säsong.

– Det var ett tufft race. Jag fick en bra start och gav verkligen allt, men till syvende och sist var de (Red Bull-teamet) bättre, säger Hamilton.

Motor

Brutal tysk design möter ljuvlig komfort

Med väl isolerade elmotorer och ljuddämpande skum i däcken får passagerarna i BMW:s iX en tyst resa.
Foto: Uwe Fischer/BMW
Motor
Motor Med iX bekänner BMW färg och hintar om vad vi kan förvänta oss av kommande elbilar. Ljudnivån, luftfjädringen och motorerna bjuder på en upplevelse à la Rolls-Royce, men prislappen är saftig.
PREMIUM

I bilar med stora bensinmotorer kan man förstå att tillverkarna förstärker ljudet. Men med elmotorer försvinner poängen eftersom deras vinande ljud är något man helst vill slippa höra. BMW iX är precis så tyst som alla elbilar borde vara. Det beror på att man har isolerat elmotorerna väl och att hjulen är fyllda med ljuddämpande skum.

På utsidan är modellen lika stor som suven X5 och på insidan är utrymmena i klass med den större modellen X7. Det är lika bekvämt i baksätet som i framsätet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Några nyheter från elbilsvärlden

Snabbladdning blir ofta en dyr historia.
Foto: Martin Schutt/AP/TT
Motor
feature
Motor Rolls-Royce släpper sin första elbil, laddpriserna för elbilsägare blir bättre och en rallyikon ger sig in i branschen. Vi listar lite av det senaste från elbilsvärlden.
PREMIUM

Laddjungeln skingras något

Situationen med snabbladdare för elbilar har liknats vid en djungel. Att elbilsägare behöver ett tiotal olika appar för att aktivera laddning hos de olika leverantörerna är inte ovanligt och priserna varierar stort mellan olika bilmärken och laddstolpar. Ionity, som samägs av flera biltillverkare har tidigare kritiserats för sina höga laddpriser för dem som inte ingår i nätverket.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Så länge håller elbilsbatteriet

Att snabbladda sliter mer på batteriet än att ladda mer sällan.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Kapaciteten sjunker med tiden – men det går långsamt. Äger du en elbil är sannolikheten större att du kommer att behöva byta ut andra komponenter innan batteriet har spelat ut sin roll.
PREMIUM

Vi är vana vid att laddningsbara batterier tids nog tappar gnistan. Vad gäller då för dem som sitter i våra elbilar – behöver man planera för ett byte efter ett antal år.

Även om också elbilsbatterierna slits med tiden håller de en betydligt högre kvalitet än de batterier vi har i våra mobiler och i hushållselektronik, berättar Rakel Wreland Lindström som är professor i kemiteknik på KTH (Kungliga Tekniska högskolan).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mycket bil för pengarna i upphöjd korean

Bayon bygger på Hyundais minsta modell i20, och är ännu en bilmodell i det växande segmentet av upphöjda småbilar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Hyundai lanserar en upphöjd småbil. Bayon är en budgetbil som erbjuder generösa innerutrymmen och mildhybridmotor. Här finns en rad moderna finesser, men det finns en konkurrent som lyckas bättre.
PREMIUM

Koreanerna håller fast vid traditionen att döpa sina bilar efter städer. Namnet Bayon syftar inte på den franska skinkan utan på staden med liknande namn. Storleksmässigt placerar bilen sig i samma segment som Volkswagen T-Cross, Kia Stonic och nya Toyota Yaris Cross.

Bayon är en rymlig liten bil med generös takhöjd och stort bagageutrymme för klassen.
Bayon är en rymlig liten bil med generös takhöjd och stort bagageutrymme för klassen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Privatlån.com

Hur man hittar det bästa personliga lånet

Privatlån.com

När man ska ta ett privatlån vill man förstås få ett lån med bästa möjliga förutsättningar. Men hur bör man då bära sig åt för att kunna hitta bästa möjliga personliga lån, och vad är det viktigt att tänka på när man jämför olika lån? Just detta ska vi gå igenom i denna text.

Använd dig av en låneförmedlare

Ett av de allra bästa tipsen som vi kan ge dig för att du ska kunna hitta bästa möjliga personliga lån är att använda dig av en låneförmedlare. Genom att använda dig av en sådan kan du nämligen göra en låneansökan hos flera olika aktörer, detta genom att bara behöva ansöka en enda gång. När du ansöker om ett lån hos en låneförmedlare ansöker nämligen denna om lån hos flera olika aktörer åt dig. De låneansökningar som du får beviljade kommer sedan listas åt dig av låneförmedlaren. Du kan därefter välja det låneerbjudande som passar dig allra bäst.

Det finns alltså en mängd olika fördelar med att använda sig av en låneförmedlare. Först och främst ger det dig så stora chanser som möjligt att hitta bästa möjliga låneerbjudande, detta eftersom låneförmedlaren ansöker om lån hos flera olika aktörer åt dig. Dessutom sparar du väldigt mycket tid på att använda dig av en låneförmedlare. Genom att göra det räcker det nämligen med att du gör en enda ansökan i stället för att själv behöva sitta och ansöka om flera olika lån. Låneförmedlaren gör helt enkelt jobbet åt dig.

En annan mycket stor fördel med att använda sig av en låneförmedlare är att det då bara görs en enda kreditupplysning i ditt namn. Sitter du själv och ansöker om flera olika lån kommer det nämligen att göras flera olika kreditupplysningar på dig. Det vanligaste är att kreditupplysningar görs med hjälp av Upplysningscentralen, eller UC som det är mer känt som. Nackdelen med UC är att när de gör en kreditupplysning på dig kommer din kreditpoäng att försämras något. Sitter du då och ansöker om lån hos flera olika långivare som gör sina kreditupplysningar med UC kan det därför få allvarligt negativa konsekvenser för din kreditpoäng. Detta behöver du dock alltså inte oroa dig för om du gör en låneansökan via en låneförmedlare. Då räcker det nämligen med att göra en ansökan vilket innebär att det bara kommer att göras en kreditupplysning på ditt namn. Detta är därför något som inte kommer att påverka din kreditpoäng alltför mycket.

Jämför ränta och andra avgifter

En av de absolut viktigaste sakerna att titta på när man ska jämföra olika lån är räntan. Gör dock inte misstaget att bara fokusera på den nominella räntan, ett misstag som det tyvärr är vanligt för låntagare att göra. Den nominella räntan ger dig nämligen bara en delvis uppfattning om hur mycket pengar det kommer kosta dig att låna pengar. Just därför är det den effektiva räntan du bör fokusera på. Den effektiva räntan talar nämligen om för dig vad den sammanlagda kostnaden för ett lån kommer att bli. I den effektiva räntan ingår både den nominella räntan samt andra eventuella avgifter som kan tillkomma till ett lån. Detta kan röra sig om aviavgifter samt uppläggningsavgifter. För dig som ska låna pengar är det förstås bättre ju lägre ränta och ju färre avgifter som tillkommer till ett lån. Ju lägre ränta och ju färre avgifter desto billigare blir det nämligen för dig att låna pengar, något som av förklarliga skäl är en stor fördel.

Återbetalningstiden

Det är också viktigt att ta hänsyn till hur lång tid du har på dig att betala tillbaka ett lån. Här gäller det förstås att välja en återbetalningstid som ger dig en rimlig månadskostnad. När det gäller detta kan det vara lockande att dra ut på återbetalningstiden så mycket som möjligt för att ge dig lägsta möjliga månadskostnad. Det är dock inte någon bra idé, för ju längre du drar ut på återbetalningstiden desto dyrare kommer det nämligen bli för dig att låna pengar. Detta beror på att en lång återbetalningstid i de flesta fall innebär en högre ränta. Se därför till att välja en återbetalningstid som ger dig en månadskostnad som du har råd med, dock utan att dra ut på den alltför länge. Det gäller helt enkelt för dig som låntagare att hitta en bra balans mellan återbetalningstiden och månadskostnaden.

Lån med säkerhet

Ett av de alternativ du har när du ska låna pengar är att ta ett lån med säkerhet. Ett lån med säkerhet innebär att du måste lämna något i säkerhet till långivaren. Detta kan denne då ta ifrån dig om du inte klarar av att betala tillbaka lånet enligt den betalningsplan ni kommit överens om. Exempel på saker som man kan lämna i säkerhet är din bil eller din bostad. Faktum är att det är vanligt att använda samma sak som man lånar pengar till som säkerhet. Lånar du då till exempel pengar till att köpa en bostad lämnar du denna bostad i säkerhet. Klarar du då inte av att betala tillbaka lånet så som det är tänkt kan långivaren ta din bostad från dig. Detta kanske kan låta som en stor nackdel, men faktum är att det även finns stora fördelar med att ta ett lån med säkerhet. Dels brukar du kunna få lån på större belopp när det kommer till lån med säkerhet, detta eftersom långivaren tar en mindre finansiell risk när de ger dig ett sådant lån. På grund av att de tar en mindre finansiell risk kan de i de flesta fall också erbjuda en lägre ränta när det kommer till lån med säkerhet. Detta är förstås en stor fördel för dig som låntagare.

Lån utan säkerhet

Alternativet till ett lån med säkerhet är att ta ett lån utan säkerhet. Precis som namnet antyder är detta en typ av lån där du inte behöver lämna något i säkerhet till långivaren. Faktum att du slipper göra det är fördelen med dessa lån. Nackdelarna är att eftersom långivaren tar en större finansiell risk genom att ge dig ett lån utan säkerhet kan du i många fall inte låna lika stora belopp när det kommer till dessa lån. Dessutom innebär den större finansiella risk som långivaren tar att du får betala en högre ränta.

Snabblån

På senare år har det också blivit allt populärare med så kallade snabblån. Precis som namnet antyder är dessa lån där det går snabbt att få reda på ifall din låneansökan blivit godkänd eller ej. Blir den godkänd går det också snabbt att få dina pengar utbetalda. En av fördelarna med snabblån är att även du som har betalningsanmärkningar i många fall kan få denna typ av lån beviljade. Nackdelen med denna typ av lån är att de brukar ha väldigt hög ränta samtidigt som du i de flesta fall brukar ha kort tid på dig att betala tillbaka pengarna. Du bör därför endast ta denna typ av lån då det är absolut nödvändigt och då du är helt säker på att du verkligen kommer att kunna betala tillbaka det i tid. Detta är visserligen fallet med alla lån, men framför allt när det gäller snabblån eftersom det är lättare att få ett sådant lån beviljat samtidigt som det kan få allvarliga ekonomiska konsekvenser för dig om du inte klarar av att betala tillbaka det.

Motor

Komfort på topp – men eldrift dröjer

Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Mercedes nya C-klass bjuder på den finaste dieselmotorn och den bästa komforten i segmentet. Laddhybrider med tio mils räckvidd och snabbladdning är på ingång, men än så länge saknas en verklig utmanare till Tesla Model 3 – med ren eldrift.

Designmässigt är Mercedes och Volvo långt ifrån varandra. Om Volvo anspelar på minimalism med skandinavisk drivvedskänsla placerar nya C-klassen mig i en hotellobby i Gulfområdet med exklusiva lädersoffor och blanka ytor. Grundpriset är 455 400 kronor och för ytterligare 30 000 kronor går det att fullända upplevelsen med ett paket som puffar ut parfym genom utblåsen och ger massage genom de ventilerade sätena. Det kan nämnas att det inte är äkta läder i detta utförande, utan en syntetisk variant som trots allt imiterar läderkänslan ganska bra.

Det är bra kraftutveckling i testbilen, och dieselmotorn är tyst.
Det är bra kraftutveckling i testbilen, och dieselmotorn är tyst.
Foto: Anders Wiklund/TT

Den överdådiga designresan är en effekt av att man vill gå hem på kapitalstarka marknader i Mellanöstern och Asien. Spakarna känns inte längre lika robusta och de har blivit smalare och plastigare.

Infotainmentskärmen har flyttat ner från instrumenthyllan och ställts på högkant. Systemet känns först som ett oöverstigligt rymdskepp att hantera, men visar sig sedan vara en överraskande pedagogisk vidareutveckling av det gamla. Det går att skräddarsy teknik- och sittinställningar, och din profil aktiveras genom fingeravtrycksigenkänning.

Fjädringskomforten är alltjämt på topp och bättre än i konkurrerande BMW 3-serien, Audi A4 och Volvo S60. C-klassen är instegsutrustad med ett aningen sänkt komfortchassi. Någon luftfjädring går inte att få, men behövs inte heller. Här bjuds passagerarna på en böljande sufflékänsla tillsammans med en precis och avslappnad styrning. Nytt för C-klassen är att det går att få styrning även på bakhjulen. Men inte heller det behövs – eftersom bilens vändcirkel på 10,9 meter gör att bilen är smidig att hantera i trånga utrymmen.

De klassiska Mercedesknapparna för att justera stolsinställningarna är bevarade, nytt är att de har fått touchfunktion.
De klassiska Mercedesknapparna för att justera stolsinställningarna är bevarade, nytt är att de har fått touchfunktion.
Foto: Anders Wiklund/TT

För ovanlighetens skull kör vi en bil med dieselmotor. Mercedes och Volvos dieselmotorer kommunicerar båda på fyra cylindrar, men Volvos stämma är mer oraffinerad och bullrig, medan Mercedes framstår som en lågmäld diplomat i ordväxlingarna. Den niostegade växellådan och dieselmotorn hör till marknadens bästa. Nytt är att den backas upp av ett 48-voltssystem som bland annat sänker förbrukningen och stöttar vid acceleration. Start och stopp-systemet är mycket uppmärksamt och motorn stängs av redan vid inrullningen mot ett rödljus eller övergångsställe.

Förarplatsen är omhuldande, med en hög mittkonsol.
Förarplatsen är omhuldande, med en hög mittkonsol.
Foto: Anders Wiklund/TT

C-klassen finns även i kombikaross och med flera bensin- och dieselmotorer att välja på - men än så länge är Tesla Model 3 det enda eldrivna alternativet i klassen. Under oktober börjar Mercedes nya bensin-laddhybrider att säljas. Priserna är inte klara, men med en räckvidd på tio mil med möjlighet till snabbladdning kommer de längst i klassen. Laddhybriderna från Audi och BMW kommer drygt sex mil och Volvo gick nyss ut med att de utökar räckvidden hos flera laddhybrider till cirka åtta, nio mil. Efter årsskiftet lanserar BMW en heldriven elbil i klassen som är mycket intressant prissatt med upp till 59 mil räckvidd. Samtidigt kommer Mercedes även att erbjuda diesel-laddhybrider (vilket man är ensamma om) och fyrhjulsdrivna versioner, samt en förhöjd offroadversion.

Julia Brzezinska/TT

Mercedes design verkar vilja attrahera kapitalstarka marknader.
Mercedes design verkar vilja attrahera kapitalstarka marknader.
Foto: Anders Wiklund/TT
Man har minskat storleken rejält på de touchkänsliga tumknapparna på ratten. Men de fungerar riktigt bra trots sin ringa storlek.
Man har minskat storleken rejält på de touchkänsliga tumknapparna på ratten. Men de fungerar riktigt bra trots sin ringa storlek.
Foto: Anders Wiklund/TT
Bagagevolymen i sedanen är oförändrad, men har ökat med 30 liter i kombin. Placeringen av batteriet i laddhybriderna ska inte längre inkräkta på lastutrymmet.
Bagagevolymen i sedanen är oförändrad, men har ökat med 30 liter i kombin. Placeringen av batteriet i laddhybriderna ska inte längre inkräkta på lastutrymmet.
Foto: Anders Wiklund/TT
Pekskärmen tronar som en stor tv i mitten. Den kan verka avskräckande men är faktiskt mycket intuitiv och har bra pekrespons.
Pekskärmen tronar som en stor tv i mitten. Den kan verka avskräckande men är faktiskt mycket intuitiv och har bra pekrespons.
Foto: Anders Wiklund/TT
Takhöjden kunde vara bättre i baksätet. Man sitter bekvämt även om sittdynan känns aningen grund.
Takhöjden kunde vara bättre i baksätet. Man sitter bekvämt även om sittdynan känns aningen grund.
Foto: Anders Wiklund/TT
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
Foto: Anders Wiklund/TT
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.
Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en diselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Mercedes C 220D Avantgarde

Grundpris: 455 400 kronor (testbilen kostar 538 000 kronor).

Förbrukning: 0,51 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 134 gram/kilometer (WLTP). Som en Skoda Fabia.

Kväveoxidutsläpp: 8,0 mg/kilometer (WLTP).

Motor: 2,0 liter fyrcylindrig, dieselmotor, turbo.

Effekt: 200 hästkrafter.

Vridmoment: 440 Nm.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Niostegad automatlåda.

Skatt: 7 200 kronor (efter tre år 2 900 kronor).

Tjänstevikt: 1 888 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,75/1,82/1,44 meter.

Bagageutrymme: 465–1 280 liter.

0–100 km/tim: 7,3 sekunder.

Toppfart: 245 km/tim.

FAKTA

Två konkurrenter

Volvo S60

Pris: 461 000 kronor.

Mildhybrid med bensinmotor på 250 hk. 350 Nm.

Toppfart 180 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 6,7 sekunder.

S60 och V60 är storsäljarna i Sverige. Nyss uppdaterades laddhybriderna som klarar 9 mil på el, dessa lanseras snart.

BMW 320d Sedan

Pris: 398 300 kronor.

Mildhybrid med dieselmotor med 190 hk + 11 hk. 400 Nm.

Toppfart 240 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 6,8 sekunder.

Detta är förarens val – bakhjulsdrift och sportigare avstämt chassi, även billigare i grundutförande.

Volvo S60.
Volvo S60.
Foto: Fredrik Persson/TT
BMW 320d Sedan.
BMW 320d Sedan.
Foto: Fabian Kirchbauer

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Ekonomi +++ (3/5)

Miljö +++ (3/5)

Köregenskaper +++++ (5/5)

Säkerhet +++++ (5/5)

Helhet ++++ (4/5)

FAKTA

Omdömen

Vi kör instegsdieseln på 200 hästar – bra kraftutveckling. Dieselmotorn är tyst och sofistikerad. Den niostegade växellådan är marknadens lenaste – den växlar mjukt och sömlöst.

Bilar i detta segment kostar runt halvmiljonen med extrautrustning. Årsskatten är förhöjd och ligger på 7 000 kronor de första tre åren – lägre för laddhybriderna. Försäkring kostar drygt 5 000 kronor per år och servicekostnaden till 6 000 mil är 13 000 kronor.

Bilen, en dieselmildhybrid, friseglar ofta och start och stopp-funktionen är snabb med att stänga av motorn för att spara bränsle. Vår snittförbrukning är 0,50 liter per mil, enligt färddatorn. Laddhybrider med 10 mil räckvidd på el är på ingång.

En bil med ett enormt självförtroende och ponduskänsla, som den fått av storebror S-klass. C-klassen är den bekvämaste bilen i kompaktklassen redan i instegsutförandet, och tål att sittas i länge utan fikapaus.

Har inte krocktestats av Euro NCAP än, men allt annat än högsta betyg skulle förvåna. Här finns de senaste assistanssystemen plus en extra airbag mellan förare och passagerare, samt ett avancerat sidokrockskydd.

C-klassen bjuder på enastående långvägskomfort. Den yttre designen har blivit fylligare men förändrats varsamt - den allra största skillnaden märks interiört och i tekniknivån. Tyst kupé, bekväma säten och härliga köregenskaper.

Motor

Hörlurar – ett gissel i trafiken

Hörlurarna distraherar och stänger ute ljud. Det ökar risken för olyckor.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Motor
Motor Varannan svensk bär hörlurar i trafiken – och stänger därmed ute omgivningens ljud.
–  Självklart ökar detta risken för olyckor, säger Irene Isaksson-Hellman på försäkringsbolaget If.

I affären, på bussen och i joggingspåret – många människor lyssnar på någonting nästan var de än befinner sig. I lurarna avnjuts musik, poddar och ljudböcker. Men att ljuden i runt omkring hörs svagare eller stängs ute helt kan ställa till det, speciellt när man befinner sig ute på gatan.

–  Hörlurar kan avleda uppmärksamheten och ökar riskerna. Du kanske inte hör fordon som signalerar för att varna dig och får helt enkelt svårare att bedöma olika situationer, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Många bär hörlurar när de är ute och joggar – även på trafikerade gator.
Många bär hörlurar när de är ute och joggar – även på trafikerade gator.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Hörlurar i trafiken

I en undersökning som försäkringsbolaget beställde förra året svarade varannan att de har på sig hörlurar när de befinner sig i trafiken. Skillnaderna mellan olika åldersgrupper är tydliga – bland de yngre (18-34 år) är andelen större.

Men det omfattande användandet kan få allvarliga konsekvenser. Hörseln har mer betydelse för oss i en trafiksituation än vi kanske tror.

–  Att röra sig i trafiken är en interaktion med andra människor som involverar flera sinnen. Hörseln är viktig för att kunna göra rätt bedömningar, säger Irene Isaksson-Hellman.

Fångar ljud

Att bära lurar i trafiken är inte olagligt, men Trafikverket rekommenderar att man avstår. Det förekommer att hörlurar är en av faktorerna som bidrar till att dödsolyckor inträffar. Det har exempelvis hänt att personer inte har hört de varnande ljudsignalerna vid järnvägsövergångar, och blivit påkörda. Efter några sådana olyckor 2012 infördes rekommendationen, som alltså fortfarande gäller.

–  Det finns ett samband mellan hörlurar och olyckor, inte minst för fotgängare och cyklister. Dessutom kan funktionen ”noise cancelling” stänga ute de flesta ljud och göra så att du blir en ännu sämre trafikant, säger Peter Jonsson, presskommunikatör vid Trafikverket.

Att röra sig i trafiken är en interaktion med andra människor som involverar flera sinnen.

Active noise cancelling är en vanlig teknik i hörlurar. Det innebär att mikrofoner fångar upp omgivande ljud, skapar en motsatt signal, och till stor del neutraliserar dem.

Att använda hörlurar är inte lika vanligt vid bilkörning. Då talar vi å andra sidan mer i telefon och lyssnar på stereon, vilket förstås också riskerar att stänga ute viktiga ljud.

–  All typ av distraktion kan innebära en risk. I de situationer som kräver mest uppmärksamhet bör du ta ansvar och sänka volymen. Och undvika att bära hörlurar, säger Irene Isaksson-Hellman.

Robert Lagerström/TT

Vid järnvägsövergångar kan hörlurarna göra så att man inte hör de varnande ljudsignalerna.
Vid järnvägsövergångar kan hörlurarna göra så att man inte hör de varnande ljudsignalerna.
Foto: Shutterstock

FAKTA

Så används hörlurar i trafiken

+ Enligt en undersökning från 2020, beställd av försäkringsbolaget If, har varannan person på sig hörlurar när de befinner sig i trafiken.

+ Fler än var tredje använder hörlurar när de promenerar, drygt var sjätte vid löpträning och nästan lika många när de cyklar.

+ Bland 18-34-åringar är hörlurar i trafiksituationer ungefär dubbelt så vanliga som hos den vuxna befolkningen i stort. Bara 19 procent i den yngre åldersgruppen uppger att de aldrig bär hörlurar i trafiken.

+ Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Yougov. Sammanlagt gjordes 3 516 intervjuer via internet i Sverige med män och kvinnor, från 18 års ålder.

Motor

Vässa körkunskaperna på bana

På körbanan i Mantorp lär sig 48 Porscheförare att exempelvis ta en kurva på bästa sätt.
Foto: Stefan Jerrevång/TT
Motor
Motor Har du körkort men vill utvecklas och bli en vassare bilförare? Då finns en rad kurser att välja på. Vi följer deltagarna i Porsche Driving Experience under två fartfyllda dagar på motorbanan Mantorp Park utanför Linköping.
PREMIUM

Nästan ingen av deltagarna på utbildningen som vi besöker har tidigare erfarenhet av att köra på bana. Det blir det ändring på nu.

På schemat står bland annat träning i hur man balanserar bilen om man får sladd – övningar som gör att man förstår hur en bil beter sig vid över- och understyrning, det vill säga när den svänger för mycket eller för lite. Dessutom nöts den 3 106 meter långa racerbanans olika sektioner för att deltagarna ska hitta idealspåret, alltså den kortaste sträckan runt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL