Höör

Höörs Marknad ställs in - men det blir tivoli

Nicklas Persson på Nya Torg där marknadsstånden brukar fylla gatorna i augusti.
Foto: Sebastian Claesson
Höör
Höör De väntade in i det sista med att bestämma sig. Nu står det klart att sommarens storevenemang i Höör ställs in.
– Det här känns ju inte bra, folk längtar efter marknaden hela året. Men vi kan helt enkelt inte garantera säkerheten när pandemin ligger kvar, säger evenemangschefen Nicklas Persson.

För andra året i rad ställs ett av de största evenemangen i kommunen in. Vid den här tiden brukar arrangören Höörs Brottarklubb ligga i startblocken på Nya Torg, som under tre augustidagar fylls med omkring 140 marknadsstånd, ett tivoli och konserter på scen.

Pandemin sätter stopp

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Villkorligt frigiven rånare döms till fängelse igen

27-åringen sålde containrar som han inte hade.
Höör
HÖÖR En 27-åring som tidigare suttit av ett fängelsestraff för grovt rån döms nu till fängelse på nytt efter att ha begått en lång rad nya brott, däribland bedrägerier med containerförsäljning.

Lunds tingsrätt dömer honom för fyra bedrägerier, sex olovliga körningar, tre rattfyllor och sex ringa narkotikabrott, mestadels cannabisbruk. Han har erkänt allt utom ett av narkotikabrotten.

Straffet blir fem månaders fängelse. Rätten väger in att han är tidigare dömd för 18 brott, däribland grovt rån och häleri som han dömdes till fem års fängelse för 2017 men släpptes villkorligt fri från 2020.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Stark spurt räckte inte för H65 Höör

Handbollsspelare i kamp om bollen
Foto: Johan Nilsson/TT/arkiv
Höör
Sport
Handboll En stark spurt gav hopp om poäng. Men i slutändan skilde det ett mål för H65 Höör mot hårdsatsande Önnereds HK i lördagens hemmapremiär i SHE, 26-27 (12-12).

– Klart att det är en besvikelse, konstaterade tränaren Ola Månsson med ett antal timmars distans till drabbningen i Sporthallen.

– Vi föll på att vi gjorde för många individuella misstag. Det blev för dyrt helt enkelt. Sedan visade vi gott gry på slutet även om det inte räckte ända fram.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Svahnberg missnöjd över deal med idrottsförening

Utvändigt ser de nya omklädningsrummen färdiga ut. Invändigt återstår dock allt arbete.
Foto: Tobias Lagerholm
Höör
Snogeröd Snogeröds IF fick 700 000 kronor för att bygga nya omklädningsrum men föreningen klarade inte av att hålla budget. När föreningen nu ber om mer pengar är kommunstyrelsens ordförande Johan Svahnberg (M) kritisk till den tidigare uppgörelsen.

– Jag hade önskat att vi aldrig hade gjort det här avtalet, säger Johan Svahnberg.

Det var i november 2018 som Höörs kommun tecknade ett avtal med Snogeröds IF. Avtalet gick i korthet ut på att kommunen beviljade ett bidrag på 700 000 kronor till föreningen som skulle använda beloppet till att bygga till sitt klubbhus med två omklädningsrum med tillhörande våtutrymmen och toalett.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Hotade och kränkte skolkamrat

Höör
Höör Flickan och pojken som båda är 13 år och går på samma skola har av okänd anledning hamnat i konflikt med varandra.
PREMIUM

I onsdags hotade pojken flickan och sa att han skulle döda henne. Flickan säger i anmälan att hon tidigare i veckan fått ta emot flera kränkningar från samma pojke de senaste dagarna. Pojken är misstänkt för olaga hot och förolämpning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Tjuvar droppade stöldgods

Tjuvarna stal en tigersåg som senare hittades.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Höör
Dagstorp Tjuvarna bröt sig in i fritidshuset som ligger i Länghult nära Dagstorpssjön.

De tog med sig en tigersåg, ett partytält och alkohol. Stöldgodset kunde dock hittas en bit från huset och återlämnas till sin ägare. Inbrottet inträffade 23 september strax efter klockan 22 på kvällen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Höör

Drog sin partner i håret

Höör
Höör Mannen och kvinnan som bor i Höörs kommun har en relation med varandra.
PREMIUM

Vid 15-tiden den 23 september uppstod ett bråk mellan de båda. Mannen drog då kvinnan i håret och försökte samtidigt slå henne med handen. Slaget träffade inte. Mannen i 35-årsåldern är misstänkt för misshandel och försök till misshandel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Hund skällde och skrämde häst

Höör
Frostavallen Kvinnan var ute och red med sin häst nära Frostavallen den 22 september klockan 18.30. En hund sprang då plötsligt ut från ett av husen och började skälla ilsket mot hästen som blev rädd.

Hästen gick i cirklar mitt i vägen när den kände sig otrygg. Till slut kom ägaren till hunden ut från huset och ropade in sin hund. Den schäferliknande hunden hade ett löst koppel hängande runt sig.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Eldade utanför Älvkullen

Någon gjorde upp en eld utanför Älvkullen.
Foto: Skånska Dagbladet/Arkiv
Höör
Höör Personal på Kulturgården vid Älvkullen upptäckte den 17 september en mindre brand utanför lokalerna.

Någon hade då samlat en hög med löv, papper och böcker på asfalten och sedan tänt på. Lågorna stod ganska högt när personalen upptäckte branden. Personalen kunde släcka branden utan att räddningstjänst behövde tillkallas. Händelsen har polisanmälts först häromdagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL