feature

I mästarnas trädgårdsrum

Anders Folkesson är landskapsarkitekt och lärare på Alnarp. Han är en av de vars trädgård är med i Bella Lindes nya bok där vi får följa med in i proffsens trädgårdar.
Foto: Claes Hall
feature
Bostad
Trädgård Ny bok låter läsaren besöka proffsens trädgårdar.

Sverige kryllar av trädgårdsintresserade människor, från nordligaste norr där man får smälta snön med aska för att odla, till den bördiga skånska myllan där det mesta kan trivas. Journalisten och författaren Bella Linde är en av dessa entusiaster, och i sin senaste bok Mästarnas trädgårdsrum tar hon med läsaren in proffsens trädgårdar, i just Skåne.

Akleja och rhododendron lever sitt eget liv bland träden.
Akleja och rhododendron lever sitt eget liv bland träden.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Så förbereder du fritidshuset för hösten

Huset ska må bra – även när du inte bor i det.
Foto: Hasse Holmberg/TT
feature
feature

För den som har ett fritidsboende börjar säsongen i många fall nu lida mot sitt slut. Men när sommarhuset lämnas tomt under en längre tid ökar risken för vattenskador som inte upptäcks i tid. Här är några förebyggande åtgärder som sanitetsleverantören Grohe tipsar om, och som enkelt kan checkas av före hemresan:

+ Rensa bort skräp och löv från tak och hängrännor så att regnvattnet har fri väg ner i stuprören.

+ Slå av huvudkranen och spola ur vattnet som finns kvar i rören. Det gäller även varmvattenberedaren och spolcisternen i toaletten.

+ Öppna ventiler och garderober så att luften får flöda fritt.

Stäng av el, kyl och frys

När kvällarna blir allt mörkare gäller det att utrusta hemmet med många ljuskällor. Tidningen Elle Decoration listar några belysningstrender som dominerar just nu:

+ Naturnära: Material som rotting och ljusa träslag ser ut att fortsätta vara populära – även när det kommer till lampor.

+ Konstnärligt: Många vågar satsa på taklampor som sticker ut i sin design och till och med kan ses som konstverk i sig.

+ Portabelt: Batteridrivna ljuskällor är enkla att flytta på och inbjuder till snabb förändring i hemmet utan alltför stor ansträngning.

+ Neon: Lysrörsliknande neonlampor piggar upp och ger retrokänsla för den som vågar vara lite mer djärv i sin inredning.

Många vill ha en taklampa som syns.
Många vill ha en taklampa som syns.
Foto: Maja Suslin/TT

Artisten Timo Räisänen berättar i Expressen Leva & bo om släkthuset i Provence, Frankrike, där han numera bor tillsammans med sin familj. (TT)

Timo Räisänen.
Timo Räisänen.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Artisten Magnus Uggla berättar om sitt konstintresse och om vilken tidsperiod han uppskattar mest, i tidningen Café. (TT)

Magnus Uggla.
Magnus Uggla.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Visste du att …

… många återvinningscentraler samlar in fallfrukt som sedan återvinns och blir till biogas och biogödsel? Där kan man lämna frukt som inte går att äta, på grund av till exempel mögel eller andra skador. Allt som är ätligt bör man förstås ta tillvara. Ge bort till vänner eller grannar om du inte hinner safta, sylta eller baka själv. Det finns också appar och sajter där man kan skänka bort sin frukt. (TT)

Nu finns mycket frukt i våra villaträdgårdar – och det som inte går att äta kan återvinnas.
Nu finns mycket frukt i våra villaträdgårdar – och det som inte går att äta kan återvinnas.
Foto: Hasse Holmberg/TT

FAKTA

Tajma vitlöken rätt

Vill du plantera ätbara godsaker i höst för att sedan kunna njuta av härlig skörd i vår? Då är vitlök en bra gröda att satsa på. En lämplig tidpunkt att sätta den i jorden är ett par veckor innan marken fryser, skriver tidningen Rum Ute. Detta för att löken ska hinna rota sig, men inte växa sig för stor innan det blir vinter på riktigt. Så kolla väderleksrapporten för bästa odlingsresultat. (TT)

På hösten är det dags att sätta vitlök i jorden.
På hösten är det dags att sätta vitlök i jorden.
Foto: Shutterstock

feature

Minstingen har fått växtvärk

Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med elva centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
feature
feature Nya Skoda Fabia har sprängt fyrametersgränsen och är nu den största småbilen på marknaden. Med de mest generösa utrymmena och högst kvalitetskänsla bland icke-premiumalternativen är den ett förnuftigt alternativ. Men motorutbudet är snålt och den uppdaterade designen känns alltjämnt anonym.

De små polska vägarna söder om Gdansk ger många tillfällen att testa fjädring och dämpning. För att vara en småbil hanterar Fabia ojämnheterna lika självsäkert som en större bil.

Men den tjeckiska biltillverkarens minsta bil är inte alls speciellt liten längre – den nya generationen sprängde precis fyrameters gränsen. Det gynnar naturligtvis komforten genom bättre ben- och lastutrymmen.

Att små bilar ökar i storlek är ingenting nytt. Biltillverkarna beklagade sig redan på 1970-talet över att små bilar gav dem små förtjänster. Och med hårdare krockkrav som kräver större deformationszoner och tuffare avgasreningar minskar vinsten ytterligare. Den ännu mindre kategorin av citybilar har i princip dött ut på grund av detta – och sedan i fjol säljs till exempel inte heller syskonbilen Volkswagen Polo i Sverige längre.

I takt med att utvecklingen av elbilar går framåt kommer vi att få se en återkomst av små billiga bilar, fast elektrifierade. Volkswagenkoncernen, som Skoda är en del av, visade nyligen upp ID. Life på bilmässan i München. En söt konceptbil på fyra meter, med större bagageutrymme än dagens Fabia och med 40 mils räckvidd på en laddning. Den ger en hint om hur de två små bilarna som lanseras om tre år kommer att se ut. Prislappen ska ligga på 200 000 kronor – lika mycket som Fabia kostar i dag.

Men än finns inga elektrifierade alternativ. Utomlands kommer Fabia med flera billigare effektuttag på den trecylindriga motorn och manuella växellådor - till Sverige kommer endast 110-hästarsversionen med en sjustegad automatlåda. Några dieslar eller hybrider är inte aktuella i denna generation, inte heller något kombialternativ eller en motorstark vRS-version är att vänta. Man har även bantat valmöjligheterna – det välutrustade Style-paketet blir det enda alternativet när bilarna kommer till Sverige i början av nästa år. Exakt vad det kommer att innehålla är inte fastställt.

Utrymmena är bäst i klassen och i baksätet sitter man både djupt och högt. Förarmiljön är festligare designad än hos konkurrenterna, men utsidan känns väl anonym. Det är designteamet som får mest tid under presskonferensen som vi bjuds in till. De är särskilt stolta över inskriptionen av "FABIA" ovanpå instrumentpanelen och att framdörrarnas veck har formen av den tjeckiska flaggan.

Invändigt har Skoda Fabia tagit ett rejält kliv – materialvalen har god kvalitetskänsla, kanske bäst bland icke-premiumalternativen, och framför ratten är det numera en helt digital display. Nytt är även att det går att integrera sin kalender i infotainmentsystemet och starta digitala möten direkt från bilens skärm, endast med ljud dock, inte bild. Men framför allt har tjeckerna byggt en Fabia som har samma böljande komfort och körkänsla som en betydligt större bil.

Julia Brzezinska/TT

Förarmiljön känns designad. Materialvalen är bra för att vara en icke-premiumbil.
Förarmiljön känns designad. Materialvalen är bra för att vara en icke-premiumbil.
Foto: Julia Brzezinska
Skoda har bland annat jobbat med mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Skoda har bland annat jobbat med mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Foto: Julia Brzezinska
Smart fack för induktionsladdning av mobilen samt en praktisk hållare för penna.
Smart fack för induktionsladdning av mobilen samt en praktisk hållare för penna.
Foto: Julia Brzezinska
Här står Skoda Fabia bredvid den lilla bilen Peugeot 106 från tidigt 1990-tal. Det har hänt en hel del med småbilarna på 30 år.
Här står Skoda Fabia bredvid den lilla bilen Peugeot 106 från tidigt 1990-tal. Det har hänt en hel del med småbilarna på 30 år.
Foto: Julia Brzezinska
Panoramataket är en lyxig detalj – men extrautrustningen ökar bilens vikt och koldioxidvärde som ligger till grund för årsskatten.
Panoramataket är en lyxig detalj – men extrautrustningen ökar bilens vikt och koldioxidvärde som ligger till grund för årsskatten.
Foto: Julia Brzezinska
Nu går det att få navigationen integrerad framför ratten, en detalj tidigare enbart förunnat premiumbilar.
Nu går det att få navigationen integrerad framför ratten, en detalj tidigare enbart förunnat premiumbilar.
Foto: Julia Brzezinska
Bagageutrymmet har vuxit med 50 liter och rymmer 380 liter. Dessutom finns det ytterligare 100 liter förvaring inuti bilen i olika fack.
Bagageutrymmet har vuxit med 50 liter och rymmer 380 liter. Dessutom finns det ytterligare 100 liter förvaring inuti bilen i olika fack.
Foto: Julia Brzezinska
I Sverige kommer Fabia endast att säljas med ett utrustningspaket – Style, som bland annat innebär 17-tums hjul.
I Sverige kommer Fabia endast att säljas med ett utrustningspaket – Style, som bland annat innebär 17-tums hjul.
Foto: Julia Brzezinska
Utrymmena är bäst i klassen. I baksätet sitter man finfint.
Utrymmena är bäst i klassen. I baksätet sitter man finfint.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med 11 centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Foto: Julia Brzezinska
Skoda har bland annat jobbat med ett aerodynamiskt underrede, mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Skoda har bland annat jobbat med ett aerodynamiskt underrede, mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.
Foto: Julia Brzezinska

FAKTA

Skoda Fabia1.0 TSO EVO

Grundpris: 219 900 kronor.

Förbrukning: 0,54 liter/mil.

Koldioxidutsläpp: 124/136 gram/kilometer (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 36,9 mg/kilometer (WLTP).

Motor: 1,0 liter trecylindrig, bensinmotor, turbo.

Effekt: 110 hästkrafter.

Vridmoment: 200 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Sjustegad dubbekopplingslåda.

Skatt: 2 998–5 432 kronor (beror på utrustningsnivå och däckstorlek).

Tjänstevikt: 1 187 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,10/1,78/1,45 meter.

Bagageutrymme: 380–1 190 liter.

0–100 km/tim: 9,6 sekunder.

Toppfart: 205 km/tim.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Man har kramat ut så mycket det går ur 110-hästarmotorn med hjälp av turbo – det mest händer kring 4 500 varv. Den sjustegade automatlådan är ekonomiskt programmerad och går gärna ner på 1 500 varv så snart den kan vid vanlig körning. Vill man ha lite mer nerv kan man aktivera sportläget, då känns växlingarna och varvtalet mer naturliga. Skralt motorutbud – inga el- eller hybridalternativ.

Ekonomi ++++ (4/5)

Bilarna lanseras i början av 2022. Privatleasingpriserna kommer i slutet av september. Tänk på att extrautrustning påverkar koldioxidvärdet som ligger till grund för den årliga skatten som startar på 3 000 kronor och kan sticka iväg till 5 500 kronor med de största hjulen och tillval som panoramaglastak.

Miljö +++ (3/5)

Vår snittförbrukning under testkörningen är 0,54 liter per mil vid blandad motorvägs- och stadskörning, enligt färddatorn. Det finns större hybridbilar med lägre eller liknande förbrukning.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Den här generationen har fått större avstånd mellan främre och bakre hjul, det märks genom att bilen har ett mer harmoniskt beteende på vägen. Fjädringen är väl avstämd vid landsvägskörning. Välisolerad kupé.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har ännu i inte krocktestats av Euro NCAP. De senaste assistanssystemen finns tillgängliga.

Helhet ++++ (4/5)

En småbil med storbilskänsla. Bra komfort komfort även för baksätespassagerarna. Rymligt bagageutrymme. Hög tekniknivå med flera funktioner som tidigare bara har funnits hos exklusivare bilar. Dessvärre kommer ingen elektrifiering, sportversion eller kombiversion.

FAKTA

Två konkurrenter

Renault Clio E-tech Hybrid

Pris: 252 900 kronor.

Elhybrid med totalt 140 hk. 144/205 Nm.

Toppfart 186 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,9 sekunder.

Mindre bagageutrymme på 301 liter. Finns även med en billigare 90-hästars motor som kostar från 187 000 kronor.

Toyota Yaris Hybrid

Pris: 199 900 kronor.

Elhybrid med totalt 116 hk. 120 Nm.

Toppfart 175 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,7 sekunder.

En lite mindre bil än Fabia. Effektiv hyrbiddrivlina. Lägre årsskatt tack vare hybriddriften.

Renault Clio E-tech Hybrid.
Renault Clio E-tech Hybrid.
Foto: Renault
Toyota Yaris Hybrid.
Toyota Yaris Hybrid.
Foto: Pontus Lundahl/TT

feature

"En vacker ljusblå tallrik gör att matens färger poppar. Och en näve färska örter på maten gör den också mer aptitretande."

Kikärtsspad ger ingen färg åt ljus smet, vilket mörkare spad kan göra.
Foto: Olga Leschenko/Shutterstock
feature
feature
PREMIUM

Baka med spad från baljväxter

Baka med kikärtsspad? Ja, det är effektivt om man inte vill ha ägg i bakverken, eftersom det uppför sig likt äggvita. Just kikärtsspadet, som finns i flytande och frystorkad form, har en simmig konsistens. Det är därför ett bra val, men även spad från svarta eller vita bönor samt kidneybönor funkar, skriver bakningsprofilen Frida Svanberg i sin bok "Veganska godsaker" (Bonnier fakta, 2021). Ett ägg ersätts enkelt av tre matskedar kikärtsspad, tipsar hon. Ibland, när äggulans egenskaper är centrala, kommer dock det fettsnåla spadet till korta. I exempelvis cheesecake och vaniljkräm behöver man byta ut ägget mot något annat, såsom majsstärkelse. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Löjrom förgyller maten

September är lika med löjromssäsong. En klick av den svenska delikatessen sätter guldkant på tillvaron.
Foto: Janerik Henriksson/TT
feature
feature Löjrom är livets guldkant – det allra finaste Sverige kan uppbåda. Snart drar lyxsäsongen i gång utanför Kalix.
PREMIUM

Det råkar slumpa sig som så att min födelsedag sammanfaller med tiden då det fiskas löjrom utanför Kalix i Norrbotten. Varje år har jag därför blott en ödmjuk önskan: frukost på sängen med löjromstoast, tack. Bättre början på en ny ålder kan man bara inte önska sig.

Jag har haft förmånen att få frossa på både rysk, iransk och spansk kaviar. Men inget kan mäta sig med fräschören hos Kalix Löjrom. Äggen från vanlig svensk siklöja överträffar det omsusade svarta guldet från all världens utrotningshotade störar – i varje fall om jag får bestämma.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Säljer svensk korv med historier

Djup koncentration under korvtillverkningen där Veronica Börjesson och Maria Bub gör korv med zuccini och majs.. Blusarna är designade av Kajsa Rolfsson.
Foto: Claes Hall
Skåne
Mat
Kristianstad
KRISTIANSTAD Maria Bub och Veronica Börjesson träffade varandra när de studerade gastronomi på Kristianstad Högskola. Då bestämde de sig för att öppna ett korvcafé, och skapa sig ett varumärke med hjälp av storytelling. Så uppkom figuren Sotnosen.

Sotnosens café ligger i Fornstugan i Kristianstad, eller drakhuset som tjejerna kallar det på grund av de drakar som syns i taket. Där inne i den nationalromantiska vikingapastischen är inredningen välkomnande och bohemisk med udda möbler.

– Vi är mycket för återbruk och är bästa kompisar med Erikshjälpen, skrattar Maria.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Zervant

Skapa den perfekta fakturan

Zervant

En stor del av att driva ett företag går ut på att skicka och ta emot fakturor. Trots att en faktura oftast bara uppfattas som en begäran om en betalning så har den lite större betydelse än så, och den fakturamall som du använder kan komma att ha en stor påverkan på hur företaget uppfattas.

Med en välgjord faktura kan du ge så mycket mer än en betalningsuppmaning då du skickar fakturan till din kund, och alltså ge ett gott intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket. I den här artikeln sammanfattar vi de allra viktigaste punkterna då du ska skapa en faktura i ditt företag, och vad du bör tänka på för att den ska bli perfekt!

Fakturans innehåll

För att fakturan ska vara så korrekt och professionell som möjligt bör den innehålla en del specifika punkter. Det finns till och med en lag hos Skatteverket som talar för att en faktura måste innehåll vissa punkter, så som datum, löpnummer, företagets och kundens namn, och betalningssumman för varorna/ tjänsten.

Annat innehåll som stärker fakturan och gör den mer trovärdig är om du adderar företagets logga, beskriver den försäljning eller de produkter som fakturan berör på ett klart och tydligt sätt, vilka betalningsvillkor som gäller, och att samtlig information är välordnad. Du bör också skriva med dina och kundens uppgifter.

Innehållet på en faktura kan såklart variera beroende på vilket företag det gäller och vad fakturan berör, men dessa punkter är något som alla företag kan ta del av för att skapa pålitliga och professionella fakturor. Det kan absolut vara värt att lägga ner lite extra tid på innehållet i och med att det kan höja företaget och dess ansikte utåt.

Skicka faktura

Hur du skickar fakturan till kunden kan också vara avgörande för det intryck den ger. Det handlar om att skapa ett professionellt helhetsintryck där du vill övertala kunden att du har koll på vad sysslar med, och då krävs det att samtliga steg hanteras på ett smidigt och säkert sätt för båda parter.

Kommunikation mellan kund och företag är A och O, där fakturan ofta står för en stor del av den kommunikativa delen. Genom att skapa en välgjord faktura med ett korrekt innehåll som du sen skickar på ett lätthanterligt sätt kan du ge ett proffsigt intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket.

Skapa e-faktura

Ett väldigt smidigt och lätthanterligt sätt att hantera din fakturering är att skicka din faktura som e-faktura, alltså en elektronisk faktura. E- fakturering blir allt vanligare i vårt digitala samhälle, just för att det är ett smart och enkelt sätt att sköta sin fakturahantering på.

Bara de senaste åren har man sett en markant ökning när det kommer till e-fakturering och försändelser av e-fakturor mellan olika företag och kunder. Enligt en rapport från Svenska Bankföreningen skickades det år 2017 omkring 138 miljoner e-fakturor, och redan år 2018 hade den siffran stigit till omkring 148 miljoner e-fakturor.

Faktureringsprogram

Med den påtagliga ökningen av e-fakturering runt om i världen finns det ingen tvekan om att det anses vara ett praktiskt och smidigt sätt att hantera sina fakturor. Idag finns det en hel del olika faktureringsprogram som erbjuder e-fakturering för olika företag, så att du kan ta din verksamhet till nya nivåer.

Genom att ta del av en faktureringsprogram kan du få hjälp med att skapa korrekta fakturor till alla dina kunder, så att du kan ge ett professionellt och pålitligt intryck bara genom att skicka dina fakturor via e-fakturering. Vi hoppas att den här artikeln kan hjälpa dig då du vill skapa den perfekta fakturan!

feature

Så åker husdjuren säkert i bilen

Om hunden transporteras i en bur ska den vara utformad och placerad så att hunden får både skugga och god ventilation.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
feature
feature Var noga med säkerheten när du kör med hund eller katt. Annars kan en häftig inbromsning bli förödande.
–  Även en liten hund på sex kilo får en krockvikt på 240 kilo vid en kollision i 50 kilometer i timmen, säger Gunnel Cirverius på Riksförbundet M Sverige.
PREMIUM

Att många har skaffat husdjur på sistone är känt. Det innebär en ökning av hundar och katter som transporteras i bilar på våra vägar och ibland är det lite si och så med säkerhetsrutinerna.

–  En hund eller katt får inte vara lös inne i bilen. Djuret ska antingen sitta i en särskild bilbur eller vara fastspänd med ett speciellt säkerhetsbälte, säger Gunnel Cirverius.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Dålig tajming för bekväm men trång elbil

Mercedes elbilar känns igen på de långa svepande ljuslisterna i front och akter samt det blå emblemet EQ.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
feature Mercedes billigaste elbil kostar 454 900 kronor efter miljöbonus. Modellen bygger på den storsäljande modellen GLA. Inredningens kvalitetskänsla är hög men elbilskonverteringen gör den både trängre och dyrare – dessutom matchar den inte konkurrenterna teknikmässigt.
PREMIUM

Den lilla kompaktsuven EQA som lanserades tidigare i år är den tredje modellen i Mercedes EQ-familj. Först ut var den lyxiga suven EQC, som följdes upp av familjebussen EQV. Och under hösten kommer även en suv som heter EQB. Gemensamt är att de bygger på befintliga fossilbilsplattformar.

Efterhandskonstruktioner innebär vissa eftergifter eftersom bilen inte utvecklats speciellt för eldrift, och tekniskt är modellerna redan omsprungna av konkurrenter från Volkswagenkoncernen, Kia och Hyundai.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Nya budgetmodeller för storfamiljen

Sjusitsiga Jogger ska ersätta modellen Lodgy.
Foto: Renault Group
feature
feature
PREMIUM

Det rumänska bilföretaget Dacia är känt för att erbjuda billiga bilar. I samband med bilmässan i München under september lanserar de en ny sjusitsig modell under namnet Jogger. Den nya bilen har ett suvaktigt utseende och ska ersätta den befintliga modellen Lodgy som bland annat har sålts på flera håll i Europa. Dessutom bekräftar Dacia att konceptbilen Bigster blir verklighet inom de närmaste åren – även den ska kunna transportera upp till sju personer. (TT)

Mopedbilar och EPA-traktorer är populära fordon bland ungdomar. Med den elektriska modellen Rocks-e, som är en syskonbil till den franska bilen Citroën Ami, siktar Opel in sig på ungdomar i storstäderna. Men den tyska tillverkaren vill inte kalla den för mopedbil utan använder i stället beteckningen SUM som står för Sustainable urban mobility. Bilen är 2,41 meter lång och 1,39 meter bred. Enligt Opel är räckvidden på el 7,5 mil. Toppfarten är begränsad till 45 kilometer i timmen. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL