Motor

Bilbyggen rattas med precision

Bygga bil kräver kunskap och tålamod och det har Jocke Cedergren. Den grå hot rodden har vunnit första pris i prestigefyllda Euro Nats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Utanpå ser det ut som en vanlig verkstad, inuti gömmer sig ett gäng verkliga pärlor. I Joakim Cedergrens bilsamling ingår ett gäng minutiöst byggda och välvårdade hot rods.
PREMIUM

Den som kliver in i den här verkstaden kan inte annat än häpna. Det är som att gå in i vilket välskött vardagsrum som helst. Inte en sak på fel plats. Det är här billackeraren Joakim Cedergren huserar när han inte jobbar.

–  Vi brukar sitta här ibland på kvällarna, säger han när han visar oss runt i verkstaden där det i ena delen finns en sittgrupp i skinn, storbildsteve och en bar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Världens äldsta mc-märke jubilerar

Bullet kom 1932 och försvann så sent som i fjol. När motorn har blivit Euro 5-klassad lär den göra comeback.
Foto: David Fowler/Shutterstock
Motor
Motor De moderna hojarna från Japan slog ut den brittiska mc-industrin. Så även Royal Enfield, som gick i graven 1970. Men ändå inte – hojarna fortsatte att tillverkas i Indien.
I dag är Royal Enfield världens äldsta motorcykelmärke – som nu fyller 120 år!
PREMIUM

Med långt över ett sekel på nacken är det klart att man slår vakt om sin historia. Sålunda bygger Royal Enfield hojar med klassiska modellnamn, måttlig effekt och nostalgiskt utseende. Men låt dig inte luras.

–  Royal Enfield är en retromaskin. Den har ren design och ser ut som en motorcykel ska se ut. Samtidigt är den modern med nya motorer, bränsleinsprutning och ABS, säger Kent Farman på skånska Norrvalla, som importerar märket till Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Resor

De ser världen från sin van

De senaste åren har Carl och Isabel Waite gjort flera resor i Sverige och Europa med sin van, som lyder under smeknamnet Doris.
Foto: Matilda Söderström
Resor
Motor
Resor Pandemin har skapat nya resmönster och nya restrender. Nu vill allt fler leva campingliv i en ombyggd skåpbil. Två av dem är Carl och Isabel Waite, som har gjort resandet till en livsstil.
PREMIUM

En campingvan uppställd på en folktom drömstrand. En betagande utsikt över ett spektakulärt fjordlandskap, fotograferat genom ett par bakdörrar. De senaste åren har den här typen av bilder blivit allt vanligare på sociala medier. På Instagram har konton som "Vanlife Sweden", "Svenska vanlifers" och "Vanlife Sverige" fått tusentals följare. Bakom det senare står Isabel och Carl Waite, två av pionjärerna bakom trenden. Enligt paret finns det flera förklaringar till att reseformen har fått ett snabbt växande antal anhängare.

–  Jag tror att det beror på en kombination av friluftstrenden som har pågått några år och att pandemin har tvingat folk att leta resmål på närmare håll, säger Carl Waite, och Isabel Waite fortsätter:

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Jämför trafikskolor inför körkortet

Faktorer som ålder, intresse och möjlighet att öva privat har betydelse för inlärningen och därmed kostnaden för att ta körkort.
Foto: Bertil Ericson/TT
Motor
feature
Motor Ett körkort innebär både frihet och jobbmöjligheter. Men att ta lappen är dyrt. Hur stor kostnaden blir och om du kan utnyttja körkortslånet beror på vem du är.
PREMIUM

Få bedrifter ger en sådan lyckokänsla som när man klarar uppkörningen. Särskilt som vägen dit ofta har grävt ett djupt hål i plånboken. Exakt hur mycket det kostar är individuellt och beror på om man har möjlighet att öva privat.

–  Om man bara räknar ”måstekostnader” som körkortstillstånd, obligatoriska utbildningsinslag som Riskettan, Risktvåan, bilhyra vid förarprov och avgifter till Trafikverket handlar det om ungefär 5 000 kronor, säger Fredi Konac, ägare av Edsvikens Trafikskola i Sollentuna, Stockholm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

VW-favorit med driv på alla fyra

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Volkswagens eldrivna ID.4-modell nästan knäade under vårens försäljningstryck, då den lite överraskande blev Sveriges mest sålda bil. Nu går den på alla fyra! Med ytterligare en motor och drivning både fram och bak.
PREMIUM

Under några vårmånader i år var alltså ID.4 Sveriges mest sålda bilmodell, trots en prislapp på runt halvmiljonen. En del av förklaringen var förstås de ändrade reglerna för miljöbilsbonus som följdes av skärpta förmånsbestämmelser för tjänstebilar. Att i just den vevan lansera en praktisk och rymlig elbil kan förstås te sig genialiskt vältajmat. Fast kanske handlade det mer om tur.

Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Utseendemässigt är det bara lite kosmetika som skiljer den fyrhjulsdrivna GTX-versionen från bakhjulsdrivna VW ID.4.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Sväng förbi ett bilmuseum i höst

På Sparreholms bilmuseum finns den tyska amfibiebilen Amphicar från 1960-talet. En speciell växellåda gjorde att den kunde växla mellan bakhjulsdrift och propellerdrift.
Foto: Julia Brzezinska
feature
Motor
feature I takt med att samhället öppnar allt mer vaknar suget efter att gå på museum igen. Den 84-årige bilentusiasten Björn Bellander väljer ut sina favoriter.
PREMIUM

–  När jag gick i pension frågade jag mig vad jag skulle göra av all tid och bestämde mig för att skapa en hemsida om svenska fordonsmuseum, säger Björn Bellander.

Entusiasten Björn Bellander har besökt de flesta svenska fordonsmuseerna.
Entusiasten Björn Bellander har besökt de flesta svenska fordonsmuseerna.
Foto: Privat
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

När öppnar Casino Cosmopol igen?

Game Lounge Den 28 mars kom det tunga men kanske inte alltför överraskande beskedet att Casino Cosmopol tvingas stänga ned sina lokaler i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall på obestämd tid. Sedan dess har svenska spelentusiaster inte haft möjlighet att besöka någon av landets fyra landbaserade casinon. Frågan som många ställer sig nu är när dörrarna till “Sveriges enda riktiga casino” öppnar igen?

Därför stängdes Casino Cosmopol

Anledningen till varför Casino Cosmopol tillfälligt tvingades stänga sina verksamheter stavas såklart Covid-19. Casino Cosmopol höll fortsatt öppet under de första veckorna efter virusets intåg i Sverige, men i takt med att situationen förvärrades och antalet smittfall ökade för varje dag som gick fanns till slut inget annat val än att lägga in handbromsen.

Efter regeringens beslut om att införa ett förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer meddelade Casino Cosmopol omedelbart att man valt att stänga ned sina lokaler tills vidare.

”På grund av myndigheternas beslut med anledning av Covid-19 är Casino Cosmopol tills vidare stängt från och med söndag. Vi hoppas på att kunna välkomna dig som gäst snart igen”, skrev bolaget på sin hemsida.

Faktum är att redan innan Casino Cosmopol beslutade att stänga sina lokaler hade antalet besökare hos det statligt ägda casinot märkt av en kraftig minskning av antalet besökare till följd av coronavirusets snabba och okontrollerade spridning i samhället. Exempelvis uppgav Casino Cosmopol informationschef Nina Ehnhage till Di i mitten på mars att antalet besökare i Stockholm minskat från 900 till 300 personer i snitt per dygn den senaste tiden.

Oviss framtid för Casino Cosmopol

Trots att det nu har gått flera månader sedan portarna stängdes finns i dagsläget ingen given prognos för när Casino Cosmopol kan komma att öppna igen. En absolut förutsättning för att casinot ska kunna öppna är i alla fall att myndigheterna upphäver sitt förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Så länge detta förbud gäller kommer Casino Cosmopols lokaler garanterat fortsätta hållas nedstängda.

En annan aspekt som måste lösas är antagligen personalfrågan. Dagen efter att Casino Cosmopols casinon stängdes ned varslades nämligen drygt 800 av totalt 900 medarbetare. Exakt hur många av de varslade som sedan har möjlighet att återvända i full tjänst när coronakrisen dragit förbi är högst oklart. I början av juni cirkulerade dessutom en del medieuppgifter om att verksamheten i Sundsvall hotas av nedläggning, men än i dag är inga definitiva beslut fattade kring Sveriges första internationella casino. Fram till dess att viruset har utrotats får således svenska spelentusiaster sannolikt finna sig i att enbart njuta av underhållningen från slots och bordsspel online istället. På SveaCasino.se kan man smidigt jämföra casinon på nätet.

Motor

Legendariska Countach gör comeback

Countach fyller 50 år och firar med att göra comeback i en ny modern skepnad.
Foto: Lamborghini
Motor
Motor
PREMIUM

Ikoniska Countach tillverkades i knappt 2 000 exemplar mellan 1974 och 1990. Nu gör den comeback – men den nya varianten är betydligt större än originalet, som för många var svår att ta sig in i. V12-motorn på 6,5 liter levererar en total effekt på 819 hästkrafter med hjälp av hybridteknik. Den nya fyrhjulsdrivna Countach-modellen tar sig från 0 till 100 på 2,8 sekunder och toppfarten är spärrad till 355 kilometer i timmen. Bilen produceras i en mindre upplaga än föregångaren, blott 112 exemplar. Prislappen är cirka 22,5 miljoner och samtliga bilar är redan sålda. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mycket elbil för pengarna i kinesisk elsuv

MG ZS EV är en relativt billig elbil. Den har det mesta man kan önska sig, men kommer i en mer utrustad premiumversion i höst.
Foto: Julia Brzezinska
Motor
Motor För 270 000 kronor eller 1 990 kronor i månanden kan du privatleasa marknadens mest prisvärda elsuv med generös utrustning. De enda nackdelarna är att den bara klarar drygt 26 mil i taget och att snabbladdningen tar 40 minuter.
PREMIUM

"Good enough" har fått ett ansikte. Det finns bättre elbilar med längre räckvidd på marknaden men knappast mer prisvärda. Den officiella räckvidden – som ligger på 26,3 mil – avskräcker säkert en del men är förmodligen tillräcklig för många. Och har man inte bråttom är det till och med en bekväm, tyst och rymlig bil. Att snabbladda till 80 procent tar drygt 40 minuter.

Brittiska MG (Morris Garages) har numera sin hemvist i Kina. 2007 köptes de upp av statliga SAIC, som är Kinas största biltillverkare. Men vilken europé hade övervägt en bil där det stod SAIC i grillen? Man inleder Europalanseringen med en rimligt prissatt suv som är aningen mindre än en Volvo XC40. Kampanjerbjudandet kan säkert knuffa över dem som står på tröskeln och väger mellan att skaffa elbil eller inte. Med privatleasing kan man testa elbilslivet i 36 månader. I priset ingår service, metallicklack och 1 000 fria mil, med möjlighet att köpa till 500 mil i månaden för 150 kronor eller 1 000 mil till för 350 kronor. Leasingpriset ligger långt under de närmaste konkurrenterna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Italiensk skönhet firar ett sekel

När denna C4V rullade 1924 var märket kung på racerbanorna. När man slutade med tävlingsverksamheten 1957 var det med hela 3 000 vinster i bagaget.
Foto: Martin Lehmann/Shutterstock
Motor
feature
Motor Moto Guzzi är en ståtligt formgiven motorcykel med en säregen motor. Så har också de utstickande cylindrarna blivit märkets signum. Nu fyller denna skönhet 100 år.
PREMIUM

Det sägs att Moto Guzzi-ägarna är mer hängivna än nästan alla andra hojåkare. De har inte bara köpt sig en Guzzi, utan gått med i en kult.

–  Det finns många jättebra hojar som kan ta dig från a till b. Men kan de få ditt blod att koka? Nej, men det kan Guzzi. Det är svårt att beskriva känslor med ord, men det handlar om en pågående förtjusning och förälskelse, fastslår Nicklas Johansson, kontaktperson för Moto Guzzi Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL