HELG

Ägare till 14 Saab-bilar

Saab-bilar av alla sorter väller in på parkeringen till Saabträffen vid Holy Smokey utanför Höganäs.
Foto: Claes Hall
Motor
feature
Skåne
HÖGANÄS 2011 lades Saab ner efter dryga 60 års biltillverkning. Ett sorgens år för många trogna Saab-entusiaster runt om i världen. Men än rullar många av rariteterna längs Skånes vägar och just idag är det dags för en Saab-träff i Höganäs.

Sandra Buregård är den som via Facebook samlat ihop Saab-fantaster i Skåne för cruising och lunch. Målet är Höganäs där träffen ska ske och mat ska ätas på Holy Smoke. Innan dess drar man fram genom landskapet och stannar vid olika platser där fler och fler ansluter. 28 bilar blir det till slut och en av Saab-älskarna är Peter Westerlund som också har ett förflutet inom tillverkningen. Som 20-åring kom han till Trollhättan som modellsnickare.

Ett gyllene tillfälle att samlas och prata bil. En snygg motor måste man ju visa för entusiasterna.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

F1-stallet Williams grundare död

Frank Williams. Arkivbild.
Foto: Alberto Pellaschiar/AP/TT
Sport
Motor
Sport

Frank Williams, grundare av formel 1-stallet Williams, är död.

"Å Williams familjs vägnar är det med stor sorg som stallet kan bekräfta Sir Frank Williams död", skriver F1-stallet på Twitter.

Frank Williams grundade stallet i eget namn tillsammans med Patrick Head 1977. Tre år senare kom den första VM-titeln i konstruktörsmästerskapet när australiern Alan Jones blev världsmästare 1980. Senast en Williamsförare vann VM var 1997 genom kanadensaren Jacques Villeneuve.

Frank Williams blev 79 år.

Motor

Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Accelerationen är gastkramande, styrningen snabb som i en sportbil och innerutrymmena enorma. Familjesuven Model Y säljer som smör. Men det finns möjlighet till förbättring.
PREMIUM

Både Joe mode och Dog mode har kommit till efter att Teslaägare har twittrat till bilmärkets grundare Elon Musk och önskat sig de specifika funktionerna. Snart har de nått ut till bilarna via en så kallad ”over the air”-uppdatering.

Tesla skiljer sig från de traditionella biltillverkarna, vars beslut måste förankras på helt ett annat sätt. På Tesla är det en man som bestämmer och han är aldrig längre än ett Twittermeddelande bort.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Här samlas rullande minnen

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv tar hand om motorhistoriskt material – som den här broschyren för Mercury i Ford-koncernen, från åren 1938–1939.
Foto: Malin Erlfeldt
Motor
Motor Tio tusen bilder med svensk motorhistoria. Det är bara en av de skänkta samlingar som numera finns i Svenskt Motorhistoriskt Arkiv.
–  Vårt syfte är att bevara historiskt källmaterial om det rullande kulturarvet i Sverige, säger Per Dahl som sitter i arkivkommittén.
PREMIUM
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Foto: Malin Erlfeldt

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, SMA, invigdes i januari 2014 efter ett par års planering.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Allt fler a-traktorer på vägarna

En Volvo XC70 från 2000-talet som a-traktor. Skillnaden från en vanlig bil är att den är elektroniskt hastighetsbegränsad.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Motor "Vägarna korkas igen av ungar i epatraktorer", skriver upprörda bilister i insändare. Men sanningen är att epatraktorer är ganska sällsynta. Det är i stället antalet a-traktorer som ökat på senare år – och de är inblandade i allt fler trafikolyckor.
PREMIUM

A-traktorerna har efter flera lagändringar blivit alltmer lättillgängliga. Det finns just nu drygt 36 000 i landet, en ökning med omkring 27 procent på ett år, enligt Regeringskansliet.

Det är lätt att blanda ihop a-traktorn med epatraktorn – men skillnaderna är stora, både ur teknisk och ur juridisk synvinkel. Epatraktorn förbjöds redan 1975. Visserligen fick man fortsätta att använda dem som redan var i bruk, men några nya gick inte att registrera. I stället för epatraktorn tilläts då bara a-traktorer, som omgavs av hårdare regler. I dag har de flesta riktiga epatraktorerna rostat bort eller blivit rätt dyrbara rariteter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Enyaq med extra motor – mer för pengen

Utseendemässigt är det inte lätt att se någon skillnad på en bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven Skoda Enyaq, men vid sidan av allfarvägen blir det märkbart.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor När Skoda i fjol presenterade sin första elektriska familjebil med det knepiga namnet Enyaq var den bakhjulsdriven. Nu är den här med drivning på alla fyra, en extra motor och ytterligare 61 hästar. Bara 23 400 kronor dyrare.
PREMIUM

Jodå, jag vet att Skoda hade en elbil redan innan Enyaq – lilla Citigo-e baserad på VW e-Up, men den var väl mer en pendlarbil än en familjebil. Å andra sidan kostade den bara hälften så mycket som Enyaq iV 80x, som är den formella beteckningen på vår fyrhjulsdrivna testbil.

Medan den tvåhjulsdrivna upplagan av Enyaq kan fås med två olika batteristorlekar – 58 kilowattimmar som ger 180 hästkrafter, respektive 77 kilowattimmar som ger 204 hästkrafter – finns den fyrhjulsdrivna bara med det sistnämnda större batteriet. Och med den extra motorn på 61 hästar, som alltså driver framhjulen, blir den tillgängliga systemeffekten 265 hästkrafter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Lån utan UC

Allt fler svenskar löser sina kreditskulder med ett lån!

Lån utan UC Idag är det enkelt att handla saker på avbetalning, köp nu och betala sen-erbjudanden haglar över oss dagligen. Många handlar med krediter som de egentligen inte har råd med vilket slutar för många med att man sitter i kreditfällan.

Där har man har räntor att betala från flera olika köp, men man betalar knappt av något belopp på den summan som man faktiskt har lånat. Skyhöga räntor finns fortfarande kvar men reglerades för några år sedan ner, vilket innebär att det blivit något bättre lånevillkor även i de fall där man kan ta kreditlån från andra kreditgivare än banken.

Att det är så pass enkelt att ta ett riskfritt lån hos många finansbolag och att man kan köpa prylar på avbetalning leder de flesta till att köpa mer än de egentligen har råd med. Därför har många svenskar idag börjat samla sina lån och krediter till ett enda lån, så att det enbart är en ränta som behöver bli betald per månad. Detta medför att de höga månadskostnaderna går att minimera till stor del och har på många håll räddat många familjer i ekonomisk kris. Detta är något som man brukar kalla för att binda sina krediter. Man binder dem till ett enda lån med lägre ränta - detta är räddningen för många som har hamnat i kreditfällan!

Samtidigt som många minskar sina lånekostnader - så ökar också medvetandet gällande konsumtion!

Unga fröken Greta Thunberg, är en av våra ledstjärnor idag när det kommer till att börja tänka efter hur vi behandlar vår natur. Greta är också en stark förespråkare till att vi genast bör konsumera mindre än vad vi gör nu - vilket många svenskar också tycks ha hakat på. Detta visar på att medvetandet ökar när det kommer till både att tänka mer långsiktigt, men också att många lär av sina misstag. Att kunna shoppa vad man vill från var som helst i världen har nog stigit många konsumenter åt huvudet och det är egentligen inte förrän nu som man har kunnat se de förödande effekterna av detta. Många företag visar sitt starka engagemang för klimatet utåt, vi köper mindre och mindre plast och vi äter mindre och mindre kött - vi bemöter de förödande konsekvenserna genom att balansera ut det igen.

Att vi lever i en värld av influencers kan vara en av många anledningar till varför konsumtionen ökat så mycket som den har gjort under 2000-talet. De flesta minns nog hur Postnord höll på att sjunka fullkomligt av alla leveranser av beställningar, som dessutom många bara beställde för att fota och sedan skicka tillbaka. Vi bör se vår nya medvetenhet som något mycket positiv och en klar indikation på att vi är på väg att gå mot att vara betydligt mer klimatsmarta och värna om naturen. Vi har helt enkelt, som Greta säger, börjat vakna upp! Förhoppningsvis fortsätter trenden och vi får se ytterligare aktioner som kämpar för miljön, och fler människor som höjer sin röst för vår planet i framtiden.

Motor

Ärlighet varade längst för lilla Laban

Renault 4 briljerade inte med avancerad teknik – men upplevdes som praktisk och opretentiös. Nu fyller den 60 år.
Foto: Renault
Motor
Motor Grattis Renault 4! Nu fyller den lilla folkbilen 60 år. Den var enkel, billig och relativt rymlig, men succén i Sverige uteblev – ända till dess att en reklamkampanj beskrev den som långsam, primitiv och ganska ful.
PREMIUM

Siffran fyra var ledordet. Den nya småbilen Renault 4 byggdes nämligen efter mottot: "Fyra dörrar, fyra sittplatser, fyra hjul och fyra franska skattehästar". Ekipaget visades upp under senhösten 1961 och kom till Sverige i slutet av samma år.

–  Renault 4 vann på enkelheten. Den var en liten fyrkant med mycket utrymme, som var billig att köpa och drog lite bensin, säger Magnus Janard, ordförande för den svenska märkesklubben Club Renault Suède.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Audi A8 har uppdaterats – nu kostar alla versioner över miljonen.
Foto: Audi
Motor
Motor Ta del av några av veckans nyheter från motorvärlden.
PREMIUM

Flaggskepp med bredare grill

Audis flaggskepp A8 är nu här i en uppdaterad version. Utseendemässigt märks förändringen mest i form av en bredare grill, nydesignade strålkastare och ett bakparti som domineras av breda kromdetaljer. Varje digital Matrix-led-strålkastare förfogar över cirka 1,3 miljoner mikrospeglar som fördelar ljuset i små pixlar. Bilen kommer även i en förlängd L-version med fotstöd där baksätespassagerarna både kan värma fötterna och få dem masserade. I komfortpaketet ingår säten med ryggmassage och justerbara nackstöd. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Säljstart för laddbara C-Klass

Nya Mercedes C-Klass, som lanserades i somras, kommer nu också i en laddbar version.
Foto: Mercedes-Benz
Motor
Motor
PREMIUM

Nu börjar försäljningen av Mercedes nya laddbara C-Klass. Bilen klarar upp till elva mil på el och snabbladdningsmöjligheter kan väljas till. Batteriet i nya Mercedes-Benz C 300e ligger på 25,4 kilowattimmar och laddas till 100 procent på två timmar vid en vanlig laddbox. Vid snabbladdning tar det 20 minuter att ladda 80 procent. Bilen är bakhjulsdriven med en bensinmotor på 204 hästkrafter och en elmotor på 129 hästkrafter. Systemeffekten anges till 313 hästkrafter. De svenska priserna börjar på 517 900 kronor. (TT)

Biltillverkaren Opel får nu böta motsvarande 650 miljoner svenska kronor efter det fusk med avgasutsläppen från familjebussen Zafira som avslöjades redan 2016. Det är dock först nu de juridiska turerna har avslutats och Opel går med på att betala 64,8 miljoner euro i böter. Detta efter att man medgett att en speciell programvara hade installerats i dieselversionen av Opel Zafira för att dölja att utsläppen var högre än vad man angivit till transportmyndigheten. Opel har försvarat det med att man ville skydda motorn vid höga varv. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL