HELG

Ägare till 14 Saab-bilar

Saab-bilar av alla sorter väller in på parkeringen till Saabträffen vid Holy Smokey utanför Höganäs.
Foto: Claes Hall
Motor
feature
Skåne
HÖGANÄS 2011 lades Saab ner efter dryga 60 års biltillverkning. Ett sorgens år för många trogna Saab-entusiaster runt om i världen. Men än rullar många av rariteterna längs Skånes vägar och just idag är det dags för en Saab-träff i Höganäs.

Sandra Buregård är den som via Facebook samlat ihop Saab-fantaster i Skåne för cruising och lunch. Målet är Höganäs där träffen ska ske och mat ska ätas på Holy Smoke. Innan dess drar man fram genom landskapet och stannar vid olika platser där fler och fler ansluter. 28 bilar blir det till slut och en av Saab-älskarna är Peter Westerlund som också har ett förflutet inom tillverkningen. Som 20-åring kom han till Trollhättan som modellsnickare.

Ett gyllene tillfälle att samlas och prata bil. En snygg motor måste man ju visa för entusiasterna.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mätarfusket ökar i Sverige

Kontrollera mätarställningen med hjälp av någon tjänst för fordonshistorik innan du köper en begagnad bil.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Fusket med skruvade mätarställningar har ökat i Sverige, det visar en undersökning genomförd av Wayke, annonsplats för begagnade bilar och Carfax, en tjänst för fordonshistorik.

Årets undersökning visade att cirka 1 500 bilar av 290 000 undersökta hade avvikande mätare, vilket är en fördubbling jämfört med fjolårets undersökning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bilbyggen rattas med precision

Bygga bil kräver kunskap och tålamod och det har Jocke Cedergren. Den grå hot rodden har vunnit första pris i prestigefyllda Euro Nats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Utanpå ser det ut som en vanlig verkstad, inuti gömmer sig ett gäng verkliga pärlor. I Joakim Cedergrens bilsamling ingår ett gäng minutiöst byggda och välvårdade hot rods.
PREMIUM

Den som kliver in i den här verkstaden kan inte annat än häpna. Det är som att gå in i vilket välskött vardagsrum som helst. Inte en sak på fel plats. Det är här billackeraren Joakim Cedergren huserar när han inte jobbar.

–  Vi brukar sitta här ibland på kvällarna, säger han när han visar oss runt i verkstaden där det i ena delen finns en sittgrupp i skinn, storbildsteve och en bar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Småbilar ligger illa till när utsläppskrav skärps

De nya utsläppskraven Euro 7 är ännu inte klubbade och förväntas träda i kraft 2025.
Foto: Erik Johansen/NTB Scanpix/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Audis nytillträdde vd, Markus Duesman, säger i en intervju med den amerikanska webbtidningen Automotive News att småbilar med förbränningsmotorer kommer att bli för dyra i takt med att utsläppskraven blir hårdare.

”Mycket beror på hur tufft det nya Euro 7-avgaskravet blir. Men det kommer att bli svårt att erbjuda små bilar med förbränningsmotorer i framtiden eftersom reningen kommer att bli för dyr. Därför kommer ingen ersättare till Audi A1’’.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Charm och fransk komfort när DS9 glider fram

Textilen sträcker sig upp på dörrsidor, armstöd och instrumentpanel. De utdragbara lårstöden ger bra komfort.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
feature
Motor
feature Franska, stora och lyxiga sedaner är ett eget kapitel. Tidigare presidenter har haft modeller som Renault Vel Satis, Citroën C6 och Peugeot 607. Kan nykomlingen DS9 uppbåda den rätta sedankänslan?
PREMIUM

DS började som Citroëns premiumlinje 2009, innan det blev ett självständigt märke 2014. Själva namnet kommer från den ikoniska femtiotalsmodellen Citroën DS, mer känd som "paddan". Den som kan sin padda noterar direkt blinkningen till dess design. med de orangefärgade baklamporna vid sidan av bakrutan.

Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Drömmen som flaxade bort

DeLorean DMC-12 började tillverkas 1981 men företaget sattes i konkurs redan året därpå.
Foto: Shutterstock
Nyheter
feature
Motor
Motor Den säreget formgivna bilen DeLorean blev en världskändis genom "Tillbaka till framtiden"-filmerna. Nu fyller den 40 år.
Även om projektet slutade i katastrof har modellen fått hög kultstatus.
PREMIUM

I 1980-talsfilmen "Tillbaka till framtiden" hade en DeLorean DMC-12 laddats med plutonium. Den var byggd av den mer eller mindre tokige vetenskapsmannen Dr. Emmett Brown och fungerade som en tidsmaskin för Marty, spelad av Michael J. Fox.

Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från 'Tillbaka till framtiden'-filmerna.
Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från "Tillbaka till framtiden"-filmerna.
Foto: Shutterstock
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Bostadslistan

Priset per kvadratmeter för hyresrätter varierar stort på olika platser i Sverige

BOSTADSLISTAN Bostadslistan har tillsammans med Bostadshub gjort en stor undersökning av Sveriges dyraste och billigaste kvadratmeter under 2019. Skillnaderna var naturligtvis stora beroende på storleken på staden i fråga, men ett intressant fynd är att det var över 300% dyrare att bo i hyresrätt i Stockholm än i Åmål.

Kvadratmeterpriset för en hyresrätt kan variera från endast 85 kronor upp till hela 629 kronor på olika platser i Sverige. Det visar en ny undersökning utförd av Bostadslistan och Bostadshub, två sökmotorer för hyresrätter på den Svenska marknaden. Efter att ha granskat över 10 000 annonser från både privatpersoner och företag som publicerats på plattformarna under 2019, har företagen kunnat skapa en intressant överblick av den svenska hyresrättsmarknaden.

Här var det dyrast och billigast

Som nämnt ovan så var det stora variationer på kvadratmeterpriset för en hyresrätt i vårt land. Som förväntat så kan vi återfinna Sveriges dyraste kvadratmeter i Stockholm, mer bestämt Nacka, där du kan betala upp till 629 kronor per kvadratmeter i genomsnitt. Å andra sidan så kan man i genomsnitt bo i en hyresrätt i Åmål för endast 85 kronor per kvadratmeter.

Bostadsort spelar stor roll på kvadratmeterpriset

Utöver att endast titta på det genomsnittliga kvadratmeterpriset kunde undersökningen också peka på vad den genomsnittliga lägenheten kostar på olika orter i landet. Efter en grundlig genomgång av de annonser vi undersökt så kostar det i genomsnitt 17 571 kronor att bo i en hyresrätt i Stockholm, samtidigt som det bara kostar 5113 i Åmål. Detta är förstås en väsentlig skillnad, men det är ingen hemlighet att det är billigare att bo utanför huvudstadsområdet, oavsett vilket land som undersöks.

Dyrare än man tror att bo i Lund och Uppsala

Utöver att endast titta på var det var dyrast och billigast i Sverige kunde undersökningen också avslöja att några av landets dyraste kvadratmeter kan hittas bland lediga lägenheter på Sveriges studentorter. Lund och Uppsala hamnade på plats tre och fyra i undersökningen, med ett genomsnittligt kvadratmeterpris på 217 samt 200 kronor.

Top 10: Sveriges dyraste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

Top 10: Sveriges billigaste städer att bo i hyresrätt i 2019

Pris per kvadratmeter

feature

Laddad resa med en 103-åring

Direkt från elbilens första storhetstid: Detroit Electric Brougham Model 75 från 1918. Erling Carlssons raritet har en toppfart på cirka 40 kilometer i timmen och en räckvidd på tio mil.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
feature
Motor
feature Kampen var hård i bilismens barndom – var det elektricitet, ånga eller bensin som skulle driva fordonen?
Erling Carlsson har en 103 år gammal Detroit Electric Brougham Model 75.
–  Den dök upp till salu i USA för sju år sedan och jag slog till, säger han.
PREMIUM

Efter att Erling Carlsson har baxat ut sin Detroit Electric från 1918 ur ett utbyggt villagarage glider vi ljudlöst genom kvarteret i södra Stockholm. Utan buller från en förbränningsmotor går det lätt att samtala i den ombonade kupén.

Elbilarna ansågs passa kvinnliga förare och läkare.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Körglädje under bar himmel

Jubileumsutgåvan av Boxster byggs i 1 250 exemplar. Bilen fyller 25 år och retromodellen har rött skinn och en kaross i antingen silver-, svart- eller vitmetallic.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
Motor
feature På sommaren vaknar drömmen om en cabriolet till liv. Det har gått 25 år sedan ”fattigmansporschen” Boxster lanserades. Vi testkör en retrodesignad specialutgåva. Boxster 25 är en hommage till konceptbilen som fick all uppmärksamhet på bilmässan i Detroit 1993.
PREMIUM

Kombinationen av silverlack, röd läderklädsel och sufflett med guldiga metalldetaljer ligger inte i tiden och är inte heller på väg tillbaka till bilvärlden. I dag ska bilar snarare vara matta, frostiga och pastellfärgade. Förklaringen ligger i att detta åk har fått samma färgkombination som konceptbilen från 1993.

De elektroniskt justerbara stolarna går att ställa in minutiöst. Dock försvinner då möjligheten att stänga av airbagen.
De elektroniskt justerbara stolarna går att ställa in minutiöst. Dock försvinner då möjligheten att stänga av airbagen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Bugatti blir uppköpt av den kroatiska uppstickaren, Rimac, som har blivit ledande inom elbilsteknik. På bilden syns Rimac Nevera.
Foto: Philipp Rupprecht/AP/TT
feature
Motor
feature
PREMIUM

Porsche och Rimac tar över Bugatti

Den kroatiska biltillverkaren Rimac har intagit en framträdande position inom bilvärlden genom att förse flera traditionella biltillverkare med den senaste tekniken till elbilar. Tillsammans med Porsche tar de nu över det franska supersportbilsföretaget Bugatti. Förvärvet innebär att Rimac äger 55 procent och Porsche 45 procent. Bugattis modeller kommer även i fortsättningen att tillverkas i den franska fabriken i Molsheim. I pipeline finns två nya modeller, den nya elbilen Rimac Nevera och Bugatti Chiron. Den senare får förbränningsmotor. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL