Skurup

Efter trakasserierna – arrangerar Pride Skurup

Den 9 oktober arrangerar föeringen Pride Skurup.
Foto: Max Holmgren
Skurup
Skurup 15-åriga Liv Wallenberg blev dagligen trakasserad för sin sexuella läggning i skolan. Då bildades ”Ett Skurup för alla”. Nu ska föreningen arrangera Pride Skurup. Och Liv Wallenberg – hon sitter i förarsätet.

Nästa vecka ska Skurupsbon Liv Wallenberg börja i nionde klass. Något hon gör med blandade känslor.

På grund av att hon är homosexuell har hon länge blivit trakasserad och mobbad av personer på hennes skola. Mobbing som, enligt henne, sker helt öppet framför lärarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Klart vad nya förskolan ska heta

Efter att ha sållat bland förslagen stod det mellan namnen Diamanten, Ängen och Shiffendorf.
Foto: Skurups kommun/privat
Skurup
Skivarp Den nya förskolan i Skivarp kommer få namnet Shiffendorf. Ett namn som för tankarna till ortens historia. Detta står klart efter att skol- och utbildningsutskottet valt mellan flera inskickade förslag.

Efter att ha gått genom ett helt gäng av olika namnförslag har nu skol- och utbildningsutskottet landat i vad den nya förskolan i Skivarp kommer få heta. Shiffendorfs förskola har fått sitt namn från ortens historiska namn.

– Skivarp har ju en gång i tiden hetat Shiffendorf, så vi tyckte det var väldigt roligt med det historiska perspektivet, säger Åsa Ekblad (M), ordförande i skol- och utbildningsutskottet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Pojke jagades av okänd man

Saritslövsvägen
Foto: Arkivbild
Skurup
Skurup En tioårig pojke som var på väg hem på Saritslövsvägen blev jagad av en okänd man som följde efter, först i en vit skåpbil och sedan till fots. Pojken lyckades dock cykla in på smågator och undkom mannen.

– Jag är fortfarande skärrad, barnen måste ju gå till skolan, men det här känns verkligen obehagligt, säger pojkens mamma, som vill vara anonym.

Det var vid halvtre-tiden på måndagseftermiddagen som sonen var på väg hem på sin cykel och märkte att någon följde efter honom, en man i en vit skåpbil. Pojken cyklade in på smågator och gångar mellan lekplatser för att skaka av sig sin förföljare. Då parkerade mannen bilen och började i stället springa efter pojken.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Vill ha synpunkter om ny skejtpark

Genrebild.
Foto: Martina Holmberg / TT
Skurup
Skurup Kommunen efterfrågar synpunkter från invånarna kring hur en skejtpark vid Erikstorget skulle kunna utformas.

Det planeras för att bygga en skejtpark på Erikstorget och nu har kommunen gått ut och efterfrågat synpunkter från invånarna på hur en sådan skulle kunna utformas.

Fram till och med 5 november kommer även skejtrampen finnas på Erikstorget för de som vill testa på. Den som behöver låna en skateboard uppmuntras att höra av sig till fritidsgårdarna, antingen via Instagram eller mejl.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Covidfakta

Så ser smittspridningen ut i din kommun

Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
Eslöv
Höör
Skåne Här kan du se hur smittspridningen ser ut i de skånska kommunerna.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Skadegörelse på förskola

Skurup
Skurup Någon gång mellan fredag och måndag har någon förstört en hemmabyggd bil som funnits på Östergårds förskola.

Under helgen har något tagit sig in på Östergårds förskola och förstört en hemmabyggd bil som funnits inne på förskolans område. Händelsen är anmäld och rubriceras som skadegörelse. Det finns inga misstänkta för brottet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Skurup

Dumpade gammalt byggmaterial vid rastplats

Genrebild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Skurup
Abbekås Någon har dumpat 100 kg byggmaterial på en rastplats vid Abbekås.

Nyligen upptäcktes det att någon skräpat ner på en rastplats längs kustvägen vid Abbekås. Det rör sig om ungefär 100 kg gammalt byggmaterial bestående av kakel och rester från renoveringsarbete. Platsen där nedskräpningen skett är kommunal mark.

.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Sparkade upp skåp – stal jacka

Genrebild.
Foto: JESSICA GOW / TT
Skurup
Skurup En Hugo Boss-jacka stals från ett uppsparkat elevskåp på Prästamosseskolan under måndagen.

Mellan klockan 12 och 15 på måndagen sparkade någon upp ett elevskåp på Prästamosseskolan. Från skåpet stals sedan en svart Hugo Boss-jacka som tillhörde en 13-årig pojke.

Det är oklart hur mycket jackan är värd. Polisen har rubricerat ärendet som stöld.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Skivarps gästis till salu – ägarna lämnar efter 19 år

Johan och Jeanette Bohman har ägt och drivit Skivarps Gästgivaregård i 19 år.
Foto: Catharina Nilsson
Skurup
Skivarp Skivarps Gästgivaregård ligger ute till försäljning. Johan och Jeanette Bohman har drivit verksamheten i 19 år och trots att de senaste åren har varit goda väljer de nu att söka efter en värdig efterträdare.

Sedan en tid tillbaka ligger Skivarps Gästgivaregård ute till försäljning. Utropspriset är satt till 10,5 miljoner. Trots att verksamheten gått bra de senaste åren väljer ägarna att avsluta när det går som bäst.

– Vi har varit här i 19 år nu och trots pandemin så har det gått väldigt bra de senaste åren och vi tänker att det är lika bra att sluta med flaggan i topp, säger Johan Bohman som tillsammans med frun Jeanette Bohman äger och driver Skivarps Gästgivaregård.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL