feature

I mästarnas trädgårdsrum

Anders Folkesson är landskapsarkitekt och lärare på Alnarp. Han är en av de vars trädgård är med i Bella Lindes nya bok där vi får följa med in i proffsens trädgårdar.
Foto: Claes Hall
feature
Bostad
Trädgård Ny bok låter läsaren besöka proffsens trädgårdar.

Sverige kryllar av trädgårdsintresserade människor, från nordligaste norr där man får smälta snön med aska för att odla, till den bördiga skånska myllan där det mesta kan trivas. Journalisten och författaren Bella Linde är en av dessa entusiaster, och i sin senaste bok Mästarnas trädgårdsrum tar hon med läsaren in proffsens trädgårdar, i just Skåne.

Akleja och rhododendron lever sitt eget liv bland träden.
Akleja och rhododendron lever sitt eget liv bland träden.
Foto: Claes Hall

Eftersom Bella Linde bor i Stockholm blir det telefonintervju. Corona sätter sina käppar i hjulen för resande. Den styrde också bokens innehåll.

– Vi valde platserna med tanke på pandemin. Vi kunde inte flänga runt i hela Sverige, och i Skåne finns många duktiga landskapsarkitekter, tack vare Alnarp.

Själv fick Bella upp ögonen för odlande genom ett bokprojekt tillsammans med trädgårdsmästaren Victoria Skoglund som driver Zetas trädgård i Huddinge utanför Stockholm.

– Min mamma hade en jättefin trädgård som folk vallfärdade till, men jag var helt ointresserad. Så träffade jag Victoria. Eftersom vi klickade bra bestämde vi oss för att göra en bok om trädgårdsodlande. När sedan min vän fotograf Lena Granefelt frågade mig hur jag skulle kunna försörja mina barn om det blev kris, som jag började fundera på att odla för att äta.

Den frågan satte igång något i Bella och blev upptakten till ett tiotal böcker om grönsaksodlande och självhushållning. I takt med att böckerna blev till lärde hon sig mer och mer. Men någon superodlare säger hon sig ändå inte vara.

– Nä, det är jag inte, men jag är ganska bra, skrattar hon. Kniper det skulle jag nog kunna odla hyggligt fem månader om året.

Annars har Bella fullt upp ändå. Bara i år har hon kommit ut med tre nya böcker och uppdaterat två andra. En av böckerna är just Mästarnas trädgårdsrum som hon gjort tillsammans med fotografen Gabriella Dahlman.

– Jag fick en förfrågan från Arena förlag att göra den och då började vi fråga oss fram efter lämpliga kandidater. Vi ville ha trädgårdsexperter och snygga, varierade trädgårdar och det lyckades vi med. Den största är på sju hektar och den minsta på 12 kvadratmeter, förklarar Bella.

En av trädgårdarna i boken är Anders Folkessons utanför Höör och vi besöker honom en varm sommardag. Anders är landskapsarkitekt och lärare på Alnarp och har ritat minst 100 trädgårdar. 2015 flyttade han hit och skulle absolut inte ha någon ny trädgård.

– Jag hade haft en innan som krävde jättemycket jobb och jag var så trött på att sköta den.

Mitt i skogen dyker en pool upp.
Foto: Claes Hall

Med sju hektar mark, tänker man att det inte riktigt går att undvika lite odlande när man är landskapsarkitekt. Det dröjde heller inte länge förrän det började rycka i Anders gröna fingrar. Men vis av erfarenheten skulle han nu anlägga något som i största möjliga mån sköter sig själv.

Det gjorde han och nu har Anders en lättskött park och en skog som han planterar i och förändrar utifrån lust och tid. En kohage ingår också som en rofylld utsikt där de idisslande invånarna sköter jobbet. Små dammar har grävts och en torr medelhavsträdgård med tålmodiga växter har anlagts framför huset.

– Där har jag satt ljung och ginst som bas, och allt ändrar färgspel hela säsongen. Jag ändrar inte mycket, men dynamiken ändras hela tiden ändå.

Framför huset har Anders anlagt en medelhavsinspirerad trädgård med tuffa växter som tål näringsfattig jord och värme.
Foto: Claes Hall

Växterna i hans gröna rike har han samlat på billigaste vis.

– En del har jag köpt på plantskolor, men jag känner ju också mycket trädgårdsfolk som gärna delar med sig. Ett bra tips är att sätta in en annons på Blocket. Jag har köpt ett femtiotal rhododendronbuskar där, för någon hundralapp mot att jag gräver upp dem.

Resultatet av Anders möda är ett 5 000 kvadratmeter stort paradis med små stigar som leder till hemliga trädgårdsrum. Där finns yogadäcket vid dammen, rofyllt omgärdat av prasslande grönska. Där finns utsiktsplatsen i skogen med vyer över hela parken och kohagen. En pool har smugit sig in i en glänta. Skuggigt woodland svalkar i solgasset, och överallt överraskas man av plantor som Anders satt ut bland den naturliga växtligheten. Lite får han nog jobba ändå, men mest kan han nog njuta av sitt stora trädgårdsrum.

– Ja, nu får det vara nog. Nu ska jag bara renodla och förvalta, säger han bestämt.

FAKTA

Bella Linde & Anders Folkesson

Bella Linde

• Har i år kommit ut med bland annat Mästarnas trädgårdsrum, om några trädgårdsproffs trädgårdar i Skåne.

• Hon är journalist och författare med ett antal trädgårdsböcker bakom sig, och några på gång.

• Nästa bok blir Mästarnas köksträdgårdar.

Anders Folkesson

• Är en av trädgårdsproffsen som är med i boken.

• Han är landskapsarkitekt och lärare på Alnarp.

• Har en trädgård och park på sju hektar utanför Höör.

feature

I framtiden kan det gå att välja färg och mönster på sin bil efter humör.
Foto: Tom Kirkpatrick/BMW
feature
feature
PREMIUM

Kameleontbil på teknikmässa

Under teknikmässan CES (Consumer Electronics Show), som arrangerades i Los Angeles i början av januari, visade BMW upp iX Flow. Konceptbilens lackfärg går att ändra genom en knapptryckning. För att åstadkomma detta använder man sig av ett hölje med ett elektroniskt bläck, likt det man hittar i elektroniska läsplattor. Bilen kan än så länge bara skifta mellan vitt och grått samt skapa olika mönster - men enligt uppgift jobbar den tyska biltillverkaren på att få till fler färger. (TT)

Filmkväll i bilen snart verklighet

Tesla var först ut med att erbjuda möjligheten att strömma film via bilens infotainmentskärm. Nu hakar fler biltillverkare på. Volvo gick nyligen ut med att de lanserar Youtube i de bilar som har programvaran från Google. Men det kinesiska elbilsmärket Xpeng, som håller på att etablera sig i Europa, tar filmmyset ett steg längre. I den kommande modellen P5 går det att fälla ner en filmduk. Man kan även tilta stolarna för en mer avkopplande position – och varför då inte ta sig en läsk från den inbyggda kylen också? (TT)

Ingen lugn och ro hemma? Då kanske en filmkväll i bilen kan vara något.
Ingen lugn och ro hemma? Då kanske en filmkväll i bilen kan vara något.
Foto: Xpeng Motors

Nu får typ 1-diabetiker köra taxi

Att få ett blodsockerfall bakom ratten kan få förödande konsekvenser. Fram till nyligen har personer med typ 1-diabetes automatiskt nekats till att ta körkort för lastbil, buss eller taxi. I december meddelade Transportstyrelsen att de skulle lätta på kraven – och sedan 1 januari är de nya reglerna i bruk. Nu görs i stället en individuell bedömning som utgår från personens behandling och risken att drabbas av lågt blodsocker. (TT)

Personer med typ 1-diabetes blir inte längre automatiskt nekade ett körkort med högre behörighet.
Personer med typ 1-diabetes blir inte längre automatiskt nekade ett körkort med högre behörighet.
Foto: Bertil Ericson/TT

FAKTA

Undvik nybörjarmissarna i trafiken

Är du ny bakom ratten – eller har du börjat köra bil igen efter ett långt uppehåll? Bilhandlaren Kamux och Mårtenssons Trafikskola i Göteborg listar vanliga nybörjarfel som man bör undvika:

+ I början kan det vara svårt att greppa bilens dimensioner, och det riskerar att leda till kollisioner.

+ Många ligger för nära andra fordon – håll ett längre avstånd än du tror behövs, så att du hinner stanna om bilen framför gör en hård inbromsning.

+ Ryckig körning gör färden mer osäker. Använd lugna rörelser.

+ Det är lätt att lägga mycket fokus på vad man själv gör – men minst lika viktigt är att ha koll på det som händer i den omgivande trafiken. (TT)

Ovana förare kan ha svårt att greppa bilens dimensioner.
Ovana förare kan ha svårt att greppa bilens dimensioner.
Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

feature

Sportigare Hilux kommer i höst

Nya Hilux GR Sport har fjädrar och stötdämpare av monitube-typ.
Foto: Toyota
feature
feature
PREMIUM

Toyota lanserar nu en sportversion av sin smått klassiska Hilux-modell. Det som främst skiljer GR Sport-varianten från vanliga Toyota Hilux är de modifierade hjulupphängningarna med nya fjädrar och stötdämpare av så kallad monitube-typ. Det ger bättre styr- och köregenskaper. Bilen är bestyckad med den 2,8-litersmotor på 204 hästkrafter som introducerades 2020. Maxlasten är ett ton och den tillåtna släpvagnsvikten anges till 3,5 ton.

Toyota Hilux GR Sport kommer till Sverige i höst. Något pris är ännu inte fastställt. (TT)

Renaults lilla elbil Zoe fick inte en enda stjärna vid Euro NCAP:s senaste krocktest. Ett av skälen till det usla betyget är ett borttaget sidokrockskydd.

Säkerhetsfiaskot kan ställa till det för dem som förlitat sig på förra testet, 2013, där bilen tilldelades högsta betyg. Hos flera svenska kommuner och regioner har Zoe exempelvis hittills varit en av favoriterna när det kommer till miljöbilar. (TT)

Renault Zoe totalkraschade i Euro NCAP:s krocktest.
Renault Zoe totalkraschade i Euro NCAP:s krocktest.
Foto: Euro NCAP

Volkswagen ID.4 blev Sveriges mest sålda elbil 2021, med sammanlagt 7 177 nyregistrerade exemplar. Året innan var det lillebror VW ID.3 som toppade listan.

Av totalt 300 983 nyregistreringar under förra året var 57 470 helt eldrivna. Det motsvarar drygt 19 procent. För svenska Volkswagen utgjorde elbilsförsäljningen över 28 procent av det totala antalet nyregistreringar. (TT)

VW ID.4 blev Sveriges mest sålda elbil 2021.
VW ID.4 blev Sveriges mest sålda elbil 2021.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

… det finns cirka 775 så kallade vägväderstationer som hjälper Trafikverket och dess entreprenörer att hålla koll på hur väglaget ser ut runtom i landet? Stationerna mäter bland annat temperatur, nederbörd och vindriktning. De fotograferar dessutom vägarna var tionde minut. På så vis vet man när det är dags att ploga, och kan även arbeta förebyggande mot halka. (TT)

Väderstationer hjälper till med tajmningen för snöröjning och halkbekämpning.
Väderstationer hjälper till med tajmningen för snöröjning och halkbekämpning.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Skåne

Hästaffärer fick gården att bli en verklighet

Skåne
feature
Sport
SKÅNE Framgångsrika ryttaren Sofia Farman Zetterman lever sedan några år i ett paradis för hästtjejer. Men vägen dit har inte varit helt enkel.

Anläggningen Magic Park Stables, utanför Tyringe, där Sofia bor tillsammans med maken Royne och dottern Ronja, började som Royne Zettermans vision. Mannen som är en av de riktigt stora legenderna inom svensk ridsport.

– När han började prata om att skaffa hästgård hängde jag med. Idén var okej, för där bodde han i en lägenhet efter skilsmässan och där bodde jag i en annan. Hästar hade vi på alla möjliga ställen.

– Men att köpa mark, dra in vatten och avlopp, bygga stallar, ridbanor, anlägga sjö, bygga timmerstugor. Var inte det lite överdrivet. Och vad skulle det inte kosta?!

Men precis så blev det.

På anläggningen Magic Park Stabels utanför Tyringe stortrivs Sofia Farman Zetterman.
Foto: Stefan Sandström

Hösten 2012 togs det första spadtaget. Våren 2013 stod den magnifika anläggningen där. Ekonomin då? undrar vän av ordning. 40 miljoner som anläggningen har kostat spottar man väl inte upp hur som helst?

Jodå. Det gör man när det säljs hästar i världsklass. Sofia avslöjar att de gjorde ett av hästsveriges fetaste klipp när de i höstas sålde en av sina egna produkter till USA för ett skyhögt pris. Till vem? Hemligt. För hur mycket? Hemligt. Men det handlar förstås om miljonbelopp. Bland annat den affären gjorde att de idag kan se sig så gott som skuldfria.

Tiden när de byggde vill hon helst glömma.

– Vi pendlade över en timme enkel resa för att vara med under byggtiden. Innan vi åkte red vi hästar vi hade i träning och när vi kom hem var det dags att rida igen. Jag fick magsår och fattar inte hur vi klarade det.

Pappa köpte några billiga hästar till mig som jag utbildade, tävlade och sålde. Vid sidan om jobbade jag som personlig assistent, och tog också jobb på Maxi och Mc Donalds.

Den som tror att Sofia gled in i ridsportvärlden på en räkmacka tar fel.

Hon var åtta år när mamma äntligen gav med sig och Sofia fick börja rida hos Röinge Ridklubb i Hässleholm. Sofia hade tjatat sedan hon var sex.

– Det var nära att jag fick börja en gång, men då läste mamma om en ridolycka och så var det kört, berättar Sofia.

Sofia Farman Zetterman driver anläggningen ihop med meriterade ryttaren och maken Royne, samt dottern Ronja.
Foto: Stefan Sandström

Eftersom intresset minst sagt höll i sig så investerades det så småningom i den avdankade travhästen Pilen.

– En jättejobbig häst som slängde av mig i princip dagligen. Och jag hade ingen sadel utan red till en början barbacka. Men jag gav mig inte och så småningom kunde han grunderna i både dressyr och hoppning. Där tvingades jag hitta många problemlösningar och det har jag fortsatt att göra, inte minst med problemhästar som jag har tagit mig an.

Sofia var inställd på att bli hästveterinär och valde naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Man måste ha ett vanligt jobb, inte bara jobba med hästar, resonerade hon. Det blev inget vanligt jobb utan hästar för hela slanten. Efter Pilen köpte hon ett svenskt halvblod, sedan ytterligare ett. Och började rida andras hästar. Massor av hästar. Som 15-åring flyttade hon från mamma i Sjörröd till pappa i Göteborg.

– Han köpte några billiga hästar till mig som jag utbildade, tävlade och sålde. Vid sidan om jobbade jag som personlig assistent, och tog också jobb på Maxi och Mc Donalds.

Efter några år flyttade hon till Mexiko och USA där hon red 10-15 hästar om dagen. Allt för att lära sig så mycket som möjligt.

Visst märks åldersskillnaden ibland. Musiksmaken till exempel. Alltså, låten ”Lyckliga gatan”, vad är det?

Tillbaka i Sverige startade Sofia företaget Farman Showjumpers AB. Fortsatte att köpa hästar, utbildade dem och sålde. Renoverade lägenheter som såldes för att få pengar att köpa hästar.

– Vem Royne Zetterman var visste alla i branschen. Vi hade hästar på samma ställen och han hjälpte mig att slipa min ridteknik. Vi var vänner under lång tid. Så började han bjuda ut mig och vänskapen utvecklades till mer än vänskap.

– Visst märks åldersskillnaden ibland. Musiksmaken till exempel. Alltså, låten ”Lyckliga gatan”, vad är det? fortsätter Sofia och skrattar gott.

2014 blev Sofia sjuk. Hon drabbades av SLE, en ovanlig autoimmun sjukdom där immunförsvaret tar fel och angriper den egna organismen.

– Jag får värk, vissa dagar kan jag inte klä på mig själv. Tar starka mediciner, cortison, cellgifter, starka smärtstillande. Det kan hålla sjukdomen i schack. Men värk har jag alltid. Och sjukdomen får jag leva med.

Hästar har varit del av Sofia Farman Zettermans liv sedan hon var åtta år gammal.
Foto: Stefan Sandström

Det hindrar henne inte från att göra sitt jobb. Mellan åtta och fram till lunch rider hon flera hästar. På eftermiddagen handlar det om administration.

Egentligen hade Sofia inte tid med någon intervju den här dagen. På eftermiddagen skulle familjen till Malmö för PCR-test inför resan till USA dagen därpå. Innan vi träffades hade hon uppvaktat Ronja som fyllde fem och ridit åtta hästar…

– Sån är hon. Hon ger sig aldrig, konstaterade maken Royne Zetterman när vi stötte ihop med honom i stallet.

– Det gör inte Royne heller, kommenterade en av företagets fem anställda inifrån en box. De är verkligen värda två veckors semester.

Vänner och partners.
Foto: Stefan Sandström

FAKTA

Sofia Farman Zetterman

Familj: Maken Royne, dottern Ronja, chihuahuan Bart, 14 år och dobermanntiken Maggie, sex år. Relationen till Roynes två vuxna söner, Alexander och Daniel, framgångsrika ryttare, är numera utan komplikationer.

Bor: På anläggningen Magic Park Stabels i Mjölkalånga, Tyringe. 28 hästar i stallet. Ett 70-tal på andra platser.

Om att fylla 40: Jobbigt. Åldersnoja.

Meriter: Utbildar framgångsrikt unghästar från fyra år upp till och med Grand Prix. Hon har vunnit alla stora unghästchampionat i Sverige: Falsterbo Open, Champion of the youngster och Breeders Trophy. Hon har även vinster och placeringar i Grand Prix.

Intressen: Hästar! Men också mode, skönhet, kläder.

Avkoppling: ”När jag är med Ronja, vi fikar (har jag aldrig haft tid med tidigare), handlar på City Gross och kanske sticker till H&M och köper en Frostklänning.”

Tittar på: ”Hinner inte titta på tv, film eller serier särskilt ofta. Ibland tittar vi på Yellow Stone, (modernt westerndrama, red.anm) som tur är gillar Royne det också.”

Dold talang: Är faktiskt riktig duktig på pingis.

feature

Fler nya tågförbindelser 2022

I år öppnar flera nya tågförbindelser i Europa.
Foto: Shutterstock
feature
feature
PREMIUM

Att resa med tåg gynnar klimatet och har fördelen att man förflyttar sig medan man sover. I mitten av 2022 ska nattåg börja trafikera sträckan Malmö–Bryssel samt Stockholm–Hamburg, enligt Trafikverket. Resan mellan Malmö och Bryssel tar åtta timmar, medan resan mellan Stockholm och Hamburg avverkas på elva timmar. Brittiska The Guardian tipsar också om flera nya tågförbindelser i Europa 2022. Bland annat ska det gå nattåg mellan Paris och Wien och mellan Amsterdam och Zürich. (TT)

Stefan Sjöstrand, vd på Skistar, i ett pressmeddelande om att ökningen är 13 procent jämfört med samma period inför vintern 2018–2019, alltså före pandemin. Skistar äger fjällanläggningar i bland annat Sälen, Åre och Vemdalen. (TT)

Stefan Sjöstrand, Skistar.
Stefan Sjöstrand, Skistar.
Foto: Skistar

FAKTA

Visste du att…

… Vasaloppet 100–årsjubilerar? Första söndagen i mars skidar 15 800 åkare de nio milen mellan Sälen och Mora. Loppet, som nästan har blivit en folkrörelse, drar även mycket turister till Dalarna. Förra året tilldelades evenemanget Stora Turismpriset. Mer än en och en halv miljon människor har åkt något av Vasaloppen sedan starten 1922, enligt Vasaloppets officiella sajt. (TT)

Starten i Vasaloppet är en mäktig upplevelse. I år firar loppet 100 år.
Starten i Vasaloppet är en mäktig upplevelse. I år firar loppet 100 år.
Foto: Ulf Palm/TT

FAKTA

Möt snödroppen i engelska trädgårdar

Snödroppen är en av våra tidigaste vårblommor. I England har den skira växten en särskild ställning och många entusiaster samlar på olika sorter. I Gunnel Carlsons bok ”Snödroppar – en galantofil kärlekshistoria” (Roos & Tegnér, 2020) får man tips om brittiska trädgårdar som har särskilt fina samlingar – perfekta att möta våren i. Här är tre av dem:

+ Beth Chatto Gardens, Colchester. Plantskola med inspirerande snödroppsplanteringar.

+ Chelsea Physic Garden, London. Här ordnas speciella snödroppevandringar.

+ Colesbourne Gardens, Colesbourne. Ett favoritställe för galantofiler – det vill säga snödroppefrälsta. (TT)

Snödroppshav i Beth Chatto Gardens.
Snödroppshav i Beth Chatto Gardens.
Foto: Shutterstock
Snödroppen – en vacker budbärare om vår.
Snödroppen – en vacker budbärare om vår.
Foto: Shutterstock

feature

Ät billigt i början på året

Håll ordning i frysen så att allt blir uppätet. Matsvinn är inte ekonomiskt.
Foto: Shutterstock
feature
feature
PREMIUM

I januari har många det lite skralare än vanligt ekonomiskt. Här är några tips från e-handelsföretaget Mathem på hur du äter så billigt som möjligt:

+ Planera dina inköp med hjälp av en veckomatsedel – men var flexibel när du väl handlar och håll utkik efter extrapriser. Kanske kan en ingrediens bytas mot en annan som råkar vara billigare?

+ Prioritera frukt och grönsaker som är i säsong, det kostar ofta mindre. Just nu är det exempelvis läge att köpa grönkål, rotselleri och rödbetor.

+ Laga lite större mängder mat från grunden och frys in. Organisera i frysen och skriv datum så att du vet i vilken ordning du ska äta allt. (TT)

"Sveriges mästerkock"-profilen Wichudaporn Chaiyasaeng berättar om sin uppväxt i Thailand i nya kokboken "Thai på 30 minuter" (Bonnier Fakta, 2022). (TT)

Wichudaporn Chaiyasaeng.
Wichudaporn Chaiyasaeng.
Foto: Ulrika Ekblom/Bonnier Fakta

FAKTA

Veckans tips

Slå på ugnens grillfunktion precis när du sätter in pizzan så får värmen en extra skjuts, tipsar Oskar Montano i tidningen Allt om mat. Han har skrivit boken "Pizza wizard" (Natur & Kultur, 2021) om att laga pizza i vanlig hemmaugn. Använd också pizzastål om möjligt – och gärna två stycken, råder han. Ett placeras högt upp i ugnen och ett långt ner. (TT)

Så blir hemmapizzan en succé.
Så blir hemmapizzan en succé.
Foto: Shutterstock

FAKTA

Visste du att …

… du kan testa dina matvanor och få tips på hur du kan förbättra dem, för hälsans skull? På Livsmedelsverkets sajt finns Matvanekollen – ett snabbtest som ger en fingervisning om hur näringsriktigt du äter. Där får du bland annat svara på frågor om frukt och grönt, mejeriprodukter, sötsaker och motion. (TT)

Livsmedelsverkets test kan hjälpa dig att få koll på dina matvanor.
Livsmedelsverkets test kan hjälpa dig att få koll på dina matvanor.
Foto: Jurek Holzer/SvD/TT
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Finanso.se

Bitcoin: vad är sant om krypto-boomen?

Finanso.se Om du inte är en av de som har investerat och följt utvecklingen av Bitcoin under det senaste decenniet kanske du undrar lite vad alla Bitcoin-rubriker egentligen handlar om.

Du har säkert hört talas om det höga värdet på kryptovalutan, och om hur mycket en Bitcoin blivit värd på kort tid. Kanske har du dessutom hört om den plötsliga nedgång som drabbade valutan tidigare i våras, helt utan egentlig förvarning. Vad handlar allt detta om? Vad är Bitcoin? Hur fungerar det och varför svänger värdet så otroligt mycket på kort tid? Här ska vi ta upp lite om krypto-boomen kring Bitcoin.

Det började i Japan

I takt med globaliseringens framfart upptäckte japanen Satoshi Nakamoto att det både fanns ett behov av och en marknad för en obunden valuta, helt decentraliserad från någon stat och fri att skicka över jorden som man ville. Problemet hade länge varit att dessa typer av transaktioner alltid funnits vara osäkra och lätta att korrumpera genom att kopiera valutorna som man skickade. Nakamotos genidrag bestod i vad som kallas asymmetrisk kryptering, vilket i sin tur innebär att en överföring kräver två olika krypteringssteg för att kunna genomföras. För att göra en lång historia kort, Nakamoto lanserade Bitcoin 2009, och det tog 2 år innan ett mynt var värt 1 dollar. Blott 2 år efter detta var en Bitcoin värd $1000 och sedan dess har priset mångdubblats nästintill gränslöst. 2017 nådde en Bitcoin nästan $20,000, men gick sedan stadigt nedåt under det följande året. När pandemin bröt ut i mars 2020 drabbades många statliga, företags- och privata ekonomier hårt medan Bitcoin steg till ett värde av $64,895. I dag är det möjligt att handla med Bitcoin genom att utvinna dem själv, genom att använda sig av olika robotar som Bitcoin Revolution eller helt enkelt genom att köpa dem. Finanso skriver mer om Bitcoin Revolution och annan matnyttig information om du vill investera i kryptovaluta.

En motpol för inflation

Bitcoin har länge fungerat som en motpol för inflation. När ekonomin går nedåt generellt, så visar Bitcoin upp sig som en bättre investering på väg mot nya höjder. Det var bara under en period 2018 som kryptovalutan genomgick en ganska tydlig nedåttrend. Utvecklingen på valutans styrkor under 2020 syns tydligt. Det är därför nu intressant att samtidigt som länder och företag börjar se tillväxt och en starkare ekonomisk uppgång igen, så har Bitcoin-bubblan spruckit som en för högt stigande ballong. Många säger att det var väntat efter den otroliga prisökningen i april, medan det samtidigt finns flera förklaringsmodeller som också kan tillämpas.

Inflation, Kina, Elon Musk och framtiden

Under den senaste veckan har vi sett börsen stiga stadigt, och kanske ger det hopp inför hösten. Det innebär såklart också olika orosmoln, eftersom det i många länder finns ett hål att fylla efter pandemin, vad gäller statliga tillgångar, bland annat, men också i många privatpersoners sparkonton. Till följd av ekonomisk instabilitet kommer politisk instabilitet, och i mindre transparenta länder kan inflationen användas i syfte att täcka dessa kostnader. Vi har redan sett hyperinflation drabba några sydamerikanska länder, och vad som kommer i höst är svårt att förutse. Det är därför mycket märkligt att Bitcoin samtidigt drabbas av en enorm nedgång då detta kan vara en långt säkrare valuta att använda sig av än vad en nationell valuta är. Simultant med nedgången hände dock två saker; Kina förbjöd företag från att möjliggöra betalningar med Bitcoin och Elon Musk twittrade först tvetydligt, sedan desto tydligare, att man inte kommer att kunna köpa sig en Tesla med Bitcoin, vilket man först spekulerade i. Både Musk och Kina har tydligen tillräckligt stora ekonomier för att hota en kryptovaluta, men frågan är om skadan består på lång sikt.

Vad kan man förvänta sig?

Ekonomi är ingen exakt vetenskap, och det finns ingen som egentligen kan teoretisera sig fram till en sanning om vad som kommer att ske inom världsekonomin under de närmsta åren. Som vi lärt oss under 2020 kan otroligt dramatiska omvälvningar sätta hela världen ur balans på bara ett par dagar, och denna lärdom är något vi alla bör ta med oss när vi investerar för framtiden. Bitcoin är, precis som alla liknande investeringar i form av aktier, fonder och värdepapper, eller för den delen en bostad eller mark, aldrig en säker investering. Det finns tydliga tendenser som pekar på fortsatt uppgång under några år framöver, men det finns precis lika tydliga tecken på att den ekonomiska bubbla av evig tillväxt som vi lever i idag, förr eller senare kommer att spricka.

feature

Vinn på mindre svinn

Ta vara på råvarorna även när de börjar se lite trötta och ledsna ut.
Foto: Christine Olsson/TT
feature
feature Kastar du också för mycket mat? Det är tid att tänka om.
Ledsna grönsaker går också att äta, liksom stjälkar, blast och blad. ”Zero waste” kallas vägen framåt.
PREMIUM

En av de bättre födelsedagspresenter jag fått var en matlagningskurs med den brittiska stjärnkocken Angela Hartnett. Vi var nio lyckligt lottade som fick prova på att steka pärlhöna, göra pumparavioli och plommontarteletter och hade hur kul som helst. Jag imponerades av Angelas lugn och kunskap, men framför allt blev jag impad över hur hon verkligen tog vara på minsta lilla smula. Inget, absolut inget, gick till spillo. Inte ens på en lyxrestaurang med en stjärnkock vid spisen.

Det har fastnat hos mig. Vi måste alla tänka mer som Angela. Massor av folk jag känner kastar till exempel stjälkarna på broccoli och hävdar att det bara är buketterna som går att äta. Vilket är rena nyset. Stjälken, eller stammen om man så vill, ger både smak och konsistens. Bladen går utmärkt att äta de också.

Och är bananerna gamla och fula? Mosa ner dem i en pannkaka eller frys in till glass.

Skapa en ny vana att tömma grönsakslådan innan du handlar nytt. Även en slokande selleristjälk är en selleristjälk och kan fräsas upp. Överbliven pasta eller ris från gårdagens middag måste inte åka i soporna.

Givetvis menar jag inte att du ska äta möglig och rutten mat. Men dåliga bitar går att skära bort, allt måste inte slängas. Och lär dig att skilja på bäst före-datum och sista förbrukningsdatum. Bäst före betyder att varan mycket väl kan vara fullt ätbar en lång tid efter det. Sista förbrukningsdatum betyder däremot att varan inte längre är säker att äta när datumet passerat.

Använd dina sinnen. Lukta, se och smaka. Se rester som en utmaning för din kreativitet.

”Zero waste” är det nya sättet att tänka. Den som kastar minst mat vinner. Sluta ”svinna” och finn din inre Angela.

Mia Gahne/TT

Ta vara på råvarorna även när de börjar se lite trötta och ledsna ut.
Ta vara på råvarorna även när de börjar se lite trötta och ledsna ut.
Foto: Christine Olsson/TT
Ät hela stjälken på broccolin.
Ät hela stjälken på broccolin.
Foto: Janerik Henriksson/TT

FAKTA

Krämig broccolisoppa med stjälkar

4 portioner, 20 minuter

Helabroccolihuvudet går att äta!

3 broccolihuvuden

1 purjolök

2 grönsaksbuljongtärningar

2 msk olivolja

1 tsk rökt paprikapulver

flingsalt

nymalen svartpeppar

1 påse rucola, à cirka 70 g

2 cm ingefära, riven

1 förpackning kokosgrädde, à 250 g

några rädisor, tunt skivade

Gör så här:

– 1. Skär loss broccolibuketterna och hacka stjälkarna grovt, bladen kan också åka med.

– 2. Skiva purjolöken och skölj i durkslag. På så sätt kan du använda hela och slipper kasta något.

– 3. Koka upp lättsaltat vatten i en rymlig kastrull och tillsätt broccolibuketter, stjälkar och purjo. Låt sjuda i 3–5 minuter. Låt rinna av, men spara vattnet. Mät upp 1 liter (tillsätt mer vatten om det behövs) och koka upp på nytt tillsammans med buljongtärningarna.

– 4. Mixa grönsakerna (men spara några broccolibuketter till dekor) med olja, paprikapulver och lite salt och peppar. Tillsätt buljong, rucola och ingefära. Häll i kokosgrädden och mixa hastigt.

– 5. Värm om det behövs och smaka av.

– 6. Fördela i skålar eller djupa tallrikar och garnera med rädisor och broccoli.

Många använder bara buketterna på broccolin, men stjälken smakar minst lika gott. Ta vara på hela grönsaken i den här krämiga och smakrika soppan.
Många använder bara buketterna på broccolin, men stjälken smakar minst lika gott. Ta vara på hela grönsaken i den här krämiga och smakrika soppan.
Foto: Christine Olsson/TT
Många använder bara buketterna på broccolin, men stjälken smakar minst lika gott. Ta vara på hela grönsaken i den här krämiga och smakrika soppan.
Många använder bara buketterna på broccolin, men stjälken smakar minst lika gott. Ta vara på hela grönsaken i den här krämiga och smakrika soppan.
Foto: Christine Olsson/TT

FAKTA

Bananpannkakor med bovete och bär

6–8 stycken, 30 minuter

Fula bananer är också bananer.

1 gammal ful banan

1/4 dl solros- eller kokosolja + extra till pannan

1 1/2 msk honung eller agavesirap + eventuellt extra till servering

2 tsk bakpulver

1 krm salt

cirka 2 1/2 dl mjölk

2 dl vetemjöl

2 dl bovetemjöl

valfria bär (tinade frysta går bra) eller tärnad frukt

eventuellt grekisk yoghurt

Gör så här:

– 1. Mosa bananen i en bunke med en gaffel. Tillsätt olja, honung, bakpulver och salt. Vispa ihop så gott det går. Späd sakta med lite mjölk i taget under omrörning.

– 2. Tillsätt båda mjölsorterna, men lite i taget så att smeten inte blir för tjock. Om det blir för torrt kan du späda med lite mer mjölk. Smeten ska gå att hälla upp i pannan. Vänd ner lite bär eller frukt.

– 3. Hetta upp en stekpanna med lite extra olja på medelvärme. Häll i en slev smet och stek i cirka 2 minuter per sida eller tills ytan fått fin färg och den verkar genomgräddad. Upprepa med resten av smeten.

– 4. Servera med extra bär eller frukt samt eventuellt yoghurt och honung.

Gamla bananer tas tillvara i de här pannkakorna med nyttigt bovete.
Gamla bananer tas tillvara i de här pannkakorna med nyttigt bovete.
Foto: Christine Olsson/TT
Gamla bananer tas tillvara i de här pannkakorna med nyttigt bovete.
Gamla bananer tas tillvara i de här pannkakorna med nyttigt bovete.
Foto: Christine Olsson/TT

FAKTA

Fried rice à la kylskåpsrens

2–4 portioner, 20 minuter

Perfekt sätt att ta vara på överblivet ris och det sista i grönsakslådan. Flera ingredienser går att utesluta om du inte har dem hemma.

valfria trötta grönsaker, till exempel stjälkselleri, salladslök, zucchini, savojkål

överblivet kokt ris

eventuellt överbliven kokt pasta

olja

1 lök av valfritt slag, finskuren

3 cm ingefära, finhackad

1–2 chilifrukter, finhackade

3 vitlöksklyftor, finhackade

eventuellt rester av rökt korv, skinka eller bacon

2 ägg

1 nypa strösocker

nymalen svartpeppar

1–2 msk japansk soja

1 msk fisksås

eventuellt 1 msk risvinäger (alternativt äppelcidervinäger)

eventuellt 1 skvätt sherry

koriander

Gör så här:

– 1. Skär upp grönsaker i mindre bitar, det gör inget om de är lite ledsna, se bara till att ta bort det som är riktigt dåligt.

– 2. Hetta upp generöst med olja i en vid stekpanna eller wok. Tillsätt lök, ingefära och chili. Låt fräsa någon minut tills löken börjar bli genomskinlig. Strimla eventuella charkrester och låt få lite färg innan du lägger i grönsaker och vitlök och steker tills de mjuknat lite.

– 3. Häll på ris och eventuellt överbliven pasta. Finfördela riset och låt fräsa i 1–2 minuter. Knäck över äggen, tillsätt socker och peppar. Slå på soja, fisksås samt eventuellt risvinäger och sherry, rör om och låt det koka in.

– 4. Fördela på tallrikar och se till att skrapa ur pannan ordentligt. Garnera med plockad koriander.

Ofta får man ris över. Gör fried rice med ägg, chark- och grönsaksrester.
Ofta får man ris över. Gör fried rice med ägg, chark- och grönsaksrester.
Foto: Christine Olsson/TT
Ofta får man ris över. Gör fried rice med ägg, chark- och grönsaksrester.
Ofta får man ris över. Gör fried rice med ägg, chark- och grönsaksrester.
Foto: Christine Olsson/TT
Kryddig soppa för kyliga dagar: tom yum.
Kryddig soppa för kyliga dagar: tom yum.
Foto: Shutterstock

FAKTA

Knastret gör hela skillnaden

Mitt bästa matlagningstips? Det handlar varken om svindyra spisar, rysk kaviar eller färskriven hösttryffel. Nej, det är något betydligt mer basalt och nästintill skrämmande simpelt. Något som du förmodligen knappt tänker på.

Det handlar om knaster. Eller ”crunch”, för att tala modern svengelska.

Jag gjorde en köttbullsmacka av julens rester till utflykten. Brödet hade sett sina bästa dagar, en krämig sås hade blivit över från julbordslaxen och fick bli köttbullarnas nya kompis. Men det var något som fattades. En burk krispig hamburgergurka rotades fram ur kylen. Och blev den berömda pricken över i.

Den något torftiga mackan lyfte till helt nya höjder tack vare hederlig svensk inlagd gurka – eftersom den var knaprig och knastrade.

Där har du mitt bästa tips. Tänk en dos knaster till allt som är mjukt och krämigt. Det är nämligen kontrasterna man vill åt i munnen. Knaprighet är underskattat och alltid rätt. Oavsett om det är salta potatischips, strimlad vitkål, rostad lök eller inlagd gurka. Det ska låta när du tuggar.

Och så tips nummer två förstås: Allt blir godare med bacon.

Inlagd gurka räddade köttbullsmackan.
Inlagd gurka räddade köttbullsmackan.
Foto: Jurek Holzer/SvD/TT
Mia Gahne skriver om mat varje dag.
Mia Gahne skriver om mat varje dag.
Foto: Christine Olsson/TT

feature

Toyota Yaris i sportigare utförande

Nya Toyota Yaris GR kommer i en sportversion med kaxigare grill och 18-tumshjul.
Foto: Toyota
feature
feature
PREMIUM

Nya Toyota Yaris GR, som 2021 vann det tyska priset Golden Steering Wheel, kommer nu i en sportversion. Utseendemässigt är 18-tumsfälgarna med polerade, röda accentlinjer kanske mest iögonfallande. De ska påminna om släktskapet med Toyota Gazoo Racing.

Kylargrillen har fått en ny design där bokstaven G bildar mönster i gallret. Dessutom har Yaris GR Sport en T-formad diffuser under bakpartiet och en 1,5-liters självladdande elhybriddrivlina. Stötdämparna har optimerats så att de i lägre hastigheter reagerar snabbare och därmed ger förbättrad styrrespons och rullkomfort. (TT)

Audi fördubblade antalet elbilar i modellprogrammet under 2021. Med Audi e-tron GT i början av året inleddes färdplanen mot e-mobilitet, och med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi nu sin omställning. Investeringarna i framtida bilprojekt ökar till totalt cirka 37 miljarder euro varav cirka 18 miljarder euro enbart är för elektrifiering och hybridisering.

Från år 2033 satsar Audi på att vara helt elektrifierade och från 2026 kommer endast helt eldrivna modeller att lanseras på marknaden. (TT)

Audi fördubblade antalet elbilar under förra året.
Audi fördubblade antalet elbilar under förra året.
Foto: Sagmeister

Rallyförarna Mattias Ekström och Jutta Kleinschmidt ställer upp även i 2022 års upplaga av det elektrifierade Extreme E-mästerskapet. De sitter återigen bakom ratten i en e-Cupra XE med 550 hästkrafter när de ger sig in i den utmanande tävlingsserien.

"Det första Extreme E-mästerskapet var spännande. Vi upptäckte en ny racingstil samtidigt som vi lyfte fram några otroligt viktiga miljöfrågor runt om i världen", säger Mattias Ekström i ett pressmeddelande från Cupra.

Säsong två av Extreme E-mästerskapet startar i februari. (TT)

Mattias Ekström ställer upp även i årets upplaga av Extrem E-mästerskapet med sin helt eldrivna Cupra XE.
Mattias Ekström ställer upp även i årets upplaga av Extrem E-mästerskapet med sin helt eldrivna Cupra XE.
Foto: Cupra

FAKTA

20…

… procent tror inte att de någonsin kommer att skaffa en elbil, i alla fall om man ska tro en Sifo-undersökning som betalbolaget Ecster beställt. Och de elbilsintresserade vill i många fall avvakta ett par år med köpet – 43 procent uppger att de tänker skaffa sin första elbil år 2024 eller senare. 1 128 personer deltog i undersökningen. (TT)

Elbil eller inte – det är frågan.
Elbil eller inte – det är frågan.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

feature

Praktisk laddhybrid som håller i längden

Laddluckan sitter på vänster sida – genom att plugga in den kan man få full räckvidd på två till fem timmar beroende på om man laddar i vanligt vägguttag eller laddbox.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Kia Ceed är Sveriges mest sålda laddhybrid. Vad är det som gör den så populär och hur lång är egentligen räckvidden på el?
PREMIUM

Kia elektrifierar den svenska bilparken i en stadig takt. Till skillnad från tillverkare som Volvo och Volkswagen har Kia laddhybrider till lägre priser. 2021 var man störst på laddhybrider i Sverige och även starka på elbilar med den lastgamla e-Niro. Helt nyligen lanserades den heta elbilen Kia EV6 med ultrasnabb laddning. 2024 planerar det sydkoreanska bilmärket att sluta med rena diesel- och bensinbilar på den svenska marknaden – då kommer de bara erbjuda bilar med sladd.

Sedan Kia Ceed Sportswagon lanserades som laddhybrid för drygt två år sedan har den fått lite lättare kosmetiska uppdateringar och ett nytt assistanssystem med en aktiv döda vinkeln-varnare som förhindrar att du kör in i någon vid filbyte.

Vad är det då som gör Ceed till Sveriges mest sålda sladdis?

Det är en praktisk familjekombi i kompaktsegmentet som dessutom kommer en bra bit på el. Kias laddhybrider är kända för att komma längre än den utlovade räckvidden. Vi kommer strax över fem mil på el i verklig körning. Kör man i hybridläget där bilen går på bensin och el går det att komma ner i en snittförbrukning på 0,4 liter milen - en siffra som ökar till runt 0,5 liter per mil när elen är slut.

Kia Ceed är lite som en Billybokhylla från Ikea. Inte alltför attraktiv, men prisvärd och funktionell. Motoreffekten i laddhybridutförandet är inte svindlande – i hybriddrift får man 141 hästkrafter, det känns okej. När elen tar slut känns dock bensinmotorn på 105 hästar lite tunn. Men det vägs upp av habila köregenskaper och behaglig ljudnivå i kupén – tillsammans med ett rimligt pris och förbrukning.

Att kånka runt på dubbla drivlinor är egentligen inte det mest effektiva systemet, men en mjukstart till elbilslivet för många. Så om man är noggrann och laddar bilen kan man komma undan med låga drivmedelskostnader. Att ladda Ceed tar fyra till fem timmar i ett vanligt vägguttag eller runt två om man har en laddbox.

Ceed som ickehybrid kostar 289 000 kronor i det fullutrustade utförandet GT-line. I laddhybridsutförande får man lägga till drygt 100 000 kronor om man vill ha den bästa versionen. Det går även att välja en basutrustad Ceed för 325 000 kronor (miljöbonusen på cirka 25 000 kronor är avdragen). Lägg därtill en generös nybilsgaranti på sju år (Volvo erbjuder två) och en generös utrustningsnivå – med rattvärme, adaptiv farthållare, nyckellöst system och backkamera. För ytterligare 17 000 kronor får man dessutom sätesvärme där bak, konstläder, större pekskärm, den nya döda vinkeln-varnarfunktionen och elmanövrerad baklucka.

Ceed finns även i upphöjd crossover-version som heter xCeed. Den har lite högre förbrukning, är något bredare och 15 000 kronor dyrare. Bland konkurrenterna i samma prisklass finns även Renault Mégane Sport tourer E-tech plug in hybrid och Skoda Octavia iV Combi som också kommer drygt fem mil på el. Och i den högre prisklassen samsas bland annat Volvo V60 och Passat GTE, men då ligger prislappen runt 500 000 kronor.

Julia Brzezinska/TT

Laddluckan sitter på vänster sida – genom att plugga in den kan man få full räckvidd på två till fem timmar beroende på om man laddar i vanligt vägguttag eller laddbox.
Laddluckan sitter på vänster sida – genom att plugga in den kan man få full räckvidd på två till fem timmar beroende på om man laddar i vanligt vägguttag eller laddbox.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Den uppdaterade modellen har fått nya lackfärger: Machined Bronze, Lemon Splash, Yucca Steel Gray och Experience Green.
Den uppdaterade modellen har fått nya lackfärger: Machined Bronze, Lemon Splash, Yucca Steel Gray och Experience Green.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ceed Sportswagon fick i somras uppdaterade materialval och assistanssystem,
Ceed Sportswagon fick i somras uppdaterade materialval och assistanssystem,
Foto: Pontus Lundahl/TT
Att ladda Ceed tar fyra till fem timmar i ett vanligt vägguttag eller runt två om man har en laddbox.
Att ladda Ceed tar fyra till fem timmar i ett vanligt vägguttag eller runt två om man har en laddbox.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Tredelat baksäte ger flera lastmöjligheter.
Tredelat baksäte ger flera lastmöjligheter.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Den officiella räckvidden är 57 kilometer. Det varierar över året, med väder och vind – och inte minst hur snabbt man kör. Vi kom runt fem mil vid blandad körning när utomhustemperaturen var en plusgrad.
Den officiella räckvidden är 57 kilometer. Det varierar över året, med väder och vind – och inte minst hur snabbt man kör. Vi kom runt fem mil vid blandad körning när utomhustemperaturen var en plusgrad.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Den officiella räckvidden är 57 kilometer. Det varierar över året, med väder och vind – och inte minst hur snabbt man kör. Vi kom runt fem mil vid blandad körning när utomhustemperaturen var en plusgrad.
Den officiella räckvidden är 57 kilometer. Det varierar över året, med väder och vind – och inte minst hur snabbt man kör. Vi kom runt fem mil vid blandad körning när utomhustemperaturen var en plusgrad.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Praktiskt bagageutrymme med tredelat baksäte och plats för laddsladdar.
Praktiskt bagageutrymme med tredelat baksäte och plats för laddsladdar.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Kia Ceed Sportswagon Plug-In-Hybrid

Grundpris: 349 900 kronor Testbilen kostar 394 700 (minus cirka 25 761 kronor i miljöbonus).

Officiell förbrukning: 0,15 liter/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 33 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 6,6 mg/km.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter + elmotorer på 44,5 kilowatt.

Systemeffekt: 141 hästkrafter (bensin 105 hk + el 60,5 hk)

Max vridmoment: 265 Nm.

Kraftöverföring: framhjulsdriven, sexstegad dubbelkopplingslåda.

Batteri: Litiumjon, 8,9 kWh.

Räckvidd på el: 47 mil vid blandad körning enligt WLTP.

0-100 procent (Max 6,6 kW): 2 timmar och 15 minuter. Vanligt uttag: 4,5-5 timmar.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 673 kilo.

Dragvikt: 1 500 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,60/1,80/1,46 meter.

Bagageutrymme: 437-1 506 liter.

0–100 km/tim: 10,8 sekunder.

Toppfart: 171 km/tim. På el: 135 km/tim.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Kia har inte valt den starkaste bensinmotorn och elmotorn för sin laddhybrid – vilket ger måttlig prestanda. När elen är slut känns bensinmotorn i klenaste laget.

Ekonomi ++++ (4/5)

Motorernas låga prestanda lönar sig. Snittförbrukningen i hybridläget är cirka 0,4 liter milen och på ren bensin 0,5 liter per mil. Låg skatt på 360 kronor. Mycket generös nybilsgaranti på sju år. Man kommer runt fem mil på en laddning. Privatleasing kostar 3 300-3 800 kronor i månaden beroende på utrustningsnivå.

Miljö +++ (3/5)

Ceed har ingen luftvärmepump vilket gör att bensinmotorn alltid behöver vara i gång för att försörja klimatanläggningen – plus för att det inte tar av elräckvidden men minus för att man aldrig kör helt utsläppsfritt (även om påverkan är minimal).

Köregenskaper +++ (3/5)

Bra acceleration från noll och även vid omkörningar men det finns laddhybrider med mer bett. Bra styrning och chassi. Godkänd ljudnivå i kupén. Inte så engagerande bil men däremot förnuftig.

Säkerhet +++++ (5/5)

Krocktestad med högsta betyg i Euro NCAP. Ett plus för att det är enkelt att stänga av krockkudden i framsätet om man ska ha barnstol fram.

Helhet ++++ (4/5)

En praktiskt och snål familjebil som ger mycket för pengarna. Generösa garantier. Bra bagageutrymme. Förarmiljön är tydlig och lätt att manövrera.

FAKTA

Två konkurrenter

Renault Megane E-tech

Pris: 360 000 kronor (innan miljöbonus). Systemeffekt 160 hk.

Toppfart 183 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 9,8 sekunder. Kommer också drygt 5 mil på el, aningen snabbare. Renault har ofta förmånliga kampanjpriser.

Skoda Octavia iV

Pris: 414 000 kronor (innan miljöbonus). Systemeffekt 204 hästkrafter.

Toppfart 220 kilometer i timmen. 0-100 kilometer i timmen 7,8 sekunder.

Större rymligare och bekvämare. Kommer cirka 5 mil på ren el.

Renault Megane E-tech.
Renault Megane E-tech.
Foto: Renault
Skoda Octavia IV.
Skoda Octavia IV.
Foto: Skoda
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL