Kultur och nöje

En föreställning som känns i hela kroppen

DO AS I SAY på Bastionen i Malmö är en interaktiv dansföreställning dansarna och publiken rör sig tillsammans över scenen.
Foto: Alexandra Bergman
Kultur och nöje
Recension Tidningens recensent Kristina Nilsson har sett DO AS I SAY på Bastionen i Malmö.

Äntligen! Bobbi Lo Produktion fick till sist ha världspremiär för DO AS I SAY på Bastionen i Malmö. Efterlängtad och uppskjuten två gånger på grund av pandemin.

DO AS I SAY är en interaktiv dansföreställning där de fem dansarna och den lilla publiken (runt 25 personer) rör sig tillsammans över scenens svarta plastmatta. För här är det rösten i högtalarna som bestämmer vad som händer. På så sätt blir publiken en del av både scenografi och koreografi.

Att publiken rör sig enligt instruktionerna hjälper också till att skapa en rytm och dynamik genom föreställningen och en upplevelse som varierar från person till person. Det ger nya perspektiv på scenrummet och bidrar till att hålla koncentrationen uppe hos publiken genom att låta oss aktivt delta. Men det blir aldrig för närgånget eller krävande nog att stöta bort någon i publiken.

Anpassningar har skett med hänsyn till rådande läge, både när det gäller antalet i publiken och uppmaningar om att hålla avstånd. De uppmaningarna blir en naturlig del i sammanhanget: Gå framåt! Stanna! Sitt ner! Stå upp! Håll avstånd!

DO AS I SAY utforskar utsatthet, mobbing och auktoriteter och riktar sig främst till unga mellan 12 och 18 år, men alla – även vuxna – kan ta med sig något från upplevelsen. Det handlar om mänskliga fenomen som alla kan känna igen sig i.

Även om det är tunga och allvarliga ämnen som Bobbi Lo Produktion tar sig an, så gör de det med energi och nyfikenhet. Det finns en lekfullhet och även om det absolut inte är lättsamt, så är det inte heller nattsvart.

Dansarna i svarta, androgyna kläder är närvarande och sårbara i sitt uttryck. De är omväxlande en del av publiken och i fokus mitt på scenen. De varierar mellan att dansa tillsammans, i par eller en ensam som ställs mot fyra synkroniserade. Dansen är rytmisk, känslomässig och variationsrik. Dansarna tar på sig rollen som utsatt och mobbare om vartannat.

En av de starkaste scenerna är när Lava Markusson håller Michael Tangs huvud medan han slår slag mot en osynlig fiende.

Jonathan Lundbergs musik är också den mångsidig, ibland dramatisk och ibland perfekt för vilket dansgolv som helst.

DO AS I SAY är en föreställning som känns i hela kroppen. Den letar sig in i fotsulorna när de knarrande golvplankorna gungar till då dansarna rör sig förbi. Den gör sig påmind i den fysiska ansträngningen som krävs av vissa av instruktionerna.

DO AS I SAY tar sig också rakt in i hjärtat genom att blanda dans och rörelser med berättelser om utsatthet och mobbing. På ett okonstlat sätt återges grymheten i hur en minmal avvikelse – som en vanlig språkstörning eller någons sexualitet – kan få brutala konsekvenser.

På premiären är publiken följsam och lätt att leda. Helheten skapar en bra grund för en diskussion kring mobbing och en viktig tankeställare kring hur lätt det är att bara följa efter och låta någon annan styra ens kropp och varför vi väljer att göra som någon annan säger bara för att de ropar ut order i högtalare.

FAKTA

Premiär på Bastionen fredag 27/8

Scen: DO AS I SAY

Koreograf: Lava Markusson och Michael Tang

Dansare: Kristian Refslund, Matilda Bjärum, Moa Autio, Lava Markusson och Michael Tang

Kompositör: Jonathan Lundberg

Röst/Skådespelare: Magnus Schmitz

Fotnot: DO AS I SAY kommer under hösten att turnera till bland annat Danmark, Grönland och Färöarna och spelas på Dansstationen i Malmö 11–13 oktober och på Dunkers kulturhus i Helsingborg 21–22 oktober. Talet i föreställningen är på engelska.

Kultur och nöje

Covid drabbar norska Melodifestivalen

Duon Subwoolfer tvingas ställa in. Arkivbild.
Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Coronaviruset ställer till det för arrangörerna av Melodi Grand Prix, Norges motsvarighet till Melodifestivalen, rapporterar NRK.

Den maskerade duon Subwoolfer skulle ha uppträtt på lördag, men nu har båda medlemmarna smittats. Duon får därför byta plats med gruppen Northkid och får en ny chans att uppträda kommande vecka i stället.

Årets tävling arrangeras utan publik, och förra veckan stod det klart att man får klara sig utan programledaren Annika Momrak sedan hon insjuknat i covid-19.

– Vi jobbar hårt för att hålla årets produktion flytande, men publiken ska veta att inget kan stoppa Melodi Grand Prix. Inte ens en pandemi, säger MGP-chefen Stig Karlsen till NRK.

Kultur och nöje

Musikern och professorn Roger Wallis är död

Roger Wallis är död. Arkivbild.
Foto: Dan Hansson/Svd/TT
Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje Musikern, kompositören och professorn Roger Wallis är död, uppger hans familj för Dagens Nyheter. Han skrev musiken till ”Judy min vän”, vittnade i Pirate Bay-rättegången och var korrespondent för BBC.
PREMIUM

Roger Wallis föddes 1941 i brittiska Rugby och kom senare att flytta till Sverige. Han var en allkonstnär och arbetade bland annat som journalist för BBC och Sveriges Radio.

Han skrev och producerade även film- och popmusik, bland annat ”Judy min vän”, melodifestivalvinnaren 1969 framförd av Tommy Körberg.

– Jag tror han var stolt över att få ihop allt det och få det att fungera, att skapa synergier, säger hustrun Görel Wallis till Dagens Nyheter.

Roger Wallis var professor i medieteknik vid KTH och doktorerade vid 50 års ålder vid Göteborgs universitet. Han forskade, skrev böcker och producerade dokumentärer om musikindustrin. Han engagerade sig i frågor om rättigheter och ersättning för musiker och var bland annat ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare, Skap, och ledamot i Stim.

2009 vittnade han i Pirate Bay-rättegången och ifrågasatte skivbolagens påståenden om att artisters intäkter minskar på grund av nedladdning.

Roger Wallis blev 80 år.

Kultur och nöje

Musikern och professorn Roger Wallis är död

Roger Wallis är död. Arkivbild.
Foto: Dan Hansson/Svd/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Musikern, kompositören och professorn Roger Wallis är död, uppger hans familj för Dagens Nyheter. Han skrev musiken till ”Judy min vän”, vittnade i Pirate Bay-rättegången och var korrespondent för BBC.
PREMIUM

Roger Wallis föddes 1941 i brittiska Rugby och kom senare att flytta till Sverige. Han var en allkonstnär och arbetade bland annat som journalist för BBC och Sveriges Radio.

Han skrev och producerade även film- och popmusik, bland annat ”Judy min vän”, melodifestivalvinnaren 1969 framförd av Tommy Körberg.

– Jag tror han var stolt över att få ihop allt det och få det att fungera, att skapa synergier, säger hustrun Görel Wallis till Dagens Nyheter.

Roger Wallis var professor i medieteknik vid KTH och doktorerade vid 50 års ålder vid Göteborgs universitet. Han forskade, skrev böcker och producerade dokumentärer om musikindustrin. Han engagerade sig i frågor om rättigheter och ersättning för musiker och var bland annat ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare, Skap, och ledamot i Stim.

2009 vittnade han i Pirate Bay-rättegången och ifrågasatte skivbolagens påståenden om att artisters intäkter minskar på grund av nedladdning.

Roger Wallis blev 80 år.

Kultur och nöje

Sju heta filmtips på Göteborgs filmfestival

'Så jävla easy going', med skådespelarna Melina Paukkonen och Nikki Hanseblad, inviger Göteborgs filmfestival. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Göteborgs filmfestival rullar ut röda mattan – både fysiskt och i digital form. Invigning blir det med "Så jävla easy going" som man kan se även hemma i tv-soffan.
PREMIUM

Filmfestivalen invigs på biograf Draken på Järntorget i Göteborg, med världspremiären av "Så jävla easy going" i regi av Christoffer Sandler.

Invigningen följs på närmare 70 biografer runt om i landet, från Luleå i norr till Ystad i söder. Men det går också bra att ta del av festivalen hemma i soffan med ett festivalpass som ger tillgång till ett 50-tal filmer som går att strömma i 24 timmar.

Festivalen lyder förstås under aktuella publikrestriktioner, det blir inga fester eller mingel i år och programmet är något bantat. Men det är fortfarande en blandning av nya nordiska och hyllade internationella filmer som gäller och för 34:e gången delar filmfestivalen ut pris till bästa nordiska film. Totalt åtta filmer tävlar om prissumman på 400 000 kronor.

Den italienske regissören Luca Guadagnino ("Call me by your name") tilldelas hederspriset Honorary Dragon Award och kommer till Göteborg. Svenska Rebecca Ferguson tilldelas Nordic Honorary Dragon Award och medverkar digitalt.

Festivalen avslutas med "Dag för dag" av Felix Herngren, där Sven Wollter gör sin sista roll.

Göteborgs filmfestival pågår 28 januari–6 februari.

Miranda Sigander/TT

'Drive my car', som är en av de hetaste internationella filmerna i vår, visas under Göteborgs filmfestival. Pressbild.
"Drive my car", som är en av de hetaste internationella filmerna i vår, visas under Göteborgs filmfestival. Pressbild.
Foto: Janus Films and Sideshow/AP

FAKTA

Fakta: Sju tips på den digitala filmfestivalen

Med ett onlinepass kan man se 50 av festivalens 200 filmer – både nordiska premiärer och hyllade internationella filmer. Filmerna i festivalens digitala salong är tillgängliga i 24 timmar från sin premiär.

"Drive my car" av Ryûsuke Hamaguchi. Hyllad Golden Globe-vinnare som är en filmatisering av Haruki Murakamis novell.

"Magisterlekarna" av Ylva Forner. Pulserande erotik på internatskola där det är straight att vara queer, i filmatisering av Kristofer Folkhammars succéroman.

"Så jävla easy going" av Christoffer Sandler. Årets invigningsfilm, baserad på en roman av Jenny Jägerfeld.

"Pakten" av Bille August. Om författaren Karen Blixen och hennes pakt med en ung poet.

"Den stora friheten" av Sebastian Meise. Hyllat fängelsedrama som skildrar tysk efterkrigsqueerhistoria i tre tidsperioder.

"De oskyldiga" av Eskil Vogt. Norskt thriller om rivaliserande lekkamrater med paranormala förmågor.

"Ma nuit" ("My night") i regi av Antoinette Boulat. Parisisk sorgeskildring med en air av såväl Agnès Varda som Richard Linklater.

Kultur och nöje

SVT sänder American Song Contest

Christer Björkmans nya satsning American Song Contest ska sändas av SVT i vår. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

SVT sänder American Song Contest, den svenska melodifestivalsnestorn Christer Björkmans nya projekt i vår. Det bekräftar Mikael Österby, ansvarig utgivare på SVT programinköp för Göteborgs-Posten.

"Nu kan vi bekräfta att SVT kommer att sända storsatsningen American Song Contest och vi är verkligen glada för det. I en splittrad värld känns Eurovisions budskap, att ena människor med hjälp av musik, som viktigare än någonsin. I över 20 år har den amerikanska storproducenten Ben Silverman drömt om att överföra ESC-succén till de amerikanska tv-tittarna och nu blir det äntligen verklighet tack vare Christer Björkman, Anders Lenhoff, Peter Settman och Ola Melzig", konstaterar Mikael Österby, i en skriftlig kommentar till GP.

Det amerikanska tv-bolaget NBC sänder American Song Contest. Programmet får premiär i USA den 21 mars och final blir det den 9 maj.

50 delstater, fem amerikanska territorier och huvudstaden finns representerade och den stora finalen äger rum dagen före den första semifinalen i Eurovision Song Contest.

SVT har ännu inte tablålagt sändningarna.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Spela tryggare på svenska onlinecasinon

www.CasinoWings.se

Att spela på casino online har aldrig varit mer populärt, och det finns fler sajter än någonsin att välja mellan. Men debatten går het; är det bäst att spela på ett svenskt casino eller ett casino utan svensk licens?

Många anser att tryggheten på de svenska casinosajterna väger tyngre än de fördelar man kan få på utländska casinon. Det gäller särskilt alla de funktioner för ansvarsfullt spelande som erbjuds av spelbolag med licens från Spelinspektionen.

Vad är ansvarsfullt spelande?

Att spela ansvarsfullt innebär att man inte utsätter sig för onödiga risker i samband med att man spelar om pengar. Det kan till exempel handla om att sätta en spelbudget i förväg, att aldrig försöka vinna tillbaka sina förluster och att ha koll på tiden så att man inte spelar bort hela dagen.

Just ansvarsfullt spelande har också blivit ett begrepp som används av många spelbolag för att beskriva de funktioner som de erbjuder för spelarnas säkerhet. Det handlar om att förebygga spelberoende hos spelarna genom att hjälpa till med att skapa sunda spelvanor från start.

Mycket av det som ingår i ansvarsfullt spelande regleras av den svenska spellicensen. Det innebär att en hel del av de verktyg som finns tillgängliga för att skydda svenska spelare inte erbjuds på spelsidor som licensierats utomlands. Några exempel på svenska verktyg för spelansvar är spelgränser, självtester och Spelpaus.

Spelgränser

Alla onlinecasinon med svensk licens erbjuder olika slags spelgränser som hjälper spelaren att kontrollera sitt spelande. Casinon med den svenska licensen är tvungna att be sina spelare att uppge en insättningsgräns och en tidsgräns innan de kan börja spela.

Utöver detta kan svenska spelare även aktivera förlustgränser per dag, vecka eller månad. När förlustgränsen har uppnåtts går det inte längre spela under den tidsperiod den gäller. Spelaren kan ändra sina inställda gränser närsomhelst. Ändringar som ytterligare begränsar spelandet genomförs direkt, medan ändringar som gör det lättare att spela längre perioder eller för mer pengar genomförs med en fördröjning så att spelaren har chans att ångra sitt beslut.

Självtester

Den andra hörnstenen i Spelinspektionens obligatoriska funktioner för ansvarsfullt spelande på de svenska casinosajterna är självtester. På alla onlinecasinon med svensk licens kan spelarna testa sig för att se om de ligger i riskzonen för att drabbas av spelproblem. Det är ett bra sätt att ta tempen på sina spelvanor och minska risken för att spela för mycket framöver.

Självtestet går till så att man får ett antal flervalsfrågor som snabbt och lätt besvaras direkt hos Stödlinjen.se via respektive casinos hemsida. Svaren på frågorna räknas sedan ihop och man får se vilken risknivå man ligger på för tillfället. Utifrån detta kan man sedan justera sina spelvanor genom att till exempel ställa in striktare spelgränser och undvika framtida spelproblem.

Självuteslutning via Spelpaus

Märker man att ens spelande trots allt gått överstyr kan man också alltid stänga av sig från allt spel om pengar permanent eller under en kortare period. Detta görs på hemsidan Spelpaus som är Spelinspektionens nationella självavstängningsregister.

Det går att välja mellan att stänga av dig under 1 månad, 3 månader, 6 månader eller tills vidare. Det sista alternativet innebär att man är avstängd under minst 12 månader och sedan själv måste logga in för att avbryta avstängningen om man inte vill att den ska fortsätta.

Svenska casinon är ett bättre val i längden

Många kritiska åsikter har luftats kring Spelinspektionens och regeringens lagar och regler gällande ansvarsfullt spel sedan 2019 när det svenska spelmonopolet upphörde. Detta särskilt från spelbolagens håll då de upplever att den strikta spellagen gör att en del spelare väljer att gå över till casinon utan svensk licens. Det stämmer förstås delvis, men frågan är vad attityden är från spelarnas håll?

En som har koll på läget är Anders HolmstenCasinoWings.se som dagligen guidar spelare i den snåriga casinodjungeln: ”Enligt vår erfarenhet är de som väljer svenska sajter generellt mer nöjda med sin spelupplevelse än de som spelar på utländska onlinecasinon. Ofta är det nyhetens behag som gör att casinon utan licens har en viss dragningskraft på spelarna. Men vi märker att många upptäcker att de svenska onlinecasinona är ett bättre och tryggare val i längden. Det bevisas inte minst av våra besökare som i hög grad väljer att registrera sig hos spelbolag med licens från Spelinspektionen.”

De utländska spelsajternas stora och frekventa bonusar samt obefintliga spelgränser kan kännas lockande. Men då får man också räkna med att många casinon utan svensk licens inte alls erbjuder den nivå av säkerhet som är standard i Sverige.

Att ta hem tiotusentals kronor i bonusar är inte mycket värt om det inte går att ta ut dem via någon pålitlig betalningsmetod som Trustly, eller om det i praktiken inte är möjligt att uppfylla ett casinos höga omsättningskrav.

De flesta håller nog också med om att spelgränser är praktiska även för de som redan har sunda spelvanor. Att glömma bort tiden eller satsa någon hundralapp för mycket kan hända även den bäste, och då är det praktiskt att ha valt ett svenskt online casino som erbjuder många olika funktioner för ansvarsfullt spelande.

Kultur och nöje

"Fame"-skådespelare hittad död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanske skådespelaren Morgan Stevens, som bland annat spelade läraren David Reardon i "Fame", är död. Han blev 70 år.

Stevens medverkade i många tv-serier under 1980- och 90-talen, exempelvis "Melrose Place", "Kärlek ombord" och "Mord och inga visor".

Sin sista roll gjorde han i "Walker, Texas Ranger" 1999.

Morgan Stevens hittades död hemma i sitt kök, efter att en granne larmat polisen då han inte hörts av på några dagar. Han avled troligen av naturliga orsaker, rapporterar TMZ.

Kultur och nöje

"Fame"-skådespelare hittad död

Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanske skådespelaren Morgan Stevens, som bland annat spelade läraren David Reardon i "Fame", är död. Han blev 70 år.

Stevens medverkade i många tv-serier under 1980- och 90-talen, exempelvis "Melrose Place", "Kärlek ombord" och "Mord och inga visor".

Sin sista roll gjorde han i "Walker, Texas Ranger" 1999.

Morgan Stevens hittades död hemma i sitt kök, efter att en granne larmat polisen då han inte hörts av på några dagar. Han avled troligen av naturliga orsaker, rapporterar TMZ.

Kultur och nöje

Spotify tar bort Neil Youngs musik

Neil Young har ilsknat till på Spotify. Arkivbild
Foto: Rebecca Cabage/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Neil Youngs musik kommer att tas bort från Spotify på rockstjärnans egen begäran. Han kommer därmed att förlora 60 procent av sina intäkter från strömning.
PREMIUM

Beskedet kommer efter att Young kritiserat strömningstjänsten för att sprida desinformation kring vaccin genom poddaren Joe Rogan.

"Vi beklagar Neils beslut att ta bort sin musik från Spotify", säger företaget i ett uttalande, enligt nyhetsbyrån AP.

"Men vi hoppas kunna välkomna honom tillbaka snart igen."

I en uppdatering på sin hemsida tackar Neil Young sina skivbolagspartner Warner Brothers, Universal och Hipgnosis för deras stöd.

"Att tappa 60 procent av strömningsintäkterna genom att lämna Spotify är en big deal, ett kostsamt drag, men värt det för vår integritet och det vi tror på. Desinformation om covid är inte acceptabelt", skriver Neil Young.

Joe Rogan har i sin podcast bland annat ifrågasatt nyttan med massvaccinering mot coronaviruset. Spotify har sedan 2020 exklusiva rättigheter till podcasten efter en affär på 900 miljoner kronor.

Spotify säger att man har tydliga innehållsregler och att 20 000 poddavsnitt med koppling till covid-19 har tagits bort under pandemin.

Neil Young kom med sin kritik i ett öppet brev tidigare i veckan.

"Jag gör det här för att Spotify sprider falsk information om vaccin och potentiellt orsakar dödsfall bland dem som tror på desinformationen som sprids", skrev han.

Under torsdagen gick det fortfarande att lyssna på stjärnans låtar på Spotify i Sverige.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL