Motor

VW-favorit med driv på alla fyra

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Volkswagens eldrivna ID.4-modell nästan knäade under vårens försäljningstryck, då den lite överraskande blev Sveriges mest sålda bil. Nu går den på alla fyra! Med ytterligare en motor och drivning både fram och bak.
PREMIUM

Under några vårmånader i år var alltså ID.4 Sveriges mest sålda bilmodell, trots en prislapp på runt halvmiljonen. En del av förklaringen var förstås de ändrade reglerna för miljöbilsbonus som följdes av skärpta förmånsbestämmelser för tjänstebilar. Att i just den vevan lansera en praktisk och rymlig elbil kan förstås te sig genialiskt vältajmat. Fast kanske handlade det mer om tur.

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Jämför trafikskolor inför körkortet

Faktorer som ålder, intresse och möjlighet att öva privat har betydelse för inlärningen och därmed kostnaden för att ta körkort.
Foto: Bertil Ericson/TT
Motor
feature
Motor Ett körkort innebär både frihet och jobbmöjligheter. Men att ta lappen är dyrt. Hur stor kostnaden blir och om du kan utnyttja körkortslånet beror på vem du är.
PREMIUM

Få bedrifter ger en sådan lyckokänsla som när man klarar uppkörningen. Särskilt som vägen dit ofta har grävt ett djupt hål i plånboken. Exakt hur mycket det kostar är individuellt och beror på om man har möjlighet att öva privat.

–  Om man bara räknar ”måstekostnader” som körkortstillstånd, obligatoriska utbildningsinslag som Riskettan, Risktvåan, bilhyra vid förarprov och avgifter till Trafikverket handlar det om ungefär 5 000 kronor, säger Fredi Konac, ägare av Edsvikens Trafikskola i Sollentuna, Stockholm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Sväng förbi ett bilmuseum i höst

På Sparreholms bilmuseum finns den tyska amfibiebilen Amphicar från 1960-talet. En speciell växellåda gjorde att den kunde växla mellan bakhjulsdrift och propellerdrift.
Foto: Julia Brzezinska
feature
Motor
feature I takt med att samhället öppnar allt mer vaknar suget efter att gå på museum igen. Den 84-årige bilentusiasten Björn Bellander väljer ut sina favoriter.
PREMIUM

–  När jag gick i pension frågade jag mig vad jag skulle göra av all tid och bestämde mig för att skapa en hemsida om svenska fordonsmuseum, säger Björn Bellander.

Entusiasten Björn Bellander har besökt de flesta svenska fordonsmuseerna.
Entusiasten Björn Bellander har besökt de flesta svenska fordonsmuseerna.
Foto: Privat
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Legendariska Countach gör comeback

Countach fyller 50 år och firar med att göra comeback i en ny modern skepnad.
Foto: Lamborghini
Motor
Motor
PREMIUM

Ikoniska Countach tillverkades i knappt 2 000 exemplar mellan 1974 och 1990. Nu gör den comeback – men den nya varianten är betydligt större än originalet, som för många var svår att ta sig in i. V12-motorn på 6,5 liter levererar en total effekt på 819 hästkrafter med hjälp av hybridteknik. Den nya fyrhjulsdrivna Countach-modellen tar sig från 0 till 100 på 2,8 sekunder och toppfarten är spärrad till 355 kilometer i timmen. Bilen produceras i en mindre upplaga än föregångaren, blott 112 exemplar. Prislappen är cirka 22,5 miljoner och samtliga bilar är redan sålda. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mycket elbil för pengarna i kinesisk elsuv

MG ZS EV är en relativt billig elbil. Den har det mesta man kan önska sig, men kommer i en mer utrustad premiumversion i höst.
Foto: Julia Brzezinska
Motor
Motor För 270 000 kronor eller 1 990 kronor i månanden kan du privatleasa marknadens mest prisvärda elsuv med generös utrustning. De enda nackdelarna är att den bara klarar drygt 26 mil i taget och att snabbladdningen tar 40 minuter.
PREMIUM

"Good enough" har fått ett ansikte. Det finns bättre elbilar med längre räckvidd på marknaden men knappast mer prisvärda. Den officiella räckvidden – som ligger på 26,3 mil – avskräcker säkert en del men är förmodligen tillräcklig för många. Och har man inte bråttom är det till och med en bekväm, tyst och rymlig bil. Att snabbladda till 80 procent tar drygt 40 minuter.

Brittiska MG (Morris Garages) har numera sin hemvist i Kina. 2007 köptes de upp av statliga SAIC, som är Kinas största biltillverkare. Men vilken europé hade övervägt en bil där det stod SAIC i grillen? Man inleder Europalanseringen med en rimligt prissatt suv som är aningen mindre än en Volvo XC40. Kampanjerbjudandet kan säkert knuffa över dem som står på tröskeln och väger mellan att skaffa elbil eller inte. Med privatleasing kan man testa elbilslivet i 36 månader. I priset ingår service, metallicklack och 1 000 fria mil, med möjlighet att köpa till 500 mil i månaden för 150 kronor eller 1 000 mil till för 350 kronor. Leasingpriset ligger långt under de närmaste konkurrenterna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Italiensk skönhet firar ett sekel

När denna C4V rullade 1924 var märket kung på racerbanorna. När man slutade med tävlingsverksamheten 1957 var det med hela 3 000 vinster i bagaget.
Foto: Martin Lehmann/Shutterstock
Motor
feature
Motor Moto Guzzi är en ståtligt formgiven motorcykel med en säregen motor. Så har också de utstickande cylindrarna blivit märkets signum. Nu fyller denna skönhet 100 år.
PREMIUM

Det sägs att Moto Guzzi-ägarna är mer hängivna än nästan alla andra hojåkare. De har inte bara köpt sig en Guzzi, utan gått med i en kult.

–  Det finns många jättebra hojar som kan ta dig från a till b. Men kan de få ditt blod att koka? Nej, men det kan Guzzi. Det är svårt att beskriva känslor med ord, men det handlar om en pågående förtjusning och förälskelse, fastslår Nicklas Johansson, kontaktperson för Moto Guzzi Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Kasinohai.com

Spellagstiftning - Finland vs Sverige

Kasinohai.com Om du är osäker på hur spellagstiftningen ser ut i Finland och Sverige och om det finns några större skillnader bör du fortsätta att läsa denna artikel där vi kommer att gå igenom de stora dragen i de båda ländernas spellagstiftning.

Spellagstiftningen i Sverige

Den 1 januari 2019 införde Sverige ny lagstiftning som avslutade dominansen från det av regeringen drivna onlinespelföretaget och öppnade sektorn för privata företag.

Under flera år var det statligt ägda Svenska Spel den enda verksamheten som tilläts att tillhandahålla onlinespel till medborgare i Sverige, vare sig det handlar om casinospel, betting på sport eller andra former av spel.

Naturligtvis kringgick de flesta företag denna lagstiftning och år 2018 hade privata företag fått en 29-procentig andel av spelmarknaden i Norden.

Delvis i ett erkännande av ett sådant nytt paradigm och delvis för att de var i behov av skattepengar, gick den svenska regeringen med på att införa nya spellagar. Under den nya lagstiftningen har myndigheten Spelinspektionen rätten att ge licens till privata företag. Hittills har myndigheten tillåtit cirka 100 företag att tillhandahålla sina tjänster till svenska spelare.

De största vinnarna på denna nya lagstiftning är de svenska medborgarna. På grund av lagarna för spel online kan svenskarna nu välja och vraka bland de bästa spelbolagen. Svenska spelportaler visar de bästa casinotjänsterna online och incitamenten för svenska deltagare.

Staten är också en stor vinnare på detta drag. Det är inget mysterium att legalisering av spel på internet är ett snabbt sätt till att generera mer skatteintäkter till statskassan. I hela Sverige måste licensierade företag betala en inkomstskatt på 18 procent av sin inkomst till svenska konsumenter.

Sådana skattebetalningar träder i kraft i år och vi hoppas att vi kommer att få se effekterna av denna inkomstkälla i Sveriges kommande budget.

De svenska spellagarna har hittat en balans mellan att ge spelare valfrihet och skydda dem mot bedrägliga spelbolag. Att främja spel utan tillstånd har varit förbjudet, och den svenska Spelinspektionen har nu fått mandat att blockera överföringar mellan deltagare och obehöriga operatörer.

Lagarna innehåller också strikta regler för etiskt spel. Spelinspektionen har befogenheten att tvinga privata operatörer att vidta sådana åtgärder för deltagarnas säkerhet. Dessutom måste alla speloperatörer erbjuda samtliga spelare ett val om att självuteslutning.

Det har bara gått ett år med de nuvarande svenska lagarna för spel online, och det är ingen tvekan om att vi kommer att se fler regler för att tillåta säkert spel i framtiden.

Spellagstiftningen i Finland

Onlinespel är en av de mest populära formerna av underhållning för människor över hela världen. Särskilt finländarna är människor som älskar att spela. Det har visats att finländarna kan spela för upp till 10 miljarder euro på lotter, spelautomater och sportspel varje år.

Republiken Finland har alltid haft ett regeringsstyrt spelmonopol och trots den senaste utvecklingen inom branschen verkar det som om det kommer att fortsätta vara så. Onlinespel och finska onlinecasinon har blivit en av de största inkomstkällorna under de senaste åren. Finland klassificeras också som den femte största spelnationen i världen, varför de flesta utländska operatörer nu försöker komma in på den finska spelmarknaden. Tyvärr verkar det som om det inte kommer att vara ett alternativ nu eller inom en snar framtid.

Under 2010 begärde Europeiska kommissionen att Finland skulle genomföra ändringar av deras spellagstiftning som skulle göra den mer överensstämmande med EU:s lagar. Trots påtryckningar från Europeiska Unionen förblir Finlands spelstruktur oförändrad. Även om spel i Finland är 100% lagligt är spelreglerna lite mer komplexa. Intressant nog visade statistiken under en nyligen gjord rapport från det finska bolaget Yle att 66% av de äldre finländska invånarna som intervjuades föredrar ett monopol.

Staten har monopol på alla former av spel oavsett om det är online eller offline. All spelverksamhet har alltid hanterats av tre statliga företag. RAY hade alltid haft kontroll över bordsspel och spelautomater i Finland. Nationella lotteriet, sportspel och instant win-spel kontrollerades och reglerades av Veikkaus Oy och alla spel på hästkapplöpning reglerades av Fintoto.

Dessa tre enheter reglerades och kontrollerades av staten och all vinst som gjorts på spel gavs tillbaka till landet oavsett om det är genom konst, vetenskap, sport eller utbildning. Under 2017 slogs dessa tre enheter samman för att skapa ett statligt monopol med namnet Veikkaus.

Slutsats

Som du kan se finns det ett par skillnader i spellagstiftningen hos de båda grannländerna. Efter de förändringar som skedde i Sverige 2019 så är den svenska spelmarknaden betydligt mer öppen och välkomnande för svenska spelare. Finländarna verkar dock inte vara så besvikna, de får goda skatteintäkter och merparten av den äldre befolkningen verkar vilja behålla det rådande monopolet.

Motor

Mätarfusket ökar i Sverige

Kontrollera mätarställningen med hjälp av någon tjänst för fordonshistorik innan du köper en begagnad bil.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Fusket med skruvade mätarställningar har ökat i Sverige, det visar en undersökning genomförd av Wayke, annonsplats för begagnade bilar och Carfax, en tjänst för fordonshistorik.

Årets undersökning visade att cirka 1 500 bilar av 290 000 undersökta hade avvikande mätare, vilket är en fördubbling jämfört med fjolårets undersökning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bilbyggen rattas med precision

Bygga bil kräver kunskap och tålamod och det har Jocke Cedergren. Den grå hot rodden har vunnit första pris i prestigefyllda Euro Nats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Utanpå ser det ut som en vanlig verkstad, inuti gömmer sig ett gäng verkliga pärlor. I Joakim Cedergrens bilsamling ingår ett gäng minutiöst byggda och välvårdade hot rods.
PREMIUM

Den som kliver in i den här verkstaden kan inte annat än häpna. Det är som att gå in i vilket välskött vardagsrum som helst. Inte en sak på fel plats. Det är här billackeraren Joakim Cedergren huserar när han inte jobbar.

–  Vi brukar sitta här ibland på kvällarna, säger han när han visar oss runt i verkstaden där det i ena delen finns en sittgrupp i skinn, storbildsteve och en bar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Småbilar ligger illa till när utsläppskrav skärps

De nya utsläppskraven Euro 7 är ännu inte klubbade och förväntas träda i kraft 2025.
Foto: Erik Johansen/NTB Scanpix/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Audis nytillträdde vd, Markus Duesman, säger i en intervju med den amerikanska webbtidningen Automotive News att småbilar med förbränningsmotorer kommer att bli för dyra i takt med att utsläppskraven blir hårdare.

”Mycket beror på hur tufft det nya Euro 7-avgaskravet blir. Men det kommer att bli svårt att erbjuda små bilar med förbränningsmotorer i framtiden eftersom reningen kommer att bli för dyr. Därför kommer ingen ersättare till Audi A1’’.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL