Höör

Stora fördelar med liten skala

Monika Bengtsson och Cecilia Ward är nu inne på tredje säsongen på gården i Höör.
Foto: Emma Nilsson
Höör
Höör De ser småskaliga, lokala odlingar som en komponent i arbetet för en hållbar matproduktion. Möt grönsaksodlarna bakom företaget Landet oss.

I år är det tredje säsongen som Monika Bengtsson och Cecilia Ward odlar grönsaker på gården strax utanför Höör. Bland grödorna finns allt från gurkor till kål, tomater och snittblommor. Hur stora skördar det blir varierar från säsong till säsong beroende på väder och vind.

2021 tycks vara ett bra år för den populära avlånga grönsaken som innehåller över 95 procent vatten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Missnöje när hyresgäst lämnar vägkrog

Mycket talar för att Custon vägkrog snart står utan verksamhet. Nuvarande hyresgäst är på väg att lämna lokalerna.
Foto: Tobias Lagerholm
Höör
Tjörnarp För två och ett halvt år sedan tog Lena och Torbjörn Strandberg över Custon vägkrog i Tjörnarp. Nu lämnar de lokalerna - men det är inte med varma känslor.
– Här händer ingenting på tomten och det skrämmer bort folk, säger Torbjörn Strandberg.

Tidigare driftansvariga Torbjörn Åsgot och Mats Sandell gjorde om Custon till en vägkrog med 50-talstema innan man lämnade över till paret Strandberg vid årsskiftet 2018 och 2019.

Skånes Fagerhult

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Dator stals ur bil

En bärbar dator stals ur en bil vid Citygross i torsdags förra veckan.
Foto: Annika Byrde
Höör
HÖÖR
PREMIUM

En bärbar dator värd 15 000 kronor stals ur en bil som stod parkerad vid Citygross den 23 september klockan 17.30-18.30. Enligt polisanmälan skedde stölden utan att tjuvarna behövde bryta sig in i bilen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Hyresgäst blev av med elektronik

En spelkonsol av modellen Xbox hör till de föremål som hyresgästen anmält att han blivit bestulen på.
Foto: Gorm Kallestad
Höör
HÖÖR
PREMIUM

En Höörsbo har polisanmält att han blivit av med hemelektronik och andra tillhörigheter för 92 000 kronor i samband med att han skulle flytta från sin lägenhet.

Mannen sade nyligen upp sitt hyreskontrakt men redan innan uppsägningstiden löpt ut upptäckte han att någon utan tillstånd gått in i lägenheten, samlat ihop hans tillhörigheter och lagt dem i ett stall på fastigheten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Rykande grannfejd anmäls

När mannen arbetade med röjsågen tände grannen eld på sopor, vilket lett till en polisanmälan om ofredande.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Höör
HÖÖR
PREMIUM

Det pyr rejält i en grannfejd i Höörs kommun. Bokstavligt talat, alltså.

Enligt en anmälan om ofredande som polisen fått in från en av husägarna körde denne med röjsåg på tomten i lördags vid 13-tiden. Då märkte han hur det började svepa in rök från grannens tomt. Det visade sig att grannen börjat elda sopor, något som anmälaren misstänker menar var bara för att hämnas på oväsendet från röjsågen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Falsk säkerhetspolis i farten

Den falska polisen lurade till sig smycken.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Höör
HÖÖR En Höörskvinna i 80-årsåldern lurades av en falsk säkerhetspolis i fredags kväll.

Kvinnan blev uppringd av någon som påstod sig tillhöra säkerhetspolisen, Säpo. Enligt uppringaren hade någon tagit lån i kvinnans namn och nu behövde hon lämna ifrån sig sitt bankkort och kontouppgifter för att säkerställa att hon inte drabbades ekonomiskt.

Lite senare kom det hem en man till kvinnan och hon lämnade över inte bara kort och kortuppgifter utan även diverse smycken.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Höör

Bilbrand misstänks vara anlagd

Höör
Höör Under natten mot måndagen började en bil brinna på en parkering på Maglasätevägen.

Larmet om branden inkom strax efter midnatt och både räddningstjänst och polis åker till platsen. Polisen misstänker att en okänd gärningsperson satt eld på bilen och har upprättat en anmälan om skadegörelse egnom brand.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Politikerna glada för fler elever på Sätoftaskolan

Politikerna i Höör vill undvika fler moduler som den här på Enebackeskolan.
Foto: Henrik Lindahl
Höör
Höör/Tjörnarp Fler elever på Sätoftaskolan men ingen större förändring i Tjörnarp. Det är effekterna hittills av det omdiskuterade beslutet att förändra upptagningsområdena till kommunens skolor.
Ett beslut som, beroende på vilket val en elev gör, kan påverka rätten till skolskjuts.

I december förra året kunde Skånska Dagbladet berätta om barn- och utbildningsnämndens beslut att förändra upptagningsområdena till skolorna.

I mån av plats

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

Nedriven kontaktledning stoppar tågen

Hässleholm
Osby
Höör
Trafik Sedan 08.25 på söndagsmorgonen råder det stopp i tågtrafiken mellan Hässleholm-Ballingslöv på grund av en nedriven kontaktledning.
Först under måndagen väntas tågen kunna köra på som vanligt igen, enligt Trafikverkets nya prognos.

– Det är en nedriven kontaktledning i Ballingslöv på ena spåret, fört uppstår det som ett elfel men nu har man konstaterat att det är nedrivet, säger Magnus Andersson, verksamhetsjour Skånetrafiken, vid 10-tiden.

Gods- och fjärrtåg prioriteras

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL