Motor

Qashqai har aldrig varit så här bra

Rattjusteringarna i nya Qashqai har blivit mer generös och tekniknivån i bilen är högre.
Foto: Johan Nilsson/TT
Motor
Motor 2007 utmanade Qashqai bilvärlden genom att kombinera kombibilens egenskaper med terrängfordonets. Motorjournalisterna var inte övertygade, men tji fick de. Över tre miljoner bilar har lämnat fabriksbandet och i dag har alla bilmärken lanserat crossovers i olika storleksklasser.
PREMIUM

Nya Qashqai ersätter den andra generationen som har tjänat många familjer väl, men som, om man ska vara ärlig, inte har varit förarens val.

Uppdateringarna omfattar i princip allt förutom motorn på 1,3 liter. Nissan har förbättrat ljudkomforten och vridstyvheten, samtidigt har utrymmena för passagerare och bagage blivit generösare. Men det största lyftet har skett bakom ratten. Tack vare snabbare styrning behöver man inte veva så mycket längre och styrkänslan har förbättrats avsevärt – liksom förarpositionen. Även instrumenten har gått in i en digital ålder – dock med många fysiska knappar och vred bevarade. Känslan i ett Nissanvred har förmodligen aldrig varit såhär bra.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mätarfusket ökar i Sverige

Kontrollera mätarställningen med hjälp av någon tjänst för fordonshistorik innan du köper en begagnad bil.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Fusket med skruvade mätarställningar har ökat i Sverige, det visar en undersökning genomförd av Wayke, annonsplats för begagnade bilar och Carfax, en tjänst för fordonshistorik.

Årets undersökning visade att cirka 1 500 bilar av 290 000 undersökta hade avvikande mätare, vilket är en fördubbling jämfört med fjolårets undersökning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bilbyggen rattas med precision

Bygga bil kräver kunskap och tålamod och det har Jocke Cedergren. Den grå hot rodden har vunnit första pris i prestigefyllda Euro Nats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Utanpå ser det ut som en vanlig verkstad, inuti gömmer sig ett gäng verkliga pärlor. I Joakim Cedergrens bilsamling ingår ett gäng minutiöst byggda och välvårdade hot rods.
PREMIUM

Den som kliver in i den här verkstaden kan inte annat än häpna. Det är som att gå in i vilket välskött vardagsrum som helst. Inte en sak på fel plats. Det är här billackeraren Joakim Cedergren huserar när han inte jobbar.

–  Vi brukar sitta här ibland på kvällarna, säger han när han visar oss runt i verkstaden där det i ena delen finns en sittgrupp i skinn, storbildsteve och en bar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Småbilar ligger illa till när utsläppskrav skärps

De nya utsläppskraven Euro 7 är ännu inte klubbade och förväntas träda i kraft 2025.
Foto: Erik Johansen/NTB Scanpix/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Audis nytillträdde vd, Markus Duesman, säger i en intervju med den amerikanska webbtidningen Automotive News att småbilar med förbränningsmotorer kommer att bli för dyra i takt med att utsläppskraven blir hårdare.

”Mycket beror på hur tufft det nya Euro 7-avgaskravet blir. Men det kommer att bli svårt att erbjuda små bilar med förbränningsmotorer i framtiden eftersom reningen kommer att bli för dyr. Därför kommer ingen ersättare till Audi A1’’.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Charm och fransk komfort när DS9 glider fram

Textilen sträcker sig upp på dörrsidor, armstöd och instrumentpanel. De utdragbara lårstöden ger bra komfort.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
feature
Motor
feature Franska, stora och lyxiga sedaner är ett eget kapitel. Tidigare presidenter har haft modeller som Renault Vel Satis, Citroën C6 och Peugeot 607. Kan nykomlingen DS9 uppbåda den rätta sedankänslan?
PREMIUM

DS började som Citroëns premiumlinje 2009, innan det blev ett självständigt märke 2014. Själva namnet kommer från den ikoniska femtiotalsmodellen Citroën DS, mer känd som "paddan". Den som kan sin padda noterar direkt blinkningen till dess design. med de orangefärgade baklamporna vid sidan av bakrutan.

Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Drömmen som flaxade bort

DeLorean DMC-12 började tillverkas 1981 men företaget sattes i konkurs redan året därpå.
Foto: Shutterstock
Nyheter
feature
Motor
Motor Den säreget formgivna bilen DeLorean blev en världskändis genom "Tillbaka till framtiden"-filmerna. Nu fyller den 40 år.
Även om projektet slutade i katastrof har modellen fått hög kultstatus.
PREMIUM

I 1980-talsfilmen "Tillbaka till framtiden" hade en DeLorean DMC-12 laddats med plutonium. Den var byggd av den mer eller mindre tokige vetenskapsmannen Dr. Emmett Brown och fungerade som en tidsmaskin för Marty, spelad av Michael J. Fox.

Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från 'Tillbaka till framtiden'-filmerna.
Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från "Tillbaka till framtiden"-filmerna.
Foto: Shutterstock
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Oddsleverantören Kambis starka första kvartalsresultat 2021

www.casumo.com

Kambi Group, ett Maltabaserat företag som levererar odds till B2C-företag inom sportbetting, överträffade under det första kvartalet 2021 förväntningarna som hos många redan var höga. Bolaget har visat starka siffror flera år i rad, och rider vidare på den växande sportbettingvågen.

En stark inledning på 2021

Kambi Group startade 2010 och noterades på Stockholmsbörsen fyra år senare. Deras verksamhet fokuserar på att förse bettingbolag med oddstjänster, och har varit något av en framgångssaga sedan dess. Företaget har haft en vinstmarginal med över 10% i snitt per år sedan de noterades, och det senaste kvartalet visar en imponerande 25.8% för 2021. Intäkterna har ökat med över 200 miljoner kronor från samma kvartal förra året och även marknadsvärdet fick ett lyft under 2020, vilket kan ses som att investerare har höga förhoppningar om framtiden.

Den växande iGaming-industrin

Kambis framgångar det senaste decenniet följer den snabbt växande spel- och bettingindustrin, som har blivit en betydelsefull gren inom online-nöjen. När intresset för betting har ökat, har resultatet blivit att bettingbolagen vill göra sina tjänster mer tillgängliga och användarvänliga för kunden. Den efterfrågan har Kambi dragit nytta av, och förser då bolagen med de tjänster som krävs för att anpassa sig efter den växande populariteten. Dessutom har operatörer som historiskt sett är fokuserade på casino till exempel Casumo också börjat ta del av Kambis tjänster, för att utöka sin verksamhet till att omfatta sportbetting tillsammans med spel som blackjack och slots. Då iGaming som bransch går igenom en stor tillväxtfas kan man konstatera att Kambi varit rätt i tiden med sina tjänster.

Ljus framtid för bolaget

Kambi har under åren återinvesterat delar av sin vinst, och satsat på att stärka sin internationella närvaro. Idag har de kontor på olika ställen i världen, och ett nät som sträcker sig över flera kontinenter. En av de viktigaste händelserna i bettingvärlden var när USA legaliserade sportbetting på federal nivå 2018, efter att ha varit förbjudet i nästan 30 år. Sedan dess har flera delstater gjort planer på hur lyftandet av de lokala förbuden ska se ut.

Detta har så klart varit väldigt goda nyheter för företag som erbjuder bettingtjänster, och Kambi har varit en av de första att utnyttja den förändringen. De har inte bara kontor etablerat i Philadelphia, utan har redan involverat sig i bettingverksamhet i flera delstater. 2020 rapporterades 30-40% av gruppens intäkter har kommit från den amerikanska marknaden. Med en fot inne i den snabbt växande bettingmarknaden i USA ser framtiden intressant ut för bolaget, och den starka kvartalsrapporten för 2021 kan ses som ett kvitto på spel- och bettingindustrins framfart, så väl som en fingervisning för hur det kan komma att se ut framöver.

Kambi Group Plc. har sitt huvudkontor i Malta och börsnoterades 2014. Företaget ägnar sig främst åt att erbjuda tjänster inom odds till företag verksamma inom spel- och betting – och den växande industrin inom vilken de opererar har skördat stora vinster de senaste åren. Den första kvartalsrapporten för 2021 visar på en stark tillväxt för företaget, som har levererat flera positiva rapporter i rad, och med möjligheterna på den nyöppnade amerikanska marknaden kan detta bli ett framgångsrikt år.

feature

Laddad resa med en 103-åring

Direkt från elbilens första storhetstid: Detroit Electric Brougham Model 75 från 1918. Erling Carlssons raritet har en toppfart på cirka 40 kilometer i timmen och en räckvidd på tio mil.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
feature
Motor
feature Kampen var hård i bilismens barndom – var det elektricitet, ånga eller bensin som skulle driva fordonen?
Erling Carlsson har en 103 år gammal Detroit Electric Brougham Model 75.
–  Den dök upp till salu i USA för sju år sedan och jag slog till, säger han.
PREMIUM

Efter att Erling Carlsson har baxat ut sin Detroit Electric från 1918 ur ett utbyggt villagarage glider vi ljudlöst genom kvarteret i södra Stockholm. Utan buller från en förbränningsmotor går det lätt att samtala i den ombonade kupén.

Elbilarna ansågs passa kvinnliga förare och läkare.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Körglädje under bar himmel

Jubileumsutgåvan av Boxster byggs i 1 250 exemplar. Bilen fyller 25 år och retromodellen har rött skinn och en kaross i antingen silver-, svart- eller vitmetallic.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
Motor
feature På sommaren vaknar drömmen om en cabriolet till liv. Det har gått 25 år sedan ”fattigmansporschen” Boxster lanserades. Vi testkör en retrodesignad specialutgåva. Boxster 25 är en hommage till konceptbilen som fick all uppmärksamhet på bilmässan i Detroit 1993.
PREMIUM

Kombinationen av silverlack, röd läderklädsel och sufflett med guldiga metalldetaljer ligger inte i tiden och är inte heller på väg tillbaka till bilvärlden. I dag ska bilar snarare vara matta, frostiga och pastellfärgade. Förklaringen ligger i att detta åk har fått samma färgkombination som konceptbilen från 1993.

De elektroniskt justerbara stolarna går att ställa in minutiöst. Dock försvinner då möjligheten att stänga av airbagen.
De elektroniskt justerbara stolarna går att ställa in minutiöst. Dock försvinner då möjligheten att stänga av airbagen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Bugatti blir uppköpt av den kroatiska uppstickaren, Rimac, som har blivit ledande inom elbilsteknik. På bilden syns Rimac Nevera.
Foto: Philipp Rupprecht/AP/TT
feature
Motor
feature
PREMIUM

Porsche och Rimac tar över Bugatti

Den kroatiska biltillverkaren Rimac har intagit en framträdande position inom bilvärlden genom att förse flera traditionella biltillverkare med den senaste tekniken till elbilar. Tillsammans med Porsche tar de nu över det franska supersportbilsföretaget Bugatti. Förvärvet innebär att Rimac äger 55 procent och Porsche 45 procent. Bugattis modeller kommer även i fortsättningen att tillverkas i den franska fabriken i Molsheim. I pipeline finns två nya modeller, den nya elbilen Rimac Nevera och Bugatti Chiron. Den senare får förbränningsmotor. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL