Ekonomi

Nytt bud på Veoneer – aktien rusar

Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Amerikanska Qualcomm lägger ett bud på bilsäkerhetsbolaget Veoneer värt 37 dollar kontant per aktie. Budet övertrumfar det bud som kanadensiska Magna lagt på Veoneer med 18 procent, enligt ett pressmeddelande från Qualcomm.

Beskedet fick Veoneers aktie att stiga med drygt 22 procent på Stockholmsbörsen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Kursrusning i Evergrande

Evergrande bedöms ha ett skuldberg på över 300 miljarder dollar. Arkivbild.
Foto: Andy Wong/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Aktien i Evergrande rusar på Hongkong-börsen men orosmolnen hänger tunga över bolaget. Deadline närmar sig gällande kritiska räntebetalningar.

Turbulensen kring Evergrande fortsätter. När Hongkongbörsen öppnade igen efter helgledighet rusade aktien inledningsvis upp till 30 procent för att i sluthandeln vara upp omkring nio procent. Företagets ordförande säger i ett uttalande att man ska göra allt för att bistå investerare i bolaget. Evergrande som tyngs av ett skuldberg på motsvarande 2 600 miljarder kronor har samtidigt meddelat att man nu betalat ut drygt 300 miljoner kronor i räntor till lokala investerare.

Det är dock bara en liten andel, totalt handlar det om räntor på motsvarande en miljard kronor som ska betalas under torsdagen. Även om man skulle klara av det väntar ytterligare räntor redan nästa vecka.

Ekonomi

Allt större sug efter flyg i Kina

Ett Boeing-plan vid fabriken i Seattle, USA. Arkivbild.
Foto: Ted S. Warren/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Flygplanstillverkaren Boeing gör en försiktig upprevidering för den kinesiska flygmarknaden.

Det kinesiska behovet spås nu ligga på 8 700 flygplan till och med 2040, 1,2 procent fler än tidigare har uppgetts- Tidigare i år har Boeing även gjort en upprevidering för den globala marknaden baserat främst på större efterfrågan i USA.

Ekonomi

Skanska bygger trafikplats för 690 miljoner

Skanska ska bygga en ny trafikplats i Florida. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi

Byggjätten Skanska har tecknat ett avtal om att bygga en ny trafikplats i Hillsborough County, Florida, USA. Kontraktet på 82 miljoner dollar, cirka 690 miljoner kronor, innebär bland konfiguration av ramper till en motorväg liksom en uppgradering till sex filer. Arbetet påbörjades i augusti 2021 och ska vara färdigställt hösten 2024.

Ekonomi

Betsson sparkar styrelseordförande

Spelbolaget Betssons logotype på kontoret i Stockholm. Arivbild
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi

Efter att spelbolaget Betssons vd nyligen slutat meddelar nu bolaget att ordförande Patrick Svensk tvingas sluta. Bakgrunden är enligt bolaget att Betssons aktieägare enligt bolaget uttryckt att man inte längre har förtroende för Patrick Svensk efter uppsägningen av vd:n Pontus Lindwall.

”Det är mycket tråkigt, och jag beklagar att jag gjort våra större ägare besvikna men jag har gjort vad jag trodde var det bästa för bolaget. Jag är stolt över det vi har åstadkommit under de här åren och önskar alla på Betsson stort lycka till i framtiden”, säger Patrick Svensk i ett pressmeddelande.

Johan Lundberg har nu utsetts till ny ordförande, han har suttit som ledamot i styrelsen sedan 2018.

Ekonomi

"Staten har tjuvåkt 135 miljoner gånger"

Uteblivna biljettintäkter har kostat kollektivtrafiken miljarder. Arrangerad illustrationsbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi Statens kompensation till kollektivtrafiken räcker inte på långa vägar, enligt branschen.
– Staten har tjuvåkt på kollektivtrafiken runt om i Sverige 135 miljoner gånger, säger Kristoffer Tamson (M), ordförande för Svensk kollektivtrafik.

Tre miljarder kronor sköt staten till i extra pandemistöd för första halvåret 2021. Men redan vid halvårsskiftet var det samlade underskottet hos landets kollektivtrafikbeställare 4,7 miljarder kronor, enligt Svensk kollektivtrafiks sammanställning.

– Statens kompensation är grovt otillräcklig, säger Kristoffer Tamson.

Glappet motsvarar bara under första halvåret i år 135 miljoner resor som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna inte fått betalt för, enligt Tamson.

Uppdrag att köra

Sett över perioden 2020-2022 handlar det om 23 miljarder kronor i uteblivna biljettintäkter samtidigt som kollektivtrafiken, med statens råd och rekommendationer, haft i uppdrag att köra bussar och tåg med full fart.

Kollektivtrafiken går ju, beroende på hur man definierar det, alltid med förlust. I grova slängar betalas hälften via skattsedeln. Men de här pengarna som branschen nu vill ha statlig täckning för handlar om uteblivna biljettintäkter som en direkt följd av coronakrisen, enligt Tamson.

Även för nästa år räknar branschen med uteblivna biljettintäkter på sex miljarder kronor, jämfört med ett normalläge. Detta även om nu i princip alla pandemirekommendationer försvinner 29 september. Det ska jämföras med den miljard som regeringen skjuter till i budgetförslaget för nästa år.

– Återhämtningen kommer inte att komma dag ett, det ska vi vara klara med, säger Tamson.

Konsekvenserna

Konsekvenserna kan bli minskad trafik, högre biljettpriser eller skattehöjningar, enligt Svensk kollektivtrafik.

Regionerna har också fått generella statliga bidrag i pandemins spår. Kollektivtrafiken och sjukvården hämtar i praktiken pengar ur samma kassa.

– Men de är inte tillräckliga de heller, och de är ju främst till för att täcka ökade kostnader i sjukvården. Det är inte rimligt att ställa sjukvård mot kollektivtrafik på så vis som nu riskerar bli fallet, säger Tamson.

De privata utförarna, de som kör bussar och tåg, har hittills gått relativt skadelösa, de har fått betalt av regionerna för att köra för fullt. Men om beställarna, regionerna, tvingas till neddragningar kan uppsägningar komma.

Olle Lindström/TT

FAKTA

Fakta: Glappet region för region

Region, Ansökningar (kr), Beräknad utbetalning (kr)

Skåne: Skånetrafiken, 771 miljoner, 489 miljoner

Östergötland: Östgötatrafiken, 104, 66

Gotland: Gotlandstrafiken, 2, 1,3

Sörmland: Sörmlandstrafiken, 31, 20

Jönköping: Jönköpings länstrafik, 72, 46

Uppsala: UL, 227, 144

Gävleborg: X-trafik, 69, 44

Halland: Hallandstrafiken, 131, 83

Götaland: Västtrafik, 702, 445

Västmanland: VL, 49, 31

Örebro: Länstrafiken Örebro, 70, 44

Jämtland Härjedalen: Länstrafiken i Jämtland, 28, 18

Kalmar: Kalmar länstrafik, 57, 36

Stockholm: SL, 2 072, 1 313

Dalarna: Dalatrafik, 38, 24

Blekinge: Blekingetrafiken, 32, 21

Kronoberg: Länstrafiken i Kronoberg, 79, 50

Västerbotten: Länstrafiken i Västerbotten, 74, 47

Norrbotten: Länstrafiken i Norrbotten, 42, 27

Värmland: Värmlandstrafiken, 40, 25

Västernorrland: Din tur, 42, 26

Summa: 4 733, 3 000

Alla belopp i miljoner kronor

Källa: Svensk kollektivtrafik

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Så har spellagen påverkat spelbolagen

www.betting.se/bonus

Den 1:a januari infördes en svensk spellicens som krav på de aktörer som vill bedriva spelverksamhet i form av nätcasino och vadslagning. Detta medförde en rad nya restriktioner vars syfte var att säkerställa en tryggare marknad för alla aktörer. Till exempel blev det maximalt tillåtet med en bonus per spelare och licens samtidigt som det också ställdes högre krav vid marknadsföring av spelbolagen till spelarna.

Den reglerade marknaden har givit en tryggare upplevelse för de svenska spelare som förhåller sig till att spela hos de aktörer som har svensk licens godkänd av Spelinspektionen. I dagsläget är det 74 licenstagare som fått svensk licens utgiven av myndigheten.

Ännu hårdare restriktioner under pandemin

Sedan svensk licens införande har det varit restriktioner med en bonus per spelare och licens, men under pandemin beslutade regeringen att införa hårdare restriktioner genom nya spelansvarsåtgärder. Det innebär att oddsbonusar och andra erbjudanden maximalt får uppgå till högst 100 kronor av licenstagare som tillhandahåller nätcasino och värdeautomater.

I tillägg säger reglerna att de som spelar casino på nätet har en insättningsgräns på högst 5000 kronor per vecka. Detta gäller dock inte de som enbart väljer odds och betting. Det är också obligatoriskt för spelare att ange gränser för speltiden vid spel på nätcasino och värdeautomater.

Har fått konsekvenser för spelarna

De nya hårdare restriktionerna var tänkta att gälla fram tills årsskiftet av 2020 men är förlängda till den siste juni 2021. Om läget inte har lättat finns det chans till ytterligare förlängning av restriktionerna ännu längre än så. Dessa betydligt hårdare spelansvarsåtgärder har inneburit att vissa spelare väljer att sluta spela hos de svenska licenstagarna. Istället vänder de sig till casino utan svensk licens vilket dock innebär betydligt högre risker. Anledningen är att det inte finns samma restriktioner kring insättningsgränser, speltid och bonusar. De som väljer att spela hos dessa aktörer kommer behöva skatta 30% av vinsterna samtidigt som det inte finns någon svensk myndighet som agerar medlare om något skulle hända mellan dig och spelbolaget.

Ekonomi

Evergrande-aktien rusar på Hongkongbörsen

Den kinesiska fastighetsjätten Evergrandes aktiekurs stiger i Hongkong efter positiva besked från det skuldtyngda bolaget. Arkivbild.
Foto: Vincent Yu/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Efter att på grund av helgdag ha hållit stängt på onsdagen stiger kurserna på Hongkongbörsen i torsdagens förmiddagshandel. Hang Seng har klättrat närmare 1,2 procent vid elvatiden lokal tid.

Efter gårdagens besked att det skuldtyngda kinesiska fastighetsbolaget Evergrande har nått en betalningsuppgörelse med inhemska fordringsägare rörande räntor som föll till betalning i dag, rusade aktien vid Hongkong-börsens öppning. Som mest steg den 32 procent, men har sedan fallit tillbaka och ligger under förmiddagen på plus dryga 11 procent.

I Shanghai har kompositindex klättrat 0,3 procent, medan motsvarigheten i Shenzhen har stigit 0,6 procent.

I Taiwan har börsen gått upp 0,8 procent. Kospiindex i Seoul har vid lunch sjunkit 0,6 procent.

I Tokyo har börsen helgdagsstängt.

Ekonomi

Frankrike skickar ubåtsräkning till Australien

Australiens premiärminister Scott Morrison, här under ett möte med USA:s president Joe Biden tidigare i veckan, kan räkna med en faktura från franska ubåtstillverkaren Naval Group efter det brutna avtalet.
Foto: Evan Vucci/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det kostar att bryta avtal. Efter den senaste veckans infekterade ubåtsbråk mellan Frankrike och Australien meddelar den franska krigsmaterieltillverkaren Naval Group att man kommer att skicka en faktura till Australien för det skrotade ubåtsavtalet.
PREMIUM

Australien ingick 2016 en uppgörelse om att köpa tolv konventionella ubåtar som skulle byggas i Frankrike av Naval Group. En enorm affär, vars värde numera beräknas till 570 miljarder kronor.

Förra veckan kom dock kallduschen, då Australien plötsligt meddelade att landet i stället valt att sluta ett avtal med USA om tillverkning av atomubåtar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Deltidspendlare tvingar fram nya biljetter

Många pendlare kommer troligtvis fortsätta att delvis arbeta hemifrån. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

I och med att covidrestriktionerna lyfts i slutet av månaden tvingas kollektivtrafiken ta fram nya biljettalternativ då många många pendlare delvis kommer att fortsätta jobba hemifrån.

– Det behövs ett mellanting mellan enkelbiljett och månadsbiljett, säger Per-Anders Staav, som företräder pendlare i Mälardalsregionen, till Sveriges Radio Ekot.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL