Ekonomi

Försäljningslyft för Inditex

Kraftiga försäljningslyft redovisas av Zaras ägare Inditex. Arkivbild
Foto: Manu Fernandez AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Den spanska H&M-konkurrenten Inditex, med butikskedjan Zara i portföljen, redovisar ett försäljningslyft på bred front.

Försäljningsvolymen är nära nivåerna innan pandemin och de flesta butiker är nu öppna, enligt Inditex.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Handeln blir digital – nya krav på personalen

Personal bakom kassan kan komma att bli mer sällsynt när vi är ute och handlar. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Om du tycker att det är jobbigt att småprata med kassapersonalen i butiken så lever du i rätt tid. Obemannade lösningar och självservice blir allt vanligare inom handeln.
Samtidigt kommer ökade krav att ställas på personalens kompetens.

Senast gick Systembolaget ut med att man kommer att testa på självutcheckning i två butiker, i Stockholm och i Örebro. Som skäl anges att bolaget vill möta nya kundbeteenden och frigöra tid för personalen att ge kunder rådgivning.

Legitimationskontrollen kommer att ske när kunderna går in i självskanningsdelen av butiken. Personalen kommer också att göra manuella kontroller.

Många företag inom detaljhandeln erbjuder i dag lösningar där kunderna kan skanna sina varor och betala på egen hand. En aktör som har gått hela vägen när det gäller det obemannade konceptet är den svenska livsmedelskedjan Lifvs, den största kedjan med obemannade butiker i Europa i dag.

Mindre orter

Tanken med kedjan var butiker som kan drivas utan personal på mindre orter där den tidigare lokala livsmedelsbutiken tvingats stänga. Kunderna handlar genom att skanna sina varor och betala med sin telefon.

De anställda cirkulerar mellan olika butiker i närområdet. Tack vare tekniken kan personalen se vad som behövs för stunden och behöver därmed inte vara bunden till en och samma butik.

Enligt en av grundarna, Daniel Lundh, kommer obemannade butiker att bli vanligare i framtiden.

– Vår plattform är inte endast ämnad för att sälja mat utan kan sälja skor och blommor också. Där ser vi ett intresse, för även om det finns personal i butiken behöver de inte stå bakom en kassa utan kan vara på golvet i stället. Så kommer det att bli i alla butiker i framtiden.

Enligt Daniel Lundh blir det mer kostnadseffektivt för företagen när man inte behöver ha lika mycket personal eller kan driva den helt obemannat.

– Branschen är under förändring och det märker vi. Det här är ett sätt att få butiker att leva kvar, säger han.

"Inte dragit ned på personal"

De större livsmedelskedjorna har haft självskanning i drygt tjugo år och självutcheckningskassor i ungefär tio år, och matjättarna märker en större efterfrågan på digitala lösningar. Både Ica och Coop testar helt obemannade butiker nu på flera orter.

Personalstyrkan ligger på samma nivå som innan de blev mer digitala, enligt båda butikerna.

– Vi har inte dragit ned på någon personal eller bemanning. Vi ser det här som ett sätt för medarbetarna att komma ut ur kassaområdet och i stället möta kunderna ute i butiken, säger Stina Thorgerzon, chef för erbjudande och format på Coop.

Även Ica uppger att antalet anställda inte minskat på grund av de digitala lösningarna.

– I vissa butiker har personalen haft möjlighet att utföra andra uppgifter, men de behövs för att de digitala lösningarna ska fungera. Vi har också ålderskontroller på varor och avstämningar och då måste personal finnas i närheten så att de snabbt kan hjälpa kunden, säger Henrik Wahlsten, checkoutansvarig på Ica.

Facket: Inte antingen eller

Daniel Söderberg Talebi, ombudsman på fackförbundet Handels, ser positivt på den digitala utvecklingen. Men han konstaterar samtidigt att den medför stora utmaningar.

– Nu krävs det ännu mer kompetens för de som jobbar i handeln, när man behöver ha kunskap och förståelse och samtidigt kunna stötta och hjälpa kunder via många olika kanaler, digitala och fysiska. Därför blir det viktigt med kompetensutveckling och utbildning.

Söderberg Talebi menar att även om kunden skannar sina varor själv så är det personliga mötet fortfarande viktigt – och något som man kan konkurrera med.

– Det är inte antingen eller, inte e-handel eller butik, inte digital kanal eller fysisk kanal. Företagen inom handel satsar på att det här ska vävas samman. Då är personalen och det fysiska väldigt viktigt där. Självskanning och de digitala bitarna kräver också personal, säger han.

Beata Wallsten/TT

FAKTA

Fakta: Obemannade kassor

Obemannade kassor finns i dag i två varianter – självskanning och självutcheckning.

Självskanning innebär att kunden plockar med sig en bärbar elektronisk skanner vid butikens ingång.

Därefter skannas varorna en och en i butiken i samband med att de plockas från hyllorna. Kunden betalar sedan allt med ett knapptryck i utgången.

Självutcheckning – den vanligaste varianten – innebär att kunden betalar alla varor samtidigt, genom att skanna och väga dem vid en betalningsstation vid utgången.

Självutcheckningskassorna placeras i två rader mittemot varandra i ett utrymme som kallas för en hage.

I varje hage finns minst en person ur personalen som har i uppgift att hjälpa kunderna och godkänna köp av varor med åldersgräns.

Oftast behöver kunden skanna kvittot från sitt köp för att komma ut ur hagen.

Ekonomi

IMF-chefen anklagas för Kina-påtryckningar

IMF-chefen Kristalina Georgieva har av utredare pekats ut för påtryckningar för Kinas räkning när hon var chef på Världsbanken. Arkivbild.
Foto: Salvatore Di Nolfi AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Världsbankens ledning pressade sin personal att skönmåla Kina när de skulle göra rankinglistan "Doing Business 2018", enligt en oberoende utredning.
Bland de utpekade cheferna finns Kristalina Georgieva, i dag chef för Internationella valutafonden. Fallet ska granskas, meddelar IMF:s styrelse.

Utredningen har gjorts av advokatfirman Wilmer Hale på uppdrag av Världsbankens etiska kommitté och lyfter frågan om Kinas inflytande över Världsbankens verksamhet.

Georgieva har underrättat IMF:s styrelse om innehållet i rapporten, vars slutsatser och tolkningar hon säger att hon inte alls håller med om.

"Allvarliga avslöjanden"

Arbetet med nästa upplaga av "Doing Business" stoppades i torsdags av Världsbanken inför publiceringen av rapporten.

USA:s finansdepartement, en av de tyngsta aktörerna inom både Världsbanken, och IMF skriver i en kommentar att man analyserar vad som beskrivs som "allvarliga avslöjanden".

IMF:s styrelse meddelade sent på fredagen att utredningen ska granskas.

– IMF:s styrelse går nu igenom händelsen. Som en del av den sedvanliga processen som kommer IMF:s etiska råd att rapportera till styrelse, sade IMF:s talesperson Gerry Rice.

Ändra mätmetoder

Enligt Wilmer Hale-utredningen har det förekommit både direkta och indirekta påtryckningar när "Doing Business 2018" producerades av Världsbanken. Det handlar bland annat om krav på att ändra mätmetoder, för att på så sätt lyfta Kinas placering i rankningslistan.

Pådrivande bakom påtryckningarna var enligt utredningen troligen den dåvarande chefen för Världsbanken, sydkoreanen Jim Yong Kim.

Ekonomi

Betsson sparkade vd:n – lyfte på börsen

Pontus Lindwall, vd i spelbolaget Betsson, får gå. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Pontus Lindwall, vd för Betsson sedan 2017, har fått lämna sin post. Spelbolaget behöver förnyelse, tycker styrelsen.

Betsson redovisade nyligen sin bästa kvartalsrapport någonsin – ett ypperligt läge att byta vd, resonerade bolaget.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stockholmsbörsen tog helg med nedgång

Nedåt på Stockholmsbörsen. Arkivbild
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Stockholmsbörsen avslutade handelsveckan på minus.
När klockan ringde för stängning hade OMXS-index backat 0,8 procent, i linje med ledande Europabörser.
PREMIUM

För handelsveckan innebär det en nedgång på 1,2 procent.

Nedgången var bred under fredagens handel. Bland de mest omsatta aktierna i OMXS30-index var det bara sex som gick mot strömmen och visade positiva eller oförändrade siffror. Bäst gick det för medicinteknikbolaget Getinge, plus 2,2 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Evergrande varnas: Räkna inte med stöd

Evergrande Group, Kinas näst största fastighetsutvecklare, har akuta likviditetsproblem och marknaden oroas av spridningseffekter. Arkivbild
Foto: Andy Wong AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det krisdrabbade fastighetsimperiet Evergrande ska inte räkna med något stödpaket från Kinas regering. Det skriver Hu Xijin, den inflytelserika chefredaktören för den kinesiska tidningen Global Times, i ett inlägg i sociala medier.
PREMIUM

Hus kommentar lämnas på det sociala nätverket Wechat. Den publiceras samtidigt som Evergrande-aktiens fria fall fortsätter med drygt 5 procent på Hongkongbörsen, vilket innebär att 83 procent av börsvärdet raderats ut sedan årsskiftet.

Global Times kontrolleras av det kinesiska kommunistpartiet, men är inget officiellt språkrör för den kinesiska regeringen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Ekonomi

Varbergstunneln blir över en miljard dyrare

Projekt Varbergstunneln blir betydligt dyrare än planerat. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Projektets kostnad höjs med 1,1 miljarder kronor, vilket innebär att totalkostnaden hamnar på 6 miljarder kronor, enligt 2015 års prisnivå. Bakgrunden är att förutsättningarna blivit tydligare och bättre kartlagda i och med att projektet fortskrider, enligt projektchef Mathias Wärja vid Trafikverket.

"Vi har fått ändra byggmetoder och tekniska lösningar utifrån det som gäller nu, bland annat gör entreprenören Implenia bedömningen att bergets kvalitet är sämre än det de planerade för initialt", uppger Wärja i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Danmark till attack mot nikotinpåsar

Nikotinpåsar kan bli rejält dyrare i Danmark nästa år. Arkivbild
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi Den danska regeringen vill höja priset på nikotinpåsar med elva danska kronor per dosa. Åtgärden syftar till att bromsa den ökade användningen av olika nikotinprodukter bland unga.
PREMIUM

– Kreativiteten inom tobaksindustrin är ju enorm. Vi kan se att de gör en mycket stor satsning för att få den här typen av produkter introducerat bland unga, säger skatteminister Morten Bødskov (S), enligt den danska public service-kanalen DR Nyheder.

Så kallade nikotinpåsar – i praktiken tobaksfritt snus – marknadsförs ofta som ett hälsosammare alternativ till rökning. Hos tobaksbolaget Swedish Match anser man nu att en sådan avgift skulle göra påsarna dyrare än cigaretter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Lloyd´s anställer etniska minoriteter

Försäkringsjätten Lloyd´s kontor i London. Arkivbild.
Foto: Christine Nesbitt
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Försäkringsjätten Lloyd´s vill att försäkringsmarknaden bättre ska avspegla befolkningens mångfald, och sätter därför som mål att en tredjedel av dem som rekryteras ska komma från olika etniska minoriteter, på alla nivåer i företaget. Syftet är att kunna ta in fler affärer, även från den del av marknaden som etniska minoriteter genererar.

Lloyd´s styrelseordförande Bruce Carnegie-Brown säger till Reuters att etniska minoriteter kanske inte har varit särskilt intresserade av att jobba i försäkringsbranschen hittills, och de som eventuellt har varit det har inte känt sig välkomna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL