Lagfarter SkD

Nya ägare till tomt i Hörby

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD John Filip Kenneth Nilsson, 39, och Ebba My Josephine Olofsson, 33, från Trelleborg har tagit över fastigheten på adressen Hemmeneköp 8161 i Hörby från Inga Brita Svanberg. Ägarskiftet blev klart i augusti 2021 och köpesumman blev 361 000 kronor. Tomten är 4 055 kvadratmeter stor.

I höstas såldes en fastighet lite mindre än en kilometer därifrån, på Hemmeneköp 8166. Priset blev där 3 500 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Så förbereder du fritidshuset för hösten

Huset ska må bra – även när du inte bor i det.
Foto: Hasse Holmberg/TT
feature
feature

För den som har ett fritidsboende börjar säsongen i många fall nu lida mot sitt slut. Men när sommarhuset lämnas tomt under en längre tid ökar risken för vattenskador som inte upptäcks i tid. Här är några förebyggande åtgärder som sanitetsleverantören Grohe tipsar om, och som enkelt kan checkas av före hemresan:

+ Rensa bort skräp och löv från tak och hängrännor så att regnvattnet har fri väg ner i stuprören.

+ Slå av huvudkranen och spola ur vattnet som finns kvar i rören. Det gäller även varmvattenberedaren och spolcisternen i toaletten.

+ Öppna ventiler och garderober så att luften får flöda fritt.

Stäng av el, kyl och frys

När kvällarna blir allt mörkare gäller det att utrusta hemmet med många ljuskällor. Tidningen Elle Decoration listar några belysningstrender som dominerar just nu:

+ Naturnära: Material som rotting och ljusa träslag ser ut att fortsätta vara populära – även när det kommer till lampor.

+ Konstnärligt: Många vågar satsa på taklampor som sticker ut i sin design och till och med kan ses som konstverk i sig.

+ Portabelt: Batteridrivna ljuskällor är enkla att flytta på och inbjuder till snabb förändring i hemmet utan alltför stor ansträngning.

+ Neon: Lysrörsliknande neonlampor piggar upp och ger retrokänsla för den som vågar vara lite mer djärv i sin inredning.

Många vill ha en taklampa som syns.
Många vill ha en taklampa som syns.
Foto: Maja Suslin/TT

Artisten Timo Räisänen berättar i Expressen Leva & bo om släkthuset i Provence, Frankrike, där han numera bor tillsammans med sin familj. (TT)

Timo Räisänen.
Timo Räisänen.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Artisten Magnus Uggla berättar om sitt konstintresse och om vilken tidsperiod han uppskattar mest, i tidningen Café. (TT)

Magnus Uggla.
Magnus Uggla.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Visste du att …

… många återvinningscentraler samlar in fallfrukt som sedan återvinns och blir till biogas och biogödsel? Där kan man lämna frukt som inte går att äta, på grund av till exempel mögel eller andra skador. Allt som är ätligt bör man förstås ta tillvara. Ge bort till vänner eller grannar om du inte hinner safta, sylta eller baka själv. Det finns också appar och sajter där man kan skänka bort sin frukt. (TT)

Nu finns mycket frukt i våra villaträdgårdar – och det som inte går att äta kan återvinnas.
Nu finns mycket frukt i våra villaträdgårdar – och det som inte går att äta kan återvinnas.
Foto: Hasse Holmberg/TT

FAKTA

Tajma vitlöken rätt

Vill du plantera ätbara godsaker i höst för att sedan kunna njuta av härlig skörd i vår? Då är vitlök en bra gröda att satsa på. En lämplig tidpunkt att sätta den i jorden är ett par veckor innan marken fryser, skriver tidningen Rum Ute. Detta för att löken ska hinna rota sig, men inte växa sig för stor innan det blir vinter på riktigt. Så kolla väderleksrapporten för bästa odlingsresultat. (TT)

På hösten är det dags att sätta vitlök i jorden.
På hösten är det dags att sätta vitlök i jorden.
Foto: Shutterstock

Predikoturer

Predikoturer
Predikoturer

feature

Minstingen har fått växtvärk

Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med elva centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
feature
feature Nya Skoda Fabia har sprängt fyrametersgränsen och är nu den största småbilen på marknaden. Med de mest generösa utrymmena och högst kvalitetskänsla bland icke-premiumalternativen är den ett förnuftigt alternativ. Men motorutbudet är snålt och den uppdaterade designen känns alltjämnt anonym.

De små polska vägarna söder om Gdansk ger många tillfällen att testa fjädring och dämpning. För att vara en småbil hanterar Fabia ojämnheterna lika självsäkert som en större bil.

Men den tjeckiska biltillverkarens minsta bil är inte alls speciellt liten längre – den nya generationen sprängde precis fyrameters gränsen. Det gynnar naturligtvis komforten genom bättre ben- och lastutrymmen.

Att små bilar ökar i storlek är ingenting nytt. Biltillverkarna beklagade sig redan på 1970-talet över att små bilar gav dem små förtjänster. Och med hårdare krockkrav som kräver större deformationszoner och tuffare avgasreningar minskar vinsten ytterligare. Den ännu mindre kategorin av citybilar har i princip dött ut på grund av detta – och sedan i fjol säljs till exempel inte heller syskonbilen Volkswagen Polo i Sverige längre.

I takt med att utvecklingen av elbilar går framåt kommer vi att få se en återkomst av små billiga bilar, fast elektrifierade. Volkswagenkoncernen, som Skoda är en del av, visade nyligen upp ID. Life på bilmässan i München. En söt konceptbil på fyra meter, med större bagageutrymme än dagens Fabia och med 40 mils räckvidd på en laddning. Den ger en hint om hur de två små bilarna som lanseras om tre år kommer att se ut. Prislappen ska ligga på 200 000 kronor – lika mycket som Fabia kostar i dag.

Men än finns inga elektrifierade alternativ. Utomlands kommer Fabia med flera billigare effektuttag på den trecylindriga motorn och manuella växellådor - till Sverige kommer endast 110-hästarsversionen med en sjustegad automatlåda. Några dieslar eller hybrider är inte aktuella i denna generation, inte heller något kombialternativ eller en motorstark vRS-version är att vänta. Man har även bantat valmöjligheterna – det välutrustade Style-paketet blir det enda alternativet när bilarna kommer till Sverige i början av nästa år. Exakt vad det kommer att innehålla är inte fastställt.

Utrymmena är bäst i klassen och i baksätet sitter man både djupt och högt. Förarmiljön är festligare designad än hos konkurrenterna, men utsidan känns väl anonym. Det är designteamet som får mest tid under presskonferensen som vi bjuds in till. De är särskilt stolta över inskriptionen av "FABIA" ovanpå instrumentpanelen och att framdörrarnas veck har formen av den tjeckiska flaggan.

Invändigt har Skoda Fabia tagit ett rejält kliv – materialvalen har god kvalitetskänsla, kanske bäst bland icke-premiumalternativen, och framför ratten är det numera en helt digital display. Nytt är även att det går att integrera sin kalender i infotainmentsystemet och starta digitala möten direkt från bilens skärm, endast med ljud dock, inte bild. Men framför allt har tjeckerna byggt en Fabia som har samma böljande komfort och körkänsla som en betydligt större bil.

Julia Brzezinska/TT

Förarmiljön känns designad. Materialvalen är bra för att vara en icke-premiumbil.
Förarmiljön känns designad. Materialvalen är bra för att vara en icke-premiumbil.
Foto: Julia Brzezinska
Skoda har bland annat jobbat med mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Skoda har bland annat jobbat med mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Foto: Julia Brzezinska
Smart fack för induktionsladdning av mobilen samt en praktisk hållare för penna.
Smart fack för induktionsladdning av mobilen samt en praktisk hållare för penna.
Foto: Julia Brzezinska
Här står Skoda Fabia bredvid den lilla bilen Peugeot 106 från tidigt 1990-tal. Det har hänt en hel del med småbilarna på 30 år.
Här står Skoda Fabia bredvid den lilla bilen Peugeot 106 från tidigt 1990-tal. Det har hänt en hel del med småbilarna på 30 år.
Foto: Julia Brzezinska
Panoramataket är en lyxig detalj – men extrautrustningen ökar bilens vikt och koldioxidvärde som ligger till grund för årsskatten.
Panoramataket är en lyxig detalj – men extrautrustningen ökar bilens vikt och koldioxidvärde som ligger till grund för årsskatten.
Foto: Julia Brzezinska
Nu går det att få navigationen integrerad framför ratten, en detalj tidigare enbart förunnat premiumbilar.
Nu går det att få navigationen integrerad framför ratten, en detalj tidigare enbart förunnat premiumbilar.
Foto: Julia Brzezinska
Bagageutrymmet har vuxit med 50 liter och rymmer 380 liter. Dessutom finns det ytterligare 100 liter förvaring inuti bilen i olika fack.
Bagageutrymmet har vuxit med 50 liter och rymmer 380 liter. Dessutom finns det ytterligare 100 liter förvaring inuti bilen i olika fack.
Foto: Julia Brzezinska
I Sverige kommer Fabia endast att säljas med ett utrustningspaket – Style, som bland annat innebär 17-tums hjul.
I Sverige kommer Fabia endast att säljas med ett utrustningspaket – Style, som bland annat innebär 17-tums hjul.
Foto: Julia Brzezinska
Utrymmena är bäst i klassen. I baksätet sitter man finfint.
Utrymmena är bäst i klassen. I baksätet sitter man finfint.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Skoda har bland annat jobbat med ett aerodynamiskt underrede, mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Skoda har bland annat jobbat med ett aerodynamiskt underrede, mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Foto: Julia Brzezinska

FAKTA

Skoda Fabia1.0 TSO EVO

Grundpris: 219 900 kronor.

Förbrukning: 0,54 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 124/136 gram/kilometer (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 36,9 mg/kilometer (WLTP).

Motor: 1,0 liter trecylindrig, bensinmotor, turbo.

Effekt: 110 hästkrafter.

Vridmoment: 200 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Sjustegad dubbekopplingslåda.

Skatt: 2 998–5 432 kronor (beror på utrustningsnivå och däckstorlek).

Tjänstevikt: 1 187 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,10/1,78/1,45 meter.

Bagageutrymme: 380–1 190 liter.

0–100 km/tim: 9,6 sekunder.

Toppfart: 205 km/tim.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Man har kramat ut så mycket det går ur 110-hästarmotorn med hjälp av turbo – det mest händer kring 4 500 varv. Den sjustegade automatlådan är ekonomiskt programmerad och går gärna ner på 1 500 varv så snart den kan vid vanlig körning. Vill man ha lite mer nerv kan man aktivera sportläget, då känns växlingarna och varvtalet mer naturliga. Skralt motorutbud – inga el- eller hybridalternativ.

Ekonomi ++++ (4/5)

Bilarna lanseras i början av 2022. Privatleasingpriserna kommer i slutet av september. Tänk på att extrautrustning påverkar koldioxidvärdet som ligger till grund för den årliga skatten som startar på 3 000 kronor och kan sticka iväg till 5 500 kronor med de största hjulen och tillval som panoramaglastak.

Miljö +++ (3/5)

Vår snittförbrukning under testkörningen är 0,54 liter per mil vid blandad motorvägs- och stadskörning, enligt färddatorn. Det finns större hybridbilar med lägre eller liknande förbrukning.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Den här generationen har fått större avstånd mellan främre och bakre hjul, det märks genom att bilen har ett mer harmoniskt beteende på vägen. Fjädringen är väl avstämd vid landsvägskörning. Välisolerad kupé.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har ännu i inte krocktestats av Euro NCAP. De senaste assistanssystemen finns tillgängliga.

Helhet ++++ (4/5)

En småbil med storbilskänsla. Bra komfort komfort även för baksätespassagerarna. Rymligt bagageutrymme. Hög tekniknivå med flera funktioner som tidigare bara har funnits hos exklusivare bilar. Dessvärre kommer ingen elektrifiering, sportversion eller kombiversion.

FAKTA

Två konkurrenter

Renault Clio E-tech Hybrid

Pris: 252 900 kronor.

Elhybrid med totalt 140 hk. 144/205 Nm.

Toppfart 186 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,9 sekunder.

Mindre bagageutrymme på 301 liter. Finns även med en billigare 90-hästars motor som kostar från 187 000 kronor.

Toyota Yaris Hybrid

Pris: 199 900 kronor.

Elhybrid med totalt 116 hk. 120 Nm.

Toppfart 175 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,7 sekunder.

En lite mindre bil än Fabia. Effektiv hyrbiddrivlina. Lägre årsskatt tack vare hybriddriften.

Renault Clio E-tech Hybrid.
Renault Clio E-tech Hybrid.
Foto: Renault
Toyota Yaris Hybrid.
Toyota Yaris Hybrid.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Kungörelser

Kungörelser
Kungörelser

Kungörelser

Kungörelser
Kungörelser
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinoer.com

Spelinspektionen lämnar in remiss för matchfixning

Casinoer.com SVERIGE. Den senaste tiden har matchfixning blivit en stor fråga runt omkring i Sverige. Spelinspektionen har nu lämnat in en remiss till regeringen med förslag på hur problemet ska lösas, men alla är inte nöjda med den statliga myndighetens förslag.

Matchfixning, det vill säga illegal manipulation av ett idrottsevent för att göra en vinning på spelmarknaden eller ett avancemang i en turnering, är ett problem som har varit extra uppmärksammat i Sverige de senaste veckorna.

Problematiken ska främst röra sporter som fotboll och tennis, men den 19 januari rapporterade Aftonbladet att en landslagsspelare i futsal häktats på grund av misstankar om matchfixning. Om problematiken har blivit mer förekommande den senaste tiden, eller om fler rapporter kommer in på grund av att problemet har uppmärksammats, framgår inte. Oavsett vilket är det ett problem spelbolagen, fansen och idrottsförbunden vill få bukt med.

Vill förbjuda betting på individuella prestationer

Den statliga myndigheten Spelinspektionen ansvarar för att säkerhetsställa att lotterier, vadhållning och casinospel sköts lagligt i Sverige. Sedan de nya spellagarna infördes den 1 januari 2019, som möjliggjorde det för icke-statliga aktörer att bedriva casinorelaterad verksamhet i sverige, har Spelinspektionen fått en större roll. Nu ansvarar de också för att utfärda spellicenser till spelbolag och kontrollera att dessa lever upp till de högt ställda krav som den svenska staten ställer på dem.

Närmare 100 spelbolag har beviljats spellicens, vilket förra året genererade en skattevinst på cirka 4 miljarder kronor. Speltrenden är inte på något sätt unik för Sverige och vi kan se att många nya spel- och bettingsidor även har dykt upp i Norge. Här kan du läsa mer om de nya norska spelsidorna. Flera av dessa aktörer bedriver också verksamhet här i Sverige.

Nu har Spelinspektionen skickat in en remiss med förslag på hur matchfixning ska begränsas. I ett pressmeddelande skriver de följande:

“Om förslaget blir verklighet innebär det att spelbolagen på den svenska licensmarknaden inte får erbjuda vadhållning på regelbrott eller förlust i delmoment. Exempelvis blir det inte tillåtet att erbjuda spel på om en fotbollsspelare ska få gult kort eller om en tennisspelare kommer att göra dubbelfel.”

Med andra ord handlar det i stor utsträckning om att förbjuda betting på individuella prestationer och delmoment i olika sporter. Men många frågar sig om detta verkligen är rätt väg att gå.

Svenska fotbollsförbundet reagerar starkt.

Några som har varit mycket missnöjda med förslaget är Svenska fotbollsförbundet, som tycker att Spelinspektionen velar för mycket. Enligt Dagens Nyheter har Håkan Sjöstrand, förbundets generalsekreterare, sagt att han är “besviken och förbannad” och att han reagerar starkt på Spelinspektionens förslag på att rapportera misstänkt matchfixning en gång om året: “Det förstår väl alla att det inte räcker med att rapportera på årsbasis”.

Vad som kommer att ske med Spelinspektionens förslag om hur problematiken med matchfixning ska åtgärdas återstår att se.

Sport

Derby illa ute – ansöker om rekonstruktion

Wayne Rooneys Derby är illa ute ekonomiskt och har beslutat att ansöka om rekonstruktion. Arkivbild
Foto: Tim Goode/AP/TT
Sport
Sport

Den engelska fotbollsklubben Derby, som spelar i andradivisionen Championship, har stora ekonomiska problem och kommer att ansöka om rekonstruktion.

Klubbens styrelse anger coronapandemin och uteblivna intäkter som huvudorsakerna till beslutet.

Klubbens ägare Del Morris har försökt sälja klubben, men två potentiella köpare har dragit sig ur under den senaste tiden.

Laget, som tränas av förre landslagsstjärnan Wayne Rooney, ligger på 16:e plats i Championship med sju inspelade poäng, men beslutet om att ansöka om rekonstruktion innebär att laget kommer att bestraffas med tolv minuspoäng.

Derby hade sin storhetstid på 1970-talet då klubben blev mästare två gånger. Senast klubben spelade i Premier League var säsongen 2007-08.

Utrikes

Fransk ubåtsilska orsakar diplomatisk kris

Frankrikes utrikesminister Jean-Yves Le Drian.
Foto: Jens Schlueter/AP/TT
Utrikes
Utrikes Frankrike kallar hem sina ambassadörer från Australien och USA i protest mot en ubåtsuppgörelse mellan de två länderna.
USA beklagar beslutet från den franska regeringen i ett uttalande från Vita huset.

Frankrikes utrikesdepartementet meddelade den mycket ovanliga och hårda diplomatiska markeringen gentemot de två länderna.

Beskedet kom sent på fredagen, dagen efter det att USA, Storbritannien och Australien sagt att man förenas i en säkerhetspakt, kallad Aukus. I samband med uppgörelsen stod det klart att USA och Australien kommit överens om en ubåtsaffär.

Från amerikanskt håll beklagar man Frankrikes beslut att kalla hem de båda ambassadörerna, enligt ett uttalande från Vita huset under fredagen.

USA kommer även under de närmaste dagarna att fortsätta verka för att försöka lösa konflikten mellan de båda länderna, säger man vidare i uttalandet.

Missad miljardaffär

Uppgörelsen innebar att Frankrike gick miste om ett ubåtsavtal värt omkring 40 miljarder dollar, motsvarande omkring 347 miljarder kronor.

Ilskna repliker kom under hela fredagen från Paris, med uttalanden som att Frankrike huggits i ryggen. Men den slutgiltiga markeringen var en av de skarpaste som allierade länder kan ta till.

Utrikesminister Jean-Yves Le Drian sade sig ha beordrat hemkallandet av ambassadörerna i Washington och Canberra "för konsultationer" efter ett beslut av president Emmanuel Macron.

"Detta exceptionella beslut grundar sig på det allvarliga besked som kom från Australien och USA den 15 september", skriver Le Drian i ett uttalande.

Utrikesministern konstaterar att Australien brutit "ett partnerskap" med Frankrike för ett nytt som gynnar USA. Detta är ett "oacceptabelt beteende", som kan få återverkningar för framtida samarbete, hotar han.

"Extremt oansvarigt"

Även Kina har reagerat med skärpa mot uppgörelsen mellan de tre länderna. Peking kallar bildandet av pakten för "extremt oansvarigt", och att den hotar regional stabilitet i Stilla havsområdet.

Peking kritiserar också Australien för att både verka för att förhindra spridning av kärnvapen och samtidigt ingå avtalet.

Kina konstaterar att de tre riskerar att "skjuta sig i foten".

Men Australiens premiärminister Scott Morrison svarade i en intervju med radiostationen 2GB att Kina "har en omfattande projekt med att bygga ubåtar med kärnvapenkapacitet".

Inrikes

Tre gripna efter skottlossning i Stockholm

Skott har avlossats i Ulvsunda i västra Stockholm.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes
PREMIUM

Tre män har gripits misstänkta för inblandning i den skottlossningen som skedde i Ulvsunda i västra Stockholm under fredagskvällen, uppger polisen.

Därtill har ett vapen tagits i beslag. Ingen skadad person har hittats.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL