Mer

Nytt nummer av Mer ute nu!

Mer
Mer
PREMIUM

Läs senaste numret här:

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Mer

Mer
Mer

Sjöbo

Ungdomsrådet samlar in spel och pyssel till äldre

Fanny Celano, 15, vice ordförande i Sjöbo ungdomsråd, tillsammans med Lovis Fredriksdotter, 14, på Navet där de samlar in spel och pyssel till äldre som är i karantän. Foto: Caroline Stenbäck
Foto: Caroline Stenbäck
Sjöbo
Mer
Sjöbo Ungdomsrådet i Sjöbo vill piffa upp vardagen för de äldre som i dessa coronatider inte kan träffa anhöriga eller vänner.
Därför har de bestämt sig för att samla in spel och pyssel som kan delas ut på äldreboenden och till dem som är isolerade i sina bostäder.

Idén fick Fanny Celano, 15, vice ordförande i Sjöbo ungdomsråd, för en vecka sedan.

– Min farmor bor på Kärnans äldreboende i Sjöbo. Hon har nyligen blivit änka och berättade att hon har jättetråkigt om dagarna. De får inte gå ut eller ta emot besök för att de är riskgrupper. Så då började jag tänka på hur tråkigt även andra äldre måste ha det nu på grund av coronaviruset.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Utrikes

Algeriets förre president död

Algeriets förre president Abdelaziz Bouteflika, här på en bild från 2014.
Foto: Sidali Djarboub/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Algeriets tidigare president Abdelaziz Bouteflika har avlidit, 84 år gammal, uppger landets nuvarande president

Med militären i ryggen valdes den hårdföre Bouteflika till president 1999 och satt vid makten fram till våren 2019 när han efter utbredda protester i landet tvingades bort.

2013 drabbades Bouteflika av en stroke. Han blev delvis förlamad och har sedan dess bara synts offentligt enstaka gånger, då i rullstol.

Inrikes

Man döms för våldtäkt på sovande

Blekinge tingsrätt har dömt en man till fängelse för våldtäkt på en sovande kvinna. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

En man i 25-årsåldern döms till fängelse i två år och fyra månader för att ha våldtagit en sovande kvinna, skriver Blekinge Läns Tidning.

Mannen sov över hos kvinnan efter en fest. Under natten vaknade kvinnan av att han hårdhänt tryckte in sina fingrar i hennes underliv.

Mannen hävdar sin oskuld och säger att om han gjort något så var det i sömnen. Mannen döms dessutom att betala 116 900 kronor i skadestånd till kvinnan.

feature

Så förbereder du fritidshuset för hösten

Huset ska må bra – även när du inte bor i det.
Foto: Hasse Holmberg/TT
feature
feature

För den som har ett fritidsboende börjar säsongen i många fall nu lida mot sitt slut. Men när sommarhuset lämnas tomt under en längre tid ökar risken för vattenskador som inte upptäcks i tid. Här är några förebyggande åtgärder som sanitetsleverantören Grohe tipsar om, och som enkelt kan checkas av före hemresan:

+ Rensa bort skräp och löv från tak och hängrännor så att regnvattnet har fri väg ner i stuprören.

+ Slå av huvudkranen och spola ur vattnet som finns kvar i rören. Det gäller även varmvattenberedaren och spolcisternen i toaletten.

+ Öppna ventiler och garderober så att luften får flöda fritt.

Stäng av el, kyl och frys

När kvällarna blir allt mörkare gäller det att utrusta hemmet med många ljuskällor. Tidningen Elle Decoration listar några belysningstrender som dominerar just nu:

+ Naturnära: Material som rotting och ljusa träslag ser ut att fortsätta vara populära – även när det kommer till lampor.

+ Konstnärligt: Många vågar satsa på taklampor som sticker ut i sin design och till och med kan ses som konstverk i sig.

+ Portabelt: Batteridrivna ljuskällor är enkla att flytta på och inbjuder till snabb förändring i hemmet utan alltför stor ansträngning.

+ Neon: Lysrörsliknande neonlampor piggar upp och ger retrokänsla för den som vågar vara lite mer djärv i sin inredning.

Många vill ha en taklampa som syns.
Många vill ha en taklampa som syns.
Foto: Maja Suslin/TT

Artisten Timo Räisänen berättar i Expressen Leva & bo om släkthuset i Provence, Frankrike, där han numera bor tillsammans med sin familj. (TT)

Timo Räisänen.
Timo Räisänen.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Artisten Magnus Uggla berättar om sitt konstintresse och om vilken tidsperiod han uppskattar mest, i tidningen Café. (TT)

Magnus Uggla.
Magnus Uggla.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Visste du att …

… många återvinningscentraler samlar in fallfrukt som sedan återvinns och blir till biogas och biogödsel? Där kan man lämna frukt som inte går att äta, på grund av till exempel mögel eller andra skador. Allt som är ätligt bör man förstås ta tillvara. Ge bort till vänner eller grannar om du inte hinner safta, sylta eller baka själv. Det finns också appar och sajter där man kan skänka bort sin frukt. (TT)

Nu finns mycket frukt i våra villaträdgårdar – och det som inte går att äta kan återvinnas.
Nu finns mycket frukt i våra villaträdgårdar – och det som inte går att äta kan återvinnas.
Foto: Hasse Holmberg/TT

FAKTA

Tajma vitlöken rätt

Vill du plantera ätbara godsaker i höst för att sedan kunna njuta av härlig skörd i vår? Då är vitlök en bra gröda att satsa på. En lämplig tidpunkt att sätta den i jorden är ett par veckor innan marken fryser, skriver tidningen Rum Ute. Detta för att löken ska hinna rota sig, men inte växa sig för stor innan det blir vinter på riktigt. Så kolla väderleksrapporten för bästa odlingsresultat. (TT)

På hösten är det dags att sätta vitlök i jorden.
På hösten är det dags att sätta vitlök i jorden.
Foto: Shutterstock
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

NannyPoppins

Fler tar hjälp av nanny - ökningen väntas fortsätta när RUT-avdraget tredubblas

NannyPoppins Det finns just nu ett stort intresse av att anlita en nanny. Barnvaktsföretaget NannyPoppins beskriver hur det finns ett stort intresse för att få hjälp med barnpassning och att det stora intresset förväntas växa när möjligheten att göra skatteavdrag för tjänsten utökas.

Det är en fantastisk förmån att vara förälder. Du får möjligheten att se ett barn växa upp och formas till en egen människa och utvecklas år för år. Men med det sagt så behöver föräldraskapet inte alltid vara enkelt - det är prövande att vara förälder. Du måste ha förmågan att prioritera mellan saker i livet, du aldrig hade velat prioritera mellan. Det gäller därför att göra de val och beslut som är bäst för familjen som helhet - även om det inte finns något facit över vad som är rätt beslut i alla situationer. Ett sätt att frigöra mer tid att göra de saker du vill och behöver göra som förälder är att ta in en nanny. En nanny som kan bidra till omsorgen av ditt barn och avlasta dig som förälder några timmar i veckan och på så sätt frigöra tid för att ni kan göra annat.

Nanny - möjliggör tid för karriär och socialt liv

Möjligheten att få hjälp av en nanny innebär att man skapar tid för annat som man tidigare inte haft tid att göra. Det kan handla om att arbeta de där extra timmarna på jobbet, kanske för att senare kunna göra anspråk på en chefstjänst eller annat roligt uppdrag man är intresserad av. Det kan också innebära att man får mer tid över till att träffa vänner, eller släkt.

Trygg barnvakt

En av NannyPoppins viktigaste fokusområden är trygghet. Det är viktigt att familjen känner sig trygg med att den barnflicka man anlitar är pålitlig och trygg i omsorgen av ens barn. Därför har NannyPoppins ett mycket seriöst rekryteringsförfarande där bara en ett fåtal av hundra sökanden får jobbet. Rekryteringsförfarandet innehåller flera olika djupintervjuer samt tester och ett krav är att personen innan den anställs som barnvakt, har erfarenhet av att passa barn. NannyPoppins kontrollerar även att personen inte förekommer i belastningsregistret, samt gör flertalet slagningar i offentliga register för att kontrollera att personen inte förekommer i övriga domstolstvister. Vill du läsa mer om NannyPoppins rekryteringsprocess av barnvakt.

Pedagogisk barnflicka

Det blir allt vanligare att föräldrar önskar en pedagogisk nanny. Det handlar givetvis inte om att mötet mellan barnvakt och barn ska bli en undervisningssituation, utan att de lekar och aktiviteter som nannyn gör med barnet har en pedagogisk baktanke i syfte att utveckla barnets förmåga att läsa, skriva, räkna och tala. Det går även att ägna en viss del av tiden med nanny till traditionell läxläsning, Skatteverket medger att 10 procent av barnpassningstillfället får ägnas åt detta givet att familjen i fråga vill ha fullt RUT-avdrag.

Handplockad nanny

NannyPoppins handplockar alltid en nanny till er familj. Det innebär att företaget lyssnar in era behov och förutsättningar och utifrån det sätter er i kontakt med en av bolagets nannys som stämmer in på era önskemål. Ni får träffa er nanny för ett första gratis möte och därefter ta ställning till om ni vill gå vidare. Det finns även andra aktörer som arbetar med barnpassning, en sådan är myNanny, läs mer om myNanny här och hitta en nanny.

Predikoturer

Predikoturer
Predikoturer

feature

Minstingen har fått växtvärk

Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med elva centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
feature
feature Nya Skoda Fabia har sprängt fyrametersgränsen och är nu den största småbilen på marknaden. Med de mest generösa utrymmena och högst kvalitetskänsla bland icke-premiumalternativen är den ett förnuftigt alternativ. Men motorutbudet är snålt och den uppdaterade designen känns alltjämnt anonym.

De små polska vägarna söder om Gdansk ger många tillfällen att testa fjädring och dämpning. För att vara en småbil hanterar Fabia ojämnheterna lika självsäkert som en större bil.

Men den tjeckiska biltillverkarens minsta bil är inte alls speciellt liten längre – den nya generationen sprängde precis fyrameters gränsen. Det gynnar naturligtvis komforten genom bättre ben- och lastutrymmen.

Att små bilar ökar i storlek är ingenting nytt. Biltillverkarna beklagade sig redan på 1970-talet över att små bilar gav dem små förtjänster. Och med hårdare krockkrav som kräver större deformationszoner och tuffare avgasreningar minskar vinsten ytterligare. Den ännu mindre kategorin av citybilar har i princip dött ut på grund av detta – och sedan i fjol säljs till exempel inte heller syskonbilen Volkswagen Polo i Sverige längre.

I takt med att utvecklingen av elbilar går framåt kommer vi att få se en återkomst av små billiga bilar, fast elektrifierade. Volkswagenkoncernen, som Skoda är en del av, visade nyligen upp ID. Life på bilmässan i München. En söt konceptbil på fyra meter, med större bagageutrymme än dagens Fabia och med 40 mils räckvidd på en laddning. Den ger en hint om hur de två små bilarna som lanseras om tre år kommer att se ut. Prislappen ska ligga på 200 000 kronor – lika mycket som Fabia kostar i dag.

Men än finns inga elektrifierade alternativ. Utomlands kommer Fabia med flera billigare effektuttag på den trecylindriga motorn och manuella växellådor - till Sverige kommer endast 110-hästarsversionen med en sjustegad automatlåda. Några dieslar eller hybrider är inte aktuella i denna generation, inte heller något kombialternativ eller en motorstark vRS-version är att vänta. Man har även bantat valmöjligheterna – det välutrustade Style-paketet blir det enda alternativet när bilarna kommer till Sverige i början av nästa år. Exakt vad det kommer att innehålla är inte fastställt.

Utrymmena är bäst i klassen och i baksätet sitter man både djupt och högt. Förarmiljön är festligare designad än hos konkurrenterna, men utsidan känns väl anonym. Det är designteamet som får mest tid under presskonferensen som vi bjuds in till. De är särskilt stolta över inskriptionen av "FABIA" ovanpå instrumentpanelen och att framdörrarnas veck har formen av den tjeckiska flaggan.

Invändigt har Skoda Fabia tagit ett rejält kliv – materialvalen har god kvalitetskänsla, kanske bäst bland icke-premiumalternativen, och framför ratten är det numera en helt digital display. Nytt är även att det går att integrera sin kalender i infotainmentsystemet och starta digitala möten direkt från bilens skärm, endast med ljud dock, inte bild. Men framför allt har tjeckerna byggt en Fabia som har samma böljande komfort och körkänsla som en betydligt större bil.

Julia Brzezinska/TT

Förarmiljön känns designad. Materialvalen är bra för att vara en icke-premiumbil.
Förarmiljön känns designad. Materialvalen är bra för att vara en icke-premiumbil.
Foto: Julia Brzezinska
Skoda har bland annat jobbat med mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Skoda har bland annat jobbat med mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Foto: Julia Brzezinska
Smart fack för induktionsladdning av mobilen samt en praktisk hållare för penna.
Smart fack för induktionsladdning av mobilen samt en praktisk hållare för penna.
Foto: Julia Brzezinska
Här står Skoda Fabia bredvid den lilla bilen Peugeot 106 från tidigt 1990-tal. Det har hänt en hel del med småbilarna på 30 år.
Här står Skoda Fabia bredvid den lilla bilen Peugeot 106 från tidigt 1990-tal. Det har hänt en hel del med småbilarna på 30 år.
Foto: Julia Brzezinska
Panoramataket är en lyxig detalj – men extrautrustningen ökar bilens vikt och koldioxidvärde som ligger till grund för årsskatten.
Panoramataket är en lyxig detalj – men extrautrustningen ökar bilens vikt och koldioxidvärde som ligger till grund för årsskatten.
Foto: Julia Brzezinska
Nu går det att få navigationen integrerad framför ratten, en detalj tidigare enbart förunnat premiumbilar.
Nu går det att få navigationen integrerad framför ratten, en detalj tidigare enbart förunnat premiumbilar.
Foto: Julia Brzezinska
Bagageutrymmet har vuxit med 50 liter och rymmer 380 liter. Dessutom finns det ytterligare 100 liter förvaring inuti bilen i olika fack.
Bagageutrymmet har vuxit med 50 liter och rymmer 380 liter. Dessutom finns det ytterligare 100 liter förvaring inuti bilen i olika fack.
Foto: Julia Brzezinska
I Sverige kommer Fabia endast att säljas med ett utrustningspaket – Style, som bland annat innebär 17-tums hjul.
I Sverige kommer Fabia endast att säljas med ett utrustningspaket – Style, som bland annat innebär 17-tums hjul.
Foto: Julia Brzezinska
Utrymmena är bäst i klassen. I baksätet sitter man finfint.
Utrymmena är bäst i klassen. I baksätet sitter man finfint.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Skoda har bland annat jobbat med ett aerodynamiskt underrede, mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Skoda har bland annat jobbat med ett aerodynamiskt underrede, mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Foto: Julia Brzezinska

FAKTA

Skoda Fabia1.0 TSO EVO

Grundpris: 219 900 kronor.

Förbrukning: 0,54 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 124/136 gram/kilometer (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 36,9 mg/kilometer (WLTP).

Motor: 1,0 liter trecylindrig, bensinmotor, turbo.

Effekt: 110 hästkrafter.

Vridmoment: 200 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Sjustegad dubbekopplingslåda.

Skatt: 2 998–5 432 kronor (beror på utrustningsnivå och däckstorlek).

Tjänstevikt: 1 187 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,10/1,78/1,45 meter.

Bagageutrymme: 380–1 190 liter.

0–100 km/tim: 9,6 sekunder.

Toppfart: 205 km/tim.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Man har kramat ut så mycket det går ur 110-hästarmotorn med hjälp av turbo – det mest händer kring 4 500 varv. Den sjustegade automatlådan är ekonomiskt programmerad och går gärna ner på 1 500 varv så snart den kan vid vanlig körning. Vill man ha lite mer nerv kan man aktivera sportläget, då känns växlingarna och varvtalet mer naturliga. Skralt motorutbud – inga el- eller hybridalternativ.

Ekonomi ++++ (4/5)

Bilarna lanseras i början av 2022. Privatleasingpriserna kommer i slutet av september. Tänk på att extrautrustning påverkar koldioxidvärdet som ligger till grund för den årliga skatten som startar på 3 000 kronor och kan sticka iväg till 5 500 kronor med de största hjulen och tillval som panoramaglastak.

Miljö +++ (3/5)

Vår snittförbrukning under testkörningen är 0,54 liter per mil vid blandad motorvägs- och stadskörning, enligt färddatorn. Det finns större hybridbilar med lägre eller liknande förbrukning.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Den här generationen har fått större avstånd mellan främre och bakre hjul, det märks genom att bilen har ett mer harmoniskt beteende på vägen. Fjädringen är väl avstämd vid landsvägskörning. Välisolerad kupé.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har ännu i inte krocktestats av Euro NCAP. De senaste assistanssystemen finns tillgängliga.

Helhet ++++ (4/5)

En småbil med storbilskänsla. Bra komfort komfort även för baksätespassagerarna. Rymligt bagageutrymme. Hög tekniknivå med flera funktioner som tidigare bara har funnits hos exklusivare bilar. Dessvärre kommer ingen elektrifiering, sportversion eller kombiversion.

FAKTA

Två konkurrenter

Renault Clio E-tech Hybrid

Pris: 252 900 kronor.

Elhybrid med totalt 140 hk. 144/205 Nm.

Toppfart 186 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,9 sekunder.

Mindre bagageutrymme på 301 liter. Finns även med en billigare 90-hästars motor som kostar från 187 000 kronor.

Toyota Yaris Hybrid

Pris: 199 900 kronor.

Elhybrid med totalt 116 hk. 120 Nm.

Toppfart 175 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,7 sekunder.

En lite mindre bil än Fabia. Effektiv hyrbiddrivlina. Lägre årsskatt tack vare hybriddriften.

Renault Clio E-tech Hybrid.
Renault Clio E-tech Hybrid.
Foto: Renault
Toyota Yaris Hybrid.
Toyota Yaris Hybrid.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Kungörelser

Kungörelser
Kungörelser
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL